Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDRE d'11 de juliol de 2000, de la Conselleria de Sanitat, per la qual es regulen els Centres d'Informació i Coordinació d'Urgències



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 3805 de 01.08.2000
Número identificador:  2000/6235
Referència Base de Dades:  2522/2000
 



ORDRE d'11 de juliol de 2000, de la Conselleria de Sanitat, per la qual es regulen els Centres d'Informació i Coordinació d'Urgències (CICU) i els Serveis d'Ajuda Mèdica Urgent (SAMU). [2000/6235]

El nou model d'assistència urgent extrahospitalària a la Comunitat Valenciana té els seus antecedents normatius en el Decret 122/84, de 12 de novembre, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual s'aprova el Pla d'Informació i Coordinació d'Urgències, en la Llei 14/86, General de Sanitat, en el Pla director del Sistema d'Atenció Sanitària Urgent de la Comunitat Valenciana i en algunes altres normes de desplegament posterior.

Des de la implantació dels primers serveis CICU i SAMU fins a arribar al seu grau actual de desenvolupament, ha sigut necessari impulsar la reforma del model tradicional dels serveis d'urgències extrahospitalaris i realitzar un important esforç organitzatiu, negociador i pressupostari que permetera dotar la població d'una cobertura sanitària a les urgències vitals i emergències moderna, eficaç i coordinada.

Arribat a l'actual grau de desenvolupament dels serveis CICU i SAMU ha sigut necessari, d'acord amb els representants del personal reunits en la Mesa Sectorial de Sanitat, regular aquest àmbit, que no disposava d'una definició clara de les funcions, condicions de treball i altres característiques per a un funcionament adequat.

Per això, a proposta de la Direcció General per a la Prestació Assistencial, i de conformitat amb l'article 4.1.6 de l'Ordre de 3 de gener del 2000, del conseller de Sanitat, per la qual es desplega el Decret 87/1999 de 30 de juliol, del Consell de la Generalitat Valenciana, que aprova el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria de Sanitat, modificat pel Decret 189/1999, de 19 d'octubre,

ORDENE

CAPÍTOL I

Centres d'Informació i Coordinació d'Urgències (CICU)

Article 1. Generalitats

Són els responsables de la gestió i coordinació permanent, les 24 hores del dia, dels recursos assistencials d'urgències i emergències de la Conselleria de Sanitat en l'àmbit territorial de la província o en aquell àmbit que es determine en funció de les necessitats del servei, en coordinació amb els altres CICU provincials i amb els centres de gestió i coordinació de recursos d'emergències no sanitaris (CCE, policies, bombers, Protecció Civil, Guàrdia Civil, etc.), a més a més, tenen encomanada la gestió i coordinació de tots els recursos sanitaris propis, concertats i privats en situació d'emergència i catàstrofe.

Article 2. Categories:

– Metge-coordinador CICU i locutor CICU.

2.1 Funcions metge-coordinador CICU.

2.1.1. Gestionar i coordinar de manera eficient la resposta sanitària d'urgències i emergències en l'àmbit que tinga establit.

2.1.2. Assumir la responsabilitat de la presa de decisions de tot el personal del CICU.

2.1.3. Controlar l'activitat global i el funcionament dels recursos assistencials gestionat pel CICU.

2.1.4. Valorar la demanda assistencial d'urgències i preveure les necessitats per a respondre-hi.

2.1.5. Resoldre, en l'àmbit de les seues competències, els procediments administratius necessaris per a disposar de majors recursos humans i/o materials per a atendre les necessitats assistencials extraordinàries.

2.1.6. Mantenir l'adequada comunicació i coordinació amb altres centres de coordinació tant sanitària com no sanitària per a optimitzar la resposta a la població.

2.1.7. Assumir la responsabilitat del sistema d'informació del CICU i informar regularment la Direcció sobre el funcionament del servei.

2.1.8. Informar els superiors sanitaris sobre aquells incidents que per la seua importància sanitària, social o que, perquè així s'hagen establit, ho requerisquen.

