Disposicion Consolidada

Texto h2

DECRET 228/2018, de 14 de desembre, del Consell, pel qual es regula el control de les emissions de les activitats potencialment contaminadors de l'atmosfera.

Texto
Texto Texto
Publicat en:   DOGV núm. 8450 de 24.12.2018
Entrada en vigor :   25.12.2018
Origen disposició :   Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural
Referència Base de Dades:   011598/2018
Número identificador:   2018/11973
Estat :   Vigent
Data de fi de Vigència:  
Compendi :   Enllaç al Compendi
 

Permalink ELI:

https://dogv.gva.es/va/eli/es-vc/d/2018/12/14/228/con/
Seleccionar redacció :


TEXT CONSOLIDAT

 

Versió vigent: 09.07.2019 -

 

Decret 228/2018, de 14 de desembre, del Consell, pel qual es regula el control de les emissions de les activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera.

 

(DOGV núm. 8450 de 24.12.2018) Ref. 011598/2018

 

 

ÍNDEX

 

Preàmbul

Capítol I. Disposicions generals

Capítol II. Règim d'autorització o notificació de les activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera

Secció primera. Règim d'autorització

Secció segona. Règim de notificació

Secció tercera. Modificació de la instal·lació

Capítol III. Prevenció, control i inspecció de la contaminació atmosfèrica

Secció primera. Disposicions generals i prevenció

Secció segona. Control de les emissions canalitzades

Secció tercera. Control de les emissions difuses

Secció quarta. Inspecció, vigilància i seguiment de les activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera

Capítol IV Règim sancionador

Disposicions addicionals

Disposicions transitòries

Disposicions finals

Annex I. Documentació requerida per a la sol·licitud d'autorització

Annex II. Certificat d'adequació de les instal·lacions on es desenvolupen activitats incloses en els grups A i B del CAPCA

Annex III. Valors guia per a emissions canalitzades

Annex IV. Criteris indicatius per a determinar el caràcter substancial de la modificació de la instal·lació

Annex V. Periodicitat del control reglamentari per ECMQA, per a emissions canalitzades

Annex VI. Valors límit d'immissió per a emissions difuses

Annex VII. Comunicació de les ECMQA a l'administració competent

Annex VIII. Condicions tècniques mínimes exigibles per a les instal·lacions en les quals es desenvolupe l'activitat d'incineració de cadàvers humans o restes d'exhumació (09 09 01 00)

 

 

PREÀMBUL

 

La Constitució Espanyola contempla la protecció del medi ambient com un principi rector de la política social i econòmica. Així, en l'article 45, la Constitució reconeix el dret a gaudir del medi ambient adequat, alhora que obliga els poders públics a vetlar per la utilització racional de tots els recursos naturals, amb la finalitat de protegir i millorar la qualitat de la vida i defensar i restaurar el medi ambient.

D'altra banda, l'article 149.1.23 de la Constitució, estableix que l'Estat té competència exclusiva en matèria de legislació bàsica sobre protecció del medi ambient, sense perjudici de les facultats de les comunitats autònomes d'establir normes addicionals de protecció.

D'acord amb l'article 50.6 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, correspon a la Generalitat les competències de desenvolupament legislatiu i execució de la legislació bàsica de l'Estat en matèria de medi ambient.

La Llei 34/2007, de 15 de novembre, de Qualitat de l'Aire i Protecció de l'Atmosfera, que va derogar la Llei 38/1972, de 22 de desembre, de Protecció de l'Ambient Atmosfèric, té per objecte establir les bases en matèria de prevenció, vigilància i reducció de la contaminació atmosfèrica amb la finalitat d'evitar o minorar els danys que se'n puguen derivar per a les persones, el medi ambient i altres béns de qualsevol naturalesa. Per a això, entre altres aspectes, estableix una sèrie d'obligacions per a totes les instal·lacions en les quals es desenvolupe alguna de les activitats incloses en el Catàleg d'Activitats Potencialment Contaminadores de l'Atmosfera, que figuren en l'annex IV.

El Reial decret 100/2011, de 28 de gener, pel qual s'actualitza el catàleg d'activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera i s'estableixen les disposicions bàsiques per a la seua aplicació, expressament, en la seua disposició derogatòria única estableix que tant els títols V, VI i VII i l'annex IV del Decret 833/1975, de 6 de febrer pel qual es desenvolupa la Llei 38/1972, de 22 de desembre, de Protecció de l'Ambient Atmosfèric, com l'Ordre de 18 d'octubre de 1976, sobre prevenció i correcció de la contaminació industrial queden derogats. No obstant això, tant l'esmentada ordre com l'annex IV del Decret 833/1975, romandran en vigor fins que les comunitats autònomes no creen una normativa autonòmica sobre aquest tema.

Atès que actualment a la Comunitat Valenciana no hi ha una normativa de caràcter autonòmic que desenvolupe els preceptes i procediments establerts per la legislació estatal en matèria de protecció de l'atmosfera es considera necessari elaborar-la.

Aquest decret s'adequa als principis disposats en l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat i seguretat jurídica queden acreditats en aquest preàmbul. En segon lloc, el procés d'elaboració d'aquest decret s'ha dut a terme de conformitat amb el principi de transparència, mitjançant el ple compliment dels tràmits d'audiència i informació pública previstos en l'article 133 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. A més, la present llei incorpora bona part de les aportacions formulades quant al seu contingut des de les entitats ecologistes, sindicals i empresarials, la participació activa de les quals ha resultat fonamental. En tercer lloc, aquest decret pretén fer efectiu el principi d'eficiència en el desplegament material de les mesures que preveu la llei i, per això, en l'elaboració s'ha comptat amb la participació dels diferents departaments de la Generalitat responsables del ple desplegament del contingut material de la llei.

Aquesta disposició està inclosa en el Pla normatiu de l'Administració de la Generalitat per a 2018.

Per tot això, a proposta de la consellera d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i prèvia deliberació del Consell, en la reunió del 14 de desembre de 2018,

 

Índex

 

 

DECRETE

 

CAPÍTOL I. Disposicions generals

 

Article 1. Objecte

Aquest decret té per objecte el desenvolupament dels procediments i la regulació del sistema de control de les emissions atmosfèriques procedents d'activitats considerades per la normativa bàsica estatal com potencialment contaminadores de l'atmosfera, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.

 

Article 2. Àmbit d'aplicació

Aquest decret s'aplica a totes les fonts dels contaminants relacionats en l'annex I de la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de Qualitat de l'Aire i Protecció de l'Atmosfera, corresponents a les activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera recollides en l'annex IV de l'esmentada llei, o norma que la modifique o la substituïsca.

S'exceptuen de l'àmbit d'aplicació les activitats o parts d'aquestes dedicades exclusivament a la investigació, desenvolupament o experimentació de nous productes o processos.

 

Article 3. Definicions

A més de les definicions establertes en la normativa bàsica estatal en matèria de qualitat de l'aire i protecció de l'atmosfera, per a aquest decret s'entendrà per:

a) «Autocontrol»: comprovació per part del responsable de la instal·lació del correcte funcionament d'aquesta, així com dels sistemes de prevenció i control de la contaminació atmosfèrica a fi de garantir que es compleixen els valors límit d'emissió i les condicions establertes en l'autorització i en la normativa aplicable en matèria de protecció de l'atmosfera.

b) «Catàleg d'Activitats Potencialment Contaminadores de l'Atmosfera» (CAPCA): relació d'activitats establertes en l'annex IV de la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de Qualitat de l'Aire i Protecció de l'Atmosfera, o norma que la modifique o la substituïsca.

c) «Control»: qualsevol tipus de control, reglamentari o d'autocontrol, realitzat a fi de garantir que el nivell d'emissió a l'atmosfera és l'adequat.

d) «Control reglamentari»: comprovació i verificació per una entitat inscrita en el Registre d'Entitats Col·laboradores en Matèria de Qualitat Ambiental de la Comunitat Valenciana, acreditada en el camp de la contaminació atmosfèrica, del correcte funcionament dels sistemes de prevenció, correcció i seguiment de la contaminació atmosfèrica, dels valors límit d'emissió, i de les condicions establertes en l'autorització i en la normativa aplicable en matèria de protecció de l'atmosfera.

e) «Entitats Col·laboradores en Matèria de Qualitat Ambiental» (ECMQA) per al camp de contaminació atmosfèrica: persones físiques o jurídiques, públiques o privades, ben acreditades per l'Entitat Nacional d'Acreditació (ENAC) per a realitzar les funcions en matèria de contaminació atmosfèrica, d'acord amb el Decret 22/2015, de 13 de febrer, del Consell, pel qual es regulen les funcions i el Registre d'Entitats Col·laboradores en Matèria de Qualitat Ambiental de la Comunitat Valenciana o norma que el modifique o el substituïsca, i que adquireixen aquesta condició mitjançant la seua inscripció en el corresponent registre.

f) «Focus d'emissió»: qualsevol descàrrega a l'atmosfera contínua o discontínua de matèries, substàncies o formes d'energia, procedents directament o indirectament, de qualsevol font susceptible de produir contaminació atmosfèrica, independentment que es realitze a través d'un fumeral o conducte d'evacuació (focus canalitzat) o no es realitze a través de cap tipus de conducte (focus d'emissió difusa).

g) «Instal·lació o centre»: qualsevol unitat tècnica fixa, mòbil o transportable on es desenvolupe una o més de les activitats enumerades en el CAPCA, així com qualssevol altres activitats directament vinculades amb aquelles que guarden relació d'índole tècnica amb les activitats dutes a terme en aquest lloc i puguen tindre repercussions sobre les emissions i la contaminació. A efectes ambientals, la instal·lació haurà de disposar d'un únic responsable de l'explotació.

h) «Tècnic competent»: tècnic que estiga en possessió de qualsevol de les titulacions acadèmiques i professionals que capaciten per a la redacció de la memòria del projecte bàsic d'emissions a l'atmosfera.

 

Article 4. Òrgan competent

Sense perjudici de les competències atribuïdes a les entitats locals, l'òrgan autonòmic competent per a l'exercici de les funcions contemplades en aquest decret serà la conselleria que tinga assignades les competències en matèria de protecció de l'atmosfera.

