Ficha disposicion

Ficha disposicion





RESOLUCIÓ de 25 de gener de 2021, de la Direcció General de Personal Docent, per la qual es regula la fase de pràctiques de les persones aspirants seleccionades en el procediment d'accés al cos d'inspectors d'educació, convocat per Ordre 1/2020, de 3 de maig, de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 9008 de 29.01.2021
Número identificador:  2021/726
Referència Base de Dades:  000842/2021
 



RESOLUCIÓ de 25 de gener de 2021, de la Direcció General de Personal Docent, per la qual es regula la fase de pràctiques de les persones aspirants seleccionades en el procediment d'accés al cos d'inspectors d'educació, convocat per Ordre 1/2020, de 3 de maig, de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport.

[2021/726]

La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, estableix en la disposició addicional dotze que el sistema d'ingrés en la funció pública docent serà el de concurs oposició convocat per les respectives administracions educatives. Així mateix, determina que existirà una fase de pràctiques, que podrà incloure cursos de formació, i constituirà part del procés selectiu.

El Reglament d'ingrés, accessos i adquisició de noves especialitats en els cossos docents, aprovat pel Reial decret 276/2007, de 23 de febrer, estableix en l'article 30 (Regulació de la fase de pràctiques) que les administracions educatives «regularan l'organització de la fase de pràctiques, que inclourà un període de docència directa que formarà part del procediment selectiu i que tindrà per objecte comprovar l'aptitud de les persones aspirants seleccionades. Aquest període d'exercici de la docència en centres públics es desenvoluparà sota la tutoria de professorat experimentat, tindrà una duració superior a un trimestre i no superior a un curs escolar i podrà incloure cursos de formació».



Per Ordre 1/2020, de 7 de gener, de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport (DOGV 8718, 16 de gener), es va convocar procediment d'accés al cos d'inspectors d'educació, i en ella s'estableix l'obligació de realitzar un període de pràctiques de quatre mesos, que formarà part del procés selectiu i que haurà de garantir que les persones aspirants posseeixen l'adequada preparació per a dur a terme les funcions atribuïdes a aquest cos. Així mateix, disposa que mitjançant resolució de la directora general de Personal Docent, es regularà el procediment d'aquesta fase i, en virtut d'això, aquesta direcció general ha resolt regular la fase de pràctiques de les persones aspirants seleccionades d'acord amb el següent procediment:



Primer. Realització de la fase de pràctiques

1. Hauran de realitzar la fase de pràctiques les persones aspirants seleccionades en el procediment d'accés al cos d'inspectors d'educació convocat per l'Ordre 1/2020 (DOGV 8718, 16 de gener) i nomenades personal funcionari en pràctiques per Resolució de 10 de desembre de 2020, de la direcció general de Personal Docent (DOGV 8976, 16.12.2020).

2. Les pràctiques tindran una duració de quatre mesos de serveis efectius amb totes de les funcions pròpies del cos d'inspectors d'educació i, amb caràcter general, s'iniciaran l'1 de febrer de 2021 i conclouran l'1 de juny de 2021.



Segon. Comissió qualificadora

1. El període de pràctiques serà avaluat pel mateix tribunal examinador, que actuarà com a comissió qualificadora, d'acord amb el que preveu la base 12.2 de la convocatòria.

2. La comissió haurà de constituir-se dins del termini de cinc dies hàbils comptats a partir del següent al de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana d'aquesta resolució i no podrà tindre lloc sense la presència de tots els membres que la integren, llevat que concórreguen circumstàncies especials l'apreciació de les quals correspondrà a la directora general de Personal Docent. D'aquesta constitució s'alçarà una acta que, en el termini de cinc dies, es remetrà a la directora general de Personal Docent.

3. La comissió no podrà redactar acta definitiva de qualificació de les persones aspirants sense la presència, almenys, de la presidenta, de la secretaria i de la meitat més un de la resta dels membres de la comissió. En tot cas, si després de constituïda la comissió, raons de força major o causes imprevistes determinaren la impossibilitat de la compareixença d'algun dels seus membres, hauran de comunicar-se aquests casos a la directora general de Personal Docent.

4. L'avaluació de les persones aspirants serà efectuada per la comissió qualificadora d'acord amb els criteris establits en l'apartat cinqué d'aquesta resolució.

