Disposicion Consolidada

Texto h2

DECRET 97/2010, d'11 de juny, del Consell, pel qual es regula l'exercici del dret d'accés a la informació ambiental i de participació pública en matèria de medi ambient de la Comunitat Valenciana.

Texto
Texto Texto
Publicat en:   DOGV núm. 6290 de 16.06.2010
Entrada en vigor :   17.09.2010
Origen disposició :   Conselleria Medi Ambient, Aigua, Urbanisme i Habitatge
Referència Base de Dades:   006865/2010
Número identificador:   2010/6841
Estat :   Vigent
Data de fi de Vigència:  
Compendi :   Enllaç al Compendi
 

Permalink ELI:

https://dogv.gva.es/va/eli/es-vc/d/2010/06/11/97/con/
Seleccionar redacció :


TEXT CONSOLIDAT

 

Última revisión 08.04.2017

 

Decret 97/2010, d'11 de juny, del Consell, pel qual es regula l'exercici del dret d'accés a la informació ambiental i de participació pública en matèria de medi ambient de la Comunitat Valenciana.

 

(DOGV núm. 6290 de 16.06.2010)Ref. 006865/2010

 

PREÀMBUL

 

L'accés a la informació i la participació dels ciutadans en l'acció administrativa constitueixen dos dels paradigmes de l'actuació pública en els inicis del segle XXI. La nostra legislació administrativa ha sigut prolixa en el reconeixement d'aquests paradigmes com a drets dels interessats en les seues relacions amb les diferents instàncies públiques. La garantia de salvaguarda dels drets dels interessats i del públic en la instrucció dels procediments administratius, mitjançant l'accés al procediment i la participació en la seua resolució ha sigut una constant en l'evolució del nostre ordenament jurídic administratiu des de la ja vella Llei de procediment administratiu de 1958.

La proclamació en la Constitució espanyola del dret dels ciutadans a l'audiència en els procediments d'elaboració de les disposicions administratives que els afecten i d'accés als arxius i registres administratius constitueix una fita en aquesta evolució. Des de la talaia que representa la proclamació d'aquests drets en la mateixa carta magna, el legislador, al llarg dels últims 25 anys, ha desenvolupat el seu contingut. La inclusió d'un catàleg de drets del ciutadà en les seues relacions amb les administracions públiques en la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, és un clar exemple d'això. L'aprovació d'una legislació específica reguladora de l'accés a la informació ambiental és una altra clara mostra.

Així, des de l'any 1995, amb l'aprovació de la Llei 38/1995, de 12 de desembre, sobre el dret d'accés a la informació en matèria de medi ambient, el nostre país s'incorpora a un corrent jurídic comunitari superador de l'esquema tradicional de l'interessat com a supòsit arquetípic de subjecte titular de drets per a aprofundir en la condició de públic o ciutadà, com a subjecte de dret a la informació ambiental.

L'actual marc normatiu de l'exercici d'aquest dret d'accés a la informació ambiental a Espanya el presideix, d'una banda, la ratificació del Conveni de la Comissió Econòmica per a Europa de Nacions Unides sobre accés a la informació, la participació del públic en la presa de decisions i l'accés a la justícia en medi ambient, comunament denominat Conveni d'Arhus; d'altra banda, les directives 2003/4/CE, del Parlament Europeu i del Consell, de 28 de gener de 2003, sobre l'accés del públic a la informació ambiental i per la qual es deroga la Directiva 90/313/CEE, del Consell, i 2003/35/CE, del Parlament Europeu i del Consell, de 26 de maig de 2003, per la qual s'estableixen mesures per a la participació del públic en determinats plans i programes relacionats amb el medi ambient i per la qual es modifiquen, pel que fa a la participació pública i l'accés a la justícia, les directives 85/337/CEE i 96/61/CE; i com a corol·lari d'aquesta ratificació i vehicle de transposició de les directives indicades, la Llei 27/2006, de 18 de juliol, per la qual es regulen els drets d'accés a la informació, de participació pública i d'accés a la justícia en matèria de medi ambient.

Amb més motiu, en el marc de la Generalitat, cal referir-se a la Llei 3/2010, de 5 de maig, de la Generalitat, d'Administració Electrònica de la Comunitat Valenciana, la qual disposa en el seu preàmbul que «la societat del coneixement, caracteritzada per la revolució de les tecnologies de la informació i la comunicació, singularment representada en internet, ha provocat que qualsevol informació estiga disponible en qualsevol moment i que es puga accedir a ella des de pràcticament qualsevol lloc i a través de variadísims dispositius o terminals electrònics".

La simple transcripció de les normes referides testimonia el trànsit de la informació a la participació pública com a element rellevant en la conformació de les modernes polítiques públiques ambientals. La informació no és només un fi en ell mateix, sinó, en gran manera, un mitjà per a alguna cosa. Informar-se per a participar i participar per a legitimar són, sens dubte, unes de les més elementals màximes de qualsevol codi de governança. Màximes que el Consell intenta fer seues en el camp ambiental amb aquesta norma, obrint el procés d'elaboració de les seues polítiques a fi d'associar a un nombre més gran de persones i organitzacions en la seua formulació i aplicació, la qual cosa ha de traduir-se en una major transparència i en un major grau de coresponsabilitat de tots els participants.

Aquesta norma no aspira tant a un desenvolupament substantiu dels drets d'accés a la informació i de participació pública en medi ambient quant a la regulació del seu exercici d'acord amb les modernes teories organitzatives i l'aplicació de les noves tecnologies de la informació. La normativa bàsica estatal reguladora d'ambdós drets esgota pràcticament el camp del desenvolupament legislatiu autonòmic però confereix, en canvi, la possibilitat d'aplicar les competències autonòmiques en la matèria mitjançant la determinació del marc d'exercici d'aquests drets pels ciutadans i l'establiment del context organitzatiu i operatiu en el qual les autoritats públiques han d'atendre amb eficàcia, diligència i excel·lència les demandes ciutadanes d'informació i participació en medi ambient.

