Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDE 4/2010, de 19 de febrer, de la Conselleria d'Infraestructures i Transport, per la qual es regula l'entrega de projectes d'obra en format digital en la Conselleria d'Infraestructures i Transport.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 6217 de 02.03.2010
Número identificador:  2010/2306
Referència Base de Dades:  002392/2010
 



ORDE 4/2010, de 19 de febrer, de la Conselleria d'Infraestructures i Transport, per la qual es regula l'entrega de projectes d'obra en format digital en la Conselleria d'Infraestructures i Transport. [2010/2306]

PREÀMBUL

Tots els projectes contractats i elaborats per la Conselleria d'Infraestructures i Transport s'entreguen actualment en format paper i amb les còpies que s'estipulen en cada plec de condicions. Ja que es tracta de documents oficials i que han de ser firmats pels responsables, el format paper ha sigut l'únic legal fins que la tecnologia i la legislació han fet possible un altre tipus de suport.

Entre la normativa que fa possible estos canvis cal citar la Llei 59/2003, de 19 de desembre, de Firma Electrònica, la recent Llei 11/2007, de 22 de juny, d'Accés Electrònic dels Ciutadans als Servicis Públics, i el Decret 87/2002, de 30 de maig, del Govern Valencià, pel qual es regula la utilització de la firma electrònica avançada en la Generalitat Valenciana.

L'avanç de les tecnologies de la informació i el desplegament normatiu han propiciat la supressió progressiva d'informació en format paper, per la qual cosa la Conselleria d'Infraestructures i Transport ha desenvolupat els procediments adequats perquè les empreses adjudicatàries de qualsevol contracte que exigisca l'elaboració i entrega d'un projecte, a més d'elaborar-lo per mitjà de tecnologies informàtiques, l'entreguen en suport digital. Este procediment també disposa que el personal que ha de rebre'l i gestionar-lo en la Conselleria puga donar-los el tractament adequat.

Esta orde determina la ferma intenció d'avançar en la nova societat de la informació i per a això tota la documentació que s'ha d'aportar, amb l'estructura i els formats que es definixen en esta orde, s'entregaran en un dels suports digitals permesos i formaran part d'un PDF firmat consecutivament pels diferents responsables de l'elaboració del projecte.

Per a garantir la legalitat del procediment, este s'ha desenvolupat utilitzant la firma electrònica avançada facilitada per l'Autoritat de Certificació de la Comunitat Valenciana (ACCV) i altres homologades.

La present orde regula l'entrega de projectes d'obra en format digital com a alternativa a l'entrega dels mencionats projectes només en suport paper, que seguirà considerant-se una forma vàlida i efectiva de presentació d'estos.

Així mateix, el procediment de validació del document electrònic contingut en esta orde considerarà qualsevol document en paper com a còpia de treball. Per a garantir el control de les còpies en paper, també es regulen les prescripcions o les condicions tècniques del document en paper que garantisquen la seua correspondència amb l'original electrònic.

Tot això, en desplegament de la disposició final segona del Decret 87/2002, i en virtut de les facultats que em conferix l'article 28.e) de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i l'article 8 del Decret 117/2007, del 27 de juliol, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria d'Infraestructures i Transport, i de conformitat amb el Consell Jurídic Consultiu.



ORDENE

Article 1. Objecte

1. La present orde definix el procediment d'elaboració, l'estructura de la informació, els suports i la forma d'elaborar els fitxers que s'han d'entregar, la firma electrònica que s'ha d'utilitzar i qualsevol altra referència per a la substitució dels documents actualment entregats en paper pel seu format digital.

2. És d'aplicació per a tots els estudis informatius, avantprojectes, projectes bàsics, projectes d'execució i qualsevol tipus de projecte de construcció d'obres que aprove o licite la Conselleria d'Infraestructures i Transport.

