Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDRE 1/2021 de 14 de gener de 2021, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, per la qual s'aproven les bases reguladores per a la concessió de beques per a la realització de pràctiques professionals en les direccions generals amb competències en matèria de serveis socials, dependència i persones majors.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 9001 de 20.01.2021
Número identificador:  2021/395
Referència Base de Dades:  000538/2021
 



ORDRE 1/2021 de 14 de gener de 2021, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, per la qual s'aproven les bases reguladores per a la concessió de beques per a la realització de pràctiques professionals en les direccions generals amb competències en matèria de serveis socials, dependència i persones majors. [2021/395]



Índex

Preàmbul

Article 1. Objecte de l'ordre

Article 2. Convocatòries, contingut i règim de concessió de les beques

Article 3. Requisits per a l'obtenció de les beques i forma d'acreditar-los

Article 4. Barem per a l'avaluació dels mèrits

Article 5. Import, comprovació, justificació i pagament de les beques

Article 6. Durada de les beques

Article 7. Forma, termini de presentació de sol·licituds i acreditació dels mèrits

Article 8. Ordenació i instrucció del procediment

Article 9. Comissió avaluadora

Article 10. Procés de selecció i borsa de reserva

Article 11. Concessió, notificació, publicitat, termini de resolució i recursos

Article 12. Pluralitat de perfils professionals

Article 13. Incompatibilitats

Article 14. Obligacions de l'òrgan concedent

Article 15. Pla de control

Article 16. Pagament i justificació

Article 17. Obligacions, drets de les persones beneficiàries i renúncia

Article 18. Reintegrament

Disposicions addicionals

Primera. No-incidència pressupostària.

Segona. Protecció de dades.

Tercera. Delegació de competències de concessió

Quarta. Facultats d'execució i interpretació

Disposició derogatòria

Única. Derogació normativa

Disposició final

Única. Vigència





Preàmbul



La Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, en el marc de les polítiques de la Generalitat dirigides a la millora i especialització professional de totes aquelles persones amb titulació universitària, i que hagen finalitzat els seus estudis en dates recents, considera necessari donar suport a la formació complementària d'aquest col·lectiu oferint, a través de les pràctiques professionals, l'oportunitat de posar en relació els coneixements adquirits durant la seua formació universitària amb la gestió de les polítiques de la Generalitat, en aquelles matèries les competències de les quals estan assignades a les direccions generals amb competències en matèria de serveis socials, dependència i persones majors.

L'objectiu que es persegueix amb la concessió de les beques és proporcionar, a les persones que estiguen en possessió de les titulacions requerides i complisquen els requisits exigits, la possibilitat de formar-se amb la perspectiva d'exercir en el futur activitats professionals relacionades amb els estudis realitzats; de millorar la seua ocupabilitat i fomentar la seua capacitat emprenedora, proporcionant-los una visió de l'administració i del seu funcionament que, d'una altra manera, no podria adquirir-se. Alhora, crea sinergies que beneficien, en proporcions iguals, tant les persones de la formació de les quals es tracta, com les persones ocupades en els diferents serveis en els quals es duran a terme les pràctiques professionals, redundant en una major eficàcia i eficiència de l'administració a mitjà termini. Per a garantir la transparència i la seguretat jurídica s'ha considerat necessari instrumentalitzar aquesta oferta en forma de beques professionals.

L'elaboració de la present ordre s'ajusta al que s'estableix en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions; en el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el reglament d'aquesta llei; la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions; així com en el Decret 132/2009, de 4 de setembre, del Consell, pel qual es regula la concessió de beques, desenvolupat per l'Ordre 17/2011, de 6 de maig, de la Conselleria de Justícia i Administracions Públiques, adequant-se als principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència, en la mesura que, com s'ha exposat adés, redunda en la consecució de l'objectiu de millora en la gestió de les beques i introdueix modificacions que pretenen garantir els drets de les persones beneficiàries. La regulació respecta i és coherent amb la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i la resta de l'ordenament jurídic d'aplicació. A més, no inclou restriccions innecessàries ni obligacions addicionals a les previstes en el bloc normatiu d'aplicació. D'altra banda, s'ha respectat el principi d'eficiència, evitant càrregues i tràmits innecessaris de manera que, únicament les persones seleccionades per a la fase d'entrevista/prova, hauran de presentar la documentació acreditativa dels mèrits detallats en el currículum. S'ha respectat, així mateix, el principi de transparència, donant participació a la ciutadania a través dels tràmits de consulta prèvia i d'informació pública.

Les subvencions convocades mitjançant aquesta ordre no requeriran notificació a la Comissió Europea, per no reunir els requisits de l'article 107 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, de conformitat amb l'assenyalat en el Decret 128/2017, de 29 de setembre, del Consell, pel qual es regula el procediment de notificació i comunicació a la Comissió Europea, dels projectes de la Generalitat dirigits a establir, concedir o modificar ajudes públiques, ja que tant les persones beneficiàries, com l'objecte de les beques, no afecten la competència, ni als intercanvis comercials entre els estats membres; Així mateix, les subvencions esmentades han sigut incloses en el «Pla Estratègic de Subvencions de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives 2018-2020».

