Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDRE 1/2019, de 18 de febrer, de la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, per la qual s'aproven les bases reguladores de les ajudes del Programa de foment de la regeneració i renovació urbana i rural del Pla estatal d'habitatge 2018-2021.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 8498 de 04.03.2019
Número identificador:  2019/2127
Referència Base de Dades:  002050/2019
 



ORDRE 1/2019, de 18 de febrer, de la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, per la qual s'aproven les bases reguladores de les ajudes del Programa de foment de la regeneració i renovació urbana i rural del Pla estatal d'habitatge 2018-2021. [2019/2127]

Preàmbul



El Govern d'Espanya va aprovar el Reial decret 106/2018, de 9 de març, pel qual es regula el Pla estatal d'habitatge 2018-2021. En matèria de regeneració i renovació, s'incorpora el programa de foment de la regeneració i renovació urbana i rural, a fi de millorar els teixits residencials i de recuperar conjunts històrics, centres urbans, barris degradats, incloent-hi expressament l'infrahabitatge i el barraquisme, i nuclis rurals. En el seu conjunt, les ajudes a la regeneració i renovació urbana insisteixen en el foment de la conservació, la millora de l'eficiència energètica i la implantació de l'accessibilitat universal, no només dels edificis, sinó també de l'entorn urbà en el qual desenvolupen la seua vida els ocupants d'aquests.

Correspon establir les bases reguladores que permeten dur a terme la corresponent convocatòria d'ajudes dins del Pla d'habitatge 2018-2021. La dotació de la línia pressupostària del Programa de foment de la regeneració i renovació urbana i rural es podrà dur a terme, inicialment, amb fons de la Generalitat. Una vegada se subscriga el corresponent conveni entre la Generalitat Valenciana i el Ministeri de Foment, la dotació de la convocatòria podrà absorbir el finançament que s'acorde amb el Ministeri de Foment per al Programa de foment de la regeneració i renovació urbana i rural.

La Generalitat, dins de la seua estratègia per al foment de les mesures per a possibilitar l'accés i gaudi de l'habitatge i pretenent donar un nou impuls a la regeneració i renovació urbana i rural, busca una efectivitat més elevada de les ajudes conveniades amb l'Estat. Per això, de manera complementària a les ajudes del Ministeri previstes en el Pla estatal, s'afigen ajudes a càrrec de la Generalitat per import de fins a un 20 % de les actuacions de rehabilitació en edificis i habitatges per a totes les àrees de regeneració i renovació urbana i rural seleccionades.



Dins d'aquesta línia d'acció, per mitjà d'aquesta ordre s'estableixen les bases reguladores de les convocatòries d'ajudes per a la regeneració i renovació urbana i rural. Com a novetat, es valoraran les sol·licituds presentades d'acord amb criteris objectivables relatius a la necessitat d'intervenció en l'àrea i a la idoneïtat de les intervencions proposades. També es valoraran aspectes com la qualitat de la documentació presentada, les mesures addicionals perquè les intervencions s'executen amb èxit en el termini previst o que s'haja tingut en compte el principi d'igualtat d'oportunitats d'homes i dones. D'aquesta manera, es pretén seleccionar, de totes les propostes presentades, aquelles àrees urbanes més vulnerables amb necessitat d'intervenció en aspectes importants com la conservació, l'accessibilitat i l'eficiència energètica, i aquelles propostes amb més coherència i rigor.



Amb el tipus d'actuacions subvencionables establit es busca potenciar els processos de rehabilitació amb obres i treballs de manteniment i intervenció en edificis i habitatges, instal·lacions fixes, equipament propi i elements comuns, a fi d'adequar-los a la normativa vigent. A més, es pretén millorar la qualitat i sostenibilitat del medi urbà en els àmbits de més vulnerabilitat social potencial i contribuir a resoldre problemes, especialment aquells relacionats amb la urbanització material, l'accessibilitat i l'eficiència ambiental en els espais públics.



En relació amb la política de la competència de la Unió Europea, les ajudes que es convoquen no requereixen notificació o comunicació a esta, per no falsejar o amenaçar de falsejar la competència, ja que no afecten l'acompliment d'activitats econòmiques, d'acord amb el que s'estableix en l'article 107 del Tractat de funcionament de la Unió Europea.

D'acord amb el que es disposa en l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en l'exercici de la potestat reglamentària, l'Administració pública actuarà d'acord amb els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència, i la present ordre queda en tot moment subjecta a estos principis.



En virtut de tot el que antecedeix, complits els tràmits procedimentals oportuns; evacuats la totalitat dels informes preceptius, especialment l'informe de l'Advocacia General de la Generalitat; vistes la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del sector públic instrumental i de subvencions, i unes altres normes de general i pertinent aplicació; d'acord amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana,





Ordene



Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

1. Les bases reguladores, que s'incorporen com a annex, tenen com a objecte regular el programa d'ajudes per al foment de la regeneració i renovació urbana i rural, mitjançant un procediment obert i en règim de concurrència competitiva, per a desenvolupar el programa 7 del Pla estatal d'habitatge 2018-2021, i finançar la realització conjunta d'obres de rehabilitació en edificis i habitatges, incloent-hi els habitatges unifamiliars, d'urbanització o reurbanització d'espais públics i, si escau, d'edificació d'edificis o habitatges en substitució d'edificis o habitatges demolits, dins d'àmbits d'actuació denominats àrea de regeneració i renovació urbana o rural (ARRUR) prèviament delimitats.



S'hi inclouen els supòsits d'infrahabitatge i barraquisme, si bé en este cas l'edificació d'edificis i habitatges es farà en funció de les unitats de convivència residents i de les seues característiques, i no en substitució d'altres demolits, amb la finalitat última de possibilitar la seua inclusió social per mitjà del gaudi d'un habitatge digne en un context integrador.



Article 2. Convocatòria

El procediment d'atorgament de les ajudes regulades en les bases que s'aproven mitjançant esta ordre s'iniciarà mitjançant la corresponent resolució de convocatòria, l'aprovació de la qual queda supeditada, en tot cas, a l'existència de disponibilitat pressupostària.

Esta resolució de convocatòria serà publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Article 3. Finançament

El finançament de les ajudes regulades en esta ordre es farà a càrrec de l'aplicació pressupostària 08.02.01.431.10, de la línia S828700, «Pla estatal d'habitatge 2018-2021», dels pressupostos de la Generalitat per a cada exercici pressupostari.

L'import global màxim de les ajudes que es concedirà en cada exercici serà el que es preveu per a esta anualitat dins del Conveni de col·laboració entre la Generalitat i el Ministeri de Foment i en funció de les disposicions pressupostàries previstes per a l'execució del pla en els pressupostos de la Generalitat.





Disposició derogatòria



Única. Derogació normativa

Queden derogades totes les disposicions d'igual o inferior rang que s'oposen al que es disposa en esta ordre.





Disposicions finals



Primera. Normativa aplicable

A més del que es preveu en esta ordre, seran aplicables el Reial decret 106/2018, de 9 de març, pel qual es regula el Pla estatal d'habitatge, 2018-2021; la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i el seu reglament de desenvolupament aprovat per Reial decret 887/2006, de 21 de juliol; la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del sector públic instrumental i de subvencions; la Llei de pressupostos de la Generalitat per a l'exercici 2018 i següents, i la resta de normativa de preceptiva aplicació.



