Disposicion Consolidada

Texto h2

DECRET 75/2015, de 15 de maig, del Consell, regulador dels establiments hotelers de la Comunitat Valenciana.

Texto
Texto Texto
Publicat en:   DOGV núm. 7529 de 20.05.2015
Entrada en vigor :   21.05.2015
Origen disposició :   Conselleria d'Economia, Indústria, Turisme i Ocupació
Referència Base de Dades:   004536/2015
Número identificador:   2015/4640
Estat :   Derogada
Data de fi de Vigència:   08.05.2021
Compendi :   Enllaç al Compendi
 

Permalink ELI:

https://dogv.gva.es/va/eli/es-vc/d/2015/05/15/75/con/
Seleccionar redacció :


TEXT CONSOLIDAT

 


Versió vigent: 30.06.2015 - 07.05.2021

 

DECRET 75/2015, de 15 de maig, del Consell, regulador dels establiments hotelers de la Comunitat Valenciana. 

 

(DOCV núm. 7529 de 20.05.2015) Ref. 004536/2015

 

PREÀMBUL

 

La Llei 3/1998, de 21 de maig, de la Generalitat, de Turisme de la Comunitat Valenciana, definix les empreses d'allotjament turístic com «aquelles que, des d'un establiment obert al públic es dediquen, de manera professional, habitual i per mitjà de preu, a proporcionar habitació a les persones, amb prestació o sense d'altres servicis de caràcter complementari». A més, la dita norma preveu que l'activitat d'allotjament es faça, entre altres, sota la modalitat «d'establiments hotelers», i deixa la determinació dels requisits que els establiments han de complir per a classificar-se en la dita figura a un posterior desplegament reglamentari.

El reglament regulador dels establiments hotelers va ser aprovat pel Decret 153/1993, de 17 d'agost, del Consell, si bé ha patit modificacions posteriors. Entre estes, ha sigut significativa l'efectuada pel Decret 206/2010, de 3 de desembre, del Consell, que va modificar la totalitat dels decrets reguladors de l'allotjament turístic a la Comunitat Valenciana, introduint els principis generals de llibertat d'establiment i lliure prestació de servicis, reforçant els drets i les garanties dels consumidors, establint amb caràcter general el règim de declaració responsable per a l'establiment i l'inici de l'activitat, i agilitzant i simplificant tràmits administratius fins llavors consolidats.

Tot això, en virtut de la competència exclusiva que en matèria de turisme atorga l'article 49.1.12ª de l'Estatut d'autonomia a la Generalitat.

L'actual regulació del sector d'allotjament hoteler, el Decret 153/1993 esmentat, establix una classificació dels establiments hotelers a partir de la prestació d'uns servicis i del compliment d'uns requisits de caràcter obligatori d'acord amb la classificació a què es pretenga optar, sense atendre la ubicació de l'establiment, els tipus de client, la demanda, l'especialitat o el mercat a què el titular vullga dirigir-se.

És àmpliament acceptat que en els vint anys transcorreguts des que es va aprovar la regulació hotelera vigent s'han viscut profundes transformacions en el turisme, que no poden passar desapercebudes als establiments d'allotjament que perseguixen la seua particular competitivitat i, en suma, la del sector turístic valencià.

La primera transformació ha sigut el creixement i la qualificació de la mateixa planta hotelera. En les últimes dos dècades, la Comunitat Valenciana no sols ha duplicat pràcticament el nombre de places oferides sinó que este increment l'ha acompanyat d'una millora qualitativa dels establiments. S'ha registrat un important desplaçament cap a establiments de major classificació administrativa i la qualitat ha anar incorporant-se a la proposta turística valenciana que, hui, és part intrínseca del model productiu de la Comunitat Valenciana en el seu conjunt. Però no acaben ací les transformacions. No es pot oblidar la immersió en l'era digital que travessa la nostra societat, on l'ús intensiu de les noves tecnologies de la informació i de les comunicacions han modificat substancialment el mapa competitiu del turisme, perquè la web i les xarxes socials exercixen en l'actualitat un paper capaç de modificar gran part de les iniciatives que abans eren exclusivament captives del màrqueting turístic, ni es poden oblidar la situació socioeconòmica que va arrancar l'any 2008 i les característiques del client de hui, caracteritzat per la seua maduresa i per les seues àmplies i múltiples expectatives de consum, la qual cosa requerix una constant readaptació de la planta allotjativa a les exigències d'un mercat canviant, on les destinacions emergents amb les seues plantes hoteleres d'última generació s'obrin pas i exercixen una competència feroç a les destinacions tradicionals com és el cas de la Comunitat Valenciana.

Finalment, en estos anys s'ha consolidat la conscienciació mundial amb la sostenibilitat, que ha passat de ser un objectiu turístic a considerar-se com una condició sine qua non de les destinacions que opten a posicionar-se turísticament, i s'ha convertit en un factor de competitivitat inqüestionable en les destinacions susceptibles de captar els clients de major nivell de gasto turístic.

Tot això reclama una reordenació de la planta hotelera en l'escenari internacional que s'adapte a les noves condicions que emanen des de la globalitat que presidix la competència turística a escala mundial. És en eixe àmbit on naix la proposta d'Hotelstars Union per a impulsar una classificació dels establiments hotelers capaç de ser sensible a les noves pautes del turisme, on aspectes no sempre tangibles conjugats amb tecnologies, localitzacions, servicis específics i un conjunt ampli de característiques destaquen en l'hoteleria més competitiva. Al mateix temps, pretén concloure una certa dispersió en la classificació hotelera europea, que obeïx a diferències culturals i geogràfiques que explicarien els distints criteris i metodologies divergents utilitzats en les classificacions hoteleres vigents, tenint en compte que en alguns països estes ordenacions són a vegades obligatòries i altres voluntàries, la qual cosa dificulta que un turista puga obtindre informació comparable sobre la seua compra d'allotjament hoteler i decidir així millor la seua opció.

Naix així la proposta internacional d'aconseguir una classificació hotelera, d'acord amb uns criteris homogenis entre països, que garantisca la protecció dels drets i interessos dels consumidors i al mateix temps proporcione informació equiparable, contrastable i enriquidora entre destinacions i clients, fent un pas important cap a l'harmonització dels diferents sistemes de classificació de l'allotjament i acostant-se així a la instauració d'un sistema de classificació europeu.

A Espanya, va ser el ple del Consell Espanyol de Turisme el que en 2010 va impulsar esta iniciativa i va assumir l'existència d'una consciència col·lectiva per aconseguir un consens que acostara les legislacions autonòmiques en esta matèria, basant-se en l'harmonització normativa que inicia la Directiva de Servicis (Directiva 123/2006/CE) i que completa la Llei 20/2013, de 9 de desembre, de Garantia de la Unitat de Mercat (LEGUM).

D'acord amb tot això, la Comunitat Valenciana, en sintonia amb les principals associacions i patronals del sector turístic espanyol i valencià, ha treballat en una classificació hotelera inspirada en la proposta d'Hotelstars Union, que es fa ressò de les exigències professionals i de les peculiaritats regionals i locals, de tal manera que amb esta nova catalogació hotelera es pretén aconseguir una major sensibilitat cap als esforços dels hotelers per millorar les seues instal·lacions, alhora que se situen en una òrbita internacional d'identificació de servicis i atractius en els seus establiments.

S'establix així un nou sistema de classificació per als establiments hotelers basat en la dotació obligatòria d'uns requisits i servicis i la disponibilitat d'altres a elecció del titular de l'establiment, que possibiliten atendre de manera competitiva la demanda de clients i dels mercats a què dirigisca la seua oferta.

El decret consta de vint-i-dos articles agrupats en cinc capítols, tres disposicions addicionals, una disposició transitòria, una derogatòria, dos finals i cinc annexos.

El capítol I, sobre l'àmbit d'aplicació, determina quins establiments queden subjectes al que s'hi regula i quins se'n consideren exclosos.

El capítol II establix els grups, les modalitats i les categories en què es poden classificar els establiments hotelers i les seues definicions, i introduïx com a novetats la possibilitat que en hotels de tres, quatre i cinc estreles puguen constituir-se en règim de propietat horitzontal o figures afins, sempre que estiguen sotmesos al principi d'unitat d'explotació i d'ús turístic exclusiu; la unificació dels hostals en una única categoria; la possibilitat que els establiments classificats com a pensió es denominen bed and breakfast, si oferixen el servici de desdejuni, i la consideració dels denominats «albergs de ciutat» o «albergs urbans» com a establiments hotelers.

El capítol III, en dos seccions, regula els requisits tècnics generals i específics que han de complir els establiments que pretenguen classificar-se com a hotelers, i establix un nou sistema d'autoavaluació per mitjà de l'ompliment d'un qüestionari que conté 226 criteris que atorguen punts la suma dels quals determina la categoria que correspon a l'establiment.

El capítol IV es dedica a regular el procediment d'inscripció en el Registre General d'Empreses, Establiments i Professions Turístiques, i s'enquadra en el procés de simplificació administrativa que es desenrotlla amb els plans de simplificació i reducció de càrregues administratives de la Generalitat que tan importants efectes positius tenen per als ciutadans, les empreses i l'administració pública autonòmica.

Finalment, el capítol V regula el règim sancionador remetent a la Llei 3/1998, de 21 de maig, de Turisme de la Comunitat Valenciana.

En virtut de l'anterior, oïts els sectors i les administracions públiques afectades, a proposta del conseller d'Economia, Indústria, Turisme i Ocupació, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 15 de maig de 2015,

 

DECRETE

 

CAPÍTOL I. Àmbit d'aplicació

 

Article 1. Establiments subjectes a esta reglamentació

Queden subjectes a este decret les empreses i els establiments que, dins de l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, es dediquen a prestar de manera professional i habitual allotjament per mitjà de preu, d'acord amb les especificacions que es determinen en esta norma i les disposicions de desplegament, tinguen o no altres servicis de caràcter complementari, i que es denominaran establiments hotelers.

Queden exclosos d'esta reglamentació tots aquells establiments residencials que presten els seus servicis de manera exclusiva a col·lectivitats concretes, com ara residències per a estudiants, residències per a persones majors, instal·lacions juvenils, activitats mediambientals i semblants. No es permet la simultaneïtat d'estos usos residencials amb l'ús d'allotjament turístic, excepte en el cas de períodes de funcionament distints.

 

CAPÍTOL II. Classificació: grups, modalitats i categories

 

Article 2. Classificació

1. Els establiments hotelers es classificaran en els grups, les modalitats i les categories següents:

1.1. Grup primer: hotels. Modalitats: hotel i hotel apartament. Categories: cinc, quatre, tres, dos i una estreles.

1.2. Grup segon: hostals.

1.3. Grup tercer: pensions.

1.4. Grup quart: albergs de ciutat o albergs urbans.

2. Els establiments del grup primer obtindran la classificació en alguna de les categories establides en l'apartat 1 per mitjà del procediment d'autoavaluació descrit en els articles 12 i 13. La persona titular podrà triar la categoria de l'establiment entre aquelles per a les quals, d'acord amb l'autoavaluació, haja obtingut la puntuació mínima necessària i reunisca la totalitat dels requisits establits com a obligatoris.

