Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 91/2002, de 30 de maig, del Govern Valencià, sobre Registre dels Titulars d'Activitats d'Acció Social, i de Registre i Autorització de Funcionament dels Servicis i Centres d'Acció Social, a la Comunitat Valenciana.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 4264 de 05.06.2002
Número identificador:  2002/X5931
Referència Base de Dades:  2431/2002
 



DECRET 91/2002, de 30 de maig, del Govern Valencià, sobre Registre dels Titulars d'Activitats d'Acció Social, i de Registre i Autorització de Funcionament dels Servicis i Centres d'Acció Social, a la Comunitat Valenciana. [2002/X5931]

D'acord amb allò previst en els articles 31 apartats 23, 24, 25, 26 i 27 de la Llei Orgànica 5/1982, d'1 de juliol, per la qual s'aprova l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, s'atribueixen a la Generalitat Valenciana competències exclusives sobre fundacions i associacions de caràcter beneficoassistencial que desenvolupen principalment les seues funcions a la Comunitat Valenciana, així com sobre assistència social, promoció de la dona, joventut i institucions públiques de protecció i ajuda de menors, jóvens, emigrants, tercera edat, minusvàlids i la resta de grups o sectors socials requerits especial protecció, tot incloent-hi la creació de centres de protecció, reinserció i rehabilitació.

Fent ús d'estes competències s'aprova la Llei 5/1997, de 25 de juny, de la Generalitat Valenciana, en què es regula el Sistema de Servicis Socials en l'Àmbit de la Comunitat Valenciana, i la Llei 7/2001, de 26 de novembre, Reguladora de la Mediació Familiar en este àmbit, sent necessari fer una revisió de la normativa anterior, constituïda bàsicament pel Decret 40/1990, de 26 de febrer, del Govern Valencià, sobre Registre, Autorització i Acreditació dels Servicis Socials a la Comunitat Valenciana, als efectes d'adaptar l'esmentat text a l'estructura, conceptes i terminologia establida per estes lleis, així com adequar aquells aspectes d'estes que necessiten un nou desplegament normatiu.

Els articles 45 i els següents de la Llei 5/1997, sobre ordenació dels servicis socials, regulen els aspectes relatius a la inscripció registral de les entitats o persones físiques que porten a terme la seua activitat a la Comunitat Valenciana en l'àmbit dels servicis socials, així com dels corresponents centres i servicis, i l'autorització de funcionament de tals centres i servicis, remetent al desenvolupament reglamentari per a la concreció de les peculiaritats de tals figures. D'altra banda, l'article 5 d'esta Llei atribueix a l'administració de la Generalitat Valenciana les competències per a l'autorització i el registre dels centres i servicis dedicats a la prestació de servicis socials, així com l'establiment dels mínims de qualitat que han de complir estos centres i servicis, a fi de garantir les condicions dignes i adequades, així com el nivell de participació dels usuaris i les usuàries en la seua organització.

De la mateixa manera, l'article 6 de la Llei 7/2001, estableix que les entitats que presten servicis de mediació familiar seran les previstes en l'article 13 segon paràgraf, de la Llei 5/1997, de la Generalitat Valenciana, i que el servici de mediació familiar que presten estes entitats s'entendrà com a servici social especialitzat en el sector família, tot considerant-se assimilat, a tots els efectes, als programes de mediació familiar prevists en l'article 15.2) de l'esmentada Llei 5/1997, i les seues normes de desenvolupament.

Per això, sent competència de la Conselleria de Benestar Social les matèries d'acció social i posseint el Govern Valencià la potestat reglamentària, d'acord amb l'article 22.e) de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat Valenciana, d'acord amb el Consell Valencià de Benestar Social, a proposta del conseller de Benestar Social, oït el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, i després de la deliberació del Govern Valencià, en la reunió del dia 30 de maig de 2002,

DECRETE

TÍTOL I

Disposicions generals

Article 1. Objecte

1. Este decret té com a objecte el desplegament de la Llei 5/1997, de 25 de juny, de la Generalitat Valenciana, per la qual es regula el Sistema de Servicis Socials en l'Àmbit de la Comunitat Valenciana, quant a les normes d'ordenació de les entitats, servicis i centres que intervenen en la prestació de servicis socials a la Comunitat Valenciana, així com de la Llei 7/2001, de 26 de novembre, quant a l'adequació a esta de les entitats i servicis de mediació familiar.

2. Amb esta finalitat, es regulen les actuacions següents:

a) El règim d'autoritzacions administratives de funcionament i de comunicacions a l'administració, en relació amb els servicis i centres en matèria d'acció social, a fi que reunisquen els requisits i condicions necessàries per a poder garantir als seus destinataris una atenció adequada.

b) El registre de les persones físiques o jurídiques que porten a terme la seua activitat a la Comunitat Valenciana en l'àmbit de l'acció social, així com dels servicis i centres d'acció social dependents d'estes.

Article 2. Àmbit d'aplicació

1. Este decret, així com la normativa que en el seu desenvolupament es dicte, s'aplicarà a les persones físiques o jurídiques que porten o pretenguen dur a terme la seua activitat a la Comunitat Valenciana en el camp de l'acció social, i als servicis i centres, de titularitat pública o privada, que oferisquen o pretenguen oferir prestacions d'acció social i desenvolupen la seua activitat en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana.

2. A l'efecte d'este decret, s'adopta la següent delimitació conceptual:

a) S'entén per acció social el conjunt de servicis socials generals i especialitzats, regulats en el títol II de la Llei 5/1997, de 25 de juny, de la Generalitat Valenciana, per la qual es regula el Sistema de Servicis Socials en l'Àmbit de la Comunitat Valenciana, .

b) Es considera centre d'acció social la unitat d'organització, física i funcional, dotada d'una infraestructura material amb ubicació autònoma i identificable, en la que s'ofereixen o des de la qual es materialitzen prestacions d'acció social. A estos efectes, s'assimila al concepte de centre, denominacions tals com establiment, pis, habitatge, llar, etc. que s'adaptaran d'acord amb la tipologia d'usuaris i d'usuàries i organització de funcionament.

c) S'entén per servici d'acció social el conjunt d'activitats organitzades tècnicament i funcionalment, de caràcter general o especialitzat, prestats per una persona física o jurídica que porta a terme la seua activitat a la Comunitat Valenciana en l'àmbit dels servicis socials, amb caràcter regular i permanent, sense que l'esmentada prestació haja d'oferir-se necessàriament en un centre.

Els servicis desenvoluparan una o diverses activitats concretes, de caràcter general o especialitzat, prestades per una persona física o jurídica que porte a terme la seua activitat a la Comunitat Valenciana en l'àmbit de l'acció social, amb caràcter temporal i dins d'un àmbit específic d'actuació.

Tota persona física o jurídica, legalment constituïda, de naturalesa pública o privada, amb ànim o sense de lucre, podrà ser titular d'un o diversos servicis i/o centres d'acció social.

