Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 57/2017, de 28 d'abril, del Consell, pel qual es modifica el Decret 160/2015, de 18 de setembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria de Transparència, Responsabilitat Social, Participació i Cooperació.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 8032 de 04.05.2017
Número identificador:  2017/3736
Referència Base de Dades:  003796/2017
 



DECRET 57/2017, de 28 d'abril, del Consell, pel qual es modifica el Decret 160/2015, de 18 de setembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria de Transparència, Responsabilitat Social, Participació i Cooperació. [2017/3736]

PREÀMBUL



El Decret 7/2015, de 29 de juny, del president de la Generalitat, pel qual es determinen les conselleries en què s'organitza l'Administració de la Generalitat, fixa el nombre i la denominació de les conselleries, entre les quals està la Conselleria de Transparència, Responsabilitat Social, Participació i Cooperació, amb competències en matèria de transparència, responsabilitat social, foment de l'autogovern, participació ciutadana i cooperació al desenvolupament.

Mitjançant el Decret 160/2015, de 18 de setembre, del Consell, es va aprovar el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria de Transparència, Responsabilitat Social, Participació i Cooperació, i es determinen les funcions que s'atribueixen als òrgans superiors i centres directius que la integren, així com les unitats administratives que s'adscriuen a cada un d'aquells.

Per la seua banda, la Llei 8/2016, de 28 d'octubre, de la Generalitat, d'incompatibilitats i conflictes d'interessos de persones amb càrrecs públics no electes, regula les incompatibilitats dels alts càrrecs de l'Administració de la Generalitat i la declaració d'activitats, béns i interessos d'aquests i d'altres càrrecs públics recollits en l'article 2 de la llei esmentada, el règim de dedicació i obligacions de les persones amb càrrec públic, així com el seu règim sancionador.

Alhora, la llei esmentada crea el Registre de Control de Conflictes d'Interessos, que inclourà les dades sobre activitats, béns i patrimoni de les persones que exercisquen un càrrec públic, i l'Oficina de Control de Conflictes d'Interessos, que s'adscriu a la conselleria competent en matèria de transparència, que actua amb autonomia funcional i de forma coordinada amb els òrgans de control o prevenció i lluita contra la corrupció existents.

Aquesta oficina assumirà, entre altres, les funcions que s'enumeren en l'article 10 de la Llei 8/2016, de 28 d'octubre, així com les que actualment té atribuïdes el Registre d'Activitats, Béns i Drets Patrimonials dels Alts Càrrecs de la Generalitat i el seu Sector Públic Instrumental (d'ara endavant, RABAC), regulat en el Decret 56/2016, de 6 de maig, del Consell, pel qual s'aprova el Codi de Bon Govern de la Generalitat, el qual queda subsumit en el Registre de Control de Conflictes d'Interessos.

Així mateix, la disposició final primera de la Llei 8/2016, de 28 d'octubre, estableix que, en el termini de sis mesos des de la seua entrada en vigor, el Consell regularà els mecanismes i procediments pels quals l'Oficina de Control de Conflictes d'Interessos puga exercir les seues funcions, i la dotarà de recursos i personal tècnic qualificat suficient per al compliment del que estableix aquesta llei.

Conseqüentment, és procedent adoptar les mesures organitzatives necessàries amb vista a la creació de l'estructura orgànica i funcional de l'Oficina de Control de Conflictes d'Interessos i el seu registre, amb un elevat grau de qualificació i capacitació professional, que garantisca el seu bon funcionament i la seua transparència en els termes establerts en la seua normativa de creació. La seua posada en marxa, amb rang de subdirecció general, requereix la modificació de l'actual Reglament orgànic i funcional de la Conselleria de Transparència, Responsabilitat Social, Participació i Cooperació, amb adscripció orgànica d'aquella a la Direcció General de Transparència i Participació.