El decret es compon de tres capítols, cinc disposicions addicionals, una derogatòria i dos finals. El capítol I conté l'objecte i fi de la norma, com també les definicions d'aquells conceptes més rellevants. Els últims anys han sigut prolixos, a la Comunitat Valenciana, en el desplegament normatiu de la participació pública i l'accés a la informació des de múltiples enfocaments sectorials. Els processos de participació pública previstos en la normativa reguladora del paisatge, els sistemes d'informació territorial i urbanístics inclosos en la normativa urbanística i d'ordenació del territori o la mateixa existència d'una legislació específica sobre participació pública a nivell autonòmic en són bona mostra. En aquest context, el decret es configura com un element de determinació de les bases que han d'informar l'exercici del dret de participació pública en els plans i programes relatius al medi ambient, sense incidir ni modificar l'actual entramat normatiu. No és, per tant, el què, sinó el com, el que aquest decret aspira a normar.

Des d'aquesta perspectiva resulta clau la regulació que el capítol II del decret realitza del dret d'accés a la informació ambiental: donant una nova carta de naturalesa al Centre d'Informació i Documentació Ambiental; regulant l'atribució de competències en l'exercici de l'atenció de les demandes d'informació ambiental; proclamant l'existència d'un deure de col·laboració de tots els agents públics implicats; i finalment apostant per l'aplicació de les noves tecnologies de la informació com a element clau per a garantir el compliment dels alts estàndards de qualitat democràtica i ciutadana que els drets proclamats en aquesta i altres normes representen.

La creació de la direcció electrònica del Centre d'Informació i Documentació Ambiental, en el marc del que disposa el títol II Règim jurídic de l'administració electrònica, del capítol I Seu electrònica, de la Llei 3/2010, de 5 de maig, de la Generalitat, d'Administració Electrònica de la Comunitat Valenciana, sense perjuí del que disposa la normativa bàsica estatal reguladora de l'accés electrònic dels ciutadans als serveis públics, i de la Xarxa d'Informació Ambiental de la Comunitat Valencianes són fites en l'aposta per una e-coadministració a la Comunitat Valenciana.

Mitjançant aquests instruments es garanteix el que preveu l'article 4 de la Llei 3/2010, de 5 de maig, de la Generalitat, d'Administració Electrònica de la Comunitat Valenciana, on s'arrepleguen els principis de l'administració electrònica, el principi d'informació eficient i el principi d'estabilitat de la informació oferida sobre vies electròniques, així com la compatibilitat entre la immediatesa proporcionada per les noves tecnologies de la informació i la seguretat jurídica que ha de presidir les relacions entre administració i ciutadans.

La secció primera del capítol II estableix expressament el mode en què ha d'exercir-se el dret d'accés a la informació ambiental i en el qual destaca la competència del Centre d'Informació i Documentació Ambiental, en l'àmbit de l'administració de la Generalitat, en la tramitació de les demandes d'informació ambiental. Un exercici de competències que es basarà en les propostes realitzades per les diferents autoritats públiques autonòmiques titulars de la informació ambiental requerida.

Per la seua banda, la secció quarta del capítol II estableix les previsions bàsiques de l'elaboració dels informes sobre l'estat del medi ambient a la Comunitat Valenciana, previst en la Llei 27/2006, de 18 de juliol, per la qual es regulen els drets d'accés a la informació, de participació pública i d'accés a la justícia en matèria de medi ambient. En aquest procés ha d'exercir un paper rellevant la comissió d'experts prevista en aquesta secció, que, conformada pels titulars dels llocs directius dels diferents departaments de la Generalitat amb competència sobre la matèria i assistits per assessors i experts independents, aspira a convertir-se en un referent en l'anàlisi de la sostenibilitat de les polítiques públiques, projectes i actuacions privades de la nostra Comunitat. A aquest respecte, cal destacar la seua competència en l'elaboració de la proposta d'indicadors de sostenibilitat a què es refereix la Llei 4/2004, de 2 de juliol, d'ordenació del territori i de protecció del paisatge.

Finalment, el capítol III del decret regula el dret de participació pública en els processos de decisió relatius a l'elaboració de plans, programes i disposicions de caràcter general relacionats amb el medi ambient. Aquest dret regulat en la normativa bàsica estatal en la matèria i en diverses normes sectorials es projecta, en aquest decret, en la imposició d'unes obligacions a les autoritats públiques tendents a garantir la participació ciutadana en la formació de la seua voluntat des de l'inici de la seua elaboració, incloent-se també ací determinades previsions sobre l'ús preceptiu de les noves tecnologies de la informació com a garantia d'accessibilitat i, per tant, de participació ciutadana. Aquestes previsions van d'acord amb les directrius i els principis que informen la política legislativa de la Generalitat en matèria de participació ciutadana, que han sigut recollits en la Llei 11/2008, de 3 de juliol, de la Generalitat, de participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, i desenvolupats en les disposicions reglamentàries dictades a aquest efecte.

Per tot l'anterior, per raó del que disposen els articles 18.f) i 43 de la Llei del Consell, a proposta del conseller de Medi Ambient, Aigua, Urbanisme i Habitatge, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 11 de juny de 2010,

 

DECRETE

 

CAPÍTOL I. Disposicions generals

 

Article 1. Objecte

En desplegament de la legislació bàsica estatal reguladora del dret d'accés a la informació i de participació pública en matèria de medi ambient, i amb respecte del que preveu la normativa de protecció de dades personals quan aquesta resulte aplicable, aquest decret té com a objecte:

1. Regular l'exercici del dret d'accés a la informació ambiental generada o rebuda per les autoritats públiques, que conste o haja de constar, en compliment de les obligacions legals aplicables, en poder d'aquestes o en el d'altres persones públiques o privades en nom seu i establir les condicions del seu exercici.

2. Garantir que la informació ambiental, mitjançant el recurs a la utilització de les noves tecnologies de la informació, es difonga de manera prioritària d'ofici.

3. Establir les bases que permeten, per mitjà de les tècniques administratives de col·laboració i coordinació, optimitzar els recursos existents en les distintes autoritats públiques, facilitant l'intercanvi fluid d'informació ambiental.

