Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDRE de 31 de juliol del 2001, de la Conselleria de Sanitat, de creació d'Unitats d'Atenció Farmacèutica a Pacients Externs



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 4064 de 14.08.2001
Número identificador:  2001/X8208
Referència Base de Dades:  3356/2001
 



ORDRE de 31 de juliol del 2001, de la Conselleria de Sanitat, de creació d'Unitats d'Atenció Farmacèutica a Pacients Externs (UFPE). [2001/X8208]

L'article 43 de la Constitució espanyola reconeix el dret de tots els ciutadans a la protecció de la salut. D'altra banda, l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana aprovat per la Llei Orgànica 5/1982, d'1 de juliol, en l'article 38, així com en els articles 17, 22.e) i 38 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de Govern Valencià, assenyala que li correspon a la Generalitat Valenciana el desenvolupament legislatiu i l'execució de la legislació bàsica de l'Estat en matèria de sanitat i organització de tots els serveis relacionats amb la dita matèria. Concretament en matèria d'ordenació farmacèutica és l'article 31.19 de l'Estatut el que atorga competències exclusives a la Generalitat Valenciana en matèria d'ordenació farmacèutica, sense perjuí de la competència estatal segons l'article 149.1.16 de la Constitució espanyola.

Mitjançant el Reial Decret 1.612/1987, de 27 de novembre, es traspassen a la Comunitat Valenciana les funcions i serveis de l'Insalud, l'entrada de les quals en vigor es va produir l'1 de gener de 1988.

La Circular 11/1991 de la Direcció General de Farmàcia i Productes Sanitaris del Ministeri de Sanitat i Consum, establia el Procediment Selectiu de Revisió de Medicaments V (Prosereme V), i definia la condició dels medicaments d'ús hospitalari la dispensació dels quals quedava reservada exclusivament als serveis farmacèutics dels hospitals.

El Decret 186/1996, de 18 d'octubre, aprova el Reglament sobre Estructura, Organització i Funcionament de l'Atenció Especialitzada, introdueix un model que tendeix a incrementar la descentralització de la gestió sanitària en els serveis assistencials, dotant-los d'una major autonomia de gestió i fent-los més partícips en la presa de decisions i responsabilitats

En matèria de serveis farmacèutics hospitalaris, la regulació està emmarcada pel Decret 259/1993, de 30 de desembre, que desplega l'article 103 de la Llei 14/1986, de 25 d'abril, General de Sanitat, així com el capítol quart de la Llei 25/90, de 20 de desembre, del Medicament, que en l'article 91.2.a) estableix entre altres funcions dels serveis de farmàcia d'hospital, la de garantir i assumir la responsabilitat tècnica de l'adquisició, qualitat, correcta conservació, cobertura de les necessitats, custòdia, preparació de fórmules magistrals o preparats oficinals i dispensació de medicaments necessaris per a les activitats intrahospitalàries, i d'aquells altres per a tractaments extrahospitalaris, que requerisquen una particular vigilància, supervisió i control.

D'una altra banda, la Llei 6/1998, de 22 de juny, de la Generalitat Valenciana, d'Ordenació Farmacèutica de la Comunitat Valenciana, dedica el capítol II del títol II a l'Atenció Farmacèutica en els centres hospitalaris, i l'article 45.e) obliga els serveis de farmàcia hospitalaris a dispensar i controlar els medicaments d'ús hospitalari prescrits als pacients ambulatoris pels facultatius mèdics del mateix hospital o, si és procedent, de l'hospital de referència.

A fi de promoure la funció d'atenció farmacèutica dels serveis farmacèutics hospitalaris, així com canalitzar les actuacions que es fan des de l'Atenció Especialitzada orientades a garantir l'ús racional del medicament en l'Atenció Primària, es creen les Unitats d'Atenció Farmacèutica a Pacients Externs que, integrades en l'estructura hospitalària i dependents del servei de farmàcia, duguen a terme una funció especifica que constituïsca el nexe d'unió entre l'estructura hospitalària i la xarxa sanitària d'Atenció Primària.

La complexitat del mercat farmacèutic, que cada dia posa a disposició dels facultatius un creixent arsenal terapèutic, requereix majors esforços de selecció en l'aplicació de criteris d'eficàcia, qualitat, seguretat i economia. L'increment de costos generat per molts d'aquests tractaments, justifica la creació d'unitats específiques en les quals el professional farmacèutic preste –mitjançant consulta farmacèutica– una atenció al pacient extern. L'atenció farmacèutica feta així consolida un sistema eficaç i racional de dispensació de medicaments i garanteix la seguretat, la rapidesa i la qualitat total del procés, especialment en els pacients externs oncològics, trasplantats, amb fibrosi quística, hemofílics, i fonamentalment els infectats pel virus de la immunodeficiència humana (VIH), que generen una demanda assistencial multidisciplinària, en què el medicament és el procediment terapèutic majoritàriament utilitzat.

