Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDRE 14/2022, de 24 de març, de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, de modificació de l'Ordre 7/2016, de 19 d'abril, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual es regula el procediment d'admissió de l'alumnat en els centres docents sostinguts amb fons públics de la Comunitat Valenciana que imparteixen ensenyaments d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 9306 de 25.03.2022
Número identificador:  2022/2550
Referència Base de Dades:  002458/2022
 



ORDRE 14/2022, de 24 de març, de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, de modificació de l'Ordre 7/2016, de 19 d'abril, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual es regula el procediment d'admissió de l'alumnat en els centres docents sostinguts amb fons públics de la Comunitat Valenciana que imparteixen ensenyaments d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat. [2022/2550]





PREÀMBUL



La Comunitat Valenciana, amb la finalitat de regular un procés d'admissió i matriculació de l'alumnat que facilite l'accés al sistema educatiu amb la major transparència, eficàcia i eficiència possible, garantint el dret a l'educació i l'exercici real de la llibertat d'elecció de centre per part de les famílies, va publicar el Decret 40/2016, de 15 d'abril, del Consell de la Generalitat, mitjançant el qual es va regular l'admissió de l'alumnat en els centres docents públics i privats concertats que imparteixen ensenyaments d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria (ESO) i Batxillerat.



Aquest decret ha sigut modificat posteriorment, dins del marc fixat per la normativa bàsica i en l'àmbit de les competències assignades a la Comunitat Valenciana, pel Decret 35/2020, de 13 de març, del Consell, el Decret 39/2020, de 20 de març, del Consell i el Decret 58/2021, de 30 d'abril, del Consell.

Fonamentalment, l'objectiu d'aquestes modificacions ha sigut, tant l'adaptació de la normativa d'aplicació vinculada al procés d'admissió, com l'evolució d'un sistema d'elecció de centre per a consolidar l'accés en condicions d'igualtat per part de tot l'alumnat, així com la millora i eficàcia del procediment d'escolarització.



D'aquesta manera, mitjançant el Decret 35/2020, de 13 de març, i el Decret 39/2020, de 20 de març, es van modificar els criteris de prioritat i puntuació perquè foren més progressius en funció de la renda familiar, tenint en compte, a més, les persones beneficiàries de la renda valenciana d'inclusió, es va modificar el sistema de sorteig públic, en el cas d'empats en la puntuació, per a establir un resultat més just i igualitari, es van fixar criteris generals a tindre en compte en l'escolarització de l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu, i de l'alumnat en situacions que requereixen mesures per a la compensació de les desigualtats, així com la prioritat en l'accés al centre educatiu de les xiquetes, xiquets i adolescents en acolliment residencial, en acolliment familiar o en guarda amb finalitats d'adopció. També es va realitzar la inclusió del personal tècnic, entrenador, arbitral i jutge d'elit de la Comunitat Valenciana en les prioritats per a l'accés d'admissió.



A través del Decret 58/2021, de 30 d'abril, del Consell, es van modificar els articles 27 i 29 del Decret 40/2016, per a garantir l'escolarització de l'alumnat nascut de part múltiple, en el mateix centre escolar.



Finalment, mitjançant el Decret 21/2022, de 4 de març, del Consell, de modificació del Decret 40/2016, de 15 d'abril, del Consell, pel qual es regula l'admissió en els centres docents públics i privats concertats que imparteixen ensenyaments d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, s'han realitzat les últimes modificacions.

Un objectiu fonamental de la modificació és afavorir el pas progressiu d'una tramitació bàsicament manual a un procediment telemàtic més concorde a la forma de gestió administrativa electrònica. Per a això, s'ha introduït una disposició addicional amb la finalitat d'atorgar la competència a la conselleria competent en matèria d'educació per a l'actualització del procediment d'admissió a un model d'administració electrònica.

En aquest sentit, ha de ressaltar-se que a causa de les mesures restrictives de distància i de seguretat ocasionades per la COVID-19, en els dos últims anys, ja s'ha implantat de manera urgent i necessària un procés d'admissió de forma telemàtica i la regulació d'aquest, atesa la urgència requerida per l'inici de la pandèmia, ha sigut realitzada, de manera puntual, a través de normativa amb rang de llei. Actualment ha de tindre's en compte que la vigent regulació sobre el procediment administratiu comú pretén sistematitzar el procediment administratiu i aprofundir en l'agilitació dels procediments amb un ple funcionament electrònic.

