Ficha disposicion

Ficha disposicion





ACORD de 29 de gener de 2021, del Consell, d'aprovació del Programa especial de productivitat de prestació de mòduls addicionals de reforç en equips d'atenció primària en 2021.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 9012 de 03.02.2021
Número identificador:  2021/925
Referència Base de Dades:  001006/2021
 
  • Anàlisi jurídica

    Texto
    Texto Texto2
    Data d'entrada en vigor: 01.01.2021
  • Anàlisi documental

    Texto
    Texto Texto2
    Origen de disposició: Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública
    Grup temàtic: Legislació, Ocupació pública, Acords del Consell
    Matèries: Sanitat Salut pública Malaltia infecciosa



ACORD de 29 de gener de 2021, del Consell, d'aprovació del Programa especial de productivitat de prestació de mòduls addicionals de reforç en equips d'atenció primària en 2021. [2021/925]

La Comunitat Valenciana ha crescut en població quasi un milió d'habitants en les últimes tres dècades. El saldo migratori també ha augmentat en els últims anys, sense incloure-hi la població flotant que per motius d'oci o uns altres semblants romanen durant llargs períodes de temps, i provoquen que la Comunitat tinga una població estable no censada que requereix atenció sanitària.

Paral·lelament, s'observa un envelliment progressiu de la població, passant d'una proporció d'habitants de més de 64 anys d'un 16,4 % l'any 2002, a un 19,7 % en el 2020, i una proporció de 80 o més anys de 3,5 % i 5.6 %, respectivament. La problemàtica dels pacients i les pacients amb malalties cròniques i polimedicats, amb una elevada freqüentació en el sistema sanitari, s'agreuja amb el fenomen de la soledat. Segons l'enquesta nacional de llars, a la Comunitat Valenciana l'any 2017, 218.900 persones majors de 64 anys vivien soles. Es calcula que les malalties cròniques són la causa del 80 % de les consultes d'Atenció Primària (AP), i segons les dades de l'Enquesta europea de salut a Espanya-2009, el 47 % de les persones majors de 65 anys va acudir a una consulta mèdica en les quatre setmanes prèvies a l'enquesta.



Actualment, tal com es recull en l'Acord de 16 d'octubre de 2020, del Consell, de regulació del Programa especial de productivitat per a la prestació de mòduls addicionals de reforç en els equips d'Atenció Primària, en 2020, la pressió assistencial en AP, afegida la sobrecàrrega relacionada amb la pandèmia Covid-19, continua generant demora en la consulta a demanda per part de la ciutadania, especialment en èpoques d'impossibilitat de contractació per absència de professionals en les borses d'ocupació temporal.

Per tot això, és necessari un programa específic per a contindre l'excés de càrrega assistencial on es produïsca, quan siga necessari i de manera específica mentre dure la sobrecàrrega produïda per la Covid-19, de manera que permeta una atenció adequada i de qualitat als pacients i a les pacients.

La dedicació del personal participant en aquest programa requereix l'oportuna compensació econòmica. En el cas del personal estatutari, aquest tipus d'activitat addicional pot integrar-se en el complement de productivitat, que, tal com estableix la Llei 55/2003, de 16 de desembre, de l'Estatut Marco del Personal Estatutari dels Serveis de Salut, en l'article 43.2.c, està destinat a retribuir, entre altres coses, la participació del personal en programes o activitats concretes, tal com succeeix en el present cas. Es tracta d'activitats dutes a terme fora de la seua jornada ordinària i d'atenció continuada, la qual cosa justifica la necessitat d'establir unes retribucions específiques directament vinculades a la realització efectiva de les activitats previstes. L'exigència de desplegament aplicatiu concret mitjançant un acord del Consell es conté en l'article 32.5 de la Llei 4/2020, de 30 de desembre, de pressupostos de la Generalitat per a l'exercici 2021, el qual exigeix, així mateix, l'existència prèvia de dotació pressupostària.

El personal laboral gestionat directament per la conselleria competent en sanitat podrà accedir a aquest programa després de la negociació en el fòrum corresponent.

