Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDRE 2/2016, de 15 de febrer, de la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, per la qual s'aprova el catàleg d'infraestructures ferroviàries i tramviàries de la Generalitat i la seua adscripció als efectes de la seua administració.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 7730 de 29.02.2016
Número identificador:  2016/1298
Referència Base de Dades:  001507/2016
 



ORDRE 2/2016, de 15 de febrer, de la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, per la qual s'aprova el catàleg d'infraestructures ferroviàries i tramviàries de la Generalitat i la seua adscripció als efectes de la seua administració. [2016/1298]

PREÀMBUL



1. La Llei 6/2011, d'1 d'abril, de la Generalitat, de Mobilitat de la Comunitat Valenciana, atribueix les funcions d'administració de les infraestructures de transport de competència autonòmica a l'antic Ens Gestor de la Xarxa de Transport i Ports de la Generalitat, hui Entitat d'Infraestructures de la Generalitat. No obstant això, la mateixa llei preveu que la condició d'administrador d'infraestructures de transport puga ser assumida per raons d'interés públic per la mateixa conselleria competent en matèria de transport, per Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) o per qualsevol altra entitat designada a aquest efecte.



En el marc del procés de reestructuració del sector públic és procedent, per a aconseguir una major eficiència en la gestió i per raons d'interés públic, que l'actual Entitat d'Infraestructures de la Generalitat (EIGE) deixe d'exercir la condició d'administrador d'infraestructures de transport respecte de les infraestructures ferroviàries i tramviàries, condició que passa a assumir directament Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana.

2. La mateixa Llei 6/2011 estableix que la conselleria competent en matèria de transports aprovarà, mitjançant una ordre, el catàleg d'infraestructures de transport de competència autonòmica i la corresponent adscripció als efectes de la seua administració. De conformitat amb el dit mandat, a través d'aquesta ordre, queda elaborat i aprovat el catàleg de les infraestructures de transport ferroviari i tramviari de competència de la Generalitat i se'n procedeix a l'adscripció individualitzada als efectes de la seua gestió, conservació, manteniment i explotació a distints ens, en concret, a Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) i a l'Entitat d'Infraestructures de la Generalitat (EIGE). La resta d'infraestructures de transport s'arreplegaran en els seus respectius catàlegs.



3. Aquesta ordre pretén amb això donar resposta als dos aspectes anteriorment esmentats. D'una banda, complir el mandat de la Llei 6/2011 en l'article 87.3 respecte a l'aprovació del catàleg d'infraestructures de transport de competència autonòmica, i d'una altra ordenar les competències dels distints ens públics autonòmics en relació amb la xarxa ferroviària de la Generalitat després del procés de reestructuració del sector públic que s'ha produït, perquè puguen ser gestionats de manera òptima.

Entre les raons d'interés públic que aconsellen l'assumpció per part de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana de la condició d'administrador de totes les infraestructures de transport ferroviari i tramviari, està el fet que l'article 87.1 de la Llei de Mobilitat atribueix les funcions d'administració de les infraestructures de transport de competència autonòmica a l'antic Ens Gestor de la Xarxa de Transport i Ports de la Generalitat que ja no existix com a tal, i que ha passat a englobar-se en l'Entitat d'Infraestructures de la Generalitat pel Decret Llei 7/2012, de 19 d'octubre, del Consell, de mesures de reestructuració i racionalització del sector públic empresarial i fundacional de la Generalitat, amb unes funcions més diversificades.



D'altra banda, en l'actualitat es produeix una situació mixta en què tres entitats exerceixen funcions d'administrador en les infraestructures de transport per ferrocarril de la Generalitat. Raons d'eficiència, tant tècniques com econòmiques, fan necessari posar fi a aquesta situació, adjudicant la condició d'administrador d'infraestructures de transport a FGV ja que el dit ens, a més d'administrar i gestionar les seues pròpies línies també exerceix el manteniment i funcionament de les estacions, ja que FGV ja realitzava aquestes tasques amb anterioritat a la Llei 6/2011.