2.1.9. Totes aquelles funcions definides en els plans territorial i especials d'emergències de la Comunitat Valenciana.

2.1.10. Omplir i tramitar els documents oficials que es deriven del servei en la manera que establisca la direcció del servei.

2.1.11. Responsabilitzar-se de l'ús adequat que el personal del CICU fa tant del sistema informàtic de gestió d'emergències com de la resta d'elements tècnics de la central de coordinació (gravadora de veu, emissores, telèfons, sistema d'alimentació ininterrompuda (SAI), etc.).

2.1.12. Participar activament en les activitats pròpies del CICU, elaboració i actualització dels protocols d'actuació, catàlegs de recursos, planificació i realització de simulacres, de dispositius de risc previsible, comissions de qualitat, docència, etc., així com en les activitats de formació i promoció de la salut que s'establisquen, relacionades amb el servei.

2.1.13. Participar en les activitats de formació continuada i investigació que es duguen a terme dirigides al servei.

2.2 Funcions locutor CICU

2.2.1. Sempre sota la supervisió del metge-coordinador, assignar, mobilitzar i realitzar el seguiment dels recursos assistencials més apropiats en cada cas, d'acord amb els criteris de disponibilitat, immediatesa, adequació, etc., establits.

2.2.2. Realitzar la transmissió dels missatges, comunicats, instruccions, etc., via telèfon, ràdio, suport informàtic o altres que es disposen a l'efecte, d'acord amb els procediments establits.

2.2.3. Establir i mantenir l'adequada comunicació amb els dispositius sanitaris i organismes o entitats extrasanitaris que participen en la resposta a l'emergència.

2.2.4. Realitzar adequadament els registres informàtics que tinga encomanats en relació amb cada servei.

2.2.5. Comunicar les incidències detectades en l'aplicació dels serveis assistencials al metge-coordinador.

2.2.6. Mantenir i actualitzar les bases de dades del sistema de gestió i de comunicacions del CICU, necessàries per a l'adequat funcionament del servei.

2.2.7. Conéixer les vies de comunicació, guies de carrers, recursos sanitaris fixos i mòbils de cada província.

2.2.8. Conéixer el funcionament dels elements de maquinari (hardware) i programari (software) informàtics i de telecomunicacions del CICU, controlar-ne el correcte funcionament i conservació i comunicar les incidències detectades.

2.2.9. Conéixer i activar, en cas necessari, els sistemes de seguretat bàsics del CICU.

2.2.10. Omplir i tramitar els documents oficiales que li siguen propis derivats del servei, en la manera que establisca la direcció del servei.

2.2.11. Participar en les activitats pròpies del CICU, elaboració i actualització dels protocols d'actuació, dels catàlegs de recursos, planificació i realització de simulacres, de dispositius de risc previsible, comissions de qualitat, docència, etc., així com en les activitats de formació i promoció de la salut que s'establisquen, relacionades amb el servei.

2.2.12. Participar en les activitats de formació continuada i investigació que es desenvolupen dirigides al servei.

2.2.13. En general, dur a terme les funcions encomanades pel metge-coordinador per al funcionament adequat del servei.

Article 3. Lloc de treball

El personal del CICU treballa habitualment en els Centres d'Informació i Coordinació d'Urgències de cada província o, en casos d'emergència o catàstrofe, en el lloc on siga requerida la seua presència per les autoritats sanitàries.

Article 4. Jornada

La jornada laboral del personal del CICU és la legalment establida en torn diürn i nocturn. S'entén per torn diürn el treball entre les 8 i les 22 hores i nocturn el comprés entre les 22 i les 8 hores. La jornada setmanal es distribueix de dilluns a diumenge en torns rodats de 8 hores segons assigne la direcció del servei. De manera excepcional la duració del torn podrà augmentar-se o disminuir-se per necessitats assistencials justificades. L'exercici continuat per qualsevol motiu d'un torn no consolidarà el dret a mantenir-lo.

