Ficha disposicion

Ficha disposicion





Decret 42/1986, de 21 de març, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual es defineix i s'estructura l'Atenció Primària de la Salut a la Comunitat Valenciana.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 369 de 28.04.1986
Referència Base de Dades:  0515/1986
 



Decret 42/1986, de 21 de març, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual es defineix i s'estructura l'Atenció Primària de la Salut a la Comunitat Valenciana.

Aquesta reforma de l'estructura sanitària de la Comunitat Valenciana respon a l'interés de posar en marxa un model qualitativament distint de cuidar la salut de la població. Es expressió política d'una concepció de la sanitat que, partint de la salut com a objectiu utòpic, busca, mitjançant l'acció legislativa, administrativa, tècnica participativa, promoure el grau més gran possible de salut a la nostra Comunitat, tot creant els instruments capaços de donar solució a les seues necessitats.

En aquest nou model sanitari, els diferents nivells orgànics i funcionals s'integren i coordinen amb els recursos polítics, administratius i tècnics del seu àmbit territorial com a única possibilitat de portar a terme la política de salut.

En l'Atenció Primària s'integren les accions sanitàries sobre la Comunitat i l'individu, encaminades a cuidar i millorar la salut individual i col·lectiva als llocs on els hòmens viuen i treballen.

Amb aquest models estableixen les condicions per tal de millorar la qualitat assistencial. L'assistència primària passa, d'ésser tan sols una assistència a demanda essencialment curativa, a ser, també, una assistència programada, essencialment preventiva i educativa. Augmenta la cobertura dels nostres serveis, arribant així als grups de persones amb més necessitats sanitàries. Millora la formació sanitària de la població i afavoreix l'adquisició d'hàbits beneficiosos per a la salut. La informació sanitària s'eixampla i adquireix una representativitat més gran.

Per això, i a proposta del Conseller de Sanitat i Consum, i amb la deliberació prèvia del Consell de la Generalitat Valenciana, en sessió celebrada el dia 21 de març de 1986,

ORDENE:

CAPITOL I

De la definició i estructura de l'atenció Primària

Article primer

L'Atenció Primària constitueix l'instrument bàsic per tal que el Servei Sanitari i la població puguen conéixer l'estat de salut de les col·lectivitats i individus humans, les seues necessitats, i els factors de risc per a la salut a què es troben exposats, apreciar-hi precoçment canvis i intervenir, controlar, disminuir o eliminar nous factors de risc.

Està integrada pel conjunt de serveis personalitzats i comunitaris posat a disposició de tota la població.

Article segon

L'Atenció Primària de la Salut de la Comunitat Valenciana s'estructura en:

a) Zones de Salut.

b) Arees de Salut.

CAPITOL II

De les Arees de Salut

Article tercer

La Zona de Salut és una delimitació geogràfica i poblacional que abasta una població de 5000 a 30.000 habitants, ateses sanitàriament per un Equip d'assistència Primària. justificadament podran delimitar-se Zones de Salut de major o menor població.

Article quart

A cada Zona de Salut hi haurà un Centre d'assistència Primària dotat de L'equipament necessari per a l'execució de les activitats assistencials, educatives i administratives de L'equip d'assistència Primària.

Es la institució sanitària específica de la comunitat, oberta a tota iniciativa de coordinació d'institucions comunitàries que redunda en la millora de la qualitat de la vida, i el Lloc on es reuneix la comunitat amb L'equip d'assistència Primària que l'atén.

Article cinquè

L'Equip d'assistència Primària és el conjunt de personal sanitari i no sanitari que treballa en la Zona de Salut dependent del servei sanitari públic. El seu objectiu és cuidar de la salut de cada un dels habitants de la zona i de les poblacions que comprén.