D'una altra banda, i dins del II Pla de la Sida de la Comunitat Valenciana, en la seua Meta II “Proporcionar atenció integral a totes les persones afectades per VIH/sida”, s'estableix com una de les línies estratègiques a seguir potenciar i adequar les estructures existents per a garantir l'atenció sanitària adequada a l'evolució de la infecció i de la malaltia i, en aquest sentit, crear les unitats de dispensació extrahospitalària en els serveis farmacèutics hospitalaris, així com impulsar el projecte d'atenció farmacèutica integral per a aquests pacients, a fi de millorar el seu control, seguiment i adhesió al tractament.

És aquesta una normativa innovadora ja que promou l'atenció al pacient d'una forma integrada, afavorint a través d'una estructura organitzada l'impuls d'activitats l'eix central de la qual és el pacient i el seu tractament farmacològic. La informació al pacient, l'assessorament tècnic sobre les pautes d'administració del medicament, la reconducció d'hàbits que promoguen i afavorisquen el seguiment del tractament instaurat, constitueixen les activitats bàsiques que s'han de realitzar en aquestes unitats.

En atenció d'aquestes consideracions, fent ús en exercici de les atribucions conferides per l'article 35 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de Govern Valencià, i conforme amb el dictamen del Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana,

ORDENE

Article 1. Unitats d'Atenció Farmacèutica a Pacients Externs (UFPE)

1.1 En els hospitals dependents de la Conselleria de Sanitat, es creen les Unitats d'Atenció Farmacèutica a Pacients Externs (d'ara en avant UFPE) que, amb dependència orgànica del Servei de Farmàcia Hospitalària, assumeixen com a activitat principal l'atenció farmacèutica als pacients del seu àmbit de referència que, no estant hospitalitzats, requerisquen una particular vigilància, supervisió i control en el camp de l'atenció sanitària especialitzada. Es fa així compliment, pel que fa a aquests pacients, de l'article 91.2 a) de la Llei 25/1990, de 20 de desembre, del Medicament.

1.2 Amb dependència funcional de la direcció mèdica, la Unitat d'Atenció Farmacèutica de Pacients Externs es constitueix com a part integrant del Servei de Farmàcia Hospitalària.

Article 2. Àmbit d'actuació

La Unitat d'Atenció Farmacèutica a Pacients Externs durà a terme la seua activitat sobre pacients no ingressats, en els quals concorre alguna de les circumstàncies següents:

Que requerisquen per al seu tractament que se'ls dispensen medicaments qualificats d'ús hospitalari.

Que se'ls dispense medicació que requerisca una particular vigilància, supervisió i control d'acord amb la legislació vigent

Que requerisquen informació sobre la medicació prescrita en recepta oficial en Consultes Externes o a l'alta hospitalària.

Article 3. Funcions

Assumirà com a funcions pròpies les següents:

a. Informar i assessorar als pacients externs pel que fa a:

– Correcta administració.

– Efectes adversos.

– Interaccions.

– Recomanacions sobre promoció de la salut i estil de vida saludable.

b. Assessorar els facultatius amb la finalitat d'aconseguir la màxima adequació de les prescripcions que es generen en l'àmbit hospitalari amb la Guia Farmacoterapèutica d'Atenció Primària, aconseguint la màxima integració dels tractaments farmacològics generats en els dos nivells assistencials.

c. Dispensar als pacients no ingressats, les especialitats qualificades d'ús hospitalari, o aquelles altres que siga necessari d'acord amb l'article 91 de la Llei 25/1990, de 20 de desembre, del Medicament.

d. Establir, des de l'òptica d'atenció farmacèutica, procediments que garantisquen el seguiment de les pautes terapèutiques en els tractaments instaurats als pacients, promovent l'ús racional i eficient dels medicaments.

e. Participar en la Comissió de Farmàcia i Terapèutica de l'hospital i en la Comissió d'Ús Racional del Medicament de l'Àrea de Salut de referència, quan es tracten assumptes de la seua competència, així com en aquelles en què els siga sol·licitada la participació per la direcció mèdica de l'hospital.

f. Col·laborar i assessorar en l'adquisició i gestió dels medicaments en el servei de farmàcia.

g. Col·laborar en els projectes d'investigació clínica en aquells medicaments i patologies relatives al seu àmbit d'actuació.

h. Informar periòdicament sobre els perfils d'utilització que es generen per a pacients externs en el medi hospitalari, promovent l'ús racional del medicament.

i. Elaborar els indicadors d'activitat, econòmics i de resultats en el pacient a sol·licitud de la direcció de l'hospital i la Conselleria de Sanitat.

j. Participar en la docència pregrau i postgrau del servei de farmàcia i en la formació continuada del personal sanitari.

k. Realitzar, col·laborar i promoure activitats educatives sobre qüestions de la seua competència dirigides als seus pacients.

l. Realitzar, col·laborar i promoure activitats encaminades a millorar la qualitat dels serveis farmacèutics que presten, així com la presentació de propostes de millora en les àrees específiques objecte de la seua competència.

m. I totes aquelles activitats que li siguen encomanades per la direcció del seu centre.