El personal metge-coordinador, per raó de les tasques exercides i de la responsabilitat que comporten, a més del compliment d'aquesta jornada podrà ser requerit per raó de la seua especial dedicació al compliment de les tasques extraordinàries que se li assignen en circumstàncies especials, per a la qual cosa es mantindrà fins i tot fora de la jornada ordinària de treball en situació de disponibilitat, si les necessitats del servei ho exigeixen.

CAPÍTOL II

Servei d'Ajuda Mèdica Urgent (SAMU)

Article 5. Generalitats

El Servei d'Ajuda Mèdica Urgent (SAMU) és un servei extrahospitalari especialitzat en l'atenció a les urgències vitals o emergències i catàstrofes, les 24 hores del dia, que atén el pacient o accidentat «in situ», a més és l'encarregat, després de l'estabilització del pacient, de realitzar el transport assistit primari (el que es fa des del lloc en què ocorre l'emergència fins a un centre sanitari) i secundari, (el que es fa des d'un centre sanitari a un altre centre sanitari) en les unitats medicalitzades terrestres i aèries o en altres dispositius destinats a l'efecte. L'equip SAMU, metge, infermer i conductor-portalliteres, actua sempre a instàncies i sota la coordinació del CICU provincial i en coordinació també amb la resta d'estructures sanitàries i no sanitàries implicades en l'assistència a les urgències i emergències.

Article 6. Categories

– Metge SAMU

– ATS/DUI SAMU

– Conductor-portalliteres SAMU/tècnic de transport sanitari.

6.1. Funcions metge SAMU. El personal facultatiu del Servei d'Ajuda Mèdica Urgent realitzarà les funcions inherents a la seua titulació d'acord amb les instruccions rebudes des del CICU, en coordinació amb la resta de l'equip i durà a terme les funcions següents:

6.1.1. Prestar l'atenció sanitària en l'origen de la demanda (via pública, domicili del pacient, centre sanitari) d'acord amb les instruccions rebudes del CICU i a la valoració realitzada “in situ” de l'alerta rebuda i del pla d'actuació establit.

6.1.2. Atendre el pacient en les condicions adequades de suport vital i manteniment durant el transport sanitari primari i secundari en les unitats mòbils destinades a l'efecte, tant terrestres com aèries, fins al centre sanitari assignat.

6.1.3. Assumir la responsabilitat i la coordinació de l'equip SAMU.

6.1.4. Participar en els equips d'alerta i prevenció de situacions de risc, simulacres etc., que es determinen.

6.1.5. Constituir i/o formar part del Lloc de Comandament Avançat (LCA) així com assumir la direcció o el comandament del grup sanitari en el lloc de l'emergència, en les situacions d'emergència i/o catàstrofe que així ho requerisquen, sempre en coordinació amb el CICU corresponent.

6.1.6. Responsabilitzar-se de l'adequada informació als familiars.

6.1.7. Coresponsabilitzar-se amb la resta de l'equip del manteniment i conservació del vehicle així com del material assistencial i de telecomunicacions que continga.

6.1.8. Omplir i tramitar la documentació oficial que li siga pròpia derivada de l'assistència sanitària prestada i del servei en la manera que establisca la direcció del servei.

6.1.9. Participar en l'elaboració i actualització dels protocols d'actuació, planificació i realització de simulacres, de dispositius de risc previsible, comissions de qualitat, docència, farmàcia, etc., així com en les activitats de formació i promoció de la salut o altres activitats que en relació amb el desenvolupament dels objectius del servei s'establisquen per la direcció.

6.1.10. Participar en les activitats de formació continuada i investigació que es porten a terme dirigides al servei.

6.1.11. Realitzar totes aquelles activitats que la direcció del servei o el CICU els assigne en relació amb els objectius del servei.

6.2. Funcions infermer SAMU. El personal d'infermeria del Servei d'Ajuda Mèdica Urgent realitzarà les funcions inherents a la seua titulació d'acord amb les instruccions rebudes des del CICU, en coordinació amb la resta de l'equip i desenvoluparà les funcions següents:

6.2.1. Prestar l'atenció sanitària en l'origen de la demanda (via pública, domicili del pacient, centre sanitari, etc.).

6.2.2. Prestar les atencions d'infermeria al pacient en les condicions adequades de suport vital i manteniment durant el transport sanitari i secundari en les unitats mòbils destinades a l'efecte, tant terrestres com aèries.