4. Establir les bases que han d'informar l'exercici del dret de participació pública en els plans i programes relatius al medi ambient, com també en els procediments per a la presa de decisions sobre assumptes que incidisquen directament o indirectament en el medi ambient i l'elaboració o aprovació dels quals corresponga a les autoritats públiques.

 

Article 2. Definicions

A l'efecte d'aquest decret s'entén per:

1. Autoritats públiques: l'administració de la Generalitat, els seus organismes consultius i entitats de dret públic que siguen dependents o estiguen vinculades a aquesta, com també aquelles persones físiques o jurídiques que assumisquen responsabilitats públiques, exercisquen funcions públiques o presten serveis públics relacionats amb el medi ambient sota l'autoritat d'aquelles.

Igualment, tenen la consideració d'autoritats públiques, a l'efecte del que disposa aquest decret, les corporacions de dret públic i la resta de persones físiques o jurídiques quan exercisquen a la Comunitat Valenciana, d'acord amb la legislació vigent, funcions públiques, inclosos notaris i registradors de la propietat, mercantils i de béns mobles.

Queden exclosos, a l'efecte del que disposa aquest decret, del concepte d'autoritats públiques les entitats, òrgans o institucions quan actuen en l'exercici de funcions legislatives o judicials.

S'entén també per autoritats públiques, a l'efecte del que preveu aquest decret i en els termes en què s'expresse l'instrument de col·laboració pertinent en matèria d'accés a la informació ambiental i de participació pública en medi ambient que amb aquest fi siga formalitzat amb la Generalitat, a:

a) Els ajuntaments i les diputacions provincials i les entitats de dret públic que siguen dependents o estiguen vinculades a aquests ens territorials.

b) Els òrgans de l'administració general de l'Estat implantats territorialment a la Comunitat Valenciana.

c) Aquelles persones físiques o jurídiques que assumisquen responsabilitats públiques, exercisquen funcions públiques o presten serveis públics relacionats amb el medi ambient sota l'autoritat de les entitats assenyalades en les lletres a) i b) anteriors.

2. Informació ambiental: a l'efecte d'aquest decret, s'entén per informació ambiental aquella informació definida com a tal en la Llei 27/2006, de 18 de juliol, per la qual es regulen els drets d'informació, de participació pública i d'accés a la justícia en matèria de medi ambient o en la normativa que la substituïsca.

3. Informació ambiental en poder de les autoritats públiques: informació ambiental elaborada o rebuda per aquestes, incloent aquella informació que consta físicament en poder de persona diferent de les autoritats públiques però en nom d'aquestes. A l'efecte d'aquest decret, aquesta informació ambiental en poder de les autoritats públiques, una vegada validada per les unitats administratives competents sobre la base de documents o dades complets i conclusos, ha de ser posada a disposició dels ciutadans en aplicació de la normativa sobre accés a la informació del medi ambient.

4. Sol·licitant, públic i persona interessada: s'entén per sol·licitant, públic i persona interessada els que apareixen així definits en la Llei 27/2006, de 18 de juliol, o en la normativa que la substituïsca.

Les persones jurídiques sense ànim de lucre que vullgen ser reconeguts com a interessats, a l'efecte del que estableix el capítol III, que segons els seus estatuts puguen efectuar la seua activitat a la Comunitat Valenciana.

5. Acte preparatori formal: a l'efecte d'aquest decret, es defineix com a acte preparatori formal aquell acte administratiu per raó del qual una autoritat pública manifesta la seua voluntat d'elaborar un pla, programa o disposició general, relatiu al medi ambient i destina recursos financers, tècnics o humans a aquest fi.

6. Versió preliminar: s'entén per versió preliminar el primer document conclús elaborat per una autoritat pública que conté els elements definitoris del pla o programa. En relació amb les disposicions de caràcter general, s'entén per versió preliminar la primera versió conclusa del projecte de decret o ordre.

7. Plans i programes relatius al medi ambient: a l'efecte d'aquest decret, es defineix com a plans i programes relatius al medi ambient aquelles estratègies, directrius i propostes, tal com són definides per la Llei 9/2006, de 28 d'abril, sobre l'avaluació de l'efecte de determinats plans i programes sobre el medi ambient, que versen sobre les matèries referides en l'article 23, sempre que la seua elaboració o aprovació corresponga a una autoritat pública, tal com són definides en aquest article i que la seua elaboració i aprovació vinga exigida en una disposició legal o reglamentària o per acord del Consell.

 

Article 3. Deure d'assistència

1. En el marc del que preveu la legislació bàsica aplicable en matèria de dret d'accés a la informació ambiental i de dret d'informació administrativa, les autoritats públiques han d'assistir i orientar el públic en l'exercici dels drets d'accés a la informació i la participació en medi ambient, informant-lo de les vies existents per a exercir els drets recollits en aquest decret.

2. Amb aquest fi, els diferents òrgans administratius en els assumptes de la seua competència respectiva i, en tot cas, el Centre d'Informació i Documentació Ambiental, (en endavant, CIDAM), han de disposar d'informació suficient sobre:

a) La identificació, fins, competència, estructura, funcionament i localització de les autoritats públiques amb competència en la matèria.

b) Els requisits jurídics o tècnics que les disposicions imposen als projectes, actuacions o sol·licituds que els ciutadans es proposen realitzar.

c) La tramitació de procediments.

d) Qualssevol altres dades que els ciutadans tinguen necessitat de conéixer en les seues relacions amb les administracions públiques, en el seu conjunt, o amb algun dels seus àmbits d'actuació.

3. El compliment d'aquestes obligacions per les autoritats públiques no exigirà una interpretació jurídica dels procediments o normes aplicables ni consideracions jurídiques o econòmiques sobre les sol·licituds formulades. Aquest compliment s'entendrà satisfet amb la determinació de conceptes, la informació d'opcions legals o la col·laboració en l'emplenament d'impresos o sol·licituds.

