Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 18/2000, de 8 de febrer, del Govern Valencià, pel qual s'estableix l'obligació de registre i depòsit de les actes de designació de delegats de prevenció, i de constitució dels comités de seguretat i salut.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 3690 de 17.02.2000
Número identificador:  2000/F1171
Referència Base de Dades:  0558/2000
 
  • Anàlisi documental

    Texto
    Texto Texto2
    Origen de disposició: Conselleria Ocupació
    Grup temàtic: Legislació, Reglamentació
    Matèries: Ocupació i formació professional
    Descriptors:
      Temàtics: seguretat en el treball , òrgan col.legiat



DECRET 18/2000, de 8 de febrer, del Govern Valencià, pel qual s'estableix l'obligació de registre i depòsit de les actes de designació de delegats de prevenció, i de constitució dels comités de seguretat i salut. [2000/F1171]

La Llei 31/1995, de 8 de novembre, de Prevenció de Riscos Laborals, defineix els delegats de prevenció com els representants dels treballadors amb funcions específiques en matèria de prevenció dels riscos en el treball, i regula en l'article 35 i en la disposició addicional quarta el mecanisme per a la seua elecció. Aquesta llei també regula les competències, facultats i garanties d'aquests delegats de prevenció, i també la seua participació en la prevenció dels riscos en el treball.

Així mateix, la Llei 31/1995, de 8 de novembre, estableix en l'article 38 l'obligació de constituir a les empreses o centres de treball de 50 o més treballadors el Comité de Seguretat i Salut, com a òrgan paritari i col·legiat de participació destinat a la consulta regular i periòdica de l'actuació de l'empresa en matèria de prevenció de riscos laborals, i en l'article 39 en determina les competències i facultats.

Els articles 148 i 149 de la Constitució delimiten el marc de distribució competencial entre l'estat i les comunitats autònomes. En concret, l'article 149.1.7a, atribueix a l'estat la competència exclusiva en matèria de legislació laboral, sense perjudici de l'execució d'aquesta pels òrgans de les comunitats autònomes.

L'article 40.2 de la Constitució encomana als poders públics que vetlen per la seguretat i higiene en el treball, com un dels principis rectors de la política social i econòmica, i per desenvolupar aquest precepte es va dictar la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de Prevenció de Riscos Laborals, desplegada, entre altres normes, pel Reglament dels Serveis de Prevenció, aprovat pel Reial Decret 39/1997, de 17 de gener.

L'esmentada llei i les seues normes reglamentàries constitueixen, segons la disposició addicional tercera, legislació laboral en el sentit de l'article 149.1.7a de la Constitució, i per ser aplicable a l'àmbit de les administracions públiques són norma bàsica del règim estatutari dels funcionaris públics, d'acord amb allò que s'ha disposat en l'article 149.1.18 de la llei.

El capítol V de la Llei de Prevenció de Riscos Laborals (articles 33 i següents) regula la consulta i participació dels treballadors en relació amb les matèries que afecten la seguretat i salut en el treball i, així, la llei atribueix als delegats de prevenció, elegits per i entre els representants del personal en l'àmbit de l'empresa, la funció principal d'exercir una tasca de vigilància i control del compliment de la normativa de prevenció de riscos laborals. Configura el Comité de Seguretat i Salut en empreses que tinguen 50 o més treballadors com a òrgan de representació destinat a la consulta regular i periòdica de les actuacions de l'empresa en matèria de prevenció de riscos, i queda constituït de forma paritària pels delegats de prevenció, d'una part, i per l'empresari i/o els seus representants, d'una altra.

A fi d'obtenir informació detallada sobre l'execució en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana de les previsions que recull la Llei 31/1995, de Prevenció de Riscos Laborals, en matèria de representants dels treballadors que desenvolupen funcions específiques en matèria de prevenció de riscos en el treball i dels òrgans paritaris de participació i consulta de les actuacions en l'empresa en la dita matèria, es considera necessari establir l'obligació de registre i depòsit de les actes de designació de delegats de prevenció i de constitució dels comités de seguretat i salut.

Pel que fa al concepte d'execució de la legislació en matèria laboral, la jurisprudència del Tribunal Constitucional ha aclarit que l'activitat d'execució vinculada a l'àmbit laboral comprén el desenvolupament del conjunt d'actuacions necessari per a la posada en pràctica de la normativa reguladora de relacions laborals. Per la seua banda, l'article 33.1 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana atribueix a la Generalitat Valenciana l'execució de la legislació de l'estat en matèria laboral.

