Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 61/2006, de 12 de maig, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament de Funcionament de la Junta d'Expurgació de Documents Judicials i es crea el Fons Històric Judicial de la Comunitat Valenciana.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 5259 de 16.05.2006
Número identificador:  2006/X5677
Referència Base de Dades:  2670/2006
 
  • Anàlisi jurídica

    Texto
    Texto Texto2
    Data d'entrada en vigor: 17.05.2006
    Notes: Reglament de Funcionament de la Junta d'Expurgació de Documents Judicials. Creació del Fons Històric Judicial de la Comunitat Valenciana.
  • Anàlisi documental

    Texto
    Texto Texto2
    Origen de disposició: Conselleria Justícia, Interior i Administracions Públiques;Conselleria Cultura, Educació i Esport
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Organització de l'administració
    Descriptors:
      Temàtics: reglament intern, arxiu, document, patrimoni cultural, sistema judicial , òrgan col.legiat



DECRET 61/2006, de 12 de maig, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament de Funcionament de la Junta d'Expurgació de Documents Judicials i es crea el Fons Històric Judicial de la Comunitat Valenciana. [2006/X5677]

El Reial Decret 937/2003, de 18 de juliol, de Modernització dels Arxius Judicials, regula, amb caràcter bàsic, determinats aspectes relatius a l'organització i el funcionament dels arxius judicials, així com el procediment que s'ha de seguir per a l'expurgació de la documentació judicial, i estableix un sistema homogeni, per a tot el territori nacional, de gestió i custòdia de la documentació judicial generada pels jutjats i tribunals, amb el fi últim d'aconseguir una millora i modernització de la justícia.

La Comunitat Valenciana, a través del seu Estatut d'Autonomia, va assumir totes les competències que les lleis orgàniques del Poder Judicial i del Consell General del Poder Judicial atribuïen al Govern, així com les de procediment administratiu que es derivaven de les especialitats de l'organització de la Generalitat i el desenrotllament legislatiu del seu règim jurídic.

Mitjançant els reials decrets 293/1995, de 24 de febrer, 1.949 i 1.950/1996, de 23 d'agost, es van traspassar a la Comunitat Valenciana les funcions de l'administració de l'Estat en matèria de provisió de mitjans materials i econòmics necessaris per al funcionament de l'administració de justícia.

En l'exercici de les esmentades competències, amb la present norma es persegueix aprofundir en aquesta millora i modernització de la justícia, objectiu en què la Comunitat Valenciana porta anys desenrotllant diverses activitats tendents a la seua consecució.

Amb el present Decret es pretén fixar els procediments pertinents per a aconseguir un millor funcionament i ordenació dels arxius judicials, i contribuir així a una oficina judicial més àgil i moderna, que permeta prestar al ciutadà una atenció més eficaç.

Com a instrument fonamental per a aconseguir este propòsit, la Junta d'Expurgació de Documents Judicials es configura com un òrgan col·legiat de naturalesa administrativa que té com a finalitat determinar l'exclusió o eliminació dels expedients processals o governatius del patrimoni documental o, en cas contrari, la preservació i posterior tramesa d'estos a l'administració competent en matèria de patrimoni històric.

Com que la Generalitat, des de l'any 1995, té les competències sobre els mitjans materials i personals al servici de l'administració de justícia, correspon al Consell el desenrotllament de dit decret pel que fa a la Junta d'Expurgació de Documents Judicials que ha de constituir-se en la Comunitat Valenciana.

Com que el document original és font de coneixement del passat, la Conselleria competent en matèria de patrimoni històric ha de vetlar per la seua correcta custòdia i conservació, i ha de facilitar a tota aquella persona que ho desitge l'accés a una part important de la nostra història jurídica. Tenint en compte que els expedients judicials, a més del valor històric i documental que puguen tindre, poden ser mereixedors d'un altre valor juridicoprocessal, mitjançant el present decret es crea el Fons Històric Judicial de la Comunitat Valenciana, en què s'exposaran aquells expedients que, provinents dels distints jutjats i tribunals, amb seu a la Comunitat Valenciana, la Junta d'Expurgació de Documents Judicials estime que són dignes de ser preservats, atés el seu interés juridicoprocessal.

No obstant això, i tenint en compte que la Conselleria competent en matèria de patrimoni històric és la receptora última d'estos fons una vegada que han sigut desjudicialitzats, cal una actuació conjunta i coordinada d'ambdues Conselleries per tal de garantir la preservació d'estos fons arxivístics judicials de caràcter històric.