Article sisé

L'equip d'assistència Primària el componen:

a) Metges de Medicina General, Pediatres, Ajudants Tècnics Sanitaris o Diplomats en Infermeria, i Auxiliars de Clínica.

b) D'altre personal sanitari en funció de les característiques específiques de cada zona.

c) Assistents socials quan pertoque.

d) Personal administratiu, de serveis, de recepció i informació al públic i el que es considere necessari per al bon funcionament dels Centres.

Article seté

Són funcions de L'equip d'assistència Primària:

a) Fer el diagnòstic i tractament de les patologies més freqüents amb mitjans propis o tot complementant-se amb serveis de suport, amb especialitats o amb l'hospitalització.

b) Fer els programes de seguiment i atencions de salut en malalts crònics, en malalts amb patologia invalidant i programes de prevenció de patologia secundària.

c) Desplegar programes d'atenció personal i familiar per al malalt d'evolució fatal.

d) Vigilar la salut de grups homogenis (embarassades, lactants, ancians, grups exposats a riscs ambientals, laborals i d'altres) i fer activitats encaminades a la detecció precoç de patologies determinades.

e) Educar la comunitat en matèria de salut.

f) Proveir de serveis preventius la comunitat: planificació familiar, vacunació, salut dental infantil d'altres.

g) Recollir dades epidemiológiques, certificats mèdics i exàmens de salut obligatoris; programar les tasques pròpies de la zona i avaluar-ne les activitats; així com totes les tasques administratives que deriven de l'assistència a cada persona.

h) Participar en la formació de personal sanitari, en l'actualització de coneixements i en la investigació.

Article vuité

L'equip d'assistència Primària desplegarà els programes i subprogrames que els serveis centrals i d'àrea hagen elaborat amb caràcter general. Així com els programes específics per a la seua Zona de Salut. Senyalarà els objectius d'avaluació triats per a cadascun dels programes i subprogrames, i el seu pla d'execució. Fixarà les sessions d'avaluació, d'estudi de casos problema i d'actualització de coneixements, i distribuirà l'horari de treball de cadascun dels components de L'equip.

Al final de cada any es farà una memòria de l'activitat desplegada per L'equip d'assistència Primària i els objectius assolits dins del seu programa de treball.

Article nové

L'equip d'assistència Primària efectua les seues activitats en el Centre d'assistència Primària i en la comunitat inclosa en la seua Zona, en coordinació tècnica i funcional amb els serveis sanitaris de suport a l'assistència Primària i especialitzats i els serveis de l'Àrea.

Article deu

L'equip d'assistència Primària haurà d'afavorir la participació ciutadana en la priorització de les seues activitats i en l'execució dels seus programes.

Article onze

L'equip d'assistència Primària donarà suport tècnic a les accions sanitàries municipals que es determinen com a pròpies per la Conselleria de Sanitat i Consum.

Article dotze

Un dels components de L'equip actuarà de coordinador de la Zona de Salut.

El coordinador exercirà, a més de les funcions que per la seua professió li són pròpies dins de les activitats que desplega L'equip, les de:

a) Coordinació interna de L'equip.

b) Vigilància de la implementació de programes i subprogrames.

c) Coordinació externa de L'equip amb els serveis i institucions sanitàries, amb d'altres institucions comunitàries i amb la població, podent encomanar aquesta funció en altres components de L'equip.

Si per a l'execució d'aquestes funcions necessita ser alliberat, parcial o totalment, de les que per la seua professió li són pròpies dins de les activitats que desplega L'equip, la Direcció de l'Àrea donarà resposta adequada a aquesta necessitat.

Per a l'elecció del coordinador de Zona, L'equip d'assistència Primària proposarà al Consell de Salut de l'Àrea tres persones del mateix equip, elegits per raó de les seues qualitats de treball, acceptació i mèrits. El Consell de Salut escollirà una de les persones incloses en la terna.

La duració del càrrec serà de dos anys, podent ser reelegit.

Per raons justificades i acceptades pel Consell de Salut de l'Àrea podrà nomenar-se nou coordinador abans de complir-se el període esmentat.

