Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 26/2019, d'1 de març, del Consell, d'aprovació de les bases reguladores de la concessió d'ajudes, a persones joves altament qualificades, per a la preparació de proves selectives per a l'accés als diferents cossos o escales del grup de classificació professional A de l'Administració de la Generalitat.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 8504 de 12.03.2019
Número identificador:  2019/2391
Referència Base de Dades:  002315/2019
 



DECRET 26/2019, d'1 de març, del Consell, d'aprovació de les bases reguladores de la concessió d'ajudes, a persones joves altament qualificades, per a la preparació de proves selectives per a l'accés als diferents cossos o escales del grup de classificació professional A de l'Administració de la Generalitat. [2019/2391]



ÍNDEX

Preàmbul

Article 1. Objecte

Article 2. Requisits de les persones sol·licitants

Article 3. Procediment de concessió

Article 4. Termini, lloc i forma de presentació de les sol·licituds

Article 5. Protecció de dades

Article 6. Ordenació i instrucció

Article 7. Comissió avaluadora

Article 8. Òrgan competent per a resoldre

Article 9. Procediment per a la valoració i resolució

Article 10. Termini de resolució i notificació

Article 11. Valoració de mèrits

Article 12. Quantia, durada i nombre de beques

Article 13. Pagament, termini i justificació del compliment de la finalitat de la subvenció

Article 14. Règim d'incompatibilitats

Article 15. Obligacions de la persona beneficiària

Article 16. Facultats d'interpretació i incidències

Article 17. Pèrdua del dret al cobrament i reintegrament

Article 18. Mètode de comprovació i pla de control

Disposició addicional única. Incidència pressupostària

Disposicions finals

Primera. Normativa aplicable

Segona. Facultat de desplegament

Tercera. Entrada en vigor





PREÀMBUL



En primer lloc, cal assenyalar que raons d'interés públic i social aconsellen, de conformitat amb el que es disposa en l'article 160.1.a, de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, que les bases reguladores de les ajudes previstes en aquest decret siguen aprovades pel Consell.



I això, perquè està previst que en els pròxims 10 anys es jubilen més de 5.000 empleades i empleats públics, la qual cosa suposa que a partir de l'exercici 2018 tots els anys podran generar-se més de 500 vacants entre el personal de l'Administració de la Generalitat, que s'acostaran a les 800 a partir de 2022 i a les 900 entre els anys 2025-2029, aquest notable minvament de capital humà tècnicament qualificat pot redundar en la qualitat dels serveis públics que la Generalitat ha de prestar a la ciutadania.

En conseqüència, cal dissenyar un programa d'ajudes per a la incorporació de joves altament qualificats a la funció pública valenciana, a fi de facilitar l'accés a l'ocupació pública amb caràcter definitiu.



Aquesta mesura haurà de tindre en compte especialment la situació econòmica de les persones candidates corregint els obstacles que els impedeixen o dificulten accedir en condicions d'igualtat a determinades places.

L'article 51 de la Llei 10/2010, de 9 de juliol, de la Generalitat, d'ordenació i gestió de la funció pública valenciana, relatiu als principis que han d'informar la selecció del personal, preveu que totes les ciutadanes i ciutadans tenen dret a accedir a l'ocupació pública de conformitat, entre altres, amb els principis de mèrit, capacitat i igualtat.



En aquest sentit, la comissió per a l'estudi de la modificació de la referida Llei 10/2010, constituïda per Resolució 3 de març de 2016, de la consellera de Justícia, Administració Pública, Reformes Democràtiques i Llibertats Públiques, ja va proposar en el seu informe de 30 de juny de 2016, «que l'Administració pública valenciana inicie un programa d'ajudes o beques per a fomentar la preparació d'oposicions, amb la finalitat d'afavorir l'accés a la funció pública d'aquells candidats que, amb un òptim currículum acadèmic, puguen mancar dels necessaris recursos econòmics per a destinar diversos mesos o anys de la seua vida a aqueixa ocupació no retribuïda. Un dels problemes relatius a l'accés a l'ocupació pública és, com bé se sap, que en el nostre sistema el cost de la formació prèvia de l'aspirant es trasllada íntegrament a aquell, a diferència d'altres models (l'alemany o el dels països nòrdics). Aquesta nova proposta, que ens sembla de justícia, parteix de constatar -com s'adverteix en certs estudis solvents– que les inequitats socials i del sistema educatiu es traslladen als processos d'ingrés en la funció pública, per la qual cosa resulta convenient introduir mesures correctores, que amplien de fet l'espectre social de les persones que tenen oportunitat real d'accedir a determinades places, particularment les del subgrup A1. Es tractaria d'implantar fórmules que contribuïsquen a potenciar la competència entre els millors candidats, valorant la cultura de l'esforç, per a això s'atorgaria una beca als alumnes amb millor expedient que ho sol·liciten.»