Segona. Instruccions i interpretacions

La persona titular de la direcció general competent en matèria d'habitatge, rehabilitació i regeneració urbana queda facultada per a dictar quantes instruccions, resolucions i interpretacions resulten necessàries per al desenvolupament i aplicació d'aquesta ordre.



Tercera. Entrada en vigor

Esta ordre entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 18 de febrer de 2019



La consellera d'Habitatge, Obres Públiques

i Vertebració del Territori

MARÍA JOSÉ SALVADOR RUBERT





Annex

Bases reguladores de les ajudes del Programa de foment de la regeneració i renovació urbana i rural del Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021



Primera. Objecte

1. Les presents bases reguladores tenen com a objecte regular el programa d'ajudes per a foment de la regeneració i renovació urbana i rural, mitjançant un procediment obert i en règim de concurrència competitiva, per a desenvolupar el programa 7 del Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021.

2. El programa de foment de la regeneració i renovació urbana i rural té com a objecte el finançament de la realització conjunta d'obres de rehabilitació en edificis i habitatges, incloent-hi els habitatges unifamiliars, d'urbanització o reurbanització d'espais públics i, si escau, d'edificació d'edificis o habitatges en substitució d'edificis o habitatges demolits, dins d'àmbits d'actuació denominats àrea de regeneració i renovació urbana o rural prèviament delimitats. Estes obres es faran amb la finalitat de millorar els teixits residencials i recuperar funcionalment conjunts històrics, centres urbans, barris degradats i nuclis rurals.



3. S'hi inclouen els supòsits d'infrahabitatge i barraquisme, si bé en este cas l'edificació d'edificis i habitatges es farà en funció de les unitats de convivència residents i de les seues característiques, i no en substitució d'altres demolits, amb la finalitat última de possibilitar la seua inclusió social per mitjà del gaudi d'un habitatge digne en un context integrador.



Segona. Actuacions subvencionables

1. Les actuacions subvencionables per este programa, d'acord amb l'article 51 del Reial decret 106/2018, de 9 de març, pel qual es regula el Pla estatal d'habitatge 2018-2021, a més de les recollides en el Programa de foment de la millora de l'eficiència energètica i sostenibilitat en habitatges i el Programa de foment de la conservació, de la millora de la seguretat d'utilització i de l'accessibilitat en habitatges, descrites en els articles 36 i 43 del reial decret esmentat, són les següents:



a) L'execució d'obres o treballs de manteniment i intervenció en els habitatges unifamiliars i en els edificis, fins i tot a l'interior dels habitatges, instal·lacions fixes, equipament propi i elements comuns, a fi d'adequar-los als estàndards previstos per la normativa vigent.



b) L'execució de les següents obres de millora de la qualitat i sostenibilitat del medi urbà:

b1. Obres d'urbanització i reurbanització material dels espais públics com consolidació, pavimentació, jardineria, infraestructures, instal·lacions, serveis de proveïment d'aigua, sanejament, subministrament energètic, enllumenat, recollida, separació i gestió de residus, telecomunicacions i utilització del subsòl.

b2. Obres de millora de l'accessibilitat dels espais públics.

b3. Obres destinades a millorar l'eficiència ambiental en matèria d'aigua, energia, ús de materials, gestió de residus i protecció de la biodiversitat:

– En l'àmbit de l'aigua, les de reducció de l'ús d'aigua potable i de reg, les de gestió sostenible dels escorrentius urbans, les aigües pluvials i residuals, i les de gestió de depuració i el seu retorn adequat al medi.



– En l'àmbit de l'energia, les de millora de l'eficiència energètica en edificació i en serveis urbans, les d'implantació d'energies renovables i sistemes de climatització centralitzada o de districte, considerades eficients segons la Directiva 2012/27/UE, les de foment de la mobilitat sostenible i, en general, totes aquelles altres destinades a reduir la demanda energètica, reduir les emissions de gasos contaminants i augmentar l'ús d'energies renovables.

– En l'àmbit de la millora en l'ús de materials i la gestió de residus, les relacionades amb la millora del reciclatge dels materials, especialment aquelles dirigides a complir amb els plans nacionals o autonòmics de recollida de residus, les relatives a l'ús de materials reciclats o renovables en edificació o urbanització i les relatives a l'ús de materials locals lligats a estratègies de promoció d'una gestió sostenible del territori.

– En l'àmbit de la protecció i millora de la biodiversitat, les infraestructures verdes urbanes, com per exemple les propostes de connectivitat d'espais verds, de promoció de cobertes verdes o d'implantació d'espècies adequades al medi.

c) Obres de demolició d'edificis, habitatges i infrahabitatges i d'edificació d'edificis d'habitatges i habitatges de nova construcció. Els nous edificis i habitatges hauran de tindre una qualificació energètica mínima B, i complir en tot cas amb les exigències del Codi Tècnic de l'Edificació.

2. També seran subvencionables:

a) Els costos dels programes de reallotjament temporal dels ocupants d'immobles que hagen de ser desallotjats del seu habitatge habitual o que ocuparen un infrahabitatge o barraca, a conseqüència de la corresponent actuació. S'hi inclouen també les actuacions d'acompanyament social integral i individualitzat de les unitats de convivència per a afavorir l'adequada inclusió de cada un dels seus components en el seu nou entorn.

b) Les despeses de redacció de projectes i direcció d'obres, dels equips i oficines de planejament, d'informació (finestreta única), de gestió i d'acompanyament social d'actuacions subvencionables.

Les despeses de personal, contractat específicament per a la gestió i tramitació d'aquestes actuacions (directes i indirectes), s'acreditaran per mitjà de certificació de l'interventor municipal que identificarà l'obra a la qual corresponen i detallarà el seu import, el període al qual corresponen i que estes s'han abonat a càrrec del capítol VI i IV, si escau, del pressupost de despeses.

3. El cost total de les actuacions subvencionables anteriors constituirà la inversió de l'actuació. S'hi inclouran també els honoraris dels professionals intervinents, el cost de la redacció dels projectes, direccions tècniques o facultatives, informes tècnics i certificats necessaris, les despeses derivades de la tramitació administrativa i unes altres despeses generals similars, sempre que totes estes estiguen degudament justificades. No s'hi podran incloure impostos, taxes o tributs. La despesa corresponent a la redacció de l'informe d'avaluació de l'edifici (IEEV.CV) podrà ser subvencionable sempre que no haja sigut objecte de subvenció anterior en un altre programa específic de l'IEEV.CV.

El cost total subvencionable no podrà superar els costos mitjans de mercat de la Comunitat Valenciana. S'entendran per costos mitjans de mercat de la Comunitat Valenciana els que figuren en l'edició vigent de la base de dades de preus de la construcció de l'Institut Valencià de l'Edificació.

4. En cas d'àrees urbanes que ja hagen rebut ajudes com a àrea de rehabilitació i renovació urbana (ARRU) dins del període 2013-2016, s'haurà de justificar clarament la necessitat urgent d'intervindre dins del mateix àmbit en edificis on no s'havia actuat anteriorment i s'acredite la capacitat de dur a terme les noves actuacions proposades.