El coordinador podrà proposar d'altres persones de L'equip perquè col·laboren en les tasques que li són pròpies i perquè el substituesquen en els casos d'absència, vacant o malaltia.

Article tretze

L'equip d'assistència Primària depén de la Gerència de l'Àrea de Salut.

CAPITOL III

De les Arees de Salut

Article catorze

L'Àrea de Salut és la demarcació geogràfica i poblacional per a la planificació, programació, gestió i coordinació de l'atenció de la salut de la comunitat i de l'individu.

Abasta poblacions entre 200.000 i 250.000 habitants, podent-se delimitar justificadament àrees de major o menor volum de població.

En l'Àrea de salut s'integren les Zones de Salut i els Equips d'Assistència Primària, i les unitats de suport específic de l'atenció primària.

Article quinze

Correspon a la Conselleria de Sanitat i Consum la delimitació de les Arees i les Zones de Salut en l'àmbit geogràfic de la nostra Comunitat.

Article setze

Són funcions de l'Àrea de Salut:

a) La promoció de la salut o foment d'activitats millorades: l'educació per a la salut, programes d'alimentació i nutrició, accions sobre grups homogenis.

b) La protecció de la salut o foment d'activitats encaminades a protegir la població exposada a riscs ambientals de tipus general (medi urbà) i de tipus específic (laboral, aliments, medicaments, productes d'higiene corporal i d'altres).

c) La prevenció de la malaltia o conjunt d'activitats dirigides a prevenir l'aparició, el desenvolupament i les complicacions de la malaltia en l'individu.

d) La coordinació de l'assistència primària o conjunt d'activitats dirigides a coordinar les actuacions dels Equips d'Assistència Primària i les seues unitats de suport, i a millorar la qualitat de l'assistència mèdica.

Article disset

El Centre de Salut Comunitària de l'Àrea és l'estructura fisica on se situa L'equip de Salut de l'Àrea.

L'Àrea de Salut podrà comptar amb unitats especialitzades de suport a l'atenció primària dependents del Centre de Salut Comunitària.

Article divuit

El Centre de Salut Comunitària coordina el conjunt de serveis públics i institucions municipals amb funcions legalment reconegudes en matèria de salut pública i assistència mèdica, assegurant la integració de totes les funcions sanitàries

en una acció coherent derivada de la concepció integral de la salut.

Article dinou

El Centre de Salut Comunitària estableix la integració amb la comunitat a través dels Consells de Salut de l'Àrea i de les Corporacions Locals.

Article vint

El Centre de Salut Comunitària es coordina amb l'Administració, institucions, sindicats i serveis comunitaris per garantir l'optimització dels recursos públics en la implementació de la política de salut on la identificació del risc epidemiológic és l'element guia per a la planificació i intervenció sanitària.

Ofereix un suport institucional i tècnic a l'acció sanitària municipal.

Article vint-i-u

L'equip de Salut de l'Àrea és el conjunt de personal sanitari i no sanitari que treballa en el Centre de Salut Comunitària desplegant les funcions que recull l'article 16.

Es compon de:

a) Personal titulat superior amb formació especial en salut pública o comunitària.

b) Diplomats en infermeria amb formació especial en salut pública i d'altres tècnics de grau mitjà.

c) Auxiliars sanitaris i personal tècnic de formació professional.

d) Personal administratiu i de serveis.

Podran integrar-s'hi d'altres professionals quan les necessitats de l'Àrea ho demanen.