3. Podran fer ús del qualificatiu «superior», els establiments de tres i quatre estreles que reunisquen la totalitat de requisits obligatoris fixats per a les dites categories i obtinguen la puntuació mínima exigida per a la categoria immediata superior.

Aquells establiments de cinc estreles que obtinguen la puntuació mínima prevista per a «gran luxe» en l'article 12, podran tindre este qualificatiu.

4. Quan les instal·lacions i servicis del grup I no s'agrupen en un sol edifici, sinó que hi haja uns quants edificis que constituïsquen un únic complex d'allotjament, hauran de complir els requisits per a classificar-se en una única categoria i estar en un recinte, terreny o parcel·la degudament delimitat i tancat en tot el seu perímetre. Si hi ha en el complex edificacions que compten amb instal·lacions o servicis de distinta categoria, la totalitat del complex es classificarà en la menor.

5. En desplegament del que disposa l'article 8bis de la Llei 3/1998, de 21 de maig, de la Generalitat, de Turisme de la Comunitat Valenciana, els establiments hotelers del grup primer i la modalitat d'hotel, classificats en les categories de tres, quatre i cinc estreles, podran constituir-se en règim de propietat horitzontal o figures afins, i estaran sotmesos al principi d'unitat d'explotació i d'ús turístic exclusiu.

 

Article 3. Definicions

1. Hotels. S'entén per hotels aquells establiments que oferixen allotjament amb servicis complementaris o sense i ocupen la totalitat d'un edifici o part independitzada d'este, i les seues dependències consituïxen un tot homogeni amb entrades, ascensors i escales d'ús exclusiu, i reunixen els requisits tècnics i criteris que establix esta reglamentació.

2. Hotels apartament. Són hotels apartament aquells establiments en què concorren les exigències i els servicis comuns propis dels hotels, i compten, a més, amb instal·lacions adequades per a la conservació, l'elaboració i el consum d'aliments dins de cada unitat d'allotjament o apartament. En estos establiments podran haver-hi unitats d'allotjament pròpies dels hotels.

3. Hostals. Són hostals aquells establiments hotelers que reunixen els requisits que establix esta reglamentació i oferixen allotjament amb servicis o sense complementaris, ocupen la totalitat d'un edifici o part independitzada d'este, i les seues dependències constituïxen un tot homogeni, però no disposen d'entrades, ascensors i escales d'ús exclusiu.

4. Pensions. Són pensions aquells establiments que encara que es dediquen al tràfic turístic no reunixen els requisits mínims o els criteris necessaris per a enquadrar-se en algun dels grups anteriors, sempre que complisquen els requisits d'esta reglamentació. Les pensions que oferisquen servici de desdejuni podran denominar-se bed and breakfast.

5. Albergs de ciutat o albergs urbans. Són albergs de ciutat o albergs urbans aquells establiments que oferixen allotjament turístic en habitacions col·lectives, compten amb instal·lacions d'ús col·lectiu i ocupen la totalitat o part independitzada d'un edifici, amb entrades, escales i ascensors d'ús exclusiu.

Tots els establiments, inclosos els ubicats en vivendes particulars, hauran d'acreditar la compatibilitat de l'ús turístic d'acord amb la normativa urbanística i de qualitat ambiental, així com complir les prescripcions d'este decret.

 

CAPÍTOL III. Bases de la classificació

 

Secció primera. Requisits tècnics generals

 

Article 4. Requisits que han de complir els establiments

La classificació dels establiments hotelers s'obtindrà d'acord amb dos tipus de requisits: generals i específics.

Tots els establiments hotelers, siga quin siga el seu grup, modalitat i categoria, llevat que expressament es limite a algun d'estos, han de complir els requisits generals establits en esta secció.

Els requisits específics que ha de complir cada establiment s'establixen en els annexos I, II, III i IV d'acord amb el grup, la modalitat i la categoria en què es classifiquen.

 

Article 5. Distintius

En tots els establiments hotelers serà obligatòria l'exhibició d'una placa normalitzada al costat de l'entrada principal, les característiques de la qual es determinaran mitjançant una orde de l'òrgan administratiu que tinga les competències en matèria de turisme.

En tot cas, en la dita placa apareixerà el distintiu corresponent al grup, la modalitat i la categoria de l'establiment.

 

Article 6. Requisits generals de seguretat, disseny i qualitat en edificis d'allotjament

Amb caràcter general, els establiments hauran de complir les condicions establides per la normativa vigent per a ús residencial públic, relatives a seguretat en cas d'incendi, seguretat d'utilització i accessibilitat, protecció contra el soroll, salubritat i estalvi energètic, així com les establides en la normativa tecnicosanitària.

Per als establiments del grup primer, segons la modalitat i categoria, podran establir-se en els requisits específics condicions més exigents que les establides per la normativa bàsica.

En els espais i sales comunes haurà d'assegurar-se la qualitat d'aire interior establida en la normativa d'instal·lacions tèrmiques en els edificis.

En tots els espais d'ús públic de l'establiment, així com en habitacions i banys, s'asseguraran les condicions de confort tèrmic establides en la normativa d'instal·lacions tèrmiques esmentada.

Els banys i les cuines (si és el cas) disposaran de subministrament d'aigua potable calenta i freda amb les condicions establides en la normativa de salubritat i qualitat d'aigua de consum humà.

La il·luminació mitjana en habitacions i banys seguirà les recomanacions en matèria energètica publicades per organismes autonòmics o estatals.

Els servicis higiènics generals i els banys d'habitacions tindran ventilació directa a l'exterior o, si és el cas, disposaran de dispositius de renovació d'aire que asseguren com a mínim les condicions de ventilació establides en la normativa per a banys de vivendes.

Les habitacions hauran de complir com a mínim les mateixes condicions d'il·luminació natural i ventilació establides per a les vivendes en la normativa d'habitabilitat.

Les zones destinades exclusivament a personal disposaran de les dotacions i condicions ambientals que establix la normativa en matèria de seguretat i salut en els llocs de treball.

Els establiments de més de 30 habitacions que, d'acord amb la normativa vigent, no requerisquen un pla d'autoprotecció, hauran de disposar d'un pla d'emergència. El pla haurà de ser elaborat per un tècnic competent, d'acord amb els continguts establits en la norma bàsica d'autoprotecció i subscrit pel responsable de l'activitat. Una còpia del pla haurà de romandre en l'establiment.

Tots els establiments disposaran d'un pla en cada planta de l'establiment en què figure la situació de les escales, els corredors, les eixides, els itineraris d'evacuació i la situació dels mitjans de transmissió i els dispositius d'extinció. Estos plans hauran d'estar situats en lloc accessible per a consulta urgent. En les portes de les habitacions o en la proximitat d'estes es col·locarà un pla de planta reduït d'informació al client, així com instruccions d'evacuació en diversos idiomes.

 

Article 7. Numeració de les habitacions

1. Totes les habitacions hauran d'estar identificades per mitjà d'un número que figurarà en l'exterior de la porta d'entrada.

2. Quan les habitacions estiguen situades en més d'una planta, la primera xifra del número que les identifique indicarà la planta i les restants, el número d'orde de l'habitació. Si estigueren situades en més d'un bloc, al número s'anteposarà una lletra o distintiu que identificarà el bloc.

 

Article 8. Definició i característiques dels servicis generals

1. L'establiment hoteler haurà de tindre les habitacions preparades i netes en el moment de ser ocupades pels clients.

2. Els establiments que, d'acord amb les prescripcions d'este decret, presten el servici de bugaderia i planxa seran responsables de prestar-lo correctament, encara que el dit servici estiguera contractat amb una empresa especialitzada.

3. En tots els establiments hotelers hauran de facilitar-se els mitjans per a l'assistència sanitària seguint les especificacions dels clients o la urgència del cas a atendre.

4. El servici de recepció/consergeria, no exigible als establiments del grup tercer, constituirà el centre de relació amb els clients als efectes administratius, d'assistència i d'informació. A este servici correspondrà, entre altres funcions, les d'atendre les reserves d'allotjament; formalitzar l'hostalatge; rebre els clients; constatar la seua identitat a la vista dels corresponents documents; inscriure'ls en el llibre registre d'entrada i assignar-los habitació; atendre les reclamacions; expedir factures i percebre'n l'import; custodiar les claus de les habitacions que els encomanen; rebre, guardar i entregar als clients la correspondència, així com els avisos o missatges que reben, i complir, en la mesura que es puga, els encàrrecs dels clients.

5. El servici d'habitacions atendrà les demandes de servicis que des d'aquelles facen els clients, sempre que la prestació siga possible per tractar-se de servicis amb què compte l'establiment.

6. Les sales de lectura, jocs, televisió i semblants podran instal·lar-se en la sala, i es computaran com a part de la sala, sempre que no quede este suprimit en la totalitat.

7. Les instal·lacions, dependències, mobiliari i equipament hauran d'estar en perfectes condicions de funcionament i neteja, i oferir el nivell de servicis d'acord amb la classificació turística obtinguda.

 

Article 9. Preus i reserves

Els establiments hotelers estaran subjectes al règim de preus i reserves aprovat pel Decret 19/1997, d'11 de febrer, del Consell, pel qual s'aprova el règim de preus i reserves en allotjaments turístics, o norma que el substituïsca.

El preu de cada servici que preste l'establiment es farà públic en el lloc on s'oferisca.

 

Article 10. Compliment general de normativa

Tots els establiments hotelers hauran de complir les normes dictades pels respectius òrgans competents en matèria d'accessibilitat, urbanisme, medi ambient, construcció i edificació, instal·lació i funcionament d'ascensors i maquinària, sanitat, prevenció i protecció contra incendis i seguretat, a més de qualssevol altres disposicions que els afecten.

 

Secció segona. Requisits específics per a la classificació en grups, modalitats i categories

 

Article 11. Sistema de classificació en grups

A l'efecte de la pertinença a un dels grups establits en l'article segon, els establiments, a més de les condicions generals establides en la secció anterior, hauran de complir les condicions específiques següents:

1. Grup primer: hotels i hotels apartament. Hauran de fer una autoavaluació dels seus servicis i instal·lacions d'acord amb un qüestionari normalitzat, que contindrà els requisits de classificació de l'annex I d'este decret. Per a poder classificar-se en este grup, els establiments hauran de complir com a mínim els requisits obligatoris i la puntuació mínima establits per a la categoria d'una estrela.