 

CAPÍTOL II. Dret d'accés a la informació ambiental

 

Secció primera. Exercici del dret d'accés a la informació ambiental amb la sol·licitud prèvia

 

Article 4. Sol·licituds

1. Les sol·licituds d'informació ambiental s'han d'adreçar a la conselleria competent en matèria de medi ambient i seran remeses al CIDAM perquè les tramite. Aquestes sol·licituds poden presentar-se en el registre de l'autoritat pública titular o depositària de la informació ambiental requerida, com també en qualsevol dels llocs a què fa referència l'article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

2. Els terminis de resolució de les sol·licituds a què es refereix l'article 10 de la Llei 27/2006, de 18 de juliol, s'han de comptar a partir de la data d'entrada de la sol·licitud en el registre de la conselleria competent en matèria de medi ambient.

3. El CIDAM posarà a disposició del públic el formulari general per a les sol·licituds d'informació ambiental. Aquest formulari ha de ser accessible des de la Xarxa d'Informació Ambiental de la Comunitat Valenciana, (en endavant, Xarxa INAM), a què es refereix l'article 13 d'aquest decret.

4. Quan una sol·licitud estiga formulada de manera imprecisa o massa general, l'autoritat pública ha de demanar al sol·licitant, com més aviat millor, i en el termini màxim d'un mes, que la concrete, i assenyar les vies i possibilitats per a fer-ho, indicant-li que, si no ho fa en un termini de 10 dies, se li tindrà per desistit de la seua petició, després de la resolució expressa.

5. Quan, durant la fase d'iniciació del procediment, l'autoritat pública a què ha s'ha adreçat la sol·licitud manifeste no disposar de la informació sol·licitada però no tinga dubtes de la competència per a conéixer-ne, ha de remetre la sol·licitud a aquella autoritat pública que estime competent per raó de la matèria, o donar-ne compte al sol·licitant en un termini màxim de 10 dies. Si això no és possible i tractant-se d'una autoritat pública de la Generalitat, ha de remetre la sol·licitud al CIDAM en aquest mateix termini, perquè aquest la comunique a l'autoritat pública competent. En ambdós casos, aquesta autoritat ha d'atendre la sol·licitud d'informació, de conformitat amb el que preveu l'article següent.

 

Article 5. Deure de col·laboració

1. Les autoritats públiques han d'atendre les sol·licituds d'informació ambiental formulades per persona física o jurídica i aquelles realitzades pel CIDAM, ja siga d'ofici o ja siga com a conseqüència de la tramitació d'una petició d'un ciutadà o associació, per mitjà del procediment previst en aquesta secció.

De conformitat amb els terminis previstos en la normativa bàsica aplicable, tota petició d'informació ambiental realitzada des del CIDAM a qualsevol d'aquestes autoritats públiques ha de ser atesa tan ràpidament com siga possible i, en cap cas, més enllà d'un termini de 50 dies naturals, si la petició és d'ofici, o 25 dies naturals si respon a la petició formulada per un ciutadà o associació des que siga formulada, llevat que s'estime necessari, a la vista del seu volum i complexitat, un termini més ampli per a atendre la sol·licitud. Aquest termini no pot ser superior als 50 dies naturals. La resposta ha de ser en tot cas motivada.

2. Els titulars dels òrgans superiors i directius de l'administració de la Generalitat, els titulars dels òrgans de govern unipersonals de les seues entitats de dret públic i els titulars dels òrgans d'administració que determinen els estatuts de les persones jurídiques a què es refereix l'article 2.1, paràgraf segon, competents en les matèries referides en l'article 2.2, seran responsables de l'elaboració i posada a disposició del CIDAM de la informació ambiental a què es refereix l'apartat esmentat, en els termes que determinen aquest decret i la resta de normativa aplicable.

3. Les autoritats públiques de les entitats locals de la Comunitat Valenciana i de l'administració general de l'Estat síties a la Comunitat Valenciana, definides en l'article 2.1 han de col·laborar amb les autoritats públiques de la Generalitat i, particularment, amb el CIDAM de conformitat amb els convenis que se subscriguen en matèria d'accés a la informació ambiental i de participació pública en medi ambient i, en tot cas, amb base en els principis d'informació mútua, cooperació i col·laboració establits en l'article 4 de la Llei 27/2006, de 18 de juliol.

 

Article 6. Òrgan competent per a la resolució [1]

1. La persona titular de l'òrgan directiu a què estiga adscrit el CIDAM resoldrà, a proposta del CIDAM, les sol·licituds d'informació ambiental quan l'autoritat competent a l'efecte d'aquest decret siga un òrgan de l'Administració de la Generalitat.

2. Aquesta resolució posa fi a la via administrativa i pot ser recorreguda potestativament en reposició o ser impugnada directament davant de l'ordre jurisdiccional contenciós administratiu, d'acord amb el que disposa l'article 123 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l'article 46 i concordants de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, o normes que les substituïsquen.

3. El CIDAM ha d'emetre la seua proposta de resolució sobre la base de les informacions remeses pels òrgans dipositaris de la informació requerida. Aquestes informacions han de remetre's al CIDAM en els terminis establits en l'apartat 1 de l'article 5 d'aquest decret.

4. Les peticions d'informació ambiental es poden entendre satisfetes quan l'òrgan competent per a resoldre notifique o comunique de manera fefaent a les persones interessades la manera en què poden accedir a l'apartat de la Xarxa INAM que continga la informació relativa a la sol·licitud d'informació efectuada, o a aquelles adreces electròniques que continguen la informació ambiental requerida per als supòsits en què aquesta no haja d'estar necessàriament integrada en la Xarxa INAM. Aquesta resolució ha de contindre, en tot cas, la referència als recursos que contra aquesta siguen procedents, l'òrgan administratiu o judicial davant el qual hagen de presentar-se i el termini per a interposar-los, sense perjudici que les persones interessades puguen exercir qualsevol altre que estimen oportú, de conformitat amb el que disposa l'article 40.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o norma que la substituïsca.

5. El transcurs del termini per a resoldre les sol·licituds formulades pel públic no eximirà, en cap cas, l'òrgan competent del compliment de l'obligació de resoldre, de manera expressa i prou motivada, i de notificar o comunicar la resolució, de conformitat amb allò que disposa l'article 21 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o norma que la substituïsca.

