Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDE 9/2015, de 30 de març, de la Conselleria d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient, per la qual s'aprova el protocol de vigilància i control per a la comprovació del compliment dels requisits d'autoritzacions ambientals integrades i llicències ambientals en instal·lacions de la Comunitat Valenciana.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 7502 de 10.04.2015
Número identificador:  2015/3064
Referència Base de Dades:  003112/2015
 
  • Anàlisi documental

    Texto
    Texto Texto2
    Origen de disposició: Conselleria Infraestructures, Territori i Medi Ambient
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Medi ambient Activitats qualificades
    Descriptors:
      Temàtics: qualitat del medi ambient, control de la contaminació, vigilància del medi ambient, política de medi ambient, gestió de residus, impacte ambiental, emmagatzematge de residus, competència administrativa, administració local, malaltia de les vies respiratòries, avicultura, porcí , monografies, registre



ORDE 9/2015, de 30 de març, de la Conselleria d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient, per la qual s'aprova el protocol de vigilància i control per a la comprovació del compliment dels requisits d'autoritzacions ambientals integrades i llicències ambientals en instal·lacions de la Comunitat Valenciana. [2015/3064]

La Directiva 96/61/CE, del Consell, de 24 de setembre, relativa a la prevenció i al control integrat de la contaminació, va supeditar la posada en marxa de les instal·lacions incloses en el seu àmbit d'aplicació a l'obtenció d'un permís escrit en el qual es fixaren les condicions ambientals exigibles per a l'explotació de les instal·lacions mencionades. La incorporació a l'ordenament jurídic intern s'efectua per mitjà de la Llei 16/2002, d'1 de juliol, de Prevenció i Control Integrats de la Contaminació, en la qual es regula la figura de l'autorització ambiental integrada (AAI), que substituirà i aglutinarà el conjunt dispers d'autoritzacions de caràcter ambiental exigibles fins al moment.

A la Comunitat Valenciana, la Llei 2/2006, de 5 de maig, de Prevenció de la Contaminació i Qualitat Ambiental, va regular els instruments d'intervenció administrativa ambiental aplicables a les instal·lacions on es desenrotllaren alguna de les activitats incloses en l'àmbit d'aplicació, d'acord amb la incidència ambiental.

Esta llei ha previst, en el conjunt d'articles, l'actuació d'entitats col·laboradores degudament acreditades i reconegudes per l'Administració, regulades pel Decret 229/2004, de 15 d'octubre, del Consell, pel qual s'establixen les funcions de les entitats col·laboradores en matèria de qualitat ambiental i es crea i es regula el seu registre.

El decret esmentat va ser modificat pel Decret 29/2007, de 9 de març, amb una disposició addicional transitòria tercera, en la qual s'establia que, mentre no estigueren registrades les entitats de les previstes per a efectuar les funcions previstes en el decret en l'àmbit del control integrat de la contaminació, estes funcions podrien ser efectuades per les entitats col·laboradores inscrites com a verificadors ambientals, segons el Reglament (CE) núm. 1221/2009 del Parlament Europeu i del Consell, de 25 de novembre de 2009, relatiu a la participació voluntària d'organitzacions en un sistema comunitari de gestió i auditoria mediambientals (EMAS).

Amb l'aprovació, amb caràcter bàsic, de la Llei 5/2013, d'11 de juny, per la qual es modifiquen la Llei 16/2002, d'1 de juliol, de Prevenció i Control Integrats de la Contaminació, i la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de Residus i Sòls Contaminats, es produïxen canvis en el règim de control i inspecció de les instal·lacions i permet als òrgans competents en matèria d'inspecció la designació d'entitats que demostren una capacitat tècnica adequada per a la realització, en nom seu, d'actuacions materials d'inspecció que no estiguen reservades a funcionaris públics.



Així mateix, en l'àmbit autonòmic, la Llei 6/2014, de 25 de juliol, de Prevenció, Qualitat i Control Ambiental d'Activitats a la Comunitat Valenciana, que deroga l'anterior Llei 2/2006, establix l'actuació de les entitats col·laboradores en matèria de qualitat ambiental en el marc dels instruments d'intervenció ambiental que regula. En particular, per a l'inici de l'activitat després de l'obtenció d'autorització ambiental integrada, la llei exigix la presentació de certificat i informe emés per entitat col·laboradora en matèria de qualitat ambiental acreditatiu del compliment de les condicions fixades en l'autorització mencionada. En el cas d'activitats que disposen de llicència ambiental, la llei preveu que els ajuntaments puguen requerir la presentació de certificat expedit per entitat col·laboradora en substitució de la visita de comprovació per a l'inici de l'activitat. La possible actuació d'estes entitats està referida, igualment, en la llei en relació amb la revisió de les condicions de l'autorització, assistència en les funcions de control per part de l'Administració i comprovació de les mesures aprovades en els supòsits de tancament de la instal·lació.



A fi d'adequar les funcions de les entitats col·laboradores en matèria de qualitat ambiental a la nova regulació sobre prevenció, qualitat i control ambiental d'activitats, s'ha derogat el Decret 229/2004 amb la publicació del Decret 22/2015, de 13 de febrer, del Consell, pel qual es regulen les funcions i el Registre d'Entitats Col·laboradores en Matèria de Qualitat Ambiental de la Comunitat Valenciana, i s'inclouen entre les funcions a realitzar en el camp d'actuació relatiu a la vigilància i control mediambiental d'activitats les següents:



a) Visita i comprovació de les instal·lacions com a requisit previ a l'inici d'activitat després de l'obtenció d'autorització ambiental integrada o, si és el cas, llicència ambiental.

b) Verificació i comprovació ambiental per a les revisions posteriors de les autoritzacions ambientals integrades i, si és el cas, llicències ambientals.

c) Seguiment i control posterior del funcionament de l'activitat.



Així doncs, és necessari establir el protocol d'actuació que, a manera d'instrucció de caràcter tècnic, hauran de seguir les entitats col·laboradores en matèria de qualitat ambiental en l'exercici de les seues funcions relatives als instruments d'intervenció ambiental, i s'adequa este protocol a la norma UNE-EN ISO/IEC 17020, que servirà de base perquè les entitats acreditades per l'Entitat Nacional d'Acreditació (ENAC) puguen quedar inscrites en el Registre d'Entitats Col·laboradores en matèria de qualitat ambiental.

En este sentit, la present orde té per objecte aprovar el protocol que s'ha de seguir per les entitats col·laboradores en matèria de qualitat ambiental en el camp d'actuació relatiu vigilància i control mediambiental d'activitats, per a l'exercici de les funcions anteriorment citades.



Si bé en la redacció del protocol s'ha tingut en compte la legislació actualment vigent, la transversalitat del seu objecte, així com els continus canvis en el sector de la verificació mediambiental que sovint incorporen nous preceptes, tant en l'àmbit legal com en el tècnic, aconsellen que les referències a les normes esmentades en el text s'entenguen efectuades a les normes vigents en el moment de realitzar la verificació.



De conformitat amb l'article 50.6 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, en el marc de la legislació bàsica de l'Estat i, si és el cas, en els termes que esta establisca, correspon a la Generalitat el desenrotllament legislatiu i l'execució en matèria de protecció del medi ambient, sense perjuí de les facultats per a establir normes addicionals de protecció.

El projecte d'orde ha seguit els tràmits procedimentals previstos en l'article 43 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i en el Decret 24/2009, de 13 de febrer, del Consell, sobre la forma, l'estructura i el procediment d'elaboració dels projectes normatius de la Generalitat, i és igualment objecte de presentació davant del Consell Assessor i de Participació de Medi Ambient en la sessió del dia 27 de maig de 2014. Així mateix, s'ha atorgat tràmit d'audiència a les entitats que agrupen interessos relacionats amb l'objecte d'esta orde.



Per tot el que s'ha exposat anteriorment, fent ús de les atribucions que em conferix l'article 28.e de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i l'article 5 del Decret 85/2013, de 28 de juny, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient,





ORDENE



Article únic. Aprovació del protocol de vigilància i control

S'aprova el protocol de vigilància i control per a la comprovació del compliment dels requisits d'autoritzacions ambientals integrades i llicències ambientals en instal·lacions de la Comunitat Valenciana, que s'inserix com a annex a la present.





DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. No increment del gasto públic

L'aplicació del que disposa la present orde no implicarà augment del gasto públic i, en tot cas, haurà de ser atés amb els mitjans personals i materials de la conselleria competent en matèria de medi ambient.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Modificació del protocol

Es faculta la direcció general que tinga les competències en matèria de qualitat ambiental per a dictar les resolucions de caràcter general que procedisquen per a adequar o modificar el protocol objecte d'aprovació per esta orde.



Segona. Entrada en vigor

Esta orde entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



València, 30 de març de 2015



La consellera d'Infraestructures,

Territori i Medi Ambient,

ISABEL BONIG TRIGUEROS









ANNEX

Protocol de vigilància i control per a la comprovació del compliment dels requisits d'autoritzacions ambientals integrades i llicències ambientals en instal·lacions de la Comunitat Valenciana



1. Introducció

La legislació autonòmica en matèria de prevenció de la contaminació i qualitat ambiental establix l'obligatorietat, per al titular d'una instal·lació amb autorització ambiental integrada, de presentar, per a iniciar l'activitat, una declaració responsable a què s'ha adjuntar, entre altres documents, el certificat i l'informe emés per una entitat col·laboradora en matèria de qualitat ambiental (ECMCA) acreditatiu del compliment de les condicions fixades en l'autorització ambiental integrada.



En aquelles activitats subjectes a llicència ambiental, per a l'inici de l'activitat es requerix que el titular presente una comunicació davant de l'Ajuntament que haguera atorgat la llicència ambiental, i l'Ajuntament podrà exigir, en substitució de la visita de comprovació, la presentació del certificat expedit per entitat col·laboradora en matèria de qualitat ambiental que acredite l'adequació de la instal·lació a les condicions establides en la llicència ambiental.

La possible actuació d'estes entitats està referida igualment en la llei en relació amb la revisió de les condicions de l'autorització.



Així mateix, de conformitat amb la normativa bàsica estatal, la legislació autonòmica preveu que les entitats degudament acreditades reconegudes per l'administració per a actuar en l'àmbit de la qualitat ambiental puguen actuar a instàncies dels òrgans competents per a l'exercici de les funcions públiques de vigilància, seguiment, control, mesurament i informe que corresponga a estos òrgans, sempre que estes funcions no hagen de ser exercides per funcionaris públics, la qual cosa no impedirà que puguen assistir-los en eixa labor.

En definitiva, les funcions a realitzar per les ECMCA en relació amb els instruments d'intervenció ambiental a què se subjecten les instal·lacions i activitats a la Comunitat Valenciana són les següents:

– Visita i comprovació de les instal·lacions com a requisit previ a l'inici d'activitat després de l'obtenció d'autorització ambiental integrada o, si és el cas, llicència ambiental.

– Verificació i comprovació ambiental per a les revisions posteriors de les autoritzacions ambientals integrades i, si és el cas, llicències ambientals.

– Seguiment i control posterior del funcionament de l'activitat.

Este protocol preveu les actuacions a realitzar per les ECMCA d'acord amb la UNE-EN ISO/IEC 17020.



2. Objecte i àmbit d'aplicació

Este protocol descriu els requisits específics a complir per les ECMCA en el camp d'actuació de la vigilància i control mediambiental d'activitats, i les actuacions a realitzar en els processos de visites, comprovacions i inspeccions d'instal·lacions de la Comunitat Valenciana.



3. Normativa de referència

La normativa que se cita a continuació és amb caràcter de referència, ja que serà aplicable mentre en mantinga la vigència, i s'entén que la norma que la substituïsca és la que haurà d'aplicar-se a partir del termini assenyalat per a l'entrada en vigor i amb atenció a les disposicions transitòries que procedisquen. Així mateix, la entrada en vigor de la nova normativa legal o tècnica a partir de la publicació, s'entendrà inclosa en este apartat.

– Llei 16/2002, d'11 de juny, de Prevenció i Control Integrats de la Contaminació.

– Llei 5/2013, d'11 de juny, per la qual es modifica la Llei 16/2002, d'11 de juny, de Prevenció i Control Integrats de la Contaminació, i la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de Residus i Sòls Contaminats.

– Llei 6/2014, de 25 de juliol, de Prevenció, Qualitat i Control Ambiental d'Activitats a la Comunitat Valenciana.

– Reial Decret 815/2013, de 18 d'octubre, pel qual s'aprova el reglament d'emissions industrials i de desplegament de la Llei 16/2002, d'1 de juliol, de prevenció i control integrats de la contaminació, o norma que ho substituïsca.

– Decret 22/2015, de 13 de febrer, del Consell, pel qual es regulen les funcions i el registre d'entitats col·laboradores en matèria de qualitat ambiental de la Comunitat Valenciana.

– Norma UNE-EN ISO/IEC 17020.



4. Vigilància i control d'activitats

L'estudi previ de l'autorització ambiental integrada o la llicència ambiental concedida, es procedirà a la verificació i al control in situ de la correcta execució del projecte autoritzat, de les mesures correctores, si és el cas, així com de les condicions fixades en l'instrument d'intervenció ambiental i requerides per a realitzar la declaració responsable o comunicació prèvia a l'obertura de la instal·lació o activitat segons el cas.

La vigilància i el control de les instal·lacions es classificarà en:

a) Visita de comprovació prèvia a l'inici o posada en marxa de l'activitat.

Haurà de comprovar-se que la instal·lació executada correspon al projecte autoritzat i es verificarà que es complixen els requisits establits en l'autorització ambiental integrada o llicència ambiental i que siguen d'aplicació en el moment de la verificació.

Les autoritzacions ambientals integrades o llicències ambientals concedides que requerisquen una comprovació prèvia a la posada en marxa de l'activitat, es classifiquen en:

– Instal·lacions noves.

– Modificacions substancials (MS).

– Revisió.

Així mateix, en alguns casos, es podrà requerir una visita de comprovació per part d'una ECMCA prèvia a la posada en marxa d'una modificació considerada no substancial.

Per a l'exercici del procés de vigilància i control d'activitats no es requerix la utilització d'equips de control, mesurament i assaig. Es tracta d'una verificació visual i documental. No obstant això, s'hauran de complir els requisits de competència tècnica i qualificació interna del personal regulats en l'apartat sèptim d'este protocol.

b) Visita de verificació i control periòdic d'activitats.

Es comprovarà el compliment de l'instrument d'intervenció ambiental i de les seues modificacions posteriors, així com de la normativa ambiental d'acord amb el que disposa l'instrument corresponent.



5. Procediment de vigilància i control ambiental

La sistemàtica descrita a continuació és la mateixa per a tots els casos, i és l'autorització ambiental integrada o la llicència ambiental concedida en cada cas la que determinarà l'abast de la verificació.

5.1. Estudi documental previ

L'ECMCA assignarà personal tècnic competent per a la realització dels treballs. El personal tècnic assignat ha de disposar de l'instrument d'intervenció ambiental concedit a la instal·lació. Si la instal·lació està sotmesa al règim d'avaluació d'impacte ambiental o requerix de declaració prèvia d'interés comunitari, haurà de disposar igualment de la declaració d'impacte ambiental (DIA), informe d'impacte ambiental (IIA) o estimació d'impacte ambiental (ESIA), de la declaració d'interés comunitari (DIC), així com de tots aquells documents associats a l'autorització que siguen públics.

Estudi previ detallat de l'autorització ambiental integrada o la llicència ambiental de la instal·lació, se sol·licitarà la persona titular el pla de les instal·lacions que ha sigut objecte d'autorització o llicència i que va ser presentat davant de l'administració durant el tràmit de sol·licitud, a fi que l'ECMCA dispose dels elements necessaris per a comprovar que les instal·lacions corresponen al projecte autoritzat.



La persona titular de la instal·lació, al seu torn, haurà de facilitar a l'ECMCA la documentació acreditativa del compliment de les condicions fixades en l'instrument d'intervenció ambiental, si és el cas.