En virtut d'això, a proposta del conseller d'Ocupació, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu, després de la deliberació prèvia del Govern Valencià, en la reunió del dia 8 de febrer de 2000,

DECRETE

Article 1. Objecte

1. La designació dels delegats de prevenció establida per l'article 35 de la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de Prevenció de Riscos Laborals, haurà de constar en el Registre de Delegats de Prevenció de la Generalitat Valenciana, i l'acta que recull aquesta designació quedarà en el Depòsit d'Actes de Designació de Delegats de Prevenció, que a aquests efectes es creen mitjançant el present decret.

2. La constitució de comités de seguretat i salut a què fa referència l'article 38.2 de la llei esmentada, haurà de constar davant de l'administració laboral de la Comunitat Valenciana, i l'acta que en dóna fe quedarà custodiada en el Depòsit d'Actes de Constitució de Comités de Seguretat i Salut, que es crea mitjançant aquest decret.

Article 2. Presentació d'actes

1. L'acta de designació dels delegats de prevenció, formalitzada segons el model que s'adjunta com a annex I al present decret, haurà de presentar-se davant de la Direcció General de Treball i Seguretat Laboral, adscrita a la Conselleria d'Ocupació, quan la designació s'haja efectuat entre treballadors que presten els seus serveis en empreses o centres de treball que, ubicats en més d'una província, estiguen dins de l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana.

2. En el supòsit que la designació s'haja efectuat entre treballadors l'elecció dels quals s'haja produït en empreses o centres de treball ubicats únicament en una província, la comunicació es dirigirà a la Direcció Territorial d'Ocupació, de la Conselleria d'Ocupació, competent territorialment.

3. La comunicació de la constitució del Comité de Seguretat i Salut, i també l'acta de constitució formalitzada segons el model que s'adjunta com a annex III a aquest decret, les haurà de presentar, davant de la Direcció General de Treball i Seguretat Laboral, l'empresa interessada, en el supòsit que aquesta faça referència a empreses o centres de treball que, ubicats en més d'una província, estiguen dins de l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana.

A l'esmentat òrgan se li haurà de trametre idèntica documentació en el supòsit que tenint una empresa diversos centres de treball dotats de comités de seguretat i salut, acorde, a l'empara de l'article 38, número 3, paràgraf segon, de la Llei de Prevenció de Riscos Laborals, la creació d'un Comité Intercentres.

4. Quan el comité es constituïsca en empreses o centres de treball ubicats exclusivament en una província, la comunicació i l'acta es presentaran davant de la Direcció Territorial d'Ocupació de la Conselleria d'Ocupació, competent per raó del territori.

Article 3. Fins

El registre i depòsit de les actes de designació dels delegats de prevenció i constitució del Comité de Seguretat i Salut complirà les finalitats de:

a) Ser públiques les designacions de delegats de prevenció i de creació de qualssevol altres òrgans específics que, en virtut de l'article 35, número 4, paràgraf segon, de la Llei 31/1995, de Prevenció de Riscos Laborals, exercisquen les competències que la legislació vigent atribuïsca a aquells.

b) Ser pública l'existència, constitució i composició dels comités de seguretat i salut, i també dels comités intercentres que es constituïsquen.

c) Obtenir informació detallada sobre l'execució, en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, de les previsions que preveu la Llei 31/1995, de Prevenció de Riscos Laborals, en matèria de representants dels treballadors que desenvolupen funcions específiques en matèria de prevenció de riscos en el treball i d'òrgans paritaris de participació amb comeses de consulta de les actuacions de l'empresa en l'esmentada matèria.

d) Facilitar la informació que dels anteriors punts puguen demanar els organismes públics competents, les empreses i els treballadors.

e) Expedir els certificats pertinents que siguen sol·licitats pels organismes públics i per les persones i entitats que tenen la condició d'interessats.