5. Els membres que formen part de la comissió qualificadora podran realitzar visites a cadascun dels funcionaris o les funcionàries en pràctiques, amb la finalitat d'aportar els seus informes al procés d'avaluació, per precisar aquells aspectes que puguen presentar algun tipus de dubte en l'actuació dels candidats i les candidates.



Tercer. Tutors o tutores

1. Els tutors o tutores seran nomenats per la comissió qualificadora, d'entre el personal funcionari de carrera del cos d'inspectors d'educació, en cadascuna de les inspeccions territorials, prèvia proposta de la inspectora o inspector cap territorial de cada província, i una mateixa persona podrà tutoritzar més d'un aspirant.

2. Les funcions del tutor o la tutora consistiran a assessorar, orientar i informar el personal funcionari en pràctiques sobre els aspectes relacionats amb el desplegament de les seues actuacions:

– Bases legals dels diferents procediments en què s'intervé.



– Estratègies d'actuació davant de les situacions que tinguen lloc.

– Bones pràctiques de la inspecció d'educació, tant de caràcter general com en les relacions professionals amb les administracions, els agents educatius (direcció i professorat dels centres, pares i mares d'alumnes), la societat i els mateixos companys i companyes de professió.

– Temporalització de les actuacions d'acord amb la PGA.

– Criteris per a l'elaboració d'informes i requeriments.

– Organització del treball.

– Supervisió dels documents elaborats pels centres.

– Utilització de les diferents aplicacions informàtiques i de gestió en l'àmbit de la Inspecció d'Educació.

Per al correcte exercici d'aquestes funcions, el tutor o la tutora haurà d'acompanyar les sessions, almenys, en una visita als centres i una altra al treball de despatx.

3. Al final del període de pràctiques el tutor o la tutora emetrà un informe, ajustat al model que figura en l'annex d'aquesta resolució, en el qual expressarà amb els termes «satisfactori» o «no satisfactori» la seua valoració sobre els aspectes que en aquest es contenen, així com altres dades d'interés, i el remetrà a la comissió qualificadora.



Quart. Activitats de les persones aspirants durant la fase de pràctiques

1. Les persones aspirants realitzaran durant el període de pràctiques les següents activitats:

a) La participació en un curs de formació d'almenys 20 hores de duració denominat «Formació específica per a inspectors de nou ingrés: línies prioritàries», centrat en els aspectes especificats en l'apartat segon d'aquesta resolució i dissenyat conjuntament per la Subdirecció General de Formació del Professorat i la Inspecció General d'Educació.



Aquesta acció formativa serà computada com a activitat de compliment obligatori dins de l'horari del personal funcionari en pràctiques i es durà a terme en el període comprés entre l'1 de febrer de 2021 i el 31 de maig de 2021.

L'acreditació d'haver realitzat aquest curs de formació serà remesa d'ofici pel Servei de Formació del Professorat a la comissió qualificadora, a través de la Inspecció General d'Educació. D'aquesta formació, que es realitza per a complir el requisit de formació establit en la convocatòria, no s'emetrà certificat de participació a les persones aspirants.



b) L'elaboració d'un informe final del període de pràctiques, que les persones aspirants elaboraran i entregaran a la comissió qualificadora al final d'aquesta fase i que haurà de contindre necessàriament els següents aspectes:

– Descripció de l'àrea d'intervenció i característiques d'aquesta que incideixen en l'àmbit educatiu, indicant els centres sobre els quals s'ha intervingut i els projectes i experiències d'innovació en què han participat.

– Treball realitzat amb descripció de les actuacions realitzades en relació amb el PGAA (habituals, incidentals...), de les visites realitzades i de les activitats de formació en què hagen participat.

– Suports rebuts i dificultats trobades.

– Valoració personal del treball desenvolupat.

– Propostes de millora, en què diferenciaran: les propostes i les propòsits personals i propostes de millora per a l'organització de la inspecció en general.



Cinqué. Avaluació de les persones aspirants

1. L'avaluació de les persones aspirants serà efectuada per la comissió atenent:

a) El compliment dels següents requisits:

– Realització de l'activitat formativa a què fa referència el resolc quart d'aquesta resolució.

– Haver obtingut l'avaluació d'aptitud en l'examen de vigilància de la salut al qual fa referència el punt seté d'aquesta resolució.



b) El resultat de l'informe emés per la persona tutora.

c) La valoració sobre l'informe a què fa referència el resolc quart d'aquesta resolució.