 

Article 7. Excepcions a l'obligació de facilitar la informació

1. En el marc del que disposa l'article 13 de la Llei 27/2006, de 18 de juliol, i normativa que la substituïsca, l'òrgan competent per a resoldre pot denegar motivadament les sol·licituds d'informació ambiental quan la sol·licitud es referisca a informació no validada, material en curs d'elaboració o a documents i dades inconcluses o comunicacions internes que estiguen en poder de les autoritats públiques de la Generalitat. [2]

2. A l'efecte d'aquest decret, s'entén per informació no validada aquella informació suportada en documents i dades inconclusos. Són documents i dades inconclusos aquells sobre els quals l'autoritat pública treballe en el curs d'un procediment o en l'execució d'un projecte de què només es desprén informació indicativa i indiciària i, per tant, encara no concloent. Com a comunicacions internes s'entén tot document que no haja de ser notificat a les persones interessades d'un procediment administratiu de naturalesa ambiental, ni posat a la seua disposició en un tràmit d'audiència pública, ni sotmés a informació pública, ni recollit en la conformació final d'un projecte amb incidència ambiental.

 

Article 8. Ingressos de dret públic i privat per subministrament d'informació

1. El CIDAM ha de mantenir actualitzada la llista de taxes i preus públics que les autoritats públiques apliquen a les sol·licituds d'informació ambiental, com també els supòsits en què no escaiga cap pagament.

2. En aquells supòsits en què la contestació a la sol·licitud només exigisca indicar on trobar la informació en la Xarxa INAM o una altra xarxa d'informació no pot subjectar-se el subministrament d'informació a cap pagament.

 

Secció segona. El Centre d'informació i Documentació Ambiental

 

Article 9. Competència

1. El Centre d'Informació i Documentació Ambiental (CIDAM) és la unitat administrativa encarregada d'exercir les funcions que li són atribuïdes en matèria d'informació i participació ambiental per aquesta o altres normes. [3]

2. El CIDAM ha d'emetre les propostes de resolució, en tot cas, relatives a les sol·licituds d'informació ambiental quan l'autoritat pública competent a l'efecte d'aquest decret, siga un òrgan, entitat autònoma, empresa o fundació pública de la Generalitat.

 

Article 10. Objectius

Són objectius del CIDAM els següents:

1. Atendre, de conformitat amb el que preveuen aquesta o altres normes, les demandes d'informació sobre l'estat del medi ambient de la Comunitat Valenciana realitzades pels que reuneixen la condició de sol·licitants d'acord amb aquest decret, sobre la base de la informació ambiental disponible o de preceptiva disposició per les autoritats públiques competents.

2. Col·laborar, de conformitat amb el que estableix el reglament orgànic i funcional de la conselleria competent en matèria de medi ambient, en l'atenció de les demandes d'informació ambiental provinents de la Unió Europea, de Les Corts o de qualsevol altra institució estatutària, de l'administració general de l'Estat o de l'administració local, en exercici del que preveu la normativa reguladora d'accés a la informació ambiental, com també en el compliment dels convenis i acords internacionals en aquesta matèria.

3. Desenvolupar les instruccions tècniques necessàries per a l'obtenció, el mesurament, i el tractament de la informació ambiental en l'àmbit autonòmic, a fi de normalitzar les bases de dades per al posterior tractament i divulgació.

4. Col·laborar en l'elaboració d'un sistema d'indicadors que servisquen de base per a l'elaboració dels informes sobre l'estat del medi ambient de la Comunitat Valenciana.

5. Difondre sistemàticament la informació més rellevant sobre l'estat del medi ambient. Amb aquest fi, a més de l'exercici de les funcions que li són pròpies, el CIDAM ha de col·laborar, quan siga requerit i en els termes convinguts, en el disseny, la implementació i l'avaluació de les campanyes d'educació i participació pública en el medi ambient de les distintes autoritats públiques o, si és el cas, persones jurídiques privades.

6. Coordinar tots els fons documentals de naturalesa ambiental de l'administració de la Generalitat, oferint una visió integrada de la matèria.

 

Article 11. Funcions

Per a aconseguir aquests objectius, el CIDAM exerceix les funcions següents:

1. Implantar una xarxa d'informació ambiental amb el contingut establit en l'article 14.

2. Constituir el centre com a punt focal de la Xarxa Europea d'Informació i Observació del Medi Ambient.

3. Coordinar l'activitat informativa de la Generalitat en matèria ambiental, oferint als ciutadans un accés a la informació còmode, actualitzat i rigorós sobre la base de la informació ambiental completa, conclusa i disponible o de preceptiva disposició per part de les unitats administratives corresponents, les quals han d'assumir la responsabilitat de la seua elaboració en la forma i el temps degut.

4. Coordinar i cooperar amb altres centres d'informació ambiental tant d'àmbit local com estatal o internacional, possibilitant el seu accés als usuaris de la Comunitat Valenciana.

5. Desenvolupar i gestionar els fons bibliogràfics i cartogràfics, revistes, documentació multimèdia i altres, tant per a ús intern de l'administració de la Generalitat com per al públic en general.

 

Article 12. Direcció electrònica

1. Per mitjà d'una resolució de la Subsecretaria de Medi Ambient, amb un informe previ favorable de l'administració electrònica emés per la conselleria que tinga atribuïdes les competències horitzontals de la Generalitat en matèria d'administració electrònica, s'identificarà la direcció electrònica del CIDAM, a l'efecte del que disposa l'article 9 i següents de la Llei 3/2010, de 5 de maig, de la Generalitat, d'Administració Electrònica de la Comunitat Valenciana, i d'acord amb allò que s'ha prescrit en l'article 10.3 de la Llei 11/2007, de 22 juny, d'Accés Electrònic dels Ciutadans als Servicis Públics, per a l'exercici de les funcions que este decret i altres normes li atribuïsquen en matèria d'informació ambiental. Esta direcció electrònica disposarà de sistemes que garantisquen l'establiment de comunicacions segures sempre que siguen necessàries i contindrà els requisits d'accés aplicables i les característiques dels servicis prestats d'acord amb el que disposa l'apartat següent.