5. Les obres subvencionables podran estar iniciades abans de la sol·licitud de les ajudes, sempre que no estiguen iniciades abans de la presentació telemàtica del preceptiu IEEV.CV, ni abans de l'inici de la vigència del Pla estatal d'habitatge 2018-2021. D'igual manera, no podran estar finalitzades en el moment de la sol·licitud, entenent per data d'acabament d'obres la que conste en el certificat final d'obra o la d'expedició de l'última factura de les obres, en cas que no calga aportar projecte.

6. L'actuació finançada en el seu conjunt haurà d'estar finalitzada en el termini màxim de cinc anys des de la signatura del corresponent acord de comissió bilateral de seguiment, i se n'establirà el límit en cada convocatòria.

7. Necessàriament, la intervenció proposada haurà d'incloure aquelles actuacions definides com a urgents en el IEEV.CV, excepte per motius excepcionals, degudament justificats, que impedisquen executar alguna d'aquestes actuacions.

8. En les actuacions de millora de l'accessibilitat en edificis haurà de garantir-se un itinerari accessible des de la vorera fins a l'ascensor. En cas contrari, el tècnic haurà d'acreditar i justificar l'actuació proposada com a l'ajust raonable possible.



Tercera. Requisits de les àrees de regeneració i renovació i dels edificis objecte d'intervenció

1. Per al reconeixement de les ajudes previstes en este programa, l'àrea de regeneració i renovació urbana o rural haurà de complir i acreditar els següents requisits:

a) Estar delimitada territorialment per acord de l'administració competent, i podrà ser continua o discontinua.

b) Almenys un 70 % de l'edificabilitat sobre rasant, amb possibilitat d'excloure'n les plantes baixes o plantes inferiors destinades a uns altres usos compatibles, existent dins de l'àrea de regeneració i renovació urbana o rural, o de la resultant segons el planejament vigent, haurà de tindre com a destinació l'ús residencial d'habitatge. Este requisit no serà exigible en els supòsits d'infrahabitatge i barraquisme.



c) Ha de ser proposada mitjançant acord de l'administració competent.

2. Els edificis objecte d'intervenció dins de l'àmbit d'actuació delimitat han de complir els següents requisits:

a) Estar finalitzats abans de 1996. Excepcionalment, no caldrà complir esta condició en el cas d'actuacions d'accessibilitat en edificis on residisca alguna persona amb un grau de discapacitat superior al 33 %.



b) Almenys el 70 % de la seua superfície construïda sobre rasant, excloent-ne la planta baixa, ha de tindre ús residencial d'habitatge.

c) Almenys el 50 % dels habitatges de l'edifici constituiran el domicili habitual dels seus propietaris o usuaris en el moment de sol·licitar les ajudes. En el cas d'habitatges unifamiliars, estos han de constituir el domicili habitual i permanent dels seus propietaris o arrendataris en el moment de sol·licitar l'ajuda.

d) L'edifici ha de disposar del corresponent informe d'avaluació de l'edifici (IEEV.CV), amb el contingut determinat sobre este tema per la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, omplit i subscrit per persona tècnica competent, en el moment de presentar la sol·licitud. En cas d'actuacions de renovació de l'edifici, s'ha de disposar del corresponent informe municipal justificatiu de la renovació o substitució.

e) Les actuacions han de tindre l'acord de la comunitat o comunitats de propietaris de què es tracte, degudament agrupades, excepte en els casos d'edificis de propietari únic, i amb l'autorització administrativa corresponent, quan siga preceptiva, abans de començar la intervenció.



3. L'ajuntament haurà d'aportar una subvenció d'almenys un 5 % del cost subvencionable de les actuacions de rehabilitació i renovació en edificis i habitatges a càrrec dels fons propis de l'ajuntament sol·licitant.





Quarta. Beneficiaris

1. Seran beneficiaris directes d'aquestes ajudes els ajuntaments que assumisquen la responsabilitat de l'execució integral de l'àrea delimitada per l'actuació.

2. L'ajuntament assignarà, si escau, les ajudes d'actuacions de rehabilitació o renovació als propietaris únics o comunitats de propietaris com a beneficiaris finals.

3. Quan l'execució de l'actuació de rehabilitació o renovació corresponga a diversos propietaris únics o comunitats de propietaris, l'ajuda es distribueix en proporció al cost assumit per cada un, segons s'estableix en l'apartat 3 de la base cinquena.

4. L'ajuntament beneficiari haurà d'estar al corrent de pagament de les obligacions fiscals, tributàries i amb la Seguretat Social, o qualsevol altra de la resta d'obligacions assenyalades en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

5. L'ajuntament, com a ens gestor, distribuirà les subvencions entre les actuacions que cal dur a terme per mitjà de l'oficina de gestió i quedarà subjecte a la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, en l'aplicació d'aquestes; així com a la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del sector públic instrumental i de subvencions; a estes bases reguladores de la subvenció, i a unes altres obligacions concordants, a l'efecte de distribuir les ajudes entre les actuacions que es duguen a terme.



Cinquena. Tipus i quantia de les ajudes

1. La quantia màxima de les ajudes, conforme a l'article 52 del Reial decret 106/2018, de 9 de març, pel qual es regula el Pla estatal d'habitatge 2018-2021, es determinarà atenent el cost total de la intervenció, que es desglossarà segons els criteris de fixació de quanties del punt 2 d'aquesta base. En totes estes, de manera individualitzada, no podrà excedir-se el 40 % del seu cost, excepte per al reallotjament de les famílies i per al finançament del cost de gestió i dels equips i oficines de planejament, informació i acompanyament social, en els quals no operarà este límit percentual.

2. La quantia màxima de les ajudes a càrrec del Ministeri de Foment es calcularà d'acord amb els següents criteris i multiplicant el nombre d'habitatges per les ajudes unitàries establides a continuació:



2.1. Fins a 12.000 euros per habitatge que es rehabilite, siga unifamiliar o en edifici de tipologia residencial col·lectiva, i, en cas d'edificis, addicionalment, 120 euros per cada m² de superfície construïda de local comercial o uns altres usos. Esta ajuda està condicionada al fet que s'aconseguisquen els objectius de reducció de demanda energètica establits en l'article 36 del Reial decret 106/2018, de 9 de març, pel qual es regula el Pla estatal d'habitatge 2018-2021. Si no s'aconsegueix este objectiu, la quantia màxima serà de fins a 8.000 euros per habitatge que es rehabilite i, addicionalment, 80 euros per cada m² de superfície construïda de local comercial o per a uns altres usos.

L'ajuda bàsica unitària establida en el paràgraf anterior podrà ser incrementada en 1.000 euros per habitatge i 10 euros per cada m² de superfície construïda d'ús comercial o altres usos, per a edificis i habitatges declarats bé d'interés cultural, catalogats o que disposen de protecció integral en l'instrument d'ordenació urbanística corresponent.



Per a poder computar la quantia establida per cada m² d'ús comercial o d'altres usos, serà necessari que els predis corresponents participen en els costos d'execució de l'actuació.