A proposta de les direccions generals amb competències en matèria de serveis socials, dependència i majors, i en virtut del que s'estableix en l'article 28 de la Llei de la Generalitat 5/1983, de 30 de desembre, del Consell; el Decret 170/2020, de 30 d'octubre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives; i l'article 160 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions; conforme amb el Consell Jurídic Consultiu,





ORDENE



Article 1. Objecte de l'ordre

1. La present ordre té per objecte aprovar les bases que regiran la concessió de beques per a la realització de pràctiques professionals en les direccions generals amb competències en matèria de serveis socials, dependència i persones majors.

2. Les beques tindran per objecte la realització de pràctiques professionals en els centres i unitats administratives que depenguen funcionalment d'aquestes direccions generals, amb la finalitat d'acostar el coneixement pràctic de l'activitat de l'administració de la Generalitat, i donar suport a la formació complementària, millora i especialització professional de les persones amb titulacions oficials universitàries o cicles formatius de grau superior.



Article 2. Convocatòries, contingut i règim de concessió de les beques

1. La convocatòria es realitzarà en règim de concurrència competitiva, d'acord amb les bases que s'aproven en la present ordre i s'iniciarà d'ofici per resolució de la persona titular de les direccions generals amb competències en matèria de serveis socials, dependència i persones majors, mitjançant publicació en el Diari Oficial de Generalitat Valenciana.

2. La convocatòria determinarà el nombre de beques, la titulació exigida per a cadascuna, la dependència orgànica, el lloc de destinació, i l'activitat pràctica a desenvolupar.

3. Amb caràcter previ a la convocatòria es realitzarà un programa formatiu de les beques que es convoquen, amb la finalitat establida per a elles.

4. La convocatòria recollirà el contingut mínim exigit en l'article 166 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.

5. Amb la finalitat de garantir la transparència en els procediments de concessió de subvencions, que ve recollida en la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, i en la Llei de la Generalitat 2/2015, de 2 d'abril, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, les dades relatives a aquestes beques s'inclouran en la Base de Dades Nacional de Subvencions (BDNS). La conselleria competent en matèria de serveis socials, dependència i persones majors, a través de la Sotssecretaria, remetrà a la BDNS les convocatòries i les resolucions de concessió.



Article 3. Requisits per a l'obtenció de les beques i forma de acreditar-los

1. Per a obtindre la beca serà necessari complir els següents requisits en el moment de finalització del termini de presentació de sol·licituds:



a) Tindre la nacionalitat espanyola o ser nacional d'un estat membre de la Unió Europea. Les persones aspirants que no posseïsquen la nacionalitat espanyola hauran d'acreditar estar en possessió del nivell C1 d'espanyol, mitjançant diploma expedit per l'Institut Cervantes o per les escoles oficials d'idiomes espanyoles.

b) No ser major de 35 anys.

c) Estar en possessió del títol oficial universitari o de formació professional (grau superior) que s'especifique en la convocatòria, expedit o homologat per les autoritats espanyoles corresponents, sense que hagen transcorregut més de cinc anys des de la finalització dels estudis conduents a l'obtenció d'aquest títol.

d) No haver sigut beneficiari o beneficiària de qualsevol beca de pràctiques professionals en la Generalitat per un període igual o superior a 36 meses. Aquest període es computarà prenent en consideració la totalitat de la durada de les beques gaudides a partir del 9 de setembre de 2009, ja siga una o diverses, incloent els períodes de pròrroga.



e) No trobar-se incurs en les prohibicions per a obtindre la condició de persona beneficiària, establides en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre.

2. No podran optar a les beques els qui, en el moment de publicar-se la convocatòria, ja estiguen gaudint d'una altra beca de pràctiques professionals en la Generalitat, llevat que falten menys de dos mesos per a la seua finalització.

3. El compliment del requisit exigit en la lletra e) s'acreditarà mitjançant declaració responsable. Els restants requisits hauran d'acreditar-se documentalment abans que es dicte la resolució de concessió.



4. Quan els documents acreditatius s'hagen elaborat per qualsevol administració, les persones sol·licitants no estaran obligades a aportar-los, sempre que hagen expressat el seu consentiment al fet que siguen consultats o recaptats aquests documents. Es presumirà que la consulta o obtenció és autoritzada per la persona interessada, llevat que conste en el procediment la seua oposició expressa o la llei especial aplicable requerisca consentiment exprés, de conformitat amb el que es disposa en l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Excepcionalment, quan l'òrgan instructor no puga recaptar directament aquests documents, podrà exigir-se'n a la persona interessada l'aportació.



Article 4. Barem per a l'avaluació dels mèrits

1. Els mèrits de les persones candidates es valoraran d'acord amb els criteris següents, que permetran aconseguir un màxim de 30 punts, dels quals 25 punts corresponen a la puntuació màxima de l'apartat a a l'apartat e (primera fase), i 5 punts corresponen a la puntuació màxima per l'apartat de l'entrevista (segona fase):

a) Expedient acadèmic: en aquest apartat la valoració màxima serà de 13,5 punts, atorgats conforme als següents criteris:

1r. La puntuació assignada a l'expedient acadèmic coincidirà amb la nota mitjana ponderada, i donarà lloc a una valoració entre 5 i 10 punts.



– Nota mitjana 5 a 5,9: 5 punts.

– Nota mitjana 6 a 6,9: 6 punts.

– Nota mitjana 7 a 7,9: 7 punts.

– Nota mitjana 8 a 8,9: 8 punts.

– Nota mitjana 9 a 9,9: 9 punts.

– Nota mitjana 10: 10 punts.