2. En funció del caràcter de la informació a què s'accedisca i de les característiques dels serveis que s'han de prestar, i sempre d'acord amb el que disposa la legislació vigent en matèria de protecció de dades de caràcter personal, els serveis prestats per la direcció electrònica del CIDAM s'han de classificar segons quatre tipus diferents de requisits d'accés:

a) Serveis accessibles sense necessitat d'autenticació.

b) Serveis per a l'accés dels quals calga un usuari i una contrasenya numèrica o alfanumèrica.

c) Serveis amb requisits de firma electrònica avançada o reconeguda.

d) Serveis de difusió d'informació prèvia subscripció.

3. Reglamentàriament s'han de determinar les condicions de funcionament de la direcció electrònica del CIDAM amb subjecció als principis de publicitat oficial, responsabilitat, qualitat, seguretat, disponibilitat, accessibilitat, neutralitat i interoperabilitat.

4. La conselleria competent en matèria de medi ambient serà l'entitat responsable del fitxer de dades generat amb les dades de caràcter personal subministrats pels usuaris de la direcció electrònica del CIDAM. La recollida i el posterior tractament automatitzat d'aquestes dades ha de tenir com a finalitat poder dur a terme l'activitat administrativa que corresponga en funció del servei demandat i en el compliment estricte del marc normatiu que la regula.

5. La conselleria competent en matèria de medi ambient ha de garantir la confidencialitat de les dades de caràcter personal facilitades pels usuaris del portal de serveis telemàtics del departament i el seu tractament automatitzat d'acord amb la legislació vigent sobre protecció de dades de caràcter personal.

6. La conselleria competent en matèria de medi ambient fomentarà que la relació dels ciutadans amb el CIDAM es realitze preferentment, per mitjans electrònics, a través de la direcció electrònica del CIDAM.

7. La publicació d'actes i comunicacions de contingut ambiental que, per disposició legal o reglamentària hagen de publicar-se en tauler d'anuncis o edictes, pot ser substituïda o complementada per la publicació en la direcció electrònica del CIDAM.

 

Secció tercera. La Xarxa d'informació Ambiental de la Comunitat Valenciana

 

Article 13. Creació

Es crea la Xarxa d'Informació Ambiental de la Comunitat Valenciana (Xarxa INAM), que serà accessible des de la direcció electrònica del CIDAM, en la qual s'ha d'integrar, com a mínim, la informació que es detalla en l'article següent.

 

Article 14. Contingut

La Xarxa INAM ha d'incloure, en el marc dels extrems referits en la Llei 27/2006, de 18 de juliol, o normativa que la substituïsca, com a informació d'obligada difusió per les diferents autoritats públiques, la informació següent:

1. Els textos de tractats, convenis i acords internacionals i els textos legislatius comunitaris, estatals i autonòmics sobre el medi ambient o relacionats amb la matèria, com també els pronunciaments judicials més rellevants produïts en aquesta.

2. Les polítiques, programes i plans relatius al medi ambient, com també les memòries ambientals d'aquests, quan escaiga.

3. La designació de les unitats responsables de l'elaboració o disposició de la informació ambiental definida en l'article 2.

4. Els informes sobre els avanços registrats en matèria d'aplicació dels elements enumerats en els apartats 1 i 2 d'aquest article quan aquests hagen sigut elaborats en format electrònic o mantinguts en aquest format per les autoritats públiques.

5. Els informes sobre l'estat del medi ambient previstos en l'article 16.

6. Les dades o resums d'aquests, complets i conclusos derivats del seguiment de les activitats que afecten o puguen afectar el medi ambient.

7. Les autoritzacions amb un efecte significatiu sobre el medi ambient i els acords en matèria de medi ambient. A l'efecte de la seua inclusió en la Xarxa INAM, s'entén per autoritzacions amb un efecte significatiu sobre el medi ambient aquelles emeses en les matèries referides en l'article 23 que així siguen considerades pels òrgans administratius de la Generalitat competents per a dictar-les. Mitjançant una ordre del conseller competent en matèria de medi ambient s'han d'aprovar els criteris l'aplicació dels quals ha de determinar la consideració d'autoritzacions generadores d'efectes significatius sobre el medi ambient.

8. Els informes de sostenibilitat ambiental, els estudis d'impacte ambiental i les anàlisis de riscos ambientals o la identificació de la unitat competent per a la seua avaluació.

A l'efecte d'aquest decret, la inclusió i disponibilitat d'aquesta informació a través de la Xarxa INAM s'ha de limitar a aquella informació relativa a l'afecció potencial o real dels plans, programes o projectes, públics o privats, sobre els elements del medi ambient referits en l'article 2.3.a) de la Llei 27/2006, de 18 de juliol; i aquella informació continguda en les anàlisis de riscos ambientals relativa a l'afecció sobre els elements del medi ambient esmentats en l'article 2.1 de la Llei 26/2007, de 23 d'octubre, de responsabilitat ambiental que presenten els operadors obligats a la constitució d'una garantia financera obligatòria, de conformitat amb el que preveu l'esmentada Llei 26/2007 i la normativa que la desenvolupe i complemente.

9. El catàleg de normes i resolucions judicials d'interés per al compliment de les obligacions i l'exercici dels drets reconeguts en aquest decret.

 

Article 15. Funcionament

1. Per al bon funcionament de la Xarxa INAM, el CIDAM ha d'elaborar un catàleg amb la informació ambiental corresponent a les diferents autoritats públiques, amb indica-cions clares sobre la forma d'accés a aquesta informació.

2. Els òrgans administratius de la Generalitat competents en les matèries referides en els apartats 6, 7 i 8 de l'article anterior han de posar a disposició del CIDAM els documents definitius o preparatoris que hagen d'incloure's en la xarxa corresponents als seus respectius àmbits de competència.

3. Les autoritats públiques han d'organitzar i actualitzar la informació ambiental rellevant per a les seues funcions que conste en el seu poder amb vista a la seua difusió activa i sistemàtica al públic, en els termes que preveu aquesta secció. A aquest efecte, poden identificar una direcció electrònica, en què ha de constar tota aquella informació ambiental que conste en el seu poder i puga o haja de ser accessible per al públic, de conformitat amb aquesta o altres normes.