5.2 Formulari de comprovació

A partir de la informació indicada, el personal tècnic assignat elabora un formulari de comprovació específic per a la instal·lació, que serà el document base per a planificar el treball de verificació in situ.



Com s'ha indicat anteriorment, s'ha de realitzar un formulari per a cada instal·lació, el qual haurà de contindre els aspectes que preveu l'autorització ambiental integrada o llicència ambiental i que han de ser comprovats en la instal·lació. En els annexos s'inclouen els continguts mínims que han d'arreplegar els formularis, els quals hauran de ser completats amb els aspectes específics de l'autorització ambiental integrada o llicència ambiental:

– Contingut mínim de comprovació general d'activitat (annex I).

– Contingut mínim de comprovació d'abocadors (annex II).

– Contingut mínim de comprovació d'explotacions ramaderes. Porcina i avícola (annex III).

5.3. Verificació presencial en la instal·lació

Almenys amb set dies d'antelació a la data planificada per a la visita presencial, l'ECMCA confirmarà per escrit a la instal·lació el personal tècnic que durà a terme el treball, les dates, l'horari aproximat i l'interlocutor de l'empresa que haurà d'estar present durant la visita. Així mateix, es farà arribar a la persona titular de la instal·lació el programa de comprovació que incloga la documentació que ha de tindre disponible per al dia de la visita i la relació dels interlocutors.



L'ECMCA informarà igualment l'Administració competent, almenys amb set dies d'antelació a la data planificada per a la visita presencial, sobre la verificació in situ, data de realització i personal verificador.

Una vegada en la instal·lació, l'equip verificador durà a terme una comprovació exhaustiva de tots els aspectes arreplegats en el formulari de comprovació, que s'emprarà com a quadern de camp durant la visita a la instal·lació. No obstant això, si durant la visita es detecten situacions pertinents per a l'objecte de la verificació que no hagen sigut previstes en el formulari, seran incorporades a este.

En general no està permés el mostreig, si bé en instal·lacions de gran complexitat podrà aplicar-se a juí del personal verificador un criteri de mostreig suficient per a poder emetre un juí professional sobre el compliment dels requisits. La mostra comprovada quedarà registrada en el formulari de comprovació.

Finalitzada la visita, s'alçarà acta de la seua realització -format estàndard– que es firmarà pel personal verificador i per la persona titular de la instal·lació o representant legal.

5.4. Elaboració de l'informe i el certificat de verificació

Després de la visita a les instal·lacions, el personal verificador elaborarà un informe que haurà d'arreplegar el resultat de la visita de comprovació, amb la informació mínima arreplegada en l'annex IV del present document, i que portarà adjunt el formulari de comprovació referit en l'apartat 5.2 omplit durant la verificació.

Junt amb este informe s'emetrà el certificat del resultat del procés de comprovació dut a terme, i s'hi inclou, com a mínim, la informació següent:

– Identificació de l'ECMCA.

– Identificació de la instal·lació.

– Personal verificador que ha dut a terme les activitats.

– Dates de realització.

– Data d'emissió.

– Declaració de compliment o incompliment, total o parcial, dels condicionants.

L'informe, junt amb el certificat de verificació, haurà d'emetre's en la data fixada en l'autorització o llicència. En tot cas, l'ECMCA disposa del termini d'un mes, des que s'efectue la visita de comprovació, per a emetre l'informe i el certificat, després de verificar que la instal·lació complix les condicions fixades en l'autorització o la llicència concedides la responsabilitat de les quals recau en la persona titular de la instal·lació.

En cas de detectar-se incompliments hauran d'especificar-se, i l'informe és desfavorable. En este supòsit, la persona titular haurà d'adoptar les accions correctives necessàries a la major brevetat i sol·licitar nou informe complementari sobre les mesures correctives adoptades.



L'informe i el certificat de verificació definitius es firmaran pel personal que ha dut a terme la comprovació in situ.



6. Duració de les verificacions

Els terminis que s'establixen a continuació es consideren orientatius i hi inclouen els treballs documentals previs, el temps de visita in situ i el temps per a l'elaboració dels documents definitius de la comprovació, inclòs el dedicat a la revisió tècnica.

L'entitat podrà establir temps majors en virtut de la complexitat de la instal·lació, nombre de persones que hi treballen, requisits específics, criticitat dels riscos ambientals, etc. Així mateix, excepcionalment podrà proposar reduccions d'estes duracions, i es registren les causes d'esta reducció.

Dins de les bandes de dedicació establides, la dedicació concreta per a una instal·lació es determinarà en funció de la complexitat d'esta, que serà avaluada en atenció a la naturalesa de la instal·lació, potència instal·lada, matèries primeres i productes existents, capacitat de producció, ubicació, nova instal·lació o modificació substancial, instal·lació registrada en EMAS, etc.

6.1. Verificació per a comprovació del compliment del contingut de l'instrument d'intervenció ambiental amb vista a la posada en marxa.



Activitats incloses en annex I de Llei 16/2002.

– Si s'ha sotmés a avaluació d'impacte ambiental. Entre 2,5 i 4 jornades.

– Si no s'ha sotmés a avaluació d'impacte ambiental. Entre 2 i 3 jornades.

Activitats subjectes a llicència ambiental.

– Si s'ha sotmés a avaluació d'impacte ambiental. Entre 2 i 3 jornades.

– Si no s'ha sotmés a avaluació d'impacte ambiental. Entre 1,5 i 2,5 jornades.

6.2. Visites per a seguiment i control posterior del funcionament de l'activitat de la instal·lació, a instàncies de l'òrgan competent o de la persona titular de l'activitat.

La duració es determinarà en cada cas particular.



7. Requisits de les entitats de vigilància i control i del personal implicat en les verificacions

Les entitats incloses en l'objecte i àmbit d'aplicació d'este protocol de vigilància i control hauran d'estar acreditades per ENAC d'acord amb la norma UNE-EN ISO/IEC 17020 per a les activitats arreplegades en este protocol, i complir els requisits d'independència arreplegats en la norma esmentada per a entitats tipus C.

A més, l'ECMCA acreditada i el seu personal no han d'estar o haver estat involucrats en el disseny, la fabricació, el subministrament, la instal·lació, la direcció facultativa, l'assistència tècnica, el manteniment de les instal·lacions que seran verificades. L'entitat tampoc podrà oferir als seus clients servicis d'assistència tècnica (assessoria, enginyeria, etc.) encaminats directament a reduir la contaminació (estudis de minimització de residus, optimització de processos amb vista a la reducció de la contaminació, recuperació de sòls contaminats, solucions per a resoldre incompliments, etc.) de les instal·lacions verificades.

En especial, i per a mantindre la llibertat de juí exigida, l'entitat no podrà actuar sobre aquelles instal·lacions en què una organització propietària o propietat de l'entitat haja realitzat el disseny, fabricació, instal·lació, manteniment, la direcció facultativa o assistència tècnica, de la instal·lació a verificar (sistemes de control i reducció de la contaminació, com ara sistemes de depuració, filtres de mànegues, aïllaments acústics, etc.) o haja proporcionat servicis d'assistència tècnica (assessoria, enginyeria, etc.) encaminats directament a reduir la contaminació de la instal·lació verificada (estudis de minimització de residus, optimització de processos amb vista a la reducció de la contaminació, recuperació de sòls contaminats, etc.). Este punt serà també aplicable en els casos en què la propietat comuna no siga directa sinó a través d'altres empreses, o les dos organitzacions pertanguen a una estructura empresària identificable.

Així mateix, les entitats que han de valorar el nivell de compliment del tipus de requisits inclosos en estes visites de verificació o comprovació, o altres entitats a què poguera subcontractar, i no es podran prestar a la mateixa empresa, des de l'última verificació, servicis de control en altres camps d'actuació mediambiental el compliment de la qual haja de ser objecte de valoració en la comprovació d'adequació de l'activitat.



El personal implicat en els processos de vigilància i control ha d'estar suficientment qualificat i disposar de l'experiència suficient que els capacite per a la realització de les verificacions. La capacitació dels verificadors, sense perjuí dels procediments de qualificació que tinguen establits cada una de les entitats de vigilància i control autoritzades, comportarà els requisits següents:

– Posseir una titulació de grau universitari d'enginyeria o ciències, així com les titulacions anteriors equivalents de plans d'estudi d'enginyeria tècnica o llicenciatura, en camps afins o relacionats amb el medi ambient.