6.2.3. Revisar i mantenir adequadament la dotació i reposició de medicaments, material sanitari, instrumental i aparells tant de l'habitacle assistencial com dels dispositius portàtils (incubadora, motxilla, maleta, etc.) necessaris per al servei.

6.2.4. Supervisió de les actuacions assistencials i funcions que sobre el material assistencial té assignades el conductor portalliteres.

6.2.5. Coresponsabilitzar-se amb la resta de l'equip en el manteniment i conservació del vehicle així com del material assistencial i de telecomunicacions que continga.

6.2.6. Omplir i tramitar la documentació oficial que li siga pròpia derivada de l'assistència sanitària prestada i del servei en la manera que s'establisca per la direcció del servei.

6.2.7. Participar en els equips d'alerta i prevenció de situacions de risc, que es determinen.

6.2.8. En el Lloc de Comandament Avançat (LCA) que es constituïsca en les situacions d'emergència i/o catàstrofe, actuarà a les ordres del director del grup sanitari, sempre en coordinació amb el CICU corresponent.

6.2.9. Participar en l'elaboració i actualització dels protocols d'actuació, planificació i realització de simulacres, de dispositius de risc previsible, comissions de qualitat, docència, farmàcia, etc., així com en les activitats de formació i promoció de la salut o altres activitats que en relació amb els objectius del servei establisca la direcció.

6.2.10. Participar en les activitats de formació continuada i investigació que es desenvolupen dirigides al servei.

6.2.11. Realitzar totes aquelles activitats que per la direcció del servei o pel CICU se'ls assigne amb relació al desenvolupament dels objectius del servei.

6.3. Funcions conductor-portalliteres SAMU/ tècnic de transport sanitari. El personal conductor-portalliteres del Servei d'Ajuda Mèdica Urgent realitzarà les funcions inherents a la seua titulació d'acord amb les instruccions rebudes des del CICU, en coordinació amb la resta de l'equip i desenvoluparà les següents funcions:

6.3.1. Conduir l'ambulància destinada al servei de la manera més adequada i eficaç per a un desplaçament segur.

6.3.2. Elegir el trajecte més adequat per a aconseguir una major eficàcia, rapidesa i seguretat.

6.3.3. Situar el vehicle de forma correcta d'acord amb la valoració de la situació en el punt de destinació.

6.3.4. Responsabilitzar-se del mitjà de transport, custòdia de claus, vigilar les funcions del vehicle durant la jornada laboral (frens, carburant, nivells, llums, pressió pneumàtics, aire condicionat, neteja, etc.).

6.3.5. Comprovació de la disponibilitat i funcionalitat del material de mobilització (cadira, lliteres, etc.) i de la llenceria del vehicle.

6.3.6. Controlar la disponibilitat i el correcte funcionament de les comunicacions fixes i mòbils, així com transmetre correctament i en el moment precís els missatges de situació, de temps, incidències, etc., al CICU.

6.3.7. Comprovar la disponibilitat de tots els requeriments que sota la seua competència són necessaris per a iniciar un servei i comunicar adequadament les incidències hagudes.

6.3.8. Utilitzar de manera correcta els senyals lluminosos i acústics.

6.3.9. Adoptar mesures de seguretat viària necessàries, respecte al lloc on es realitza l'assistència, a falta de cossos de seguretat.

6.3.10. Comunicar al CICU en temps i forma adequats les distintes mobilitzacions i actuacions de l'equip SAMU d'acord amb els procediments establits.

6.3.11. Conéixer el material i equipament sanitari així com la seua ubicació en el vehicle assistencial.

6.3.12. Traslladar els pacients en lliteres, així com l'adequada mobilització i immobilització d'aquestes persones.

6.3.13. Col·laborar sota les indicacions i la supervisió del personal sanitari en l'estabilització dels pacients, incloent les tècniques de suport vital bàsic.