 

Article 5. Acords voluntaris

De conformitat amb l'article 20 de la Llei 34/2007, la conselleria competent en matèria de protecció de l'atmosfera impulsarà la subscripció d'acords voluntaris amb les persones titulars de les instal·lacions incloses en l'àmbit d'aplicació d'aquest decret o de convenis amb sectors o organismes representatius d'aquests. Aquests acords tindran força executiva quan el seu objectiu general a complir siga la reducció de la càrrega contaminant emesa en les condicions més estrictes a les previstes en la legislació que s'aplique.

Els acords voluntaris se subscriuran amb la finalitat d'aconseguir objectius de reducció d'emissions, d'implantació de millors tècniques disponibles o qualsevol altra finalitat amb la qual s'obtinga una millora ambiental en l'àmbit atmosfèric.

Aquests acords, que es publicaran en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, no es limitaran només al compliment dels requisits establerts en la normativa, ni podran suposar excepcions al compliment dels valors límit d'emissió fixats en la legislació i no exclouran en cap cas la necessitat que l'activitat o instal·lació compte amb les preceptives autoritzacions o controls ambientals que li siguen exigibles de conformitat amb la legislació aplicable.

A fi de donar major difusió, aquests acords estaran disponibles en la pàgina web de la conselleria competent en matèria de medi ambient.

 

Índex

 

CAPÍTOL II. Règim d'autorització o notificació de les activitats
potencialment contaminadores de l'atmosfera

 

Secció primera. Règim d'autorització

 

Article 6. Autorització d'instal·lacions en les quals es desenvolupe alguna de les activitats incloses en els Grups A i B del CAPCA

1. La construcció, muntatge, explotació, modificació substancial i trasllat d'aquelles instal·lacions en les quals es desenvolupe alguna de les activitats incloses dins dels grups A i B del CAPCA hauran de disposar de la corresponent autorització d'emissions a l'atmosfera. Aquesta autorització inclourà els focus d'emissió de totes les activitats potencialment contaminadores que es desenvolupen en la instal·lació.

2. Queden exceptuades de l'obtenció d'autorització d'emissions a l'atmosfera i, per tant, dels requisits establerts en aquest capítol, aquelles instal·lacions subjectes al règim d'Autorització Ambiental Integrada, per a les quals el control preventiu de les emissions a l'atmosfera es realitzarà en el procediment d'obtenció d'aquesta, subjectant-se al règim, condicions i vigència establit per a aquesta autorització. No obstant això, aquestes activitats hauran de complir la resta de preceptes establerts en aquest decret, en tots aquells aspectes no inclosos en la seua autorització ambiental integrada corresponent.

 

Article 7. Òrgan competent per a atorgar l'autorització d'emissions a l'atmosfera

L'òrgan autonòmic competent per a la tramitació i resolució del procediment de l'autorització d'emissions a l'atmosfera d'activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera serà el següent:

a) En els casos d'instal·lacions en què es desenvolupe alguna de les activitats incloses en el grup A del CAPCA, la direcció general que tinga atribuïdes les funcions en matèria de protecció de l'atmosfera de la conselleria competent en medi ambient.

b) Quan es tracte d'instal·lacions en què es desenvolupen activitats del grup B i no incloguen activitats de grup A, així com les instal·lacions en les quals es desenvolupen activitats de grup B, que a causa de la seua proximitat a nuclis urbans o altres supòsits establerts pel Reial decret 100/2011, de 28 de gener, passen a considerar-se grup A, d'acord amb el CAPCA, la direcció territorial de la conselleria competent en medi ambient en l'àmbit territorial del qual haja de situar-se la instal·lació.

 

Article 8. Sol·licitud, tramitació i suspensió de l'autorització d'emissions a l'atmosfera

1. Els titulars de les instal·lacions subjectes al règim d'autorització d'emissions a l'atmosfera d'acord amb aquest decret, presentaran una sol·licitud dirigida a l'òrgan competent per a resoldre, en qualsevol de les formes previstes que els siguen aplicables d'acord amb les disposicions vigents en matèria de procediment administratiu.

En l'annex I d'aquest decret s'estableix la documentació que s'haurà d'aportar al costat de l'esmentada sol·licitud.

2. El termini màxim per a resoldre l'autorització i els efectes del silenci administratiu seran els establerts per la normativa bàsica estatal.

3. En el termini màxim de tres mesos des de la posada en marxa o, si escau, modificació de la instal·lació, la persona titular haurà de remetre a l'òrgan que va atorgar l'autorització d'emissions a l'atmosfera un certificat realitzat per una entitat col·laboradora en matèria de qualitat ambiental (ECMQA) per al camp de la contaminació atmosfèrica, acreditatiu de l'adequació a la normativa vigent en matèria de protecció de l'atmosfera i a les condicions que hagueren estat establertes en l'autorització, segons el que s'estableix en l'annex d'aquest decret. Al certificat s'han d'adjuntar les corresponents fitxes de comprovació de les emissions de cadascun dels focus d'emissió autoritzats disponibles en la pàgina web de la conselleria amb competències en medi ambient.

4. La falta de presentació del certificat contemplat en l'article 8.3 d'aquest decret donarà lloc a la suspensió automàtica de l'autorització.

 

Article 9. Contingut de l'autorització

La resolució de l'autorització tindrà el contingut mínim següent:

a) Els valors límit d'emissió dels contaminants que puguen ser emesos per la instal·lació i, si escau, els paràmetres o les mesures tècniques que els complementen o substituïsquen. Per a la seua determinació es tindran en compte els criteris establerts a aquest efecte per la normativa bàsica estatal. No obstant això, els límits d'emissió podran ser més restrictius que els fixats en la normativa quan els condicionants ambientals així ho requerisquen i existisca la possibilitat d'adopció de millors tècniques disponibles per al sector.

b) Les prescripcions per a reduir la contaminació a llarga distància o transfronterera, si escau.

c) Els sistemes i procediments per al tractament i control, amb especificació de la metodologia de mesurament, la seua freqüència i els procediments per a avaluar els mesuraments.

d) Les mesures relatives a les condicions d'explotació en situacions diferents de les normals que puguen afectar el medi ambient, com la posada en marxa, fuites, fallades de funcionament, parades temporals o tancament definitiu.

e) El termini pel qual s'atorga l'autorització.

 

Article 10. Vigència, renovació i suspensió de l'autorització

1. L'autorització d'emissions a l'atmosfera es concedirà per un temps determinat que en cap cas serà superior a huit anys a comptar des de la data d'atorgament d'aquesta.

2. L'autorització podrà ser renovada per períodes successius prèvia sol·licitud de la persona interessada i una vegada es comprove per l'òrgan competent el manteniment dels requisits inicials que van donar lloc a l'autorització. Per a això, el titular haurà de presentar al costat de la sol·licitud, un certificat emès per una entitat inscrita, per al camp de la contaminació atmosfèrica, en el Registre d'Entitats Col·laboradores en Matèria de Qualitat Ambiental de la Comunitat Valenciana. Quan la documentació siga presentada amb anterioritat a la data de venciment de l'autorització, la seua vigència s'entendrà prorrogada fins a la resolució del procediment de renovació per part de l'òrgan competent.

 

Article 11. Modificació de l'autorització

1. L'autorització d'emissions a l'atmosfera podrà ser modificada a instàncies de la persona titular o d'ofici per l'administració prèvia audiència a la persona interessada.

2. L'administració, d'ofici, podrà iniciar un procediment de modificació de l'autorització quan es done alguna de les circumstàncies següents:

a) La contaminació produïda per la instal·lació faça convenient la revisió dels valors límit d'emissió establerts o l'adopció d'altres nous.

b) Es produïsca una modificació del medi receptor respecte a les condicions que presentava en el moment de l'atorgament de l'autorització.

c) Quan els avanços en les millors tècniques disponibles permeten una reducció significativa de la contaminació sense imposar costos excessius per al titular de l'activitat.

d) La seguretat en el funcionament del procés, de l'activitat, o de la instal·lació faça necessari l'ús d'altres tècniques.

e) Si així ho exigira la legislació sectorial que s'aplique a la instal·lació.

f) Si en el certificat especificat en l'article 8.3 del present decret, es conclou que l'autorització d'emissió a l'atmosfera no s'ajusta a la realitat de la instal·lació.

3. L'acord d'inici del procediment de modificació d'ofici haurà de concretar i especificar els aspectes sobre els quals es proposa la modificació de l'autorització.

 

Article 12. Caducitat

1. Les autoritzacions d'emissions a l'atmosfera caducaran en els supòsits següents:

a) Quan la instal·lació no obtinga la llicència ambiental o no realitze la presentació davant l'ajuntament de la declaració responsable ambiental, en els termes de la legislació reguladora de les activitats a la Comunitat Valenciana, en el termini de 2 anys a partir de la data de l'atorgament de l'autorització, sempre que en aquesta no es fixe un termini superior.

b) Quan l'exercici de l'activitat o instal·lació autoritzada es paralitze per termini superior a 2 anys, excepte en casos de força major.

2. No obstant això, per causes justificades, la persona titular de la instal·lació podrà sol·licitar de l'òrgan competent una pròrroga dels terminis abans assenyalats.

3. La caducitat, quan siga procedent, serà declarada formalment per l'òrgan que haguera atorgat l'autorització d'emissions, mitjançant la instrucció del procediment administratiu corresponent, amb audiència a la persona titular de l'autorització.

 

Índex

 

Secció segona. Règim de notificació

 

Article 13. Notificació d'instal·lacions en les quals es desenvolupe alguna de les activitats incloses en el grup C del CAPCA

1. La construcció, muntatge, trasllat, modificació substancial, cessament o clausura de la instal·lació on es desenvolupen activitats potencialment contaminadores pertanyents únicament al grup C del CAPCA, estaran sotmeses a notificació a la conselleria competent en medi ambient.