– Conéixer els processos productius del sector des d'un punt de vista mediambiental.

– Conéixer els efectes mediambientals principals i les mesures de protecció existents en el sector.

– Conéixer la legislació mediambiental específica del sector.

– Formació o experiència en la realització d'auditories, inspecció mediambiental o visites de verificació.

El personal verificador que duga a terme el procés de vigilància i control d'una instal·lació, a més dels anteriors requisits, haurà d'haver superat un període de formació pràctica, que com a regla general consistirà en el següent:

– Assistir com a observador a inspeccions acompanyant un verificador qualificat.

– Realitzar almenys una visita de comprovació i ha de ser acompanyat i supervisat per un verificador qualificat.

L'autoritat competent podrà sol·licitar a l'entitat que permeta verificar que el personal s'ajusta al perfil anteriorment descrit, així com comprovar que disposen de l'experiència i qualificació assenyalada. L'entitat facilitarà a l'autoritat competent tota la documentació que siga sol·licitada per a comprovar la qualificació i l'experiència del personal verificador.



8. Responsabilitats de l'entitat de vigilància i control i de la persona titular

És responsabilitat de l'entitat de vigilància i control, entre altres, comprovar de forma exhaustiva el compliment de tots els requisits establits per l'Administració en el marc de l'instrument d'intervenció ambiental, així com aquelles autoritzacions i normativa que s'hi referencien.



És responsabilitat de la persona titular de l'entitat de vigilància i control aportar dades i informació fefaent que permeten la comprovació del compliment dels requisits amb certesa. Així mateix, l'empresa permetrà a l'entitat de vigilància i control accés lliure a tots els emplaçaments i tota la informació objecte de verificació, i se l'haurà d'informar, així mateix, de les mesures necessàries per a dur a terme la visita d'instal·lacions en condicions òptimes de seguretat.



9. Queixes i apel·lacions

L'entitat de vigilància i control ha de disposar d'un procés documentat per a rebre, avaluar i prendre decisions sobre les queixes i apel·lacions que complisca els requisits arreplegats en la norma UNE-EN ISO IEC/17020.





ANNEX I

Contingut mínim de comprovació general d'activitat



1. CERTIFICAT TÈCNIC EXECUCIÓ DEL PROJECTE

a) Projecte autoritzat (títol / tècnic / data / visat).

b) Tècnic director (nom i núm. col·legiat).

c) Col·legi visat.

d) Data del certificat.

e) Les instal·lacions s'ajusten al projecte autoritzat / Execució total o parcial del projecte / Variacions.

f) Observacions després de la visita de comprovació i verificació



2. SÒL

a) Afecció PATRICOVA. Estudi d'inundabilitat i/o informe de risc. Comprovació documental.

b) Compatibilitat amb el planejament urbanístic i amb les ordenances municipals relatives a este (comprovar que es disposa de l'informe de compatibilitat urbanística).

c) Mesures correctores compensatòries de l'estudi d'integració paisatgística.



3. INSTAL·LACIONS

a) Segons el projecte i autorització.

b) Mesures preventives o correctives instal·lades d'acord amb l'autorització ambiental integrada (p. ex. filtres, pantalles acústiques… que s'hagen d'instal·lar com a conseqüència de les condicions de l'autorització ambiental integrada).



4. PROCÉS PRODUCTIU

a) Comprovar la capacitat producció.

b) Emmagatzematge de productes químics (APQ), d'acord amb el RD 379/2001, de 6 d'abril (reglament emmagatzematge productes químics i instruccions tècniques). Comprovació documental que es realitzen les inspeccions d'APQ, segons la normativa aplicable, per organisme de control autoritzat (OCA).



5. Les MTD

a) Comprovació visual de les MTD (millores tècniques disponibles) aplicades en la instal·lació, arreplegades en el projecte bàsic o en l'autorització ambiental integrada.

b) Indicar si s'han seguit els documents de referència europeus de les MTD (BREF).



6. EMISSIONS ATMOSFÈRIQUES (Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l'aire i protecció de l'atmosfera, Reial Decret 100/2011, de 28 de gener, pel qual s'actualitza el catàleg d'activitats potencialment contaminants de l'atmosfera i s'establixen les disposicions bàsiques per a la seua aplicació, Orde 18.10.1976 sobre prevenció i correcció de la contaminació industrial de l'atmosfera (derogat pel RD 100/2011), Reial Decret 117/2003, de 31 de gener, sobre limitació d'emissions de compostos orgànics volàtils degudes a l'ús de dissolvents en determinades activitats.)

6.1. Focus d'emissió canalitzada

a) Punts de presa de mostra, característiques i distribució dels focus emissors:

– Els focus canalitzats existents en la instal·lació abans de disposar autorització en què s'adaptara la instal·lació a la Llei 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l'aire i protecció de l'atmosfera, hauran de tindre la situació, disposició, dimensió i accessos corresponents d'acord amb l'Orde de 18 d'octubre de 1976, sobre prevenció i correcció de la contaminació atmosfèrica d'origen industrial.

– Per als nous focus en instal·lacions adaptades a la Llei 34/2007, de 15 de novembre, i el seu desenrotllament legislatiu, els requisits de les seccions i llocs de mesurament s'hauran de realitzar d'acord amb la norma UNE-EN 15259.

– Per a focus associats a equips de tractaments de superfícies, comprovar que es controlen els paràmetres en funció de la composició dels banys.

– Senyalització correcta del focus.

b) Si està en funcionament la instal·lació, comprovar el compliment del següent:

– Informe de resultats del mesurament del focus ECMCA, compliment dels valors límit d'emissió (VLE), control de paràmetres, periodicitat de control, mesures autocontrol, mesures correctores, llibre de registre actualitzat.

– Es comprovarà que els informes d'ECMCA porten el segell ENAC.

6.2. Focus de contaminació no sistemàtica

– Comprovar l'estat funcionament

6.3. Emissions difuses

– Per al cas de les emissions no canalitzades, els nivells d'immissió hauran de complir el que establix l'autorització ambiental integrada o en la llicència ambiental.

6.4. Si aplica el mencionat RD 117/2003, comprovar:

– Compliment dels VLE.

– Inscripció en el registre.

– Presentació del Pla de Gestió de Dissolvents (abans del 28 de febrer de cada any).



7. OLORS

– Comprovar si s'ha requerit l'estudi olfatomètric i si hi ha estudis previs (blanc d'olors), i el resultat d'estos.



8. EMISSIONS SONORES (Llei 7/2002, de 3 de desembre, de Protecció contra la Contaminació Acústica)

8.1. Prèviament a la posada en marxa, s'ha de comprovar:

– Estudi acústic (preoperacional).

8.2. Amb la instal·lació en funcionament.

Revisar el llibre de control i l'auditoria acústica (com a mínim a realitzar als 3 mesos de la posada en marxa i cada 5 anys), en concret:



– Que es complixen els límits establits en la normativa en funció del tipus de classificació urbanística del sòl.

– Comprovar que l'informe de l'ECMCA porta la marca ENAC.



9. ABOCAMENTS

9.1. Gestió de l'aigua residual segons destinació final:

– Al clavegueram municipal o col·lector gestionat per l'Entitat de Sanejament d'Aigües (EPSAR) directament.

– Abocament des de terra fins al mar.

– Domini públic hidràulic. En estos casos la inspecció ha de ser realitzada per entitat col·laboradora de l'administració hidràulica (ECAH) seguint el protocol d'inspecció d'abocaments d'aigües residuals destinat a les entitats col·laboradores de l'administració hidràulica, aprovat per mitjà d'instrucció del secretari d'estat de Medi Ambient el 23 d'octubre de 2013 i ateses les atribucions a què fa referència l'article 24 del text refós de la Llei d'Aigües (RDL 1/2001) i en la disposició final primera de la Llei 16/2002.



– Acumulació en depòsit impermeable i retirada per gestor autoritzat fins una entitat depuradora d'aigües residuals (EDAR).