3. El projecte sobre el qual l'òrgan de contractació resolga la seua aprovació, segons el que s'ha establit en els articles 105 i següents de la Llei 30/2007, de 30 d'octubre, de Contractes del Sector Públic, serà l'arxiu en format digital del document complet, amb les firmes corresponents de l'autor o dels autors d'este, del responsable del contracte i de l'oficina de supervisió de projectes, quan legalment procedisca.

Article 2. Elaboració dels documents

1. La documentació dels projectes continuarà elaborant-se amb els mateixos recursos informàtics i electrònics disposats per cada licitador o adjudicatari, sense que es puga entendre que esta orde condicione la utilització d'uns sistemes i programes informàtics o altres per a la realització de càlculs, dibuixos, textos, etc., respecte de la documentació que forme part del projecte.

2. Una vegada elaborats els distints apartats que componen el projecte, es generarà un únic fitxer en format PDF amb la totalitat d'este, que haurà de ser firmat electrònicament per mitjà d'algun dels sistemes de firma electrònica legalment reconeguts.

3. Les especificacions i els formats que s'han d'utilitzar estan definits en l'annex.

Article 3. Procediment

1. Una vegada elaborat i firmat el fitxer PDF, es podrà presentar en la Conselleria d'Infraestructures i Transport, sense perjuí de la seua presentació en les oficines públiques a què es referix l'article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, una vegada recepcionat es verificarà si l'estructura i el contingut són els establits, si les firmes són les adequades, l'autenticitat i la integritat del document electrònic, així com la competència tècnica de l'autor o dels autors per a la seua firma.

2. En cas que el procediment de validació del document electrònic siga desestimat, s'haurà de dictar resolució expressa i motivada, que serà notificada als interessats.

3. El termini màxim per a resoldre i notificar la resolució del procediment de validació no podrà excedir de dos mesos. El mencionat termini es computarà des de la data en què el fitxer PDF haja tingut entrada en el registre de l'òrgan competent per a la seua tramitació.

4. El venciment del termini màxim sense haver-se notificat la resolució legitima els interessats per a entendre estimada la sol·licitud de validació.

5. Una vegada validat per la Conselleria, es tornarà el mateix document amb una marca de validació. El licitador o l'adjudicatari, a partir d'eixe fitxer, haurà d'obtindre una còpia impresa que serà enquadernada i entregada en la Conselleria. Esta còpia amb la marca de validació és la que la Conselleria utilitzarà com a còpia de treball i, per tant, correspon exactament a l'original en format electrònic. Esta còpia i l'arxiu en format digital seran examinats pels tècnics competents per a verificar la seua correcció i adequació a la normativa vigent.

Article 4. Firma electrònica

1. El document PDF amb el contingut total del projecte supervisat haurà de ser firmat electrònicament pels tècnics enumerats en l'article 1 mitjançant un certificat digital reconegut emés per l'Autoritat de Certificació de la Comunitat Valenciana, o per un altre prestador de servicis de certificació els certificats dels quals hagen sigut inclosos en la pàgina web del ministeri competent en matèria d'indústria, sempre que estos certificats puguen ser validats per l'Autoritat de Certificació de la Comunitat Valenciana sense cost econòmic.

2. Este fitxer serà el document tècnic vàlid definitori de l'actuació.

<div id="AquiVaUnaImagen"></div>DISPOSICIÓ FINAL

Única. Entrada en vigor

La present orde entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.

València, 19 de febrer de 2010

El conseller d'Infraestructures i Transport,

MARIO FLORES LANUZA

ANNEX

PRESCRIPCIONS TÈCNIQUES

A) ESTRUCTURA D'ARXIUS I CARPETES DEL CD o DVD

Per a anomenar els distints arxius i carpetes només s'hauran d'usar els caràcters de la "A" a la "Z" majúscules, llevat de la "Ñ" i la "Ç"; del "0" al "9", i el subguió "_" per a separar-los.

