Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDE de 15 d'abril de 2002, de la Conselleria de Sanitat, per la qual desplega el Decret 187/2001, de 27 de novembre, que regula l'establiment, el trasllat i la transmissió de les oficines de farmàcia, pel que fa a l'establiment, el trasllat i el tancament de les oficines de farmàcia.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 4267 de 10.06.2002
Número identificador:  2002/X5829
Referència Base de Dades:  2487/2002
 



ORDE de 15 d'abril de 2002, de la Conselleria de Sanitat, per la qual desplega el Decret 187/2001, de 27 de novembre, que regula l'establiment, el trasllat i la transmissió de les oficines de farmàcia, pel que fa a l'establiment, el trasllat i el tancament de les oficines de farmàcia. [2002/X5829]

L'article 5 de la Llei 6/1998, de 22 de juny, de la Generalitat Valenciana, d'Ordenació Farmacèutica de la Comunitat Valenciana, establix la subjecció a una autorització administrativa prèvia de la creació, l'obertura i el funcionament, l'ampliació, la modificació, el trasllat o el tancament dels centres, servicis o establiments d'atenció farmacèutica, i entre estos, de les oficines de farmàcia, i conferix a la Conselleria de Sanitat la competència per a la tramitació i la resolució dels expedients d'autorització.

De la mateixa manera, el Decret 187/2001, de 27 de novembre, del Consell de la Generalitat Valenciana, que regula l'establiment, el trasllat i les transmissions de les oficines de farmàcia, pel que fa a l'establiment i el trasllat de les oficines de farmàcia, establix els criteris per a l'amidament de les distàncies que han de mantindre les oficines de farmàcia entre si i respecte als centres sanitaris dependents de la Conselleria de Sanitat, i també les excepcions a la regla general de distàncies establida en l'article 23 de la Llei 6/1998, d'Ordenació Farmacèutica de la Comunitat Valenciana. De la mateixa manera, respecte als trasllats de les oficines de farmàcia ja establides, fixa els requisits per a determinar-ne el caràcter de voluntari, forçós o provisional, a fi d'aplicar les condicions que la llei establix per als diferents tipus de trasllat prevists.

Per això es fa necessari fer una orde que establisca les condicions particulars i procedents per a poder dur a terme els càlculs de les distàncies entre les oficines de farmàcia, i entre estos establiments i els centres sanitaris, adaptant-les a les diferents situacions urbanístiques, així com establir els criteris per a determinar l'àmbit d'influència de cada oficina de farmàcia.

Per tot això, fent ús de les atribucions conferides per l'article 35 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat Valenciana, de Govern Valencià, i el Decret 87/1999, que establix el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria de Sanitat, modificat pels decrets 198/999, de 19 d'octubre, i 46/2001, de 27 de febrer,

ORDENE

Article 1. Objecte de la norma

Esta orde té com a objecte desplegar el Decret 187/2001, de 27 de novembre, que regula l'establiment, el trasllat i la transmissió de les oficines de farmàcia, pel que fa a l'establiment, el trasllat i el tancament de les oficines de farmàcia.

Article 2. Designació de locals per l'obertura d'una nova oficina de farmàcia

Els locals designats per a la instal·lació d'una nova oficina de farmàcia hauran de guardar, amb caràcter general, una distància mínima de 250 metres respecte a les oficines de farmàcia més pròximes. Igualment, la ubicació d'una nova oficina de farmàcia haurà de guardar una distància mínima de 250 metres respecte a qualsevol centre sanitari dependent de la Conselleria de Sanitat, segons que establix l'article 23 de la Llei 6/1998, de 22 de juny, d'Ordenació Farmacèutica de la Comunitat Valenciana. Amb esta finalitat es prendran en consideració tant les oficines de farmàcia amb autorització ferma en via administrativa, com els centres sanitaris la construcció dels quals es trobe definitivament aprovada per la Conselleria de Sanitat.