2. L' avaluació de la comissió qualificadora s'expressarà en termes d'apta o no apta, tenint en compte que quan la qualificació siga de no apta, aquesta haurà de ser motivada i es farà constar en acta separada.

3. La qualificació de les persones funcionàries en pràctiques serà d'apta si aquestes compleixen amb els requisits fixats en l'apartat 1r d'aquest resolc i el resultat de l'informe realitzat per la persona tutora és satisfactori i si la valoració sobre l'informe final elaborat per la persona aspirant és satisfactòria.

4. La qualificació de les persones funcionàries en pràctiques serà no apta si aquestes no compleixen algun dels requisits establits en l'apartat 1.a d'aquest resolc; quan el resultat de l'informe realitzat per la persona tutora siga no satisfactori o quan la valoració realitzada sobre l'informe realitzat per la persona aspirant siga no satisfactòria.



En el cas que l'informe de la persona tutora siga no satisfactori, la comissió qualificadora podrà sol·licitar un segon informe a la inspectora o inspector cap territorial amb la finalitat de fonamentar de forma més concloent el resultat de la seua avaluació.

5. Finalitzat el període de pràctiques, la comissió qualificadora traslladarà a la Direcció General de Personal Docent la relació del personal funcionari en pràctiques amb la qualificació obtinguda, que s'expressarà en els termes d'apte i no apte. Quan la qualificació siga de no apte, aquesta haurà de ser motivada.

6. Els funcionaris i funcionàries en pràctiques que hagen sigut declarats no aptes podran repetir aquesta fase, una sola vegada, durant el curs escolar 2021-2022. En cas que en aquest curs es convocaren proves selectives per a l'accés al cos d'inspectors, el número d'ordre serà l'immediatament següent al que corresponga a l'últim de les persones aspirants seleccionades de la promoció a què s'incorporen.

7. Les persones que no s'incorporen per a repetir la fase de pràctiques o que siguen declarades no aptes per segona vegada perdran tots els drets a ser nomenades com a personal funcionari de carrera del cos d'inspectors d'educació, mitjançant resolució motivada de la Direcció General de Personal Docent, d'acord amb allò que disposa l'article 31 del Reglament d'ingrés, accessos i adquisició de noves especialitats en els cossos docents aprovat pel Reial decret 276/2007, de 23 de febrer.





Sisé. Exempció parcial de l'avaluació de les persones aspirants

La fase de pràctiques de les persones aspirants que hagen prestat serveis com a inspectors o inspectores accidentals durant almenys dos anys consistirà únicament en la realització de les activitats que es determinen en el punt 1.a del resolc cinqué.



Seté. Examen de vigilància de la salut

D'acord amb allò que s'estableix en l'apartat 12.2 de la convocatòria, el personal funcionari en pràctiques serà sotmés a un examen de vigilància de la salut en compliment del que estableix l'article 22 de la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscos laborals, a l'efecte de determinar la seua aptitud medicolaboral per a l'exercici de les funcions habitualment desenvolupades en el corresponent cos. A aquest efecte, l'òrgan competent en la prevenció de riscos laborals del sector docent no universitari citarà el funcionari o funcionària en pràctiques.

Una vegada finalitzat l'examen de salut i abans del 30 d'abril de 2021, aquest òrgan emetrà un informe en que s'avalue l'aptitud medicolaboral, i s'expressarà per a això en els termes d'apta o no apta. En cas de declarar-se no apta alguna persona aspirant, s'adjuntarà la motivació i immediatament i preferentment a la resta de documentació es posarà en coneixement de la Subdirecció General de Personal Docent, a l'efecte de dur a terme les actuacions pertinents en els procediments de gestió de personal docent que resulten afectats.

Les persones que no obtinguen l'esmentada aptitud medicolaboral com a conseqüència de l'examen de vigilància de la salut o es neguen a la seua realització, perdran tots els drets adquirits fins aquest moment, mitjançant una resolució motivada de la Direcció General de Personal Docent, i no podran ser nomenades personal funcionari de carrera.





