Ficha disposicion

Ficha disposicion





ANUL·LAT. DECRET LLEI 3/2015, de 24 de juliol, del Consell, pel qual regula l'accés universal a l'atenció sanitària a la Comunitat Valenciana.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 7581 de 29.07.2015
Número identificador:  2015/6818
Referència Base de Dades:  006658/2015
 



DECRET LLEI 3/2015, de 24 de juliol, del Consell, pel qual regula l'accés universal a l'atenció sanitària a la Comunitat Valenciana. [2015/6818]

PREÀMBUL



I



L'accés a una atenció sanitària integral, de qualitat, en condicions d'equitat i d'universalitat és un dret fonamental de tota persona. Vetlar pel compliment del dret universal a la protecció de la salut de la ciutadania constituïx una exigència moral. Més encara que els qui es veuen privats d'una assistència digna patixen situacions de vulnerabilitat, risc d'exclusió social, no tenen suficients recursos econòmics o viuen en condicions d'irregularitat administrativa. En estos casos, la universalització de l'atenció no sols elimina barreres a l'accés a la sanitat i contribuïx al benestar físic i mental de les persones, sinó també remou alguns dels principals obstacles sobre els quals s'assenta la desigualtat social.



El dret a la protecció de la salut reconegut en l'article 43 de la Constitució espanyola imposa als poders públics el deure d'organitzar i tutelar la salut pública a través de les mesures preventives i de les prestacions i servicis necessaris.

El model espanyol de sistema nacional de salut que garantix la protecció de la salut se sustenta en el finançament públic, la universalitat i la gratuïtat dels servicis sanitaris. Estos principis queden reflectits en la Llei 16/2003, de 28 de maig, de Cohesió i Qualitat del Sistema Nacional de Salut (SNS).

El Reial Decret Llei 16/2012, de 20 d'abril, que va modificar la Llei 16/2003, de 28 de maig, establix que l'Institut Nacional de la Seguretat Social (INSS) i l'Institut Social de la Marina (ISM) són els competents per a controlar la condició d'assegurat o de beneficiari del SNS.



D'altra banda, el Reial Decret Llei 16/2012, de 20 d'abril, afig un tercer article, Assistència sanitària en situacions especials, a la Llei 16/2003, de 28 de maig, que establix que els estrangers no registrats i no autoritzats com a residents a Espanya rebran assistència pública en cas d'embaràs, part i postpart, i, en cas de menors de 18 anys, amb la mateixa extensió que la que tenen reconeguda les persones que posseïxen la condició d'assegurades.

El Reial Decret 1192/2012, de 3 d'agost, pel qual es regula la condició d'assegurat i beneficiari als efectes d'assistència sanitària a Espanya, amb càrrec a fons públics, a través del SNS, arreplega en les seues disposicions addicionals tercera, quarta i quinta l'accés a la cobertura d'assistència sanitària a través de la subscripció d'un conveni especial per mitjà del pagament de la corresponent contraprestació, la prestació d'assistència sanitària per als sol·licitants de protecció internacional i per a les víctimes de tracta de sers humans, amb l'extensió prevista en la cartera comuna bàsica de servicis assistencials del sistema nacional de salut.

Finalment, en relació amb els estrangers no registrats ni autoritzats com a residents a Espanya, l'article 3 ter de la Llei 16/2003, de 28 de maig, establix que rebran assistència sanitària en situacions d'urgència per malaltia greu o accident, siga quina siga la seua causa, fins a la situació d'alta mèdica. En les esmentades situacions estes persones tenen la garantia de rebre assistència sanitària si la requerixen, i ningú pot deixar de ser atés per la sanitat pública.

D'altra banda, d'acord amb la Llei 33/2011, de 4 d'octubre, General de Salut Pública, les prestacions sanitàries de salut pública en el sistema nacional de salut inclouen accions preventives, assistencials, de seguiment i control de situacions dirigides a preservar la salut pública de la població, així com evitar els riscos associats a situacions d'alerta i emergència sanitària. Les competències i actuacions en matèria de salut pública corresponen a les comunitats autònomes, les quals les exercixen independentment del dispositiu d'assistència sanitària i que es dirigixen a tota la població sense distinció del seu accés al sistema sanitari assistencial.





