Disposicion Consolidada

Texto h2

DECRET 123/2004, de 23 de juliol, del Consell de la Generalitat, pel qual s'establixen mesures per al desenvolupament d'actuacions en matèria de ports i instal·lacions nauticoesportives.

Texto
Texto Texto
Publicat en:   DOGV núm. 4807 de 28.07.2004
Entrada en vigor :   29.07.2004
Origen disposició :   Conselleria Infraestructures i Transport
Referència Base de Dades:   3377/2004
Número identificador:   2004/X7891
Estat :   Vigent
Data de fi de Vigència:  
Compendi :   Enllaç al Compendi
 

Permalink ELI:

https://dogv.gva.es/va/eli/es-vc/d/2004/07/23/123/con/
Seleccionar redacció :


TEXT CONSOLIDAT

 

Última revisió 28.04.2010

 

DECRET 123/2004, de 23 de juliol, del Consell de la Generalitat, pel qual s'establixen mesures per al desenvolupament d'actuacions en matèria de ports i instal·lacions nauticoesportives.

 

(DOCV núm. 4807 de 28.07.2004) Ref. 3377/2004

 

L'anunci de la designació de la ciutat de València com a seu per a la realització de l'esdeveniment Copa Amèrica 2007 provoca un creixent interés social en la nàutica esportiva i de recreació a tota la Comunitat Valenciana, i propicia un important auge del sector portuari en esta Comunitat i la consolidació del litoral valencià com a destinació nauticoturística al Mediterrani occidental.

Esta conjuntura es traduïx ja en un augment significatiu de la demanda d'atracades per a embarcacions nauticoesportives, i es reforça la tendència que es produïa en anys anteriors fruit del creixement econòmic i del desenvolupament turístic, i es preveu la projecció creixent en els pròxims anys.

Per descomptat l'àmbit temporal d'este impacte tindrà el seu moment més alt en la realització de les citades proves nàutiques, però els seus efectes induïts ja es produïxen, i és previsible que s'estenguen més enllà de l'horitzó 2007. La pràctica paralització de la construcció de nous ports esportius i l'ampliació dels existents en els últims deu anys, junt amb l'extraordinari creixement urbanístic en la costa valenciana ha produït un dèficit actual d'atracades en instal·lacions esportives les xifres més restrictives del qual estimen un mínim de 5.000 unitats.

Una adequada resposta a esta conjuntura exigix el desenvolupament del vigent Pla de Ports i Instal·lacions Nauticoesportives de la Comunitat Valenciana, ja que este té un caràcter eminentment normatiu, limitat a classificar la costa des del punt de vista de la idònia aptitud per a la implantació d'eixos ports i instal·lacions.

Així mateix, en aplicació del criteri de mínima afecció de la costa en termes de desenvolupament sostenible, junt amb les ampliacions de les instal·lacions existents, s'estima convenient donar prioritat a la construcció de marines interiors, ja que aporten un elevat nombre de llocs d'atracada en proporció a una mínima afecció de la línia de costa; sotmeses en tot cas a les cauteles establides en la legislació sectorial de ports i costes i a la normativa mediambiental vigent, i que els organismes competents mantindran íntegra la seua capacitat d'intervenció, que vincula les altres administracions en els termes previstos en la llei.

D'esta manera, el present decret té un doble objecte: d'una banda, resoldre parcialment la carència d'atracades, amb ple respecte de les determinacions del Pla i de la normativa ambiental vigent i procurar el mínim impacte possible, per a donar adequada resposta als objectius abans assenyalats. Es tracta de propiciar així la major transparència i seguretat jurídica en les dites actuacions. I d'altra banda, impulsar la modificació puntual del vigent Pla de Ports i Instal·lacions Nauticoesportives de la Comunitat Valenciana per a fer efectiva una major dotació de marines interiors, i alçar la cautela establida en l'article 3 del Decret 79/1989, de 30 de maig, del Consell de la Generalitat, que obliga a rebutjar d'ofici les iniciatives que vagen contra les determinacions del Pla, sempre que estes es referisquen a l'objecte de la modificació que s'impulsa.