Estos servicis podran desenvolupar un o diversos programes, entenent com a entitats de servicis d'acció social aquelles persones jurídiques que, mancant de centres o servicis, tinguen com a objecte la realització d'activitats amb caràcter permanent dins del camp de l'acció social.

d) Els servicis socials generals constitueixen l'estructura bàsica del Sistema Públic d'acció social, mitjançant la prestació d'una atenció integrada i polivalent dirigida a tota la població, articulada a través d'actuacions preventives, assistencials o rehabilitadores, en l'àmbit primari, amb caràcter universal i gratuït.

e) Els servicis socials especialitzats són aquells que es dirigeixen a sectors de la població que, per les seues condicions, edat, sexe, discapacitat o altres circumstàncies de caràcter cultural o econòmic, requereixen un tipus d'atenció més específica, en el pla tècnic o professional, que la prestada pels servicis socials generals.

TÍTOL II

Del registre dels titulars d'activitats d'acció social,

i dels servicis i centres d'acció social

CAPÍTOL I

Del Registre

Article 3. Creació del Registre General dels titulars d'activitats, i dels servicis i centres d'acció social

1. Mitjançant este decret, es constitueix el Registre General de titulars d'activitats, de servicis i centres d'acció social de la Comunitat Valenciana.

2. El Registre General té caràcter públic, i constitueix un instrument per al coneixement, la planificació, l'ordenació i la publicitat dels titulars d'activitats d'acció social, i dels centres i servicis d'esta naturalesa.

Article 4. Adscripció

El Registre General s'adscriu a la Conselleria amb competències en matèria d'acció social i és únic per a tota la Comunitat Valenciana.

CAPÍTOL II

De la inscripció

Article 5. Inscripció

En el Registre General dels titulars d'activitats, de servicis i centres d'acció social s'inscriuran:

a) Les persones físiques o jurídiques, públiques o privades, amb ànim o sense de lucre, titulars de servicis i centres d'acció social autoritzats.

b) Els servicis i centres d'acció social autoritzats.

CAPÍTOL III

De l'estructura i organització del Registre

Article 6. Estructura del Registre

1. El Registre General dels titulars d'activitats, de servicis i centres d'acció social se estructura materialment en quatre seccions:

a) Secció de Titulars d'Activitats d'Acció Social.

b) Secció de Servicis.

c) Secció de Centres.

d) Secció d'Entitats Acreditadores de Qualitat.

2. Cada Secció tindrà el seu Llibre de Registre, havent de crear-se:

a) El Llibre de Registre de Titulars, que regularà la següent informació materialitzada en una fitxa per persona física o jurídica, relativa a les que estigueren inscrites, diferenciant les públiques de les privades, i dins d'estes, les que no tenen ànim de lucre de les que persegueixen fins lucratius:

– Nom de la persona física o jurídica.

– Raó social o adreça.

– Nombre d'identificació fiscal.

– Naturalesa jurídica: pública o privada, amb ànim o sense de lucre.

– Nom del representant.

– Àmbit territorial d'actuació.

– Àmbit material d'actuació (àrea/s d'atenció).

– Servicis o centres de la seua titularitat autoritzats i números registrals d'estos.

– Subvencions, concerts, convenis amb l'administració de la Generalitat Valenciana, si és procedent.

– Número registral.

– Tipus d'acreditació de qualitat.

b) El Llibre de Registre de Servicis d'Acció Social, que regularà la següent informació materialitzada en una fitxa per servici, relativa als servicis inscrits:

– Denominació del servici.

– Adreça o seu social en què es presta servici, si és procedent.

– Titular i número registral.

– Raó social o adreça del titular i nombre d'identificació fiscal.

– Nom i identificació del responsable del servici.

– Tipologia del servici.

– Àmbit territorial d'actuació.

– Àmbit material d'actuació (àrea/s d'atenció).

– Data de l'autorització administrativa de funcionament.

– Subvencions, concerts o convenis amb l'administració de la Generalitat Valenciana, si és procedent.

– Número registral del servici.

– Tipus d'acreditació de qualitat.

c) El Llibre de Registre de Centres d'Acció Social, que regularà la següent informació materialitzada en una fitxa per centre, relativa als centres inscrits:

– Denominació del centre.

– Adreça del centre.

– Titular i número registral.

– Raó social o adreça del titular i número d'identificació fiscal.

– Nom i identificació del director del centre.

– Tipologia del centre.

– Àmbit territorial d'actuació.

– Àmbit material d'actuació (àrea/s d'atenció).

– Data de l'autorització administrativa de funcionament.

– Places màximes autoritzades.

– Subvencions, concerts o convenis amb l'administració de la Generalitat Valenciana, si és procedent.

– Número registral del centre

– Tipus d'acreditació de qualitat.

d) El Llibre de Registre d'Entitats Acreditadores de Qualitat en matèria d'Acció, que recollirà la informació materialitzada en una fitxa per entitat acreditadora en els termes que reglamentàriament es determinen.

Article 7. Els assentaments registrals

1. Els Llibres de Registre contindran les següents classes d'assentaments:

a) Inscripcions.

b) Notes marginals.

c) Cancel·lacions.

2. Les inscripcions reflectiran els actes que prèviament han sigut objecte d'autorització administrativa o de comunicació. Estes inscripcions podran ser bàsiques o complementàries:

a) La inscripció bàsica té com a objecte l'accés, per primera vegada, al Registre, amb l'assignació del número registral corresponent, del titular d'un centre o servici d'acció social.

b) Les inscripcions complementàries faran constar de manera successiva, sense modificar el número registral de la inscripció bàsica, els fets posteriors a esta que siguen autoritzats com a conseqüència:

– D'una modificació substancial.

– D'una comunicació per canvi de titularitat.

– D'una variació en la capacitat assistencial.

– De la subscripció de convenis de col·laboració o de contractes administratius en la modalitat de concessió, concert o gestió interessada, amb l'administració de la Generalitat Valenciana, per a la gestió de centres o servicis d'acció social.

3. Les notes marginals deixaran constància de les variacions en les dades relatives als titulars de les activitats, als centres o als servicis que consten en el Registre, sempre que estes dades no hagen de ser objecte d'inscripció complementària.

4. Les cancel·lacions tenen com a objecte extingir les inscripcions bàsiques, comportant la pèrdua de la inscripció del número registral.

Article 8. El número registral

1. A cada persona física o jurídica que s'inscriga, servici o centre que s'autoritze, se li assignarà un número registral diferenciat, en el qual es distingirà la identificació del Llibre del Registre, l'ordinal corresponent a la inscripció que es practique i la província de referència. Aquelles titulars d'activitats d'acció social l'àmbit d'actuació de les quals siga superior al provincial tindran una especial referència.

2. La inscripció bàsica es plasmarà en el corresponent Llibre de Registre, de forma correlativa a cada titular que s'inscriga, servici i centre que s'autoritze i romandrà invariable en les successives anotacions registrals que es practiquen.

3. Quan es procedisca a la cancel·lació d'un número registral, a l'esmentat número no se li assignarà un nou titular, servici o centre, sinó que s'arxivaran les actuacions i a la nova inscripció se li assignarà el número correlatiu que li corresponga.