2. Grup segon: hostals. Hauran de complir com a mínim els requisits establits en l'annex II d'este decret.

3 Grup tercer: pensions. Hauran de complir com a mínim els requisits establits en l'annex III d'este decret.

4. Grup quart: albergs de ciutat o albergs urbans. Hauran de complir els requisits establits en l'annex IV d'este decret.

 

Article 12. Normes per a la classificació en categories

La categoria dels establiments del grup primer estarà determinada pel compliment d'uns requisits específics de caràcter obligatori, així com de la valoració total dels seus servicis i instal·lacions d'acord amb els criteris establits en l'annex I.

Els criteris s'agrupen en sis àrees: I. Edifici/Àrees comunes; II. Habitacions: mobiliari/equipament. Hotels. Apartaments; III. Servicis; IV. Oci; V. Oferta i VI. Servici de reunions i esdeveniments. Per a aplicar el sistema de classificació s'han de tindre en compte les normes següents:

1. Cada criteri té assignada una puntuació determinada i única, excepte els supòsits en què els criteris són alternatius. En este cas, les possibles alternatives estan assenyalades amb lletres correlatives i només es podrà assignar la puntuació d'un dels apartats del grup.

2. Els requisits mínims que han de complir-se en cada categoria estan assenyalats amb les lletres OBLI.

3. La categoria final està determinada, a més d'estar-ho pel compliment dels requisits obligatoris, per l'oferta d'una sèrie de servicis i instal·lacions, a lliure elecció de la persona titular de l'establiment. La suma de la puntuació dels requisits obligatoris més els de lliure elecció determina la puntuació total de l'establiment.

4. A l'efecte d'accedir a una categoria, s'ha d'obtindre la puntuació mínima següent:

a) Hotels

 

1 estrela

180 punts

2 estreles

250 punts

3 estreles

350 punts

4 estreles

500 punts

5 estreles

650 punts

5 estreles «gran luxe»

800 punts

 

b) Hotels apartament. Unitats d'allotjament tipus apartament: a més de la puntuació mínima establida per a la totalitat de l'establiment en l'apartat anterior, les unitats d'allotjament tipus apartament hauran d'obtindre com a mínim la puntuació següent:

 

1 estrela

22 punts

2 estreles

22 punts

3 estreles

33 punts

4 estreles

36 punts

5 estreles

50 punts

5 estreles «gran luxe»

50 punts

 

Article 13. Autoavaluació

Per a facilitar als titulars dels establiments un model d'autoavaluació pel que fa a la qualificació de les categories establides en este decret, l'òrgan competent en matèria de turisme publicarà en el seu portal informàtic el qüestionari adequat que arreplegue els criteris i la puntuació de l'annex I. L'establiment haurà de disposar d'una còpia actualitzada del qüestionari amb el resultat de l'autoavaluació a disposició dels clients i les administracions competents.

 

Article 14. Actualització de criteris

L'òrgan que tinga atribuïdes les competències en matèria de turisme podrà, periòdicament i mitjançant una orde, a fi d'adaptar-los a la modernització i millora de la competitivitat del sector, revisar els criteris de qualificació establits en els annexos I, II, III i IV.

 

CAPÍTOL IV. Declaració responsable d'inici d'activitat. Procediment d'inscripció

 

Article 15. Declaració responsable d'inici d'activitat [1]

1. Les persones que pretenguen desenrotllar l'activitat d'allotjament turístic en algun dels establiments previstos en este decret comunicaran a l'administració turística la seua posada en funcionament i classificació turística per mitjà d'imprés normalitzat dirigit al servici territorial de Turisme de la província on s'hi s'ubique, i anirà acompanyat de la documentació assenyalada en l'article següent. El dit òrgan serà competent per a l'ordenació i la instrucció del procediment.

2. La dita declaració és obligatòria per a l'exercici de l'activitat i, en el cas d'estar degudament omplida, en permetrà l'inici des del moment que s'efectue.

3. Per a fer la presentació telemàtica de la declaració responsable, s'accedirà al portal de la Generalitat (www.gva.es), bé a través de la seu electrònica de la Generalitat, o d'atenció al ciutadà/guia Prop, i se seleccionarà el servici corresponent.

4. La conselleria competent en matèria de turisme mantindrà actualitzats els continguts i models normalitzats per mitjà de la seua publicació en el portal de la Generalitat, en la guia Prop d'atenció al ciutadà.

 

Article 16. Documentació preceptiva i contingut de la declaració responsable [2]

1. Junt amb l'imprés normalitzat a què es referix l'article anterior, el model de la qual es conté en l'annex V d'este decret, s'haurà d'aportar:

a) Document acreditatiu de la personalitat física o jurídica de l'interessat. Les persones físiques podran substituir la presentació del dit document per l'autorització expressa a què es referix l'Article 4 del Decret 165/2010, de 8 d'octubre, del Consell, pel qual s'establixen mesures de simplificació i de reducció de càrregues administratives en els procediments gestionats per l'Administració de la Generalitat i el seu sector públic.

b) Declaració responsable de la persona interessada, el contingut de la qual anirà incorporat en el model normalitzat, en què manifeste:

  1. Que disposa de títol suficient per a dedicar l'immoble a l'activitat d'allotjament hoteler.

  2. Que l'establiment compta amb els requisits tècnics generals i específics exigits per esta norma per a la seua classificació en el grup, la modalitat i la categoria declarats i que es compromet a mantindre durant la vigència de l'activitat.

  3. Que de conformitat amb la normativa vigent s'ha elaborat i implantat en l'establiment un pla d'autoprotecció, ajustat a les característiques de l'immoble, o un pla d'emergència, si és el cas.

  4. Que l'establiment compta amb les llicències, els certificats o les autoritzacions exigides per altres departaments o administracions públiques, especialment urbanístiques, ambientals i d'obertura que, si és el cas, resulten exigibles.

2. Amb caràcter voluntari, podran adjuntar-se qualssevol altres documents que donen suport a la classificació de l'establiment hoteler en el grup, la modalitat i la categoria indicades.

 

Article 17. Inscripció de l'establiment en el Registre General d'Empreses, Establiments i Professions Turístiques de la Comunitat Valenciana [3]

1. L'òrgan instructor, atenent la declaració efectuada per l'interessat, inscriurà d'ofici i classificarà turísticament l'establiment en el Registre General d'Empreses, Establiments i Professions Turístiques de la Comunitat Valenciana, d'ara en avant el Registre, en el grup, la modalitat i la categoria indicades, llevat que s'hagueren omés dades o no s'hagueren aportat documents de caràcter essencial. Una vegada efectuada la inscripció, entregarà al titular un document que l'acredite.

2. Posteriorment, el mencionat òrgan podrà revisar:

a) Si, segons allò que ha declarat la persona interessada, es disposa de la totalitat de la documentació a què es referix l'article anterior i la seua validesa formal.

b) Si en l'establiment es complixen els requisits generals i específics exigits per la norma per a tindre la classificació amb què ha quedat inscrit.

3. Si com a resultat de les anteriors comprovacions s'observaren deficiències de qualsevol índole, se seguiran els tràmits oportuns de conformitat amb el que establix la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, o norma que la substituïsca.

4. La inexactitud, falsedat o omissió, de caràcter essencial, de les dades declarades, la indisponibilitat de la documentació preceptiva o l'incompliment dels requisits tècnics generals i específics exigits en este decret, així com no començar a exercir l'activitat en el termini de dos mesos des de la comunicació efectuada, sense perjuí de les responsabilitats penals, civils o administratives a què pogueren donar lloc, determinaran la impossibilitat de continuar l'exercici de l'activitat des del moment que es tinga constància d'estos fets, i podran comportar, amb audiència prèvia a la persona interessada, la baixa i cancel·lació de la inscripció de l'establiment en el Registre i la revocació de la seua classificació turística.

Es considera inexactitud, falsedat o omissió de caràcter essencial en dades, manifestacions o documents aquella que:

  1. Afecte l'acreditació de la personalitat física o jurídica de l'interessat.

  2. Poguera implicar un risc per a la seguretat de les persones i, en especial:

  a) La manca de la documentació preceptiva en matèria de prevenció i protecció contra incendis i/o l'existència de deficiències en la matèria.

  b) La falta d'elaboració i implantació, en cas de resultar exigible, d'un pla d'autoprotecció, o pla d'emergència.

  3. Afecte la declaració responsable i el qüestionari d'autoavaluació respecte de criteris obligatoris o de lliure elecció que porten amb si la disminució, revocació o cancel·lació de la classificació registrada o declarada; els títols que acrediten disponibilitat de l'immoble; la disponibilitat de la declaració d'interés comunitari, i les llicències urbanístiques i ambientals que, si és el cas, corresponga.

5. La resolució que es dicte, així com aquelles altres que pogueren dictar-se i que foren determinants de la finalització del procediment, les adoptarà l'òrgan competent que en cada cas determinen les normes d'atribució de funcions de la conselleria que tinga les competències en matèria de turisme.

 

Article 18. Classificació i reclassificació

1. La classificació dels establiments hotelers es fixarà basant-se en allò que establix esta disposició i es podrà revisar d'ofici transcorreguts cinc anys des d'aquella per mitjà del corresponent expedient, en què s'haurà d'oir l'interessat.

2. La dita classificació es mantindrà mentres perdure el compliment de les condicions, els requisits i els criteris determinants d'aquella, i podrà ser revisada a la baixa, i inclús anul·lada la inscripció, en qualsevol moment, per mitjà del corresponent expedient en què s'haurà d'oir l'interessat.

Bàsicament, el procediment de revisió podrà iniciar-se quan es comprove:

a) Un deteriorament important en l'edificació, en les instal·lacions o en la qualitat dels elements d'ús del client, especialment els utilitzats per al seu descans.

b) Un horari d'obertura inferior a les vint-i-quatre hores.

3. A l'efecte de reclassificació, fonamentalment quan afecte una disminució de categoria, podran crear-se comissions consultives.

4. Excepcionalment, l'òrgan competent de l'administració turística, ponderant globalment les condicions exigides als distints grups, modalitats i categories d'establiments hotelers, podrà dispensar-ne d'alguna o d'algunes quan així ho aconsellen les seues característiques especials, les instal·lacions, els servicis i les millores introduïdes, la qualitat i la resta de circumstàncies de les condicions existents. Els requisits generals previstos en la secció primera del capitol III d'este decret no podran ser objecte de dispensa.

 

Article 19. Període de funcionament i baixa de l'establiment

1. Els titulars dels establiments hotelers comunicaran a l'administració turística el seu període de funcionament i les variacions que s'hi produïsquen, amb vista al fet que puga facilitar-se als usuaris turístics informació concreta i veraç sobre la disponibilitat dels servicis oferits, de conformitat amb la Llei 3/1998, de 21 de maig, esmentada.