2. A aquest efecte, com a tràmit previ a l'obtenció del dictamen ambiental, en cas de subjecció de l'activitat a llicència ambiental o, si escau, a la presentació davant l'ajuntament de la declaració responsable ambiental, quan siga procedent aquest instrument d'acord amb la legislació d'activitats de la Comunitat Valenciana, s'hauran de registrar telemàticament a través de la seu electrònica de la Generalitat els focus de les activitats, i emplenar degudament les fitxes de contaminació atmosfèrica, que estaran disponibles en la pàgina web de la Generalitat.

 

3. El registre es realitzarà pel titular de la instal·lació i adjuntarà una declaració responsable.

La informació que incorpore la persona titular de la instal·lació en el registre haurà de ser verificada, en un termini inferior a un mes des de la posada en marxa de la instal·lació, per una ECMQA per al camp de la contaminació atmosfèrica, que haurà de comprovar que s'han identificat correctament les activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera desenvolupades en la instal·lació, i ho farà constar en aquest.

 

Índex

 

Secció tercera. Modificació de la instal·lació

 

Article 14. Modificacions en la instal·lació

1. La persona titular d'una instal·lació en la qual es desenvolupen activitats de grup A o B i que pretenga dur a terme una modificació que afecte el tipus d'activitat, el tipus de contaminants, el funcionament o la grandària de la instal·lació, haurà de comunicar-la a l'òrgan competent per a la tramitació de l'autorització, d'acord amb els criteris següents:

a) Quan la modificació projectada siga considerada pel mateix titular o per l'òrgan corresponent com a substancial, d'acord amb els criteris establerts en l'annex IV d'aquest decret, aquesta no podrà dur-se a terme en tant no siga atorgada una nova autorització d'emissions a l'atmosfera d'acord amb el procediment establert en l'article 15.

b) Quan la persona titular de la instal·lació considere que la modificació projectada no és substancial, haurà de presentar la documentació establerta en l'article 16 d'aquest decret i podrà dur-la a terme sempre que l'òrgan que haguera atorgat l'autorització no manifeste el contrari en el termini d'un mes, en aquest cas farà saber al titular l'obligació de sol·licitar novament l'autorització.

En el termini de sis mesos des de l'execució de la modificació no substancial, l'òrgan competent emetrà una actualització de l'autorització que incloga la modificació executada en la instal·lació, sense modificar el període de vigència d'aquesta.

2. La persona titular d'una instal·lació en la qual únicament es desenvolupen activitats de grup C, que pretenga dur a terme una modificació substancial, d'acord amb el que s'estableix en l'annex IV d'aquest decret, o no substancial que implique l'existència d'un nou focus d'emissió, haurà de notificar-la sobre la base del procediment regulat en l'article 13.

 

Article 15. Procediment d'autorització per a modificacions substancials

1. Les persones titulars de les instal·lacions que incloguen activitats del grup A o B segons el CAPCA, on s'hagen de dur a terme modificacions substancials, hauran de presentar en qualsevol de les formes previstes per les disposicions vigents en matèria de procediment administratiu una memòria tècnica, signada per una persona tècnica competent, en la qual es descriga el tipus d'actuació a realitzar, en la qual especificaran la situació inicial i la situació previsible final després de l'execució d'aquesta. Així mateix, s'hauran d'adjuntar les fitxes establertes en l'apartat 2.2 de l'annex I d'aquest decret, degudament actualitzades.

2. El termini màxim per a notificar la resolució de l'autorització de la modificació serà l'establert per la normativa bàsica estatal. Si transcorre el termini i no s'ha notificat la resolució, la sol·licitud presentada s'entendrà desestimada per silenci administratiu.

3. En el termini de tres mesos a partir de la posada en marxa de la modificació de la instal·lació, s'haurà de remetre un certificat sobre l'adequació a la normativa vigent en matèria de protecció de l'atmosfera i a les condicions de l'autorització de tots aquells aspectes que es veuen afectats per la modificació, realitzat per una ECMQA per al camp de la contaminació atmosfèrica, segons el que s'estableix en l'annex II ‘aquest decret. A aquest certificat s'han d'adjuntar les fitxes corresponents de comprovació de les emissions de cadascun dels focus autoritzats, d'acord amb el que s'estableix en l'annex esmentat.

 

Article 16. Procediment d'actualització de les fitxes de les modificacions no substancials

Quan la persona titular de la instal·lació on es desenvolupen activitats classificades com a grup A o B, segons el CAPCA considere que la modificació projectada no és substancial, haurà de presentar, en el registre de l'òrgan competent per a resoldre, en qualsevol de les formes previstes per les disposicions vigents en matèria de procediment administratiu, una memòria tècnica signada per una persona tècnica competent, en la qual es descriga el tipus d'actuació a realitzar, de la qual es justificarà el caràcter no substancial. Després de l'execució de la modificació no substancial, i en un termini màxim de tres mesos des de la seua posada en marxa, haurà de presentar davant l'òrgan que haguera atorgat l'autorització, les fitxes establertes en l'apartat 2.2 de l'annex I degudament actualitzades, quan aquella comporte alguna modificació d'aquestes.

 

Índex

 

CAPÍTOL III. Prevenció, control i inspecció de la contaminació atmosfèrica

 

Secció primera. Disposicions generals i prevenció

 

Article 17. Nivells d'emissió

1. Les persones titulars de les activitats afectades per aquest decret estan obligades a respectar els nivells d'emissió de contaminants a l'atmosfera establerts en la normativa estatal o autonòmica vigent que els siga aplicable.

Així mateix, estaran obligades, si escau, a respectar els nivells d'emissió establerts en les autoritzacions d'emissió a l'atmosfera regulades en l'article 6 del present decret, o si escau els fixats en l'autorització ambiental integrada.

Quan no hi haja una normativa específica o document de millors tècniques disponibles, que regule els nivells d'emissió d'una determinada activitat, els límits que es fixen en la corresponent autorització s'establiran d'acord amb els criteris que figuren en l'article 5 del Reial decret 100/2011, de 28 de gener, i es poden utilitzar com a referència els valors guia establerts en l'annex III d'aquest decret.

2. Els contaminants emesos, d'acord amb la naturalesa del procés, per les activitats subjectes al procediment de notificació regulat en l'article 13 d'aquest decret, que no tinguen regulats els límits d'emissió per una normativa estatal o autonòmica vigent, en matèria de protecció de l'atmosfera, hauran de respectar els nivells d'emissió de contaminació a l'atmosfera establerts en l'annex III d'aquest decreto, sempre que existisquen tècniques disponibles que permeten aconseguir aquests límits.

 

Article 18. Procediments de mesuraments reglamentaris

Les preses de mostres i anàlisis d'emissions a l'atmosfera s'efectuaran seguint els mètodes establerts en la normativa sectorial aplicable, o en defecte d'això, mantenint el següent ordre de prioritat, normes UNE-EN-ISO, UNE-EN, EN, UNE. En absència d'aquestes, se seguiran altres normes internacionals i nacionals que garantisquen l'obtenció de dades de qualitat científica equivalent. Referent a això l'informe dels mesuraments ha de recollir la norma utilitzada per al contaminant mesurat.

En el cas dels gasos de combustió els mesuraments podran ser realitzades d'acord amb el procediment que l'ECMQA per al camp de la contaminació atmosfèrica tinga inclòs en l'abast de la seua acreditació, sempre que les instal·lacions no es troben afectades per una normativa sectorial específica.

Així mateix, si no existeix cap mena de norma específica que regule el procediment de mesurament per a un determinat contaminant, podrà realitzar-se seguint el procediment que l'ECMQA considere adequat, sempre que, es justifique tècnicament la representativitat de les mesures obtingudes.

 

Article 19. Llibre de control d'emissions a l'atmosfera

1. Totes les instal·lacions en les quals es desenvolupe alguna de les activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera catalogades amb grup assignat, hauran de mantindre actualitzat un llibre de control, en format paper o electrònic, amb registre i informació d'emissions a l'atmosfera, en el qual es faran constar, de forma clara i concreta, els resultats dels mesuraments i anàlisis de contaminants en emissió, o immissió en el cas d'emissions no canalitzades, que estarà a la disposició de l'autoritat competent.

2. El llibre de control de les instal·lacions sotmeses a autorització d'emissions a l'atmosfera, estarà constituït pels documents següents:

a) Autorització d'emissions a l'atmosfera.

b) Certificat d'adequació descrit en l'article 8 d'aquest decret, emés per ECMQA per al camp de la contaminació atmosfèrica.

c) Tots els informes reglamentaris realitzats per ECMQA per al camp de la contaminació atmosfèrica.

d) Registre d'incidències en matèria d'emissions a l'atmosfera.

3. El llibre de control de les instal·lacions sotmeses al règim de notificació estarà constituït pels documents següents:

a) Fitxes de contaminació atmosfèriques validades per ECMQA.

b) Tots els informes dels mesuraments reglamentaris realitzats per ECMQA per al camp de la contaminació atmosfèrica

c) Registre d'incidències en matèria d'emissions a l'atmosfera.

4. La persona titular de la instal·lació haurà de mantindre actualitzada la informació indicada en el llibre de control. Així mateix, haurà de conservar la informació relativa a un període no inferior a 10 anys.

 

Article 20. Notificació d'emissions al Registre d'Emissions i Transferències de Contaminants (PRTR) i informe sobre compostos orgànics volàtils

1. Les persones titulars de les activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera, les instal·lacions de la qual estiguen afectades pel Reial decret 508/2007, de 20 d'abril, pel qual es regula el subministrament d'informació sobre emissions del Reglament E-PRTR, estan obligats a notificar anualment les seues emissions al Registre d'Emissions i Transferències de Contaminants (PRTR) establert mitjançant Reglament (CE) núm. 166/2006, del Parlament Europeu i del Consell, de 18 de gener de 2006 i Reial decret 508/2007, de 20 d'abril.

2. Amb independència del que s'estableix per als controls en els articles 24 i 25 d'aquest decret, les instal·lacions sotmeses al Reial decret 117/2003, de 31 de gener, sobre limitació d'emissions de compostos orgànics volàtils degudes a l'ús de dissolvents en determinades activitats, hauran de remetre a l'òrgan competent, abans del 28 de febrer de cada any el pla de gestió de dissolvents de l'any precedent per a comprovar el compliment dels valors límits d'emissió, sense perjudici que puga ser requerit per la competent en matèria de medi ambient sempre que es considere oportú.