II



D'altra banda, a la Comunitat Valenciana, són principis rectors de l'actuació del Sistema Valencià de Salut previstos en la Llei 10/2014, de 29 de desembre, de la Generalitat, de Salut de la Comunitat Valenciana, entre altres:

1. La universalització de l'atenció sanitària, que garantix la igualtat efectiva d'accés als servicis i actuacions sanitàries, de conformitat amb la legislació vigent.

2. El respecte a la dignitat de la persona, a la seua intimitat i a l'autonomia de la seua voluntat en l'àmbit de les actuacions previstes en la llei indicada.

3. La concepció integral de la salut i del seu model assistencial.

4. La política sanitària global, per mitjà de la interrelació funcional de totes les infraestructures sanitàries públiques, tant les assistencials com les pròpies de salut pública, l'activitat de les quals es concentra en la vigilància, la promoció, la protecció de la salut i la prevenció de la malaltia.

5. La concepció d'una salut pública intersectorial, entre els fins de la qual està la superació de les desigualtats territorials, socials, culturals i de gènere i que serà periòdicament avaluada per a garantir la transparència, proporcionalitat, idoneïtat i seguretat de totes les seues actuacions.





III



L'aplicació a la Comunitat Valenciana del que establix el Reial Decret Llei 16/2012, de 20 d'abril, va deixar sense cobertura d'accés reglat al Sistema Valencià de Salut a un total de 127.000 ciutadans que anteriorment disposaven legalment de targeta sanitària del SNS d'acord amb el Reial Decret 1088/1989, de 8 de setembre, la normativa bàsica de la Seguretat Social i la mateixa Llei 6/2008, de 2 de juny, d'Assegurament Sanitari del Sistema Públic de la Comunitat Valenciana.



Com a conseqüència dels moviments migratoris, dels processos de regularització i de l'accés no reglat o no registrat en el Sistema Valencià de Salut, este col·lectiu actualment és molt més reduït, però es continua detectant la presència de col·lectius exclosos, amb accés limitat o no regulat a la sanitat pública a la Comunitat Valenciana.



La limitació de cobertura a la garantia d'accés en cas d'urgències i a la inclusió de determinats procediments de salut pública, així com la indefinició en els conceptes de gratuïtat de l'assistència prestades, ha generat de fet una situació contrària a allò que s'ha establit com a principis rectors en la mateixa Llei 10/2014, de 29 de desembre, de la Generalitat, de Salut de la Comunitat Valenciana.

D'altra banda, l'eficàcia i eficiència de l'acció assistencial, de promoció de la salut i de defensa de la salut pública del Sistema Valencià de Salut s'ha vist compromesa per la presència d'un important col·lectiu no inclòs de forma sistemàtica i reglada en els procediments generals habilitats per a estos fins.

La falta d'assignació de metge de família, la no inclusió en programes de seguiment de la cronicitat, en els programes de promoció i prevenció de la salut pública, l'absència de garanties de continuïtat i manteniment de l'atenció sanitària i dels tractaments farmacològics, ha generat un impacte negatiu en la salut de la població i inclús en els mecanismes organitzatius, de gestió i de planificació del mateix Sistema Valencià de Salut, per això s'ha produït la utilització innecessària de recursos sanitaris que fan menys eficient l'atenció sanitària global.



Per tot això, i davant de la necessitat de pal·liar urgentment la situació actual, en coherència amb el principi rector d'universalitat d'accés a l'assistència sanitària arreplegat en la Llei 10/2014, de 29 de desembre, de la Generalitat, és necessari establir les condicions d'accés al Sistema Valencià de Salut de l'esmentat col·lectiu actualment exclòs, mantenint els principis d'equitat, garantia d'accés, sostenibilitat econòmica, eficiència en la prestació de servicis sanitaris i defensa de la sanitat pública.