En aquells habitatges en què els ingressos de la unitat de convivència resident siguen inferiors a tres vegades l'IPREM, el percentatge màxim de l'ajuda sobre la inversió podrà arribar fins al 75 %, la qual cosa suposa fins a un 35 % addicional al 40 % general.

En les actuacions que s'escometen per a la millora de l'accessibilitat, en aquells habitatges en els quals residisca una persona amb discapacitat o major de 65 anys, el percentatge màxim de l'ajuda podrà arribar fins al 75 % de la inversió, la qual cosa suposa fins a un 35 % addicional com a ajuda complementària al 40 % general.

Estes ajudes se sol·licitaran, gestionaran i resoldran per a l'habitatge o, si escau, conjuntament per a tot l'edifici, sense perjudici del seu posterior repartiment i repercussió proporcional. Es destinaran íntegrament al pagament de les quotes corresponents a les actuacions subvencionables, una vegada repercutides proporcionalment.

2.2. Fins a 30.000 euros per cada habitatge construït en substitució d'un altre prèviament demolit o construït en els casos d'infrahabitatge i barraquisme.

2.3. Per a les actuacions de millora de la qualitat i sostenibilitat del medi urbà, fins a 2.000 euros per cada habitatge objecte de rehabilitació o per cada habitatge construït.

El còmput del nombre d'habitatges objecte de rehabilitació o construcció, a l'efecte de la determinació d'aquest component de l'ajuda, es correspondrà amb el nombre d'habitatges que en origen vagen a ser objecte de rehabilitació o nova construcció dins de l'àrea declarada. Si finalment el nombre d'habitatges rehabilitats o construïts fora inferior, este còmput no es veurà alterat, llevat que el nombre d'habitatges rehabilitats o construïts fora inferior al 50 % dels inicialment previstos, en este cas l'ajuda unitària per habitatge es veurà reduïda fins a no poder superar els 1.500 euros per cada habitatge efectivament rehabilitat o construït.

2.4. Fins a 4.000 euros anuals per unitat de convivència que es reallotge, durant el temps que duren les obres, i fins a un màxim de tres anys per a les actuacions de reallotjament temporal.

2.5. Fins a 1.000 euros per habitatge rehabilitat o construït per a finançar el cost de gestió i dels equips i oficines de planejament, informació i acompanyament social.

3. L'import íntegre de l'ajuda es destinarà al pagament de les corresponents actuacions. Quan es tracte de comunitats de propietaris i agrupacions de comunitats de propietaris, esta regla resultarà igualment d'aplicació amb independència que, tant l'import d'aquesta com el cost de les obres, haja de repercutir-se en les persones propietàries d'habitatges i locals comercials o predis d'altres usos compatibles, d'acord amb les regles previstes en la legislació de propietat horitzontal.



Malgrat el que es disposa en el paràgraf anterior, quan algun dels membres de la comunitat de propietaris, o de l'agrupació de comunitats de propietaris, incórrega en una o diverses de les prohibicions establides en l'article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, no s'atribuirà a esta persona propietària la part proporcional que li correspondria de l'ajuda rebuda, que es prorratejarà entre els restants membres de la comunitat o agrupació.

La suma de l'ajuda general a la comunitat i les ajudes complementàries que corresponguen als habitatges amb dret a esta no podrà superar la quantia màxima de subvenció total de l'edifici, calculada sumant els imports de les quanties màximes corresponents a cada habitatge i local.



En el cas que la suma de l'ajuda general i les ajudes complementàries supere la citada quantia màxima de subvenció total de l'edifici, es reduiran proporcionalment totes les ajudes, generals i complementàries, fins a aconseguir que la suma de totes estes coincidisca amb la quantia màxima de subvenció total de l'edifici.

4. La quantia concedida pel Ministeri es podrà incrementar fins a un 20 % del cost subvencionable de les actuacions de rehabilitació en edificis i habitatges, renovació i, fins i tot, de reurbanització, a càrrec de la Generalitat, fins a esgotar la dotació pressupostària de la Generalitat. Els límits de quantia concedida per habitatge s'establiran en la signatura de l'acord bilateral.

5. La suma de la quantia total concedida pel Ministeri i per la Generalitat, en cada convocatòria i per a cada municipi, no podrà superar la quantitat de 3.000.000 euros per a municipis amb més de 50.000 habitants, de 2.000.000 euros per a municipis amb menys de 50.000 i més de 10.000 habitants i 1.000.000 per a municipis de menys de 10.000 habitants.

6. La quantia de la subvenció concedida s'incrementarà amb un percentatge igual o superior al 5 % del cost subvencionable de les actuacions de rehabilitació i renovació en edificis a càrrec dels fons propis de l'ajuntament sol·licitant.

7. Les subvencions d'aquest programa seran compatibles amb qualssevol altres ajudes públiques per al mateix objecte, sempre que el seu import no supere el cost total de l'actuació. No seran compatibles amb les ajudes del programa de millora de l'eficiència energètica i sostenibilitat en habitatges, del programa de foment de la conservació, de la millora de la seguretat d'utilització i de l'accessibilitat en habitatges, del programa de foment del parc d'habitatge en lloguer i del programa de foment d'habitatges per a persones majors i persones amb discapacitat, tots del Pla estatal d'habitatge 2018-2021.



Sisena. Sol·licitud de subscripció d'acord de finançament de l'àrea

1. La sol·licitud la formalitzarà l'ajuntament en model normalitzat dirigit a la Direcció General d'Habitatge, Rehabilitació i Regeneració Urbana, i la seua presentació presumeix l'acceptació incondicionada de les bases de la convocatòria i de les condicions, requisits i obligacions que es contenen en esta.

2. Al formulari de sol·licitud s'adjuntarà l'acord municipal o resolució de l'alcaldia de la sol·licitud d'ajuda adoptada per l'òrgan competent i un document explicatiu amb, almenys, la informació que es relaciona a continuació:

2.1. La delimitació de l'àmbit de l'actuació, que contindrà:

a) Delimitació cartogràfica de l'ARRUR, tant en paper com, si pot ser, en un fitxer shape georeferenciat.

b) Resum dels paràmetres principals de l'actuació.

c) Relació que permeta identificar inequívocament tots els immobles inclosos, si escau, en els quals s'intervindrà, mitjançant la direcció i la referència cadastral. En els casos en els quals el sistema de gestió siga per expropiació, s'identificaran els seus propietaris i ocupants legals.



d) Documentació gràfica i complementària que reculla les determinacions estructurals detallades del planejament vigent i els paràmetres urbanístics de l'àmbit delimitat o qualsevol altra informació urbanística de rellevància per a les actuacions proposades. Si hi ha un pla especial o instrument equivalent relatiu a la figura de protecció patrimonial declarada de conformitat amb la llei de patrimoni, s'haurà de fer esment exprés d'aquesta circumstància, i se'n delimitarà la superfície protegida i el grau de protecció.