– Recirculació total de l'aigua en el procés.

9.2. En la inspecció s'haurà de comprovar:

9.2.1 Prèviament a la posada en marxa.

a) L'adequació de xarxa de col·lectors, punts d'abocament, embornals i arqueta de presa de mostres.

b) En el cas que hi haja depòsits o basses d'emmagatzematge d'aigües residuals, verificació del certificat d'impermeabilitat.

c) Respecte a la gestió d'aigües pluvials, adequació de les baixants i xarxa de col·lectors que es dirigixen a punts nets de manera que s'eviten arrossegaments de matèries o substàncies contaminants.

d) En cas de connexió a clavegueram:

– Certificat de connexió dels abocaments d'aigües residuals emés pel titular de la xarxa de sanejament, una vegada executada la connexió, en el qual s'indique la data que es va comprovar la connexió.

– Informe estés per l'ens encarregat de la gestió de la depuradora de destinació, en el qual es pronuncie expressament de manera favorable a la connexió de l'abocament de l'activitat esmentada, amb indicació expressa que els abocaments mencionats són compatibles amb el compliment dels valors límit d'emissió fixats en l'autorització d'abocament de la depuradora, tant des del punt de vista del volum com per la qualitat de l'influent. Si hi ha diversos fluxos en una mateixa instal·lació, ha de figurar expressament a quin d'estos s'autoritza la connexió.

– En cas de recirculació d'aigua en el procés, comprovació de les instal·lacions. En concret, l'absència d'estructures que permeten l'alleugeriment i la impermeabilitat de la bassa o depòsit d'emmagatzematge.

9.2.2. Amb la instal·lació en funcionament:

a) Si hi ha abocament a domini públic hidràulic, compliment dels valors límits d'emissió de cada un dels paràmetres, periodicitat de control, així com la resta de condicions de l'autorització d'abocament.

b) Concessió d'ocupació de domini públic marítim terrestre o domini públic portuari.

c) L'adequació de xarxa de col·lectors, punts d'abocament, embornals i arqueta de presa de mostres adequades.

d) Connexió adequada de les aigües residuals segons la seua procedència.

e) Funcionament correcte de l'EDAR, si és el cas.

f) Instal·lacions netes, lliures de qualsevol tipus de residus (restes de greixos i olis), sense arreplegues a la intempèrie de manera que no es puga produir la contaminació de les aigües pluvials.

g) En cas d'acumulació en depòsit impermeable:

– Factures de retirada o justificants acreditatius de la retirada de les aigües residuals que s'emmagatzemen en depòsit impermeable per a posterior tractament pel gestor autoritzat en el que conste el volum retirat, que haurà de ser coherent amb l'aigua residual generada.

– Informes d'acceptació en l'EDAR de destinació.

– Comprovació que l'EDAR de destinació és la indicada en l'expedient.

– Adequat manteniment de les basses o depòsits d'acumulació de les aigües residuals.

h) Respecte a les aigües pluvials susceptibles d'estar contaminades: hauran de conduir-se a l'EDAR de la instal·lació, si n'hi haguera, després de la connexió prèvia a la xarxa de clavegueram o acumular-se en depòsit de manera que puguen ser retirades per gestor autoritzat (i es comprovarà en este últim cas la documentació pertinent per a acumulació en depòsit impermeable i retirada per gestor).

i) Quan s'haja de comprovar la no-existència d'abocament a domini públic hidràulic, s'ha de distingir entre: acumulació en depòsit impermeable i connexió al clavegueram. I s'haurà de comprovar en cada cas el següent:

En cas «d'acumulació en depòsit impermeable» s'haurà de comprovar:

– Informes d'acceptació per part de l'EDAR de destinació de les aigües esmentades, amb el pronunciament exprés per part d'esta EDAR, del fet que és capaç de complir els valors límit d'emissió fixats en l'autorització d'abocament atorgada per este organisme a pesar de recepcionar este abocament.

– Comprovació que l'EDAR de recepció és la indicada en l'expedient (per la seua possible inclusió dins de la nova directiva d'emissions industrials).

En cas de «connexió a clavegueram» s'haurà de comprovar:

– Certificat de connexió dels abocaments d'aigües residuals emés pel titular de la xarxa de sanejament i informe estés per l'ens encarregat de la gestió de la depuradora de destinació, en el qual es pronuncie expressament de manera favorable a la connexió de l'abocament de l'activitat esmentada, amb indicació expressa que els abocaments mencionats són compatibles amb el compliment dels valors límit d'emissió fixats en l'autorització d'abocament de la depuradora, tant des del punt de vista del volum com per qualitat de l'influent.

j) Respecte a les aigües pluvials susceptibles d'estar contaminades: hauran de conduir-se a l'EDAR de la instal·lació, si n'hi haguera, després de la connexió prèvia a la xarxa de clavegueram o acumular-se en depòsit de manera que puguen ser retirades per gestor autoritzat (comprovant en este últim cas la documentació pertinent per a l'acumulació en depòsit impermeable i retirada per gestor).



10. SÒLS CONTAMINATS

(Reial Decret 9/2005, de 14 de gener, pel qual s'establix la relació d'activitats potencialment contaminants del sòl i els criteris i estàndards per a la declaració de sòls contaminats).

– Comprovar la no-existència de pous, rases, galeries o qualsevol altre dispositiu destinat a facilitar l'absorció de les aigües residuals pel terreny, sense autorització.

– Comprovar si s'ha aportat l'informe preliminar de situació.

Caracterització del sòl, si és el cas. Comprovar que s'ha realitzat d'acord amb l'autorització ambiental integrada i que s'ha dut a terme per part d'una ECMCA acreditada per ENAC.

– Comprovar que es realitzen les anàlisis de sòls periòdicament segons el que establix l'autorització ambiental integrada, si és el cas.

– Comprovar si s'han aplicat les mesures de sanejament, si és el cas.





11. PRODUCCIÓ DE RESIDUS

(Reial Decret 833/1988, de 20 de juliol, pel qual s'aprova el reglament per a l'execució de la Llei 20/1986, bàsica de residus tòxics i perillosos, Llei 11/1997, de 24 d'abril, d'Envasos i Residus d'Envasos, Reial Decret 782/1998, de 30 d'abril, pel qual s'aprova el reglament per al desplegament i l'execució de la Llei 11/1997, de 24 d'abril, d'Envasos i Residus d'Envasos, Reial Decret 508/2007, de 20 d'abril, pel qual es regula el subministrament d'informació sobre emissions del Reglament E-PRTR (R CE núm. 166/2006 del Parlament Europeu i del Consell, de 18.01.2006) i de les autoritzacions ambientals integrades, Llei 10/2000, de 12 de desembre, de Residus de la Comunitat Valenciana, Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats).



11.1. Abans de la posada en marxa:

a) Emmagatzematge temporal de residus perillosos:

– Lloc cobert.

– Sòl impermeable.

– Segregat per tipus de residu.

– Senyalització adequada.

– Sistemes d'arreplega de vessaments accidentals.

– La zona d'emmagatzematge ha d'estar inclosa en el sistema general de protecció contra incendis de la indústria.

– Reducció màxima de zones d'emmagatzematge intermedi de residus perillosos dins de les instal·lacions.

b) Emmagatzematge de residus líquids, o que siguen susceptibles de generar abocaments:

– Per a emmagatzematge de residus líquids o sòlids que puguen generar abocaments, es disposarà de cubetes o recipients de contenció o arreplega de vessaments accidentals apropiats amb capacitat per a retindre, com a mínim, el volum de l'envàs més gran o el 10 % del volum total emmagatzemat (la major de les dos quantitats).

c) Material absorbent no inflamable per a arreplega de vessaments accidentals de líquids.

11.2. En funcionament. S'ha de comprovar:

a) Documents d'acceptació emesos per gestor autoritzat de tots els residus produïts. Han de ser originals o còpies compulsades, segellats pel gestor i vigents.

b) Estudi de minimització de residus (cada 4 anys/grans productors).



c) Emmagatzematge residus: perillosos (màx. 6 mesos), no perillosos per a eliminació (màx. 1 any) i no perillosos per a valoració (màx. 2 anys).

d) Emmagatzematge temporal de residus perillosos:

– Segregat per tipus de residu.