Article 3. Amidament de les distàncies

3.1 Segons que establix l'article 3 del Decret 187/2001, de 27 de novembre, que regula l'establiment, el trasllat i la transmissió de les oficines de farmàcia, pel que fa a l'establiment i el trasllat de les oficines de farmàcia, amb caràcter general la distància entre oficines de farmàcia s'entendrà amidada des del centre de la façana del local en què es vol instal·lar l'oficina de farmàcia fins al centre de la façana del local que ocupen les oficines de farmàcia establides, més pròximes, tot això fet pel camí més curt que puga fer un vianant. Quant als centres sanitaris, l'amidament es farà de forma anàloga a l'anterior; excepcionalment, en els supòsits en què qualsevol dels locals des dels quals haja de fer-se l'amidament siga un edifici exempt, és a dir, que el local que ocupe tinga tot el perímetre en façana, l' amidament s'iniciarà o finalitzarà en el centre de l'accés al públic més pròxim.

3.2 Per al càlcul de les distàncies se seleccionarà, entre els possibles itineraris que puga seguir un vianant sense obstacles ni limitacions jurídiques, el que resulte més curt, sempre d'acord amb criteris de normalitat tant urbanística com topogràfica, rebutjant les rutes d'emergència o artificioses. El traçat haurà de transcórrer totalment per vials de caràcter públic i es descartaran els que hagen de circular per terrenys de titularitat privada, encara que sobre ells es preveja, per raons de planejament, la incidència d'una via pública o que n'estiga tolerat l'ús per al pas de vianants.

3.3 L'amidament de les distàncies es representarà sobre un plànol a escala 1:2000, elaborat per un tècnic competent, seguint una línia ideal d'amidament segons les normes que s'establixen en esta orde. El tècnic que elabore l'amidament farà constar el resultat parcial de l'amidament, i també una descripció, de cada un dels trams que componen la totalitat de recorregut.

3.4 L'amidament s'iniciarà en el centre de la façana del local designat per a la instal·lació de la oficina de farmàcia fins a l'oficina de farmàcia més propera, o del centre sanitari dependent de la Conselleria de Sanitat més proper. Des del punt esmentat es farà una línia perpendicular a l'eix de la via pública que quede front al centre de la façana esmentat, i es prolongarà l'amidament per l'eix esmentat fins a la intersecció amb l'eix de la següent o les següents vies públiques, per les quals es continuarà fins a la intersecció de la perpendicular que es trace des del centre de la façana de l'oficina de farmàcia o centre sanitari dependent de la Conselleria de Sanitat més proper fins a l'eix del vial per què s'està fent l'amidament. L'amidament acabarà en el centre de la façana a través de la perpendicular esmentada.

Article 4. Pràctica dels amidaments en condicions urbanístiques particulars

4.1 Amidament a través de places, parcs públics i espais oberts

Quan l'amidament haja de transcórrer total o parcialment a través de places, parcs públics i espais oberts, es farà seguint l'itinerari més curt des del punt de vista dels vianants, per l'eix de les voreres, de les sendes i dels passos de vianants o, quan no n'hi haja, pel camí més curt que un vianant puga fer usant camins d'ús públic autoritzat.

L'amidament en vials, places i espais oberts exclusivament per a vianants es farà en línia recta o, si no resulta possible per l'existència d'elements urbanístics o paisatgístics que impedisquen la circulació del vianant, a través de l'itinerari més curt que permeta evitar-los.

4.2 Amidament de locals en la mateixa línia de façana

Quan un vianant puga fer tot el recorregut entre els centres de les façanes inicial i final de l'amidament sense necessitat d'abandonar en cap moment la vorera en què estan situades, l'amidament es farà seguint l'eix de la vorera, ja siga recte, curvilini o en angle.

4.3 Tanques, bardisses i parterres

Per a fer l'amidament es prescindirà de tanques, rases o altres obstacles que de manera circumstancial impedisquen el pas de vianants. No es consideraran hàbils per a l'amidament de distàncies els itineraris que transcórreguen travessant tanques, bardisses, parterres o altres obstacles que impedisquen de manera permanent el pas de vianants.