 

Article 21. Nivells de qualitat de l'aire

Quan se sobrepassen els objectius de qualitat de l'aire o hi haja risc que això ocórrega la conselleria competent en matèria de protecció de l'atmosfera podrà exigir a les persones titulars dels focus contaminadors de l'entorn l'adopció de mesures addicionals per a la reducció de les emissions o la millora de la dispersió, sense perjudici de les competències de les entitats locals.

 

Article 22. Plans de Millora de la Qualitat de l'Aire

D'acord amb l'article 16 de la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de Qualitat de l'Aire i Protecció de l'Atmosfera, els plans i programes de millora de la Qualitat de l'Aire seran elaborats per la comunitat autònoma o per les entitats locals en l'àmbit de les seues competències, i garantiran la participació pública.

Les condicions d'aquests plans i programes seran de compliment obligat per a les activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera incloses en l'àmbit d'actuació de cadascun d'ells.

 

Article 23. Actuacions de les entitats col·laboradores en matèria de qualitat ambiental en el camp de la contaminació atmosfèrica

1. Les ECMQA, acreditades en el camp de la contaminació atmosfèrica, hauran de comunicar, per via telemàtica a l'òrgan administratiu competent en la matèria, els controls reglamentaris que s'hagen de fer, en l'àmbit del que es preveu en aquest decret. La comunicació es realitzarà amb caràcter previ a l'inici dels controls, i sempre que siga possible, almenys amb una setmana d'antelació a la data de realització de l'actuació en qüestió.

2. La comunicació a què es refereix l'apartat anterior, es realitzarà als següents òrgans administratius:

a) A l'òrgan que va atorgar la corresponent autorització d'emissions a l'atmosfera o autorització ambiental integrada.

b) A la direcció territorial de la conselleria competent en matèria de medi ambient de la província que corresponga, segons la ubicació de la instal·lació, les actuacions realitzades a instal·lacions que incloguen activitats grup C i no incloga activitats de Grup A i B segons el CAPCA.

3. La comunicació prèvia a què es refereix aquest article, contindrà com a mínim la informació especificada en l'annex VII.

4. En el cas de no fer-se finalment una actuació ja comunicada, s'avisarà de l'anul·lació a l'òrgan competent, de conformitat amb el que es preveu en l'apartat 2 d'aquest article, com més prompte millor, indicant les causes de l'anul·lació i la data concreta prevista, si escau, per a la seua realització posterior. En aquest cas, no serà necessària una nova comunicació prèvia a l'òrgan competent si no varien les dades comunicades en el seu moment a què es refereix l'apartat 3 d'aquest article.

5. Els resultats obtinguts en els controls reglamentaris realitzats en les instal·lacions hauran de ser remesos, en el termini màxim d'un mes, des de l'emissió de l'informe que l'ECMQA elabore sobre la base de la inspecció realitzada, per via telemàtica a la conselleria competent en matèria de medi ambient.

6. Si l'entitat col·laboradora determina que l'activitat o instal·lació incompleix els valors límit d'emissió o immissió, no aplica correctament les mesures correctores que té imposades, o, en general, no compleix el que estipule la normativa vigent, haurà de comunicar-ho, en el termini més curt possible i mai superior a un mes des que es tinga coneixement de tals circumstàncies, a l'òrgan administratiu competent, de conformitat amb el que estableix l'apartat 2 d'aquest article.

 

Índex

 

Secció segona. Control de les emissions canalitzades

 

Article 24. Controls reglamentaris d'emissions

1. Les activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera amb grup assignat d'acord amb el CAPCA, seran sotmeses a control reglamentari per una ECMQA, en el camp de la contaminació atmosfèrica, d'acord amb la periodicitat establert en la seua autorització ambiental integrada o en l'autorització d'emissions a l'atmosfera o en defecte d'això s'adoptarà la periodicitat establerta en l'annex V d'aquest decret.

Si l'ECMQA determina que hi ha algun tipus d'incompliment en matèria de contaminació atmosfèrica, haurà de comunicar-ho a l'òrgan administratiu competent, de conformitat amb el que s'estableix en l'article 23 d'aquest decret, i la persona titular de la instal·lació tindrà l'obligació d'adoptar les mesures correctores necessàries i dur a terme un nou control reglamentari. Aquesta inspecció haurà de ser realitzada per la mateixa ECMQA que determine l'incompliment, excepte en casos justificats, prèvia sol·licitud motivada de la persona interessada i amb autorització expressa de l'òrgan administratiu competent, de conformitat amb el que s'estableix en l'apartat 2 de l'article 23.

2. En els informes corresponents a controls reglamentaris es justificarà raonadament l'absència de mesurament en determinats focus, a causa de la impossibilitat tècnica de realitzar mesuraments o la no-obligació de fer-ne en el moment, sobre la base de la periodicitat establida per la normativa.

 

Article 25. Autocontrols d'emissions

1. Les persones titulars de les instal·lacions afectades per aquest decret estaran obligades a comprovar-ne el correcte funcionament, així com dels sistemes de prevenció i control de la contaminació atmosfèrica, a fi de garantir que es compleixen els valors límit d'emissió.

 

2. Els autocontrols podran ser realitzats amb mitjans propis, sempre que es dispose de mitjans tècnics i personal suficientment qualificat.

3. Les activitats incloses en els grups A i B segons el CAPCA, els focus del qual disposen d'un equip corrector de la contaminació, hauran de realitzar un autocontrol en continu d'algun dels paràmetres fonamentals que permeten avaluar l'efectivitat d'aquest equip. En cas de no ser viable tècnicament l'avaluació en continu s'haurà de proposar un procediment alternatiu que haurà de ser aprovat per l'òrgan competent en la tramitació de l'autorització d'emissions a l'atmosfera.

4. Tant les operacions d'autocontrol com els seus resultats hauran de figurar ressenyats en un registre propi que estarà a la disposició de l'autoritat competent.

 

Article 26. Modificació de la periodicitat dels controls

1. L'òrgan competent per a atorgar l'autorització d'emissions a l'atmosfera, ateses les característiques particulars de la instal·lació, podrà modificar la periodicitat dels controls establerts en els articles 24 i 25, espaiant-los o fent-los més freqüents, o sol·licitar la incorporació de mesuradors en continu de les emissions a l'atmosfera.

Les dades d'aqueixos mesuradors en continu hauran de ser enviats telemàticament a l'òrgan competent en la tramitació de l'autorització d'emissions a l'atmosfera, si així se li demana.

2. Per a determinar si una instal·lació que no està obligada a disposar de sistemes automàtics de mesura per la normativa sectorial aplicable, haurà de disposar de mesuradors en continu en els seus principals focus d'emissió, s'analitzaran els següents aspectes:

a) Si està subjecta al règim d'autorització ambiental integrada i a més, estan inclosos dins del grup A del CAPCA, en els seus principals focus d'emissió.

b) Instal·lacions que no estiguen incloses en l'apartat a, en aquells focus en els quals el cabal màssic de contaminants siga superior als indicats a continuació:

 

SO2 > 75 kg/h

NOX > 75 kg/h

(Suma de SO2+NOX) > 1000 t/any

Partícules > 5 kg/h

COV >10 kg/h

HCI > 5 kg/h

HF > 2 kg/h

 

c) Proximitat de les instal·lacions a nuclis de població (distància 500 metres).

3. Els sistemes de mesurament atmosfèric en continu hauran de complir els requisits establerts en la norma «UNE-EN 14181:2015. Emissions de fonts estacionàries. Assegurament de la qualitat dels sistemes automàtics de mesura» o norma que la substituïsca.

 

Article 27. Mesures d'emissions atmosfèriques

1. Els nivells d'emissió a l'atmosfera de contaminants, procedents de les activitats afectades per aquest decret, es determinaran d'acord amb el que estableix el mateix decret i altra normativa aplicable.

2. El cabal d'efluents gasosos s'expressa en metres cúbics per hora en condicions normalitzades de temperatura (273,15 K) i pressió (101,3 kPa) després de la deducció del contingut en vapor d'aigua (gas sec). Així mateix, la concentració de contaminants s'expressa en unitat màssica per unitat volumètrica en les mateixes condicions normalitzades.

En els informes de mesuraments atmosfèrics es reflectiran totes les dades anteriors així com el contingut d'oxigen de cadascun dels mesuraments realitzats.

3. En els resultats de les preses de mostres s'haurà d'indicar les condicions de producció, que hauran de trobar-se almenys al 80 % de la seua capacitat productiva o bé de la seua producció mitjana anual, del procés on procedisca així com incloure totes les condicions de funcionament i operació quant a crema de combustibles i processos industrials. En el cas de processos cíclics, les preses de mostres hauran de realitzar-se durant un cicle complet o, si és necessari, durant diversos cicles complets.

 

Article 28. Compliment dels valors límit d'emissió

1. Per a la inspecció periòdica dels nivells d'emissió, es realitzaran 3 mesures d'una hora de durada cadascuna d'elles al llarg del temps de funcionament del focus emissor durant una jornada laboral, tret que en l'autorització s'establisca una metodologia diferent. Els nivells d'emissió mesurats no hauran de depassar els límits, si bé s'admetrà com a tolerància de mesurament que en un terç de les mesures realitzades se superen aquests nivells en una quantia que no excedisca del 30 %, sempre que el valor mitjà de les mesures siga inferior al valor límit.

Si es depassa aquesta tolerància, es realitzarà, en el termini màxim d'un mes des del coneixement dels resultats, un nou mesurament dels nivells d'emissió (mitjana d'una hora) mesurats al llarg del temps de funcionament del focus emissor durant una jornada laboral (tres mesures com a mínim), i no es podrà superar, en aquest cas, els valors límit prescrits en cap dels mesuraments.

