Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 21/2012, de 27 de gener, del Consell, pel qual es regula el procediment d'elaboració i aprovació dels plans de recuperació i conservació d'espècies catalogades de fauna i flora silvestres, i el procediment d'emissió d'autoritzacions d'afectació a espècies silvestres.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 6702 de 30.01.2012
Número identificador:  2012/832
Referència Base de Dades:  001025/2012
 



DECRET 21/2012, de 27 de gener, del Consell, pel qual es regula el procediment d'elaboració i aprovació dels plans de recuperació i conservació d'espècies catalogades de fauna i flora silvestres, i el procediment d'emissió d'autoritzacions d'afectació a espècies silvestres. [2012/832]

ÍNDEX



Preàmbul

Article 1. Objecte

Article 2. Tipus de plans

Article 3. Elaboració, contingut i vigència dels plans

Article 4. Tipus d'àrees

Article 5. Aprovació dels plans

Article 6. Avaluació i informació pública

Article 7. Mecanismes de participació pública

Article 8. Autoritzacions

Article 9. Col·laboradors en conservació de la biodiversitat

Disposició addicional primera. Aus de falconeria

Disposició addicional segona. Dotació econòmica

Disposició derogatòria única. Derogació normativa

Disposició final primera. Modificació de l'article 3 del Decret 32/2004, de 27 de febrer, del Consell

Disposició final segona. Desplegament normatiu

Disposició final tercera. Entrada en vigor



PREÀMBUL



El Decret 32/2004, de 27 de febrer, del Consell, pel qual es crea i regula el Catàleg Valencià d'Espècies de Fauna Amenaçades, i s'establixen categories i normes per a la seua protecció, va ser aprovat en desplegament de la vigent Llei 4/1989, de 27 de març, de Conservació dels Espais Naturals i de la Flora i Fauna Silvestres.

L'esmentada norma nacional ha sigut derogada per la Llei 42/2007, de 13 de desembre, del Patrimoni Natural i de la Biodiversitat, que establix un nou marc normatiu un poc més flexible en algunes matèries com la relativa als plans de recuperació i conservació o altres d'aplicació, per a la millora de les poblacions de les espècies amenaçades. Com a resposta a este model, el Consell va aprovar el Decret 70/2009, de 22 de maig, pel qual es crea i regula el Catàleg Valencià d'Espècies de Flora Amenaçades i es regulen mesures addicionals de conservació.

Encara que les espècies de fauna i flora puguen meréixer alguns tractaments diferencials des del punt de vista normatiu, de la comparació dels dos decrets del Consell es deduïx la necessitat d'harmonitzar el contingut d'ambdós, de manera que la fauna i la flora silvestre tinguen un marc legal de conservació semblant. En el mateix sentit, i en concordança amb els avanços tecnològics, que faciliten una major participació de la ciutadania en l'elaboració de les normes relatives a plans o programes de conservació de la naturalesa, es fa convenient plasmar l'esperit de la Llei 27/2006, de 18 de juliol, per la qual es regulen els Drets d'Accés a la Informació, de Participació Pública i d'Accés a la Justícia en Matèria de Medi Ambient i, en especial, allò que s'ha previst en els seus articles 16 i 18, així com el de la Llei 11/2008, de 3 de juliol, de la Generalitat, de Participació Ciutadana de la Comunitat Valenciana.



D'altra banda, la Llei 25/2009, de 22 de desembre, de Modificació de Diverses Lleis per a la seua Adaptació a la Llei 17/2009, de 23 de novembre, sobre el Lliure Accés a les Activitats de Servicis i el seu Exercici, que incorpora al dret espanyol la Directiva 2006/123/CE, del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de desembre de 2006, establix com a principi la simplificació dels tràmits administratius i la supressió efectiva de requisits o traves no justificats o desproporcionats. Amb esta finalitat, el Decret 165/2010, de 8 d'octubre, del Consell, pel qual s'establixen mesures de simplificació i de reducció de càrregues administratives en els procediments gestionats per l'administració de la Generalitat i el seu sector públic, establix mesures per a una administració més eficient i per a facilitar l'exercici dels seus drets a tots els ciutadans.