Quan la ponderació s'haja realitzat amb un sistema de puntuació de 0 a 4, s'aplicarà el que es disposa en els apartats 4 i 5 de l'article 13 del Reial decret 1.267/1994, de 10 de juny, pel qual es modifica el Reial decret 1.497/1987, de 27 de novembre, pel qual s'estableixen les directrius generals comunes dels plans d'estudis dels títols universitaris de caràcter oficial.

2n. Altres títols acadèmics oficials que no constituïsquen un requisit per a la concessió, fins a un màxim de 3 punts, d'acord amb la puntuació següent:

– Doctor: 2 punts.

– Altres llicenciatures: 1 punt.

– Altres graus: 0,75 punts.

– Altres diplomatures: 0,50 punts.

3r. En aquells supòsits en què la convocatòria estiguera dirigida a graduats o diplomats i llicenciats indistintament, tindre la llicenciatura es valorarà en 0,50 punts.

4t. Si la convocatòria també es dirigeix a tècnics superiors de Formació Professional, la diplomatura o el grau es valorarà en 0,25 i una llicenciatura amb 0,50 punts.

b) Coneixements de valencià: fins a un màxim de 2,5 punts.

1r. Coneixement general, fins a un màxim d'1 punt: es valoraran únicament els títols i certificats oficials de coneixement de la Junta Qualificadora de Coneixements de Valencià o homologats o equivalents, d'acord amb els nivells establits en el Marc europeu comú de referència per a les llengües, conformement a l'escala següent i puntuant-se exclusivament el nivell més alt acreditat:

2n. Coneixements especialitzats de valencià, fins a un màxim d'1,5 punts: es valoraran, cadascun, amb 0,50 punts addicionals:

– Especialitat de Correcció de textos: 0,50 punts.

– Especialitat en Llenguatge als mitjans de comunicació: 0,50 punts.

– Especialitat en Llenguatge administratiu: 0,50 punts.

c) Coneixement d'idiomes de la Unió Europea. Fins a un màxim de 3 punts.

1r. Es valorarà cada nivell superat, d'acord amb el Marc europeu comú de referència per a les Llengües, amb 0,20 punts, de manera que cada nivell superior d'una llengua comprenga la valoració acumulativa corresponent als nivells inferiors.

Només es valoraran els títols expedits per les escoles oficials d'idiomes, universitats, ministeris o qualsevol organisme oficial acreditat, de conformitat amb el que s'estableix en el Decret 61/2013, de 17 de maig, del Consell, pel qual s'estableix un sistema de reconeixement de la competència en llengües estrangeres en la Comunitat Valenciana i es crea la Comissió d'Acreditació de Nivells de Competència en Llengües Estrangeres.

2n. En el cas que el coneixement d'un idioma s'acredite mitjançant títol universitari i aquest títol haja sigut puntuat en el subapartat a.2 d'aquest barem, no es podrà computar també dins d'aquest apartat.



3r. En cap cas es valoraran en aquest apartat els coneixements de valencià ni els cursos als quals es refereix l'apartat d d'aquest barem.

d) Coneixements addicionals. Fins a un màxim de 4 punts.

Es valoraren els cursos de formació i perfeccionament relacionats amb l'objecte de la beca, de durada igual o superior a 15 hores, que hagen sigut cursats o impartits per l'interessat, fins a un màxim de 4 punts conformement a l'escala següent:

De 200 o més hores: 3,00 punts.

De 100 o més hores: 2,00 punts.

De 75 o més hores: 1,50 punts.

De 50 o més hores: 1,00 punt.

De 25 o més hores: 0,50 punts.

De 15 o més hores: 0,20 punts.

Els centres de formació que impartisquen cursos han de ser organismes oficials o centres reconeguts i es valoraran per una sola vegada, amb independència d'haver cursat o impartit successives edicions del mateix curs.

En cap cas es valoraran en aquest apartat els cursos de valencià i d'idiomes.

e) Altres mèrits. Fins a un màxim de 2 punts.

– Màster universitari oficial: 1 punt per cadascun.

– Postgrau de 300 o més hores: 0,50 punts per cadascun.

– Idiomes no comunitaris: 0,10 punts per cada nivell superat, seguint els mateixos criteris que en l'apartat c.

Publicacions en matèries relacionades amb l'objecte de la beca:

– Comunicacions en congressos: 0,1 punts.

– Ponències en congressos: 0,2 punts.

– Cartes i articles breus publicats: 0,3 punts.

– Articles originals i revisions publicades: 0,5 punts.

– Capítols en llibres o monografies: 0,6 punts.

f) Entrevista. Fins a un màxim de 5 punts.

Les persones candidates que siguen convocades en aquesta fase per haver superat una puntuació determinada en la primera fase de valoració de mèrits, segons el nombre de persones sol·licitants i de puntuacions obtingudes, realitzaran una entrevista presencial en el lloc i hora que determine la comissió avaluadora. La citació a les persones aspirants a les beques, es realitzarà en la seu electrònica o portal institucional de la Generalitat en internet.

L'entrevista versarà sobre la seua trajectòria professional i els seus coneixements entorn de les matèries relacionades amb l'objecte de les beques convocades.

L'entrevista podrà ser valorada amb un màxim de 5 punts (fins a 2 punts per la seua trajectòria professional i fins a 3 punts pel seu coneixement entorn de les matèries relacionades amb l'objecte de les beques convocades) i el resultat es sumarà a la puntuació obtinguda per cada aspirant en la primera fase d'aquest barem, a fi d'obtindre, com a resultat, la puntuació final del procés de selecció.