2. En el cas dels controls dels sistemes de mesurament en continu establits en l'article 26 d'aquest decret, es considerarà que es compleixen els valors límit quan: [1]

a) El 97 % dels valors mitjans semihoraris no sobrepasse el 120 % del valor límit d'emissió aplicable.

b) Cap dels valors mitjans semihoraris sobrepase el 200 % del valor límit d'emissió aplicable.

c) La mitjana diària d'aquests siga inferior al valor límit.

Aquestes consideracions per al compliment de límits d'emissió a partir dels registres dels mesuradors en continu no s'aplicaran a aquelles instal·lacions amb regulació específica, estatal o comunitària, referent a això.

 

Article 29. Emissions discontínues

En les mesures de control reglamentari dels focus d'emissió discontínua, en els quals no siga viable realitzar mesuraments al llarg de 8 hores, s'hauran de realitzar mesuraments representatius de les emissions que com a mínim hauran de ser de 20 minuts de duració, sempre que siga possible.

El temps de mesurament no contemplarà els períodes d'arrencada i parada de l'activitat.

 

Article 30. Condicions de les instal·lacions

1. Les característiques i distribució dels focus emissors a l'atmosfera serà tal que garantisca una correcta dispersió dels contaminants emesos. En les proximitats d'aquest, no haurien d'existir altres estructures d'altura superior a la del mateix focus, a fi d'evitar apantallaments que dificulten la dispersió i originen fenòmens de turbulència o rebuf del corrent emès.

2. Les ximeneres i qualsevol focus emissor de contaminants hauran de condicionar-se permanentment perquè els mesuraments i lectures oficials puguen fer-se sense avís previ, fàcilment i amb garantia de seguretat per al personal inspector. Les comprovacions que aquest duga a terme es realitzaran en presència del personal responsable de la planta que s'inspeccione, sense que en cap moment puga al·legar-se l'absència d'aquest personal com a impediment per a realitzar la inspecció.

3. Els requisits de les seccions i llocs de presa de mostres per a les emissions canalitzades seran els establits en la norma UNE-EN 15259:2008 o en la norma que la substituïsca, excepte el que es preveu en la disposició addicional cinquena. Si no es compleixen aquests requisits, l'ECMQA no podrà realitzar els mesuraments i ho haurà de comunicar a l'òrgan, de conformitat amb el que s'estableix en l'apartat 2 de l'article 23. [2]

4. Les connexions per a mesurament i presa de mostres estaran a una distància no superior a un metre ni inferior a 60 centímetres de la plataforma o una altra construcció fixa similar, de fàcil accés, sobre la qual puguen operar fàcilment dues persones en els punts de presa de mostres previstos, i disposarà de baranes de seguretat. En casos en què resulte molt difícil la instal·lació de la plataforma esmentada en el paràgraf, sempre que se n'acredite tècnicament la inviabilitat, aquesta plataforma podrà substituir-se per una plataforma elevadora la instal·lació de la qual puga realitzar-se en un temps inferior a una hora, les seues dimensions permeten operar fàcilment a dues persones en els punts de presa de mostres previstos i que complisca les condicions establertes en la normativa en matèria de seguretat laboral.

 

Índex

 

Secció tercera. Control de les emissions difuses

 

Article 31. Obligacions de les persones titulars

1. Les persones titulars de les activitats i instal·lacions incloses en l'àmbit d'aplicació d'aquest decret hauran d'adoptar les mesures necessàries per a canalitzar les emissions sempre que siga tècnicament i econòmicament viable. Si la canalització de les emissions de material pulverulent o particulat no és viable, s'hauran de realitzar en el perímetre de la instal·lació en qüestió un control de les emissions difuses de partícules amb caràcter anual o, si escau, amb la periodicitat inferior a l'anual o mesuraments en continu que establisca la corresponent autorització ambiental integrada o l'autorització d'emissions a l'atmosfera de l'esmentada instal·lació.

2. Aquests controls es realitzaran per una ECMQA registrada per a actuar en l'àmbit de la contaminació atmosfèrica, sense perjudici de les actuacions que en qualsevol moment puguen realitzar els òrgans administratius competents en l'àmbit de les seues funcions públiques de vigilància i control.

3. Si d'acord amb l'autorització ambiental integrada o l'autorització d'emissions a l'atmosfera de la instal·lació s'han de realitzar mesuraments en continu, l'ECMQA haurà de supervisar que el sistema de mesurament en continu compleix la normativa tècnica que li siga aplicable, així com els requisits que s'establisquen en l'autorització en relació a la qualitat de les dades de mesura.

 

Article 32. Valors límit, període de mostreig i freqüència

1. Els valors límit a aplicar a les emissions no canalitzades de partícules per a les activitats incloses en l'àmbit d'aplicació d'aquest decret, així com els contaminants a mesurar d'acord a la distància de l'activitat a un nucli residencial, són els establerts en l'annex VI d'aquest decret.

2. Quant al període de mostreig necessari per a la pràctica dels mesuraments, serà el següent:

a) Si es tracta de partícules totals en suspensió, abastarà 4 dies laborables consecutius durant les 24 hores del dia, durant 3 setmanes consecutives (12 mostres)

b) En el cas de partícules sedimentables, el període de mostreig serà d'un any. (12 mostres d'un mes cadascuna).

c) Si es tracta PM10, el període de mostreig abastarà 4 períodes laborables consecutius durant 3 setmanes consecutives (12 mostres).

3. La periodicitat dels mostrejos indicada en l'apartat anterior quedarà establerta en l'autorització d'emissió a l'atmosfera. En defecte d'això, la freqüència dels períodes de mostrejos serà anual.

4. En qualsevol cas, en funció del potencial contaminador de la instal·lació, les condicions de qualitat de l'aire de la zona i la proximitat a nuclis de població, l'òrgan competent podrà establir en la corresponent autorització ambiental integrada o d'emissions a l'atmosfera, l'obligació de realitzar mesuraments en continu de les PM10.

 

Índex

 

Secció quarta. Inspecció, vigilància i seguiment de les activitats
potencialment contaminadores de l'atmosfera

 

Article 33. Inspecció

1. La Generalitat, a través de la conselleria competent en matèria de medi ambient, i, si escau, les entitats locals en els termes establerts en la legislació aplicable, seran les competents per a adoptar les mesures d'inspecció necessàries per a garantir el compliment d'aquest decret.

2. El personal funcionari que realitze les tasques d'inspecció a les quals es refereix l'apartat anterior, tindrà el caràcter d'agents de l'autoritat als efectes previstos en les disposicions vigents en matèria de procediment administratiu, en l'exercici de les seues funcions podran accedir a qualsevol lloc de la instal·lació o dependència de titularitat pública o privada, amb respecte, en tot cas, a la inviolabilitat del domicili.

 

Article 34. Obligacions de la persona titular de la instal·lació en la qual es desenvolupen activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera

Sense perjudici de les obligacions establertes en la legislació bàsica estatal, la persona titular de la instal·lació o activitat té les obligacions següents:

a) Sotmetre l'activitat als controls mediambientals establerts en aquest decret, en la resta de la normativa aplicable, així com als altres controls que considere oportuns l'òrgan ambiental competent en matèria de protecció de l'atmosfera.

b) Facilitar l'accés del personal de l'administració acreditat a la instal·lació, que pot ser auxiliat per una ECMQA per al camp de la contaminació atmosfèrica.

c) Facilitar el muntatge de l'equip i els instruments que siguen necessaris per a realitzar els mesuraments, les proves, els assajos i les comprovacions necessàries, garantint la seguretat dels equips i les persones. Així mateix, es garantirà que l'accés i la zona de presa de mostres complisquen els requisits de seguretat i salubritat.

d) Posar a la disposició del personal acreditat la informació, la documentació, els equips i els elements que siguen necessaris per a dur a terme les actuacions de control.

e) Permetre al personal acreditat la presa de mostres suficients per a realitzar les analítiques i les comprovacions.

f) Permetre al personal acreditat de l'administració realitzar comprovacions amb els seus propis instruments. Aquest personal també podrà sol·licitar a qui siga titular de l'activitat que realitze mesuraments en la seua presència amb el posterior lliurament de les dades de mesuraments i de calibratge dels instruments.

 

Article 35. Drets de les persones titulars de la instal·lació en la qual es desenvolupen activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera

La persona titular o representant de l'activitat té els drets següents:

a) Estar present en totes les actuacions i signar l'acta. Juntament amb la seua signatura, podrà fer constar les manifestacions que crega oportunes.

b) Ser informada de les dades tècniques del mostreig, la metodologia de mesurament, la identificació del laboratori que ha de dur a terme l'anàlisi i el sistema analític al qual s'ha de sotmetre la mostra.

 

Índex

 

CAPÍTOL IV. Règim sancionador

 

Article 36. Infraccions i sancions

En matèria d'infraccions i sancions s'estarà al que es disposa en la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l'aire i protecció de l'atmosfera.

 

Article 37. Procediment i competència

1. L'exercici de la potestat sancionadora es durà a terme d'acord amb la legislació estatal de procediment administratiu comú.

2. La competència per a la imposició de les sancions correspondrà:

a) A la persona titular de la direcció general competent en matèria de protecció de l'atmosfera en el supòsit d'infraccions lleus.

b) A la persona titular de la conselleria competent en matèria de medi ambient en els supòsits d'infraccions greus.

c) Al Consell en els supòsits d'infraccions molt greus.

 

Article 38. Mesures provisionals

Encara abans de la iniciació del procediment sancionador, amb els límits i condicions dels articles 35 i 56 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es podran adoptar mesures provisionals, inclosa la suspensió temporal de l'activitat a fi de previndre o minorar els riscos per a la seguretat i salut de les persones, així com per a garantir la integritat del medi ambient.

 

Índex

 

DISPOSICIONS ADDICIONALS

 

Disposició addicional primera. Incidència pressupostària

L'aplicació i execució d'aquest decret no implicarà augment de la despesa pública, i, en tot cas, haurà de ser atès amb els mitjans personals i materials de la conselleria competent en matèria de medi ambient.

 

Disposició addicional segona. Inventari de focus potencialment contaminants

La conselleria competent en matèria de medi ambient, mantindrà actualitzat un inventari de focus potencialment contaminadors de l'atmosfera a la Comunitat Valenciana, amb la informació de les autoritzacions i notificacions, així com els resultats dels últims mesuraments que s'hi hagen fet.