Un efectiu desenvolupament d'estes actuacions necessita aclarir amb caràcter previ la delimitació de les zones permeses, derivada del caràcter unidimensional amb el qual apareixen assenyalats els punts delimitadors de la costa en els seus documents gràfics; ja que això planteja considerables dificultats en la pràctica per a una òptima avaluació dels projectes constructius, que tenen caràcter bidimensional, i dóna l'adequada resposta a la consideració de diverses tipologies constructives.

D'altra banda, atesa l'escassetat d'infraestructura portuària per a atendre la demanda creixent de l'ús de la nàutica esportiva i recreativa, i en aplicació del criteri que prioritza l'acollida d'embarcacions sobre els usos complementaris en terra, es reduïxen dràsticament els estàndards admesos per a estos usos en el citat Pla de 1989; de manera que l'interval corresponent a superfície en terra en les actuacions en la costa, la seua ocupació per edificacions i l'edificabilitat, es reduïxen de forma significativa.

Quant al sistema de provisió d'infraestructures i la seua explotació, s'opta decididament per la gestió indirecta per mitjà de l'atorgament de les oportunes concessions administratives, seguint el principi general de concurrència pública i la utilització generalitzada del sistema de concurs en l'adjudicació.

En qualsevol cas, el Pla de Ports manté tota la vigència en les valoracions ambientals de la costa, a la llum de les quals caldrà analitzar les peticions que es puguen formular; i les peticions que es formulen estan sotmeses plenament a les cauteles establides en la legislació de costes i de ports, i específicament en la Llei de la Generalitat, d'Impacte Ambiental, i que els organismes competents mantindran íntegra la seua capacitat d'intervenció, que vincula les altres administracions en els termes previstos en la llei.

Per tot el que s'ha exposat, de conformitat amb el que establixen els articles 35.c) i 39 de la Llei de Govern Valencià, a proposta del conseller d'Infraestructures i Transport i després de la deliberació del Consell de la Generalitat, en la reunió del dia 23 de juliol de 2004,

 

DECRETE

 

Article 1. Adjudicació de concessions [1]

L'adjudicació de concessions per a la construcció i/o explotació d'instal·lacions nauticoesportives es realitzarà per mitjà de procediment obert amb adjudicació a l'oferta econòmicament més avantatjosa, i es podrà realitzar per mitjà de procediment negociat d'acord amb el que establix la Llei 30/2007, de 30 d'octubre, de Contractes del Sector Públic.

En els mencionats procediments i en relació amb els criteris d'adjudicació, el 50% de la puntuació màxima possible correspondrà a l'aspecte econòmic.

Els plecs de les convocatòries i els títols de les concessions fixaran els percentatges, màxims o mínims, dels amarraments de base cedits pel termini de la concessió, amarraments de lloguer i amarraments de transeünts. Estos últims no podran ser ocupats per un mateix usuari per més temps que el període màxim que es fixe i com a mínim tindran una superfície equivalent al 10% de la superfície total d'amarraments.

 

Article 2

Els òrgans de contractació competents acordaran que els expedients de contractació de les concessions per a la construcció i/o explotació d'instal·lacions nauticoesportives siguen objecte de tramitació urgent, d'acord amb l'article 71 del text refós de la Llei de Contractes de les Administracions Públiques.

El termini per a l'adjudicació del contracte no podrà excedir de tres mesos, ampliables motivadament per períodes successius d'un mes, sense que en cap cas el termini total puga excedir de sis mesos. El termini per a la formalització del contracte no podrà excedir d'un mes.

 

Article 3

S'entén que un nou port esportiu s'ubica en una zona classificada com a apta pel vigent Pla quan almenys el seixanta per cent (60%) de la seua superfície es trobe entre les línies ortogonals de la costa que partisquen dels punts de delimitació establits en el Pla.

 

Article 4

Als efectes del que preveu l'article 17 de la Normativa del Pla de Ports i Instal·lacions Nauticoesportives de la Comunitat Valenciana, s'observaran les prescripcions següents:

1. La superfície de terra destinada a la zona de servici serà, com a màxim, igual a la superfície d'aigua abrigada interior.

2. La superfície d'aigua abrigada interior es mesurarà des de la línia d'unió dels centres dels morros del dic i el contradic.