2. En cas d'empat, es resoldrà a favor de les persones que en el moment de finalització del termini de presentació de les sol·licituds hagen acreditat i per aquest ordre:

1r. El reconeixement per l'òrgan competent de tindre certificat de discapacitat (igual o superior al 33 %), tenint prioritat, si escau, aquella que acredite un major grau de discapacitat.

2n. Ser víctima de violència de gènere.

3r. Ser víctima d'accions terroristes.

I dins d'aquesta prelació, es considerarà la persona candidata que tinga la puntuació major obtinguda atenent els conceptes següents i amb l'ordre següent:

a) En primer lloc, la candidata o el candidat que haja obtingut major puntuació en l'apartat relatiu a l'entrevista.

b) Si persisteix la igualtat, qui haja obtingut major puntuació en l'apartat relatiu a l'expedient acadèmic.

c) Si persisteix la igualtat, qui haja obtingut major puntuació en l'apartat relatiu als coneixements addicionals.

d) Si persisteix la igualtat, qui haja obtingut major puntuació en l'apartat relatiu als coneixements d'idioma de la Unió Europea.

e) Si persisteix la igualtat, qui haja obtingut major puntuació en l'apartat relatiu als coneixements de valencià.

f) Si persisteix la igualtat, qui haja obtingut major puntuació en l'apartat relatiu a altres mèrits.

g) I si encara persistira la igualtat, es dirimirà per ordre alfabètic de cognoms i nom, començant per la lletra que es designe en sorteig, que fixa l'ordre de les persones aspirants a totes les proves selectives que se celebren en el conjunt de les administracions públiques valencianes, tal com estableix el Decret 3/2017, de 13 de gener, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament de selecció, provisió de llocs de treball i mobilitat del personal de la funció pública valenciana, i que serà publicat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana per l'òrgan competent, mitjançant resolució a aquest efecte.



Article 5. Import, comprovació, justificació i pagament de les beques

1. La dotació econòmica de cadascuna de les beques serà l'establida segons resolució de la Conselleria amb competències en hisenda, vigent en cada període, per la qual s'estableix la quantitat inicial de percepció en cada exercici, de les beques sotmeses a l'àmbit d'aplicació del Decret 132/2009, de 4 de setembre, del Consell, i que es reflectirà en la corresponent convocatòria.

Sobre aquest import haurà de practicar-se la retenció corresponent, a compte de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques, així com la corresponent cotització a la Seguretat Social en els termes establits en el Reial decret 1.493/2011, de 24 d'octubre, i les altres que, en el seu cas, conformement a la normativa vigent, pogueren correspondre.



2. L'import s'abonarà per mensualitats vençudes, prèvia certificació d'un satisfactori nivell de dedicació i aprofitament. La certificació l'expedirà la persona titular del cap del servei al qual corresponguen les funcions respecte de les quals la persona beneficiària realitze les pràctiques. Si les pràctiques versen sobre funcions de diferents serveis, podrà emetre la certificació qualsevol de les persones que exercisca la seua direcció, indistintament.

3. La comprovació de la realització de l'activitat es durà a terme mitjançant la supervisió del tutor o la tutora de les tasques exercides per la becària o el becari.

4. En el cas que, concedida la beca, algun període de desenvolupament de les pràctiques no es realitze durant un mes complet i implique una meritació econòmica a favor de la persona beneficiària inferior al corresponent a un mes natural, la prestació econòmica serà proporcional a aquest període. En aquests supòsits es garantirà, en tot cas, el dret de la persona interessada a l'audiència.

5. L'import màxim destinat a finançar les beques es determinarà en la corresponent convocatòria, amb càrrec a l'aplicació pressupostària dels pressupostos de la Generalitat que s'hi establisca.



Article 6. Durada de les beques

1. El període de durada de les beques s'especificarà en la convocatòria i serà com a màxim de 12 mesos, a comptar des de la data d'incorporació que s'indique en la resolució de concessió.

2. La beca podrà ser prorrogada amb les condicions establides en l'art. 5 del Decret 132/2009, de 4 de setembre, del Consell, pel qual es regula la concessió de beques, mitjançant resolució expressa, per un període màxim de 12 mesos, sempre que existisca crèdit adequat i suficient per als exercicis a què afecte, i que el desenvolupament de l'activitat que s'estiga efectuant així ho requerisca o aconselle.

3. A l'efecte, la quantia de cada beca, en la seua corresponent pròrroga, podrà ser actualitzada amb els límits que assenyale la llei de pressupostos de la Generalitat, sense perjudici del que dispose la resolució que la Conselleria competent en matèria d'Hisenda dicte per a cada any a què afecte la pròrroga, en virtut del que s'estableix en els apartats 1 i 3 de l'article 17 i en la disposició final segona del Decret 132/2009, de 4 de setembre, del Consell, pel qual es regula la concessió de beques.



4. En els supòsits en què, per raó de part, adopció o acolliment, o ingrés hospitalari, s'interrompa el període de durada establit, s'actuarà d'acord amb el que es disposa en l'article 24 del Decret 132/2009, de 4 de setembre, del Consell, pel qual es regula la concessió de beques.





Article 7. Forma, termini de presentació de sol·licituds i acreditació dels requisits

1. Les persones aspirants a obtindre una beca presentaran, per via electrònica, la sol·licitud i currículum de manera completa segons models normalitzats, en el termini que assenyale la corresponent convocatòria. Tots dos documents són obligatoris i estaran accessibles en la seu electrònica de la Generalitat.