Així mateix, s'habilita la conselleria competent en matèria de medi ambient a verificar les dades presentades per la persona titular de la instal·lació, i per a això usarà el Sistema de Verificació de Dades de Residència i Identitat (DNI/Padró) i els registres del cadastre.

 

Disposició addicional tercera. Excepcions al compliment dels valors límit d'emissió i controls reglamentaris per a les instal·lacions sotmeses al règim de notificació

En casos excepcionals, la conselleria competent en matèria de medi ambient, podrà exceptuar una activitat subjecta al procediment de notificació regulat en l'article 13 d'aquest decret, de l'aplicació dels límits d'emissió establerts en l'annex III, establint altres valors límits sempre que garantisca que s'han aplicat les millors tècniques disponibles.

En funció del potencial contaminador real de la instal·lació subjecta al règim de notificació, la conselleria competent en matèria de medi ambient podrà establir, de manera proporcionada, específica i individual, requisits per al control de les emissions d'aquestes instal·lacions, prèvia audiència a la persona interessada i basat en criteris anàlegs als establerts per a les autoritzacions.

D'igual forma, podrà eximir les instal·lacions de la realització total o parcial de controls en els casos relacionats en l'article 6.7 del Reial decret 100/2011, de 28 de gener, pel qual s'actualitza el CAPCA i s'estableixen les disposicions bàsiques per a la seua aplicació, o norma que el substituïsca.

 

Disposició addicional quarta. Mesures d'inspecció periòdica de determinades activitats

Les activitats afectades pel capítol IV del Reglament d'emissions industrials i de desenvolupament de la Llei 16/2002, d'1 de juliol, de prevenció i control integrats de la contaminació, sobre incineració i coincineració de residus, el Reial decret 430/2004, de 12 de març, per a grans instal·lacions de combustió, i el Reial decret 117/2003, de 31 de gener, sobre limitació d'emissions de compostos orgànics volàtils degudes a l'ús de dissolvents en determinades activitats, aprovat pel Reial decret 815/2013, de 18 d'octubre, estaran subjectes a les mesures d'inspecció periòdica i control que s'estableixen en aquests, i es complementen amb les mesures contingudes en l'article 24 d'aquest decret.

 

Disposició addicional cinquena. Requisits que han de complir les instal·lacions existents per a realitzar els mesuraments preceptius de les emissions

Els focus de les instal·lacions existents a la data de publicació d'aquest decret, que compten amb tots els permisos, autoritzacions o llicències legalment exigibles per al seu exercici, no tindran l'obligació de disposar dels requisits establerts en la norma UNE-EN 15259:2008, sempre que es justifique tècnicament la representativitat de les mesures. En el cas que es duga a terme una modificació substancial en aquests focus, s'haurà d'adaptar als requisits establerts en la UNE-EN 15259:2008.

 

Disposició addicional sisena. Registre d'instal·lacions sotmeses al Reial decret 117/2003, de 31 de gener

Les instal·lacions incloses en l'àmbit d'aplicació del Reial decret 117/2003, de 31 de gener, sobre limitació d'emissions de compostos orgànics volàtils degudes a l'ús de dissolvents en determinades activitats, que sol·liciten l'autorització d'emissió a l'atmosfera, per desenvolupar alguna activitat inclosa en els grups A o B del CAPCA o que tramiten la seua notificació, per desenvolupar alguna activitat del grup C, i no estiguen incloses en el registre regulat per l'Ordre de 21 de maig de 2007, seran inscrites en aquest.

Les instal·lacions sotmeses al règim de notificació, en les quals les úniques activitats de grup C existents siguen les incloses en l'àmbit d'aplicació del Reial decret 117/2003, de 31 de gener, si sol·liciten ser inscrites en el registre regulat per l'Ordre de 21 de maig de 2007, donaran per fet el tràmit de notificació.

 

Disposició addicional setena. Instal·lacions subjectes al règim d'autorització ambiental integrada que per la Llei 6/2014, de 25 de juliol, passen al règim de llicència ambiental

Quan una instal·lació, en la qual es desenvolupe alguna de les activitats catalogades en els grups A o B del CAPCA i dispose d'autorització ambiental integrada, canvie al règim de llicència ambiental, i, per tant, es done trasllat de l'expedient al corresponent ajuntament, s'haurà d'emetre d'ofici la preceptiva autorització d'emissions a l'atmosfera, prèvia audiència a la persona interessada. L'òrgan competent per a la seua tramitació serà l'establert en l'article 7 d'aquest decret.

 

Disposició addicional huitena. Instal·lacions d'incineració de cadàvers humans

Mentre no es desenvolupe normativa estatal de caràcter bàsic, les autoritzacions d'instal·lacions en les quals es realitze l'activitat de cremació de cadàvers humans o restes d'exhumació es regirà pel que estableix l'annex VIII.

 

Disposició addicional novena. Certificat i protocol de vigilància i control per a la comprovació del compliment dels requisits de llicències ambientals

L'Ordre 9/2015, de 30 de març, de la Conselleria i Infraestructures Territori i Medi Ambient, per la qual s'aprova el protocol de vigilància i control per a la comprovació del compliment dels requisits d'autoritzacions ambientals integrades i llicències ambientals en instal·lacions de la Comunitat Valenciana, estableix que en les activitats subjectes a llicència ambiental, l'ajuntament pot exigir la presentació d'un certificat expedit per una entitat col·laboradora en matèria de qualitat ambiental que acredite l'adequació de les instal·lacions a les condicions establertes en la llicència ambiental.

En el punt 6 de l'annex I de l'esmentada Ordre s'estableix el contingut mínim de la comprovació en matèria d'emissions a l'atmosfera. No obstant això, si la instal·lació està subjecta al règim d'autorització d'emissions a l'atmosfera i l'ajuntament li sol·licita el certificat establert en l'Ordre 9/2015, de 30 de març, de la Conselleria i Infraestructures Territori i Medi Ambient, el contingut mínim que s'ha de comprovar en matèria d'emissions a l'atmosfera serà l'establert en l'annex II.

 

Índex

 

DISPOSICIONS TRANSITÒRIES

 

Disposició transitòria primera. Règim jurídic aplicable a les instal·lacions amb autorització ambiental integrada

Les autoritzacions ambientals integrades de les activitats incloses en l'annex I de la Llei 6/2014, de 25 de juliol, resoltes amb anterioritat a l'entrada en vigor d'aquest decret, i que no hagen estat adaptades als requisits i obligacions establertes en el Reial decret 100/2011, de 28 de gener, pel qual s'actualitza el CAPCA i s'estableixen les disposicions bàsiques per a la seua aplicació, seran modificades d'ofici o a instàncies de part, a fi d'adaptar-les als requisits establerts en aquest.

Per a això, s'haurà de disposar de la informació requerida per a la sol·licitud de l'autorització d'emissió a l'atmosfera, indicada en l'annex I. En cas contrari, la persona titular de la instal·lació haurà de proporcionar la citada documentació.

 

Disposició transitòria segona. Notificació telemàtica 

Fins que no es desenvolupe l'aplicació informàtica, que permeta realitzar la notificació telemàticament, la construcció, muntatge, trasllat, modificació substancial, cessament o clausura d'instal·lacions on es desenvolupen activitats potencialment contaminadores pertanyents únicament al grup C del CAPCA, haurà de ser notificada a la direcció territorial de la conselleria competent en medi ambient en l'àmbit territorial del qual estiga situada la instal·lació d'acord amb el que s'estableix en la normativa de procediment administratiu. Per a això, s'hauran de presentar les fitxes que estaran disponibles en la pàgina web de la Generalitat degudament emplenades, juntament amb la preceptiva declaració responsable. No obstant això, també podrà efectuar-la una ECMQA per al camp de la contaminació atmosfèrica, d'acord amb la normativa vigent que regula les funcions d'aquestes entitats, sempre que acredite que actua en representació d'aquell.

 

Disposició transitòria tercera. Presentació telemàtica dels resultats dels controls reglamentaris

Fins que no es desenvolupe l'aplicació informàtica que permeta realitzar la presentació telemàticament dels resultats dels controls reglamentaris, hauran de ser remesos a l'òrgan autonòmic competent gestor en la tramitació i resolució de l'autorització d'emissions a l'atmosfera o tramitació de la notificació per registre electrònic d'acord amb el que s'estableix en la normativa de procediment administratiu.

 

Disposició transitòria quarta. Autorització d'emissió a l'atmosfera i notificacions anteriors a la publicació d'aquest decret

1. Les autoritzacions d'emissió a l'atmosfera resoltes amb anterioritat a l'entrada en vigor d'aquest decret, podran ser modificades d'ofici o a instàncies de part, a fi d'adaptar-les als requisits establerts en aquest.

2. Es revisarà la documentació presentada per les instal·lacions que hagen tramitat la seua notificació amb anterioritat a la publicació d'aquest decret, a fi de comprovar que compleixen els requisits establerts en aquest.

 

Índex

 

DISPOSICIONS FINALS

 

Disposició final primera. Habilitació

S'habilita la persona titular de la conselleria amb competència en matèria de medi ambient a dictar totes les disposicions que siguen necessàries per al desenvolupament del que s'estableix en aquest decret, i en particular per a modificar els annexos d'aquest.

Així mateix, s'habilita la direcció general competent en matèria d'emissions a l'atmosfera a emetre les instruccions que es consideren necessàries per a la correcta aplicació dels preceptes establerts en aquest decret.

 

Disposició final segona. Entrada en vigor

Aquest decret entrarà en vigor l'endemà del dia de publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

 

Índex

 

València, 14 de desembre de 2018

 

El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER

 

La consellera d'Agricultura, Medi Ambient,

Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural,

ELENA CEBRIÁN CALVO

 

 

 

ANNEX I
Documentació requerida per a la sol·licitud d'autorització

 

1. Sol·licitud d'autorització:

Disponible en la pàgina web de la conselleria competent en matèria de medi ambient

 

2. Projecte bàsic d'emissions a l'atmosfera:

2.1. Memòria tècnica

A continuació es detalla el contingut mínim de la memòria del projecte bàsic d'emissions a l'atmosfera, que haurà d'estar signada per un tècnic competent:

2.1.1. Antecedents.

2.1.2. Objecte.

2.1.3. Dades generals de la instal·lació:

Titular

Emplaçament (amb indicació de la distància a nuclis de població).