Article 4. Procediment

El registre i depòsit de les actes de designació de delegats de prevenció i de constitució dels comités de seguretat i salut s'ajustarà al següent procediment:

1. Efectuada l'elecció del delegat o delegats de prevenció, el representant o representants dels treballadors en l'empresa ho comunicaran a l'empresari, i també la persona o persones designades, i els lliuraran un exemplar de l'acta segons model que s'adjunta com a annex I. Aquesta acta haurà de ser presentada per l'empresari o pel delegat o delegats de prevenció davant de la unitat administrativa competent en el termini d'un mes.

2. Efectuada la presentació per l'empresari o, si de cas hi manca, per la persona o persones designades com a delegats de prevenció, la unitat administrativa competent procedirà a expedir un certificat del compliment de l'indicat tràmit.

3. Constituït el Comité de Seguretat i Salut, l'empresari haurà de presentar-ne l'acta de la constitució davant de la unitat administrativa competent, en el termini d'un mes.

4. Complit el tràmit de registre i depòsit de l'acta de designació, es procedirà d'ofici a expedir un certificat individualitzat de les persones designades que es recullen en l'acta, de conformitat amb el model de l'annex II. Així mateix, es procedirà a certificar el registre i depòsit de l'acta de constitució del Comité de Seguretat i Salut, de conformitat amb el model que s'adjunta com a annex IV del present decret.

5. En el supòsit de variació en les designacions de delegats de prevenció com a conseqüència de substitucions, revocacions, dimissions, extincions de mandat de la persona o persones designades com a tals, o en qualsevol altre supòsit previst legalment o reglamentàriament, l'empresari, o el delegat o delegats de prevenció comunicaran a la unitat administrativa competent l'actualització corresponent.

De la mateixa manera, l'empresari comunicarà les variacions que es produïsquen en els membres que integren la part empresarial del Comité de Seguretat i Salut.

6. L'empresari haurà de comunicar a la unitat administrativa competent el tancament del centre de treball dotat de Comité de Seguretat i Salut i la circumstància de desaparició, per mutu acord, del Comité Intercentres.

7. Les previsions establides en els números anteriors seran d'aplicació als comités intercentres.

Article 5. Accés, rectificació i cancel·lació de dades

Les unitats administratives que s'estableixen en l'article 2 són competents per a conéixer de l'exercici dels drets d'accés, rectificació o cancel·lació de dades personals previstes en la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal. També davant d'aquestes podrà exercir-se el dret d'accés a les dades que en aquesta matèria tinga l'administració, en els termes previstos en l'article 37 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, modificat mitjançant la Llei 4/1999, de 13 de gener.

Disposició transitòria

Els òrgans mencionats en l'article 2 procediran, en el termini d'un mes, al registre, depòsit i expedició dels certificats que es preveuen en aquest decret i que corresponguen a actes de designació o de constitució alçades amb anterioritat a l'entrada en vigor del decret, qualsevol que en siga el format o contingut.

No obstant això anterior, en el termini esmentat es podrà requerir a qui les haja presentades l'ompliment d'aquelles dades que, tot i considerar-se essencials per al compliment de les finalitats que persegueix aquesta norma, no s'hi hagueren consignat en la documentació presentada.

Disposicions finals

Primera

S'autoritza el conseller d'Ocupació per a dictar i adoptar totes les disposicions i mesures que siguen necessàries per al desplegament i l'execució del present decret.

Segona

El present decret entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, 8 de febrer de 2000

El president de la Generalitat Valenciana,

EDUARDO ZAPLANA HERNÁNDEZ-SORO

El conseller d'Ocupació,

RAFAEL BLASCO CASTANY

Annex II

(El cap de la unitat administrativa competent)

Certifica:

Que amb data . . . s'ha presentat en . . . , per al seu depòsit, l'acta d'elecció de delegat/delegada de prevenció de riscos laborals en l'empresa . . . , centre de treball d . . . , i que hi consta elegit com a:

Delegat/delegada de prevenció

Sr./Sra. . . . ., amb DNI . . .

..., ... d ... de 2000

Firma:

Annex IV

(El cap de la unitat administrativa competent)

Certifica:

Que amb data . . . .s'ha presentat en . . . , per al seu depòsit, l'acta de constitució del Comité de Seguretat i Salut de l'empresa . . . ., centre de treball d . . . , i perquè així conste, firme el present certificat.

... , ... d ... de 2000

Firma:

II. AUTORITATS I PERSONAL

b) OFERTES D'OCUPACIÓ PÚBLICA,

Mapa web