– Senyalització adequada.

– Lloc cobert.

– Sòl impermeable.

– Sistemes d'arreplega de vessaments accidentals (arqueta cega no connectada a la xarxa de clavegueram i safates d'arreplega).

– La zona d'emmagatzematge ha d'estar inclosa en el sistema general de protecció contra incendis de la indústria.

– Reducció màxima de zones d'emmagatzematge intermedi de residus perillosos dins de les instal·lacions.

– Procediments d'admissió de residus.

e) Emmagatzematge de residus líquids, o que siguen susceptibles de generar abocaments:

– S'haurà de disposar de cubetes o recipients de contenció o arreplega de vessaments accidentals apropiats amb capacitat per a retindre com a mínim el volum de l'envàs més gran o el 10 % del volum total emmagatzemat (la major de les dos quantitats).

– Les cubetes han de ser individuals per a aquells residus que, per la seua naturalesa i/o composició, la seua mescla supose un augment de la seua perillositat o dificultat per a la seua correcta gestió.

f) La instal·lació ha de disposar de material absorbent no inflamable en quantitat suficient per a arreplega de possibles fugues o vessaments accidentals de líquids. Gestió adequada de l'absorbent.

g) Arxiu cronològic (físic o telemàtic) on s'arreplegue la quantitat, naturalesa, origen, destinació i mètode de tractament dels residus. Antiguitat mínima de tres anys.

h) Modificació de la producció de residus perillosos (nous residus, caracterització, quantitats)

i) Compliment normativa d'envasos i residus d'envasos.

12. GESTIÓ DE RESIDUS

(Reial Decret 833/1988, de 20 de juliol, pel qual s'aprova el reglament per a l'execució de la Llei 20/1986, Bàsica de Residus Tòxics i Perillosos, Llei 11/1997, de 24 d'abril, d'Envasos i Residus d'Envasos, Llei 22/2011, de 28 de juliol, de Residus i Sòls Contaminats, RD 815/2013, de 18 d'octubre, pel qual s'aprova el reglament d'emissions industrials i de desplegament de la Llei 16/2002, d'1 de juliol, de Prevenció i Control Integrats de la Contaminació).



S'ha de comprovar:

– Acreditació d'una assegurança de responsabilitat civil per contaminació i del pagament de la fiança.

– Mesures d'emergència incloses en el Pla d'Autoprotecció.

– Pla de Vigilància Ambiental per al Control Periòdic dels Residus.



– Sistema de mesurament en continu de substàncies i paràmetres.

– Arxiu cronològic (físic o telemàtic) on s'arreplegue la quantitat, naturalesa, origen, destinació i mètode de tractament dels residus. Antiguitat mínima de tres anys.

– Entrega en l'òrgan competent memòria resum de la informació continguda en l'arxiu cronològic (anual).

– Comunicació modificacions amb la producció i gestió de residus (caracterització, producció de nous residus, canvis en quantitats).



– Compliment de la normativa emmagatzematge APQ (inflamables, etc.) per als emmagatzematges intermedis de residus perillosos.

– Titulat superior especialitzat a càrrec de les instal·lacions de gestió.

– En el cas que hi haja risc de contaminar les aigües subterrànies, es realitzarà un seguiment de la qualitat de l'aigua en els piezòmetres.

Coincineració (comprovar funcionament correcte):

– Control residu alimentació.

– Control paràmetres.



13. PRTR

(Reial Decret 508/2007, de 20 d'abril, pel qual es regula el subministrament d'informació sobre emissions del reglament E-PRTR i de les autoritzacions ambientals integrades).

– Abans del 31 de març de cada any.



14. IMPACTE AMBIENTAL

(Llei 6/2001, de 8 de maig, i RDL 9/2000, de 6 d'octubre, de modificació del Reial Decret Legislatiu 1302/1986, de 28 de juny, d'avaluació d'impacte ambiental (vigents fins al 27.01.2008), RDL 1/2008, d'11 de gener, aprovació text refós de la Llei Avaluació Impacte Ambiental (vigent fins al 12.12.2013), Llei 2/1989, de 3 de març, de la Generalitat Valenciana, d'Impacte Ambiental, Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'Avaluació Ambiental.

– Compliment del Pla de Vigilància Ambiental i condicions de la DIA, l'IIA o l'ESIA.

– En el cas que el pronunciament ambiental ho haguera incorporat l'Informe Patrimoni Cultural Valencià (Llei 4/1998).

Els estudis d'impacte ambiental que puguen afectar béns i immobles de valor cultural hauran d'incorporar l'informe de la Conselleria competent en matèria de cultura sobre la conformitat del projecte amb la normativa de protecció del patrimoni cultural valencià. L'informe esmentat vincularà l'organisme que ha de dictar la DIA.



15. AUTOPROTECCIÓ / ACCIDENTS GREUS (RD 1254/1999, de 16 de juliol, RD 948/2005 que modifica l'anterior, RD 1196/2003, de 19 de setembre, RD 393/2007, de 23 de març).

– Verificar-ne el compliment (empresa registrada i documentació aplicable actualitzada).



16. LEGIONEL·LOSI

(RD 865/2003, de 4 de juliol, de Criteris Prevenció i Control Legionel·losi, i Decret 173/2000, de 5 de desembre, del Consell)

S'ha de comprovar:

– Declaració de les instal·lacions de risc davant de l'Ajuntament (termini de 10 dies des de la posada en marxa).

– Relació instal·lacions de risc

– Registre de les operacions de manteniment

– Si és el cas, contracte de manteniment en vigor

– Neteja i desinfecció en els terminis establits per la normativa en la matèria.

– Empresa autoritzada per a desinfecció.

– Ús de desinfectants autoritzats.



17. RESPONSABILITAT MEDIAMBIENTAL

(Llei 26/2007, de 23 d'octubre, de Responsabilitat Mediambiental)

– Verificar si hi ha hagut incident o funcionament anòmal. Causes. Mesures. Notificació a GVA.

– Garantia financera.



18. ASPECTES DE COMPETÈNCIA MUNICIPAL

Comprovació documental que es realitzen les revisions i el manteniment segons legislació sectorial de les instal·lacions:

– Protecció contra incendis.

– Accessos i evacuació.

– Servicis higiènics i instal·lacions sanitàries.

– Il·luminació (d'ús, natural, enllumenat d'emergència).

– Ventilació.

– Instal·lació elèctrica (presa de terra i protecció diferencial, sistema de protecció davant de descàrregues elèctriques).

– Servicis (abastiment d'aigua, subministrament elèctric, sanejament, aigües residuals industrials, arreplega de fem).





ANNEX II

Contingut mínim de comprovació d'abocadors



En línies generals, la comprovació ha de verificar el compliment de l'annex I del Reial Decret 1481/2001, de 27 de desembre, pel qual es regula l'eliminació de residus per mitjà de depòsit en abocador, i és més una comprovació d'execució de l'obra que una comprovació d'emissions com puga ser en altres instal·lacions. A més de les condicions generals aplicables a la majoria d'abocadors, haurà de comprovar-se el compliment de les condicions particulars contingudes en l'autorització ambiental integrada.

En el cas de les condicions d'explotació que no puguen ser comprovades en la visita inicial, es farà constar esta circumstància en l'informe, sense que per això es considere negatiu.