Les ajudes regulades a través d'aquest decret no estan subjectes a la política de la competència de la Unió Europea en matèria d'ajudes públiques i, per tant, no requereixen notificació a la Comissió Europea, per no reunir els requisits de l'article 107.1 del Tractat de funcionament de la Unió Europea, ja que per raó de la qualitat de les persones beneficiàries i de l'objecte de les ajudes, preparació de processos selectius per a l'accés a la funció pública valenciana, aquestes accions subvencionables no afecten la competència, ni els intercanvis comercials entre els estats membres, i tampoc afavoreixen determinades empreses o produccions.

El decret ha sigut objecte del tràmit de consulta pública a través del portal web, de conformitat amb el que es disposa en l'article 133 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i en la seua redacció s'han tingut en compte els principis de bona regulació continguts en l'article 129 del text legal esmentat.

Aquesta disposició està inclosa en el Pla normatiu de l'Administració de la Generalitat per a 2019.

L'oportunitat d'aquesta disposició té el seu origen en la necessitat de donar resposta a la problemàtica derivada de l'envelliment del personal empleat públic, així com la dràstica reducció del conjunt d'aquest personal com a conseqüència de les jubilacions previstes.

Mitjançant la consecució del programa d'ajudes també es produirà un efecte positiu directe en incrementar el grau de qualificació del nou personal que s'incorpore a l'Administració de la Generalitat Valenciana.



Aquesta norma es dicta en l'exercici de les competències atribuïdes a la Generalitat pels articles 49.1 i 53.1 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, amb subjecció al que es disposa per la normativa vigent en la matèria: Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions; la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el reglament d'aquesta llei.



Per tot això, d'acord amb el que estableix el article 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta de la consellera de Justícia, Administració Pública, Reformes Democràtiques i Llibertats Públiques, de conformitat amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió d'1 de març de 2019,





DECRETE



Article 1. Objecte

1. Aquest decret té per objecte establir les bases reguladores per a la concessió d'ajudes econòmiques per a contribuir en les despeses ocasionades a les persones menors de 30 anys, per la preparació de processos selectius per a l'accés als diferents cossos o escales del grup de classificació professional A de l'Administració de la Generalitat.

L'activitat subvencionada per aquestes beques, consistirà en la preparació, per mitjà de preparador individual o centre especialitzat.

2. Aquestes subvencions, destinades a les persones aspirants que complisquen els requisits establits en aquestes bases i en la convocatòria corresponent, consistiran en ajudes econòmiques per import de 500 euros mensuals.

3. Es reservarà un percentatge del 7 % d'aquestes ajudes per a persones amb diversitat funcional. En cas de ser declarades desertes s'acumularan a les restants.



Article 2. Requisits de les persones sol·licitants

Podran beneficiar-se de les ajudes regulades en aquest decret aquelles persones que, a la finalització del termini de presentació de sol·licituds, complisquen i acrediten documentalment els requisits següents, que hauran de figurar en les convocatòries corresponents:

a) No ser major de 30 anys.

b) Tindre nacionalitat espanyola o la de qualsevol dels estats membres de la Unió Europea. En el cas de ciutadans i ciutadanes de la Unió o dels seus familiars, beneficiaris dels drets de lliure circulació i residència, es requerirà que tinguen la condició de residents permanents o que acrediten ser persones treballadores per compte propi o aliè. Tindran la consideració de «familiars» el/la cònjuge o la parella de la unió de fet formalitzada així com els ascendents directes a càrrec i els descendents directes a càrrec, menors de 21 anys. En el supòsit de persones estrangeres no comunitàries, s'aplicarà el que es disposa en la normativa sobre drets i llibertats d'aquestes persones a Espanya i la seua integració social.

c) Estar en possessió de titulació universitària de llicenciatura o grau.

d) No estar gaudint d'ajudes o subvencions per al mateix objecte d'ens públics ni privats, ni haver-ho fet durant un màxim de tres anys, continuats o alterns, anteriors a la convocatòria.

e) No trobar-se incurses en les prohibicions per a obtindre la condició de persona beneficiària establides en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, la qual cosa s'acreditarà per mitjà de la declaració responsable inclosa en el model de sol·licitud, accessible en la seu electrònica de la Generalitat, https:// sede.gva.es.



f) Comptar amb la direcció d'un centre especialitzat o una persona preparadora per a orientar el procés de preparació. A aquest efecte, es considerarà centre especialitzat aquell que siga reconegut com a tal, amb sol·licitud prèvia de la persona interessada, mitjançant autorització expressa i motivada, per la Direcció General competent en matèria de funció pública, a proposta de la Subdirecció General de l'Institut Valencià d'Administració Pública (IVAP), i persona preparadora a aquella la idoneïtat de la qual siga reconeguda d'igual manera.