Article vint-i-dos

L'equip de Salut de l'Àrea, en el seu àmbit territorial i sota la direcció dels serveis centrals de la Conselleria de Sanitat i Consum, efectuarà:

a) El foment dels sistemes d'informació sanitària.

b) El foment d'un sistema de vigilància epidemiològica per a la detecció precoç dels canvis del patró epidemiològic, el control i la prevenció de les malalties i la intervenció immediata davant situacions epidèmiques o sospitoses d'epidèmia.

c) La realització d'estudis epidemiológics per individualitzar els factors de risc de l'Àrea que intervenen en el procés d'emmalaltir.

d) La confecció de mapes de risc per conéixer la distribució dels factors de risc ambiental en el medi urbà i en el medi laboral.

e) La vigilància i control de la higiene ambiental intervenint en les condicions del sanejament bàsic de l'habitatge, l'ordenació urbana, la contaminació ambiental i el control d'activitats molestes, malsanes, nocives i perilloses.

f) La vigilància i control de l'ambient laboral i la salut dels treballadors.

g) La higiene de l'alimentació, especialment en la vigilància de la producció i distribució d'aliments i el control de la seua qualitat sanitària.

h) La programació i execució de les accions preventives, tant en el terreny medis com en el ambiental i laboral.

i) La integració funcional dels recursos sanitaris per al desplegament coordinat dels programes d'intervenció.

j) L'avaluació dels programes i recursos com a mitjà de control del rendiment.

k) La socialització de la informació sanitària tot posant a l'abast de la població i en un llenguatge comprensible, la

informació científico-mèdica i les recomanacions que se'n deriven.

Estarà representat en les estructures de participació, assessorament i control de la política sanitària incloses en aquest Decret i les que s'hi poguessen reglamentar.

Article vint-i-tres

L'equip de Salut de l'Àrea s'ocuparà de la formació i el perfeccionament del personal de les Zones i l'Àrea de Salut, i fomentarà la investigació en matèria de salut.

Article vint-i-quatre

El Centre de Salut Comunitària s'articula en les unitats funcionals següents:

a) Unitat de Salut Pública: on estan incloses les activitats de:

Identificació i estudi dels factors de risc i dels problemes de salut de l'Àrea.

Vigilància i control dels riscs ambientals, laborals, alimentaris i socials.

Assessorament a les institucions municipals sobre els problemes de salut pública.

Organització i empenta d'activitats d'educació per a la salut i millora del nivell sanitari de la població.

Avaluació de l'eficàcia i eficiència de les intervencions sanitàries.

b) Unitat d'assistència Primària, les comeses de la qual són:

Vigilar i coordinar el funcionament de les Zones de Salut.

Proporcionar els recursos i el suport tècnic als Equips d'assistència Primària per a la implementació dels programes.

Recollir les suggerències, propostes i peticions dels Equips d'Assistència Primària i les realitzades pels Ajuntaments a través dels equips esmentats.

Dissenyar programes específics per a l'Àrea.

Informar els programes específics elaborats pels Equips d'Assistència Primària.

Coordinar els serveis de suport a l'assistència Primària (planificació familiar, salut mental, medicina del treball, radiologia i laboratori).

Vigilar la qualitat i adequació dels serveis esmentats.

Coordinar-se amb els serveis especialitzats en règim ambulatori o d'hospitalització.

c) Unitat de funcions administratives:

Gestió de personal.

Gestió econòmica.

Aprovisionament.

Suport administratiu per a la formació de personal.

CAPITOL IV

Dels Organs de l'Àrea de Salut

Article vint-i-cinc

Els òrgans de l'Àrea de Salut són:

De Participació: El Consell de Salut de L'Àrea.

De Direcció: El Consell de Direcció de l'Àrea.

De Gestió: El Gerent de l'Àrea.

Article vint-i-sis

U. El Consell de Salut de l'Àrea és un òrgan col·legiat d'àmplia representació l'objectiu del qual és vetlar per l'adequació dels serveis de salut de l'Àrea a les necessitats de salut de les col·lectivitats que el conformen i de cada un dels seus habitants.

Dos. El Consell de Salut de L'Àrea estarà constituït per:

La representació dels ciutadans a través de les Corporacions Locals compreses en la seua demarcació, que suposarà el 50% dels membres.

La representació de l'administració Sanitària i del personal de L'Àrea de Salut, que en conformarà el restant 50% de membres.

Tres. La representació de les Corporacions Locals serà a través de les Zones de Salut, i totes estaran representades en el Consell segons la proporció d'un representant per cada deu mil habitants o fracció, cosa que determinarà, segons la proporció anterior, el número final de membres del Consell.