Per tot l'anterior, complits els tràmits procedimentals previstos en l'article 43 de la Llei del Consell, a proposta de la consellera d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 27 de gener de 2012,



DECRETE



Article 1. Objecte

És objecte del present decret regular el procediment d'elaboració i aprovació dels plans de recuperació i conservació de les espècies catalogades de fauna i flora silvestres de la Comunitat Valenciana, i cal incloure-hi vies que faciliten la participació pública en el dit procés i simplificar els tràmits d'autorització d'afectacions a espècies silvestres de fauna i flora.



Article 2. Tipus de plans

1. La inclusió d'una espècie, subespècie o població en els catàlegs valencians d'espècies amenaçades de fauna i de flora implicarà la posterior redacció d'un dels plans següents:

a) Pla de recuperació per a les classificades com en perill d'extinció.

b) Pla de conservació per a les classificades com vulnerables.

2. Per a espècies que compartisquen problemes de conservació semblants o àmbits geogràfics semblants, es poden elaborar plans conjunts, que es denominaran d'acord amb l'espècie de major rang d'amenaça. Estos plans poden establir, a més, especificacions per a tàxons amb menor rang de protecció o necessitats d'accions de conservació que compartisquen el mateix hàbitat, quan resulten convenients per a aconseguir les finalitats perseguides per a les de rang superior.

3. En el cas d'espècies o poblacions la distribució de les quals s'incloga en la seua totalitat o majoritàriament en espais naturals protegits o espais de la Xarxa Natura 2000, els plans de recuperació o conservació poden ser substituïts per les normes de planificació i gestió dels esmentats espais, sempre que s'acredite que la presència i conservació de les esmentades espècies haja sigut expressament prevista en les esmentades normes.

4. Per a les espècies catalogades, fins que no estiguen aprovats els plans esmentats, la conselleria competent en matèria de biodiversitat ha d'establir línies directrius de la seua activitat tècnica i ha de disposar informació accessible a través d'Internet, amb la finalitat de facilitar el coneixement d'aquelles i de donar participació a altres administracions i persones físiques i jurídiques que puguen col·laborar o protagonitzar les actuacions de conservació.

5. Amb la finalitat de fomentar la participació pública en la localització i conservació de les espècies que siguen objecte dels plans, la conselleria facilitarà informació que permeta la millor identificació dels tàxons i dels hàbitats en què hi haja major probabilitat de localitzar-los.



Article 3. Elaboració, contingut i vigència dels plans

1. Els plans han de ser elaborats per la direcció general competent en matèria de biodiversitat. Constaran de dos parts:

a) Norma d'aprovació i protecció dels exemplars i els hàbitats, que es publicarà en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.

b) Document tècnic, accessible per Internet.

2. La norma d'aprovació del pla ha de tindre, com a mínim, el contingut següent:

a) Àmbit d'aplicació: serà tot el territori de la Comunitat Valenciana pel que fa a la protecció dels exemplars prevista en l'article 54.1 de la Llei 42/2007, de 13 de desembre, del Patrimoni Natural i de la Biodiversitat, i detallarà l'àmbit territorial de la seua aplicació quant a la conservació del seu hàbitat, d'acord amb allò que disposa l'article 4 d'este decret. Igualment serà aplicable, en el cas de les espècies marines, al territori per al qual la Llei 42/2007, de 13 de desembre, no adjudica en exclusiva a l'Administració General de l'Estat la corresponent planificació i gestió. En el cas de tàxons compartits amb altres comunitats autònomes, s'ha de buscar la coordinació amb estes per aconseguir una major efectivitat dels plans.

b) Objectius: s'han d'establir els valors poblacionals que cal aconseguir. Superats eixos valors s'ha de proposar el canvi del nivell de protecció de l'espècie.

c) Mesures de conservació: mesures directes de protecció de l'espècie, mesures de restauració o conservació del seu hàbitat, mesures de compatibilització de l'explotació dels recursos naturals amb la conservació de l'espècie, desenrotllament de programes d'investigació, educatius i de participació.