A tal fi, la Direcció General de Funció Pública, a través de la Subdirecció General de l'IVAP, establirà els requeriments i tràmits a seguir per a obtindre el referit reconeixement, que seran publicitats a través de la pàgina web de la GVA.

g) Acreditar la situació econòmica a l'efecte de la seua valoració, de conformitat amb el que es disposa en l'article 11.1.a

h) Estar empadronada la persona sol·licitant i tindre residència efectiva a la Comunitat Valenciana almenys cinc anys dels últims deu, així mateix, es requerirà el certificat d'empadronament a l'efecte d'acreditació de membres de la unitat familiar per a la valoració de la seua situació econòmica.

i) Acreditar l'expedient acadèmic de la llicenciatura o grau exigit en cada convocatòria d'oposicions, per a la seua valoració.



Article 3. Procediment de concessió

1. El procediment de concessió d'aquestes ajudes es tramitarà en règim de concurrència competitiva i s'iniciarà d'ofici, mitjançant la publicació de la convocatòria corresponent, dictada per la persona titular de la conselleria competent en matèria de funció pública, en aquells mitjans que resulten preceptius de conformitat amb la normativa que resulte aplicable a les beques i a les subvencions.

2. Les disposicions de la convocatòria detallaran, almenys, el contingut mínim previst en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i en la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic i instrumental i de subvencions, així mateix, serà aplicable l'altra normativa legal en matèria de subvencions. Amb la finalitat de garantir la transparència en els procediments de subvencions que ve recollida en la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, les dades relatives a aquestes beques s'inclouran en la Base de Dades Nacional de Subvencions (BDNS). L'òrgan convocant remetrà a la BDNS, a través del titular de la sotssecretaria corresponent, informació sobre les convocatòries i les resolucions de concessió.

3. Respecte de la convocatòria, les persones interessades podran interposar contra aquesta, recurs potestatiu de reposició en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà de la seua publicació o bé, directament, recurs contenciós administratiu, d'acord amb el que disposa la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



Article 4. Termini, lloc i forma de presentació de les sol·licituds

1. Les persones aspirants a obtindre una ajuda presentaran, exclusivament per via electrònica, una única sol·licitud en model normalitzat, que haurà d'emplenar-se obligatòriament i íntegrament, en el termini de 10 dies hàbils, comptats a partir de l'endemà de la publicació de la convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



2. Aquest document serà accessible des de la seu electrònica de la Generalitat, https://sede.gva.es, en l'apartat corresponent a la conselleria convocant.

3. Amb la finalitat de reduir càrregues administratives a les persones interessades, en les sol·licituds no s'adjuntarà més documentació que la que, si escau, establisca expressament la convocatòria, i en la forma que aquesta determine.

4. Mitjançant l'emplenament del model de sol·licitud, les persones interessades obtindran la suma total resultant de l'autobaremació inicial dels mèrits al·legats d'acord amb els criteris establits en l'article 11.



5. El formulari de sol·licitud incorporarà una declaració responsable mitjançant la qual la persona sol·licitant manifestarà, sota la seua responsabilitat, que totes les dades recollides en la sol·licitud són certes, i que es troba en possessió de la documentació que així ho acredita, la qual quedarà a la disposició de la Generalitat per a la seua comprovació.

6. Igualment, el formulari de sol·licitud esmentat inclourà una autorització perquè l'Administració obtinga directament l'acreditació del compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, previstes en el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, a través de certificats telemàtics, i en aquest cas, la persona sol·licitant no haurà d'aportar les certificacions corresponents.



Així mateix, la persona sol·licitant podrà autoritzar l'òrgan convocant, indicant-ho a través del model de sol·licitud, per a consultar les dades fiscals necessàries a l'efecte de determinació de la seua renda, a través de l'Agència Estatal d'Administració Tributària. En els casos en què depenga econòmicament d'algun familiar, a la sol·licitud haurà d'acompanyar-se autorització expressa d'aqueixos familiars per a la consulta de les seues dades fiscals.