CAPÍTOL IV

Del procediment d'inscripció registral

Article 9. Del procediment d'inscripció de les entitats o persones físiques que porten o puguen dur a terme la seua activitat en l'àmbit de l'acció social

1. La inscripció de les persones físiques o jurídiques en el Llibre de Registre de Titulars es podrà realitzar d'ofici o a instància de part interessada:

a) Es realitzarà a instància de part amb la prèvia sol·licitud del titular o representant.

b) Es realitzarà d'ofici a conseqüència de la inscripció registral del servici o centre autoritzat, d'acord amb el que disposa l'article 10 d'este Reglament.

2. Les persones físiques o jurídiques que sol·liciten la seua inscripció en el Registre de Titulars hauran de presentar sol·licitud davant de la Direcció Territorial de Benestar Social corresponent, adjuntant la documentació següent:

a) Document acreditatiu de la personalitat jurídica del sol·licitant i, si és procedent, de la representació que posseïsca.

b) En el cas de persones jurídiques, l'escriptura o document de constitució o modificació, o acte fundacional, inscrits, si és procedent, en el corresponent Registre Oficial, així com els estatuts corresponents i els certificats dels acords legalment adoptats de rellevància amb este tràmit administratiu.

c) Còpia de la targeta d'identificació fiscal.

3. La Direcció Territorial competent per raó del territori, de la Conselleria amb competències en matèria d'acció social, una vegada rebuda la sol·licitud, verificarà si la documentació de l'expedient està completa i és correcta i, si és procedent, requerirà a l'interessat perquè en el termini de 15 dies hàbils aporte els documents preceptius, amb indicació que si així no ho fa se li tindrà per caducat el procediment i s'arxivarà l'expedient amb l'observança del que disposa l'article 76.3 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

4. Estes Direccions Territorials emetran, en el termini màxim de dos mesos a comptar des de la presentació de la sol·licitud, un informe sobre la viabilitat de la inscripció de la persona física o jurídica en el Registre. Este informe, juntament amb l'expedient, documentació annexa i proposta de resolució firmada pel director territorial, serà elevat en este mateix termini al titular de la Secretaria General de la Conselleria competent per raó de la matèria.

5. El titular de la Secretaria General de la Conselleria competent per raó de la matèria, mitjançant resolució motivada, concedirà o denegarà la inscripció, dins del termini de tres mesos a comptar des del dia de la presentació de la sol·licitud. En el cas que haguera transcorregut este termini sense que s'haguera notificat la resolució expressa, s'entendrà estimada la sol·licitud d'inscripció.

Article 10. Del procediment d'inscripció de servicis i centres d'acció social.

1. La inscripció dels servicis i centres d'acció social en el Llibre de Registre de Servicis i en el Llibre de Registre de Centres, respectivament, es realitzarà d'ofici, mitjançant resolució motivada, com a conseqüència de l'autorització de funcionament del servici o centre.

2. L'òrgan administratiu que atorgue l'autorització de funcionament d'un centre o servici haurà de comunicar immediatament esta circumstància al corresponent Registre d'Acció Social.

Article 11. Comunicació de la variació de dades registrals

Les persones físiques o jurídiques les dades de les quals consten en el Registre General dels titulars, de servicis i de centres d'acció social, estan obligades a comunicar, en el termini màxim d'un mes, qualsevol variació que es produïsca en relació amb les dades aportades i que supose modificació de les que consten en el Registre, encara que tal variació no requerisca autorització.

CAPÍTOL V

Dels efectes de la inscripció registral

Article 12. Efectes de la inscripció

1. La inscripció té efectes des de la data de la resolució administrativa que l'acorde.

2. La inscripció dels titulars d'activitats d'acció social no suposarà autorització dels servicis i centres dependents de les persones físiques o jurídiques registrades, i no conferirà a les persones interessades més dret que el de la constància dels actes i les dades de què porta causa.

CAPÍTOL VI

De la cancel·lació de les inscripcions

Article 13. Causes de cancel·lació

Les inscripcions bàsiques dels titulars, o de centres i de servicis d'acció social, es cancel·laran pels motius següents:

a) Extinció o pèrdua de la personalitat jurídica de l'entitat titular, o mort o declaració d'incapacitat quan es tracte d'una persona física, excepte els casos de canvi de titularitat autoritzada.

b) Incompliment sobrevingut, total o parcial, de les condicions exigides per a la inscripció.

c) Revocació o caducitat de l'autorització de funcionament.

d) Cessament de l'activitat o tancament del centre.

e) Sanció ferma, quan esta done lloc al cessament del servici o centre. Si el cessament té caràcter temporal, no produirà la cancel·lació.

f) Per voluntat del titular manifestada expressament per escrit a la Conselleria amb competències en matèria d'acció social.

g) Qualsevol altra causa que determine la impossibilitat, siga física o jurídica, de continuar en la prestació de l'activitat.

Article 14. Procediment de cancel·lació

1. La cancel·lació registral dels titulars d'activitats d'acció social es produirà d'ofici en els supòsits de l'apartat a), b) i g) de l'article anterior o, a instància de l'interessat, prèvia la tramitació del corresponent procediment.

2. La cancel·lació de les inscripcions de centres o servicis es realitzarà d'ofici en qualsevol dels supòsits prevists en l'article anterior, o a instància de part interessada, prèvia la tramitació del corresponent procediment.

També es procedirà d'ofici a la cancel·lació registral d'estes inscripcions en els supòsits de revocació de l'autorització administrativa de funcionament del centre o servici per qualsevol de les causes i d'acord amb el procediment regulat en el d'este decret.

3. La cancel·lació registral de les inscripcions a instància de part interessada es realitzarà prèvia sol·licitud del titular o representant de la persona física o jurídica inscrita.

4. En estos dos casos, la resolució de cancel·lació serà notificada el titular o representant i produirà efectes des de la data en què es notifique esta.

TÍTOL III

Del règim d'autoritzacions administratives

CAPÍTOL I

De l'autorització administrativa de funcionament

Article 15. L'autorització administrativa de funcionament

L'autorització administrativa de funcionament d'un servici o centre d'acció social és l'acte pel qual l'Administració de la Generalitat Valenciana reconeix que un centre o servici reuneix els requisits i les condicions establits en la Llei 5/1997 i en este dcret, amb caràcter general, i els que en el seu desplegament pogueren dictar-se per a cada tipologia de centre o servici, per a poder garantir als seus destinataris una assistència adequada.

2. L'autorització administrativa de funcionament dels servicis i centres de servicis socials subjectes a este decret podrà atorgar-se amb caràcter provisional o definitiu.

Article 16. Actuacions sotmeses a autorització administrativa

1. Estarà subjecta a autorització administrativa:

a) La posada en funcionament o modificació substancial de servicis d'acció social de caràcter especialitzat, de titularitat pública o privada.

b) La posada en funcionament o modificació substancial de centres d'acció social generals i especialitzats, de titularitat pública o privada.

2. Les autoritzacions administratives regulades en este decret no supliran, en cap cas, les que es requerisquen des d'altres instàncies administratives.

Article 17. L'autorització provisional

1. Es podrà concedir l'autorització provisional de funcionament, condicionada a la posterior presentació de determinats documents i/o compliment d'algun dels requisits i condicions exigits en este reglament o en les seues normes de desenvolupament, sempre que les deficiències no afecten la seguretat i la protecció dels usuaris, siguen considerades com dispensables per al seu funcionament i quan disposen de les llicències municipals corresponents, si és procedent, per al normal desenvolupament de la seua activitat, o, si és procedent, acrediten estar exemptes d'estes. En tot cas, per a poder atorgar una autorització provisional s'haurà de comptar amb l'informe preceptiu i vinculant de l'Oficina Tècnica de Projectes i Obres sobre la seguretat contra incendis de l'edifici.