Per tant, es fa necessari donar una nova redacció als actuals articles 8 (únicament en l'última lletra) i 9 del Reglament orgànic i funcional de la Conselleria de Transparència, Responsabilitat Social, Participació i Cooperació, que regulen, respectivament, la Direcció General de Transparència i Participació i l'àmbit administratiu d'aquesta.



En l'àmbit administratiu d'aquest òrgan directiu, s'incorpora l'Oficina de Control de Conflictes d'Interessos, que manté les funcions de l'actual Subdirecció General de Transparència i Participació i els seus tres serveis, excepte les funcions relatives al Registre d'Activitats i Béns i Drets Patrimonials d'Alts Càrrecs, que passaran, com ja s'ha dit, a l'Oficina de Conflictes d'Interessos.

La disposició transitòria primera de la Llei 8/2016, de 28 d'octubre, estableix que la informació i documentació en poder del RABAC s'integrarà en el nou Registre de Control de Conflictes d'Interessos en el termini d'un mes des de l'aprovació del reglament que desplegue la Llei 8/2016, de 28 d'octubre; raó per la qual aquest decret inclou una disposició transitòria a fi de mantindre l'adscripció del RABAC en el Servei de Transparència de l'Activitat Pública fins aquell moment.



A més del que s'ha exposat, de la mateixa manera que existeixen en totes les conselleries, incloses Presidència i Vicepresidència, resulta en aquest moment imprescindible impulsar l'entrada en funcionament de l'organització territorial de la Conselleria de Transparència, Responsabilitat Social, Participació i Cooperació, com a expressió del principi de desconcentració administrativa i amb la finalitat d'apropar l'Administració i el servei públic a la ciutadania i a la societat civil organitzada, previsió establerta en la disposició transitòria segona del Reglament orgànic i funcional d'aquesta conselleria, aprovat mitjançant el Decret 160/2015, d'acord amb el qual les direccions i serveis territorials d'aquella entraran en funcionament quan hi haja una necessitat real d'aquestes i una consignació pressupostària adequada i suficient per a aquest fi.

És per això que es recull en aquesta norma una nova redacció de l'article 18, que expressa la posada en funcionament efectiva de les direccions territorials i serveis territorials d'Alacant i Castelló, representacions d'aquesta conselleria en el territori respectiu, que han de vetlar per l'adequat desenvolupament i execució de les funcions pròpies de la conselleria en la corresponent província. No obstant això, es deixa per a un moment posterior l'entrada en funcionament de la direcció territorial de València i el seu respectiu servei territorial, d'acord amb el que s'ha expressat en la disposició addicional única, ja que es considera que dins de l'àmbit de la província de València les funcions poden continuar sent exercides pels serveis centrals de la Conselleria.

L'entrada en funcionament de les dues direccions territorials esmentades obeeix a la necessitat de posar en pràctica i executar de forma eficient determinades competències que corresponen als òrgans directius i a la Sotssecretaria d'aquesta conselleria, relacionades amb la coordinació, l'impuls i l'assumpció d'algunes tasques de gestió en matèria de participació, transparència i cooperació al desenvolupament, així com relatives a la inspecció de serveis, atenció a la ciutadania, coordinació d'oficines PROP i qualitat dels serveis, totes aquestes dins del territori de la respectiva província.

Per tot això, de conformitat amb el que estableixen els articles 28.f i 64 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta del conseller de Transparència, Responsabilitat Social, Participació i Cooperació, i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 28 d'abril de 2017,





DECRETE



Article únic. Modificació de la lletra l de l'article 8 i dels articles 9 i 18 del Decret 160/2015, de 18 de setembre, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria de Transparència, Responsabilitat Social, Participació i Cooperació

Es redacten en els termes recollits en l'annex d'aquest decret.







DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. Direcció Territorial i Servei Territorial de València. Habilitació normativa

L'entrada en funcionament de la Direcció Territorial de València i el Servei Territorial de la Conselleria de Transparència, Responsabilitat Social, Participació i Cooperació de la província de València es produirà quan hi haja necessitat efectiva d'aquests, així com consignació pressupostària adequada i suficient per a tal fi. Les funcions de la direcció territorial i el servei territorial esmentats seran les previstes en l'article 18, en la redacció que en fa l'annex d'aquest decret. Amb aquest fi, es faculta la persona titular de la Conselleria de Transparència, Responsabilitat Social, Participació i Cooperació per a dictar les normes de desenvolupament i execució del que s'ha establert en aquesta disposició.







DISPOSICIONS TRANSITÒRIES

Règim transitori



Primera. Registre d'Activitats, Béns i Drets Patrimonials

Mentre es produïsca el traspàs de documentació i informació que hi ha en el Registre d'Activitats, Béns i Drets Patrimonials dels Alts Càrrecs de la Generalitat i el seu Sector Públic Instrumental, com s'estableix en la disposició transitòria primera de la Llei 8/2016, de 28 d'octubre, aquesta seguirà custodiada pel Servei de Transparència de l'Activitat Pública, que facilitarà a l'Oficina de Control de Conflictes d'Interessos tota la documentació que li requerisca per a l'exercici de les seues funcions.



Segona. Unitats administratives i llocs de treball

Les unitats i llocs de treball d'àmbit administratiu configurats segons l'estructura de la Conselleria de Transparència, Responsabilitat Social, Participació i Cooperació continuaran subsistents, retribuïts a càrrec dels mateixos crèdits pressupostaris amb què ho feien fins al moment, i es dóna el suport administratiu en relació amb aquells assumptes i expedients que els corresponguen en les matèries que gestionaven amb anterioritat a l'entrada en vigor d'aquest decret, sense perjudici de la competència per a emetre resolució dels òrgans als quals ha sigut atribuïda. Tot això es mantindrà fins que es duguen a terme les modificacions pressupostàries derivades d'aquest reglament, així com les actuacions que procedisquen sobre els llocs de treball esmentats en el marc de la vigent normativa en matèria de funció pública per a l'adequació de la nova estructura orgànica i sense perjudici que, posteriorment, siguen aprovades les modificacions de la relació de llocs de treball adaptades a aquesta. Així mateix, des del moment de l'entrada en vigor d'aquest decret, i sense perjudici de l'anterior, es podran produir els canvis d'adscripció d'unitats administratives que siguen procedents, de conformitat amb la reorganització efectuada.







DISPOSICIÓ FINAL



Única. Entrada en vigor

Aquest decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 28 d'abril de 2017



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER



El conseller de Transparència, Responsabilitat Social,

Participació i Cooperació,

MANUEL ALCARAZ RAMOS







ANNEX

Modificació de la lletra l de l'article 8 i dels articles 9 i 18 del Decret 160/2015, de 18 de setembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament de la Conselleria de Transparència, Responsabilitat Social, Participació i Cooperació



Article 8. Direcció General de Transparència i Participació

[...]

l) Exercir les competències sobre l'Oficina de Control de Conflictes d'Interessos i el seu registre, a què fa referència la Llei 8/2016, de 28 d'octubre, de la Generalitat, D'incompatibilitats i conflictes d'interessos de persones amb càrrecs públics no electes.



Article 9. Nivell administratiu de la Direcció General de Transparència i Participació

1. De la Direcció General de Transparència i Participació depén la Subdirecció General de Transparència i Participació, a la qual correspon coordinar i supervisar, en les matèries pròpies de la direcció general, els serveis que en depenguen.

Així mateix, depén de la direcció general mencionada l'Oficina de Control de Conflictes d'Interessos, que actuarà amb plena autonomia funcional en el compliment dels seus fins. Al capdavant d'aquesta hi haurà una Direcció amb rang de subdirecció general.