2. Tot tancament d'un establiment dins del període de funcionament comunicat, haurà de comunicar-se al servici territorial de Turisme de la província en què s'ubique l'establiment, en un termini de 15 dies des de l'endemà d'haver-se produït, indicant-hi la causa i la duració. Llevat que el tancament siga degut a obres en l'establiment, quan este excedisca de nou mesos consecutius produirà la baixa de l'establiment en el Registre, i el titular haurà de comunicar, si és el cas, la reobertura amb l'aportació dels documents que, si és el cas, la justifiquen.

3. Així mateix i després de la instrucció prèvia del corresponent procediment en què s'haurà d'oir l'interessat, l'administració turística tramitarà d'ofici la baixa de l'establiment en el Registre quan comprove la seua inactivitat dins del període de funcionament comunicat, i no s'haja complit l'obligació assenyalada en l'apartat anterior.

 

Article 20. Modificacions

Qualsevol modificació que puga afectar la classificació, capacitat, titularitat, denominació i/o disponibilitat d'instal·lacions o servicis dels establiments reglamentats en esta disposició, s'haurà d'informar al servici territorial de Turisme de la província en què s'ubique l'establiment, i s'haurà d'adjuntar a la declaració responsable efectuada en model normalitzat, els documents que, si és el cas, la justifiquen.

Les modificacions en els servicis i les instal·lacions que puguen afectar la categoria dels establiments del grup primer requerirà una nova autoavaluació, que haurà de presentar-se al servici territorial de Turisme esmentat.

El dit òrgan, excepte en el cas que es produïsca una omissió essencial de dades o documents, prendrà constància en el Registre i, a este efecte, entregarà al titular un document que així ho acredite.

Posteriorment, de conformitat amb l'article 17 es faran les comprovacions que resulten oportunes.

Aquelles modificacions en els servicis i instal·lacions que no afecten la categoria dels establiments requeriran, de la mateixa manera, una nova autoavaluació, si bé no caldrà presentar-la davant de l'organisme turístic i quedarà una còpia del nou qüestionari a disposició dels clients i les administracions competents, de conformitat amb l'article 13.

 

Article 21. Normes de règim interior

Els establiments hotelers seran considerats com a establiments oberts al públic, excepte en la zona d'habitacions i altres àrees com ara menjadors, piscines, gimnasos, salons, etc., per a les quals la direcció de l'establiment pot determinar el seu caràcter privat i l'accés restringit als clients residents.

La direcció de cada establiment podrà acordar normes de règim interior sobre l'ús dels servicis i les instal·lacions, als quals donarà suficient publicitat i seran de compliment obligatori per als clients de l'hotel. L'incompliment d'estes normes que puga alterar la normal convivència o posar en risc la seguretat o integritat física de la resta de clients o del personal de l'hotel, serà causa suficient per a la resolució del contracte d'allotjament i el desallotjament de l'establiment.

 

CAPÍTOL V. Règim sancionador

 

Article 22. Infraccions

Les infraccions contra el que disposa este decret seran sancionades d'acord amb el que disposa la Llei 3/1998, de 21 de maig, esmentada, o la norma que la substituïsca, i les disposicions de desplegament.

 

DISPOSICIONS ADDICIONALS

 

Primera

Modificació de l'article 10 del Reglament regulador de les vivendes turístiques denominades apartaments, vil·les, xalets, bungalous i semblants, i de les empreses gestores, persones jurídiques o físiques, dedicades a la cessió del seu ús i gaudi, en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, aprovat per Decret 92/2009, de 3 de juliol, del Consell

Es fa una nova redacció de l'article 10 del Reglament regulador de les vivendes turístiques denominades apartaments, vil·les, xalets, bungalous i semblants, i de les empreses gestores, persones jurídiques o físiques, dedicades a la cessió del seu ús i gaudi, en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, aprovat per Decret 92/2009, de 3 de juliol, del Consell, esmentat, que queda redactat de la manera següent:

«Article 10. Publicitat [4]

1. La publicitat, l'oferta i la gestió de les vivendes turístiques s'ajustarà a les exigències de veracitat, objectivitat i bona fe, i proporcionarà al client o usuari informació suficient sobre les característiques d'aquelles, les condicions d'ús i les prestacions que comprenen els servicis contractats; tot això sense perjuí d'allò que s'ha disposat en les normes vigents sobre publicitat i defensa del consumidor i de l'usuari.

2. La publicitat que s'efectue de les vivendes turístiques inscrites haurà d'incloure, obligatòriament, els números de registre de les dites vivendes i les seues categories. Quan es tracte d'empreses gestores que fan publicitat conjuntament de distintes unitats de vivendes turístiques ubicades en el mateix edifici sense que este tinga la consideració de bloc, i així figure inscrit en el corresponent registre, esta obligació s'entendrà complida amb la inclusió del número de registre de l'empresa gestora, que serà responsable davant de l'Administració que totes i cada una de les vivendes de l'edifici de què es fa publicitat compten amb el corresponent número d'inscripció en el Registre, i de disposar d'una relació degudament actualitzada on s'identifique cada vivenda de què es fa publicitat amb el seu número d'inscripció.

3. El compliment del que disposen els apartats anteriors serà objecte d'especial vigilància en el cas que la publicitat s'efectue a través dels servicis de la societat de la informació, i seran responsables solidaris els titulars dels canals de publicitat o comercialització de la seua inclusió i de la veracitat de les dades incloses en els seus mitjans».

 

Segona

Modificació de l'article 2 del Decret 184/2014, de 31 d'octubre, del Consell, regulador de l'allotjament turístic rural en l'interior de la Comunitat Valenciana

Es fa una nova redacció de l'article 2 del Decret 184/2014, de 31 d'octubre, del Consell, esmentat, que queda redactat de la manera següent:

«Article 2. Àmbit d'aplicació

1. Queden subjectes a este decret les persones físiques o jurídiques que es dediquen a prestar, de forma habitual i per mitjà de preu, allotjament turístic en establiments ubicats en zones de l'interior de la Comunitat Valenciana, sota alguna de les modalitats previstes en l'article 3 d'esta disposició.

2. S'exclouen d'este decret:

a) Els establiments que s'ubiquen en municipis que estan en algun dels supòsits següents:

– Que el seu terme municipal siga limítrof amb el mar, llevat que s'ubiquen en zones l'ús de les quals siga eminentment agrícola, ramader o forestal, o que presenten un interés mediambiental, cultural o visual que estiga d'acord amb l'aplicació d'altres polítiques sectorials i permeta la dinamització econòmica de l'entorn.

– Que estiguen inclosos o vinculats a una àrea metropolitana.

– Que el model d'ocupació i l'ús del territori del seu terme municipal no responga al model rural tradicional.

b) Els establiments que s'ubiquen en zones residencials, encara que el municipi no estiga en els supòsits previstos en l'apartat anterior».

 

Tercera. Incidència econòmica en la dotació de gasto

L'aplicació i desplegament d'este decret no podrà tindre cap incidència en la dotació de tots i cada un dels capítols de gasto assignats a esta conselleria i, en tot cas, haurà de ser atesa amb els mitjans personals i materials d'esta.

 

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA

 

Única. Termini d'adaptació

Transcorregut el termini d'un any comptat a partir de l'entrada en vigor d'este decret, l'administració turística classificarà d'ofici els establiments inscrits en el Registre en la categoria en què estiguen en eixe moment. No obstant això, els titulars dels establiments hotelers inscrits en el Registre que adapten els seus establiments al que disposa esta norma, podran comunicar la seua classificació en alguna de les categories previstes en esta a partir de la seua entrada en vigor.

 

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

 

Única. Derogació normativa

Queda derogat el Decret 153/1993, de 17 d'agost, del Consell, regulador dels establiments hotelers a la Comunitat Valenciana.

Se suprimixen l'apartat 2 de l'article 3 i l'apartat 2 de l'article 8 del Reglament regulador de les vivendes turístiques denominades apartaments, vil·les, xalets, bungalous i semblants, i de les empreses gestores, persones jurídiques o físiques, dedicades a la cessió del seu ús i gaudi, en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, aprovat per mitjà de Decret 92/2009, de 3 de juliol, del Consell.

Així mateix, queden derogades totes les disposicions que del mateix rang o d'un rang inferior s'oposen al que disposa este decret.

 

DISPOSICIONS FINALS

 

Primera. Habilitació per al desplegament reglamentari

Es faculta la persona titular de la conselleria que tinga les competències en matèria de turisme per a dictar totes les disposicions que requerisca el desplegament i l'execució d'este decret i, especialment, per a modificar i actualitzar per orde, quan siga procedent, els models normalitzats que hagen de presentar-se davant de l'administració turística.

 

Segona. Entrada en vigor

Este decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.

 

València, 15 de maig de 2015

 

El president de la Generalitat,

ALBERTO FABRA PART

 

El conseller d'Economia, Indústria, Turisme i Ocupació,

MÁXIMO BUCH TORRALVA

 

 

ANNEX I

 

SISTEMA DE CLASSIFICACIÓ DE CATEGORIA D'HOTELS I HOTELS APARTAMENT

Àrea

 

Criteri

 

Punts

*

**

***

****

*****

I. EDIFICI/ÀREES COMUNES

Neteja / higiene

 

Oferta en perfectes condicions de neteja i higiene com a condicions bàsiques en cada categoria

 

 

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

Preservació / condicions

 

Tots els equipaments i mecanismes funciones i estan en perfecte estat

 

 

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

Impressió general

 

Les condicions per a la prestació del servici de l'hotel es corresponen amb la seua categoria

 

 

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

Antiguitat

1

Els elements fixos i el mobiliari de zones comunes han sigut objecte de substitució o renovació i millora en els últims 10 anys.*

 

40

 

 

 

 

 

 

2

L'establiment està ubicat en un edifici declarat d'interés cultural o compta amb alguna catalogació en plans d'ordenació urbana, o està ubicat en zones d'especial protecció.