El termini màxim per a la resolució i la notificació de la sol·licitud d'autorització provisional serà de 6 mesos a comptar des de l'entrada de la sol·licitud en qualsevol dels registres de la Conselleria de Benestar Social. Transcorregut el termini indicat en el paràgraf anterior sense que es produïsca la notificació a l'interessat de la resolució expressa, s'entendrà desestimada la sol·licitud d'autorització.

2 L'autorització provisional de funcionament indicarà les deficiències observades i el temps màxim de vigència d'esta.

3. En tot cas, per a la concessió de l'autorització provisional serà imprescindible que el sol·licitant haja concretat l'activitat que pretenga desenvolupar.

4. L'autorització provisional de funcionament concedida no podrà tindre una duració superior a sis mesos. No obstant això, a petició raonada del titular, i per causa justificada, es podrà, discrecionalment, accedir a l'ampliació d'este termini. En cap cas, la duració total de l'autorització provisional, incloses les seues possibles ampliacions, podrà tindre una duració superior a un any, excepte el que disposa la disposició addicional tercera d'este decret.

5. Durant el temps pel qual es concedisca esta autorització, el titular haurà d'acreditar l'esmena de les deficiències. En cas contrari, transcorregut el termini de l'autorització provisional, valdrà el que disposa este decret, sobre pèrdua de la condició de servici o centre autoritzat i incompliment del règim d'autoritzacions.

Article 18. L'autorització definitiva de funcionament

S'atorgarà l'autorització definitiva de funcionament quan el titular del servici o centre de servicis socials acredite tots i cadascun dels requisits establits reglamentàriament, disposant així mateix de les llicències municipals corresponents, si és procedent, per al normal desenvolupament de la seua activitat.

Article 19. Competència

1. L'autorització administrativa, provisional o definitiva, de funcionament de centres i servicis d'acció social generals i especialitzats correspon a les direccions generals o òrgans directius corresponents amb competència per raó de cada matèria específica.

2. L'autorització dels centres i servicis d'acció social generals podrà delegar-se en els ajuntaments, d'acord amb els articles 7 i 27 de la Llei 7/1985, Reguladora de les Bases del Règim Local.

Els ajuntaments hauran de regir-se per les disposicions establides en la Llei 5/1997, de la Generalitat Valenciana, per la qual es regula el sistema de servicis socials en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, per este decret i per les normes de desplegament que pogueren dictar-se, pel que fa a les condicions i requisits exigibles per a aconseguir una assistència adequada en els servicis prestats i, si és procedent, per la Llei 7/2001, per la qual es regula la mediació familiar en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.

Serà atribució del conseller competent en matèria d'acció social la formalització de l'oportú acord amb l'entitat local corresponent.

CAPÍTOL II

Del procediment d'autorització

Article 20. Sol·licitud

1. Els titulars dels servicis i centres sol·licitaran, d'acord amb model oficial, l'autorització administrativa que corresponga segons este decret.

2. La sol·licitud es presentarà davant de la corresponent Direcció Territorial competent, sense perjuí del que disposa l'article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

Secció I

Del procediment d'autorització de funcionament

Article 21. Documentació

1. S'acompanyarà a la sol·licitud la documentació següent:

1.1 Documentació comuna per a servicis i centres:

a) Document acreditatiu de la personalitat del sol·licitant i, si és procedent, de la representació que posseïsca, així com, quan es tracte de persones jurídiques, l'escriptura o document de constitució o modificació, o acte fundacional, inscrits, si és procedent, en el corresponent Registre Oficial, així com els estatuts corresponents i els certificats dels acords legalment adoptats de rellevància amb este tràmit administratiu.

b) Targeta d'identificació fiscal.

c) Memòria explicativa de l'activitat que cal desenvolupar, amb referència expressa, entre altres aspectes, als objectius generals i específics, els programes d'intervenció, el perfil de les persones usuàries, els recursos materials i humans amb què es dota el servici o el centre, i la seua capacitat prevista, d'acord amb el que disposa este decret i en la seua normativa de desplegament.

d) La plantilla prevista de personal amb especificació de l'organigrama, horaris, qualificacions professionals i descripció de funcions d'acord amb estes. En tot cas, el centre estarà dotat des de l'inici de la seua activitat del personal necessari per a una atenció adequada, personal que es determinarà conforme a les ràtios que s'establisquen en funció de la tipologia de centre o servici.

1.2 Documentació específica per a centres de més de set places:

a) Certificat del Registre de Propietat sobre titularitat i gravàmens o, si és procedent, contracte d'arrendament, ús, cessió etc., del local o locals on s'exercisca l'activitat que justifique la disponibilitat d'estos.

b) Projecte bàsic i d'execució de la construcció o reforma de l'edifici, redactat per tècnic competent i visat pel col·legi professional corresponent, incloent en este els annexos justificatius de les disposicions aplicables als centres d'acció social.

En el cas que es tracte d'un edifici ja existent, es realitzen o no reformes, s'aportara, en qualsevol cas, documentació tècnica on es justifique, a més de les reformes si existiren, que l'edifici compleix la normativa constructiva i les disposicions aplicables als centres d'acció social en aquell moment, i justificació que les condicions estructurals de l'edifici són correctes i adequades a l'ús a què es va destinar, segons allò que estableix la normativa d'aplicació al cas.

c) Pla d'emergència i evacuació, d'acord amb el que estipula l'Orde de 29 de novembre de 1984, del Ministeri d'Interior, o norma que la substituïsca, subscrit pel responsable de l'entitat o centre.

d) Llicències municipals corresponents, si és procedent, per al normal desenvolupament de l'activitat.

e) Projecte global terapèutic i/o educatiu del centre firmat pel responsable de l'entitat titular del centre.

f) El reglament de règim interior del centre.

g) Compromís de formalitzar una pòlissa d'assegurances que done cobertura a la responsabilitat civil en què puga incórrer el titular del centre pels danys causats a tercers, tot incloent els usuaris d'aquell, des de l'inici del funcionament del centre.

h) Horari d'atenció als usuaris del centre.

1.3 Documentació específica per a centres de menys de huit places (habitatges, pisos, llars o altres).

a) Certificat del Registre de la propietat sobre titularitat i gravàmens o, si és procedent, contracte d'arrendament, ús, cessió etc. del local o locals on s'exercisca l'activitat.

b) Informe justificatiu del compliment, de la normativa d'habitabilitat i de disseny de la Comunitat Valenciana (HD 91), de la normativa vigent de protecció contra incendis i barreres arquitectòniques, firmat per tècnic competent.

c) Plans tancats del centre.

d) Instruccions firmades pel titular o responsable del centre, per a casos d'emergència, amb especificacions per al personal del centre i per als usuaris/es, tenint en compte les característiques d'este.

e) Projecte global terapèutic i/o educatiu del centre firmat pel titular o responsable del centre.

f) Reglament de règim interior del centre.

g) Compromís de formalitzar una pòlissa d'assegurances que done cobertura als sinistres i a la responsabilitat civil en què puga incórrer el titular del centre pels danys causats a tercers, inclosos els usuaris d'aquell, des de l'inici de funcionament del centre.

h) Horari d'atenció als usuaris del centre.

