Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 15/2007, de 9 de febrer, del Consell, pel qual s'establixen mecanismes per a agilitar l'assistència sanitària a processos oncològics.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 5449 de 13.02.2007
Número identificador:  2007/1789
Referència Base de Dades:  1947/2007
 



L'article 54 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana establix que és competència exclusiva de la Generalitat l'organització, l'administració i la gestió de totes les institucions sanitàries públiques dins del territori de la Comunitat Valenciana.

D'acord amb l'article 7 de la Llei 14/1986, de 25 d'abril, General de Sanitat, els servicis sanitaris han d'adequar la seua organització i funcionament als principis d'eficàcia, celeritat, economia i flexibilitat.

La Llei 16/2003, de 28 de maig, de Cohesió i Qualitat del Sistema Nacional de Salut, establix accions de coordinació i cooperació de les administracions públiques sanitàries com a mitjà per a assegurar als ciutadans el dret a la protecció de la salut, amb l'objectiu comú de garantir l'equitat, la qualitat i la participació social en el Sistema Nacional de Salut. L'equitat, en la línia de desplegament del principi constitucional d'igualtat, que garantisca l'accés a les prestacions i, d'esta manera, el dret a la protecció de la salut en condicions d'igualtat efectiva en tot el territori i possibilite la lliure circulació de tots els ciutadans.

L'article 14 de la Llei 3/2003, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Ordenació Sanitària de la Comunitat Valenciana, establix que el Consell, per tal de millorar la qualitat de vida dels pacients i, per tant, delimitar el temps en la prestació de l'assistència, establirà les vies i mecanismes necessaris per a satisfer la demanda en un temps raonable.

L'article 4 de la Llei 1/2003, de 28 de gener, de la Generalitat, de Drets i Informació al Pacient de la Comunitat Valenciana, establix que tots els ciutadans en la Comunitat Valenciana així com les associacions de malalts o familiars de malalts amb àmbit d'actuació tant nacional com de la Comunitat Valenciana, tindran dret a rebre informació general referent al sistema de salut de la Comunitat Valenciana i l'específica sobre els servicis i unitats assistencials disponibles, així com a la seua forma d'accés.

La preocupació de la Generalitat es manifesta en el Pla d'Humanització de l'Assistència Sanitària de la Comunitat Valenciana, de manera que la Carta al Pacient, entre la informació sobre les activitats sanitàries posades al servici dels ciutadans, fa referència a una atenció sanitària basada en els estàndards de qualitat establits i encaminada a millorar el seu estat de salut, evitant-li riscos addicionals i reduint al màxim el seu patiment. En este sentit, la conselleria competent en matèria de sanitat vol fer realitat les expectatives dels ciutadans perquè l'atenció dels seus problemes de salut siga tractada en el temps i la forma més adequats. Este compromís es plasma en el Pla de Garantia de No Demora en els Servicis de Salut.

El càncer és un dels principals problemes de salut de la Comunitat Valenciana, com es deduïx de diversos estudis epidemiològics, per això s'ha convertit en una de les màximes prioritats del sistema sanitari definides en el Pla de Salut. Els tumors constituïxen la segona causa de mort a la Comunitat Valenciana. Són la causa del 28,1% de les defuncions en els hòmens i el 19,1% en les dones. Dels ingressos que es produïxen en els hospitals públics de la Comunitat Valenciana, aproximadament el 10% corresponen a pacients amb càncer. Els càncers de pulmó, colorectal, pròstata, estómac, bufeta i fetge són els més freqüents en els hòmens, mentre que en les dones els més freqüents són, primer de mama, i després, colorectal, pulmó, estómac, úter i ovaris.