Quatre. La representació de l'administració Sanitària es distribuirà de la forma següent:

Un 50% elegit per la Direcció General de Salut i Assistència Primària entre els quals figurarà el gerent de L'Àrea.

Un 40% elegit pels Equips d'assistència Primària entre els seus membres.

Un 10% elegit pel personal del Centre de Salut Comunitària entre els seus membres.

Article vint-i-set

Les funcions del Consell de Salut són:

Elevar les propostes dels plans de salut de l'Àrea i informarlos per a la seua tramesa a la Conselleria de Sanitat i Consum, així com les propostes de pressuposts de l'Àrea i les propostes de plantilles de personal.

Proposar les necessitats que, en matèria de salut, han de ser ateses.

Conéixer i informar la memòria anual de l'Àrea de Salut.

Elegir President i Secretari del Consell de Salut.

Elegir el Consell de Direcció entre els membres.

Elaborar-ne el reglament intern.

Article vint-i-vuit

El Consell de Salut es reunirà, si més no, dues vegades a l'any amb caràcter ordinari.

Es reunirà amb caràcter extraordinari quan ho sol·licite un terç dels membres o quan el President considere que hi haja motius justificats.

Article vint-i-nou

La Conselleria de Sanitat i Consum convocarà els membres que pertanyen al Consell de Salut de L'Àrea per procedir a la seua constitució i elecció del President del Consell. Hom reglamentarà el procediment per a aquestos fins.

Article trenta

El President del Consell de Salut convoca i presideix les reunions del Consell i en proposa el secretari.

Article trenta-u

són funcions del Secretari del Consell de Salut:

Redactar les actes de les reunions per a l'aprovació.

Enviar els acords, còpia d'actes, plans i proposta de pressuposts a la Direcció General de Salut i Assistència Primària de la Conselleria de Sanitat i Consum.

Les altres funcions pròpies dels Secretaris d'òrgans col·legiats.

Article trenta-dos

El Consell de Direcció de L'Àrea de Salut estarà compost per 1/3 dels membres del Consell de Salut, elegits de la forma següent:

Un 40% dels membres seran representants de les Corporacions Locals.

Un altre 40% dels membres representaran a l'administració Sanitària.

El 20% restant dels membres seran representants del personal de L'Àrea i Zones de Salut.

Article trenta-tres

Les funcions del Consell de Direcció de L'Àrea de Salut són:

a) Vigilar el compliment dels acords adoptats pel Consell de Salut.

b) Estudiar i informar les propostes del Consell.

c) Estudiar i informar les propostes de la Gerència de l'Àrea.

d) Assumir les funcions que en el reglament se li assignen i les que el Consell hi delegue

el La proposta de nomenament i cessament del Gerent de l'Àrea de Salut.

f) L'aprovació de la memòria anual de l'Arca de Salut.

Article trenta-quatre

El Consell de Direcció de L'Àrea es reunirà, en sessió ordinaria, si més no, una vegada al trimestre Hom en celebrarà reunió. extraordinària quan ho sol·licite 1/3 dels membres, el Gerent de L'Àrea de Salut o a proposta del President.

Article trenta-cinc

El Consell de Direcció de L'Àrea de Salut serà presidit pel President del Consell de Salut i actuarà com a Secretari el Gerent de L'Àrea.

Article trenta-sis

La Gerència de L'Àrea de Salut és l'òrgan que dirigeix i gestiona l'actuació sanitària i administrativa de L'Àrea. Coordina els responsables de les distintes unitats del Centre de Salut Comunitària.

El Gerent de L'Àrea de Salut serà nomenat i cessat pel Conseller de Sanitat i Consum, a proposta del Consell de Direcció de L'Àrea.