Este decret llei dóna resposta a la situació d'indefensió sanitària en què van quedar els col·lectius afectats pel Reial Decret 16/2012, de 20 d'abril, majoritàriament persones estrangeres en situació administrativa irregular i socialment desfavorida, i reprén la labor exercida per la societat civil a través de les entitats que s'han significat en la defensa del dret universal a la salut i l'accés integral a l'assistència sanitària davant de la limitació de la cobertura. Juntament amb estes organitzacions civils i professionals ha treballat la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública per a definir una nova realitat que garantisca una atenció sanitària digna per a tota persona.

En virtut de tot l'anterior, de conformitat amb allò que disposa l'article 28 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 24 de juliol de 2015,





DECRETE



Article 1. Objecte

1. Este decret llei té com a objecte establir, en l'àmbit del sistema sanitari públic valencià, els requisits que garantisquen l'accés a les prestacions sanitàries, en igualtat de condicions d'accés i qualitat que la resta de la població assegurada, a aquelles persones estrangeres no registrades ni autoritzades com a residents a Espanya i amb residència efectiva a la Comunitat Valenciana, que no tinguen la condició d'assegurades ni de beneficiàries del sistema nacional de salut, previst en l'article 3.5 de la Llei 16/2003, de 28 de maig, de Cohesió i Qualitat del Sistema Nacional de Salut, i que no puguen exportar el dret a cobertura sanitària en el sistema nacional de salut (SNS) des dels seus països d'origen, ni existisca un tercer obligat a pagament.

2. A les persones que es puguen acollir a les condicions d'accés al sistema valencià de salut establides per este decret llei no se'ls atribuïx la condició de persona assegurada o beneficiària del sistema nacional de salut.



Article 2. Àmbit d'aplicació

1. L'accés a les prestacions d'assistència sanitària serà efectiu per a aquelles persones empadronades en un municipi de la Comunitat Valenciana que complisquen els requisits previstos en l'article 6 d'este decret llei.

2. L'atenció sanitària es prestarà exclusivament en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, per tant, no genera dret a la cobertura de l'assistència sanitària amb càrrec a la Generalitat fora d'esta.





Article 3. Prestacions assistencials

1. Les persones que accedisquen al Sistema Valencià de Salut en les condicions establides en este decret llei tindran accés a la cartera comuna bàsica de servicis, en les mateixes condicions d'igualtat efectiva i qualitat que la resta d'usuaris del SNS.

2. Les prestacions sanitàries de la cartera comuna bàsica hauran de ser indicades i realitzades pels professionals sanitaris i es facilitaran en centres, establiments i servicis del sistema valencià de salut, propis o concertats.

3. En l'àmbit de l'atenció primària s'inclou la realització de mètodes diagnòstics, preventius i terapèutics. En el cas que el procés assistencial ho requerisca, el tractament farmacològic formarà part d'este.





Article 4. Prestacions farmacèutiques i ortoprotètiques

1. La prescripció de medicaments es realitzarà en recepta oficial. En els tractaments farmacològics ambulatoris la persona usuària haurà d'abonar el 40 per cent del preu de venda al públic dels medicaments. Esta quantitat serà del 10 per cent en el cas que es tracte de medicaments sotmesos a aportació reduïda.

2. En el cas de les prestacions ortoprotètiques, les persones incloses en l'àmbit d'aplicació d'este decret llei accediran en les mateixes condicions que s'establisquen per a la resta d'usuaris del sistema nacional de salut.



Article 5. Prestacions de salut pública

Les persones que accedisquen al sistema valencià de salut en les condicions establides en este decret llei seran incorporades a les activitats emmarcades en l'àmbit de la salut pública.

Article 6. Requisits d'inclusió

Podran acollir-se al que establix este decret llei les persones que, no tenint la condició d'assegurades ni de beneficiàries del sistema nacional de salut, d'acord amb el que disposen els articles 2 i 3 del Reial Decret 1192/2012, de 3 d'agost, reunisquen els requisits següents:

1. Tindre la condició d'estranger, major d'edat, no registrat ni autoritzat a residir a Espanya.

2. Acreditar que s'està empadronat amb residència efectiva en algun municipi de la Comunitat Valenciana un mínim de tres mesos.