2.2. Una memòria-programa en què constaran, almenys, els següents documents:

a) Diagnòstic sobre la situació demogràfica, social i econòmica de l'àmbit, conforme al visor d'espais urbans sensibles de la Comunitat Valenciana (VEUS), publicat en el web de la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori. S'adjuntaran les fitxes de les seccions censals incloses en l'àmbit d'actuació obtingudes a partir del VEUS. A més, haurà d'incorporar-se el corresponent diagnòstic ambiental de l'àrea.

b) Descripció de com s'ha desenvolupat el procés de participació ciutadana, acreditant els mecanismes efectius d'informació i consulta, els agents participants, les actes de les sessions participatives i les conclusions obtingudes.

c) Anàlisi i detecció dels principals problemes dels espais públics respecte a temes d'accessibilitat, urbanització material i eficiència ambiental.

d) Anàlisi i detecció dels principals problemes dels edificis quant a conservació, seguretat d'utilització i accessibilitat, així com eficiència energètica i sostenibilitat, conforme al contingut de l'informe d'avaluació de l'edifici (IEEV.CV).

e) Programa d'actuacions proposades en els espais públics. S'haurà d'especificar si són intervencions relatives a accessibilitat, urbanització material o eficiència ambiental.

f) Programa d'actuacions proposades en cada edifici en què s'intervindrà, que incloga la descripció de les actuacions subvencionables amb identificació dels immobles afectats, la seua idoneïtat tècnica i les formes de la seua execució i gestió, així com la programació temporal, d'acord amb el contingut de l'informe d'avaluació de l'edifici (IEEV.CV) aportat de cada edifici. S'haurà d'especificar per a cada edifici si es proposen intervencions relatives a conservació, seguretat d'utilització i d'accessibilitat o relatives a eficiència energètica i sostenibilitat.



g) Memòria de viabilitat tècnica, que acredite la seua compatibilitat amb l'ordenació urbanística, i una altra de viabilitat econòmica que analitzarà la rendibilitat i l'equilibri entre els beneficis i les càrregues derivades de l'actuació per als propietaris. S'inclourà un cronograma de les actuacions, per a acreditar-ne la viabilitat temporal. En la memòria haurà de constar el pressupost total de l'operació, desglossant les actuacions segons els tipus d'ajuda.

Pla de reallotjament temporal i retorn legalment necessari, si escau, amb indicació dels terminis i costos dels reallotjaments i de les mesures socials complementàries previstes per a la població afectada.

h) Memòria de la descripció de com s'ha tingut en compte la perspectiva de gènere, tant en la selecció i proposta d'actuació en els edificis d'habitatges que s'intervindran com en la planificació i el disseny de les obres de millora del medi urbà. Es valoraran les propostes d'actuacions que garantisquen la participació, l'accessibilitat i la percepció de seguretat de les dones, entre altres aspectes, en els espais públics i en els edificis d'habitatges; així com totes les mesures adoptades per a reduir la desigualtat de gènere que puga haver-hi. Es prendrà com a referència el Set per a introduir la perspectiva de gènere en el procés urbà publicat per la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori i disponible en la seua pàgina web.



i) Descripció de les mesures complementàries proposades per a la millora de l'àmbit a escala paisatgística, per a l'adequat tractament de l'espai periurbà i, si escau, per a la millora de la interacció de l'espai urbà i rural.

j) Descripció de les mesures complementàries proposades en els àmbits social o ambiental que es proposen per a contribuir a la regeneració urbana de l'àmbit d'actuació, especificant de manera detallada les institucions públiques i privades implicades i els compromisos establits per a la posada en marxa, desenvolupament i seguiment d'aquests.



k) Descripció del marc regulador establit per l'ajuntament, com mesures complementàries de caràcter econòmic o de gestió, per a generar sinergies i facilitar la implementació de la intervenció amb èxit i en el termini previst.

l) Informe d'avaluació de l'edifici (IEEV.CV) de cada un dels edificis en els quals es preveu intervindre.

3. Les sol·licituds regulades en esta ordre implicaran l'autorització perquè la direcció general i els serveis territorials competents en matèria d'habitatge, encarregats de la instrucció i pagament de les ajudes, puguen procedir a recaptar els informes o certificats necessaris amb vista a la justificació dels extrems requerits en la sol·licitud.

4. Per a sol·licitar el finançament previst en este programa, si escau, serà precisa l'aprovació inicial de l'instrument urbanístic i d'execució i equidistribució necessari dels àmbits d'actuació. Així mateix, per al reconeixement de l'ajuda es requerirà l'acreditació prèvia de l'aprovació definitiva dels instruments de planejament, o serà condicionat a esta aprovació.



Setena. Criteris de valoració de les propostes

Per a determinar la prioritat de les sol·licituds presentades, estes es valoraran d'acord amb els criteris descrits en este apartat. L'assignació de recursos es farà de manera que s'assigne fins al màxim de la subvenció establida en la base cinquena, per ordre de prioritat segons la puntuació obtinguda per cada proposta, fins a esgotar els recursos disponibles.



1. Necessitat d'intervenció en l'àmbit. Màxima puntuació 30 punts.



1a. Vulnerabilitat de l'àmbit d'actuació. Màxima puntuació: 16 punts.

Conforme al visor d'espais urbans sensibles de la Comunitat Valenciana (VEUS), disponible en el web de la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori en l'enllaç http://www.habitatge.gva.es/va/web/vivienda-y-calidad-en-la-edificacion/estrategia-de-regeneracion-urbana-de-la-comunitat-valenciana, es valorarà:

– Nivell mitjà de vulnerabilitat (NMV) de l'àmbit d'actuació, calculat a partir de la puntuació que estableix el VEUS per a cada unitat censal i la superfície de la unitat censal inclosa en l'àrea delimitada, prorratejat en funció de la puntuació màxima i mínima que atorga el mateix VEUS. Màxima puntuació: 10 punts.

– Tipologia de vulnerabilitat de l'àmbit d'actuació que serà la predominant en superfície entre les unitats censals que conformen l'àrea delimitada. Màxima puntuació: 6 punts. Es valorarà amb 6 punts si és un àmbit amb «vulnerabilitat integral», 3 punts si és un àmbit amb polivulnerabilitat i 1 punt si és un àmbit amb «vulnerabilitat residual».



1b. Protecció patrimoni cultural. Màxima puntuació: 3 punts.

– Existència de pla especial o instrument equivalent relatiu a la figura de protecció patrimonial declarada de conformitat amb la legislació vigent en matèria de patrimoni cultural, en funció de la superfície protegida respecte de l'àmbit total d'intervenció i el grau de protecció. Màxima puntuació: 3 punts.

1c. Deficiències de l'entorn urbà i dels edificis amb participació ciutadana. Màxima puntuació: 11 punts.

– Desenvolupament d'un adequat procés de participació ciutadana per a la detecció dels problemes dels espais urbans i dels edificis amb aportació de documents que l'acrediten. Màxima puntuació: 3 punts.



– Problemes d'accessibilitat en els espais públics de l'àmbit d'actuació. Màxima puntuació: 1 punt.

– Problemes d'urbanització material en els espais públics: detecció de problemes com consolidació, pavimentació, jardineria, infraestructures, instal·lacions i altres obres enumerades en la clàusula segona apartat 1b en l'àmbit d'actuació. Màxima puntuació: 1 punt.