 

Secció quarta. Informes de l'estat del medi ambient a la Comunitat Valenciana

 

Article 16. Informes de l'estat del medi ambient a la Comunitat Valenciana

1. Sota la coordinació del CIDAM, s'ha d'elaborar i publicar anualment un informe de conjuntura sobre l'estat del medi ambient a la Comunitat Valenciana i, cada quatre anys, un informe complet, amb el contingut que es determine reglamentàriament.

2. L'elaboració dels informes de l'estat del medi ambient correspon a una comissió d'experts, la composició i el règim de funcionament de la qual s'ha de determinar reglamentàriament. Del seu contingut s'ha de donar compte a la Comissió Delegada del Consell per al Desenvolupament Sostenible de la Comunitat Valenciana, creada mitjançant el Decret 186/2002, de 19 novembre, del Consell, la qual n'ordenarà la publicació.

 

Article 17. Contingut dels informes d'estat del medi ambient

Els informes han d'incloure dades completes i concluses sobre la qualitat del medi ambient i les pressions que aquest patisca, com també un sumari no tècnic, que siga comprensible per al públic, i pot incloure recomanacions sobre les mesures que s'han d'adoptar, en clau de sostenibilitat, en l'elaboració i la implementació de les diferents polítiques públiques.

 

Article 18. Sistemes d'indicadors de sostenibilitat ambiental

1. La comissió d'experts prevista en l'article 16 ha d'elaborar una proposta de sistema d'indicadors que permeta l'obtenció d'informació rellevant per al seguiment i avaluació dels processos més crítics amb la sostenibilitat del desenvolupament, tractant d'identificar aquelles accions estratègiques que hagen de ser incloses en la definició de les diferents polítiques públiques que contribueixen a la consecució d'un desenvolupament més sostenible.

2. El sistema d'indicadors de sostenibilitat ambiental de la Comunitat Valenciana serà aprovat mitjançant un decret del Consell.

 

CAPÍTOL III. Dret de participació pública en els processos de decisió ambientals

 

Article 19. Principis i contingut mínim del dret de participació

1. L'actuació de les autoritats públiques en la conformació de les polítiques, plans, programes, actes i disposicions de caràcter general ambientals ha d'estar informada per un principi general de participació pública que ha de garantir, en tot cas, la participació real i efectiva del públic en els processos d'elaboració i decisió dels plans, programes, disposicions i actes previstos en aquest capítol.

2. A l'efecte de la seua aplicació en l'administració de la Generalitat, les determinacions d'aquest decret constitueixen, en el marc del que disposa la Llei 11/2008, de 3 de juliol, de la Generalitat, de participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, i en la normativa aplicable per raó de la matèria quan aquesta preveja i regule la participació de la ciutadania, el contingut mínim del dret de participació en els processos de presa de decisió ambientals. La participació ciutadana prevista en aquest capítol s'ha d'aplicar en absència de previsió específica en la normativa sectorial.

 

Article 20. Participació del públic en l'elaboració de plans, programes i disposicions de caràcter general relacionats amb el medi ambient

Les autoritats públiques han de promoure la participació efectiva i real del públic en l'elaboració, modificació i revisió d'aquells plans, programes i disposicions generals de caràcter ambiental enumerats en l'article 23, en els termes que preveu aquest capítol.

 

Article 21. Garanties procedimentals en els processos de participació pública de plans, programes i disposicions generals de caràcter ambiental

1. Les autoritats públiques han de garantir el lliure i correcte exercici dels drets de participació, reconeguts amb caràcter bàsic en el títol III de la Llei 27/2006, de 18 de juliol, en els procediments instruïts per a la tramitació i aprovació dels plans, programes i disposicions generals de caràcter ambiental.

2. Amb aquest fi, les autoritats públiques competents dels plans, programes i disposicions referides en l'article 23 han d'informar el públic, simultàniament a l'elaboració de la versió preliminar, amb caràcter general; o a l'adopció del seu primer acte preparatori formal si així ho decideixen expressament, sobre els extrems següents:

a) Descripció del pla, programa o disposició de caràcter general.

b) Forma d'accedir a la informació ambiental disponible que conste en poder de les autoritats públiques i que resulte rellevant per al pla, programa o disposició en elaboració.

c) Proposta de pla de participació, incloent les modalitats i fases de participació que es prevegen, l'autoritat pública de què pot obtenir-se la informació rellevant i a la qual poden transmetre's observacions, opinions o preguntes, i els terminis suficients perquè el públic siga informat i participe en el procés de presa de decisions.

d) Membres del públic que tenen la condició de persona interessada per a participar en els procediments a què es refereix aquest article. S'entén que tenen aquesta condició, en tot cas, les persones interessades segons es defineixen en l'article 2.

3. Les consultes dels interessos socials i institucionals afectats i de les organitzacions sense fins lucratius són independents del tràmit d'informació pública i audiència als interessats previst en la normativa reguladora del pla, programa o disposició de què es tracte.

 

Article 22. Participació pública a través del CIDAM

Els processos de participació pública promoguts per òrgans de l'administració de la Generalitat que versen sobre les matèries compreses en l'article 23, s'han de formalitzar, en tot cas, a través de la direcció electrònica del CIDAM. Amb aquest fi, l'autoritat pública competent ha de remetre al CIDAM, simultàniament a l'elaboració de la versió preliminar o amb caràcter previ a l'adopció del seu primer acte preparatori formal, la informació a què es refereix l'article anterior sobre la participació del públic en el pla, programa o disposició per a la incorporació en la direcció electrònica.