1. Condicions generals per a abocadors nous

a) Comprovació de la impermeabilització: capa mineral impermeable (capa d'argiles). comprovar la grossària (50 cm). Comprovar el compliment de la permeabilitat de les argiles per mitjà d'assaig triaxial en laboratori. Comprovar la compactació de les argiles en obra per mitjà d'assajos pròctor.

b) Comprovació de la làmina impermeable (làmina PEAD) que n'acredite la impermeabilitat i estanquitat. Controls de qualitat d'execució (grossària, punxonament, agressió agents químics, soldadura, etc.) i geotèxtils de protecció utilitzats.

c) Comprovació de la capa de drenatge. Grossària (50 cm), granulometria i material utilitzat.

d) Comprovació de la impermeabilitat i estanquitat de les basses/depòsits de lixiviats i aigües pluvials i de la seua execució d'acord amb el projecte autoritzat.

e) Comprovació de la correcta execució i operativitat de la xarxa de desviació d'aigües superficials, i certificar el no-rebliment de les cunetes perimetrals i assegurar el correcte flux de desviació i intercepció de pluvials, d'acord amb el projecte aprovat.

f) Comprovació de l'execució i la correcta operativitat de l'inici de la xarxa de ximeneres de desgasificació de l'abocador.

g) Comprovació que l'abocador està equipat per a evitar que la brutícia originada en la instal·lació es disperse en les terres contigües.



h) Comprovació que l'abocador disposa de tancament perimetral que impedisca el lliure accés a les instal·lacions.

i) Comprovació que la instal·lació disposa d'una zona d'admissió de residus que permeta el procediment d'admissió establit en l'annex II del RD 1481/2001 i és possible l'enregistrament de les entrades de residus.



j) Comprovació que la instal·lació disposa de sistemes de recopilació de dades meteorològiques, bé en el mateix abocador o bé en estació meteorològica pròxima.

k) Comprovació que l'abocador disposa de punts de control i presa de mostres de lixiviats.

l) Comprovació de l'execució de la xarxa de punts de control d'aigües subterrànies (piezòmetres).

M. Comprovació de la disponibilitat d'una analítica inicial de referència (blanc ambiental) de la composició d'aigües subterrànies, prèviament a l'abocament de residus, i s'hi inclou la determinació del nivell de les aigües subterrànies (MSNM -metres sobre nivell del mar-). Es comprovarà si s'ha efectuat este control inicial.

n) Comprovació que la superfície ocupada per l'abocador i la seua morfologia és d'acord amb l'establida en el projecte aprovat.

ny) Comprovació que la gestió d'aigües residuals s'ha executat d'acord amb el projecte aprovat.

o) L'auditoria acústica inicial s'efectuarà després de la posada en marxa de la instal·lació.

p) Comprovació que en l'entrada de la instal·lació es disposa de cartell en el qual haurà de constar la classificació de l'abocador, identificació del titular i explotador, horari de treball, informació de contacte, i número d'inscripció en el Registre d'Instal·lacions de la Comunitat Valenciana.

q) Comprovació que l'abocador disposa d'una zona preparada per a l'emmagatzematge dels residus perillosos a generar, i disposa dels documents d'acceptació de residus perillosos.

2. Condicionants generals per a abocadors existents.

a) Comprovació que la col·locació dels residus s'ha efectuat de tal manera que es garantisca l'estabilitat de la massa de residus i estructures associades, en particular per a evitar els lliscaments. Esta acreditació de l'estabilitat de l'abocador haurà d'estar avalada per la persona responsable de l'abocador, indicada en l'autorització ambiental integrada.



b) Comprovació de la impermeabilització: capa mineral impermeable (controls de qualitat efectuats quan es va construir l'abocador i les seues fases d'execució).

c) Comprovació de la làmina impermeable (làmina PEAD) (controls de qualitat efectuats quan es va executar l'abocador i comprovació del seu correcte estat actual).

d) Comprovació de l'estat i manteniment de la capa de drenatge. Grossària (50 cm), granulometria i material utilitzat.

e) Comprovació de la impermeabilitat i estanquitat de les basses/depòsits de lixiviats i aigües pluvials i de la seua execució d'acord amb el projecte autoritzat.

f) Comprovació de la correcta execució i operativitat de la xarxa de desviació d'aigües superficials, i certificar el no-rebliment de les cunetes perimetrals i assegurar el correcte flux de desviació i intercepció de pluvials, i que no incidixen aigües contaminades sobre esta, d'acord amb el projecte aprovat.

g) Comprovació de l'execució i correcta operativitat de la xarxa de ximeneres de desgasificació de l'abocador. Comprovació del tractament de gasos de la totalitat o d'una part de la superfície de l'abocador. Presa de mostres per a la determinació dels paràmetres establits en l'autorització ambiental integrada.

h) Comprovació que l'abocador està equipat per a evitar que la brutícia originada en la instal·lació es disperse en les terres contigües.



i) Comprovació que l'abocador disposa de tancament perimetral que impedisca el lliure accés a les instal·lacions.

j) Comprovació que la instal·lació disposa d'una zona d'admissió de residus que permeta el procediment d'admissió establit en l'annex II del RD 1481/2001 i és possible el registre de les entrades de residus.



k) Comprovació que la instal·lació disposa de sistemes de recopilació de dades meteorològiques, bé en el mateix abocador o bé en estació meteorològica pròxima.

l) Comprovació que l'abocador disposa de punts de control i presa de mostres de lixiviats.

ll) Comprovació de l'execució de la xarxa de punts de control d'aigües subterrànies (piezòmetres).

m) Analítica inicial de referència (blanc ambiental) de la composició d'aigües subterrànies, prèvia a l'abocament de residus, i s'hi inclou la determinació del nivell de les aigües subterrànies (MSNM). Es comprovarà si s'ha efectuat este control inicial.

n) Comprovació del control topogràfic de l'abocador d'acord amb l'annex III del RD 1481/2001.

ñ) Comprovació que la superfície ocupada per l'abocador i la seua morfologia és d'acord amb l'establida en el projecte aprovat.

o) Comprovació que la gestió d'aigües residuals es realitza d'acord am el projecte aprovat.

p) Comprovació que en l'entrada de la instal·lació es disposa de cartell en el qual haurà de constar la classificació de l'abocador, identificació del titular i explotador, horari de treball, informació de contacte, i número d'inscripció en el Registre d'Instal·lacions de la Comunitat Valenciana.

q) Comprovació que l'abocador disposa d'una zona preparada per a l'emmagatzematge dels residus perillosos a generar, i disposa dels documents d'acceptació de residus perillosos.

r) Comprovació de l'execució si és el cas de les fases de segellat, d'acord amb el cronograma indicat en el projecte aprovat i el que establix l'autorització ambiental integrada. Es comprovarà permeabilitat de la capa de segellat, grossàries i característiques de les capes empleades i estat de la cobertura vegetal, si és el cas.

s) Comprovar si l'ompliment de les basses de lixiviats és superior al 50 % de la seua capacitat.





ANNEX III

Contingut mínim de comprovació d'explotacions ramaderes.

Porcí i avícola.



1. PORCÍ

1.1. Emissions ATM.

a) Canalitzades (calderes, etc.): control VLE.

b) Condicions de focus canalitzats (3 mesos): informe ECMA, estimació o justificació de no ser focus sistemàtic

1.2. Soroll

a) Mesures correctores implantades (si és el cas); auditoria acústica postmesures correctores

b) Llibre de control

1.3. Abocament

a) Sanitàries:

– Es gestiona conjuntament amb purins: existència conducció, comprovació de connexió

– Gestor: contracte gestor, factures de retirada que hauran de ser acords amb el volum generat.

– En tot cas, si n'hi ha depòsit, comprovar que hi ha certificat d'impermeabilitat i estanquitat.

– Si n'hi ha fossa inadequada: certificat de clausura.

b) Purins:

– Comprovació in situ capacitat de les fosses i de les basses exteriors.

– Certificats d'impermeabilitat de les fosses i basses exteriors, segons el cas.

– Si n'hi ha separador sòlid, comprovar que hi ha certificat d'impermeabilitat del femer.

– Comprovar que complixen les condicions imposades en la resolució respecte del resguard en les basses per a evitar desbordaments.

c) Basses exteriors.

– Comprovar distintes condicions: no s'aplicarà fem en parcel·la x, etc.

– Si hi ha separació de fracció sòlida i líquida dels purins, el femer haurà de posseir pouet d'arreplega de lixiviats i gestió d'estos.



1.4. Sòl

– En el cas d'aplicació agronòmica dels purins, comprovar que es disposa de les hectàrees agrícoles suficients per a l'aplicació esmentada: compromís subscrit entre promotor i titulars de parcel·les.

1.5. Residus

– Documents d'acceptació de gestor autoritzat, firmats i en vigor dels residus que es produïxen en l'explotació.