7. Per a realitzar la presentació electrònicament, la persona sol·licitant podrà utilitzar els certificats electrònics incorporats al document nacional d'identitat, els certificats electrònics reconeguts i aquells sistemes de signatura electrònica avançada que s'admeten per l'Administració segons la normativa vigent.

8. La presentació de la sol·licitud es podrà acreditar mitjançant el rebut expedit pel registre electrònic i produirà efectes jurídics per al còmput de terminis des de la data d'entrada consignada en aquest rebut.



9. En el cas que una mateixa persona, dins del termini establit, presente més d'una sol·licitud, s'entendrà que l'última presentada reemplaça les anteriors sol·licituds.

10. La presentació de la sol·licitud comporta l'acceptació per la persona sol·licitant de les bases per les quals es regeix la convocatòria.

11. La inexactitud, falsedat o omissió, en les dades o manifestacions que es facen constar en la sol·licitud o en la declaració responsable, així com la falta d'acreditació dels requisits exigits, una vegada requerida la seua esmena i transcorregut el termini previst en l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, determinarà la impossibilitat de continuar amb l'exercici del dret o activitat afectada des del moment en què es tinga constància d'aquests fets i la iniciació del procediment corresponent per al reintegrament, si escau, de les quantitats cobrades indegudament.



Article 5. Protecció de dades

Les dades de caràcter personal contingudes en el formulari de sol·licitud podran ser incloses en un fitxer per al seu tractament per la persona responsable d'aquest, en l'exercici de les funcions que tinga atribuïdes i en l'àmbit de les seues competències. A més, les persones interessades podran exercir els drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició, tot això de conformitat amb el que es disposa en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.



Article 6. Ordenació i instrucció

L'ordenació i instrucció del procediment de concessió correspondrà a la direcció general competent en matèria de funció pública, a través de la Subdirecció General de l'IVAP, la qual, d'ofici, acordarà totes les actuacions necessàries per a la determinació, coneixement i comprovació de les dades en virtut dels quals ha de pronunciar-se la resolució.





Article 7. Comissió avaluadora

1. Es constituirà una comissió avaluadora per a l'examen de les sol·licituds els membres de la qual seran nomenats per l'òrgan convocant. Aquesta comissió estarà composta, almenys, per la presidència i dues vocalies, una de les quals, exercirà la secretaria amb veu i vot.

2. La presidència de la comissió avaluadora correspondrà a la persona titular de la Subdirecció General de l'IVAP.

Així mateix, formaran part de la comissió, com a vocals, la persona titular de la secretaria general administrativa de la conselleria amb competències en matèria de funció pública, així com, la persona titular de la subdirecció general competent en matèria de selecció del personal al servei de l'Administració de la Generalitat.

3. El funcionament d'aquesta comissió s'ajustarà a les previsions de la normativa reguladora del règim jurídic dels òrgans col·legiats i s'adoptaran els acords per majoria simple. Així mateix, s'estendrà acta, tant de les sessions realitzades com dels acords adoptats.



4. La comissió remetrà la proposta corresponent a l'òrgan competent per a resoldre.

5. Les persones integrants de la comissió podran ser assessorades pel personal tècnic o professional que es considere necessari, que podrà assistir amb veu però sense vot.

6. En tot cas, les comissions que es constituïsquen a l'empara d'aquest decret s'ajustaran als principis de composició i presència equilibrada entre dones i homes, establits per la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva entre dones i homes.



Article 8. Òrgan competent per a resoldre

Correspon a la persona titular de la conselleria competent en matèria de funció pública la facultat de resoldre la concessió de les ajudes regulades en aquestes bases.



Article 9. Procediment per a la valoració i resolució

1. Dins dels 15 dies hàbils següents a l'acabament del termini de presentació de sol·licituds, la comissió avaluadora es reunirà amb la finalitat d'elaborar una relació de les persones aspirants ordenada d'acord amb la puntuació obtinguda en l'autobaremació, sobre la base dels mèrits establits en aquest decret, i avaluarà els mèrits al·legats pels aspirants d'acord amb la informació que es desprenga del que s'ha consignat en l'autobarem.

2. Seguidament publicarà, en ordre decreixent, el llistat provisional de puntuacions en la seu electrònica o portal institucional de la Generalitat en internet, https://sede.gva.es, i concedirà un termini de 10 dies hàbils a les persones interessades perquè presenten la documentació acreditativa del compliment dels requisits i dels mèrits al·legats en la sol·licitud, amb la prevenció que, si no presenten la documentació requerida, hauran perdut el seu dret.