 

14

 

 

 

 

 

Recepció

3

Recepció en àrea específicament establida, àrea funcionalment independent, o una taula o secretaria

 

5

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

 

4

Un sofà i unes quantes butaques en la recepció o mobiliari equivalent

 

6

 

 

 

OBLI

OBLI

 

5

Sala de recepció proporcionada* amb diversos seients i servici de begudes (en qualsevol modalitat)

 

10

 

 

 

 

 

 

6

Sala per als clients* (sala polivalent)

 

10

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

 

7

Bar*

A

5

 

 

OBLI

OBLI

 

 

Bar* (obert els mateixos dies d'obertura setmanal de l'hotel)

B

7

 

 

 

 

OBLI

 

8

Per cada Bar addicional

 

5 per cada màx. 10 punts

 

 

 

 

 

 

9

Sala de lectura /escriptura/biblioteca

 

15

 

 

 

 

 

 

10

Per cada sala addicional *

 

5 per cada màx. 10 punts

 

 

 

 

 

 

11

Climatització (calefacció i refrigeració) zones comuns

 

10

 

 

OBLI

OBLI

OBLI

 

12

Climatització (calefacció i refrigeració) corredors

 

8

 

 

 

 

 

 

13

Climatització en (calefacció i refrigeració) servicis higiènics generals

 

2

 

 

 

 

 

 

14

Material amb la informació regional disponible en la recepció

 

2

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

 

15

Telèfon públic a disposició dels clients

 

2

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

 

16

Accés a Internet/WIFI en zones comunes

 

3

 

 

OBLI

 

 

 

17

Accés a Internet/WIFI en zones comunes i habitacions*

 

6

 

 

 

OBLI

OBLI

 

18

Ordinador connectat a Internet per a ús de clients

 

3

 

 

OBLI

OBLI

OBLI

 

19

Àrea Business Centre (ordinador +
pantalla+Impressora+fotocopiadora)*

 

6

 

 

 

 

 

Accessibilitat

20

Accessibilitat en zones comunes*

A

10

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

 

Accessibilitat en zones comunes i habitacions adaptades*

B

20

 

 

 

 

 

Aparcaments

21

Places d'aparcament per a mínim del 10% d'unitats d'allotjament*

A

8

 

 

 

OBLI

 

 

Places d'aparcament per a mínim del 50% d'unitats d'allotjament*

B

16

 

 

 

 

OBLI

 

22

Places d'aparcament a menys de 500 m de l'hotel*

A

5

 

 

 

 

 

 

Places d'aparcament directament en
l'hotel*

B

10

 

 

 

 

 

 

23

Possibilitat d'aparcament per a autobusos (no guals, ni zones de càrrega i descàrrega)

 

10

 

 

 

 

 

Altres

24

Ascensor a partir de,

 

12

OBLI (B+2)

OBLI (B+2)

OBLI (B+1)

OBLI (B+1)

OBLI (B+1)

 

25

Muntacàrregues de Servici, a partir de B + 1*

 

10

 

 

OBLI

OBLI

OBLI

 

26

Entrada de servici diferent de l'entrada dels clients*

 

10

 

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

 

27

Escala de servici*

 

7

 

 

OBLI

OBLI

OBLI

 

28

Espai que permeta el descens i arreplega, en vehicle, de passatgers (excepte zones restringides en què es farà en les zones més pròximes)

 

9

 

 

 

OBLI

OBLI

 

29

Lavabos en les zones comunes,
menjadors, salons o llocs de reunió

 

3

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

 

30

Canviador de xiquets en els lavabos de zones comuns

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Puntuació de requisits obligatoris

 

 

Màxima puntuació possible

272

OBLI

*

44

OBLI

**

54

OBLI

***

92

OBLI

****

118

OBLI

*****

128

                         

 

 

II. HABITACIONS: MOBILIARI/EQUIPAMENT. HOTELS

Àrea

 

Criteri

 

Punts

*

**

***

****

*****

Neteja i higiene

 

Oferta en perfectes condicions de neteja i higiene com a condicions bàsiques en cada categoria

 

 

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

Preservació

 

Tots els equipaments i mecanismes funcionen i estan en perfecte estat

 

 

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

Impressió general

 

Els acabats, els materials i la qualitat de mobiliari es corresponen amb la seua categoria

 

 

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

Antiguitat

31

Els elements fixos i el mobiliari d'habitacions han sigut objecte de substitució o renovació i millora en els últims 10 anys.*

 

16

 

 

 

 

 

Superfícies

32

Mida d'habitacions dobles (bany inclòs) ≥ 14 m2 *

A

7

OBLI

OBLI

 

 

 

 

Mida d'habitacions dobles (bany inclòs) ≥ 15 m2 *

B

8

 

 

OBLI

 

 

 

Mida d'habitacions dobles (bany inclòs) ≥ 16 m2 *

C

9

 

 

 

OBLI

 

 

Mida d'habitacions dobles (bany inclòs) ≥ 17 m2 *

D

10

 

 

 

 

OBLI

 

33

Oferta d'habitacions individuals (sup. mínima 10 m2 inclòs bany)

 

2

 

 

 

 

 

 

34

Habitacions comunicades*

 

2 per cada màx. 10 punts

 

 

 

 

 

 

35

Habitació/habiacions dobles amb sala *

 

3 per cada màx. 9 punts

 

 

 

OBLI

OBLI

 

36

Suites*

 

4 per cada màx. 12 punts

 

 

 

 

OBLI

 

37

Percentatge d'habitacions amb superfície superior a 17 m2 (bany inclòs) ≥ 20%

 

7

 

 

 

 

 

 

38

Balcons o terrasses directament en l'habitació amb superfície entre 3 i 5 m2 (mínim en 20% d'hab.)

A

3

 

 

 

 

 

 

Balcons o terrasses directament en l'habitació amb superfície major de 5 m2 (mínim en 20% hab.)

B

4

 

 

 

 

 

Equipament

39

Mobiliari de terrassa (almenys 3 elements de mobiliari)*

 

2

 

 

 

 

 

 

40

Gandules en terrassa*

 

2

 

 

 

 

 

 

41

Mida mínima llit individual 0,90 x 1,90 m i doble 1,35 x 1,90 m*

A

9

OBLI

OBLI

OBLI

 

 

 

 

Mida mínima llit individual 0,90 x 1,90 m i doble 1,50 x 1,90 m*

B

12

 

 

 

OBLI

 

 

Mida mínima llit individual 1,05 x 2,00 m i doble 1,80 x 2,00 m (podrà ser 1,90 m si prima la comoditat de l'habitació)*

C

14

 

 

 

 

OBLI

 

42

Matalafs en bon estat de conservació

 

5

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

 

43

Matalafs en bon estat de conservació de com a mínim 23 cm de gruix.

 

7

 

 

 

 

 

 

44

Funda matalaf higiènic *

 

2

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

 

45

Bressol (sota petició)

 

2

 

 

 

 

 

 

46

Estores llavables peu de llit

 

2

 

 

 

 

 

 

47

Llençols en bon estat

 

2

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

 

48

Coixins en bon estat

 

2

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

 

49

Fundes coixins higièniques

 

2

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

 

50

Coixí addicional, sota petició

 

1

 

 

OBLI

OBLI

OBLI

 

51

Dos coixins per persona

 

2

 

 

 

 

 

 

52

Carta de coixins

 

3

 

 

 

 

 

 

53

Mantes en bon estat

 

2

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

 

54

Manta addicional

 

2

 

 

 

 

 

 

55

Servici de fundes nòrdiques

 

3

 

 

 

 

 

 

56

Equipament bàsic (cadira, possibilitat d'enfosquir l'habitació, armari, espill, tauletes de nit, llum en capçalera llit, endoll en l'habitació, estants i mínim de 6 penjadors)

A

1

OBLI

OBLI

 

 

 

 

Equipament mitjà (el bàsic, més almenys 1 penjador amb pinces per a faldes i pantalons, paperera, escriptori amb llum apropiada, portaequipatges, dos o més cadires)

B

2

 

 

OBLI

 

 

 

Equipament superior (el mitjà, més interruptor de llum de tota l'habitació en el capçal del llit i servici comú de refrigeri en corredors)

C

3

 

 

 

OBLI

OBLI

 

57

Equipament d'habitació amb antiguitat inferior a 5 anys en el 33% de les habitacions

A

6

 

 

 

 

 

 

Equipament d'habitació amb antiguitat inferior a 5 anys en el 60% de les habitacions

B

12

 

 

 

 

 

 

Equipament d'habitació amb antiguitat inferior a 5 anys en el 100% de les habitacions

C

18

 

 

 

 

 

 

58

Disposar de minibar sota petició en 1, 2 i 3 estreles.

A

2

 

 

 

 

 

 

Disposar de minibar en totes les habitacions

B

4

 

 

 

 

 

 

59

Espill de cos sencer en l'habitació

 

1

 

 

 

 

 

 

60

Penjador fora de l'armari

 

1

 

 

 

 

 

 

61

Seient confortable addicional

 

1

 

 

 

 

 

 

62

Endoll addicional al costat de l'escriptori

 

1

 

 

 

 

 

 

63

Endoll addicional en el capçal del llit

 

1

 

 

 

 

 

 

64

Disposar d'adaptadors d'endolls (sota petició)

 

1

 

 

 

 

 

 

65

Mecanisme /sistema central per al control de la il·luminació de l'habitació

 

1

 

 

 

 

 

 

66

Calaixera en les habitacions

 

1

 

 

 

 

 

 

67

Caixa forta en habitacions

 

3

 

 

 

OBLI

OBLI

 

68

Calefacció en les habitacions

 

3

OBLI

OBLI

 

 

 

 

69

Climatització (calefacció i refrigeració) en habitacions*

 

6

 

 

OBLI

OBLI

OBLI

 

70

Calefacció en bany

 

2

 

 

 

 

 

 

71

Reproductors CD/DVD/MP3 o estació de càrrega

 

2

 

 

 

 

 

 

72

Televisió en color amb comandament a distància

A

1

OBLI

OBLI

OBLI

 

 

 

Televisió en color amb comandament a distància i canals internacionals

B

2

 

 

 

OBLI

OBLI

 

SMART TV amb teclat, sota petició

C

4

 

 

 

 

 

 

73

Televisor en els salons de les dobles amb sala i suites

 

1

 

 

 

 

OBLI

 

74

Telèfon en habitació, amb manual en diversos idiomes

 

3

 

 

OBLI

OBLI

OBLI

 

75

Terminal de telèfon a disposició del client*

 

1

 

 

 

 

 

 

76

Dispositiu (PC, tauleta tàctil o semblant) amb connexió a Internet en l'habitació, sota petició

A

2

 

 

 

 

 

 

Dispositiu (PC, tauleta tàctil o semblant) amb connexió a Internet en l'habitació

B

3

 

 

 

 

 

 

77

Informació de l'hotel*

 

1

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

 

78

directori de servicis de l'hotel en diversos idiomes

 

2

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

 

79

Premsa diària en l'habitació

 

2

 

 

 

 

 

 

80

Llapis / bolígraf per a escriure junt amb paper

 

1

 

 

 

OBLI

OBLI

 

81

Planxa (sota petició)

 

1

 

 

 

 

 

 

82

Conjunt neteja sabates, sota petició

A

1

 

 

 

 

 

 

Comjunt neteja sabates en habitació

B

2

 

 

 

 

OBLI

 

83

Servici o màquina de neteja de sabates en l'hotel

 

2

 

 

 

 

 

 

84

Sistema seguretat addicional porta habitació

 

2

 

 

 

 

 

 

85

Panys electrònics

 

2

 

 

 

 