2. Per a poder realitzar la presentació electrònica, la persona sol·licitant podrà utilitzar els certificats electrònics incorporats al document nacional d'identitat, els certificats electrònics reconeguts i aquells sistemes de signatura electrònica avançada que s'admeten per l'Administració, segons la normativa vigent.

3. La presentació de la sol·licitud en el registre electrònic es podrà acreditar mitjançant el rebut expedit per aquest de manera automàtica. Es podrà recuperar aquest justificant de registre accedint a l'àrea personal.

4. A l'efecte del còmput de terminis, serà vàlida i produirà efectes jurídics la data d'entrada que es consigne en el rebut expedit pel registre electrònic. La recepció en dia inhàbil s'entén efectuada el primer dia hàbil següent. Es consideren inhàbils, a més dels dies que tinguen la condició de festes oficials a la Comunitat Valenciana, els establits en la Llei 39/2015 d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

5. Si la convocatòria inclou més d'una mena de beca, en el formulari de sol·licitud s'especificarà l'especialitat o la classe de beca a la qual s'opta. Si es desitja participar en dos o més beques convocades, haurà de presentar-se una sol·licitud per cadascuna d'elles. En el cas que una mateixa persona, dins del termini establit, presentara més d'una sol·licitud per a un mateix tipus o classe de beca, s'entendrà que l'última presentada reemplaça les anteriors sol·licituds, que seran arxivades.

6. Amb la finalitat de reduir càrregues administratives a les persones interessades, al costat de la sol·licitud i el currículum no s'acompanyarà cap documentació.

7. Únicament les persones sol·licitants, que hagen sigut seleccionades per a la fase d'entrevista, hauran de presentar la documentació acreditativa dels mèrits detallats en el currículum en el moment en el qual acudisquen a la realització d'aquesta.

8. Si la documentació presentada no reunira els requisits exigits en la convocatòria, o no foren aportats alguns dels documents preceptius, es requerirà la persona interessada perquè, en el termini màxim i improrrogable de 10 dies hàbils, esmene o acompanye els documents preceptius, de conformitat amb l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en relació amb l'article 23.5 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i amb l'article 15.5 del Decret 132/2009, de 4 de setembre, del Consell, pel qual es regula la concessió de beques, amb indicació que, si així no ho fera, se li tindrà per desistida en la seua sol·licitud prèvia resolució dictada a aquest efecte.



9. Els mèrits no prou acreditats no seran tinguts en compte a l'efecte de la seua valoració. El compliment temporal dels mèrits s'entendrà referit a la data de finalització del termini de presentació de sol·licituds establit en la corresponent convocatòria.



Article 8. Ordenació i instrucció del procediment

1. L'ordenació i instrucció del procediment correspondrà al centre directiu competent en matèria de serveis socials, dependència o persones majors, segons corresponga, el qual, d'ofici, acordarà totes les actuacions necessàries per a la determinació, coneixement i comprovació de les dades en virtut dels quals ha de dictar-se la resolució.



2. En qualsevol moment al llarg del procediment, l'òrgan instructor podrà sol·licitar als òrgans, administracions i entitats competents, la transmissió telemàtica d'aquelles dades que siguen necessaris per a la correcta instrucció del procediment, permetent la comprovació dels fets sobre els quals haja de pronunciar-se la resolució. Les transmissions de dades tindran la naturalesa jurídica de certificats, quan siguen signats electrònicament per qui ostente la titularitat de l'òrgan responsable de les dades transmeses i conste expressament tal naturalesa.



3. En tots els casos es garantirà la inalterabilitat de les sol·licituds d'inici i del currículum, així com de la documentació que s'acompanye, una vegada presentades i admeses en el registre electrònic.

Qualsevol alteració que puga realitzar-se amb posterioritat a l'admissió de la sol·licitud i que no siga merament tècnica a l'efecte de lectura, emmagatzematge, arxiu o transmissió, es tindrà per no efectuada.

4. Les notificacions i comunicacions al llarg de tot el procediment seran electròniques.



Article 9. Comissió avaluadora

1. Les sol·licituds presentades seran valorades per una comissió avaluadora, que elevarà proposta motivada de resolució a la persona titular de la direcció general competent en matèria de serveis socials, dependència o persones majors, segons corresponga, en funció de la convocatòria. La comissió avaluadora estarà integrada pels membres següents:

a) La persona titular de la subdirecció general competent en matèria de serveis socials, dependència o persones majors, segons corresponga, en funció de la convocatòria, que actuarà com a presidenta o la persona que designe per a substituir-la.

b) La persona titular del cap del servei al qual corresponga les funcions en matèria de serveis socials, dependència o persones majors, segons corresponga, en funció de la convocatòria, o persona que designe per a substituir-la.

c) Una persona tècnica de la direcció general competent en matèria de serveis socials, dependència o persones majors, segons corresponga, en funció de la convocatòria.

d) Una persona tècnica de la direcció general competent en matèria de serveis socials, dependència o persones majorés, segons corresponga, en funció de la convocatòria, amb veu i sense vot, que ostentarà la secretaria.

2. La comissió avaluadora podrà requerir assessoria externa o de personal funcionari de la Generalitat, quan ho considere convenient.