– Problemes d'eficiència ambiental en els espais públics: detecció de problemes en matèria d'aigua, energia, ús de materials, gestió de residus i protecció de la biodiversitat en l'àmbit d'actuació. Màxima puntuació: 1 punt.

– Problemes a escala paisatgística de l'àmbit d'actuació, de l'espai periurbà i, si s'escau, de la interacció de l'espai urbà i rural. Màxima puntuació: 1 punt.

– Problemes de conservació, de seguretat d'utilització i d'accessibilitat en els edificis d'habitatges de l'àmbit d'actuació. Màxima puntuació: 3 punts.

– Problemes d'eficiència energètica i sostenibilitat en els edificis d'habitatges de l'àmbit d'actuació. Màxima puntuació: 1 punt.

2. Idoneïtat de les intervencions proposades. Màxima puntuació: 30

2a. Propostes d'intervenció. Màxima puntuació: 14 punts.

– Selecció de les propostes d'intervenció tenint en compte el procés de participació ciutadana que s'ha dut a terme. Màxima puntuació: 2 punts.

– Proporció dels habitatges que tinguen l'acord de la comunitat de propietaris per a la realització de les obres en el moment de la presentació de la sol·licitud d'ajudes, respecte al total dels habitatges en els quals està previst intervindre. Màxima puntuació: 2 punts.

– Propostes d'accessibilitat en els espais públics de l'àmbit d'actuació. Màxima puntuació: 2 punts.

– Propostes d'urbanització material en els espais públics, com consolidació, pavimentació, jardineria, infraestructures, instal·lacions i unes altres obres enumerades en la clàusula segona, apartat 1b, en l'àmbit d'actuació. Màxima puntuació: 2 punts.

– Propostes d'eficiència ambiental en els espais públics, en matèria d'aigua, energia, ús de materials, gestió de residus i protecció de la biodiversitat en l'àmbit d'actuació. Màxima puntuació: 2 punts.



– Propostes de conservació, seguretat d'utilització i d'accessibilitat en els edificis d'habitatges de l'àmbit d'actuació. Màxima puntuació: 2 punts.

– Propostes d'eficiència energètica i sostenibilitat en els edificis d'habitatges de l'àmbit d'actuació. Màxima puntuació: 2 punts.



2b. Perspectiva de gènere. Màxima puntuació: 2

– En les intervencions proposades s'ha tingut en compte la perspectiva de gènere, tant en la selecció i proposta d'actuació en els edificis d'habitatges que s'intervindran com en la planificació i el disseny de les obres de millora del medi urbà. Es proposen actuacions que garanteixen la participació, l'accessibilitat i la percepció de seguretat de les dones, entre altres aspectes, conforme a les àrees temàtiques del Set per a introduir la perspectiva de gènere en el procés urbà publicat per la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori. Màxima puntuació: 2 punts.

2c. Mesures complementàries. Màxima puntuació: 4

– Es proposen mesures complementàries per a la millora de l'àmbit a escala paisatgística, per a l'adequat tractament de l'espai periurbà i, si s'escau, per a la millora de la interacció de l'espai urbà i rural. Màxima puntuació: 1 punt.

– Es proposen mesures complementàries socials o ambientals que contribuïsquen a la regeneració urbana de l'àmbit d'actuació. Màxima puntuació: 2 punts.

– S'estableix un marc regulador de l'ajuntament, de caràcter econòmic o de gestió, que genere sinergies i facilite la implementació de la intervenció amb èxit i en el termini previst. Màxima puntuació: 1 punt.



2d. Qualitat general de la memòria presentada. Màxima puntuació: 5 punts.

– Valoració de si la memòria inclou tota la documentació requerida en la base sisena de les presents bases reguladores de manera correcta i prou definida i justificada, i de si la proposta és coherent amb el conjunt d'informació continguda en la memòria. Màxima puntuació: 5 punts.



2e. Aportació econòmica de l'ajuntament. Màxima puntuació: 5 punts.

– L'ajuntament cofinança l'actuació amb els seus propis fons i incrementa la subvenció concedida als particulars, amb un percentatge del cost subvencionable de les actuacions de rehabilitació i renovació en edificis superior a l'establit en la clàusula 5 apartat 6. Màxima puntuació: 4 punts.

– L'ajuntament es compromet al fet que la seua aportació econòmica estiga modulada per a afavorir les unitats de convivència amb menys recursos i en situació de més vulnerabilitat. Màxima puntuació: 1 punt.



3. Se seleccionaran aquelles propostes d'ARRUR que, amb una qualificació mínima de 15 punts en l'apartat «Necessitat d'intervenció en l'àmbit» i de 15 punts en «Idoneïtat de les intervencions proposades», tinguen la major puntuació fins a absorbir el límit de la disponibilitat de fons.



Huitena. Esmena de la sol·licitud

Es publicarà en el web de la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori la llista provisional de sol·licituds admeses a tràmit, en què s'indicaran aquelles que estan incompletes o pendents d'esmena i s'assenyalarà la documentació que falta per aportar o esmenar. Estes publicacions tindran el caràcter de notificació a l'efecte d'aquesta ordre.

El termini per a l'esmena d'aquestes objeccions serà de 10 dies hàbils a comptar des de la data de publicació de la llista provisional d'admesos. En el cas de no esmenar les objeccions, o de fer-ho fora dels terminis assenyalats, s'entendrà desistida la petició d'ajudes, prèvia resolució motivada.



Novena. Resolució

1. La persona titular de la Direcció General d'Habitatge, Rehabilitació i Regeneració Urbana, per delegació de la persona titular de la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, que mitjançant la present ordre s'atorga, resoldrà sobre la concessió de l'ajuda sol·licitada, a proposta d'un òrgan col·legiat.

L'òrgan col·legiat estarà integrat per les persones titulars de la Subdirecció General d'Habitatge i Regeneració Urbana, la Subdirecció General de Règim Jurídic i Polítiques Socials d'Habitatge, la Prefectura del Servei de Planificació Econòmica i Regeneració Urbana, la Prefectura del Servei de Coordinació i Funció Social de l'Habitatge i les prefectures dels Serveis Territorials d'Habitatge i Rehabilitació. La persona titular de la Direcció General d'Habitatge, Rehabilitació i Regeneració Urbana podrà designar les persones que hagen de suplir els membres d'òrgan col·legiat en cas d'absència, vacant o malaltia.



Per tal de garantir que hi haja una presència paritària de dones i homes, els membres de l'òrgan col·legiat podran delegar en les persones que estimen oportú, si s'escau, en compliment de l'article 10 de la Llei 9/2003, de 2 d'abril, per a la igualtat entre dones i homes.

2. El termini màxim per a resoldre i notificar la resolució, que posarà fi a la via administrativa, serà de sis mesos comptats des de l'endemà de la publicació de la corresponent ordre de convocatòria. Transcorregut este termini sense que s'haja dictat i notificat resolució expressa, les persones interessades podran entendre desestimada la seua sol·licitud.



Les resolucions de les ajudes seran publicades en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, d'acord amb el que es preveu en l'article 40 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Les resolucions de concessió de les ajudes seran, així mateix, notificades de manera individualitzada.