6.3.14. Conéixer i manejar la incubadora de transport.

6.3.15. Col·laborar amb el personal d'infermeria i sota la seua supervisió en la reposició del material, control de les càrregues i del correcte funcionament del material d'electromedicina i comunicacions, així com els nivells i atencions de les bales d'oxigen fixes i portàtils.

6.3.16. Neteja i desinfecció del vehicle i habitacle assistencial necessàries durant el torn de treball.

6.3.17. En el Lloc de Comandament Avançat (LCA) que es constituïsca en les situacions d'emergència i/o catàstrofe, actuarà a les ordres del director del grup sanitari, sempre en coordinació amb el CICU corresponent.

6.3.18. Omplir i tramitar els documents oficials en la manera que s'establisca per la direcció del servei i entre ells l'informe de relleu a l'entrada i eixida de la guàrdia.

6.3.19. Participar en l'elaboració i actualització dels protocols d'actuació, planificació i realització de simulacres, de dispositius de risc previsible, comissions del servei, etc., així com en les activitats de formació i promoció de la salut o altres activitats que amb relació al desenvolupament dels objectius del servei s'establisquen per la direcció.

6.3.20. Participar en les activitats de formació continuada que es facen dirigides al servei.

6.3.21. Realitzar totes aquelles activitats que per la direcció del servei pel CICU se'ls assigne en relació amb els objectius del servei.

Article 7. Lloc de treball

El personal de les unitats SAMU treballa en el lloc on ha sigut requerida la seua presència i en els vehicles destinats amb aquesta finalitat, tant terrestres com aeris, sempre a instàncies del CICU.

Article 8. Jornada

La jornada del personal del SAMU és la legalment establida en torn diürn i nocturn. S'entén per torn diürn el treball entre les 8 i les 22 hores i nocturn el comprés entre les 22 i les 8 hores. La jornada setmanal es distribueix de dilluns a diumenge en torns rodats de duració no superior a 14 hores segons assigne la direcció del servei. De manera excepcional la duració del torn podrà augmentar-se o disminuir-se per necessitats assistencials justificades. L'exercici continuat per qualsevol motiu d'un torn no consolidarà el dret a mantenir-lo.

Article 9. Àmbit

La unitat SAMU complirà la seua funció en l'àmbit territorial d'àrea, província, comunitat autònoma i, de manera excepcional, en l'àmbit nacional o supranacional, que siga necessari per al compliment del servei assignat. En qualsevol cas l'activitat del servei està determinada per les necessitats assistencials a requeriment del CICU de la província corresponent.

CAPÍTOL III

Normes comunes al CICU i SAMU

Article 10. Dependència

El personal mèdic-coordinador CICU, locutor CICU, metge SAMU, infermer SAMU, i conductor–portalliteres SAMU, depén orgànicament i funcionalment del director del Servei Especial d'Urgències de la província on estiguen ubicats, a qui correspon les funcions de gestió de personal.

Article 11. Provisió de places

Es realitzarà pel procediment legalment establit, Llei 30/1999, de 5 d'octubre, de selecció i provisió de places de personal estatutari dels serveis de salut, excepte les places de metge-coordinador que es proveiran pel procediment de lliure designació entre el personal estatutari facultatiu.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Queden derogades totes les normes d'igual o inferior rang que s'oposen al que estableix la present ordre, en especial:

– Ordre de 25 de febrer de 2000, de la Conselleria de Sanitat, per la qual es regulen els centres d'informació i coordinació d'urgències (CICU) i els serveis d'ajuda mèdica urgent (SAMU).

– Ordre de 24 de març de 2000, de la Conselleria de Sanitat, per la qual es modifica l'Ordre de 25 de febrer del 2000, per la qual es regulen els centres d'informació i coordinació d'urgències (CICU) i els serveis d'ajuda mèdica urgent (SAMU).

DISPOSICIÓ FINAL

La present ordre entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana

València, 11 de juliol de 2000

El conseller de Sanitat,

Mapa web