Per tot això, i en virtut de les atribucions conferides en els articles 38 i 40 de la Llei de Govern Valencià, a proposta dels Consellers de Justícia, Interior i Administracions Públiques i de Cultura, Educació i Esport, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 12 de maig de 2006,

DECRETE

Article únic

Aprovar el Reglament de Funcionament de la Junta d'Expurgació de Documents Judicials i de creació del Fons Històric Judicial de la Comunitat Valenciana, que s'acompanya com a annex del present decret.

DISPOSICIÓ ADDICIONAL. CONSTITUCIÓ DE LA JUNTA D'EXPURGACIÓ DE DOCUMENTS JUDICIALS

La Junta d'Expurgació de Documents Judicials es constituirà en el termini màxim de tres mesos des de l'entrada en vigor del present decret.

DISPOSICIONS FINALS

Primera

El règim jurídic de la Junta d'Expurgació de Documents Judicials s'ajustarà a les normes sobre òrgans col·legiats contingudes en la Llei de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, sense perjudici de les especialitats previstes en el Reial Decret 937/2003, de 18 de juliol, de Modernització dels Arxius Judicials, i el present Reglament.

Segona

Es faculta el conseller competent en matèria de justícia perquè, conjuntament amb el conseller competent en matèria de patrimoni històric, dicten les normes corresponents per a desenrotllar el present decret.

Tercera

El present decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat.

València, 12 de maig de 2006

El president de la Generalitat,

FRANCISCO CAMPS ORTIZ

El conseller de Justícia, Interiory Administracions Públiques,

MIGUEL PERALTA VIÑES

El conseller de Cultura, Educació i Esport,

ALEJANDRO FONT DE MORA TURÓN.

ANNEX

REGLAMENT DE FUNCIONAMENT DE LA JUNTA D'EXPURGACIÓ DE DOCUMENTS JUDICIALS I DE CREACIÓ DEL FONS HISTÒRIC JUDICIAL DE LA COMUNITAT VALENCIANA

CAPÍTOL I

DISPOSICIONS GENERALS

Article 1. Objecte

L'objecte del present Reglament és establir les normes per les quals haurà de regir-se el funcionament de la Junta d'Expurgació de Documents Judicials, així com la creació del Fons Històric Judicial de la Comunitat Valenciana, en què únicament s'exposaran aquells expedients que disposen d'un eminent interés jurídic o processal.

Article 2. Àmbit d'aplicació

Les disposicions contingudes en el present decret s'aplicaran als expedients judicials i governatius produïts, conservats o reunits per l'administració de justícia valenciana, d'acord amb el que preveu el Reial Decret 937/2003, de 18 de juliol, de Modernització dels Arxius Judicials.

Article 3. Eliminació

1. Als efectes d'este Reglament, s'entén per eliminació la destrucció física dels documents per l'administració competent, emprant qualsevol mètode previst en l'article 21.4 del Reial Decret 937/2003, de 18 de juliol, de Modernització dels Arxius Judicials, que garantisca la impossibilitat de la seua reconstrucció i la posterior utilització.

2. La destrucció només es podrà dur a terme quan la Junta d'Expurgació de Documents Judicials, d'acord amb les taules de valoració, haja pres l'acord corresponent i este haja sigut publicat en el Diari Oficial de la Generalitat.

Article 4. Conservació en suport diferent de l'original

1. L'eliminació de la documentació podrà condicionar-se, quan així s'establisca, a la conservació en suport diferent de l'original en què van ser produïts els documents i les sèries documentals. Per a això, hauran de tindre's en compte dos requisits:

a) Que el suport original no tinga valor històric, artístic o d'un altre caràcter rellevant que aconselle la seua conservació.

b) Que el nou suport garantisca signatures i altres expressions manuscrites o mecàniques que conferisquen al document original un valor especial o que suposen el contingut essencial del document pel seu valor probatori de drets i obligacions.

2. La Generalitat establirà les aplicacions i programes informàtics necessaris que efectuen el tractament de la informació de forma adient per a la generació de documents electrònics a partir de documents originals en suport paper, així com l'emissió de còpies en paper de dits documents electrònics pels òrgans competents.