En cap cas s'hauran d'usar accents ni espais en blanc, i el punt només haurà d'aparéixer com a separador entre el nom de l'arxiu i la seua extensió, normalment formada per tres caràcters.

El suport informàtic CD o DVD haurà de contindre un fitxer en format PDF indexat i una carpeta de documents "oberts" tal com es veu en el diagrana següent:

El fitxer PDF anomenat "NOM_PROJECTE.PDF" serà el projecte complet, pròpiament dit, i inclourà tots els documents necessaris relacionats amb este, memòries, annexos, plans..., tot això en un únic PDF amb la firma digital de l'autor o dels autores. Serà el projecte oficialment vàlid.

El format de pàgina d'este serà A3 horitzontal, amb marges simètrics i sense intercalar pàgines en blanc a l'efecte d'impressió en paper. A més, s'haurà d'incloure en el PDF del projecte una pàgina que anomenarem de control de firmes, que normalment serà l'última del PDF. Esta pàgina de control inicialment contindrà la firma o les firmes de l'autor i dels coautors, depenent de si l'autor del projecte requerix la firma dels responsables de determinades seccions o capítols d'este.

Esta pàgina contindrà, a més, una sèrie de camps que s'ompliran obligatòriament i que fan referència a la codificació i al títol del projecte. Tots estos seran subministrats per la CIT igual que la plantilla de firmes en format PDF.

L'aspecte de la plantilla és el següent:

<div id="AquiVaUnaImagen"></div>L'estructura interna de l'arxiu PDF o el projecte, aproximadament, serà, sempre que les característiques del projecte s'adapten a esta, la següent:

B) ÍNDEX

B.1. MEMÒRIA I ANNEXOS

Memòria

Annex primer

Annex segon

...

Annex enèsim

B.2. PLANS

Índex de plans

Col·lecció de plans de situació

Col·lecció de plans de conjunt

...

Col·lecció de plans enèsima

B.3. PLEC DE PRESCRIPCIONS TÈCNIQUES PARTICULARS

B.4. PRESSUPOST

B.5. SEPARATES

Separata primera

Separata segona

...

Separata enèsima

En qualsevol cas seguirà un orde lògic en què es podran incorporar o eliminar capítols o seccions depenent de les característiques pròpies del projecte, i que l'autor o els autors així ho creguen necessari. Els diferents capítols i seccions de l'índex hauran de contindre marcadors a les respectives pàgines a què facen referència dins de l'arxiu PDF.

La carpeta anomenada "DOCUMENTS_OBERTS" contindrà els anomenats fitxers oberts, és a dir, tots aquells documents i informació necessària relativa al projecte, en els formats originals, o els pròpis dels programes amb els quals s'hagen generat els mencionats documents sempre d'acord amb els formats permesos en els estàndards <div id="AquiVaUnaImagen"></div>de la CIT (vegeu ESTÀNDARDS PER A PRESENTACIÓ DE LA DOCUMENTACIÓ).

S'hauran d'inclore dos arxius de full de càlcul d'acord amb els anteriors estàndards, el primer contindrà la relació de preus unitaris o el quadre de preus núm. 1 i el segon els pressupostos parcials i el pressupost general.

En esta carpeta ("DOCUMENTS_OBERTS") hi haurà una subcarpeta anomenada "CARATULES" el contingut de la qual seran tres imatges en format permés en els estàndards de la CIT (vegeu ESTÀNDARDS PER A PRESENTACIÓ DE LA DOCUMENTACIÓ) i que serviran per a imprimir els CD o DVD. Les plantilles que serviran de base per a obtindré les esmentades imatges seran subministrades per la CIT també segons els mencionats ESTÀNDARDS.