3. Serà preceptiva la subscripció del corresponent acord de comissió bilateral entre el Ministeri de Foment, la Generalitat i l'ajuntament corresponent, una vegada resoltes les ajudes. La no-subscripció d'aquest acord de comissió bilateral suposarà la renúncia a l'ajuda.



Desena. Obligacions i responsabilitats

1. Els ajuntaments beneficiaris queden obligats a:

a) Facilitar qualsevol document, informació o inspecció que la direcció general competent en matèria d'habitatge i rehabilitació considere necessaris per al control del compliment de les finalitats previstes.

b) Sotmetre's a qualsevol actuació de control financer que corresponga a la Intervenció de la Generalitat, en relació amb les ajudes i subvencions concedides.

c) Comunicar l'obtenció d'altres subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració o ens públics o privats, nacionals o internacionals.

2. En el cas d'habitatges arrendats, el propietari no podrà incrementar-ne la renda d'arrendament per les millores que s'hagen dut a terme amb la subvenció atorgada.

3. En el cas que n'hi haja, per al cobrament de les ajudes, s'haurà de procedir a la retirada d'escuts, plaques i altres objectes que continguen simbologia de la revolta militar, de la Guerra Civil i de la dictadura, llevat que concórreguen raons artístiques, arquitectòniques o artisticoreligioses protegides per la llei, de conformitat amb l'article 15 de la Llei 52/2007, de 26 de desembre, per la qual es reconeixen i amplien drets i s'estableixen mesures en favor d'aquells que van patir persecució o violència durant la Guerra Civil i la dictadura, i d'acord amb l'article 39 de la Llei 14/2017, de 10 de novembre, de la Generalitat, de memòria democràtica i per a la convivència de la Comunitat Valenciana.



4. L'habitatge que siga objecte d'ajudes econòmiques subjectives, en virtut de l'article 11 del Decret 189/2009, de 23 d'octubre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament de rehabilitació d'edificis i habitatges, no es podrà cedir inter vivos, totalment o parcialment, per cap títol, durant el termini de deu anys des de la qualificació definitiva de l'expedient de rehabilitació, llevat que es reintegre la totalitat de l'import percebut incrementat en els interessos legals, excepte en els supòsits recollits en la normativa relativa a adquisició d'habitatges amb protecció pública. Esta limitació de transmissió i cessió es practicarà mitjançant anotació registral.

5. D'acord amb el decret esmentat anteriorment, la finalitat de l'habitatge serà la de residència habitual i permanent del propietari, inquilí o usuari per qualsevol títol, durant almenys cinc anys a comptar des de la concessió de la qualificació definitiva.

6. Les ajudes econòmiques que es concedisquen a l'empara del pla d'habitatge estan subjectes a tributació en la corresponent declaració de l'IRPF.



Onzena. Control i revocació de les subvencions

1. La Generalitat podrà comprovar, pels mitjans que estime més adequats, el compliment de les obligacions inherents a l'atorgament de les ajudes. L'incompliment d'aquestes obligacions, especialment la falta de presentació de la documentació assenyalada en l'article anterior en termini, o la comprovació de la falsedat de les dades aportades a l'expedient donarà lloc a la revocació de la subvenció concedida i a la devolució de les quanties atorgades, que reportaran els corresponents interessos de demora.

2. D'acord amb el que es disposa en l'article 41 de la Llei 14/2017, de 10 de novembre, de la Generalitat, de memòria democràtica i per a la convivència de la Comunitat Valenciana, es perdrà el dret a la subvenció o es procedirà al reintegrament d'aquesta, quan la subvenció es destine a la realització d'una activitat o al compliment d'una finalitat prohibida en el títol VI de l'esmentada Llei 14/2017, de 10 de novembre.



3. En qualsevol cas, serà aplicable el que es disposa en matèria de control financer, reintegrament i infraccions i sancions administratives en la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del sector públic instrumental i de subvencions, i en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.



Dotzena. Informació institucional

1. L'ajuntament que reba les ajudes es compromet a incloure, de manera visible, la participació del Ministeri de Foment, acompanyada de la llegenda «Govern d'Espanya» al costat de la de la Generalitat, en els cartells descriptius exteriors de les obres en la zona d'actuació. En estos figurarà, a més, l'import de la subvenció aportada pel Ministeri de Foment, amb una tipografia i grandària igual a les emprades per a referir-se a la comunitat autònoma.

2. En el cas d'instal·lació de plaques commemoratives permanents, estes inclouran la referència al finançament a càrrec del Pla estatal d'habitatge 2018-2021.

3. La comunicació d'accions dirigides als mitjans de comunicació (premsa, ràdio, televisió, pàgines web, etc.) haurà de preveure, en tot cas, la participació de les administracions que financen les actuacions.





Tretzena. Tramitació d'actuacions després de la subscripció de l'acord

Una vegada subscrit l'Acord de la Comissió Bilateral, en el procediment per a la tramitació de les diferents actuacions, s'estableixen les següents condicions:

1. Oficina de gestió de l'ARRUR

L'ajuntament haurà de disposar d'una oficina municipal específica per a gestionar les actuacions previstes en l'ARRUR i designar l'òrgan competent responsable de la certificació de les actuacions realitzades i els tècnics responsables per a la tramitació de les ajudes. L'oficina de gestió de l'àrea tindrà les funcions, entre d'altres, d'informar i assessorar els propietaris únics o comunitats de propietaris dels edificis inclosos en l'àrea d'intervenció, gestionar els expedients de cada un dels edificis que es rehabilitaran i recaptar els justificants de les despeses de material i de personal adscrit a l'oficina de gestió.



2. Qualificació de les actuacions

En el cas d'actuacions de rehabilitació d'edificis, l'oficina de gestió de l'ARRUR haurà de recollir la documentació necessària per a poder obtindre la qualificació provisional i definitiva de les obres.

L'ajuntament, en la seua condició de beneficiari de la subvenció, haurà de custodiar la documentació justificativa de cada un dels expedients, de conformitat amb la normativa vigent en matèria de subvencions. Esta documentació inclourà, en tot cas, memòria de les actuacions que són objecte de subvenció, memòria econòmica o pressupost justificatiu del cost d'aquestes, incloent-hi les factures corresponents o, si escau, documents equivalents que acrediten els pagaments efectuats, així com tots aquells documents tècnics que constituïsquen el projecte d'execució de les obres, i actes, certificats, llicències i la resta de documentació explicativa de les actuacions que s'hagen dut a terme. La documentació referida serà posada a la disposició de la Direcció General d'Habitatge, Rehabilitació i Regeneració Urbana, a petició d'aquesta, per a les verificacions i comprovacions que esta estime procedent fer en qualsevol moment de l'execució de les actuacions previstes, fins a la finalització dels terminis de garantia aplicables i d'acord amb el que es preveu a estos efectes en el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

El secretari municipal o òrgan municipal equivalent amb capacitat jurídica per a això certificarà que les comunitats de propietaris han aportat tota la documentació requerida per a tramitar els expedients i que l'obra compleix els requisits per a obtindre les ajudes d'acord amb el Reial decret 106/2018, de 9 de març, pel qual es regula el Pla estatal d'habitatge 2018-2021.

En la qualificació definitiva, una vegada aportades les factures de l'obra executada realment, es reajustarà a l'import de la subvenció en el cas que el cost de l'obra siga inferior a l'inicialment previst.