3. Transcorregut aquest termini, si s'ha produït alguna variació en el llistat provisional com a conseqüència de la revisió de la documentació aportada, es publicarà novament el llistat i es concedirà un termini de 10 dies per a formular les al·legacions que es consideren oportunes.



4. Finalitzat el procés selectiu, la comissió avaluadora, en el termini de 10 dies hàbils, elaborarà una proposta motivada de resolució que contindrà la relació de persones beneficiàries i una o diverses borses de reserva, constituïdes per les persones aspirants que no resulten adjudicatàries de les beques i prioritzades per ordre decreixent de puntuació, per a cobrir les vacants que puguen produir-se durant el període de vigència d'aquelles. Així mateix, s'inclourà una relació dels i les aspirants les sol·licituds dels quals hagen sigut desestimades, indicant les causes que n'han motivat la denegació.

5. Vista la proposta motivada de resolució formulada per la comissió avaluadora corresponent, l'òrgan competent per a resoldre dictarà la resolució de la convocatòria.



Article 10. Termini de resolució i notificació

1. La resolució de concessió es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, amb expressió de la convocatòria, del programa i crèdit pressupostari al qual s'imputen les ajudes atorgades, les persones beneficiàries, les quantitats concedides i la finalitat d'aquestes.



De conformitat amb la normativa que resulte aplicable a les subvencions, la resolució de convocatòria determinarà, si escau, les formes addicionals de publicitat de la resolució de concessió.

2. La publicació de la resolució esmentada produirà els efectes de notificació a les persones interessades, d'acord amb la normativa reguladora del procediment administratiu comú, i s'inserirà la informació corresponent en la seu electrònica o portal institucional de la Generalitat en internet, https://sede.gva.es. El termini màxim per a dictar i publicar la resolució serà l'establit en la corresponent convocatòria.



3. Conclòs aquest termini sense que s'haja dictat i publicat la resolució expressa, les persones interessades podran entendre desestimades les seues sol·licituds per silenci administratiu.

4. Contra les resolucions que es dicten, que esgoten la via administrativa, podrà interposar-se, potestativament, recurs de reposició davant l'òrgan que les ha dictat, en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà de la publicació de la resolució corresponent, o recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà de la publicació de la resolució corresponent, d'acord amb el que s'estableix en la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa. Tot això sense perjudici de la interposició, per part de les persones interessades, de qualsevol altre recurs que estimen pertinent.





Article 11. Valoració de mèrits

1. Es consideraran mèrits valorables en el seu conjunt per la comissió avaluadora, per a accedir a la condició de persona beneficiària:

a) La situació econòmica, que serà valorada conforme a una escala de 0 a 60 punts segons el desglossament següent:

Ingressos/euros per membre d'unitat familiar fins a:



Ingressos/euros Punts

< 3.000 60

7.000 48

10.000 36

13.000 24

16.000 12

>16.001 0



Els ingressos de cada membre de la unitat familiar seran els resultants de dividir la renda familiar determinada en la forma establida a continuació pel nombre de membres de la unitat familiar.



a.1) La renda familiar a l'efecte d'aquestes ajudes s'obtindrà per agregació de les rendes de cadascun dels membres computables de la família, corresponent a l'exercici establit en cada convocatòria, calculada segons s'indica en els paràgrafs següents i de conformitat amb la normativa reguladora de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques.



a.2) Per a la determinació de la renda dels membres computables que presenten declaració per l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques, es procedirà de la manera següent:

Primer. Se sumarà la base imposable general amb la base imposable de l'estalvi. Del resultat de la suma es podran excloure tots els saldos nets negatius de guanys i pèrdues patrimonials i el saldo net negatiu de rendiments del capital mobiliari a integrar en la base imposable de l'estalvi, corresponents a exercicis anteriors.

Segon. D'aquest resultat es restarà la quota resultant de l'autoliquidació.

a.3). Per a la determinació de la renda dels membres computables que obtinguen ingressos propis i no hagen presentat declaració per l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques se seguirà el procediment descrit en l'apartat primer del punt anterior i del resultat obtingut es restaran els pagaments a compte efectuats.

a.4) Per al càlcul de la renda familiar a l'efecte d'aquesta beca, són membres computables de la família el pare i la mare, el tutor o persona encarregada de la guarda i protecció del menor, si escau, el sol·licitant, els germans solters menors de vint-i-cinc anys i que convisquen en el domicili familiar a 31 de desembre de l'exercici establit en la convocatòria, els de major edat, quan es tracte de persones amb discapacitat, així com els ascendents dels pares que justifiquen la seua residència en el mateix domicili que els anteriors amb el certificat municipal corresponent.