 

 

 

Joc de costura, sota petició

A

1

 

 

 

 

 

 

86

Joc de costura en habitació

B

2

 

 

 

 

 

Instal·lacions sanitàries

 

Bany i/o lavabo en habitacions (amb inodor, lavabo i banyera o dutxa, com a mínim)

 

 

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

Antiguitat

87

Aparells sanitaris i aixetes amb antiguitat menor de 10 anys en el 33% dels banys i/o lavabo de les habitacions

A

6

 

 

 

 

 

Aparells sanitaris i aixetes amb antiguitat menor de 10 anys en el 60% dels banys i/o lavabo de les habitacions

B

12

 

 

 

 

 

Aparells sanitaris i aixetes amb antiguitat menor de 10 anys en el 100% dels banys i/o lavabo de les habitacions

C

18

 

 

 

 

 

Confort i equipament sanitari

88

Canvi de tovalles diari (amb missatge inclòs de no-petició de canvi per raons mediambientals)

 

2

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

89

Canvi de llençols almenys una vegada a la setmana

A

1

OBLI

OBLI

 

 

 

Canvi de llençols almenys dos vegades a la setmana

B

2

 

 

OBLI

OBLI

OBLI

 

90

Canvi de llençols diaris, sota petició

 

4

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

91 [5]

Instal·lacions sanitàries siguen ≥ 3 m2*

A

3

 

 

 

 

 

Instal·lacions sanitàries siguen ≥ 5 m2*

B

5

 

 

 

 

 

 

92

Superfície mínima de plat de dutxa 0,80 m2 i/o dimensió mínima de banyera de 1,60 m

A

1

OBLI

OBLI

OBLI

 

 

 

Superfície mínima de plat de dutxa 0,95 m2 i/o dimensió mínima de banyera de 1,70 m

B

4

 

 

 

OBLI

OBLI

 

93

Sòl antilliscant en les dutxes i banyeres (certificat en origen o amb tractament posterior)

 

1

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

 

94

Almenys el 33% dels banys disposen de banyera (dimensió mínima 1,60 m per a hotels d'1*, 2* i 3*; i 1,70 m per a hotels de 4* i 5*)

 

4

 

 

 

 

 

 

95

Almenys el 50% dels banys disposen de banyera i dutxa*

 

4

 

 

 

 

 

 

96

Banyera o dutxa d'hidromassatge en més del 15% d'habitacions

 

3

 

 

 

 

 

 

97

Banyera o dutxa d'hidromassatge en més del 30% d'habitacions*

 

6

 

 

 

 

 

 

98

50% dels inodors en els banys d'habitacions estan separats

 

2

 

 

 

 

 

 

99

100% dels inodors en els banys d'habitacions estan separats

 

4

 

 

 

 

OBLI

 

100

Dutxa amb cortina o mampara, llevat que estiga independent

 

2

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

 

101

Lavabo doble en habitacions, junior suites o dobles amb sala

 

1

 

 

 

 

 

 

102

Lavabo doble en suites

 

1

 

 

 

 

OBLI

 

103

Equipament bàsic (espill, 1 tovalla de mans i una gran per persona, penjadors de tovalles, rotllo paper higiènic addicional, endoll elèctric al costat de l'espill amb indicador de voltatge, cubell higiènic i banqueta)

A

1

OBLI

OBLI

OBLI

 

 

 

Equipament mitjà (equipament bàsic, il·luminació apropiada del lavabo i eixugador)

B

2

 

 

 

OBLI

 

 

Equipament superior (equipament mitjà, barnús i sabatilles)

C

3

 

 

 

 

OBLI

 

104

Espill d'augment

 

1

 

 

 

OBLI

OBLI

 

105

Penjador de tovalles calent

 

2

 

 

 

 

OBLI

 

106

Dotació de 2 gentileses*

A

2

 

 

OBLI

 

 

 

Dotació de 4 gentileses*

B

4

 

 

 

OBLI

OBLI

 

Dotació de 6 o més gentileses*

C

6

 

 

 

 

 

 

107

Dotació de carta de gentileses per a disposar, sota petició *

 

2

 

 

 

 

 

 

108

Espai per a deixar els objectes de neteja personal, en moble, bancada o estant.

 

1

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

 

109

Almenys el 50% d'instal·lacions sanitàries amb bidet

 

3

 

 

 

 

 

 

110

Telèfon en bany

 

2

 

 

 

 

 

 

111

Altaveu en bany

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Puntuació de requisits obligatoris

 

 

Màxima puntuació possible

282

OBLI *

52

OBLI **

52

OBLI ***

64

OBLI

****

84

OBLI

*****

102

 

 

II. HABITACIONS: MOBILIARI/EQUIPAMENTO. APARTAMENTS

HOTEL APARTAMENT*

 

 

Àrea

 

Criteri

 

Punts

*

**

***

****

*****

Superfícies

A1

Mida habitació doble ≥11 m2 *

A

7

OBLI

OBLI

 

 

 

 

Mida habitació doble ≥12 m2 *

B

8

 

 

OBLI

 

 

 

Mida habitació doble ≥13 m2 *

C

9

 

 

 

OBLI

 

 

Mida habitació doble ≥14 m2 *

D

10

 

 

 

 

OBLI

 

A2

Mida de la sala menjador ≥8 m2

A

2

OBLI

OBLI

 

 

 

 

Mida de la sala menjador ≥10 m2

B

4

 

 

OBLI

OBLI

 

 

Mida de la sala menjador ≥12 m2

C

6

 

 

 

 

OBLI

 

 

Mida de la sala menjador amb cuina ≥13 m2

A

2

OBLI

OBLI

 

 

 

 

A3

Mida de la sala menjador amb cuina ≥15 m2

B

4

 

 

OBLI

OBLI

 

 

Mida de la sala menjador amb cuina ≥17 m2

C

6

 

 

 

 

OBLI

 

A4

Estudi ≥16 m2 (no inclòs bany)*

A

2

OBLI

OBLI

 

 

 

 

Estudi ≥20 m2 (no inclòs bany) *

B

4

 

 

OBLI

OBLI

 

 

Estudi >24 m2 (no inclòs bany)*

C

6

 

 

 

 

OBLI

 

A5

Disposar de 2 banys o lavabos si la capacitat és ≥ 6 places

A

2

 

 

OBLI

OBLI

 

 

Disposar de 2 banys o lavabos si la capacitat és ≥ 4 places

B

3

 

 

 

 

OBLI

 

A6

Cuina independent ≥5 m2 (si n'hi ha)

 

1

 

 

 

 

 

 

A7

Cuina

 

1

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

Equipament cuina apartaments

A8

Forn o microones amb convecció

 

1

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

 

A9

Microones

 

1

 

 

 

 

 

 

A10

Campana extractora o extractor de fums

 

1

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

 

A11

Pica

 

1

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

 

A12

Cafetera

 

1

 

 

 

 

 

 

A13

Tetera

 

1

 

 

 

 

 

 

A14

Utensilis de cuina i menjador (vaixella, coberteria, cristalleria, …)

 

2

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

 

A15

Frigorífic

 

1

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

 

A16

Xicotets electrodomèstics (batedora, torradora, espremedora,…)

 

1 per cada màx. 10 punts

 

 

 

 

OBLI

 

A17

Utensilis de neteja

 

2

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

 

A18

Nre. de TV superior al nre. d'habitacions

 

2

 

 

 

 

 

 

A19

Llavadora

 

2

 

 

 

 

 

 

A20

Llavaplats

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Puntuació de requisits obligatoris

 

 

Màxima puntuació possible

60

OBLI

*

22

OBLI

**

22

OBLI

***

31

OBLI

****

32

OBLI

*****

41

 

 

III SERVICIS

Àrea

 

Criteri

 

Punts

*

**

***

****

*****

Begudes

112

Oferta de begudes/snacks en l'hotel fora de l'horari del menjador/bar o dispensador de begudes

 

4

 

 

OBLI

OBLI

OBLI

Desdejuni

113

Desdejuni continental (beguda calenta, brioxeria/pa, oli/mantega/margarina i melmelada)

A

3

OBLI

OBLI

 

 

 

 

Desdejuni complet (desdejuni continental incloent-hi, a més, suc, cereals, fruita o macedònia, selecció de pans, formatge, embotits variats i oli)

B

4

 

 

OBLI

OBLI

OBLI

 

114

Elements addicionals al desdejuni bufet o carta equivalent (bufet de plats calents; cuina en directe o servici de plats calents a la carta; sucs variats/brioxeria variada; suc acabat d'esprémer)

 

 1 per servici màx.4 punts

 

 

 

 

 

 

115

Desdejuni fora de l'horari habitual (abans de les 8.00 AM o més tard de les 10:00 AM.)

 

6

 

 

 

 

 

Restauració

116

Horari de dinar de, com a mínim, dos hores

 

3

 

 

 

 

 

 

117

Horari de sopar de, com a mínim, dos hores i mitja

 

6

 

 

 

 

 

 

118

Menú de tres plats a triar

A

3

 

 

 

 

 

 

Menú de carta o bufet

B

5

 

 

 

 

 

 

119

Servici d'habitacions en horari determinat*

A

6

 

 

 

 

 

 

Servici d'habitacions en horari determinat, incloent-hi desdejuni i sopar fins a les 10 de la nit *

B

10

 

 

 

 

OBLI

 

Servici d'habitacions durant 24 hores * [6]

C

16

 

 

 

 

 

 

120

Servici de cafeteria amb restauració

 

10

 

 

 

 

 

 

121

Dinar/Sopar fred per a arribades tard, sota petició

 

6

 

 

 

 

 

 

122

Restaurant*

A

6 per cada màx 12 punts

 

 

 

 

 

 

Restaurant obert 7 dies a la setmana*

B

9 per cada màx 18 punts

 

 

 

 

 

 

123

Disposar d'informació nutricional dels plats o aliments

 

8

 

 

 

 

 

 

124

Cuina regional o productes regionals

 

8

 

 

 

 

 

 

125

Menús especials, sota petició (celíacs, al·lèrgics, diabètics...)