3. Les comissions que es constituïsquen a l'empara d'aquesta ordre s'ajustaran als principis de composició i presència equilibrada entre dones i homes, establits per la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva entre dones i homes.

4. El funcionament de les comissions s'ajustarà a les previsions de la normativa reguladora del règim jurídic dels òrgans col·legiats. S'adoptaran els acords per majoria simple, estenent acta de les sessions celebrades i dels acords adoptats, i remetent la corresponent proposta a l'òrgan competent per a resoldre.



Article 10. Procés de selecció i borsa de reserva

1. La comissió avaluadora comprovarà que els mèrits al·legats s'adeqüen al que s'estableix en la convocatòria i publicarà el llistat provisional, ordenat segons la puntuació obtinguda conforme al barem que es recull en l'article 4 d'aquesta ordre.

2. Les persones aspirants comptaran amb un termini de deu dies a partir de l'endemà de la data de publicació per a formular al·legacions; transcorregut aquest termini i a la vista, si escau, de les al·legacions formulades, es publicarà el llistat previ a l'entrevista. Tant aquesta com les successives publicacions s'efectuaran en la seu electrònica de la Conselleria (www.inclusio.gva.es).

3. Les persones aspirants amb les millors puntuacions, fins a un màxim de deu aspirants per plaça convocada, seran convocades per la comissió per a la realització de l'entrevista. La falta d'assistència a l'entrevista determinarà l'exclusió del procés selectiu.

4. D'aquells candidats que, després d'una deficient presentació de la documentació acreditativa dels seus mèrits, es comprove que manquen de la puntuació inicialment atorgada, de manera que siguen relegats, se'n deixarà constància, convocant per a l'entrevista, si fa el cas, el següent o següents en ordre de puntuació de mèrits. Així mateix, quedaran exclosos aquells candidats que no puguen acreditar el compliment dels requisits.

5. Un vegada finalitzades les entrevistes, la comissió avaluadora sumarà els punts obtinguts en aquesta fase als atorgats pels restants mèrits i publicarà la llista ordenada per la puntuació total obtinguda, en la qual s'indicarà quines d'elles seran proposades per a l'obtenció de la beca per obtindre la major puntuació. Les persones aspirants comptaran amb un termini de deu dies a partir de l'endemà de la data de publicació per a formular al·legacions; transcorregut aquest termini i a la vista, si fa el cas, de les al·legacions formulades, es publicarà el llistat definitiu del procés de selecció.

6. La comissió avaluadora elaborarà una proposta de resolució que contindrà les persones candidates a la concessió de les beques.

7. La proposta inclourà també una borsa de reserva, que estarà constituïda per les o els aspirants nomenats a la fase d'entrevista, als qui no se'ls haja adjudicat beca. Aquesta borsa s'ordenarà de major a menor puntuació.

8. Així mateix, s'inclourà una relació dels aspirants les sol·licituds dels quals han sigut desestimades, indicant les causes que han motivat la seua denegació.

9. En el cas que es produïsquen vacants durant el període de gaudi de les beques, a causa de renúncies, abandons, incompliments d'obligacions o qualsevol altra incidència, es podrà concedir una nova beca, per la resta del període màxim de gaudi d'aquesta, entre les persones integrants de la borsa regulada en aquestes bases. En aquest cas la concessió s'efectuarà segons l'ordre prioritzat de la borsa.

10. Si la vacant es produïra una vegada transcorreguda la meitat del període de durada de la beca, aquesta podrà declarar-se deserta.

11. La condició d'integrant de la borsa de reserva no generarà, en cap moment, cap relació amb la Generalitat ni compromís d'accedir a la condició de persona becària.



Article 11. Concessió, notificació, publicitat, termini de resolució i recursos

1. La resolució de concessió de les beques serà motivada, es dictarà, d'acord amb la proposta elevada per la comissió de valoració, per la persona titular de la direcció general competent en matèria de serveis socials, dependència o persones majors, que corresponga, en funció de la convocatòria d'aquestes. La resolució especificarà les bases, convocatòria, programa i crèdit pressupostari al qual s'imputen les beques atorgades, relació de les persones beneficiàries, quantitats concedides i la seua finalitat, així com el termini en el qual les persones beneficiàries han d'incorporar-se al departament en el qual hagen de fer les tasques pròpies de la beca.

2. La resolució haurà de publicar-se en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i farà efecte de notificació, d'acord amb el que es disposa en l'article 45 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i s'inserirà la informació corresponent en la seu electrònica o portal institucional de la Generalitat en internet.

3. El termini màxim per a notificar la resolució serà de tres mesos. Si transcorregut aquest termini no s'haguera dictat i publicat la resolució expressa, les persones interessades podran entendre desestimades les seues sol·licituds per silenci administratiu.

4. La resolució dictada per la persona titular de la direcció general competent en matèria de serveis socials, dependència o persones majors, segons corresponga, en adoptar-se per delegació, indicarà expressament aquesta circumstància, i es considerarà dictada per l'òrgan delegant, esgotant la via administrativa.

5. La resolució que es dicte posa fi a la via administrativa i, en contra, podrà interposar-se recurs contenciós administratiu, conformement a la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, sense perjudici de la interposició del recurs potestatiu de reposició davant la consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives en el termini d'un mes a comptar des de la citada data, tot això d'acord amb el que es disposa en els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 de octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



Article 12. Pluralitat de perfils professionals

1. La resolució de convocatòria podrà establir diverses modalitats de beques quan estàs es dirigisquen a diferents perfils professionals. En aqueix cas, el procés de selecció es durà a terme per separat per a cada modalitat, de manera que la competència s'establisca únicament entre les persones que concórreguen a les beques d'un mateix perfil.