Amb la finalitat de poder fer els tràmits administratius necessaris dins dels terminis establits en el Conveni de col·laboració del Ministeri de Foment amb la Comunitat Valenciana, tota la documentació necessària per a sol·licitar la qualificació definitiva haurà de presentar-se abans de l'1 de novembre de l'exercici en curs. L'incompliment d'aquestes dates límit podrà suposar la pèrdua de les ajudes.



Catorzena. Justificació de la despesa

1. La justificació de la despesa es farà d'acord amb els certificats dels justificants de la inversió que s'ha fet, segons el model normalitzat publicat en el web de la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, que almenys una vegada a l'any i amb anterioritat al 10 de novembre, sense perjudici que el tancament de l'exercici pressupostari obligue a avançar esta data, hauran de ser presentats per l'ajuntament en qualitat d'ens gestor davant de la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori per a la seua revisió i, si escau, tramitació dels pagaments i lliuraments que corresponguen.



2. En esta justificació, certificada pel secretari, interventor o equivalent de l'ajuntament, s'indicaran els costos a origen dels treballs de rehabilitació, renovació d'edificis, reurbanització, equip tècnic de gestió i reallotjaments realitzats, així com l'import de les aportacions que corresponguen a càrrec del Ministeri de Foment, Generalitat, ajuntament i particulars.

3. Les obres promogudes per l'ajuntament hauran de fer-se d'acord amb la legislació vigent en matèria de contractació pública, i els justificants d'aquestes obres hauran d'haver sigut aprovats municipalment.

4. L'ajuntament, en la seua condició de beneficiari de la subvenció, haurà de custodiar la documentació justificativa que, sobre la base de l'article 72 del RD 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, suposarà l'acreditació documental dels extrems continguts en la certificació que, segons model de l'annex, haurà d'aportar per a permetre la tramitació del corresponent pagament. Esta documentació inclourà, en tot cas, memòria d'actuacions realitzades corresponents a la certificació que es considerarà, les factures corresponents o, si escau, documents equivalents que acrediten els pagaments efectuats així com tots aquells documents tècnics que constituïsquen el projecte d'execució de les obres, actes, certificats, llicències i la resta de documentació explicativa de les actuacions que s'hagen dut a terme. La documentació referida serà posada a la disposició de la Direcció General d'Habitatge, Rehabilitació i Regeneració Urbana, a petició d'aquesta, per a les verificacions i comprovacions que esta estime procedent dur a terme en qualsevol moment de l'execució de les actuacions previstes en la base segona fins a la finalització dels terminis de garantia aplicables, d'acord amb el que es preveu a estos efectes en l'esmentat Reial decret 887/2006.





Quinzena. Abonament de les ajudes

1. L'abonament a l'ajuntament de les ajudes que corresponguen a cada actuació del pla de l'ARRUR es durà a terme, respectant les anualitats aprovades, per part de la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori de la següent manera:

a) Primer pagament o bestreta: la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori anticiparà el 15 % de la subvenció aprovada, en concepte de provisió de fons per a la posada en marxa del pla d'actuació. Esta bestreta, de conformitat amb el que s'estableix en l'art. 175,5a de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del sector públic instrumental i de subvencions, està exonerada de la constitució de garanties per tractar-se d'una administració pública de caràcter territorial.

b) Pagaments parcials anuals: en correspondència amb les justificacions d'inversió presentades, es tramitaran pagaments parcials, almenys una vegada a l'any, sempre que el muntant de la subvenció certificada per al seu cobrament supere la bestreta abonada a la signatura del conveni, i sense que supere el 90 % de l'import total de la intervenció.

c) Pagament final o de liquidació: el 10 % de l'import de la subvenció restant es tramitarà una vegada es dispose de la qualificació definitiva de l'actuació.

2. En el cas que el cost de l'actuació siga inferior al cost inicial previst inclòs en la sol·licitud d'ajudes, es recalcularà l'import de la subvenció, i esta podrà ser minorada si de l'aplicació dels criteris d'aquestes bases resultara un import d'ajuda inferior a l'inicialment previst. L'import de l'ajuda no s'incrementarà, fins i tot quan el cost de l'actuació supere l'inicialment previst.

3. L'import de la subvenció que es concedisca no podrà ser d'una quantia tal que, aïllada o conjuntament amb altres subvencions públiques que, amb el mateix objecte, puguen rebre les parts beneficiàries d'aquestes ajudes, supere el cost previst de l'actuació. En el cas que es donara esta circumstància, es reduirà l'import de la subvenció.

4. Per al cobrament de les ajudes, amb caràcter general, s'haurà d'aportar per part de l'ajuntament la següent documentació:

a) Imprés de domiciliació bancària degudament omplit, en què es designe el compte en el qual es farà l'ingrés de les ajudes.

b) Autorització perquè la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori puga sol·licitar la informació de caràcter tributari, econòmic o patrimonial que fora legalment pertinent, en el marc de col·laboració establit amb l'Agència Tributària, el Centre de Gestió Cadastral i Cooperació Tributària, el Col·legi de Notaris i Registradors i d'altres administracions públiques, amb constància que, d'acord amb la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, la utilització d'aquestes dades no podrà servir a una finalitat diferent del procés de selecció d'adjudicataris d'ajudes.

5. En cap cas podran fer-se pagaments als perceptors de les ajudes quan s'haja sol·licitat la declaració de concurs; hagen sigut declarats insolvents en qualsevol procediment; es troben declarats en concurs; estiguen subjectes a intervenció judicial o hagen sigut inhabilitats conforme a la legislació concursal sense que haja conclòs el període d'inhabilitació fixat en la sentència de qualificació del concurs; hagen sigut declarats en fallida, en concurs de creditors, insolvent fallit en qualsevol procediment o subjecte a intervenció judicial; haver iniciat expedient de quitament i espera o de suspensió de pagaments, o hagen presentat sol·licitud judicial de fallida o de concurs de creditors, sempre que, si escau, no foren rehabilitats.



Setzena. Finançament del programa

1. La publicació de la convocatòria d'ajudes es podrà dur a terme pel procediment de tramitació anticipada d'expedient de despesa.

2. En cada convocatòria s'indicarà el crèdit finançat amb recursos propis de la Generalitat, així com, si s'escau, el finançament que es reba per part del Ministeri de Foment en el marc de l'aplicació del Pla estatal d'habitatge 2018-2021.

3. Es podrà ampliar el crèdit destinat al finançament dels programes d'ajudes regulats en les presents bases amb posterioritat a la publicació de les convocatòries d'aquestes d'acord amb la regulació establida en l'article 58 del RD 887/2006, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, general de subvencions, tenint en compte el que es regula en el Conveni de col·laboració amb el Ministeri de Foment, i posteriorment, si és el cas, el que es disposa en els successius acords bilaterals que se subscriguen entre el Ministeri de Foment i la Generalitat, relatius a la distribució del finançament entre els programes d'ajudes, tal com s'estableix en l'apartat 5 de l'article 6 del Reial decret 106/2018 que regula el Pla estatal d'habitatge 2018-2021.

Mapa web