Així, la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, consagren el dret de les persones a relacionar-se per mitjans electrònics amb les administracions públiques, simplificant l'accés a aquests, i reforcen l'ús de les tecnologies de la informació i les comunicacions (TIC) en les administracions públiques, tant per a millorar l'eficiència de la seua gestió com per a potenciar i afavorir les relacions de col·laboració i cooperació entre aquestes. Per tant, han donat resposta a una demanda actual en el sentit que la tramitació electrònica no pot ser encara una forma especial de gestió dels procediments, sinó que ha de constituir l'actuació habitual de les administracions. Motiu pel qual la seua regulació ha d'estar inserida en la normativa específica relativa a l'admissió de l'alumnat i en la normativa que la desplegue.

Un altre dels objectius d'aquesta modificació és, d'una banda, i de manera nova, facilitar l'agrupament familiar i afavorir la conciliació familiar i laboral, atorgant també la puntuació relativa a l'existència de germans o germanes, també per a aquells casos en què es realitze la sol·licitud d'admissió, per part de les famílies, per a diversos germans o germanes per primera vegada en centres de la Comunitat Valenciana o en aquells casos de canvi de localitat de residència, i d'altra banda, la consideració dels beneficis de la família monoparental de manera acumulable als de la família nombrosa.

Així mateix, una vegada publicat el Decret 72/2021, de 21 de maig, del Consell, d'organització de l'orientació educativa i professional en el sistema educatiu valencià, s'ha procedit a adequar la redacció d'alguns dels apartats dels articles referits a la composició de les comissions municipals d'escolarització, la introducció de les unitats de coordinació de l'escolarització i de detecció de l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu.

En aplicació de la disposició final primera del Decret 40/2016, de 15 d'abril, es va publicar l'Ordre 7/2016, de 19 d'abril, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual es regula el procediment d'admissió de l'alumnat en els centres docents sostinguts amb fons públics de la Comunitat Valenciana que imparteixen ensenyaments d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat. Aquesta ordre va ser modificada per l'Ordre 5/2020, de 31 de març, de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, per a adaptar al procediment els canvis normatius realitzats en el referit decret.

En l'actualitat, després de l'entrada en vigor del Decret 21/2022, de 4 de març, pel qual es modifica el Decret 40/2016, resulta necessari modificar la present ordre de desplegament amb la finalitat d'incloure i adaptar la nova regulació en vigor una vegada publicat el decret.



Pels motius exposats amb anterioritat, en la present norma s'ha inclòs una disposició addicional mitjançant la qual s'estableix l'adequació al procediment electrònic per a la presentació de la documentació requerida a les persones interessades i per a la comunicació entre aquestes i l'administració educativa. Tot això, en virtut del que s'estableix en la disposició addicional novena del Decret 40/2016, que faculta la conselleria en matèria d'educació a regular l'actualització i desenvolupament del procediment electrònic en l'admissió de l'alumnat, i tenint en compte que la utilització de les noves tecnologies comporta una sistematització dinàmica, no estàtica, i que el ple funcionament electrònic ha de ser progressiu. A més s'ha de tindre en compte que aquelles famílies que no disposen dels mitjans electrònics apropiats han de ser degudament ateses pels centres escolars.



L'article 14.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, estableix que les persones físiques podran triar en tot moment si es comuniquen amb les administracions públiques per a l'exercici dels seus drets i obligacions a través de mitjans electrònics o no, llevat que estiguen obligades a relacionar-se a través de mitjans electrònics amb les administracions públiques. D'altra banda, l'article 14.3 de la mencionada llei habilita perquè reglamentàriament les administracions establisquen l'obligació de relacionar-se amb aquestes a través de mitjans electrònics per a determinats procediments i certs col·lectius de persones físiques que, per raó de la seua capacitat econòmica, tècnica, dedicació professional o altres motius quede acreditat que tenen accés i disponibilitat dels mitjans electrònics necessaris.

Per això, mitjançant la present norma es pretén regular els criteris bàsics per a desenvolupar un procediment telemàtic progressiu i dinàmic en funció de l'avanç de les tecnologies de la informació i les comunicacions, i sempre tenint en compte que s'ha de garantir l'accés al procediment per a aquelles persones que no disposen de mitjans electrònics o coneixements suficients per a poder treballar amb l'administració electrònica.