2. De la Subdirecció General de Transparència i Participació depenen els serveis següents:

2.1. Servei de Transparència de l'Activitat Pública, amb les funcions següents:

a) Proposar accions que afavorisquen la transparència i l'accés a la informació pública.

b) Proposar l'establiment i regulació dels instruments que es consideren oportuns per a fer pública la informació que permeten les disposicions en vigor, i garantir-ne l'accés a la ciutadania.

c) Col·laborar en la regulació, desenvolupament i manteniment del portal de transparència de la Generalitat, i facilitar-ne l'accessibilitat a tota la ciutadania, la interoperabilitat i la reutilització de la seua informació.

d) Gestionar el portal de transparència, les xarxes del portal i les actuacions que se'n deriven.

e) Coordinar i demanar a les diferents unitats administratives de cada conselleria i del sector públic instrumental de la Generalitat la informació i les actuacions necessàries per a complir les obligacions de transparència establides en les disposicions legals i reglamentàries.



f) Proposar i col·laborar en la realització de plans de formació específics en matèria de transparència, bon govern i reutilització de dades obertes.

g) Gestionar les ajudes adscrites a fomentar les polítiques de transparència en l'activitat pública.

h) Qualsevol altra que se li encomane en relació amb les matèries que li són pròpies.

2.2. Servei de Participació de la Ciutadania i de la Societat Civil, amb les funcions següents:

a) Potenciar i realitzar projectes de caràcter participatiu propis de la societat civil.

b) Coordinar i supervisar la participació ciutadana en l'elaboració de les disposicions normatives i dels pressupostos de la Generalitat d'acord amb les normes establides a aquest efecte, sense perjudici de les funcions que tinguen atribuïdes les unitats administratives que exercisquen la competència de la Secretaria Autonòmica de Presidència en matèria de coordinació general de la política legislativa del Consell.

c) Gestionar i coordinar les campanyes d'aproximació de la ciutadania a les institucions.

d) Assessorar i coordinar fórmules participatives telemàtiques i presencials i proposar procediments de decisió ciutadana en els assumptes públics.

e) Coordinar i demanar a les diferents unitats administratives de cada conselleria i del sector públic instrumental de la Generalitat la informació i les actuacions necessàries per a complir les obligacions de participació ciutadana establides en les disposicions legals i reglamentàries.

f) Col·laborar amb entitats locals per a la posada en marxa de mecanismes de transparència i altres iniciatives de participació ciutadana.



g) Coordinar i mantindre el contacte institucional entre la Generalitat i les col·lectivitats de valencians i valencianes de fora de la Comunitat Valenciana. Especialment executarà les accions de relació i suport a joves valencians residents fora de la Comunitat Valenciana, desplaçats per raons econòmiques a l'estranger, amb coordinació amb altres conselleries.

h) Desenvolupar les actuacions oportunes en relació amb les cases regionals i federacions d'associacions d'altres comunitats autònomes a la Comunitat Valenciana.

i) Realitzar accions institucionals dins d'aquest àmbit i organitzar visites a edificis de la Generalitat que susciten l'interés de la ciutadania, en coordinació amb els departaments competents en matèria de patrimoni i de cultura.

j) Gestionar les ajudes adscrites per a fomentar les polítiques de participació ciutadana en l'activitat pública.

k) Donar suport administratiu al Consell de Participació Ciutadana i al Consell de Centres Valencians en l'Exterior.

l) Qualsevol altra que se li encomane en relació amb les matèries que li són pròpies.

2.3. Oficina de Suport al Consell de Transparència i Accés a la Informació Pública i el Bon Govern.

L'Oficina de Suport al Consell de Transparència i Accés a la Informació Pública i Bon Govern, amb rang administratiu de servei, prestarà suport administratiu al Consell de Transparència, Accés a la Informació Pública i Bon Govern i a les seues comissions, a fi que puguen exercir les funcions que tenen normativament atribuïdes. Així mateix, li correspondrà qualssevol altres que s'establisquen en les disposicions legals o reglamentàries.

3. A la Direcció de l'Oficina de Control de Conflictes d'Interessos correspon les funcions establides en la Llei 8/2016, de 28 d'octubre, d'incompatibilitats i conflictes d'interessos de persones amb càrrecs públics no electes, i qualssevol altres que s'establisca en la normativa aplicable, i a aquest efecte coordinarà i supervisarà les tasques del servei dependent d'aquesta.