3. La superfície ocupada en planta per l'edificació no superarà el vint per cent (20%) del total de la zona de terra.

4. L'edificabilitat màxima serà de 0,25 m2/m2 respecte al total de la zona de servici en terra.

 

Article 5

Així mateix, als efectes del que preveu l'article 18 de la Normativa del Pla de Ports i Instal·lacions Nauticoesportives de la Comunitat Valenciana, s'observaran les prescripcions següents:

1. La superfície de terra destinada a la zona de servici serà, com a màxim, el 50% de la corresponent d'aigua abrigada.

2. La zona destinada a aparcament disposarà d'un nombre de places superior al 50% d'amarraments més 3 per cada 100 m2 d'usos terciaris. Excepcionalment, si existiren aparcaments públics dins del port a distàncies inferiors en 100 metres de la zona portuària esportiva es podrà ja comptabilitzar com al servici de la zona esportiva portuària, fins un màxim del trenta per cent (30%) del nombre d'atracades, i haurà de disposar per tant d'un mínim de places igual al vint per cent (20%) del nombre d'atracades.

 

Article 6

En tot cas, les actuacions hauran de respectar els valors protegits pel Pla, i en concret la dinàmica litoral i als medis biòtics terrestre i marí, amb les limitacions genèriques i sectorials establides en les lleis 22/1988, de 28 de juliol, de Costes; i 27/1992, de 24 de novembre, de Ports de l'Estat i de la Marina Mercant; la Llei 2/1989, de 3 de març, de la Generalitat, d'Impacte Ambiental, i la Llei 9/1998, de 15 de desembre, de la Generalitat, de Pesca Marítima de la Comunitat Valenciana, amb les seues modificacions i segons els reglaments que les despleguen, tot això sense perjuí de la corresponent modificació del planejament urbanístic aplicable, quan escaiga.

 

Article 7

La Conselleria d'Infraestructures i Transport tramitarà l'oportuna modificació puntual del Pla de Ports i Instal·lacions Nauticoesportives de la Comunitat Valenciana, per a possibilitar la tramitació de projectes de construcció de marines interiors amb obres exteriors d'abric, sempre que les obres ubicades en domini públic no superen el vint per cent (20%) de la superfície total de la instal·lació, en les zones classificades com a L1 i L2 en la Normativa del Pla, a excepció dels trams que es troben expressament afectats per declaracions mediambientals fermes d'espais protegit i llevat que dites declaracions prevegen la seua compatibilitat; i es podran autoritzar si de la tramitació es conclou la no afecció als valors protegits pel Pla, en concret a la dinàmica litoral i als medis biòtics terrestre i marí, i amb les limitacions genèriques i sectorials establides en les lleis 22/1988 de 28 de juliol, de Costes; 27/1992, de 24 de novembre, de Ports de l'Estat i de la Marina Mercant; la Llei 2/1989, de 3 de març, de la Generalitat, d'Impacte Ambiental; i la Llei 9/1998, de 15 de desembre, de la Generalitat, de Pesca Marítima de la Comunitat Valenciana, amb les seues modificacions i segons els reglaments que les despleguen, tot això sense perjuí de la corresponent modificació del planejament urbanístic aplicable quan escaiga.

 

Article 8

A partir de l'entrada en vigor del present decret, podran admetre's i tramitar-se projectes de construcció de marines interiors segons el que exposa l'article anterior; i queda la resolució definitiva posposada fins a l'aprovació definitiva de la modificació puntual del Pla.

 

DISPOSICIÓ FINAL

 

El present decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

 

Castelló de la Plana, 23 de juliol de 2004

 

El president de la Generalitat,

FRANCISCO CAMPS ORTIZ

 

El conseller d'Infraestructures i Transport,

JOSÉ RAMÓN GARCÍA ANTÓN

 

 



[1]  Redacció que en fa el Decret 67/2010, de 23 d'abril, pel qual es modifica el Decret 123/2004, de 23 de juliol, pel qual s'establixen mesures per al desenvolupament d'actuacions en matèria de ports i instal·lacions nauticoesportives (DOCV núm. 6254 de 27.04.2010) Ref. Base Dades 004588/2010

 

Mapa web