En el cas de sol·licitants que constituïsquen unitats familiars independents, també es consideren membres computables el cònjuge o, si escau, la persona a la qual es trobe unit per anàloga relació, així com els fills si n'hi ha i que convisquen en el mateix domicili.

a.5). En el cas de divorci o separació legal dels pares, sense que hi haja custòdia compartida, no es considerarà membre computable aquell d'ells que no convisca amb el sol·licitant de la beca.

Tindrà, no obstant això, la consideració de membre computable, si escau, el nou cònjuge o persona unida per anàloga relació les rendes de la qual i patrimoni s'inclouran dins del còmput de la renda i patrimoni familiars.

a.6). En els supòsits en els quals el sol·licitant es trobe en situació d'acolliment tindrà la consideració de no integrat en la unitat familiar a aquest efecte.

a.7). En els casos en què el sol·licitant al·legue la seua independència familiar i econòmica, siga quin siga el seu estat civil, haurà d'acreditar fefaentment que compta amb mitjans econòmics propis suficients que permeten aquesta independència així com la titularitat o el lloguer del seu domicili habitual. En cas contrari, i sempre que els ingressos acreditats resulten inferiors a les despeses suportades en concepte d'habitatge i altres despeses considerades indispensables, s'entendrà no provada la independència per la qual cosa, per al càlcul de la renda i patrimoni familiar a l'efecte d'ajuda, es computaran els ingressos corresponents als membres computables de la família a què es refereixen els apartats 4 i 5.

a.8) Trobada la renda familiar a l'efecte d'ajuda segons el que s'estableix en els apartats anteriors, es podran efectuar deduccions pels conceptes següents:

– Aportació d'ingressos per membres computables diferents dels sustentadors principals.

– Pertinença del sol·licitant a família nombrosa de categoria general o de categoria especial.

– Existència d'algun membre computable de la família, inclòs el mateix sol·licitant, afectat per una minusvalidesa, legalment qualificada.

– Residència de dos o més fills fora del domicili familiar del sol·licitant per raó d'estudis.

– Orfandat absoluta del sol·licitant.

b) L'expedient acadèmic. S'exigirà acreditar un expedient acadèmic amb una puntuació mitjana mínima de 17 punts sobre 40, en la llicenciatura o grau exigit.

b.1) La mitjana de l'expedient acadèmic es calcularà amb dos decimals, tenint en compte les assignatures aprovades conforme a l'escala de puntuació següent:

– Matrícula d'honor: 40 punts.

– Excel·lent: 30 punts.

– Notable: 20 punts.

– Aprovat: 10 punts.

b.2) En cas d'existir en l'expedient assignatures convalidades, en les quals no s'especifique qualificació, s'aportarà certificat oficial de la nota obtinguda en l'assignatura de referència. En absència d'aquesta, es computarà com a aprovat.

b.3) El càlcul de la nota mitjana s'efectuarà de la manera següent:

b.3.1) Per als plans d'estudis no renovats (estructurats en assignatures), la nota mitjana es calcularà sumant les qualificacions obtingudes en cada assignatura, d'acord amb el barem anterior, i dividint la xifra obtinguda pel nombre d'assignatures.

b.3.2) Per als plans d'estudis renovats (estructurats en crèdits), la nota mitjana es calcula multiplicant el nombre de crèdits per les qualificacions obtingudes, d'acord amb el barem anterior. Posteriorment, la suma dels productes es divideix per la suma total dels crèdits.



2. En cas d'empat, es resoldrà a favor de la persona que haja acreditat ser víctima de violència de gènere o d'accions terroristes, o hagen estat tutelades per una entitat pública, de conformitat amb la normativa vigent que siga aplicable en cadascun d'aquests supòsits.

En els altres casos d'empat, així com quan aquest persistisca després d'aplicat l'apartat anterior, es resoldrà l'empat atenent la nota mitjana global de l'expedient acadèmic.

3. Les resolucions anuals de convocatòria d'aquestes ajudes podran, si escau, actualitzar els trams de base imposable o de qualificacions acadèmiques sobre els quals s'aplicaran les puntuacions establides en els apartats a) i b) d'aquest article.



Article 12. Quantia, duració i nombre de beques

1. Les ajudes regulades per aquest decret consistiran en una dotació econòmica de 500 euros mensuals. El nombre total d'ajudes es determinarà en cada convocatòria, en funció de l'existència de crèdit pressupostari adequat i suficient.