Els amidaments que hagen de transcórrer a través d'escales i passos elevats o soterranis es faran pel seu eix, tenint en consideració el seu pendent.

Article 5. Requisits dels locals

Els locals per a la instal·lació d'una oficina de farmàcia comptaran amb els requisits de superfície, distribució i estructura que especifiquen la Llei de la Generalitat Valenciana 6/1998, de 22 de juny, d'Ordenació Farmacèutica de la Comunitat Valenciana, i els articles 4 i següents del Decret 187/2001, de 27 de novembre, que regula l'establiment, el trasllat i la transmissió de les oficines de farmàcia.

Procediment administratiu per a l'autorització d'una nova oficina de farmàcia

Article 6. Documentació necessària

Junt a la sol·licitud en què es definirà amb exactitud la ubicació del local, s'aportarà necessàriament la documentació següent:

– Plànol municipal en què es representarà gràficament la ubicació del local proposat, la ubicació de les oficines de farmàcia més properes i la ubicació del o dels centres sanitaris dependents de la Conselleria de Sanitat més propers.

– Plànol del local en què puga apreciar-se el compliment del que disposa l'article 14 d ela Llei d'Ordenació farmacèutica, elaborat per un tècnic competent.

– Un certificat estés per un tècnic competent en què es faça constar:

1. Estat de construcció del local.

2. Superfície útil construïda.

3. Que el local disposa d'accés lliure, directe i permanent a la via pública i complix la normativa sobre barreres arquitectòniques.

– Plànol a escala 1:2000 de la zona del municipi, sobre el qual es represente gràficament l'amidament de distàncies a les oficines de farmàcia, amb la indicació del nom del titular, i als centres sanitaris dependents e la Conselleria de Sanitat més propers, amb la indicació del trajecte seguit i del resultat de cada un dels trams, elaborat per un tècnic competent segons el que disposa esta orde.

– Un document que acredite la disponibilitat jurídica del local.

Si durant la tramitació de l'expedient es troba que falta algun document reflectit en els apartats anteriors, es requerirà a les persones interessades que l'aporten amb l'advertiment d'arxivament segons que establix l'article 71 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

Article 7. Tramitació de l'expedient

Presentada la sol·licitud, junt amb la documentació que s'indica en l'article anterior, es comunicarà als farmacèutics que puguen veure's afectats per proximitat, atorgant-los un termini de quinze dies a fi que puguen formular les al·legacions, aportar els documents o proposar la pràctica de la prova que consideren necessària.

En acabar el tràmit, el director general per a la Prestació Farmacèutica de la Conselleria de Sanitat resoldrà l'expedient. La resolució de l'expedient es notificarà a tots els farmacèutics interessats. Contra les resolucions del director general per a la Prestació Farmacèutica de la Conselleria de Sanitat es pot interposar un recurs d'alçada davant el conseller de Sanitat.

El termini màxim per a resoldre l'expedient serà de 6 mesos, i els actes presumptes tindran efectes desestimatoris, segons que establix l'article 54 de la Llei 9/2001, de 27 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa, financera i d'organització de la Generalitat Valenciana.

Article 8. Visita d'inspecció prèvia

Quan el director general per a la Prestació Farmacèutica de la Conselleria de Sanitat haja concedit l'autorització, el farmacèutic interessat haurà de sol·licitar en la Secció d'Inspecció i Ordenació Sanitària de la direcció territorial de Sanitat de la seua província, en el termini de tres mesos, la visita d'inspecció mitjançant la qual es comprovarà que es complixen tots els requisits per a l'obertura. S'estendrà l'acta d'obertura i funcionament, segons que disposa l'article 5.4 d ela Llei 6/1998, d'Ordenació Farmacèutica de la Comunitat Valenciana. A partir d'este moment l'oficina de farmàcia iniciarà l'activitat.