La Conselleria de Sanitat, conscient del gran impacte que provoca el càncer entre la població valenciana, establia, en l'Orde de 9 febrer de 1996, per la qual es regula el Programa de Prevenció del Càncer de Mama a la Comunitat Valenciana, que en tot moment ha de quedar garantida la derivació de les dones amb sospita o troballa de malignitat a l'assistència especialitzada, per a la seua confirmació diagnòstica i tractament en cas de necessitat, fixant per a això un termini màxim.

A més a més, la Conselleria de Sanitat va elaborar el Pla Oncològic de la Comunitat Valenciana, regulat per l'Orde de 29 de gener de 2004, amb la finalitat de definir i orientar la política sanitària en relació amb este problema, i recollia les prioritats d'acció en diferents àmbits d'actuació, com ara: sistemes d'informació, prevenció primària i secundària, assistència sanitària, formació i investigació.

El càncer comporta unes repercussions psicològiques i socials molt importants, que comencen amb la incertesa del diagnòstic, la vivència del diagnòstic com a amenaça a la vida, els tractaments mateixos i l'adaptació que exigix una malaltia crònica.

Per això es considera necessari donar una solució àgil a este tipus de processos i habilitar els mecanismes perquè, en els pacients amb sospita fundada que puguen patir un procés oncològic, s'adeqüen els temps de realització de les proves diagnòstiques i d'inici del tractament una vegada confirmat el diagnòstic, augmentant per a això la capacitat del sistema si fóra necessari.

L'abordatge d'un problema de salut tan complex com el càncer, sobre el qual augmenten cada dia el coneixement i les possibilitats d'intervenció, fa que els mecanismes clàssics de garantia de no demora en llistes d'espera no siguen suficients i planteja nous reptes que exigixen una profunda posada al dia de les estratègies del sistema sanitari.

D'altra banda, la complexitat dels mètodes diagnòstics i terapèutics disponibles i la necessitat d'optimar els recursos existents fa absolutament necessari que l'atenció al pacient oncològic tinga un caràcter interdisciplinari i protocol·litzat, prestada per un equip en què estiguen representats tots els professionals que contribuïsquen al diagnòstic i tractament del càncer en les seues diverses fases i facetes. Açò contribuirà, de forma significativa, a millorar tant la qualitat de vida del pacient com la seua supervivència.

En conseqüència, es fa necessària la regulació de mesures per a agilitar i normalitzar l'accés a l'assistència sanitària de pacients oncològics.

Per tot això, d'acord amb el que establix en la Llei de Govern Valencià, a proposta del conseller de Sanitat, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 9 de febrer de 2007,

DECRETE

Article 1. Objecte

L'objecte d'este decret és establir la resolució dels processos oncològics com una de les prioritats del sistema sanitari públic, amb la disposició de mecanismes efectius per a agilitar la confirmació diagnòstica i l'inici del tractament.

Article 2. Àmbit d'aplicació

Tindrà dret a beneficiar-se de les garanties previstes en este decret tot pacient a qui se li ha reconegut el dret a l'assistència en el Sistema Sanitari Públic Valencià, segons la normativa vigent i en les condicions que esta establisca, sobre el qual existisca una sospita clínica fundada de qualsevol dels processos oncològics definits per la conselleria competent en matèria de sanitat, d'acord amb el que preveu este decret.

Article 3. Definicions

Per a esta disposició s'entén per:

1. Sospita clínica fundada: es considera que hi ha una sospita clínica fundada quan es complixen els criteris i característiques establits per a això en el corresponent document de normalització de pràctica clínica del procés oncològic corresponent.

2. Confirmació diagnòstica: és el conjunt d'actuacions diagnòstiques, després de la sospita clínica fundada, dutes a terme per distintes especialitats, i que generalment conclouen amb el resultat de l'estudi anatomopatològic i/o hematològic i l'estudi d'extensió.

3. Establiment del pla terapèutic: és una activitat de caràcter interdisciplinari, consistent en la valoració del pacient en el servici o unitat clínica corresponent, avalada per un comité de tumors, per a proposar un tractament a partir de la confirmació diagnòstica.