2. Dins dels dos mesos següents a la notificació de la resolució per la qual es concedeix l'autorització, i en qualsevol cas, a partir del moment d'inici de les activitats del centre o servici, el sol·licitant haurà de presentar els documents següents:

a) Fotocòpia compulsada de la inscripció en el sistema de la Seguretat Social i, si és procedent, si es tractara d'un empresari individual, d'estar afiliat i d'alta en el règim que corresponga per raó de l'activitat.

b) Justificants d'haver afiliat, si és procedent, i haver-hi donat d'alta els treballadors que presten servicis en el centre.

c) Pòlissa d'assegurances de responsabilitat civil i justificant acreditatiu del pagament de la prima corresponent a l'anualitat en curs, que done cobertura als sinistres i a la responsabilitat civil en què puga incórrer el titular del centre pels danys causats a tercers, inclosos els usuaris d'aquell, des de l'inici del funcionament del centre

Article 22. Ordenació i instrucció

1. Una vegada rebudes les sol·licituds en les Direccions Territorials de la Conselleria de Benestar Social, es verificarà per estes si la documentació presentada està completa i és correcta.

2. Quan la sol·licitud no reunira els requisits mínims per a la seua tramitació o no acompanyara tota la documentació exigida, es requerirà a l'interessat perquè en el termini de 15 dies hàbils esmene les deficiències o aportació els documents requerits, amb indicació que si així no ho fa es tindrà per caducat el procediment, arxivant-se l'expedient amb l'observança del que disposa l'article 76.3 de la Llei 30/1992, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú. Això no impedirà que els titulars puguen presentar noves sol·licituds d'autorització que donaran lloc a la tramitació de nous procediments.

3. Les Direccions Territorials, en qualsevol moment, podran comprovar el compliment dels requisits que resulten d'aplicació, establits en este decret i en les seues normes de desenvolupament, atenent a la tipologia del servici o centre, formulant els requeriments que siguen necessaris. A estos efectes, realitzaran d'ofici les actuacions necessàries per a la verificació i comprovació de les dades en virtut dels quals s'ha de pronunciar la resolució.

4. Entre la documentació que cal presentar haurà de figurar el projecte bàsic i d'execució de les obres o reformes referents al centre l'autorització del qual se sol·licita, o la documentació senyalada en l'article 21.1.3 d'este decret. La Direcció Territorial trametrà immediatament les dades del sol·licitant, així com esta documentació tècnica, a l'Oficina Tècnica de Projectes de la Conselleria de Benestar Social, perquè emeta el corresponent informe sobre l'adequació de l'esmentada documentació a la normativa vigent. L'Oficina Tècnica disposarà d'un termini màxim de 2 mesos per a analitzar la documentació tècnica presentada, termini que es computarà des de la recepció en esta unitat de la citada documentació, havent de realitzar les actuacions següents:

a) Si la documentació presentada estiguera completa i no continguera cap deficiència, l'informe de l'Oficina Tècnica serà favorable, i haurà de comunicarse immediatament a la Direcció Territorial perquè continue la tramitació del procediment i es notificarà a l'interessat.

b) Si el projecte o la documentació tècnica tingueren deficiències, prèviament a l'emissió de l'informe, l'Oficina Tècnica requerirà a l'interessat perquè, en un termini màxim 20 dies, esmene estes, advertint-li que si no ho fa així es declararà caducat el dret a este tràmit i, conseqüentment, es podrà emetre informe desfavorable. Una vegada aportada la documentació requerida, o, transcorregut el termini esmentat, si és procedent, l'Oficina Tècnica disposarà d'un termini de 20 dies per a l'emissió de l'informe definitiu, i comunicació immediata a la Direcció Territorial i notificació a l'interessat.

5. Rebut en la Direcció Territorial el corresponent informe de l'Oficina Tècnica, continuarà amb la tramitació del procediment.

6. Abans de l'atorgament de l'autorització, l'administració haurà de comprovar que el centre compleix les condicions funcionals i/o estructurals per a poder ser autoritzat.

Article 23. Proposta de resolució

1. Les Direccions Territorials de la Conselleria de Benestar Social emetran en el termini màxim de quatre mesos, comptadors des de l'entrada de la sol·licitud en qualsevol dels registres de la Conselleria, una proposta de resolució sobre la viabilitat del projecte del servici o centre, documentació presentada, i compliment dels requisits materials i funcionals que resulten d'aplicació, atenent a la tipologia del recurs. Dins del dit termini es demanarà tots aquells assessoraments tècnics o tràmits que siguen necessaris per a formular el corresponent informe.

2. Esta proposta de resolució firmada pel director/a territorial, juntament amb l'expedient i la documentació annexa, serà elevada en eixe mateix termini, a la Direcció General competent.

Article 24. Resolució

1. El titular de la Direcció General o òrgan directiu competent segons la tipologia de cada centre o servici, resoldrà motivadament dins del termini de sis mesos, a comptar des de l'entrada de la sol·licitud en qualsevol dels registres de la Conselleria de Benestar Social.

2. Transcorregut el termini indicat en el paràgraf anterior sense que es produïsca la notificació a l'interessat de la resolució expressa, s'entendrà desestimada la sol·licitud d'autorització de funcionament, d'acord amb el que disposa l'article 54.2 de la Llei 9/2001, de 27 de desembre, de la Generalitat Valenciana, d'Acompanyament als Pressuposts per a l'exercici 2002.

3. Les autoritzacions quedaran sense efecte i podran ser revocades d'ofici per l'administració, després de la tramitació del corresponent procediment amb audiència de l'interessat, sense dret a cap indemnització per als interessats, si s'incompliren les condicions, requisits o terminis a què estigueren subordinades, o quan desapareguen les circumstàncies que van motivar el seu atorgament o sobrevingueren altres que, si hagueren existit en aquell moment, haurien justificat la denegació.

Article 25. Control de l'adequació de les obres al projecte tècnic supervisat

La Conselleria amb competències en matèria d'acció social podrà en qualsevol moment comprovar l'adequació de les obres realitzades al projecte tècnic informat favorablement per l'administració.

Article 26. Extensió de l'autorització de funcionament

1. L'autorització administrativa de funcionament d'un centre implica la del servici que es preste en ell.

2. L'autorització d'un servici que no dispose o requerisca inicialment d'un centre no inclou el centre o els centres que amb posterioritat puguen ocupar o necessitar, els quals necessitaran de la corresponent autorització de funcionament.

3. Es consideraran centres diferents, encara que estiguen ubicats en un mateix immoble, aquells en què es presten servicis socials que atenguen a col·lectius distints o bé que atenen un mateix col·lectiu constituïsquen diferents servicis. En estos casos estos centres requeriran autoritzacions independents.