També, d'acord amb la nova redacció de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació donada per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, s'ha introduït una disposició addicional mitjançant la qual es pretén que tots els esments realitzats en l'articulat de l'Ordre 7/2016 s'adeqüen a les noves modalitats de batxillerat i, per economia del procediment, evitar realitzar modificacions al llarg de l'articulat, amb la mateixa pretensió.

En la tramitació de la present norma s'han respectat els principis de bona regulació previstos en l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques: principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència.

Respecte dels principis de necessitat i eficàcia, la norma respon a l'obligatorietat d'introduir i desplegar totes aquelles disposicions, que suposen una novetat en l'ordenament jurídic, de la normativa autonòmica, i a més, introduir aquelles modificacions que, per l'experiència i els resultats d'anys anteriors, es consideren necessàries, amb l'objectiu de millorar l'eficàcia en els procediments d'admissió de l'alumnat, i obtindre una millor resposta en relació amb les necessitats de les famílies.



Quant al principi de proporcionalitat, la norma conté la regulació adequada i imprescindible, i estableix les obligacions necessàries amb la finalitat d'atendre l'objectiu que es persegueix. La regulació continguda en aquesta ordre respecta i és coherent amb la resta de l'ordenament jurídic d'aplicació i respon al repartiment competencial establit en la Constitució Espanyola i en l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, assumeix de manera coherent els mandats disposats en la normativa autonòmica i en la normativa europea i estatal que són d'aplicació directa i obligatòria en els procediments d'admissió de l'alumnat en els centres docents sostinguts amb fons públics de la Comunitat Valenciana en els nivells d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat.



El principi de transparència s'ha vist garantit mitjançant la participació activa de les persones destinatàries de la present ordre en l'elaboració d'aquesta, a través de la negociació en tots els àmbits de participació: mesa sectorial d'educació, mesa de mares i pares, mesa d'alumnes, representants de l'ensenyament concertat i el Consell Escolar de la Comunitat Valenciana.

Respecte al principi d'eficiència, la regulació que es planteja ha tingut en consideració com a principis inspiradors la reducció de càrregues administratives implícites en l'aplicació d'aquesta norma i l'actualització del procediment d'admissió a un model d'administració electrònica, tenint en compte la racionalització dels recursos públics disponibles.



Per tot això, vista la proposta de la Direcció General de Centres Docents, en aplicació del que s'estableix en la disposició final primera del Decret 40/2016, del Consell, pel qual es regula l'admissió en els centres docents públics i privats concertats que imparteixen ensenyaments d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, en virtut de les competències que m'atribueix el Decret 105/2019, de 5 de juliol, pel qual s'estableix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat, i fent ús de la potestat reglamentària en les matèries pròpies d'aquesta conselleria atorgades en l'article 28.e de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, amb dictamen previ del Consell Escolar de la Comunitat Valenciana, i conforme al dictamen del Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana,





ORDENE



Article únic. Modificació de l'Ordre 7/2016, de 19 d'abril, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual es regula el procediment d'admissió de l'alumnat en els centres docents sostinguts amb fons públics de la Comunitat Valenciana que imparteixen ensenyaments d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat.

S'aprova la modificació de la redacció dels articles 21.5, 24, 30, 31, 34.3, 43 bis, 45, 46 i de l'apartat 1.c de l'article 54 i s'afigen un nou apartat 6 a l'article 21 i dues disposicions addicionals a l'Ordre 7/2016, de 19 d'abril, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual es regula el procediment d'admissió de l'alumnat en els centres docents sostinguts amb fons públics de la Comunitat Valenciana que imparteixen ensenyaments d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, en els termes que figuren en l'annex.





DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. Incidència pressupostària

L'aplicació del que es disposa en aquesta ordre no podrà tindre incidència en la dotació dels capítols de despesa assignada a la conselleria competent en matèria d'educació, i en tot cas s'haurà d'atendre amb els mitjans personals i materials d'aquesta.





DISPOSICIÓ FINAL



Única. Entrada en vigor

Aquesta ordre entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 24 de març de 2022



El conseller d'Educació, Cultura i Esport,

VICENT MARZÀ I IBÁÑEZ





ANNEX

Modificació de l'Ordre 7/2016, de 19 d'abril, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual es regula el procediment d'admissió de l'alumnat en els centres docents sostinguts amb fons públics de la Comunitat Valenciana que imparteixen ensenyaments d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat.