3. No tindre reconegut per l'Institut Nacional de la Seguretat Social (INSS) o l'Institut Social de la Marina (ISM) la condició d'assegurat o beneficiari del sistema nacional de salut, ni tindre possibilitat d'accés a cobertura sanitària pública per qualsevol altre títol i no poder exportar el dret de cobertura sanitària des del país d'origen o procedència.



4. No poder accedir a cobertura sanitària en el SNS a l'empara dels reglaments comunitaris i convenis internacionals existents en matèria d'assistència sanitària.

5. Acreditar, per mitjà de l'informe social corresponent, la impossibilitat de subscripció del conveni especial a què es referix el Decret 190/2013, de 20 de desembre, del Consell.



Article 7. Sol·licitud i data d'efecte

1. Les persones que complisquen amb els requisits de l'article 6 hauran de presentar la sol·licitud específica, juntament amb la resta de la documentació, en el centre de salut que els corresponga segons el domicili habitual.

2. La data d'efecte serà la que s'establisca en l'acte de reconeixement de la modalitat assistencial establida específicament.



Article 8. Document d'assistència i identificació en el sistema d'informació poblacional (SIP)

Per a la seua identificació personal i accés al sistema valencià de salut, les persones compreses en l'objecte d'este decret llei disposaran d'un document d'assistència sanitària SIP. Este document només serà vàlid a la Comunitat Valenciana.



Article 9. Assignació de metge i centre d'atenció primària

L'assignació del centre de salut serà la que corresponga segons el mapa sanitari, en virtut del domicili habitual de l'interessat. El metge de família s'assignarà atenent els criteris establits.



Article 10. Supòsits d'exclusió i fi de la validesa de l'acreditació

1. La modalitat on es registren i acrediten en el SIP estos usuaris tindrà una vigència de dos anys, renovables per mitjà de l'acreditació d'estos requisits documentats en la seua inclusió inicial.

2. L'acreditació en el SIP en esta modalitat deixarà de ser vàlida per alguna de les circumstàncies següents:

a) Quan es deixen de complir els requisits exigits en l'article 6 d'este decret llei.

b) Quan no s'haja renovat el document acreditatiu en el termini i forma requerits.

c) Per decisió de la persona interessada.

d) Per utilització inadequada.



DISPOSICIONS ADDICIONALS



Primera. Situacions especials

1. S'establirà un procediment especial que incloga un informe social estimatori en el cas que el ciutadà amb residència efectiva a la Comunitat Valenciana no puga acreditar el seu empadronament, o quan justifique la dificultat per a l'obtenció dels documents requerits i, en general, quan s'hagen d'estendre les condicions d'accés establides en este decret llei a aquells ciutadans sense distinció d'origen, procedència i circumstàncies de la residència efectiva segons allò que s'ha establit per a cada cas en el desenrotllament d'este decret llei.

2. A fi de garantir la continuïtat dels tractaments farmacològics prescrits, o quan així estiga indicat per motius de salut pública, s'establiran ajudes de caràcter social a ciutadans especialment desfavorits, en el marc de les disponibilitats pressupostàries de cada exercici.



Segona. Avaluació i seguiment

1. Periòdicament es monitoritzarà la cobertura i la suficiència, així com la possible utilització inadequada de l'accés al sistema valencià de salut.

2. Amb la finalitat d'avaluar el compliment dels objectius d'este decret llei, es crearà una comissió mixta amb representació de la conselleria amb competències en matèria de sanitat i de les organitzacions socials més representatives en defensa del dret a l'accés a l'atenció sanitària universal. Esta comissió es reunirà almenys dos vegades a l'any, i elevarà les seues conclusions a la conselleria indicada.



DISPOSICIÓ FINAL



Única. Entrada en vigor

Este decret llei entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



València, 24 de juliol de 2015



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER



La consellera de Sanitat Universal i Salut Pública,

CARMEN MONTÓN GIMÉNEZ

Mapa web