Si transcorre el termini esmentat sense que s'haja sol·licitat la visita d'inspecció a què fa referència l'apartat anterior, el director general per a la Prestació Farmacèutica de la Conselleria de Sanitat advertirà que si transcorren tres mesos més caducarà l'autorització d'obertura d'una nova oficina de farmàcia i quedarà sense efecte.

En el moment d'estendre l'acta prevista en l'apartat anterior, el farmacèutic o els farmacèutics interessats hauran d'aportar:

– Documentació que acredite la col·legiació, número de col·legiat.

– Declaració jurada de no incompatibilitat per a l'exercici professional en una oficina de farmàcia.

– Títol de llicenciat en farmàcia.

Article 9. Trasllat de les oficines de farmàcia

Els titulars de les oficines de farmàcia obertes al públic podran sol·licitar el trasllat de l'establiment dins del municipi o si és el cas dins del nucli de població per a què fou autoritzada, sempre que hagen estat almenys tres anys en la seua ubicació.

Els locals als quals es pretén traslladar l'oficina de farmàcia haurà de tindre els requisits establits amb caràcter general per a l'obertura d'una nova oficina de farmàcia, sense perjuí de les excepcions previstes en el Decret 187/2001, de 27 de novembre, que regula l'establiment, el trasllat i la transmissió de les oficines de farmàcia, i esta orde per als trasllats provisionals, forçosos o per als que es facen dins del seu àmbit d'influència.

Article 10. Trasllat voluntari dins de l'àmbit d'influència

Quan el trasllat d'una oficina de farmàcia se sol·licite dins del seua àmbit d'influència, la distància mínima que haurà de guardar respecte a cada una de les oficines de farmàcia més properes es podrà establir en la xifra que resulte de reduir en el deu per cent la distància que es manté a cada una en el moment de la sol·licitud, encara que resulte inferior a 250 metres o 500 metres en el cas de les oficines de farmàcia autoritzades per a nuclis de població; sempre que amb això no es reduïsca la distància als centres sanitaris dependents de la Conselleria de Sanitat.

Article 11. Determinació de l'àmbit d'influència

Pel que fa al trasllat voluntari previst en l'article anterior, la determinació de l'àmbit d'influència es farà sobre un plànol municipal a escala 1:2000, elaborat per un tècnic competent en el qual es determinaran els punts d'equidistància, en línia recta, respecte a cada una de les oficines de farmàcia que l'envolten. El polígon que resultarà d'unir els punts d'equidistància esmentats determinarà la zona dins de la qual serà aplicable la reducció de distàncies prevista en l'article anterior. En tots els casos, respecte al trasllat dins de l'àmbit d'influència, es considerarà que es troben dins d'este àmbit tots els locals que estiguen situats a una distància inferior de l'oficina de farmàcia que es pretén traslladar que de qualsevol altra, computada en línia recta com s'expressa en el paràgraf anterior.

Procediment administratiu per a l'autorització

Article 12. Documentació necessària

A més de la totalitat de la documentació descrita per a la designació de locals per a l'obertura d'una nova oficina de farmàcia, que acredite els requisits dels locals i de la distància a les altres oficines de farmàcia i centres sanitaris, per a sol·licitar el trasllat d'una oficina de farmàcia oberta al públic s'haurà d'aportar la documentació següent:

– Documentació que acredite la norma segons la qual es va concedir l'autorització i, si és el cas, descripció i delimitació gràfica sobre un plànol municipal del nucli de població o zona per a què es va autoritzar l'obertura de l'oficina de farmàcia.

– Tipus de trasllat que se sol·licita i si és el cas delimitació de l'àmbit d'influència segons que s'establix en esta orde.

– Documentació que acredite la duració prevista en el cas dels trasllats provisionals.

– Documentació que acredite les causes que impedixen la continuació de l'activitat d'atenció farmacèutica en el local en què s'estava exercint, en el cas dels trasllats forçosos.