2. El període de duració de l'ajuda s'establirà en cada convocatòria, sense que en cap cas puga excedir d'un màxim de dotze mesos, a comptar des del dia que s'indique en la resolució de concessió corresponent.



Les ajudes se sol·licitaran en cada convocatòria i no pertocarà renovació automàtica de la concessió d'aquestes.

3. La quantia i duració establides en els paràgrafs anteriors s'adequarà en tot cas a les modificacions i actualitzacions que establisca la normativa de la Generalitat en matèria de subvencions.

4. Es podrà ser beneficiària o beneficiari d'aquestes ajudes un màxim de tres convocatòries.

5. En el cas que la previsió pressupostària no permeta atendre la totalitat de les sol·licituds d'ajudes, s'atendran els criteris de valoració de les sol·licituds disposats en l'article 11 d'aquest decret.



Article 13. Pagament, termini i justificació del compliment de la finalitat de la subvenció

1. En tractar-se d'una subvenció que es concedeix en atenció a la concurrència d'una determinada situació en la persona beneficiària, de conformitat amb el que es disposa en l'article 30.7 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, no es requereix una altra justificació que l'acreditació d'aquesta situació, sense perjudici dels controls que puguen establir-se per a verificar la seua existència.

Amb aquest objecte, el compliment de la finalitat de la subvenció es justificarà en els terminis establits en cada convocatòria, que no podran ser superiors a un trimestre, mitjançant la presentació davant la Subdirecció General de l'IVAP de la documentació següent, segons model normalitzat:

a) Còpia de les factures i la resta de documents de valor probatori equivalent en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa emessos durant el esmentat període pel centre especialitzat o persona preparadora.

b) Fotocòpia compulsada de la sol·licitud de participació en el procés selectiu pel qual es va sol·licitar l'ajuda, en cas que s'haja convocat.



c) Aportació de declaració original de cada centre especialitzat o persona preparadora sota la direcció de la qual la persona beneficiària va preparar les oposicions per a aqueix procés selectiu. Cada declaració haurà d'indicar el període d'inici i de fi, si escau, de la preparació d'oposicions amb aqueix centre o persona preparadora, en la qual s'indique el règim d'assistència i aprofitament.

2. Revisada la documentació esmentada, es formularà la proposta de pagament del període corresponent. No obstant això, si algun període implica una meritació econòmica inferior, la prestació econòmica serà proporcional a aquest període. En aquests supòsits es garantirà, en tot cas, el dret a l'audiència de la persona interessada.



Article 14. Règim d'incompatibilitats

1. El gaudi d'aquestes ajudes serà incompatible amb l'obtenció concurrent de qualssevol subvencions o ajudes atorgades per altres administracions o ens públics o privats amb la mateixa finalitat formativa. En el cas que la persona beneficiària es trobe gaudint d'una altra ajuda anteriorment concedida, haurà de presentar documentació justificativa que acredite la seua renúncia a aquella a l'inici del període de gaudi de l'ajuda objecte d'aquest decret. La persona beneficiària ha de comunicar a l'òrgan concedent tan prompte com es conega, l'obtenció d'altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos que financen les activitats subvencionades.

2. Resultarà incompatible la concessió, en la mateixa convocatòria, de diverses ajudes per a la preparació de processos selectius per a l'accés a diferents cossos o escales del grup de classificació professional A de l'Administració de la Generalitat.

3. Així mateix, el gaudi de l'ajuda és incompatible amb la realització de qualsevol prestació de serveis remunerada a temps complet.





Article 15. Obligacions de la persona beneficiària

Són obligacions de la persona beneficiària de l'ajuda, a més de les establides en la Llei general de subvencions i la resta de la normativa vigent en matèria de subvencions:

1. Participar en el primer procés selectiu posterior a la convocatòria d'ajudes corresponent, si escau.

2. Estar al corrent en el compliment de les seues obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, tot això amb anterioritat a dictar-se la proposta de resolució de concessió de l'ajuda, de conformitat amb la Llei 38/2003, de 17 de novembre, per a això podrà autoritzar expressament l'Administració per a l'obtenció dels certificats corresponents en subscriure el model de sol·licitud. En cas contrari, haurà d'aportar la documentació que acredite el compliment d'aquests requisits.



3. Acceptar la concessió de l'ajuda i renunciar a qualsevol altra ajuda de la mateixa classe o amb el mateix objecte que gaudisca.