L'aspecte de les imatges és el que es pot veure a continuació i les seues dimensions respectives seran:

- Caràtula frontal: 12,15 x 12,15 cm

- Caràtula de darrere: 15,1 x 11,8 cm

- Caràtula dels CD o DVD: 11,8 ø

C) CARÀTULES DELS DVD O CD

<div id="AquiVaUnaImagen"></div><div id="AquiVaUnaImagen"></div><div id="AquiVaUnaImagen"></div><div id="AquiVaUnaImagen"></div><div id="AquiVaUnaImagen"></div>

S'ha de substituir tot el text en cursiva pel que corresponga de l'expedient.

El nom del servici és opcional. En la casella per a la empresa adjudicatària es pot incloure un logotip d'esta.

En la contraportada es recomanable incloure una imatge de l'edifici o pla de situació de la obra.

Els dimensions de la lletra d'este document són orientatius i es poden variar.

D) TÍTOL I CODIFICACIÓ DELS PROJECTES

El nom de l'arxiu PDF del projecte en qüestió estarà format per 64 caràcters com a màxim, una part d'esta codificació serà subministrada per la CIT:

<div id="AquiVaUnaImagen"></div>Exemple: 200809001PB0_CONSTRUCCIO_AUTOVIA_MUNICIPI.PDF

On:

- CLAU MASTÍN la formen els 9 primers caràcters numèrics de la manera següent:

· 4 dígits per a l'any

· 2 dígits per a la Direcció General

· 3 dígits seqüencials o comptador de projectes anual

- CODI TIPUS DE PROJECTE el formen els 3 caràcters alfanumèrics següents i equivalen a:

· PB0 - Projecte bàsic 0

· PP0 - Projecte principal 0

· PM0 (PM1...) - Projecte modificat 0, 1, 2...

· PC0 - Projecte complementari

· RP0 - Revisió de preus

· LO0 - Liquidació d'obra

...

Un subguió ("_")

- DESCRIPCIÓ la formen fins a 51 caràcters alfanumèrics que servixen per a identificar els projectes.

E) ESTÀNDARS PER A LA PRESENTACIÓ DE LA DOCUMENTACIÓ

AMB CARÀCTER GENERAL ES RECOMANEN I S'INCLOUEN TOTS AQUELLS DEFINITS PELS ORGANISMES INTERNACIONALS ENTRE ALTRES: OPEN GEOESPACIAL CONSORCIUM (OGC), W3C I EL SEU XML, OASIS I EL SEU OPEN DOCUMENT I OBJET MANAGEMENT GROUP (OMG).

Agrupats per temes es definixen els següents:

1. Ofimàtica, en general:

.- .odt/ .ods/ .odp/ .ott i en general tots els establit en la norma Open Document d'OASIS (ISO 26300).

2. GIS i disseny gràfic:

.- GIS vectorial: GML, KML, SHP.

.- GIS ràster: ECW, TIFF, JP2-JPEG, GMLJP2.

.- CAD/CAM (no és vàlid quan haja de ser tractat amb un GIS): DWG /DXF/DGN.

3. Admissibles fins al final de 2010:

.- Ofimàtica, en general: .doc/ .xls/ .pps i ppt/ .jpg, .bmp, .gim i .gif/ .psd, .fh9, .svg.

.- GIS ràster: SID.

.- CAD/CAM: DWG, DGN.

.- Pressupostos: BC3.

Altres notes:

1. Per als dispositius d'emmagatzemament que s'utilitzen per a traslladar, entregar o copiar informació del tipus "USB Pendrives i discos portàtils" serà obligat el format en FAT 16 o FAT 32 per a assegurar-ne la compatibilitat.

2. Per a la compressió d'arxius: ".TAR/ .Gz/ .BZ2/ .RAR/ .ZIP". Mai no autodescomprimibles.

3. Davant de qualsevol dubte i com a format recomanable en tots els casos, sempre que no haja que modificar la informació, s'utilitzarà "ADOBE ACROBAT" extensió "PDF" (ISO 19005).

4. No està autoritzada l'entrega de cap executable: ".exe/ .com/ .bat/...

Mapa web