Si durant la tramitació de l'expedient es troba que falta algun document reflectit en els apartats anteriors, es requerirà a les persones interessades que l'aporten amb l'advertiment d'arxivament segons que establix l'article 71 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

Article 13. Tramitació de l'expedient

La tramitació de l'expedient seguirà els mateixos actes d'instrucció establits en l'article 6 per a la designació de locals per a l'obertura d'una nova oficina de farmàcia, i s'incorporarà a l'expedient un informe del Registre dels Establiments i Servicis Sanitaris d'Atenció Farmacèutica de la Comunitat Valenciana que acredite que l'oficina de farmàcia ha estat oberta al públic en la seua ubicació actual un període de temps superior a tres anys.

Article 14. Visita d'inspecció prèvia

Quan el director general per a la Prestació Farmacèutica de la Conselleria de Sanitat haja concedit l'autorització, el farmacèutic interessat haurà de sol·licitar en la Secció d'Inspecció i Ordenació Sanitària de la direcció territorial de Sanitat de la seua província, en el termini de tres mesos, la visita d'inspecció mitjançant la qual es comprovarà que es complixen tots els requisits per a l'obertura en el nou local. Per a estendre l'acta d'obertura i funcionament en la nova ubicació de l'oficina de farmàcia, serà un requisit indispensable la clausura prèvia de l'oficina de farmàcia en la ubicació anterior.

Si transcorre el termini esmentat sense que s'haja sol·licitat la visita d'inspecció a què fa referència l'apartat anterior, el director general per a la Prestació Farmacèutica de la Conselleria de Sanitat advertirà que si transcorren tres mesos més caducarà l'autorització de trasllat de l'oficina de farmàcia concedida i quedarà sense efecte.

Tancament de les oficines de farmàcia

Article 15. Tancament temporal de les oficines de farmàcia

Podran ser causes de tancament temporal de les oficines de farmàcia:

– Les obres de modificació dels locals segons que s'establix en el Decret 187/2001, de 27 de novembre, que regula l'establiment, el trasllat i la transmissió de les oficines de farmàcia

– Raons personals o professionals sempre que quede garantida l'atenció farmacèutica.

– Mort del titular de l'oficina de farmàcia mentre no es fa la transmissió de l'oficina de farmàcia o el nomenament d'un farmacèutic regent, segons que disposa la normativa específica.

El període de tancament temporal d'una oficina de farmàcia no podrà ser superior a dos anys. Transcorregut este període, que serà improrrogable, es reiniciarà immediatament l'activitat de l'oficina de farmàcia o es tancarà l'establiment definitivament.

En la sol·licitud de tancament temporal, que es farà amb una anticipació suficient, per raons personals o professionals, es farà constar:

– Causa del tancament.

– Durada prevista del tancament.

– Certificació emesa per l'organisme competent que acredite que s'han pres les mesures oportunes, si cal, en els tons de guàrdies i vacances a fi que quede garantida l'atenció farmacèutica.

Quan la duració del tancament temporal de l'oficina de farmàcia siga inferior a un mes, la sol·licitud s'entendrà autoritzada, sense cap més tràmit que la presentació de la documentació requerida. Per a dur a terme el tancament, basarà que el farmacèutic titular de l'oficina de farmàcia notifique a la secció d'Ordenació i Inspecció Sanitària de la direcció territorial de la província tant el dia en què es fa com el dia en què acaba.

Quan la duració del tancament temporal siga superior a un mes, l'autorització s'entendrà concedida si no s'hi ha dictat una resolució en el termini de trenta dies des que es formule la sol·licitud. Per a dur a terme el tancament, la secció d'Ordenació i Inspecció Sanitària de la direcció territorial de la província haurà d'estendre acta tant de l'inic com del final del tancament provisional.

DISPOSICIONS FINALS

Primera

S'autoritza el director general per a la Prestació Farmacèutica per a dictar totes les instruccions que considere necessàries per al compliment i l'aplicació de la present orde.

Segona

Esta orde vigirà des del sendemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, 15 d'abril de 2002

El conseller de Sanitat,

Mapa web