Es tracta de formalitzar la gestió que es produeix en la pràctica, pel que fa a les infraestructures de transport ferroviàries i tramviàries, de manera que l'actual Entitat d'Infraestructures de la Generalitat (EIGE) deixe de tindre la condició d'administrador d'infraestructures de transport respecte de les infraestructures ferroviàries, condició que passa a assumir directament Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana.



El Decret 144/1986, de 24 de novembre, del Consell de la Generalitat, pel qual s'aprova l'Estatut d'FGV disposa en l'article segon que l'objecte del dit ens serà l'explotació i la gestió de les línies de ferrocarril i serveis complementaris de transports que es van transmetre al seu dia a la Generalitat, així com dels que en el futur li puguen encomanar aquesta. Atés que cal una coordinació en els distints modes de transport públic, resulta convenient que FGV adquirisca la condició d'administrador d'infraestructures de transports per a gestionar i explotar les línies de ferrocarril existents a la Comunitat Valenciana.



D'altra banda, la condició d'administrador d'FGV satisfà l'interés general, ja que constitueix una forma pràctica i eficient de funcionar, ateses la grandària i les característiques de la xarxa, d'àmbit regional i aïllada, en la qual un sol ens és l'encarregat de gestionar el dia a dia de la infraestructura i dels serveis que s'hi produeixen.

Finalment, a l'EIGE se li adscriurà l'aparcament d'Estels d'Alacant, que encara que per la seua ubicació està vinculat a la infraestructura ferroviària, funciona de manera independent i el seu objectiu no és donar servei a un transport públic per a la ciutadania; per la qual cosa es considera que l'EIGE compta amb mitjans més apropiats per a la seua gestió que FGV que és una entitat l'àmbit de treball de la qual és clarament ferroviari.

Pel Decret 7/2015, de 29 de juny, que organitza l'Administració de la Generalitat, la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori té assignades les competències en matèria d'habitatge, projectes urbans, obres públiques, vertebració del territori, paisatge, transports, ports i aeroports; per tant, és a aquesta conselleria a qui correspon complir el mandat de l'article 87 de la Llei 6/2011 anteriorment mencionat.

4. La Llei 6/2011 concreta les funcions d'administració en la gestió, execució, finançament, conservació, manteniment, explotació de les infraestructures, així com l'assumpció de la condició de beneficiari de l'expropiació forçosa quan així corresponga. Aquestes funcions les desenvolupava l'Entitat d'Infraestructures de la Generalitat (EIGE) en relació amb les infraestructures de transport ferroviari i tramviari de la Generalitat.

FGV, en la seua condició d'administrador d'aquestes infraestructures, passa amb aquesta ordre a tindre l'exercici de totes aquestes funcions i n'és la titular última, i és la competent per a autoritzar la participació de tercers en l'explotació del servei de transport de viatgers respecte d'aquestes infraestructures, així com per a adscriure per raons d'eficiència determinades funcions a altres entitats, i ordenar, si és el cas, la distribució de mitjans personals i materials necessaris per al seu desenvolupament.

En resum, per aquestes raons d'eficiència, la Conselleria adscriu aquestes infraestructures als efectes de la seua gestió, conservació, manteniment i operació a l'entitat Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV).

Es disposa expressament que serà l'1 de gener de 2016 la data a partir de la qual tindrà efectes aquesta ordre, sense que això afecte els drets laborals d'aquell personal que siga afectat per l'adscripció d'infraestructures a FGV.

Per això, en virtut de les facultats que em confereix l'article 28.e de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i de conformitat amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb allò que disposa l'article 2.5 de la Llei de Creació d'aquest,





ORDENE



Article 1. Catàleg de les infraestructures ferroviàries i tramviàries de la Generalitat

1. S'aprova el catàleg d'infraestructures ferroviàries i tramviàries de la Generalitat, la relació classificada de les quals consta en l'annex a aquesta ordre.