3. El document tècnic compendiarà la informació disponible i, en particular, la científica sobre els tàxons, amb el contingut mínim següent:

a) Anàlisi de la situació actual: situació de l'espècie, distribució, estat de les poblacions, estat de conservació del seu hàbitat i amenaces.

b) Determinació de les accions que són necessàries per a eliminar les amenaces i fomentar el manteniment de les seues poblacions en un estat de conservació favorable.

c) Avaluació de les actuacions de conservació executades.

Este document tècnic s'actualitzarà contínuament sobre la base dels resultats de les accions de conservació i l'evolució de les poblacions. La direcció general competent en matèria de biodiversitat ha de garantir l'accés a informació suficient d'estos documents a través d'Internet, amb les limitacions que siguen procedents d'acord amb l'article 13 de la Llei 27/2006, de 18 de juliol, per la qual es regulen els Drets d'Accés a la Informació, de Participació Pública i d'Accés a la Justícia en Matèria de Medi Ambient.

4. Vigència: els plans seguiran vigents mentres no es modifique el nivell de protecció de l'espècie.



Article 4. Tipus d'àrees

1. Els plans poden incloure la designació de les àrees indicades més avant, per a les quals es fixaran mesures de conservació i instruments de gestió en cas necessari:

a) Àrees de conservació: zones on hi haja constància de la presència actual o molt recent del tàxon. Per a estes zones es poden establir limitacions especials, necessàries per a garantir el manteniment o la millora de les poblacions del tàxon.

No es consideraran com a àrees de conservació aquelles àrees on no s'haja corroborat la presència del tàxon en un període de 5 anys o on l'hàbitat haja desaparegut irreversiblement. En el cas de la flora, on els propàguls es poden mantindre en l'hàbitat durant més termini, caldrà ajustar-se en cas necessari al dictamen del Consell Científic Assessor de Flora Silvestre, creat per l'article 22 del Decret 70/2009, que podrà allargar l'esmentada duració fins a 10 anys d'antiguitat.



b) Àrees de recuperació: aquelles zones que tinguen hàbitats adequats per a albergar l'espècie o puguen ser objecte d'adequació específica per mitjà de projectes de creació, renaturalització o regeneració de l'hàbitat per a possibilitar la recolonització natural, expansió o reintroducció de l'espècie.

Les àrees de recuperació només poden incloure terrenys que complisquen alguna de les condicions següents:

1r. Terrenys propietat de la Generalitat o per als quals esta té plena capacitat de gestió. En este cas es poden establir limitacions semblants a les de les àrees de conservació.

2n. Terrenys de tercers per als quals prèviament s'haja subscrit un acord específic a l'efecte de la seua incorporació al pla com a àrees de recuperació. Les limitacions addicionals seran les incloses en este acord, subscrit d'acord amb la normativa vigent.

3r. Terrenys de tercers inclosos en àrees de la Xarxa Natura 2000 o espais naturals protegits. Per a estes zones, les regulacions d'ús seran les previstes en la normativa d'estos espais.

2. La direcció general competent en matèria de biodiversitat pot fixar, mitjançant una resolució, noves àrees de conservació que incloguen poblacions de l'espècie descobertes o establides després de l'aprovació del pla i noves àrees de recuperació quan es donen les condicions indicades en l'apartat 1.b d'este article per a llocs de què es desconeguera la seua aptitud en el moment d'aprovar-se el pla. Aquelles àrees de recuperació en què s'hagen consolidat reeixidament noves poblacions poden ser designades com a àrees de conservació. En tot cas, tan prompte es tinga coneixement de les noves poblacions descobertes o establides, s'ha d'incorporar eixa informació al Banc de Dades de la Biodiversitat de la Comunitat Valenciana, de manera que es coneguen públicament per a garantir la seua protecció, a l'efecte previst en l'article 13 del Decret 70/2009, de 22 de maig, i en l'article 9 del Decret 32/2004, de 27 de febrer, ambdós del Consell, pels quals es creen i regulen els catàlegs valencians d'espècies de flora i fauna amenaçades.