4. Sotmetre's a les actuacions de comprovació necessàries per a verificar el compliment de les condicions o requisits previstos per a la concessió de les ajudes.

5. Justificar el compliment de la finalitat de la subvenció mitjançant la presentació de la documentació justificativa en el termini i forma previstos en l'article 13 d'aquest decret.



Article 16. Facultats d'interpretació i incidències

1. En el marc de cada convocatòria, la persona titular de la direcció general competent en matèria de funció pública resoldrà, per delegació de la persona titular de la conselleria competent en matèria de funció pública, tant els dubtes com els conflictes que puguen plantejar les persones beneficiàries de les ajudes, en l'exercici de la seua funció, o la Subdirecció General de l'IVAP, com a unitat administrativa que els tutele. Al mateix temps, resoldrà les incidències que es produïsquen durant el període de gaudi de les ajudes amb audiència prèvia de la persona interessada.

2. La renúncia a l'ajuda suposarà la pèrdua de tots els drets inherents a aquesta i, per tant, el seu import deixarà de percebre's a partir d'aqueix moment.

3. En cas de renúncia a l'ajuda concedida, la persona titular de la Direcció General de Funció Pública, si ho considera convenient, podrà cobrir les vacants que es puguen produir, i per a això se servirà de la borsa o borses de reserva que resulten del procediment de selecció prèviament efectuat i en l'ordre establit en aquesta.



Article 17. Pèrdua del dret al cobrament i reintegrament

1. Es produirà la pèrdua del dret al cobrament total o parcial de l'ajuda en el supòsit de falta de justificació o de concurrència de les causes previstes per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i la Llei 1/2015, de 6 de febrer.

2. Serà procedent el reintegrament de la quantitat percebuda i l'exigència de l'interès de demora corresponent des del moment del pagament de l'ajuda fins a la data en què s'acorde la procedència del reintegrament, d'acord amb el que es disposa en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, així com en els casos següents:

a) Quan es destine la quantitat percebuda a finalitats contràries o incompatibles amb la finalitat de l'ajuda.

b) Quan s'incórrega en algun dels casos d'incompatibilitat de l'ajuda establits en aquestes bases.

3. Les quantitats a reintegrar tindran la consideració d'ingressos de dret públic, resultant d'aplicació el que es disposa en el capítol I del títol II de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.



4. En la tramitació dels procediments previstos per aquest article es garantirà en tot cas el dret d'audiència a la persona interessada, i quedaran a la seua disposició els recursos que pertoquen d'acord amb la normativa aplicable.

5. Contra les resolucions que es dicten, que esgoten la via administrativa, podrà interposar-se, potestativament, recurs de reposició davant l'òrgan que les ha dictat, en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà de la notificació, o recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà de la publicació de la resolució corresponent, d'acord amb el que s'estableix en la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa. Tot això sense perjudici de la interposició, per part de les persones interessades, de qualsevol altre recurs que estimen pertinent.



Article 18. Mètode de comprovació i pla de control

1. La comprovació administrativa de la justificació documental de l'ajuda concedida es realitzarà mitjançant la revisió de la documentació que a aquest efecte s'ha establit en aquestes bases com d'aportació preceptiva per les persones beneficiàries, per al pagament de l'ajuda.

2. La comprovació material de l'efectiva realització de l'activitat, existència de la condició o compliment de la finalitat, es durà a terme en els termes establits en el pla de control que elaborarà a aquest efecte la Direcció General de Funció Pública, a través de la Subdirecció General de l'IVAP, en els termes establits en l'article 169.3 de la Llei 1/2015.







DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. Incidència pressupostària

L'aprovació d'aquestes bases no podrà suposar increment de cost econòmic en el pressupost de la Generalitat. Seran les convocatòries corresponents les que, d'acord amb la Llei 1/2015, recolliran les línies a les quals s'imputa el pagament de les ajudes, així com l'import global màxim destinat a abonar-les.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Normativa aplicable

En tot allò no regulat en aquest decret, s'haurà d'ajustar al que es disposa en la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, així com en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i la seua normativa de desplegament, recollida en el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.



Segona. Facultat de desplegament

S'autoritza la persona titular de la conselleria competent en matèria de funció pública perquè, en l'àmbit de les seues competències, adopte les mesures o resolucions necessàries per al desplegament i execució d'aquest decret.



Tercera. Entrada en vigor

Aquest decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 1 de març de 2019



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER



La consellera de Justícia, Administració Pública,

Reformes Democràtiques i Llibertats Públiques,

GABRIELA BRAVO SANESTANISLAO

Mapa web