2. La conselleria competent en matèria de transports haurà d'actualitzar el dit catàleg. A aquest efecte:

a) Qualsevol modificació del catàleg establit en l'annex de la present disposició haurà de ser aprovada mitjançant una resolució de la conselleria competent en transports.

b) Així mateix, la resolució aprovatòria de cada una d'aqueixes modificacions portarà incorporada l'actualització del catàleg.



Article 2. Classificació

Les infraestructures ferroviàries i tramviàries de la Generalitat es classifiquen en dos tipus:

a) Infraestructures troncals, que són les necessàries per a l'explotació ferroviària o tramviària.

b) Infraestructures complementàries, que són les relacionades amb el ferrocarril o el tramvia però que no són necessàries per a l'explotació ferroviària o tramviària, i es poden gestionar de manera independent.



Article 3. Identificació i codificació

1. Les infraestructures ferroviàries i tramviàries s'identifiquen per mitjà d'una clau i un títol descriptius.

2. La clau està formada per dues lletres majúscules, un guió i una xifra de tres dígits.

a) La primera lletra correspon a la inicial de la província on està la infraestructura.

b) La segona lletra correspon al tipus de la infraestructura, T si és troncal, C si és complementària.

c) La xifra de tres dígits serà un número correlatiu per a cada província i tipus. El primer nombre en cada cas serà el 001.

3. El títol descriptiu identificarà breument la infraestructura.



Article 4. Administrador

1. Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) assumeix la condició d'administrador de totes les infraestructures de transport ferroviari i tramviari, amb les excepcions que es reflecteixen en l'article 5.

2. En aquest marc té, entre altres, les competències per a la construcció i ampliació de noves línies de transport ferroviari i tramviari. No obstant això, les dites funcions podran ser assumides per la conselleria competent en matèria de transports, de conformitat amb l'article 87 de la Llei 6/2011, de Mobilitat de la Comunitat Valenciana, en totes les actuacions en què aquesta ho considere oportú. A aquest efecte, el titular de la dita conselleria aprovarà la resolució corresponent, que es publicarà en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



Article 5. Adscripció

1. Les infraestructures ferroviàries i tramviàries següents arreplegades en l'annex a aquesta ordre s'adscriuen als organismes que a continuació s'indiquen:

a) A l'Entitat d'Infraestructures de la Generalitat (EIGE), la infraestructura complementària AC-001, aparcament subterrani pl. Estels a Alacant de la xarxa Tram Alacant, als efectes de la seua gestió, conservació, manteniment i explotació.

b) A la conselleria competent en matèria de transports, les VT-026, túnel soterrament Burjassot; VC-001, tram nova parada de metro de Riba-roja de Túria fins a l'antiga estació d'ADIF de Riba-roja de Túria (VC-004); VC-002, estació de Manises, antiga línia d'ADIF; VC-003, estació de Quart de Poblet, antiga línia d'ADIF, i VC-004, estació de Riba-roja de Túria, antiga línia d'ADIF, a tots els efectes.



c) La resta d'infraestructures del catàleg seran administrades per Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana a tots els efectes, en les condicions indicades en l'article 4.

2. Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana i EIGE determinaran, mitjançant un acord, el personal que puga ser adscrit a FGV per al correcte exercici de les funcions que se li atribueixen.



DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. No increment de la despesa

L'aplicació del que disposa aquesta ordre no tindrà cap incidència en la dotació de tots i cada un dels capítols de despesa assignats a la Generalitat i, en tot cas, haurà de ser atés amb els mitjans personals i materials de la dita administració i de les entitats adscrites a aquesta.



DISPOSICIÓ FINAL



Primera. Entrada en vigor

La present ordre entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



Segona

La present ordre tindrà efectes econòmics i comptables amb data 1 de gener de 2016, salvant els drets laborals dels treballadors afectats.