 

8

 

 

 

 

 

 

126

Menú infantil segons demanda

 

8

 

 

 

 

 

Restauració

127

Com a mínim el 30% del personal de l'àrea de restaurant tindrà nocions específiques per a oferir el servici en un segon idioma estranger

A

4

 

 

 

 

 

 

Més del 30% del personal de l'àrea de restaurant tindrà nocions específiques per a oferir el servici en un segon idioma estranger

B

6

 

 

 

 

 

 

128

Àrea de restauració/menjador amb capacitat per al 30% de les places

A

6

 

 

 

 

 

 

Àrea de restauració/menjador amb capacitat per al 50% de les places

B

8

 

 

 

 

 

 

Àrea de restauració/menjador amb capacitat per al 80% de les places

C

12

 

 

 

 

 

 

129

Pícnic, sota petició

 

4

 

 

 

 

 

 

130

Trones en el restaurant/menjador, sota petició

 

2

 

 

 

 

 

 

131

Carta o informació del bufet en més d'un idioma

 

2

 

 

 

 

 

 

132

Carta o informació del bufet en braille

 

2

 

 

 

 

 

Recepció

133

Recepció oberta 24 hores, accessible per telèfon 24 hores des de dins i fora de l'hotel

 

8

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

 

134

Treballador bilingüe (castellà + llengua estrangera)

A

8

 

 

 

OBLI

 

 

Treballador multilingüe (castellà, anglés i, almenys, una altra llengua estrangera)

B

10

 

 

 

 

OBLI

 

135

Treballador coneixedor del llenguatge de signes

 

2

 

 

 

 

 

 

136

Manual de benvinguda o informació de l'hotel en braille

 

2

 

 

 

 

 

 

137

Servici d'aparcacotxes

 

2

 

 

 

 

 

 

138

Servici de guarda i custòdia d'equipatges

A

2

OBLI

OBLI

 

 

 

 

Maleter (cambra d'equipatges en lloc tancat i destinat exclusivament a esta finalitat)

B

3

 

 

OBLI

OBLI

 

 

Servici d'equipatges, entrega i arreplega en habitació

C

8

 

 

 

 

OBLI

 

139

Servici de custòdia de diners i d'objectes de valor o servici de caixes fortes a disposició del client

 

3

OBLI

OBLI

OBLI

 

 

 

140

Servici de majordomia, sota petició

 

5

 

 

 

 

 

 

141

Servici de conserge

 

5

 

 

 

 

 

 

142

Servici de lloguer de cotxes

 

2

 

 

 

 

 

 

143

Servici de lloguer de cotxet per a xiquets/cadires de rodes/escúters elèctrics

 

2

 

 

 

 

 

 

144

Servici de canvi de moneda

 

2

 

 

 

 

 

 

145

Servici d'eixida tardana (lat check out) sota petició i segons disponibilitat

 

4

 

 

 

 

 

 

146

Es disposa de dutxa, habitació o instal·lació de cortesia per a eixides tardanes

 

4

 

 

 

 

OBLI

 

147

Tota la papereria de servicis en castellà/valencià i un altre idioma estranger

 

3

 

 

 

 

 

 

148

Farmaciola segons normativa *

 

1

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

 

149

Servici d'eixida automàtic des d'habitació o recepció

 

2

 

 

 

 

 

 

150

Publicitat clara dels preus de l'establiment

 

1

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

Servici de bugaderia i planxa 

151

Neteja química / neteja en sec (arreplega abans de les 9 del matí, entrega en 48 h)

A

2

 

 

 

 

 

Neteja química / neteja en sec (arreplega abans de les 9 del matí, entrega en 24 h.)

B

4

 

 

 

 

 

 

152

Servici de planxa (entrega en 1 hora)

 

2

 

 

 

 

 

 

153

Servici de bugaderia i planxa (entrega acordada)

A

2

 

 

OBLI

OBLI

 

 

Servici de bugaderia i planxa (arreplega abans de les 9 del matí, entrega en 24h, excepte cap de setmana)

B

4

 

 

 

 

OBLI

 

Servici de bugaderia i planxa (arreplega abans de les 9 del matí, entrega en el termini de 12 hores)

C

6

 

 

 

 

 

Forma de pagament 

154

Targetes de dèbit

 

3

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

155

Targetes de dèbit i crèdit*

 

6

 

 

 

 

 

 

156

Servici de línia de crèdit per als servicis de l'hotel

 

3

 

 

 

 

 

 

157

Publicitat clara dels mitjans de pagament

 

1

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

Miscel·lània

158

Servici tècnic d'informàtica per als clients, sota petició

 

2

 

 

 

 

 

 

159

Servici despertador per als clients

 

2

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

OBLI

 

160

Es disposa de paraigua en recepció

 

2

 

 

 

 

 

 

161

Es disposa de paraigua en habitació, sota petició

 

2

 

 

 

 

 

 

162

Revistes actuals

 

2

 

 

 

 

 

 

163

Periòdics del dia

 

2

 

 

 

 

OBLI

 

164

Servici de costura, sota petició

 

2

 

 

 

 

 

 

165

Servici de trasllat de clients

 

4

 

 

 

 

 

 

166

Servici de limusines

 

4

 

 

 

 

 

 

167

Opcions de banquet per a, com a mínim, 50 persones

A

2

 

 

 

 

 

 

Opcions de banquet per a, com a mínim, 100 persones

B

3

 

 

 

 

 

 

Opcions de banquet per a, com a mínim, 250 persones

C

5

 

 

 

 

 

 

Opcions de banquet per a, com a mínim, 500 persones

D

7

 

 

 

 

 

 

168

Acompanyar el client a l'habitació durant la seua arribada, sota petició

 

2

 

 

 

 

 

 

169

Servici de descoberta a la nit per a revisar doblement l'habitació*

 

3

 

 

 

 

OBLI

 

170

Servici de tovalla piscina/platja/spa/gimnàs

 

2

 

 

 

 

 

 

171

Servici d'infermeria-instal·lacions pròpies per a prestar atenció sanitària.

 

4

 

 

 

 

 

 

172

Servici extern d'atenció mèdica, sota petició

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Puntuació requisits obligatoris

 

 

Màxima puntuació possible

272

OBLI

*

24

OBLI

**

24

OBLI

***

32

OBLI

****

37

OBLI

*****

65

 

 

IV. OCI

Àrea

 

Criteri

 

Punts

*

**

***

****

*****

Equipamento i servicis

173

Àrea per a xiquets (zona de jocs infantils)

 

6

 

 

 

 

 

 

174

Gimnàs amb, almenys, quatre màquines d'exercicis distints

 

6

 

 

 

 

 

 

175

Servicis de spa (diferents tipus de dutxes, piscines/banys, font de gel, pediluvi, llits d'aigua, etc.)

 

2 per cada, màx. 12 punts

 

 

 

 

 

 

176

Banyera d'hidromassatge

 

2 per cada, màx. 6 punts

 

 

 

 

 

 

177

Sauna (amb un mínim de 6 seients)

 

 2 per cada, màx. 6 punts

 

 

 

 

 

 

178

Instal·lacions esportives (pista de tenis, pàdel, bàsquet, futbol, tir amb arc, etc.). Pistes polivalents valen per 1 instal·lació

 

4 per cada, màx. 16 punts

 

 

 

 

 

 

179

Cabines de tractaments/massatges

 

2 per cada, màx. 6 punts

 

 

 

 

 

 

180

Habitació de relaxació separada

 

2

 

 

 

 

 

 

181

Perruqueria

 

2

 

 

 

 

 

 

182

Tractaments a banyeres

 

2

 

 

 

 

 

 

183

L'establiment disposa d'aigües mineromedicinals declarades d'utilitat pública, servici mèdic i instal·lacions adequades per a dur a terme els tractaments que es prescriguen.

 

4

 

 

 

 

 

 

184

Disposar de piscina exterior

 

8

 

 

 

 

 

 

185

Disposar de piscina exterior amb aigua climatitzada

 

10

 

 

 

 

 

 

186

Disposar de piscina coberta

 

12

 

 

 

 

 

 

187

Piscina infantil (vas independent)

 

2

 

 

 

 

 

 

188

Solàrium

 

2

 

 

 

 

 

 

189

Nre. de gandules entre el 20% i el 50% de places

A

4

 

 

 

 

 

 

Nre. de gandules per al 50% o més de places

B

6

 

 

 

 

 

 

190

Tauleta al costat de l'hamaca

 

1

 

 

 

 

 

 

191

Programa d'animació

 

5

 

 

 

 

 

 

192

Cangurs, sota petició (atenció de menors en l'habitació)

 

2

 

 

 

 

 

 

193

Lloguer d'equipament esportiu (ex. esquís, barcos, bicicletes)

 

2

 

 

 

 

 

 

194

Animació diürna

 

2

 

 

 

 

 

 

195

Animació nocturna

 

2

 

 

 

 

 

 

196

Animació juvenil

 

2

 

 

 

 

 

 

197

Animació infantil

 

2

 

 

 

 

 

 

198

Atenció dels xiquets dins de l'hotel (per a xiquets fins a 3 anys, com a mínim 3 hores diàries per personal especialitzat)

 

6

 

 

 

 

 

 

199

Atenció dels xiquets dins de l'hotel (per a xiquets a partir de 4 anys, com a mínim 3 hores diàries per personal especialitzat)

 

6

 

 

 

 

 

 

200

Instal·lació per a miniclub (mínim de 15 m2)

 

2

 

 

 

 

 

 

201

Ubicació en 1a línia de la platja

 

5

 

 

 

 

 

 

202

Zones enjardinades pròpies superiors a 3 m2 /plaça

 

5

 

 

 

 

 

 

203

Ubicació en centre històric

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Màxima puntuació possible

155

 

 

 

 

 

 

 

V. OFERTA

Àrea

 

Criteri

 

Punts

*

**

***

****

*****

 

204

Sistema de gestió de queixes

 

3

 

 

 

 

 

 

205

Sistema d'avaluació dels clients

 

3

 

 

 

 

 

 

206

Mystery Guest (client misteriós) ANUAL (ha d'haver-hi una prova afegida a l'aplicació)

 

4

 

 

 

 

 

 

207

Certificat de sistema de gestió de qualitat ISO 9001, UNE 182001 ("Q")*

 

10

 

 

 

 

 

 

208 [7]

Distinció en SICTED

 

6

 

 

 

 

 

 

209

Certificat de Sistema mediambiental ISO 14001,EMAS, etiqueta ecològica europea, eficiència energètica

 

10

 

 

 

 

 

 

210

Certificació de sistema de gestió d'accessibilitat universal, d'acord amb la UNE 170001

 

10

 

 

 

 

 

 

211

Altres certificats amb reconeixement nacional o internacional en relació amb la qualitat, el medi ambient o la seguretat o accessibilitat dels clients

 

6

 

 

 

 

 

 

212

Pàgina web pròpia amb fotografies de l'hotel realistes i significatives. Com a mínim, vistes exteriors de les àrees públiques i de les habitacions.

 

3

 

 

 

 

 

 

213

Sistema de reserves en línia propi, amb possibilitat de fer una reserva en temps real

 

3

 

 

 

 

 

 

214

Mapa d'ubicació en Internet o coordenades de geolocalització

 

1

 

 

 

 

 

 

215

Invitació als clients que s'en van de l'hotel a fer un comentari sobre la seua estada en la pàgina web o un altre mitjà electrònic.