2. Per a optar a beques de diverses modalitats les persones interessades hauran de presentar, juntament amb la seua sol·licitud, un currículum diferent per a cadascuna d'elles.

3. En una convocatòria no podrà concedir-se més d'una beca a la mateixa persona. Si una persona aspirant obtinguera una puntuació que li permetera ser seleccionada per a diverses beques, abans d'elevar proposta de resolució se li concedirà un termini de deu dies perquè opte per una d'elles i se la proposarà només per a la triada, excloent-la de la selecció de les restants. Si no exerceix aquesta opció, la comissió de valoració la proposarà per a aquella beca per a la qual haja obtingut la major puntuació i si fora la mateixa, per a aquella amb un menor nombre de candidats o candidates. Si amb aquests criteris no pot determinar-se quina beca se li ha de concedir, se la proposarà per a la que figure primer en la convocatòria.



Article 13. Incompatibilitats

1. L'obtenció d'una beca en el marc de les presents bases és incompatible amb l'acompliment de les activitats pròpies de qualsevol altra beca o ajuda, així com amb la realització d'una altra activitat laboral remunerada que supose concurrència amb l'objecte i la dedicació de la beca obtinguda, o que impedisca el compliment de les obligacions derivades del normal desenvolupament d'aquesta.

En tot cas, la persona becària sol·licitarà la prèvia autorització de l'òrgan concedent de la beca, que resoldrà previ informe de la persona designada com a tutor o tutora.

2. La persona beneficiària ha de comunicar a l'òrgan concedent, tan prompte com es conega, l'obtenció d'altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos que financen l'activitat subvencionada.



Article 14. Obligacions de l'òrgan concedent

1. En relació amb les persones beneficiàries de les beques, la conselleria competent en matèria de serveis socials, dependència i persones majors s'obliga a:

a) Proporcionar el suport necessari, així com facilitar la utilització dels mitjans, instruments i equips que resulten precisos per al normal desenvolupament de la seua activitat.

b) Designar una tutora o un tutor per a la coordinació, orientació i direcció tècnica de l'activitat que vagen a exercir. La persona que exercisca la tutoria assignarà les funcions a realitzar per les persones beneficiàries de les beques durant les pràctiques professionals, realitzarà el seguiment i prestarà el suport necessari, resoldrà els dubtes que puguen sorgir i avaluarà l'aprofitament obtingut per les persones beneficiàries.



c) Vetlar pel desenvolupament adequat del programa de formació.

d) Tramitar l'alta en el règim general de la seguretat social i efectuar les corresponents cotitzacions, en aplicació del que es disposa en el Reial decret 1.493/2011, de 24 d'octubre.

e) Expedir el corresponent certificat d'aptitud i aprofitament a favor de la becària o becari, després de la finalització del termini de la beca i després d'informe favorable de la persona que realitze la tutoria.



Article 15. Pla de control

De conformitat amb el que s'estableix en l'article 169 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, es durà a terme un pla de control de la realització de l'activitat objecte de la convocatòria de beques, conformement a aquestes bases, que consistirà en:

a) La comprovació i control de la documentació acreditativa dels mèrits de les persones que resulten becades.

b) La supervisió per la persona que exercisca la tutoria del programa formatiu de la beca i les funcions a realitzar en el curs de les seues pràctiques.

c) La memòria de les activitats de formació realitzada per la persona becada.

d) La certificació d'aptitud i aprofitament.



Article 16. Pagament i justificació

1. L'import de cada beca s'abonarà a les persones beneficiàries per mensualitats vençudes, prèvia expedició, per part de la persona que ostente el cap del servei corresponent de la direcció general competent, d'una certificació que acredite un satisfactori nivell de dedicació i aprofitament.

2. En el cas que, concedida la beca, algun període de desenvolupament de les pràctiques no es realitze durant un mes complet i implique una meritació econòmica a favor de la persona beneficiària inferior al corresponent a un mes natural, la prestació econòmica serà proporcional a aquest període. En aquests supòsits es garantirà, en tot cas, el dret de la persona interessada a l'audiència.

3. El possible incompliment parcial de les condicions imposades, si ve recollit en el certificat de dedicació i aprofitament de la beca, podrà determinar la quantia del finançament que rebrà el beneficiari o, si fa el cas, l'import a reintegrar.



Article 17. Obligacions, drets de les persones beneficiàries i renúncia



1. Les persones beneficiàries de les beques hauran:

a) D'incorporar-se a les dependències de la direcció general convocant, en el termini que s'indique en la resolució de concessió.

La no incorporació injustificada de la persona adjudicatària de la beca corresponent en la data indicada, s'interpretarà com una renúncia a la beca concedida. En tal cas, es podrà concedir una nova beca al candidat o candidata que corresponga segons la regulació de la borsa de reserva per a substitucions.

b) De realitzar l'activitat que ha motivat la concessió de la beca durant tot el període del seu gaudi, conforme a les directrius que ordene la persona que exercisca la tutoria de cadascuna de les persones beneficiàries de les beques.

c) D'estar al corrent en el compliment de les seues obligacions tributàries i enfront de la Seguretat Social, amb anterioritat a dictar-se la proposta de resolució de concessió de les beques, de conformitat amb el que s'estableix en l'article 14.1.e de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i complir les altres obligacions que s'establesquen en aqueix article 14, així com les que es deriven del conjunt de les bases d'aquesta ordre.

d) Guardar el degut secret i confidencialitat dels assumptes en què intervinga.

e) Aportar en el termini dels 10 dies hàbils següents a la notificació de la resolució de concessió, degudament emplenat i subscrit per la persona beneficiària, l'imprés de domiciliació bancària, en el qual constarà el número de compte en el qual es rebran les transferències mensuals, i que es troba disponible en el portal institucional de la Generalitat en internet.