U

Es modifica la redacció de l'apartat 5 i s'afig un nou apartat 6 en l'article 21 «Composició de les comissions municipals d'escolarització», que queden redactats com s'indica a continuació:

«5. A la reunió constitutiva se citaran els serveis socials municipals a l'efecte de complir el que estableix l'apartat 1 de l'article 24 d'aquesta ordre.»

«6. Cada comissió municipal d'escolarització configurarà una unitat de coordinació de l'escolarització inicial i de la transició entre etapes de l'alumnat amb necessitats educatives especials i necessitats de compensació de desigualtats, conformada per la inspecció d'educació de la zona, una persona tècnica de l'ajuntament i personal d'orientació educativa de l'àrea o districte d'escolarització.»



Dos

Es modifica la redacció de l'article 24 «Detecció de l'alumnat», que queda redactat com s'indica a continuació:

«Per a la determinació, oferta i cobertura de les places a reservar per a l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu, se seguirà el procediment que es detalla a continuació:

1. La unitat de coordinació de l'escolarització sol·licitarà i recollirà informació dels serveis socials de l'ajuntament de què es tracte, dels centres d'atenció primerenca, dels centres d'acolliment residencial de menors, dels equips d'orientació educativa, dels gabinets psicopedagògics municipals, de les institucions sanitàries i dels mateixos centres docents.

2. La unitat de coordinació traslladarà a la comissió municipal d'escolarització la informació de les necessitats educatives especials i de les necessitats de compensació de desigualtats identificades, garantint la protecció de dades de caràcter personal, a fi que puga dur a terme els procediments d'escolarització d'aquest alumnat d'una manera equilibrada en tots els centres docents sostinguts amb fons públics.



La documentació s'ajustarà al procediment establit i al model determinat per la conselleria competent en matèria d'educació.»





Tres

Es modifica la redacció de l'article 30 «Emplenament de la sol·licitud», que queda redactat com s'indica a continuació:

«1. Les persones interessades emplenaran les sol·licituds de manera telemàtica, utilitzant el procediment electrònic establit a aquest efecte en l'aplicació corresponent per a l'admissió de l'alumnat, en el portal institucional de la conselleria competent en matèria d'educació.



Es garantirà l'accés al procediment per a aquelles persones que no disposen de mitjans electrònics o coneixements suficients per a poder treballar amb l'administració electrònica.

2. La sol·licitud contindrà una declaració responsable sobre les circumstàncies al·legades per a l'admissió.

En la sol·licitud es faran constar fins a 10 opcions ordenades per prioritat. En cas que no existisca vacant en cap dels centres sol·licitats, la comissió municipal d'escolarització els assignarà un lloc escolar en el centre de la seua zona d'escolarització que dispose de vacants.



En el procediment extraordinari, si n'hi haguera, es podran consignar fins a un màxim de 3 opcions. Quan l'avaluació de les proves extraordinàries d'ESO i Batxillerat es realitzen amb anterioritat al mes de setembre, s'establirà per a aquests ensenyaments un únic procés d'admissió de l'alumnat. Si les proves mencionades es realitzaren en el mes de setembre s'establirà un procés ordinari i un altre extraordinari d'admissió.»



Quatre

Es modifica la redacció de l'article 31 «Presentació de les sol·licituds», que queda redactat com s'indica a continuació:

«1. Les sol·licituds es presentaran de manera telemàtica mitjançant l'aplicació informàtica establida a aquest efecte.

2. La documentació acreditativa de les circumstàncies al·legades per a l'admissió s'aportarà en el termini i forma que s'establisca mitjançant la resolució de la direcció general competent en matèria de centres docents que es dicte per a cada curs escolar.

S'hauran d'acreditar les circumstàncies al·legades corresponents als centres en els quals se sol·licita lloc escolar i la relativa als centres als quals estiguen adscrits.

La consideració com a centre únic dels centres adscrits es tindrà en compte a l'efecte d'aplicació del criteri d'existència de germans o germanes en el centre i de persona o persones progenitors o representants legals que treballen en el centre docent.

3. En el cas que es presente més d'una sol·licitud per al mateix alumne o alumna, no es tindrà en compte cap d'elles, i es procedirà a la seua escolarització en algun dels centres en els quals, una vegada finalitzat el procés d'admissió, queden llocs vacants.»