– Envasat i etiquetatge d'acord amb la legislació.

– Arxiu cronològic (físic o telemàtic) on s'arreplegue la quantitat, naturalesa, origen, destinació i mètode de tractament dels residus. Antiguitat mínima de tres anys.

– Comprovar que no s'excedix el temps màxim d'emmagatzematge, tant per a perillosos com per a no perillosos, tal com condiciona la resolució d'autorització ambiental integrada.

– Comprovar que en el cas de residus perillosos: este emmagatzematge temporal es realitzarà segregat per tipus de residu haurà d'estar convenientment senyalitzat i es realitzarà a cobert, amb sòl impermeable i sistemes de recollida de vessaments accidentals.

– Comprovar la gestió d'animals morts. Si disposen de contenidor per a depositar-los, haurà d'estar tancat i en bones condicions higienicosanitàries.

– Comprovar que l'explotació disposa d'un registre documental relatiu a la producció i utilització de fem (en el qual figuren la quantitat, naturalesa, origen, destinació, freqüència d'arreplega, mitjà de transport i mètode de valoració o eliminació del fem gestionat, i haurà d'identificar les parcel·les i cultius destinataris amb el detall que es necessite per a acreditar adequadament que la utilització del residu ramader com a fertilitzant orgànic es realitza adequadament).



– Altres

1.6. E-PRTR

– Comprovar el subministrament d'informació sobre emissions E-PRTR a la Conselleria amb competències en Medi Ambient.



2. AVÍCOLA

2.1. Emissions ATM.

– Canalitzades (calderes, etc.): control VLE.

Condicions de focus canalitzats (3 mesos): informe ECMA, estimació o justificació si no és focus sistemàtic.

2.2. Soroll

– Mesures correctores implantades (si és el cas); auditoria acústica postmesures correctores.

– Llibre de control.

2.3. Abocament

a) Sanitàries:

– Haurà d'aportar totes les factures de retirada o justificants acreditatius de la retirada de les aigües residuals que emmagatzemen en depòsit impermeable per a posterior tractament en la depuradora local, de manera que estes siguen concordes amb el volum generat.

– Gestor: contracte gestor, factures de retirada que hauran de ser acords amb el volum generat.

– Comprovar que hi ha certificat d'impermeabilitat i estanquitat del depòsit.

– Si n'hi ha fossa inadequada: certificat de clausura.

– Informes d'acceptació per part de l'EDAR de destinació de les aigües esmentades, amb el pronunciament exprés per part d'esta EDAR, que és capaç de complir els valors límit d'emissió fixats en l'autorització d'abocament atorgada per este organisme a pesar de recepcionar este abocament.

b) Gallinassa

– Cintes transportadores que s'ubiquen en l'exterior de les naus hauran de comprovar que estan cobertes i les zones d'eixida de la gallinassa hauran d'estar impermeabilitzar per mitjà de solera de formigó.

– Si la gallinassa és retirada per empresa que s'encarrega de la seua gestió: contracte actualitzat.

– Existència de femer (segons tipologia descrita en l'autorització ambiental integrada). S'ha de comprovar el següent:

Capacitat suficient per a l'emmagatzematge de la gallinassa segons l'autorització ambiental integrada.

Solera impermeable.

Parets d'alçària suficient per a contindre la gallinassa.

Cobriment, si és procedent.

Pouet d'arreplega de lixiviats i gestió d'estos.

– Si es dóna aplicació agronòmica, s'ha decomprovar que té pla d'abonat

– Comprovar distintes condicions: no s'aplicarà fem en parcel·la x, etc.

2.4. Sòl

– En el cas d'aplicació agronòmica de la gallinassa, s'ha de comprovar que es disposa de les hectàrees agrícoles suficients per a l'aplicació mencionada: compromís subscrit entre promotor i titulars de parcel·les.

2.5. Residus

– Documents d'acceptació de gestor autoritzat, firmats i en vigor dels residus que es produïxen en l'explotació.

– Envasat i etiquetatge d'acord amb la legislació.

– Comprovar que no s'excedix el temps màxim d'emmagatzematge, tant per a perillosos com per a no perillosos, tal com condiciona la resolució d'autorització ambiental integrada

– Comprovar que en el cas de residus perillosos: este emmagatzematge temporal es realitzarà segregat per tipus de residu, haurà d'estar convenientment senyalitzat i es realitzarà a cobert, amb sòl impermeable i sistemes de recollida de vessaments accidentals.

– Comprovar la gestió d'animals morts. Si disposen de contenidor per a depositar-los, haurà d'estar tancat i en bones condicions higienicosanitàries.

– Comprovar que l'explotació disposa d'un registre documental relatiu a la producció i utilització de fem (en el qual figuren la quantitat, naturalesa, origen, destinació, freqüència d'arreplega, mitjà de transport i mètode de valoració o eliminació del fem gestionat, i s'hauran d'identificar les parcel·les i cultius destinataris amb el detall que es necessite per a acreditar adequadament que la utilització del residu ramader com a fertilitzant orgànic es realitza adequadament)



– Altres

2.6. E-PRTR

– Comprovar el subministrament d'informació sobre emissions E-PRTR a la Conselleria amb competències al medi ambient.





ANNEX IV

Contingut general mínim de l'informe de vigilància i control



1. DADES DE LA VERIFICACIÓ

– Tipus de verificació (inici activitat, control o inspecció periòdica)



– Equip verificador

– Data de la visita de vigilància i control

– Data de la informe de vigilància i control

– Data del certificat final

– Duració de la visita in situ a la instal·lació



2. DADES DE L'EMPRESA

– Raó social

– Adreça del centre

– NIF

– Municipi

– Contacte:

Persona titular / Representant legal

Persona de contacte



3. DADES autorització ambiental integrada

– NIMA (número identificació mediambiental)

– Expedient autorització ambiental integrada

– Núm. de l'autorització ambiental integrada (inscripció Registre Instal·lacions IPPC)

– Data de la resolució

– Activitat autoritzada (descripció)

– Tipus d'instal·lació (nova / existent amb ampliació)

– Epígraf annex I Llei 2/2006 o norma que la substituïsca

– Modificacions posteriors a l'autorització ambiental integrada



4. TIPUS SOL·LICITUD OBJECTE DE LA VISITA COMPROVACIÓ

– Instal·lació nova

– Modificació substancial de l'autorització ambiental integrada

– Modificació d'ofici / modificació no substancial

– Control periòdic



5. CERTIFICAT TÈCNIC EXECUCIÓ PROJECTE

– Projecte autoritzat (títol / tècnic / data / visat)

– Nom i núm. de col·legiació de la persona tècnica de direcció.

– Col·legi visat

– Data del certificat

– Les instal·lacions s'ajusten al projecte autoritzat / execució total o parcial del projecte/variacions

– Observacions després de la visita



6. CLASSIFICACIÓ ACTIVITAT D'ACORD AMB NORMATIVA D'APLICACIÓ

– Disposa d'EMAS (S/N). Revisió anual.

– CNAE (classificació nacional activitats econòmiques)

– IPPC (control integrat de la contaminació) annex I / epígraf

– SEVESO (normativa europea d'accidents greus: Directiva 96/82/CE i les seues correccions): llindar superior/ llindar inferior

– Impacte ambiental

– Autoprotecció

– CAPCA (catàleg activitats potencialment contaminants de l'atmosfera)

– Els COV (compostos orgànics volàtils)

– REACH (Reglament CE núm. 1907/2006, relatiu al registre, avaluació, autorització i restricció de substàncies i mescles químiques)

– Sòls contaminats

– Altres



7. EMPLAÇAMENT / USOS DEL SÒL

– Coordenades UTM (X, Y)

– Superfície (m²)

– Ús del sòl



8. MTD

– MTD instal·lada, aplicada. Cal indicar-ho.

– BREF de referència



9. INSTAL·LACIONS

– Mesures instal·lades d'acord amb l'AAI

– Anomalies o incompliments trobats durant la visita. Cal indicar-ho.



10. DOCUMENTACIÓ

– Anomalies o incidències trobades durant la visita. Cal indicar-ho.

Mapa web