Article 5. Aprovació dels plans

1. Els plans seran aprovats per la conselleria competent en matèria de biodiversitat, mitjançant una orde, per a les espècies, subespècies o poblacions declarades en perill d'extinció, i mitjançant una resolució per a la resta de casos.

2. En tot cas, prèviament a la seua aprovació, els plans s'exposaran al públic per un termini de 45 dies i es concedirà audiència als interessats.

3. Amb la finalitat de simplificar la seua tramitació, les normes abans indicades podran aprovar simultàniament més d'un pla del mateix rang.



Article 6. Avaluació i informació pública

1. Cada pla ha d'avaluar periòdicament almenys els indicadors següents:

a) Nombre d'individus

b) Nombre de poblacions

c) Àrea d'ocupació

2. Les accions dutes a terme dins dels plans i els valors dels indicadors del compliment dels seus objectius s'introduiran en el document tècnic establit en l'article 3.3 del present decret, per al seu coneixement públic.



Article 7. Mecanismes de participació pública

La Generalitat facilitarà la participació d'entitats públiques i privades en l'execució dels plans i promourà l'establiment de convenis o acords amb administracions públiques, propietaris de terrenys i associacions.



Article 8. Autoritzacions

1. En el tràmit d'autoritzacions d'afectació d'espècies silvestres s'han d'aplicar els criteris de simplificació establits en l'article 3 del Decret 165/2010, de 8 d'octubre, del Consell.

2. Correspon a la direcció general competent en matèria de biodiversitat la competència per a deixar sense efecte les prohibicions contingudes en l'article 52.3 de la Llei 42/2007, de 13 de desembre, del Patrimoni Natural i de la Biodiversitat, quan facen referència a més d'una província o a la captura d'aus per a anellatge científic, i les previstes en l'article 54.1 quan faça referència a espècies catalogades com en perill d'extinció o vulnerables. Les excepcions a les prohibicions dels articles 52.3 i 54.1 només es podran autoritzar en els supòsits i amb les condicions establits en l'article 58 de la Llei 42/2007, de 13 de desembre.



3. Correspon a les direccions territorials de medi ambient deixar sense efecte les prohibicions contingudes en els articles 52.3 i 54.1 de la Llei 42/2007, de 13 de desembre, del Patrimoni Natural i de la Biodiversitat, en el seu àmbit territorial respectiu, excepte en els casos esmentats en l'apartat anterior. Les excepcions a les prohibicions dels articles 52.3 i 54.1 només es podran autoritzar en els supòsits i amb les condicions establits en l'article 58 de la Llei 42/2007, de 13 de desembre.



4. Les autoritzacions per motius d'investigació com els indicats en l'article 58.1.c de la Llei 42/2007, de 13 de desembre, del Patrimoni Natural i de la Biodiversitat, sempre que no facen referència a espècies catalogades com en perill d'extinció o vulnerables, que impliquen la captura d'un nombre reduït d'exemplars i que no necessiten de la utilització de mètodes no selectius, es podran concedir prèvia presentació de declaració responsable, d'acord amb allò que preveu l'article 6 del Decret 165/2010, de 8 d'octubre, del Consell. Les condicions d'estes autoritzacions es regularan per resolució de la direcció general competent en matèria de biodiversitat.

5. La recollida de caragols terrestres per al consum s'ha de regir per normativa específica. Si no n'hi ha, la recollida per a autoconsum no necessita autorització, sempre que no se supere el quilogram per persona i dia. En cas de la recollida del caragol Iberus gualterianus (vaqueta o serrà) la quantitat màxima per persona i dia sense necessitat d'autorització serà de 300 grams.



Article 9. Col·laboradors en conservació de la biodiversitat

1. La direcció general competent en matèria de biodiversitat pot designar persones i entitats i, en especial, les de caràcter científic, col·laboradores en el desenrotllament de plans de recuperació o conservació, i els concedirà autoritzacions per a l'execució d'accions contingudes en estos, tant in situ com fora del lloc.