Secció II

Del procediment d'autorització per modificació substancial

Article 27. Concepte de modificació substancial

Es considerarà, a efectes d'este decret, modificació substancial:

a) Les variacions d'aquells servicis i centres d'acció social que pogueren adoptar-se, i impliquen un canvi en el seu règim funcional, inclòs el canvi d'horari d'atenció als usuaris, objecte, activitat o sector d'atenció.

b) Qualsevol variació en la capacitat assistencial d'un centre, sempre que este tinga menys de 30 places. Quan el nombre de places del centre siga superior a 30, la variació haurà d'afectar un percentatge superior al 10% de les existents, encara que no siguen necessàries reformes.

Qualsevol que siga la variació en la capacitat assistencial del centre existirà sempre el deure de comunicació prèvia a l'òrgan que va concedir l'autorització a efectes de la inscripció d'esta modificació en el Registre.

c) Les obres que es pretenguen realitzar en el centre sempre que modifiquen alguna de les condicions físiques del projecte tècnic pel qual es va concedir l'autorització de funcionament del centre o pressuposen ampliació d'este.

Article 28. Documentació per modificació del règim funcional, objecte, activitat o sector

S'acompanyarà a la sol·licitud la documentació següent:

a) Memòria explicativa dels motius que justifiquen la modificació, dels fins concrets que es persegueixen, programes i mitjans tècnics per a la seua consecució, tipus d'usuaris i d'usuàries i nombre de places, així com repercussions en el funcionament derivades de la modificació prevista.

b) Tota aquella que no figure en l'expedient i és necessària per a justificar l'adequació, si és procedent, a la nova tipologia, objecte i/o àrea d'actuació.

Article 29. Documentació per modificació de la capacitat assistencial d'un centre sense realitzar obres

S'acompanyarà a la sol·licitud la documentació següent:

a) Memòria explicativa de les modificacions que cal realitzar, dels motius que justifiquen estes, i de les incidències que, si és procedent, puguen tindre en la capacitat i en el conjunt del centre, amb plànols de la zona afectada i de tot l'edifici.

b) Tota aquella que no figure en l'expedient i és necessària per a justificar l'adequació a la normativa vigent, si és procedent, a la modificació de la capacitat assistencial.

Article 30. Documentació per obres en un centre quan afecten l'estructura o la distribució interior i requerisquen llicència d'obres

S'acompanyarà a la sol·licitud la documentació següent:

a) Projecte tècnic segons s'estableix en l'article 21.1.2.b) o justificació redactada per tècnic competent i visada pel col·legi professional corresponent, que les obres no varien les condicions inicials que van servir de base per a l'emissió de l'informe de l'Oficina Tècnica. La justificació farà referència al projecte tècnic, al seu autor i a la data de visat col·legial.

b) Pla d'actuació del centre durant la realització de les obres que evite molèsties i pertorbacions als residents o als/a les usuaris/es.

c) Pla d'emergència i evacuació actualitzat, o documentació referida en l'article 21.1.3 c) d'este decret, segons corresponga.

d) Tota aquella que no figure en l'expedient i és necessària per a justificar l'adequació, si és procedent, a la normativa vigent.

e) Una vegada supervisat el projecte tècnic, l'interessat haurà de sol·licitar la corresponent llicència municipal d'obres.

Article 31. Procediment, resolució i desistiment sense efectes de l'autorització

1. Respecte a la resta de tràmits s'aplicarà el procediment d'autorització de funcionament previst en els articles 21 i següents d'este decret.

2. La resolució favorable portarà implícita l'autorització de funcionament.

3. Les autoritzacions quedaran sense efecte i podran ser revocades d'ofici per l'administració, després del corresponent procediment, amb audiència a l'interessat, sense dret a cap indemnització per als interessats, si s'incompliren les condicions, requisits o terminis a què estigueren subordinades o quan desapareguen les circumstàncies que van motivar el seu atorgament o sobrevingueren altres que, si hagueren existit en aquells moment, haurien justificat la denegació.

4. L'autorització per modificació substancial d'un centre podrà quedar sense efecte si les obres realitzades no s'adeqüen al projecte tècnic informat per la Conselleria, sense perjuí que si es tracta de deficiències lleus pot concedir-se a l'interessat un nou termini per a l'adequació de les obres.

CAPÍTOL III

De la revocació de l'autorització

Article 32. Causes de revocació

1. La revocació de l'autorització administrativa, provisional o definitiva, es produirà per les causes següents:

a) Extinció o pèrdua de la personalitat jurídica de l'entitat titular del servici o centre autoritzat, o mort o declaració d'incapacitat de la persona física titular d'este, excepte els casos de canvi de titularitat autoritzada.

b) Incompliment de les condicions, requisits, i, si és procedent, terminis als quals se subjecte expressament l'autorització administrativa de funcionament.

c) Quan desapareguen les circumstàncies que van motivar el seu atorgament o sobrevingueren altres que, si hagueren existit en aquells moments, haurien justificat la denegació.

d) La imposició d'una sanció administrativa ferma per incompliment de la normativa en matèria d'acció social, que implica el tancament definitiu del centre o servici.

2. La revocació de l'autorització administrativa serà compatible amb la incoació d'expedient sancionador, d'acord amb el que preveu la Llei 5/1997, de 25 de juny, de la Generalitat Valenciana, per la qual es regula el Sistema de Servicis Socials en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, i, si és procedent, per la Llei 7/2001, per la qual es regula la mediació familiar en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.

Article 33. Procediment de revocació

1. El procediment de revocació de l'autorització administrativa se substanciarà, d'ofici, mitjançant expedient instruït a l'efecte amb audiència de l'interessat, i es resoldrà per la Direcció General competent segons la tipologia de cada centre o servici.

2. El termini màxim per a resoldre sobre la revocació serà de tres mesos, comptadors des de la data d'adopció de l'acord d'iniciació del procediment de revocació, havent de tramitar-se el corresponent procediment amb audiència de l'interessat. Transcorregut el termini indicat sense que es produïsca la notificació a l'interessat de la resolució expressa, s'entendrà caducat este procediment.

CAPÍTOL IV

De l'incompliment del règim d'autoritzacions

Article 34. Incompliment

L'incompliment del règim d'autoritzacions i la resta d'obligacions establides en este decret i en les seues normes de desenvolupament determinaran la imposició de les sancions que corresponguen, d'acord amb el que estableix els capítols tercer i quart del títol seté de la Llei 5/1997, de 25 de juny, de la Generalitat Valenciana, per la qual es regula el Sistema de Servicis Socials en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.

Article 35. Servicis i centres sense autorització

En cas de falta d'autorització administrativa de qualsevol servici o centre d'acció social en funcionament l'òrgan administratiu competent correspondrà, en este moment en què tinga coneixement d'això, a la paralització de les activitats del servici i/o al tancament del centre, tot això sense perjuí de l'aplicació del que preveu l'article anterior.

CAPÍTOL V

Del procediment de comunicació per canvi de titularitat i per cessament de l'activitat

Article 36. Comunicació

1. Els titulars de servicis o centres autoritzats comunicaran a la Direcció General que va atorgar l'autorització administrativa qualsevol canvi de titularitat, tancament d'un centre o cessament de l'activitat d'un servici o centre.