4. Inici efectiu del tractament: és el començament de l'aplicació del pla terapèutic per mitjà de la realització d'una primera intervenció amb tractaments locoregionals (cirurgia o radioteràpia) o tractaments sistèmics (quimioteràpia, hormonoteràpia o tractaments biològics).

5. Procés assistencial: és el conjunt d'actuacions normalitzades recollides en el corresponent document de normalització de pràctica clínica, elaborat i difós per la conselleria competent en matèria de sanitat. El procés assistencial s'inicia quan un metge de l'Agència Valenciana de Salut o del centre concertat que es determine, davant d'una sospita clínica fundada, realitza l'orientació diagnòstica de qualsevol dels processos oncològics definits per la conselleria competent en matèria de sanitat, d'acord amb el que preveu este decret. El procés assistencial inclou la confirmació diagnòstica, la proposta de pla terapèutic, el tractament i el seguiment per a la dita malaltia.

6. Fases del procés assistencial: per a este decret, es consideren dues fases en el procés assistencial:

- Fase 1a: des de l'apreciació de la sospita clínica fundada fins a l'establiment del pla terapèutic.

- Fase 2a: des de l'establiment del pla terapèutic fins a l'inici del tractament.

7. Termini de resposta: és el temps total transcorregut entre l'inici d'una de les fases del procés assistencial i la finalització. En el còmput d'este temps no es tenen en compte els retards imputables al pacient o a causes de força major.

Article 4. Terminis de resposta

1. El termini de resposta de la fase 1a es definirà, per a cada procés assistencial, en els corresponents documents de normalització de pràctica clínica i es publicarà en les disposicions de desplegament d'este decret.

2. El termini de resposta de la fase 2a s'ajustarà a les recomanacions següents:

- Tractament quirúrgic: 15 dies.

- Tractaments sistèmics: 7 dies.

- Radioteràpia: 28 dies (inclòs el procés de planificació).

Article 5. Mecanismes per a fer efectiva la garantia

1. La conselleria competent en matèria de sanitat adoptarà les mesures necessàries per a donar la màxima prioritat a la realització de procediments diagnòstics i terapèutics derivats d'una sospita clínica fundada, d'algun dels processos oncològics definits per l'esmentada conselleria d'acord amb el que preveu este decret, a fi de garantir els terminis de resposta regulats en l'article 4.

2. Per a això organitzarà, planificarà i adequarà els recursos propis per al compliment d'estos objectius, amb l'establiment de circuits ràpids de caràcter organitzatiu i administratiu, i amb la instauració de consultes de visita única amb criteris de derivació dirigida.

Addicionalment, es podran habilitar programes d'activitat fora de la jornada de treball habitual i d'atenció continuada, com els recollits en l'Acord de 27 de gener del 2006, del Consell, d'autoconcertació per a la reducció de llistes d'espera quirúrgica, o altres, amb els requisits d'eficàcia, capacitat i qualitat que s'establisquen.

De forma complementària, es podrà facilitar la utilització dels centres concertats i privats.

Tot això amb la finalitat que l'atenció sanitària es faça en temps adequats des del punt de vista clínic i social.

3. La conselleria competent en matèria de sanitat adequarà els sistemes d'informació per a possibilitar l'avaluació del compliment d'estos objectius.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Única . Normes que es deroguen

Queden derogades totes les disposicions que del mateix rang o d'un rang inferior s'oposen al que disposa este decret.

DISPOSICIONS FINALS

Primera. Habilitació reglamentària

Es faculta el conseller competent en matèria de sanitat per a dictar totes les disposicions que requerisca el desplegament i execució d'este decret.

Segona. Entrada en vigor

Este decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.

València, 9 de febrer de 2007

El president de la Generalitat,

FRANCISCO CAMPS ORTIZ

El conseller de Sanitat,

RAFAEL BLASCO CASTANY

Mapa web