3.1. El Servei de l'Oficina de Control de Conflictes d'Interessos exercirà les funcions encomanades pel director o directora i, en particular, les següents:

a) Gestionar el Registre de Control de Conflictes d'Interessos, que inclourà les dades sobre activitats, béns i patrimoni de les persones que exercisquen un càrrec públic a què fa referència l'article 2 de la Llei 8/2016, de 28 d'octubre, així com rebre i custodiar les declaracions i documentació preceptiva en els termes previstos reglamentàriament.



b) Gestionar el règim d'incompatibilitats i informar sobre la compatibilitat entre les activitats, el patrimoni i els béns i l'exercici del càrrec públic de cada persona amb obligació de declarar.

c) Requerir a les persones afectades el compliment de les obligacions previstes en la Llei 8/2016, de 28 d'octubre.

d) Realitzar un informe anual, que serà públic, sobre situacions de compatibilitat i incompatibilitat, incidències, aplicació del règim disciplinari i qualsevol fet referent en la seua gestió.

e) Informar els òrgans que tenen a càrrec seu la funció inspectora quan es detecte alguna irregularitat, i, en cas de situacions d'aparent il·lícit penal, informar el fiscal immediatament.

f) Rebre els escrits d'abstenció de les persones a les quals fa referència l'article 2 de la Llei 8/2016, quan aquestes persones estigueren obligades a abstindre's en els termes que preveu la legislació administrativa de l'Estat o autonòmica.

g) Proposar l'autorització expressa per a la realització de les funcions docents.

h) Emetre un informe sobre la compatibilitat de la declaració d'activitats, béns i drets patrimonials, realitzades pels alts càrrecs, en el seu nomenament i en el seu cessament, així com proposar la resolució, en relació amb els càrrecs cessats, sobre la compatibilitat de l'activitat que es pretén realitzar.

i) Proposar la incoació i instruir expedients sancionadors per les infraccions contingudes en la Llei 8/2016, de 28 d'octubre, de la Generalitat, d'incompatibilitats i conflictes d'interessos de persones amb càrrecs públics no electes.

j) Elaborar i proposar el desenvolupament normatiu d'aquesta matèria.

k) Qualssevol altres funcions previstes en les disposicions legals o reglamentàries.

3.2. L'Oficina de Control de Conflictes d'Interessos ajustarà els seus informes i les seues publicacions al respecte al dret de protecció de dades de caràcter personal, i garantirà sempre la transparència en la gestió pública i el dret de la ciutadania a conèixer la situació de compatibilitat o incompatibilitat de les persones amb càrrec públic.

3.3. En cas d'absència, malaltia o vacant en la Direcció de l'Oficina de Control de Conflictes d'Interessos, se substituirà per la persona titular del Servei de l'Oficina de Control de Conflictes d'Interessos.



3.4. Contra les resolucions i actes de tràmit, si aquests últims decideixen directament o indirectament el fons de l'assumpte, determinen la impossibilitat de continuar el procediment, produeixen indefensió o perjudici irreparable a drets i interessos legítims, dictats per la Direcció General de Transparència i Participació, en aplicació de la Llei 8/2016, de 28 d'octubre, de la Generalitat, d'incompatibilitats i conflictes d'interessos de persones amb càrrecs públics no electes, es podrà interposar recurs d'alçada davant de la Secretaria Autonòmica de Transparència, Responsabilitat Social, Participació i Cooperació.



Article 18. Serveis territorials

1. Com a expressió del principi de desconcentració administrativa, la Conselleria de Transparència, Responsabilitat Social, Participació i Cooperació s'organitza territorialment en serveis centrals, que estenen la seua competència a tot l'àmbit de la Comunitat Valenciana, i serveis territorials, en cada una de les províncies d'Alacant i Castelló, amb competència en el respectiu àmbit territorial.