Article 4. Dotació de plantilla

4.1 S'estableixen com a requisits mínims la disponibilitat del personal següent:

– 1 especialista en farmàcia hospitalària, que serà el responsable de la unitat.

– 1 ATS o DUI

– 1 auxiliar de clínica o tècnic en farmàcia

– 1 auxiliar administratiu

4.2 La selecció del personal facultatiu es farà d'acord amb un perfil específic que valorarà prioritàriament l'experiència professional en l'àmbit de l'atenció farmacèutica a pacients externs, d'acord amb el Decret 186/1996, de 18 d'octubre.

4.3 En qualsevol cas, i respectant la plantilla mínima establida en l'apartat 1 d'aquest article, la composició i dimensió de cada unitat es determinarà en funció de les característiques i necessitats específiques de l'hospital i àrea de salut en què radica. Per a dur a terme les seues funcions, hauran d'adequar-se les necessitats del personal al volum d'activitat que tinguen, i s'establirà personal addicional en funció d'aquests paràmetres.

4.4 La direcció de l'hospital adequarà la plantilla a les necessitats reals en funció de la càrrega assistencial que suporten aquestes unitats assistencials. Així mateix, garantirà la disponibilitat de recursos humans i materials que permeten el funcionament de l'activitat d'aquestes unitats, potenciant la seua integració amb altres estructures assistencials.

4.5 Els serveis de farmàcia acreditats per a la formació d'especialistes inclouran un rotatori per aquestes unitats com a part del programa de formació de residents.

Article 5. Condicions de situació

5.1 Per a dur a terme la seua activitat aquestes unitats requereixen un espai físic independent de la resta del servei de farmàcia i que almenys diferencie les àrees següents:

A. Àrea de pacients:

– Sala d'espera per a pacients

– Dues sales d'atenció de pacients, destinades a dispensació i a consulta farmacèutica, que seran independents entre si per a preservar la intimitat i confidencialitat del pacient.

B. Àrea de gestió i administració:

– Zona d'emmagatzematge i custòdia de medicació

– Zona d'administració, d'arxius i registres.

5.2 En la situació es prestarà especial atenció a la integració en l'estructura hospitalària, preveient els inconvenients que es pogueren generar per la presència continuada de pacients en aquestes consultes.

Article 6. Documentació tècnica

L'arxiu i custòdia dels informes farmacèutics, els informes clínics i la resta de documentació que figura en aquestes unitats requeriran especials mesures de custòdia i conservació que serà responsabilitat del farmacèutic al càrrec de les quals es troba la unitat, d'acord amb les normes de procediment que establisca la direcció de l'hospital.

Article 7. Prescripció al pacient no ingressat

7.1 El facultatiu responsable del tractament del pacient haurà d'omplir el model bàsic de prescripció, amb les especificacions tècniques incloses en l'annex II, i informarà el pacient que el model s'ha de presentar en la UFPE.

7.2 En la prescripció han de constar, almenys, les dades incloses en la normativa de recepta mèdica:

a. Dades del pacient:

Nom, cognoms, data de naixement o edat i pes

Número d'història clínica

Diagnòstic presumptiu

Al·lèrgies conegudes.

b. Dades del prescriptor

Metge responsable del tractament del pacient

Servei o unitat clínica

Núm. de col·legiat

c. Dades del medicament prescrit:

Nom genèric o registrat

Forma farmacèutica

Règim posològic: dosi i interval posològic

Via d'administració

Observacions

d. Durada del tractament:

dies, mesos, llarga duració o crònic, amb un màxim de sis mesos

e. Dades clíniques i observacions d'interés

f. Data de la prescripció, firma i rúbrica

Article 8. Procediment de dispensació

8.1 Davant de qualsevol sol·licitud de dispensacions, una vegada realitzada la prescripció, el farmacèutic responsable establirà el procediment normalitzat per a cada tipus de medicament i situació clínica del pacient, quant a la quantitat que se n'ha de dispensar i el nombre mínim de consultes farmacèutiques que s'han de fer.