València, 15 de febrer de 2016



La consellera d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori,

MARÍA JOSÉ SALVADOR RUBERT







ANNEX



XARXA METRO VALÈNCIA



Clau Títol descriptiu En explotació

VT-001 Tram Bétera (incl.) – Empalme SÍ

VT-002 Tram Empalme (incl.) – Torrent (incl.) SÍ

VT-003 Tram Torrent – Villanueva de Castellón (incl.) SÍ

VT-004 Connexió VT-003 – Torrent Avinguda (incl.) SÍ

VT-005 Tram Llíria (incl) – Empalme SÍ

VT-006 Tram Rafelbunyol (incl.) – Alameda SÍ

VT-007 Tram Alameda (incl.) –Àngel Guimerà (incl.) SÍ

VT-008 Tram Àngel Guimerà – Roses (incl.) SÍ

VT-009 Tram Roses - Riba-roja de Túria (incl.) SÍ

VT-010 Tram connexió VT-009 – Aeroport (incl.) SÍ

VT-011 Tram Marítim-Serrería (incl.) – Alameda SÍ

VT-012 Tram connexió VT-007 – VT-002 SÍ

VT-013 Tram Fira (incl.) /Lloma Llarga (incl.) /Mas del Rosari (incl.) – Empalme (incl.) SÍ

VT-014 Empalme – Primat Reig SÍ

VT-015 Primat Reig (incl.) – Benimaclet (incl.) SÍ

VT-016 Tram Benimaclet - Bucle de Dr. Lluch (incl.) SÍ

VT-017 Tram Tossal del Rei (incl.) – Connexió VT-014 SÍ

VT-018 Tram Marítim-Serrería - Marina Reial Joan Carles (incl.) SÍ

VT-019 Tram Grau Canyamelar – Connexió bucle de Dr. Lluch SÍ

VT-020 Tallers València Sud, inclosa connexió VT-002 SÍ

VT-021 Tallers Hermanos Machado, inclosa connexió VT-006 SÍ

VT-022 Tallers Torrent, inclosa connexió VT-002 SÍ

VT-023 Tallers Tarongers, inclosa connexió VT-016 SÍ

VT-024 Estació de metro Mercat * NO

VT-025 Tram Alacant (incl.) – Natzaret (incl.) NO

VT-026 Túnel soterrament Burjassot NO

* Exclòs l'aparcament subterrani

VC-001 Tram parada de metro de Riba-roja de Túria fins a l'antiga estació d'ADIF de Riba-roja de Túria (VC-004) NO

VC-002 Estació de Manises, antiga línia d'ADIF NO

VC-003 Estació de Quart de Poblet, antiga línia

d'ADIF NO

VC-004 Estació de Riba-roja de Túria, antiga línia d'ADIF NO











XARXA TRAM ALACANT



Clau Títol descriptiu En explotació

AT-001 Tram Estels (incl.) – Benidorm (incl.) SÍ

AT-002 Tram Benidorm – Dénia (incl.) SÍ

AT-003 Tram connexió AT-001 – Sant Vicent del Raspeig (incl.) SÍ

AT-004 Tram connexió AT-001 - Bucle Lucentum/Pl. de la Corunya (incl.) SÍ

AT-005 Porta del Mar (incl.) – Sangueta SÍ

AT-006 Tallers el Campello, inclosa connexió AT-001 SÍ

AT-007 Tallers la Marina, inclosa connexió AT-005 SÍ

AT-008 Tallers Benidorm, inclosa connexió AT-001 SÍ

AT-009 Variant tram finca Adoc (túnel de Serra Grossa) NO



AC-001 Aparcament subterrani pl. Estels

a Alacant SÍ







NOTA: Els trams inclouen totes les estacions intermèdies i en allò referent a les estacions dels extrems, (incl) juntament amb el nom de l'estació indica que aquesta s'inclou en el tram.

NOTA: Es considera estació les instal·lacions compreses entre les juntes contragulla dels aparells extrems.

Mapa web