2. La comunicació serà presentada davant de la Direcció Territorial de la Conselleria amb competències en matèria d'acció social, amb una antelació mínima de 15 dies naturals a la data que tinga lloc el cessament de l'activitat o tancament del centre. En cas de canvi de titularitat la comunicació serà feta en el moment en què la transmissió siga efectiva.

Secció I

De la comunicació per canvi de titularitat

Article 37. Concepte de canvi de titularitat

Existirà canvi de titularitat d'un servici o centre autoritzat quan siga objecte de transmissió, inter vivos o mortis causa, a un nou titular.

Article 38. Documentació

S'acompanyarà a la comunicació la documentació següent:

a) Document acreditatiu de novació subjectiva i de la personalitat jurídica del nou titular i, si és procedent, de la representació que posseïsca el sol·licitant, dels estatuts de l'entitat si és persona jurídica i dels certificats dels acords adoptats amb referència a esta comunicació.

b) Compromís del nou titular en què manifeste que el canvi de titularitat no implica modificacions en el servici o centre i que se subroga en totes aquelles obligacions i compromisos que estiguen pendents amb l'administració.

Article 39. Inscripció i notificació

La Direcció Territorial amb competències en matèria d'acció social trametrà informe a la Direcció General que va atorgar l'autorització, la qual traslladarà a la Secretaria General competent per raó de la matèria perquè procedisca a inscriure-la en el Llibre de Registre corresponent, comunicant-ho en forma a la part o parts interessades.

Secció II

De la comunicació per cessament

d'activitat o tancament de centre

Article 40. Comunicació del cessament de l'activitat o tancament de centre

Quan voluntàriament es finalitze o s'extingisca la funció o la tasca d'un centre o servici, o es clausure l'activitat d'un centre autoritzat, el titular d'este comunicarà esta circumstància a la Direcció Territorial amb competències en matèria d'acció social, perquè es procedisca a la seua autorització.

Article 41. Documentació

S'acompanyarà a la comunicació la documentació següent:

a) Memòria explicativa de les causes que propicien el cessament o tancament, amb especificació de les fases previstes per al procés.

b) Estat i situació dels usuaris afectats i propostes alternatives amb calendari de mesures que garantisquen la seua atenció.

Article 42. Inscripció i notificació

Les Direccions Territorials de Benestar Social trametran informe a la Direcció General que va atorgar l'autorització a fi que es corresponga per part de l'òrgan competent a la pertinent inscripció, comunicant-ho en forma a la part o parts interessades.

CAPÍTOL VI

De les condicions generals dels centres

Article 43. Requisits dels centres

1. Els centres d'acció social, qualsevol que siga la seua tipologia o titularitat, i sense perjuí dels requisits més específics que siguen regulats en la normativa de desenvolupament d'este decret, hauran d'adequar-se a les necessitats i característiques dels usuaris i usuàries, d'acord amb la tipologia de cada centre o servici, en relació amb els següents aspectes i requisits:

A) L'edificació del centre respectarà els següents criteris bàsics:

a) Relatius a la funcionalitat:

a.1 Utilització, de tal forma que la disposició i dimensions dels espais i la dotació de les instal·lacions faciliten l'adequada realització de les funcions previstes en l'edifici, així com que garantisca la independència i la intimitat de les persones i possibilite la relació i convivència d'estes.

a.2 Accessibilitat, de tal manera que es permeta a les persones amb mobilitat i comunicació reduïdes l'accés i la circulació per l'edifici en els termes prevists en la seua normativa específica.

a.3 Accés als servicis de telecomunicació, audiovisuals i d'informació, d'acord amb el que estableix la seua normativa específica.

b) Relatius a la seguretat:

b.1 Seguretat estructural, de tal forma que no es produïsca en l'edifici, o parts d'este, danys que tinguen el seu origen o afecten la fonamentació, els suports, les bigues, els forjats, els murs de càrrega o altres elements estructurals i que comprometen directament la resistència mecànica i l'estabilitat de l'edifici.

b.2 Seguretat en cas d'incendi, de tal forma que els ocupants puguen desallotjar l'edifici en condicions segures, es puga limitar l'extinció de l'incendi dins del propi edifici i dels confrontants i es permeta l'actuació dels equips d'extinció i de rescat.

b.3 Seguretat d'utilització, de tal forma que l'ús normal de l'edifici no supose risc d'accident per a les persones.

c) Relatius a l'habitabilitat:

c.1 Higiene, salut i protecció del medi ambient, de tal forma que s'aconseguisquen condicions acceptables de salubritat i d'estanquitat en l'ambient interior de l'edifici i que este no deteriore el medi ambient en el seu entorn immediat, garantint una adequada gestió de tota classe de residus.

c.2 Protecció contra el soroll, de tal forma que el soroll percebut no pose en perill la salut de les persones i els permeta realitzar satisfactòriament les seues activitats.

c.3 L'aïllament tèrmic necessari per al confort dels usuaris, de tal forma que s'aconseguisca un ús racional de l'energia necessària per a l'adequada utilització de l'edifici, així com altres aspectes funcionals dels elements constructius o de les instal·lacions que permeten un ús satisfactori de l'edifici.

d) Relatius a l'urbanisme: adequació a les normes urbanístiques vigents en el respectiu municipi en què es trobe ubicat el centre.

e) Garantir l'atenció i les prestacions adequades d'acord amb les característiques dels usuaris. A l'efecte haurà de:

e.1 Disposar de personal degudament qualificat i suficient que garantisca una prestació adequada del servici que preste d'acord amb el que establisca la normativa que en cada moment es trobe en vigor.

e.2 Disposar dels mitjans materials i recursos humans que es determinen reglamentàriament.

e.3 Garantir els drets dels usuaris i, en especial, els següents:

1.El dret de participació dels usuaris en la programació i el desenvolupament d'activitats i en l'organització del centre, per si mateixos o a través dels seus representants legals.

2. El dret a un tracte digne per part del personal del centre i la resta d'usuaris.

3. Mantindre relacions interpersonals, inclòs el dret a rebre visites.

4. Tindre llibertat de moviments i poder comunicar-se lliurement amb l'exterior, excepte resolució judicial.

5. Accedir a l'atenció, tant social com sanitària, educacional, cultural i, en general, a totes les actuacions que siguen necessàries per a aconseguir un desenvolupament integral.

6. Cessar en la utilització dels servicis o en la permanència en el centre per voluntat pròpia, excepte resolució judicial.

7. Preservar la intimitat personal i la confidencialitat de les dades contingudes en l'expedient personal.

8. Constituir associacions a fi d'afavorir la seua participació en la programació i desenvolupament d'activitats i en l'organització del centre.

9. Dret a no ser sotmés a cap tipus d'immobilització o restricció física o farmacològica sense prescripció mèdica i supervisió.

2. El funcionament de qualsevol centre a què se li aplique este decret exigirà amb caràcter general tindre a disposició de l'administració els següents documents actualitzats:

a) Projecte global terapèutic i/o educatiu del centre.

b) Informe mèdic de cada usuari que haurà de contindre com a mínim les dades personals, malalties actives, al·lèrgies i contraindicacions, medicació prescrita, atenció sanitària o d'infermeria que necessita, valoració de la disminució quan siga procedent, i dades de l'evolució sanitària de l'usuari, cada 6 mesos com a mínim.

c) Reglament de règim interior del centre, el qual regularà com a mínim els aspectes següents:

– Condicions d'ingrés i sistemes de baixes.