CAPÍTOL II

DE LA JUNTA D'EXPURGACIÓ DE DOCUMENTS JUDICIALS

Article 5. Concepte

1. La Junta d'Expurgació de Documents Judicials és l'òrgan col·legiat de naturalesa administrativa que té com a finalitat l'expurgació de la documentació judicial, mitjançant un procés de valoració, per a la seua conservació o exclusió i eliminació, siga quin en siga el tipus de suport, per tal de garantir la protecció del patrimoni documental judicial i la seua posterior tramesa a la conselleria competent en matèria de patrimoni històric o, si fa el cas, al Fons Històric Judicial de la Comunitat Valenciana.

2. La Junta d'Expurgació de Documents Judicials estarà adscrita a la Conselleria competent en matèria de justícia i tindrà la seu al Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, i exercirà les seues competències en tot el seu àmbit territorial.

Article 6. Composició

1. La Junta d'Expurgació de Documents Judicials estarà composta pels membres següents:

1.1. Un president, que serà designat per la conselleria competent en matèria de justícia, d'entre tres Magistrats amb destinació en un dels òrgans judicials de la Comunitat Valenciana, proposats per la Sala de Govern del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana.

1.2. Un secretari, el càrrec del qual serà exercit per un funcionari adscrit a la Conselleria competent en matèria de justícia.

1.3. Tres vocals, que tindran la següent categoria professional:

a) Un membre de la carrera fiscal, designat pel fiscal en cap del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana i amb destinació en esta.

b) El secretari de Govern del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valencià, o, si fa el cas, el secretari judicial per ell designat i amb destinació en la Comunitat Valenciana.

c) Un tècnic superior especialista en arxius, designat per la conselleria competent en matèria de patrimoni històric, que serà l'encarregat d'accedir als arxius judicials i emetre el preceptiu informe vinculant, a què es refereix l'apartat 3 de l'article 17 del Reial Decret 937/2003, de 18 de julio.

2. Els òrgans encarregats de la designació dels esmentats membres nomenaran, a més, un substitut per a aquells supòsits en què el designat en primer lloc no puga concórrer a les sessions de la Junta, i hauran de comunicar dit nomenament a la conselleria competent en matèria de justícia.

3. El titular de la conselleria competent en matèria de justícia ordenarà la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat dels membres que integren la Junta d'Expurgació de Documents Judicials.

Article 7. Duració del mandat

1. La duració del mandat dels membres de la Junta d'Expurgació de Documents Judicials serà de tres anys.

2. Els membres de la Junta d'Expurgació de Documents Judicials podran cessar per resolució del conseller competent en matèria de justícia en els casos següents:

. A petició pròpia.

. A petició de l'òrgan que el va designar.

. Per la pèrdua de la condició per la qual van ser proposats.

Article 8. Funcions

La Junta d'Expurgació de Documents Judicials exercirà les funcions següents:

a) Estudi i aprovació dels criteris de valoració i selecció dels expedients judicials, així com de les sèries documentals per a elaborar les taules de valoració documental, conforme als quals es determinarà la conservació permanent de la documentació o, si fa el cas, la seua eliminació per la seua inutilitat judicial i cultural.

b) Confecció d'un model d'imprés uniforme i obligatori, mitjançant el qual els responsables dels arxius judicials de Gestió o, si fa el cas, dels territorials, trametran la relació d'expedients que sotmeten a la valoració de la referida Junta d'Expurgació de Documents Judicials, el qual contindrà, com a mínim, les dades a què es refereix l'article 13.3 del Reial Decret 937/2003, de 18 de juliol, de Modernització dels Arxius Judicials. L'esmentat imprés podrà ser substituït per les aplicacions informàtiques de gestió que es consideren adients.

c) Estudi i aprovació de la regulació que determine els expedients judicials que han de ser preservats pel seu valor històric i documental, i determinar la seua transferència a la conselleria competent de matèria de patrimoni històric, així com els que s'exposaran al Fons Històric Judicial de la Comunitat Valenciana, pel seu eminent interés jurídic o processal.

d) Resoldre l'exclusió d'expedients judicials i la seua posterior alienació-destrucció, amb l'acord previ de la seua desjudicialització.

e) Estudi de la problemàtica relativa a la custòdia de la documentació judicial i elevació de propostes a la conselleria competent en matèria de justícia per a una millor administració dels arxius judicials de gestió i dels territorials.

Article 9. Funcionament

9.1. La Junta d'Expurgació de Documents Judicials es reunirà en sessió ordinària una vegada a l'any. Això no obstant, el president, en consideració a la relació d'expedients elevats a la seua consulta, podrà acordar la convocatòria de totes les sessions extraordinàries que considere necessàries.