Cinc

Es modifica la redacció de l'apartat 3 de l'article 34 «Germans o germanes», que queda redactat com s'indica a continuació:

«3. També es computaran els germans o germanes quan concórreguen els requisits establits en l'apartat 4 de l'article 29 del Decret 40/2016.»



Sis

Es modifica la redacció de l'article 43 bis «Procediment de desempats», que queda redactat com s'indica a continuació:

«D'acord amb el que estableix l'apartat 3 de l'article 38 del Decret 40/2016, en les situacions d'empat que es produïsquen després d'aplicar els criteris de desempats, el sorteig públic es realitzarà d'acord amb el procediment següent: es triaran dues lletres per les quals s'ordenarà el primer cognom; també altres dues lletres per les quals s'ordenarà el segon cognom, i que s'aplicaran quan existisca coincidència amb el primer. En cas de no disposar d'un segon cognom, es considerarà que aquest comença amb «AA».»



Set

Es modifica la redacció de l'article 45 «Valoració de les sol·licituds pels centres sol·licitats en primera opció», que queda redactat com s'indica a continuació:

«Els centres sol·licitats en primera opció, rebudes les sol·licituds i utilitzant la corresponent aplicació informàtica, realitzaran les actuacions següents:

1. Comprovaran la veracitat i autenticitat de les dades consignades en cada sol·licitud.

2. En les sol·licituds de Batxillerat, introduirà la nota de l'Educació Secundària Obligatòria o del cicle formatiu de Formació Professional de grau mitjà, una vegada rebut el corresponent certificat.

3. El centre, a més, marcarà i introduirà els criteris referits al seu centre respecte a l'existència de pares o mares treballadors del centre i la proximitat del domicili.»



Huit

Es modifica la redacció de l'article 46 «Valoració de les sol·licituds en els centres demanats en segona i següents opcions», que queda redactat com s'indica a continuació:

«Els centres que hagen sigut sol·licitats en segona i següents opcions baremaran i introduiran, a través de la corresponent aplicació informàtica, els criteris referits al seu centre que a continuació s'indiquen:

1. Pare/mare treballadors del centre

2. Proximitat de domicili.»



Nou

Es modifica la redacció de l'apartat 1.c de l'article 54 «Documentació», que queda redactat com s'indica a continuació:

«c) Si escau, el document sanitari que determine la conselleria competent en matèria de sanitat, en la forma que s'establisca reglamentàriament.»



Deu

S'afig la disposició addicional huitena, amb la següent redacció:



«Huitena. Adequació al procediment electrònic per a la presentació de la documentació requerida a les persones interessades i per a la comunicació entre aquestes i l'administració educativa.

1. La forma de presentació de la sol·licitud i la documentació acreditativa establida en aquesta ordre serà substituïda per un procés electrònic, d'acord amb les resolucions que es dicten a aquest efecte per a cada curs escolar. A més, es garantirà l'accés al procediment per a aquelles persones que no disposen de mitjans electrònics o coneixements suficients per a poder treballar amb l'administració electrònica.

2. També s'establirà el sistema per a la comunicació telemàtica i individualitzada entre les persones interessades que ho sol·liciten i l'administració educativa (informació, consultes, resultats provisionals i definitius de l'admissió o qualsevol altre tipus de comunicació).



3. La persona titular de la direcció general competent en matèria de centres docents dictarà les resolucions que siguen procedents per a avançar cap a un procés completament electrònic conforme al que s'estableix en la normativa aplicable en matèria d'administració electrònica.



Així mateix, en aquestes resolucions s'indicarà aquella informació que ha d'acreditar d'ofici l'administració educativa o, si és procedent, els òrgans competents en la matèria, sempre que les persones interessades hagen autoritzat o, si escau, no s'oposen expressament a la consulta. La consulta i acreditació d'ofici, en aquest cas, es podrà obtindre de manera prèvia al procés d'admissió segons les instruccions que es determinen per la direcció general competent en matèria de centres docents.»

Onze

S'afig la disposició addicional novena, amb la següent redacció:





«Novena. Actualització d'esments realitzats a les modalitats de Batxillerat en aquesta ordre

D'acord amb el que s'estableix en l'article 17.9 del Decret 40/2016, els esments realitzats en la present ordre a les modalitats de Batxillerat d'Humanitats i Ciències Socials i de Ciències han d'entendre's realitzades a les modalitats de Batxillerat que existisquen i que el centre tinga autoritzades a impartir, a excepció de la modalitat artística.»

Mapa web