2. Igualment, es poden designar com a col·laboradors de conservació i concedir autorització per a la tinença i realització d'activitats amb espècies silvestres no amenaçades aquelles persones o entitats que presenten projectes que contribuïsquen a la millora de la biodiversitat i del seu coneixement.

3. La designació comportarà el compromís de presentació regular, per part dels col·laboradors, d'informes de les activitats realitzades d'acord amb les autoritzacions concedides.



DISPOSICIONS ADDICIONALS



Primera. Aus de falconeria

1. Únicament es podrà practicar la caça amb aus de falconeria amb exemplars procedents de cria en captivitat, amb documentació acreditativa del seu origen legal i que complisquen el que preveu la Llei 13/2004, de 27 de desembre, de la Generalitat, de Caça de la Comunitat Valenciana.

2. Tots els exemplars d'aus de falconeria que es troben a la Comunitat Valenciana han d'estar marcats per a la seua identificació amb els sistemes previstos en l'Orde de 26 de febrer de 2008, de la Conselleria de Medi Ambient, Aigua, Urbanisme i Habitatge, per la qual es regulen els sistemes de marcatge d'estes aus. Pel que fa a açò, l'obligació del marcatge per mitjà de xip intern s'estén a tots els exemplars d'espècies incloses en el Llistat d'Espècies Silvestres en Règim de Protecció Especial establit pel Reial Decret 139/2011, de 4 de febrer.





Segona. Dotació econòmica

El compliment i el posterior desplegament d'este decret no tindrà cap incidència en la dotació de tots i cada un dels capítols de gasto assignats a la conselleria i, en tot cas, ha de ser atés amb els mitjans personals i materials de la conselleria competent per raó de la matèria.





DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació normativa

1. Queda derogat el Decret 202/1988, de 26 de desembre, del Consell, pel qual s'establixen normes per a la regulació de la falconeria a la Comunitat Valenciana.

2. Queda derogat el Decret 79/1994, de 12 d'abril, del Consell, d'atribució de competències per a emetre resolucions administratives sobre flora i fauna silvestres.

3. Queden derogats els articles 5, 7, 8, 15.2, 15.3, 15.5 i 15.6 del Decret 32/2004, de 27 de febrer, del Consell, pel qual es crea i regula el Catàleg Valencià d'Espècies de Fauna Amenaçades, i s'establixen categories i normes per a la seua protecció.

4. Queden derogats els apartats 1.c i 4 de l'article 9 i l'article 16.2 del Decret 70/2009, de 22 de maig, del Consell, pel qual es crea i regula el Catàleg Valencià d'Espècies de Flora Amenaçades i es regulen mesures addicionals de conservació.

5. Així mateix, queden derogades totes les disposicions que del mateix rang o d'un rang inferior s'oposen a allò que disposa este decret.



DISPOSICIONS FINALS



Primera. Modificació de l'article 3 del Decret 32/2004, de 27 de febrer, del Consell

Es modifica l'article 3 del Decret 32/2004, de 27 de febrer, del Consell, pel qual es crea i regula el Catàleg Valencià d'Espècies de Fauna Amenaçades i s'establixen categories i normes per a la seua protecció, de manera que es refonen els seus apartats 2 i 3 en un només amb la redacció següent:

«2. La inclusió, l'exclusió o el canvi de categoria d'una espècie, subespècie o població s'aprovarà mitjançant una orde de la conselleria competent en matèria de biodiversitat».



Segona. Desplegament normatiu

S'autoritza la persona titular de la conselleria competent en matèria de biodiversitat per a dictar les disposicions necessàries per a l'aplicació i el desplegament d'este decret.



Tercera. Entrada en vigor

Este decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



València, 27 de gener de 2012



El president de la Generalitat,

ALBERTO FABRA PART



La consellera d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient,

ISABEL BONIG TRIGUEROS

Mapa web