Descripció de la instal·lació que incloga un esquema del procés productiu. Amb el detall de les quantitats anuals de matèries primeres consumides, producte acabat i la capacitat de consum instal·lada.

2.1.4. Contaminació atmosfèrica originada per la instal·lació.

Descripció de les fonts que originen contaminants inclosos en l'annex I de la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l'aire i protecció de l'atmosfera.

Identificació de les activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera (APCA) desenvolupades en la instal·lació1 i descripció d'aquestes.

Identificació i descripció dels focus d'emissió associats a cadascuna de les APCA, amb especificació de la maquinària i procés que origina la contaminació, característiques del punt d'emissió a l'atmosfera i els equips correctors per a reduir les emissions a l'atmosfera.

Esquema de traçabilitat dels gasos emesos des dels equips productors fins als punts d'emissió.

Descripció dels sistemes correctors i pla de manteniment d'aquests.

Descripció dels sistemes d'autocontrol duts a terme per a comprovar el correcte funcionament dels sistemes de prevenció i control de la contaminació atmosfèrica, a fi de garantir que es compleixen els valors límit d'emissió i periodicitat d'aquests

En cas de veure's afectat pel Reial decret 117/2003, i estar inscrita en el preceptiu registre, s'haurà d'indicar la data i òrgan de l'administració al qual se li va remetre l'últim pla de gestió de dissolvents presentat. Si la instal·lació no es troba inscrita en el registre, s'haurà d'adjuntar la documentació requerida per a això.

Si escau, descripció de les mesures adoptades a fi de reduir la contaminació a llarga distància o transfronterera.

Descripció de les mesures relatives a les condicions d'explotació en situacions diferents de les normals que puguen afectar el medi ambient, com la posada en marxa, fuites, fallades de funcionament, parades temporals o tancament definitiu.

 

1 S'haurà de tindre en compte la regla de la suma. Quan en una instal·lació es desenvolupen activitats d'un mateix tipus, fins i tot sent aquestes independents o bé consta de focus diferents, se sumaran les potències o capacitats de producció, manipulació o consum de dissolvents, per a identificar les APCA de la instal·lació.

 

2.1.5. Plans:

Localització de la instal·lació.

De planta, on es localitzen els focus d'emissió identificats.

Alçat de la instal·lació on es puguen observar les altures dels focus (amb tantes seccions com faça falta, per a caracteritzar cadascun dels focus d'emissió existents).

Punts de mesurament proposats per al cas d'emissions difuses

2.2. Fitxes de contaminació atmosfèrica: disponibles en la pàgina web de la conselleria competent en matèria de medi ambient.

2.2.1. Fitxa de la instal·lació

2.2.2. Fitxa d'activitat (una per a cadascuna de les activitats potencialment contaminadores que es desenvolupen en la instal·lació, descrites en la fitxa d'instal·lació)

2.2.3. Fitxa de focus (una per a cadascun dels focus de cadascuna de les activitats potencialment contaminadores que es desenvolupen en la instal·lació)

2.2.4. Fitxa d'emissions difuses (incloses les de compostos orgànics volàtils, si n'hi ha)

3. Acreditació per un mitjà admissible en dret de la capacitat de representació que ostenta la persona signatària de la sol·licitud.

4. Justificant del pagament de la taxa corresponent.

 

Índex

 

 

ANNEX II
CERTIFICAT D'ADEQUACIÓ DE LES INSTAL·LACIONS ON ES DESENVOLUPEN
ACTIVITATS INCLOSES EN ELS GRUPS A I B DEL CAPCA

 

Veure annex II publicat en el DOGV núm. 8450 de 24.12.2018, pàgines 49723 i 49724 (pdf)

 

2. Fitxes de comprovació per a cadascun dels focus canalitzats autoritzats

Disponibles en la pàgina web de la conselleria competent en matèria de medi ambient.

 

Índex

 

 

ANNEX III
Valors guia per a emissions canalitzades

 

Si no hi ha una normativa específica que regule els nivells d'emissió d'una determinada activitat, els límits que es fixen en la corresponent autorització es podran establir sobre la base dels següents valors, sempre que hi haja tècniques disponibles que permeten obtindre'ls.

 

Contaminants

Unitats

Nivells d'emissió

Partícules

mg/m³

30

HCl i clorurs (expressat com HCl)

mg/m³

10

HF i fluorurs (expressat com HF)

mg/m³

5

H2S

mg/m³

10

SO2

mg/m³

350

NOx (expressat com NO2)

mg/m³

450

CO

mg/m³

100

 

Els resultats dels mesuraments de les emissions hauran de referir-se a condicions habituals de funcionament de la instal·lació i sense dilució prèvia, llevat que hi haja normativa específica o en l'autorització s'indique una altra referència.

Les emissions atmosfèriques de contaminants hauran de ser canalitzades. En cas contrari, haurà de ser justificat de forma tècnica i/o econòmica

Totes aquelles instal·lacions no incloses en l'àmbit d'aplicació del Reial decret 117/2003, de 31 de gener, sobre limitació d'emissions de compostos orgànics volàtils degudes a l'ús de dissolvents en determinades activitats, que originen emissions de compostos orgànics volàtils, hauran de canalitzar-les en la mesura que la tecnologia disponible ho permeta, prenent com a valor de guia per a establir el límit d'emissió, 50 mg COT/m³ (COT: carboni orgànic total).

 

Índex

 

 

ANNEX IV
Criteris indicatius per a determinar el caràcter
substancial de la modificació de la instal·lació

 

1. D'acord amb el que s'estableix en l'article 14 d'aquest decret, l'autoritat competent podrà considerar com a criteris tècnics per a determinar com a substancial la modificació d'una instal·lació els següents:

a) Producció de la instal·lació. [3]

Un augment en la producció d'almenys un 50 % anual en unitats de producte o servei

b) El seu consum d'energia.

Un increment en el consum d'energia, superior al 50 %.

c) La quantia i tipologia de contaminació produïda.

Un increment superior al 25 %, de l'emissió màssica de qualsevol dels contaminants atmosfèrics que origine la instal·lació

El canvi de funcionament en instal·lacions d'incineració o coincineració de residus no perillosos que comporte la incineració o coincineració de residus perillosos.

d) El nivell de contaminació existent en la zona respecte dels objectius de qualitat de l'aire establerts.

e) Presentació reiterada de modificacions no substancials que suposen la superació dels criteris tècnics contemplats en aquest decret

f) Canvis en els processos productius, que impliquen la modificació de les activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera desenvolupades en la instal·lació, o modificació dels contaminants.

2. L'òrgan competent podrà establir criteris quantitatius i qualitatius més restrictius als establerts en el punt anterior, quan les condicions del mitjà receptor així ho requerisquen.

3. L'autorització que s'atorgue a la instal·lació com a conseqüència de la realització d'una modificació substancial, es referirà a tota la instal·lació, i no solament a aquella part objecte de la modificació.

 

Índex

 

ANNEX V
Periodicitat del control reglamentari per ECMQA,
per a emissions canalitzades

 

Grup activitat (*)

Grup focus

Cabal nominal

Periodicitat

A

A

Qualsevol

Anual

B

Q 30.000 Nm³/h

Anual

Q< 30.000 Nm³/h

Biennal

C

Qualsevol

Triennal

-

B

B

Q 30.000 Nm³/h

Anual

30.000 > Q 10.000 Nm³/h

Biennal

Q < 10.000 Nm³/h

Triennal

C

Qualsevol

Triennal

-

C

C

Qualsevol

Triennal

-

Q 30.000 Nm³/h

Triennal

Q< 30.000 Nm³/h

- -----

 

(*) D'acord amb el Catàleg d'Activitats Potencialment Contaminadores de l'Atmosfera (CAPCA) que figura en l'annex IV de la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de Qualitat de l'Aire i Protecció de l'Atmosfera

 

Índex

 

ANNEX VI
Valors límit d'immissió per a emissions difuses

 

Els valors límit a aplicar per a activitats que emeten partícules no canalitzades seran els següents:

a) Partícules totals en suspensió:

150 µg/m³. (Mitjana aritmètica dels valors mitjans diaris registrats durant el període de mostreig).

300 µg/m³. (Màxim de tots els valors mitjans diaris registrats durant el període de mostreig).

b) Partícules sedimentables (concentració mitjana en 24 hores): 300 mg/m².

El control es realitzarà en el perímetre de la instal·lació.

No obstant això, aquelles activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera, que es troben a una distància igual o inferior a 500 metres d'un nucli residencial, hauran de determinar únicament la fracció PM10, i s'han de complir els valors límits establerts en el Reial decret 102/2011, de 28 de gener, relatiu a la millora de la qualitat de l'aire.

 

Valor límit diari (període de mitjana 24 h): 50 µg/m³, que no podran superar-se en més de 35 ocasions per any. En el cas de períodes de mostreig inferiors a l'any, no es podrà superar un percentil 90,4 de 50 µg/m³.

 

Valor límit anual (període de mitjana 1 any civil) 40 µg/m³.

Las instal·lacions que puguen emetre compostos orgànics volàtils en focus d'emissió no canalitzada, no incloses en l'àmbit d'aplicació del Reial decret 117/2003, de 31 de gener, sobre limitació d'emissions de compostos orgànics volàtils degudes a l'ús de dissolvents en determinades activitats, hauran de disposar d'un sistema de control equivalent a l'establit en la citada norma, que garantisca que no se superen els límits d'emissió difusa (percentatge d'entrada de dissolvents) establerts per a les activitats afectades pel Reial decret 117/2003, més anàlogues a la desenvolupada en la instal·lació.