8.2 El pacient acudirà a la consulta farmacèutica a arreplegar la medicació, estarà obligat a identificar-se i a firmar un rebut com a justificant d'haver-la rebuda. Excepcionalment, i només en aquells casos en què estiga clínicament justificat, la podrà arreplegar amb ocasió de la consulta amb el metge, amb els mateixos requisits anteriorment citats.

En les situacions que no preveu el punt anterior, en les quals el pacient no puga acudir a la UFPE, serà necessari que efectue una autorització escrita a favor de la persona que delegue per a arreplegar la seua medicació en cada dispensació. Aquesta persona estarà obligada a identificar-se i a firmar un rebut com a justificant de la recepció.

8.3 En el cas de subministrament de medicació per a pacients adscrits a centres concertats, la dispensació s'efectuarà a la persona autoritzada del centre, amb l'acreditació prèvia dels pacients i de la medicació aprovada per a cada un d'ells.

8.4 En el cas comprovat que el pacient no compleix el tractament terapèutic instaurat pel metge, el farmacèutic dispensarà la quantitat mínima que garantisca el seu ús racional i informarà d'aquestes incidències el metge responsable del pacient. En el cas d'inassistència reiterada a la UFPE, que genere una interrupció del tractament, s'exigirà una nova prescripció mèdica que justifique el reiniciament o seguiment del tractament.

8.5 Davant d'un canvi o finalització de tractament, el pacient o la persona que hi delegue, tornarà a la UFPE la medicació sobrant. Es donarà notícia d'açò al pacient en la primera consulta farmacèutica.

Article 9. Informe farmacèutic

Els pacients que requerisquen consulta farmacèutica seran atesos mitjançant un procés, preferentment programat o bé a demanda, que en garantisca la confidencialitat i la qualitat.

La primera consulta farmacèutica d'un pacient, per la seua repercussió, la farà el farmacèutic responsable de la UFPE, qui haurà d'assessorar i informar sobre el tractament, promovent un ús racional del medicament i potenciant en el pacient una actitud favorable al seguiment terapèutic com a factor decisiu en l'èxit del tractament instaurat.

Igualment, serà atés pel farmacèutic qualsevol canvi de tractament i les consultes demanades pel pacient. En les consultes successives el pacient podrà ser atés per l'ATS/DUI a criteri del farmacèutic.

Article 10. Avaluació de la prestació farmacèutica

Les UFPE realitzaran actuacions que permeten avaluar el seguiment i valoració de la prestació farmacèutica generada per les prescripcions de les receptes oficials del Sistema Nacional de Salut esteses pels facultatius especialistes, i les actuacions que se'ls puguen assignar per la direcció de l'hospital i per la Direcció General per a la Prestació Farmacèutica.

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA

Les UFPE relacionades en l'annex I, elaboraren el seu projecte d'organització i funcionament en el termini d'un mes des de la creació, d'acord amb el que disposa aquesta ordre, i l'hauran de remetre a la Conselleria de Sanitat.

DISPOSICIONS FINALS

Primera

La Subsecretaria per a l'Agència Valenciana de la Salut i la Direcció General per a la Prestació Farmacèutica queden autoritzades per a dictar totes les resolucions que siguen necessàries en l'àmbit de les respectives competències, a fi de posar en pràctica el que disposa la present ordre, així com per a la creació de noves UFPE en els hospitals dependents de la Conselleria de Sanitat, en funció de les necessitats assistencials.

Segona

Aquesta ordre entrarà en vigor l'endemà de ser publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, 31 de juliol del 2001

El conseller de Sanitat,

SERAFÍN CASTELLANO GÓMEZ

ANNEX I

Relació d'hospitals amb Unitats d'Atenció Farmacèutica a Pacients Externs

Hospital Universitari la Fe

Hospital Universitari Doctor Peset

Hospital Clínic Universitari de València

Hospital Arnau de Vilanova

Hospital General de Castelló

Hospital General d'Alacant

Hospital Universitari Sant Joan d'Alacant

Hospital General d'Elx

Hospital General d'Elda

Hospital de la Vega Baixa

Hospital Lluís Alcanyís

Hospital de la Plana

Hospital de la Vila Joiosa

Generalitat Valenciana

CONSELLERIA DE SANITAT

Servei de Farmàcia

HOSPITAL ................

PRESCRIPCIÓ DE MEDICAMENTS

UNITAT DE PACIENTS EXTERNS

DIAGNÒSTIC (PRINCIPAL/SECUNDARIS):

…………………………………………………………………………………………………………………………………………

AL·LÈRGIES CONEGUDES:

……………………………………………………………………………………………………

TRACTAMENT

Medicament:

Dosis:

Forma farmac.:

Pauta:

Duració del tractament:

Mapa web