2. Els serveis territorials dependran orgànicament de la Sotssecretaria i funcionalment de les direccions generals i de la Sotssecretaria, en les matèries de la respectiva competència.

3. En cada una de les províncies d'Alacant i Castelló, una direcció territorial, amb el rang de subdirecció general, dirigirà i coordinarà els serveis, seccions i unitats administratives, vetlarà pel seu funcionament correcte mitjançant l'adopció de les mesures necessàries i exercirà totes aquelles facultats que se li assignen o deleguen.

4. A cada direcció territorial, dins del seu àmbit territorial, correspon l'exercici de les funcions següents:

a) Exercir la direcció de tots els serveis, programes i activitats que realitzen els serveis, seccions, unitats i negociats i la resta de centres dependents o integrats en la direcció territorial.

b) Vetlar per l'adequada realització i execució de les funcions pròpies de la Conselleria en el seu àmbit territorial.

c) Exercir les funcions que li atribuïsquen les disposicions vigents, així com les que expressament li deleguen els centres directius competents.

5. En cada direcció territorial existirà la Inspecció Territorial de Serveis, que estarà conformada pel personal inspector i els seus llocs de treball, que exercirà les funcions de control i inspecció general dels serveis en el respectiu àmbit territorial, de conformitat amb el que estableix el Decret 68/2014, de 9 de maig, del Consell, pel qual es regula l'exercici de la competència i les funcions d'inspecció general dels serveis de l'Administració de la Generalitat. La Inspecció Territorial de Serveis dependrà funcionalment de la Sotssecretaria.



6. A més, per al compliment de les seues funcions, en cada direcció territorial existirà un Servei Territorial d'Atenció a la Ciutadania, Participació i Cooperació, al qual correspon prestar suport i assistència tècnica a la persona titular de la direcció territorial, així com la gestió i execució, de manera desconcentrada, de les funcions que li encomanen els titulars dels òrgans de què depèn respecte de les matèries que li són pròpies.

En particular, seran funcions dels serveis territorials d'Atenció a la Ciutadania, Participació i Cooperació, les següents:



a) La coordinació i gestió del funcionament de les oficines PROP en l'àmbit de la direcció territorial, en relació amb les necessitats que es produïsquen relatives als seus mitjans personals i materials, el seguiment de l'execució dels convenis amb entitats locals per a la implantació d'oficines PROP mixtes, la prestació del servei del registre de guàrdia i la resposta a les queixes i suggeriments relatius al servei d'informació administrativa de les oficines PROP en l'àmbit de la direcció territorial i que no siguen competència d'altres direccions territorials presents en les oficines esmentades, de conformitat amb el que estableix el Decret 41/2016, del Consell, pel qual s'estableix el sistema per a la millora de la qualitat dels serveis públics i l'avaluació dels plans i programes en l'Administració de la Generalitat i el seu sector públic instrumental.

b) La coordinació i col·laboració amb altres departaments i administracions públiques, en matèria de participació ciutadana i transparència en l'activitat pública, el seguiment de convenis de col·laboració que afecten universitats o altres entitats territorials, i la realització d'activitats de formació i actes divulgatius i de sensibilització social que es desenvolupen en l'àmbit provincial, d'acord amb les directrius que s'adopten per la Direcció General de Transparència i Participació.



c) El seguiment, avaluació i coordinació de la informació relativa a projectes i accions de cooperació al desenvolupament, solidaritat i compliment de l'Agenda 2030 de Desenvolupament Sostenible, en el seu àmbit territorial, finançats a càrrec dels pressupostos de la Generalitat, així com la coordinació i sensibilització social amb altres administracions, institucions, departaments i agents, atenent, en qualsevol cas, les directrius que es formulen des de la Direcció General de Cooperació i Solidaritat.

7. En els casos de vacant, absència, malaltia o abstenció legal de la persona titular de la direcció territorial, la substituirà en les seues funcions la persona titular del Servei Territorial d'Atenció a la Ciutadania, Participació i Cooperació.

Mapa web