 

Índex

 

ANNEX VII
Comunicació de les ECMQA a l' administració competent

 

La comunicació prèvia a que es refereix l'article 23 d'aquest decret, contindrà com a mínim la següent informació:

1. Dades de la instal·lació:

a) NIMA

b) Nom

c) Adreça

d) Tel. Contacte

e) Correu electrònic

f) Persona de contacte

g) Activitat

2. Dades de l'ECMQA

a) Nom

b) Núm. del registre

c) Tècnics responsables

d) Correu electrònic

3. Inspecció i mesuraments

a) Núm. de punts de mesura i període de mostreig

b) Contaminants a mesurar

c) Dada d'inici de la inspecció

 

Índex

 

ANNEX VIII
Condiciones tècniques mínimes exigibles per a les instal·lacions
en les quals es desenvolupe l'activitat d'incineració de cadàvers humans
o restes d'exhumació (09 09 01 00)

 

Atenent criteris mediambientals, les instal·lacions en les quals es desenvolupe l'activitat d'incineració de cadàvers humans o restes d'exhumació (09 09 01 00) hauran de situar-se preferentment en sòl d'ús industrial, i serà recomanable que estiguen a una distància mínima de 500 metres de sòl qualificat com d'ús predominant comercial, de serveis o residencial.

El que s'estableix en aquest annex serà d'obligat compliment i, per tant, exigible en les autoritzacions d'emissions a l'atmosfera regulades per la Llei 34/2007, de qualitat de l'aire i protecció de l'atmosfera, independentment de les condicions que s'establisquen en la llicència ambiental o que siguen exigibles en aplicació del Decret 39/2005, de 25 de febrer, del Consell de la Generalitat, pel qual s'aprova el Reglament pel qual es regulen les pràctiques de policia sanitària mortuòria en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, o norma que el substituïsca.

Tindrà la consideració d'instal·lació existent qualsevol que estiga en funcionament i autoritzada, o haja sol·licitat l'autorització amb anterioritat a l'aprovació del present decret.

 

1. Valors límit d'emissió (VLE)

 

VLE

Noves instal·lacions cremacions > 350 a l'any (1)

Noves instal·lacions cremacions < 350 a l'any (1)

Instal·lacions existents(2)

Partícules (mg/Nm³)

30

50

100

CO (mg/Nm³)

100

150

400

NOX (NO2) (mg/Nm³)

400

400

500

SO2 (mg/Nm³)

200

200

200

HCl (mg/Nm³)

30

50

60

COT (mg/Nm³)

20

30

30

Opacitat

1

1

1

Mercuri (mg/Nm³)

0,2

-

-

 

(1) Aquests valors estan referenciats a l'11 % d'O2

(2) Aquests valors estan referits a condicions normals de funcionament i seran aplicables per un període transitori a les instal·lacions que disposen, almenys, de llicència ambiental i es troben en funcionament. El període transitori per a les instal·lacions existents amb més de 350 cremacions a l'any és de 3 anys des de la data d'aprovació del present text. El termini d'adaptació per a les instal·lacions existents amb menys de 350 cremacions a l'any és de 5 anys des de la data d'aprovació del present text.

No s'ha inclòs en la taula un valor límit de dioxines i furans en considerar que les condicions de procés exigides més endavant són suficients per a garantir una correcta combustió i un nivell d'aquest contaminant prou baix. A més, també s'ha tingut en compte la dificultat de mesurar dit contaminant en condicions representatives del funcionament normal de la instal·lació a causa de la llarga durada de l'assaig i de la naturalesa discontínua del procés.

No obstant això, les instal·lacions amb més de 1.800 cremacions a l'any tenen obligacions de control addicionals a les establertes en la taula (veure apartat 2.3.1).

 

2. Compliment dels VLE

Cada mesura haurà d'iniciar-se després de la introducció del taüt en el forn i tindrà una durada mínima de 60 minuts i màxima de 90 minuts. En l'informe ha de constar el pes total de material objecte de la cremació amb l'objectiu de garantir la màxima representativitat del procés.

Es considerarà que es compleixen els valors límit si es donen les següents condicions:

a) Instal·lacions que realitzen menys de 350 cremacions a l'any: hauran de realitzar un control anual consistent en 1a mesura en les condicions indicades. El valor de la mesura no ha de superar el valor límit d'emissió.

b) Instal·lacions que realitzen més de 350 cremacions a l'any: hauran de realitzar un control anual consistent en 3 mesures en les condicions indicades.

1. El valor mitjà de les tres mesures no ha de superar el valor límit d'emissió corresponent.

2. El valor de cadascuna de les tres mesures no ha de superar el valor límit d'emissió en més d'un 30 %

Si es sobrepassa aquesta tolerància, es realitzarà, en el termini màxim d'un mes des del coneixement dels resultats, nous mesuraments dels nivells d'emissió i no es podrà superar, en aquest cas, els valors límit prescrits en cap de les tres mesures.

 

2.1. Requisits constructius

Garantir un temps de residència dels gasos en la cambra de postcombustió d'almenys dos segons.

El forn ha de comptar amb els sistemes necessaris per a evitar la caiguda de la temperatura en el postcombustor per davall de 850 durant i moments després de la seua obertura per a la introducció del fèretre.

L'altura del fumeral haurà de ser suficient per a garantir la correcta dispersió en condicions normals d'operació. Com a criteri general es considera acceptable si no hi ha cap element estructural que sobrepasse l'altura del punt d'abocament menys dos metres en l'àrea determinada per un cercle amb centre en el mateix fumeral i diàmetre igual a 10 vegades la seua altura.

 

2.2. Registre en continu i paràmetres de procés

La instal·lació ha de comptar amb un registre dels valors de temperatura i oxigen en continu que no podrà ser només gràfic i que estarà a la disposició de l'organisme ambiental competent durant almenys 5 anys.

Hauran de garantir-se valors de temperatura en el postcombustor per damunt de 850 °C. També haurà de garantir-se valors mitjans d'oxigen en la cambra de postcombustió per damunt del 6 % i inexistència de registres per davall del 3 %. El sistema haurà d'estar dissenyat per a impedir l'alimentació del crematori quan aquests paràmetres no complisquen aquestes especificacions i haurà d'incorporar un sistema d'alarma visual per a aquests casos l'activació dels quals ha de ser registrada.

Haurà de limitar-se l'obertura de boca del forn per a la introducció del fèretre fins que no s'haja aconseguit la temperatura de 850 °C en el postcombustor.

 

2.3. Control per ECMQA

No serà necessari mesurar el SO 2 quan el combustible utilitzat siga gas natural o propà.

Les instal·lacions que realitzen menys de 350 cremacions a l'any, realitzaran un control anual per ECMQA consistent en 1 mesura d'acord amb els paràmetres establerts en la taula de l'apartat 1 del present annex.

Les instal·lacions que realitzen més de 350 cremacions a l'any faran un control per ECMQA anual consistent en 3 mesures d'acord amb els paràmetres establerts en la taula de l'apartat 1 del present annex.

2.3.1. Condicions addicionals per a instal·lacions que realitzen més de 1.800 cremacions anuals

Les instal·lacions que facen més de 1.800 cremacions anuals hauran de realitzar un control anual de dioxines i furans i disposar d'un sistema automàtic de mesura en continu per a partícules i CO.

En aquest cas els valors límit d'emissió (referenciats a l'11 % d'O2) aplicables seran els següents:

a) Partícules: 20 mg/Nm³ per al 95 % dels valors i 40 mg/Nm³ per al 100 % dels valors.

b) CO: 100 mg/Nm³ per al 95 % dels valors i 200 mg/Nm³ per al 100 % dels valors.

c) Dioxines i furans TEQ: 0,1 ng/Nm³

Quan es produïsca un canvi en el nombre de cremacions que supose la superació de 1.800 operacions anuals l'any X, la instal·lació haurà de realitzar un control de dioxines i furans durant l'any X+1. Si aquesta circumstància es manté durant l'any X+1, la instal·lació haurà de procedir a la instal·lació d'un sistema automàtic de mesura en continu per a partícules i CO que estarà operatiu des de l'inici de l'any X+2.

 

2.4. Manteniment

Necessitat d'acreditar l'existència d'un contracte de manteniment dels cremadors. Ha d'acreditar-se almenys la realització de 1a revisió anual si es realitzen menys de 500 cremacions i una addicional per cada tram de fins a 500 cremacions que excedisquen de les 500 cremacions a l'any.

Les instal·lacions que realitzen més de 1.500 cremacions a l'any hauran d'acreditar que disposen d'un contracte per a la revisió telemàtica, almenys quinzenal, dels paràmetres de la cremació. Aquestes revisions podran ser realitzades per una ECMQA, consultora mediambiental o empresa instal·ladora dels sistemes de mesurament en continu. La revisió telemàtica abastarà almenys els registres de temperatura i oxigen. [4]

 

2.5. Altres

Abans de la cremació:

a) S'extrauran els elements termoactius.

b) S'eliminarà el cristall, ferratges i altres elements metàl·lics (especialment aquells fabricats amb plom o zinc) i ornaments fabricats amb resines o plàstics.

Els fèretres estaran fabricats i decorats amb materials que no siguen susceptibles de formar compostos organoclorats o altament tòxics durant la combustió, com ara substàncies fluorades o sulfúriques. Es recomana que els fèretres complisquen la norma UNEIX 190001:2013

Quant a la cremació de cadàvers que puguen presentar contaminació per productes radioactius, s'estarà al que dispose la normativa reguladora en matèria de policia sanitària mortuòria.

 

Índex

 

 



[1]  Apartat 2 de l'article 28 rectificat per la Correcció d'errades del Decret 228/2018, de 14 de desembre, del Consell, pel qual es regula el control de les emissions de les activitats potencialment contaminadores de l'atmosfera (DOGV núm. 8587 de 09.07.2019) Ref. Base de dades 006377/2019.

[2]  Apartat 3 de l'article 30 rectificat per la Correcció d'errades del Decret 228/2018.

[3]  Apartat 1.a de l'annex IV rectificat per la Correcció d'errades del Decret 228/2018.

[4]  Segon paràgraf de l'apartat 2.4 de l'annex VIII, rectificat per la Correcció d'errades del Decret 228/2018.

 

Mapa web