– Forma de pagament i facturació (període, data i forma de pagament, incidències per baixes voluntàries i forçoses, absències temporals com a vacances i desplaçaments hospitalaris, sistema de revisió de preus i tarifes, sistema de constitució de fiances)

– Drets dels residents.

– Obligacions dels residents.

– Règim de funcionament (regulació del sistema d'eixides i entrades sense que es limite el ple dret de llibertat del resident, regulació del sistema de visites, regulació del servici de transport si és procedent, regulació de causes que motiven altes/ baixes del centre).

– Règim de participació.

d) Expedient personal de cada usuari.

e) Llibre de registre d'usuaris.

f) Pòlissa d'assegurances actualitzades, que done cobertura a la responsabilitat civil en què puga incórrer el titular del centre pels danys causats a tercers, inclosos els usuaris d'aquell.

g) Tindre publicitats el sistema d'ingressos i les tarifes generals i dels distints servicis.

DISPOSICIONS ADDICIONALS

Primera. De l'avaluació periòdica de la qualitat en la prestació de l'assistència social

1. L'avaluació periòdica de la qualitat en la prestació d'assistència social serà obligatòria per als titulars de centres o servicis que perceben ajudes, subvencions o qualsevol altre tipus de mesura de foment per la prestació de servicis socials, a càrrec dels Pressuposts de la Generalitat Valenciana, conforme als requisits i condicions que es determinen reglamentàriament.

2. També s'hauran de sotmetre a avaluació periòdica de qualitat les persones físiques o jurídiques que contracten amb la Generalitat Valenciana la prestació de servicis socials o la gestió de centres i servicis d'igual naturalesa, en els termes i condicions que es determinen reglamentàriament.

3. Fins que es produïsca el desenvolupament reglamentari a què fan referència els apartats anteriors, no serà exigible l'avaluació periòdica de la qualitat.

Segona

les centres de servicis socials de titularitat de la Generalitat Valenciana compliran els requisits i exigències establides en este decret i normes que els desenvolupen, quedant exclosos de l'obtenció d'autorització i inscripció en el Registre.

Tercera

Excepcionalment, l'autorització provisional concedida als centres de titularitat d'entitats sense ànim de lucre podrà prorrogar-se, per períodes anuals, mitjançant resolució motivada, quan concórreguen raons d'interés social o públic, o en atenció a condicions singulars de l'immoble i/o a la prestació de servicis d'especial configuració que en ells s'atenguen, sempre que no observen deficiències que afecten la seguretat i els drets dels usuaris i usuàries.

Quarta. Actualització del Registre General de servicis socials de la Comunitat Valenciana

1. Les persones físiques o jurídiques, servicis i centres autoritzats, inscrits fins a la data de Registre d'Entitats, Centres i Servicis de Servicis Socials, s'integraran automàticament en el Registre General de Servicis socials de la Comunitat Valenciana constituït en este decret, sense perjuí del que dispose el número següent.

2. Respecte d'aquelles entitats inscrites en l'actual Registre corresponent de servicis socials, que no siguen titulars d'algun centre o servici, es procedirà d'ofici a la cancel·lació de la inscripció de la persona física o jurídica inscrita en el registre.

No obstant l'indicat en el paràgraf anterior, els titulars de servicis d'acció social disposaran d'un termini de 6 mesos a comptar des de l'entrada en vigor d'este decret, per a presentar una Memòria que justifique l'activitat que exerceixen i els permeta, si és procedent, continuar inscrits en el Registre.

Cinquena. Centres i servicis de tipologia mixta

1. Quan les circumstàncies ho aconsellen, el conseller de Benestar Social podrà autoritzar centres o servicis de tipologia mixta per raó dels seus usuaris, sempre que el projecte terapèutic o educatiu siga adequat per a cada grup d'usuaris i compatible entre tots ells.

2. L'autorització dels centres i de servicis de tipologia mixta requerirà resolució motivada i l'informe previ de les direccions generals afectades i de la inspecció de servicis socials. D'esta manera, la resolució podrà determinar les condicions o estipulacions necessàries per a garantir la correcta prestació del servici.

Sisena. Centres i servicis exclosos de l'àmbit d'aplicació del decret

Queden expressament excloses de l'àmbit d'aplicació d'este decret les persones mediadores familiars que fa referència l'article 7 de la Llei 7/2001, per la qual es regula la mediació familiar en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.

També queden exclosos de l'àmbit d'aplicació d'esta Llei les persones físiques o jurídiques titulars de centres o de servicis en l'àmbit de les drogodependències o altres trastorns addictius, que es regiran per la seua normativa específica.

DISPOSICIONS TRANSITÒRIES

Primera

Els expedients d'escorcoll d'entitats i d'autorització de servicis i centres, la sol·licitud dels quals s'haja efectuat amb anterioritat a l'entrada en vigor d'este decret, es tramitaran d'acord amb el que estipula el decret 40/1990, de 26 de febrer, del Govern Valencià, i normativa de desenvolupament d'este.

Segona

Els centres o servicis que es troben en funcionament a l'entrada en vigor d'este decret, hauran d'adaptar-se a este en el termini màxim de dos anys a comptar des de la data d'entrada en vigor d'esta decret.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

1. En les matèries regulades pel decret, quant no resulten modificades per este i, mentre no es dicten les disposicions necessàries per al desenvolupament d'este norma, conservaran la seua vigència les disposicions següents:

a) Orde de 9 d'abril de 1990, de la Conselleria de Treball i Seguretat Social, de desplegament del Decret 40/1990, de 26 de febrer, del Govern Valencià, sobre registre, autorització i acreditació dels servicis socials de la Comunitat Valenciana.

b) Orde de 22 d'octubre de 1996, de la Conselleria de Treball i Assumptes Socials, per la qual es regulen els centres especialitzats d'atenció als majors.

c) Orde de 3 de febrer de 1997, de la Conselleria de Treball i Assumptes Socials, per la qual es modifica l'Orde de 4 d'abril de 1990, sobre registre, autorització i acreditació dels servicis socials de la Comunitat Valenciana, a fi d'atendre els nous servicis que es prestaran a malalts mentals crònics a la Comunitat Valenciana.

d) Orde de 21 de setembre del 2001, de la Conselleria de Benestar Social, per la qual es regulen les condicions i els requisits de funcionament dels centres d'estimulació precoç.

2. Queda derogat expressament el Decret 40/1990, de 26 de febrer, del Govern Valencià sobre registre, autorització i acreditació dels servicis socials de la Comunitat Valenciana.

3. Queden així mateix derogades totes les disposicions d'igual o inferior rang quan s'oposen a este decret.

DISPOSICIONS FINALS

Primera. Desenvolupament reglamentari

Es faculta el conseller amb competències en matèria d'acció social per a dictar totes aquelles disposicions que siguen necessàries per al desplegament d'este decret.

Segona. Entrada en vigor

Este decret entrarà en vigor el sendemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, 30 de maig de 2002

El president de la Generalitat Valenciana,

EDUARDO ZAPLANA HERNÁNDEZSORO

El conseller de Benestar Social,

Mapa web