Article trenta-set

Són funcions de la Gerència de l'Àrea:

Elaborar els projectes de programes de salut de l'Àrea, incloent-hi els programes de salut proposats per les Zones i presentar-los al Consell de Salut tot proposant un ordre de prioritats específiques de l'Àrea de Salut.

Presentar al Consell de Salut els programes elaborats per la Conselleria.

Integrar els programes aprovats en el Consell amb els de la Conselleria de Sanitat i Consum per a la implementació en les Zones de Salut i l'Àrea.

Elaborar el pla de necessitats de recursos materials i de personal.

Elaborar el projecte de pressuposts de l'Àrea.

Article trenta-vuit

La Gerència dependrà orgànicament i funcionalment de la respectiva Direcció Territorial de la Conselleria de Sanitat i Consum.

DISPOSICIONS ADDICIONALS

Primera

Els Funcionaris Tècnics de l'Estat al servei de la Sanitat Local, pertanyents als Cossos Especials de Metges, Practicants i Comares Titulars s'incorporaran als Equips d'assistència Primària a mesura que aquests es constituesquen, i conforme a les condicions i termes que oportunament establesca la Conselleria de Sanitat i Consum.

Segona

Els Funcionaris Tècnics de l'Estat al servei de la Sanitat Local, pertanyents als Cossos de Farmacèutics i Veterinaris quedaran adscrits a les distintes Arees que delimite la Conselleria de Sanitat i Consum, i d'acord amb les funcions i condicions que aquesta dispose.

DISPOSICIONS TRANSITORIES

Primera

Mentre la Conselleria de Sanitat i Consum no elabore un procediment nou, la delimitació de les zones i Arees de Salut podrà portar-se a terme a proposta de les Comissions Províncials creades per a la confecció del Mapa Sanitari, regulades per Reial Decret 2221/1978, de 25 d'agost i disposicions posteriors.

Segona

En relació amb el que estableixen les Disposicions Addicionals, Primera i Segona, mentre no es constiuesquen i posen en funcionament els Equips d'assistència Primària i els Equips de Salut d'àrea, i es regulen les incorporacions dels diversos Funcionaris Tècnics de l'Estat al servei de la Sanitat Local, els partits mèdics, farmacèutics i veterinaris continuaran essent el marc territorial on els esmentats funcionaris prestaran els serveis, Llevat d'aquells programes d'intervenció sanitària que la Conselleria de Sanitat i Consum estime inajornables, cas del qual l'àmbit de referència geogràfica vindrà donat per la Zona o L'Àrea de Salut, segons pertoque.

Tercera

Fins que no obtinguen el desplegament adequat les previsions organitzatives de l'Atenció Primària compreses en aquest Decret, pel Consell i a proposta de la Conselleria de Sanitat i Consum, s'aprovaran Acords i Convenis amb Ajuntaments i Mancomunitats de Municipis que s'estimen necessaris, en matèria de promoció, protecció, prevenció i recuperació de la salut, en els quals es regularan les responsabilitats, aportacions i funcions que assumesca cada Administració així com el seguiment del compliment del Conveni.

Quarta

Fins que no s'efectue la transferència a la Generalitat Valenciana de les funcions i serveis pertanyents a l'Institut Nacional de la Salut, el desplegament dels serveis d'assistència primària se sotmetrà a la Comissió de Coordinació de l'assistència Sanitària de la Comunitat Valenciana, creada per Conveni de 17 de setembre de 1985, subscrit entre el Ministeri de Sanitat i Consum i la Conselleria de Sanitat i Consum.

DISPOSICIONS FINALS

Primera

La Conselleria de Sanitat i Consum dictarà les normes necessàries per al desplegament d'aquest Decret.

Segona

La coordinació entre la Conselleria de Sanitat i Consum amb les Diputacions Províncials de la Comunitat Valenciana s'efectuarà segons els acords del Decret 129/1985, de 23 d'agost (DOGV núm. 282).

Tercera

Aquest Decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, 21 de març de 1986.

El Conseller de Sanitat i Consum,

JOAQUIM COLOMER I SALA

Mapa web