9.2. La convocatòria serà realitzada pel secretari de la Junta d'Expurgació de Documents Judicials per orde del president, i el secretari redactarà l'acta corresponent a les sessions de la Junta.

9.3. Els acords que adopte la Junta d'Expurgació de Documents Judicials seran aprovats per majoria de vots dels membres de dit òrgan. El vot del president serà diriment en cas d'empat.

Article 10. Règim retributiu dels membres de la Junta d'Expurgació de Documents Judicials

L'assistència a les reunions de la Junta d'Expurgació de Documents Judicials donarà lloc a les indemnitzacions i, si fa el cas, a les gratificacions que establisca la conselleria amb competències en matèria de justícia, de conformitat amb el que disposa el Decret 24/1997, d'11 de febrer, del Consell, sobre indemnitzacions per raó del servici i gratificacions per servicis extraordinaris.

CAPÍTOL III

EXPURGACIÓ DE LA DOCUMENTACIÓ

Article 11. Normes generals d'expurgació

Les actuacions conduents a l'expurgació de documents judicials s'ajustaran al que preveuen els articles 14 i següents del Reial Decret 937/2003, de 18 de juliol, de Modernització dels Arxius Judicials.

Article 12. Documentació de conservació permanent

1. Quan la Junta d'Expurgació de Documents Judicials estime que determinats expedients judicials hagen de ser preservats, atés el seu valor històric i documental, procedirà a dictar l'oportuna resolució en què s'acorda la desjudicialització de dits expedients i la seua transferència a la conselleria competent en matèria de patrimoni històric o, si fa el cas, la seua inclusió temporal en el catàleg del Fons Històric Judicial de la Comunitat Valenciana pel seu valor jurídic o processal. Esta inclusió temporal serà comunicada pel secretari de la Junta d'Expurgació de Documents Judicials a la conselleria competent en matèria de patrimoni històric

2. L'esmentada resolució es notificarà a l'encarregat de l'arxiu on es trobe el referit expedient perquè procedisca a la seua tramesa a la Junta d'Expurgació de Documents Judicials en el termini màxim de 10 dies.

CAPÍTOL IV

DEL FONS HISTÒRIC JUDICIAL

DE LA COMUNITAT VALENCIANA

Article 13. Naturalesa

Dependent de la conselleria competent en matèria de justícia, es crea el Fons Històric Judicial de la Comunitat Valenciana, en què s'exposaran temporalment tots aquells expedients judicials que hagen sigut declarats d'interés jurídic o processal per la Junta d'Expurgació de Documents Judicials.

Article 14. De l'exposició de documents judicials

El Fons Històric Judicial de la Comunitat Valenciana podrà exposar de forma temporal els expedients judicials que hagen rebut la qualificació de preservables per la Junta d'Expurgació de Documents Judicials, així com aquells altres que es consideren d'interés jurídic o processal, sempre que no comporte cap risc per a la conservació del document original.

Article 15. Del procediment d'ingrés de fons en el Fons Històric Judicial de la Comunitat Valenciana

1. Una vegada rebut en la Junta d'Expurgació de Documents Judicials l'expedient que haja rebut la qualificació de preservable, procedent directament de l'Arxiu Judicial de Gestió o, si fa el cas, del Territorial, el secretari d'esta procedirà a la seua tramesa al Fons Històric Judicial de la Comunitat Valenciana en el termini màxim de vint dies, on quedarà exposat després de la seua oportuna catalogació, i comunicarà l'esmentada inclusió a la conselleria competent en matèria de patrimoni històric.

2. Quan l'expedient judicial que es pretenga exposar en el Fons Històric Judicial de la Comunitat Valenciana es trobe en un arxiu històric que depenga de la conselleria competent en matèria de patrimoni històric, la conselleria competent en matèria de justícia remetrà a l'esmentada conselleria l'oportuna sol·licitud, la qual ho comunicarà a l'arxiu històric on es trobe depositat l'expedient judicial original per a la seua tramesa al Fons Històric Judicial de la Comunitat Valenciana.

3. Transcorregut el termini d'exposició de l'expedient judicial en el Fons Històric Judicial de la Comunitat Valenciana, es procedirà a la seua tramesa a la conselleria competent en matèria de patrimoni històric, per a la conservació definitiva en l'arxiu que esta designe.

Mapa web