2. La condició de persona beneficiària no genera relació laboral ni cap administrativa amb la Generalitat, i les quantitats abonades en cap cas tindran el caràcter de salari o retribució, sinó d'ajuda econòmica per a les despeses que la beca comporta.

3. Durant el període de gaudi de les beques, les persones beneficiàries hauran d'exercir les pràctiques amb un horari màxim de 30 hores setmanals, que es distribuiran de la forma en què s'organitze per part de la persona que s'assigne com a tutora.

4. A la finalització del període de durada de les beques, i en el termini màxim de 30 dies, les persones beneficiàries de les beques hauran d'entregar una memòria sobre les activitats realitzades i els coneixements adquirits.

El lliurament de la memòria i l'informe favorable posterior, per part de la persona tutora, seran condicions indispensables per al pagament de l'import de l'últim mes del període de durada de les beques.

5. La personal que exercisca la tutoria podrà proposar la revocació de les beques concedides, prèvia audiència de les persones interessades, en el cas d'incompliment de les seues obligacions per part de les persones beneficiàries de les beques i, en particular, quan no realitzaren l'activitat que va motivar la concessió de les beques o deixaren de reunir els requisits necessaris per a ser-ne beneficiàries, o quan s'incompliren, sense causa que ho justifique, les restants condicions establides per aquesta ordre.

6. La renúncia a les beques suposarà la pèrdua de tots els drets inherents a les mateixes i, per tant, el seu import deixarà de percebre's a partir d'aqueix moment.

7. Les persones beneficiàries hauran de complir, si fa el cas, les obligacions de publicitat previstes en l'article 3 de la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana.



Article 18. Reintegrament

En els supòsits previstos en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, així com en els casos que s'enumeren a continuació, es farà el reintegrament de la quantitat percebuda i l'exigència de l'interés de demora corresponent des del moment del pagament de la beca fins a la data en què s'acorde la idoneïtat del reintegrament, d'acord amb el que s'estableix en els articles 41 i 42 de la citada Llei 38/2003.

a) Quan es destine la quantitat percebuda a altres finalitats diferents de fi de la beca.

b) Quan s'incórrega en algun dels casos d'incompatibilitat amb la beca expressament previstos en aquestes bases.

c) En la tramitació del procediment de reintegrament es garantirà, en tot cas, el dret d'audiència a la persona interessada.



Article 19. Règim sancionador

Les persones beneficiàries queden subjectes a les responsabilitats i règim sancionador regulades en el títol IV de la Llei 38/2003, i en el capítol IV del títol X de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.





Disposicions addicionals



Primera. No-incidència pressupostària

A l'efecte del que es disposa en l'article 26.3 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, l'aplicació i execució d'aquestes bases reguladores no comporta increment de despesa pública, més enllà dels crèdits consignats a l'efecte, en els pressupostos anuals de la Generalitat, dins del corresponent programa i línies pressupostàries per a finançar les diferents convocatòries.



Segona. Protecció de dades

Les dades personals de totes les persones interessades, recollides durant el transcurs del procediment derivat de les convocatòries de les beques, seran objecte de tractament en els termes i condicions que es recullen en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i en l'Ordre 3/2011, de 8 de novembre, de la Conselleria d'Hisenda i Administració Pública, per la qual es crea un fitxer de dades de caràcter personal, denominat beques de pràctiques professionals de la Generalitat.





Tercera. Delegació de competència de concessió

Es delega en la persona titular de la direcció general amb competències en matèria de serveis socials, dependència o majors, segons corresponga, la competència per a dictar la resolució de concessió de la beca, de conformitat amb l'article 160.5 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.



Quarta. Facultats d'execució i interpretació

1. La persona titular de la direcció general competent amb competències en matèria de serveis socials, dependència o majors, segons corresponga, queda facultada per a adoptar les mesures necessàries per a l'aplicació d'aquesta ordre, a l'efecte de concessió de beques, i resoldre els dubtes i els conflictes que pogueren plantejar els becaris o becàries en l'exercici de les seues funcions, després de vist l'expedient contradictori, i amb plena subjecció al Decret 132/2009, de 4 de setembre, del Consell, pel qual es regula la concessió de beques, les seues normes de desenvolupament i el que es disposa en aquesta ordre.

2. Així mateix, es delega en aquest òrgan la resolució de les incidències que es produïsquen amb anterioritat o posterioritat a la concessió, la resolució dels expedients de desistiment, de renúncia, de minoració i revocació.





Disposició derogatòria



Única. Derogació normativa

Queden derogades quantes disposicions d'igual o inferior rang s'oposen al que es disposa en la present ordre.





Disposició final



Única. Vigència

La present ordre entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 14 de gener de 2021



La vicepresidenta del Consell i consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives

Mónica Oltra Jarque

Mapa web