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Màxima puntuació possible

60

 

 

 

 

 

 

 

VI. SERVICI DE REUNIONS I ESDEVENIMENTS

Àrea

 

Criteri

 

Punts

*

**

***

****

*****

 

216

Servici de conferències (departament separat, personal separat)

 

2

 

 

 

 

 

 

217

Sales de conferències o reunions de, com a mínim, 36 m2 fins a 100 m2

 

 3 per cada màx. 9 punts

 

 

 

 

 

 

218

Sales de conferències o reunions de més de 100 m2

 

5 per cada màx. 10 punts

 

 

 

 

 

 

219

Sales de conferències o reunions de més de 250 m2

 

7 per cada màx. 14 punts

 

 

 

 

 

 

220

Despatx de conferències

 

3

 

 

 

 

 

 

221

Sales per a treballar en grup

 

2 per cada màx. 6 punts

 

 

 

 

 

 

222

Equipament sales de conferències: telèfon, accés a Internet, projector de dades, paperògraf per sala, pantalla de projecció de dades, vestuari o penjadors, tribuna, almenys 8 endolls i regleta

 

3

 

 

 

 

 

 

223

Sistema d'aire condicionat independent en les sales de reunions

 

5

 

 

 

 

 

 

224

Servici de secretariat (oficina separada i personal disponible)

 

1

 

 

 

 

 

 

225

Possibilitat de graduació de llum artificial

 

3

 

 

 

 

 

 

226

Emplafonats de salons

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Màxima puntuació possible

59

 

 

 

 

 

 

 

Núm. criterio

Comentaris a les crides numerades amb asterisc en els criteris

1

Es consideren elements fixos els revestiments, sòls i tancament exterior i interior. No serà necessari que la reforma siga integral i completa. Es valorarà el criteri sempre que hi haja una evidència visual apreciable. Els hotels de nova construcció obtindran esta puntuació de manera automàtica.

5

Proporcionat segons el nombre d'habitacions.

6

Proporcionat d'acord amb el nombre d'habitacions. Es consideraran sales separades (paredat,s emplafonats) de la resta d'espais. Les sales de reunions no es consideraran en este apartat ja que es puntuen en l'àrea VI.

7

El «bar» ha d'estar separat del restaurant i oferir més que un simple servici de begudes.

10

Les sales de reunions no es consideraran en este apartat ja que es puntuen en l'àrea VI.

17

La puntuació en este criteri exclou la del criteri 16.

19

La puntuació en este criteri exclou la del criteri 18.

20

El nivell d'accessibilitat ha d'estar acreditat per mitjà d'auditoria externa, bé del pla d'accessibilitat d'hotels o bé feta per una empresa especialitzada.

21

En l'hotel, o en pàrquing més pròxim a l'establiment.

22

Substituïble per servici d'arreplega i entrega del vehicle en la porta de l'establiment.

25

En categoria de 3* no serà obligatori si l'hotel té 50 habitacions o menys.

26

En categoria de 2* i 3* no serà obligatori si l'hotel té 30 habitacions o menys.

27

En categoria de 3* no serà obligatori si l'hotel té 30 habitacions o menys.

31

Es consideren elements fixos els revestiments, els sòls i els tancaments exterior i interior. No serà necessari que la reforma siga integral i completa. Es valorarà el criteri sempre que hi haja una evidència visual apreciable. Els hotels de nova construcció obtindran està puntuació de manera automàtica.

32

Podran oferir-se habitacions amb major capacitat, màxim 4 places, sempre que compten amb una superfície equivalent al mínim previst per a una doble en este apartat, més 5 m² per cada plaça que s'incremente. Es podran instal·lar llits supletoris en les habitacions a petició del client, siga quina siga la superfície de l'habitació per a la qual se sol·licite. No obstant això, per a poder fer publicitat que n'hi ha, la superfície de les habitacions haurà d'excedir, per llit, un vint-i-cinc per cent de la mínima exigible, segons la categoria, sense que en cap cas puguen instal·lar-se més de dos d'estos llits per habitació. De la mateixa manera, i sota petició del client, podrà augmentar-se la capacitat de l'habitació, sense incrementar el nombre de llits, sempre que l'ample mínim d'estes siga d'1,35 m i la superfície de l'habitació complisca els mateixos requisits que per a la instal·lació de llits supletoris.

34

En este ítem no es consideren les dobles amb sala o suites ja que puntuen de manera independent.

35

Perquè puga considerar-se doble amb sala, esta ha de tindre una superfície mínima de 10 m², si és independent. Si està integrada amb el dormitori, la superfície total serà la suma de la superfície d'habitació indicada en l'ítem 32 més 10 m². En 4* i 5* és obligatori disposar d'una unitat. Si la doble amb sala forma, junt amb una altra habitació, una unitat de suite puntuarà exclusivament en l'apartat 36.

36

S'entendrà com a suite el conjunt de 2 o més habitacions amb els seus corresponents banys i almenys 1 sala.

39

Puntuable, si es disposa del mobiliari indicat, almenys en el 85 % de les terrasses de les habitacions.

40

Puntuable, si es disposa del mobiliari indicat, almenys en el 85 % de les terrasses de les habitacions.

41

Este criteri no puntuarà quan s'oferisquen els llits per a ús de més d'una persona.

44

Ha de ser llavable, transpirable i antiàcars.

69

Amb control de temperatura regulable des de l'interior de l'habitació. La puntuació en este criteri exclou la del criteri 68.

75

En els hotels que per la seua categoria és obligatori que disposen de telèfon en habitació, este requisit puntuarà quan es tracte d'un segon terminal.

77

Esta informació inclou almenys l'horari de desdejuni, hora d'eixida, i les hores d'obertura de les instal·lacions de l'hotel.

91

Només es poden donar punts per este ítem si la superfície d'habitacions (inclòs bany) supera el mínim establit per a la categoria.

95

Banyeres i dutxes amb les superfícies mínimes establides segons categoria. La banyera podrà substituir-se per banyera d'hidromassatge o semblant.

97

La puntuació en este criteri exclou la del criteri 96.

106

Llistat de referència gentileses (dirigides principalment a l'endreça personal): pinta, gorro de bany, calçador, abrillantador de sabates, maquineta d'afaitar, gel de bany, xampú, sabonets, colònia, crema afaitat, crema postafaitat, crema aftersun, mocadors de paper, raspall dents, pasta de dents, cotons desmaquilladors, bastonets cotó, cosidor, llima per a ungles, sabatilles de bany, sals de bany, tovalles perfumades...

107

Perquè puntue l'ítem han de ser gentileses extra, a més de les obligades per categoria.

119

Si el servici d'habitacions inclou només begudes i snacks puntuarà la mitat.

122

Quan hi haja més d'un restaurant.

148

La farmaciola tindrà el contingut mínim previst en la normativa de seguretat i salut en els llocs de treball (Reial Decret 486/1997, de 14 d'abril, o norma que el substituïsca).

155

La puntuació en este criteri exclou la del criteri 154.

169

També denominat segon servici. Canvi de tovalles, retirar cobertor, traure el fem de les papereres, etc.

207

La puntuació en este criteri exclou la dels criteris 204 i 205.

 

APARTAMENTS

 

Per a la baremació dels apartaments, les distintes tipologies que hi haja dins d'un establiment han de complir les superfícies mínimes establides per a cada categoria, si bé per al còmput de punts s'ompliran els ítems relatius només a la tipologia predominant.

A1

Qualsevol habitació de superfície inferior a la fixada com a mínima per categoria serà considerada com a individual sempre que tinga una superfície mínima de 7 m².

A4

Quan compte amb el mínim fixat, el màxim de places seran 2. La capacitat es podrà incrementar a raó d'una plaça cada 5 m². Per al còmput de punts, s'aplicarà sempre la superfície equivalent per a 2 places.

 

 

ANNEX II. Requisits específics mínims per a hostals

 

– Disposaran de recepció/consergeria, sala d'estar dotada de calefacció i telèfon d'ús públic.

– Les habitacions disposaran dels requisits establits com a obligatoris en l'àrea II d'habitacions de l'annex I per a hotels d'una estrela.

 

 

ANNEX III. Requisits específics mínims per a pensions

 

– Superfície mínima habitacions dobles: 10 m².

– Superfície mínima habitacions individuals: 6 m².

– Un bany o lavabo, d'ús general per planta.

– Un espai destinat a sala d'estar.

– Telèfon per a ús general.

 

 

ANNEX IV. Requisits específics mínims per a albergs de ciutat o albergs urbans

 

a) Habitacions

– Capacitat màxima per habitació: 20 places.

– Capacitat mínima per habitació: 8 places, i l'establiment podrà disposar d'habitacions de menor capacitat sempre que el nombre de places d'estes no supere el 30 % del total.

– Totes les habitacions, que hauran de tindre calefacció, disposaran de llits o lliteres al costat de les quals hi haurà punt de llum i penjadors per a penjar roba o objectes. Les lliteres disposaran com a màxim de dos altures.

– La superfície de les habitacions on s'instal·len lliteres serà com a mínim de 10 m² (equivalent a 4 places), que s'incrementaran a raó de 4 m², per cada llitera de més.

– La distància entre lliteres no serà inferior a 75 cm, exceptuant-se, quan es tracte de capçals/peus, si hi ha separació física per mitjà de mur o semblant.

– Disposaran d'un armariet amb clau per cada plaça en l'habitació.

b) Servicis higienicosanitaris

– Els servicis higienicosanitaris, que hauran de tindre calefacció, comptaran amb dutxes, lavabos i inodors a raó d'un d'estos elements per cada sis places de capacitat de l'alberg.

– Estaran dotats de preses de corrent amb indicador de voltatge al costat dels lavabos, portes en les dutxes, espill, tovallers i poal higiènic.

c) Servicis comuns

– Disposaran de zones comunes de menjador i esplai en espais distints. La superfície útil mínima del conjunt de sales d'ús comú serà d'1,5 m² per persona i disposaran de calefacció.

– Disposaran de ludoteca, biblioteca o business center diferenciats d'altres zones comunes.

– Disposaran de llavador i pica a raó d'1 per cada deu persones.

– S'oferirà el servici de desdejuni o dinar o es facilitarà l'ús de cuina.

– Servici de caixes fortes i llavadora.

– En tots els albergs es facilitarà informació sobre els recursos turístics i altres dades d'interés en, almenys, dos idiomes.

 

 

ANNEX V. Declaració responsable referent a l'activitat dels establiments hotelers

 

Anar al model publicat en el DOCV en pdf (pàgines 14844 a 14848)

 

 



[1]  Text rectificat per la Correcció d'errades publicada en el DOCV núm. 7559 de 29.06.2015. Ref. Base de dades 005855/2015.

[2]  Ibídem.

[3]  Ibídem.

[4]  Ibídem.

[5]  Ibídem.

[6]  Ibídem.

[7]  Ibídem.

 

Mapa web