 

Article 23. Plans, programes i disposicions de caràcter general

1. Sense perjudici de qualssevol altres plans, programes o disposicions de caràcter general per als quals la seua regulació específica preveja la participació del públic, les autoritats públiques han d'assegurar que s'observen les garanties recollides en els articles anteriors, en relació amb l'elaboració, modificació i revisió dels plans, programes i disposicions de caràcter general que versen sobre les matèries següents:

a) ordenació de recursos naturals, conservació de la natura i diversitat biològica

b) ordenació del territori rural i urbà i utilització dels sòls

c) avaluació d'impacte ambiental

d) protecció dels sòls

e) protecció contra el soroll i contaminació acústica

f) qualitat de l'aire i contaminació atmosfèrica

g) residus

h) envasos i residus d'envasos

i) piles i acumuladors

j) productes químics, inclosos els biocides i plaguicides

k) forests i aprofitaments forestals

l) paisatge

m) nitrats

n) biotecnologia

o) altres emissions, abocaments i alliberament de substàncies en el medi ambient

p) accés a la informació, participació pública en la presa de decisions i accés a la justícia en matèria de medi ambient

q) disposicions de caràcter general en matèria de protecció d'aigües

2. La participació prevista en aquest capítol pot preveure la intervenció del Consell Assessor i de Participació del Medi Ambient (en endavant, CAPMA), creat mitjançant el Decret 242/1993, de 7 de desembre, del Consell, en el procediment d'elaboració del pla, programa o disposició de què es tracte. Aquesta intervenció és preceptiva en tots aquells supòsits en què així ho establisca la normativa de creació del CAPMA o altra normativa aplicable. En la resta de supòsits, l'òrgan promotor pot sol·licitar del president del CAPMA la seua inclusió en l'ordre del dia del ple o la constitució d'un grup de treball en el si de la Comissió Assessora, per al seu debat i anàlisi.

 

DISPOSICIONS ADDICIONALS

 

Primera. Convenis amb les entitats locals i amb l'Administració General de l'Estat [4]

Les entitats locals de la Comunitat Valenciana poden convindre amb la Generalitat la identificació de la Xarxa INAM com a plataforma tecnològica de difusió de la seua informació ambiental. El conveni de col·laboració que a aquest efecte se subscriga ha de determinar les actuacions a desenvolupar per al seu compliment i el règim jurídic i financer aplicable a aquelles.

De la mateixa manera, l'òrgan directiu a què estiga adscrit el CIDAM, pot ser l'òrgan competent per a resoldre les sol·licituds d'informació ambiental quan l'autoritat pública titular de la informació ambiental siga un òrgan pertanyent a una Administració local o a l'Administració General de l'Estat, i així es dispose en l'instrument de col·laboració que, amb aquest fi, es formalitze amb la Generalitat.

 

Segona. Participació del públic en matèria d'aigües i avaluació ambiental

La participació del públic en plans i programes en matèria d'aigües, com també en aquells plans i programes a què resulte aplicable la legislació sobre avaluació dels efectes dels plans i programes en el medi ambient, s'ha de regular de conformitat amb el que s'ha disposat en la legislació específica, i els és d'aplicació supletòria el que disposa aquest decret.

 

Tercera. Integració dels processos de participació pública en plans i programes

En aquells casos en què un pla o programa relacionat amb el medi ambient se sotmeta per aquesta o altres normes a un procés de participació pública i el pla o programa haja de subjectar-se també a participació pública per raó del que disposa la normativa reguladora de l'avaluació ambiental de plans i programes, paisatge o qualsevol altra normativa que puga resultar aplicable; la participació pública s'ha d'efectuar conjuntament. L'òrgan promotor del pla o programa ha de definir el model de participació a què se sotmetrà aquest i ha d'identificar les vies de participació i consultes.

 

Quarta. Delegació de competències [5]

Mitjançant una resolució de la persona titular de la conselleria, entitat autònoma o entitat de dret públic dipositària de la informació ambiental es delegarà en la persona titular de l'òrgan directiu a què estiga adscrit el CIDAM la resolució de les sol·licituds d'informació ambiental formulades a les autoritats públiques de l'Administració de la Generalitat diferents d'aqueixa conselleria que disposen de la informació sol·licitada. Aquestes resolucions han de publicar-se en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

 

Cinquena. Informe sobre l'aplicació del decret. [6]

L'òrgan directiu a què estiga adscrit el CIDAM, mitjançant el CIDAM, en l'àmbit de les competències de la Generalitat, ha d'elaborar anualment un informe sobre l'aplicació del decret, que ha de ser presentat davant el Ple del Consell Assessor i de Participació del Medi Ambient, en la primera sessió de l'exercici següent a què es referisca l'informe, que realitze aquest òrgan.

 

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

 

Única. Derogació normativa

Queda derogat el Decret 156/2000, de 17 d'octubre, del Consell, pel qual es va crear el Centre d'Informació i Documentació Ambiental de la Comunitat Valenciana.

Així mateix, queden derogades totes les disposicions del mateix rang o d'un rang inferior que s'oposen al que disposa aquest decret.

 

DISPOSICIONS FINALS

 

Primera. Habilitació reglamentària

Es faculta el conseller competent en matèria de medi ambient per a dictar totes les disposicions que siguen necessàries per a garantir el correcte desplegament i l'execució d'aquest decret.

 

Segona. Entrada en vigor

Aquest decret ha d'entrar en vigor als tres mesos de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.

 

Valencia, 11 de juny de 2010.

 

El president de la Generalitat,

FRANCISCO CAMPS ORTIZ

 

El conseller de Medi Ambient,
Aigua, Urbanisme i Habitatge,

JUAN GABRIEL COTINO FERRER 

 

 



[1]  Redacció que en fa l'article Decret 49/2017, de 31 de març, del Consell, de modificació del Decret 97/2010, d'11 de juny, del Consell, pel qual es regula l'exercici del dret d'accés a la informació ambiental i de participació pública en matèria de medi ambient. (DOGV núm. 8017 de 07.04.2017) Ref. Base de dades 003038/2017.

[2]  Apartat 1 de l'article 7, redactat pel Decret 49/2017, de 31 de març, del Consell.

[3]  Apartat 1 de l'article 9, redactat pel Decret 49/2017, de 31 de març, del Consell.

[4]  Disposició addicional primera redactada pel Decret 49/2017, de 31 de març, del Consell.

[5]  Disposició addicional quarta redactada pel Decret 49/2017, de 31 de març, del Consell.

[6]  Disposició addicional cinquena redactada pel Decret 49/2017, de 31 de març, del Consell.

 

Mapa web