Huité. Ampliació i ajornament

1. Les persones aspirants que no pogueren completar els quatre mesos de serveis efectius establits per a aquesta fase del procés selectiu per causes degudament justificades per la Direcció General de Personal Docent, hauran de presentar una sol·licitud d'ampliació del termini per a completar les pràctiques. Per a això, la comissió es considerarà constituïda amb caràcter permanent fins a la finalització d'aquest curs escolar per a dur a terme l'avaluació del personal funcionari en pràctiques a què es refereix aquest apartat i aniran remetent les actes finals corresponents en el termini de cinc dies a partir de l'últim de cada mes.



2. Les persones aspirants que amb l'ampliació del termini previst en l'apartat anterior, i per causes degudament justificades per la Direcció General de Personal Docent, no puguen completar el mínim de quatre mesos de serveis efectius durant el curs 2020-2021 establit per a l'avaluació d'aquesta fase del procés selectiu, hauran de presentar, abans del 30 d'abril de 2021, una sol·licitud d'ajornament per a la realització de les pràctiques. Aquesta direcció general resoldrà expressament sobre la sol·licitud d'ajornament per a la realització de la fase de pràctiques, que podrà ser autoritzada per una sola vegada.





Nové. Règim retributiu

D'acord amb el que disposa l'article 24 del Decret 3/2017, de 13 de gener, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament de selecció, provisió de llocs de treball i mobilitat del personal de la funció pública valenciana (DOGV 7964), durant el període de pràctiques, les persones aspirants tindran la consideració de personal funcionari en pràctiques, i percebran les retribucions que establisca la normativa vigent.





Deu. Finalització de la fase de pràctiques

1. Les pràctiques es consideraran concloses el dia 1 de juny de 2021, per al personal funcionari en pràctiques que s'haja incorporat amb data 1 de febrer de 2021 per a la seua realització i que haja prestat serveis efectius durant un període de quatre mesos, o bé haja prestat serveis com a inspector o inspectora accidental durant, almenys, dos anys.



2. La comissió disposarà d'un termini de 20 dies a partir del dia 1 de juny de 2021 per a redactar l'acta final. Si la comissió qualificadora ho estimara necessari, podrà emetre un informe complementari sobre el desenvolupament de les seues actuacions.

3. Tots dos documents, l'acta i l'informe si n'hi haguera, seran enviats a la Direcció General de Personal Docent, la qual, una vegada comprovat que reuneixen els requisits de participació, aprovarà l'expedient del procés selectiu, que es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, i remetrà la llista de seleccionats al Ministeri d'Educació i Formació Professional, que procedirà al nomenament i expedició dels corresponents títols de funcionaris o funcionàries de carrera del cos d'inspectors d'educació de les persones aspirants seleccionades en el procediment selectiu dut a terme per la convocatòria 1/2020, amb efectes del dia 1 de juliol de 2021.

Contra aquesta resolució, que posa fi a la via administrativa, d'acord amb allò previst en els articles 112.1, 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, podrà interposar-se amb caràcter potestatiu recurs de reposició davant la Direcció General de Centres i Personal Docent en el termini d'un mes, comptat des de l'endemà de la seua publicació, o interposar directament recurs contenciós administratiu davant el Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, en el termini de dos mesos comptats a partir de l'endemà de la seua publicació, d'acord amb el que estableixen els articles 10, 14 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.





València, 25 de gener de 2021.– La directora general de Personal Docent: M. Ángeles Herranz Ábalos.







ANNEX



Funcionari/Funcionària en pràctiques:______________________



Direcció Territorial d'Educació, Cultura i Esport de _______



Indicadors per a l'informe del tutor o tutora:



Satisfactori No satisfactori



– Compliment del Pla Territorial d'Actuació.

– Compliment de l'horari personal.

– Participació en activitats de formació organitzades per la Inspecció d'Educació.

– Participació en les diferents activitats de l'equip de circumscripció i de l'equip d'àrea específica als quals pertany.

– Capacitat de treball en equip i integració en l'equip provincial d'inspectors i inspectores.

– Capacitat de relació i comunicació amb els centres (direcció, equips directius, associacions de mares i pares, associacions d'alumnes, sindicats, etc.).

– Coneixement dels Projectes Educatius, de la PGA i dels diferents programes desenvolupats pels centres del seu àmbit d'actuació.



– Atenció als membres de la comunitat educativa i a les visites en general en el dia de guàrdia.

– Capacitat de resolució de problemes i de mediació en cas de conflicte.

– Capacitat d'elaboració d'informes i requeriments.

Mapa web