Encara que, en tot cas, la millora que ofereix aquest programa proporciona un instrument adequat per al maneig de la càrrega assistencial en Atenció Primària, que tendeix a fer efectiva la igualtat de drets en l'accés a la sanitat pública entre la ciutadania de la Comunitat Valenciana, no ha de perdre's la perspectiva que es tracta d'un instrument addicional, flexible i conjuntural que s'usarà en la mesura que siga necessari amb aquesta finalitat, la qual cosa no ha de fer passar a segon pla la persecució de mesures estructurals i organitzatives orientades al fet que aquesta demora assistencial excessiva no arribe a produir-se, a través d'una millor dotació general de la sanitat pública mitjançant un finançament suficient i una més eficient utilització dels recursos disponibles.



En conseqüència, d'acord amb l'article 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, el Consell, amb la deliberació prèvia, en la reunió de 29 de gener de 2021,





ACORDA



Primer. Objecte

Aquest acord regula la participació voluntària del personal dels equips d'Atenció Primària, fora de la seua jornada ordinària habitual i d'atenció continuada, en el programa específic de substitució i reforç, i estableix el complement retributiu de productivitat que la remunera.





Segon. Àmbit d'aplicació

Aquest acord és aplicable al personal tant de l'equip d'Atenció Primària, incloent-hi el que presta servei en el PAC/PAS, com de les unitats de suport d'Atenció Primària.



Tercer. Requisits

Per a la participació en el programa i el cobrament del complement, s'hauran de complir tots els requisits següents:

1. Necessitat de substitució o reforç. El programa de substitució i reforç en els equips d'Atenció Primària s'aplicarà en els supòsits en els quals es requerisca suplir l'absència d'un o una professional o reforçar els efectius disponibles per a atendre adequadament la demanda assistencial. Aquesta necessitat pot derivar tant dels plans de vacances o plans especials de reforç aprovats per la conselleria competent en sanitat, com d'uns altres supòsits en els quals la demanda assistencial faça imprescindible substituir una absència o reforçar l'equip disponible.



2. No disponibilitat de candidats. Quan, d'acord amb el que es preveu en l'apartat anterior, siga necessària la contractació d'un o una professional, s'utilitzaran els sistemes de selecció de personal temporal que s'establisquen reglamentàriament. Només en el cas que siga impossible aquesta contractació, s'assumirà la demanda assistencial addicional, siga per part d'un o una professional de l'equip del mateix centre, d'altres centres o fins i tot d'uns altres departaments de salut.

3. Realització fora de la jornada ordinària. La tasca assistencial addicional prevista en aquest acord haurà de dur-se a terme fora de la jornada ordinària i d'atenció continuada del professional, i es desenvoluparà mitjançant la realització de mòduls de 5 o 2,5 hores de duració.

4. En cap cas podrà percebre's el complement previst en aquest acord quan els pacients i les pacients inicialment assignats a un o una professional absents puguen ser atesos per un altre o altres membres de l'equip dins del seu horari habitual. Aquest repartiment en jornada ordinària es podrà realitzar fins a completar un màxim de trenta consultes en total per agenda.



Quart. Procediment

1. Mòduls per a substitucions

La direcció d'AP del departament sol·licitarà a la Direcció General d'Assistència Sanitària l'autorització de les jornades que considere necessàries per a la cobertura de les substitucions i aportarà un informe justificatiu del compliment dels requisits previstos en aquest acord.

Una vegada autoritzada la sol·licitud, en el cas de personal facultatiu, un mòdul de 5 hores haurà de comprendre un mínim de 25 i un màxim de 30 consultes en total, que s'oferirà a la resta dels membres del mateix equip. Serà possible oferir dos mòduls de 2,5 hores amb un mínim de 12 i un màxim de 15 consultes per mòdul complet autoritzat per a afavorir la participació. L'acceptació serà voluntària. En el cas que el nombre de voluntaris excedisca les necessitats de reforç, correspondrà al coordinador o coordinadora de l'equip repartir la càrrega addicional de treball entre els diferents professionals, mitjançant l'establiment d'un torn o un altre tipus de prelació que assegure l'equitat. Quan no hi haja personal voluntari dins del mateix equip, s'oferirà la cobertura dels mòduls a professionals de la resta del departament de salut o d'uns altres departaments de salut. La prestació de mòduls de substitució no inclourà la realització d'avisos domiciliaris, que seran realitzats durant la jornada ordinària pels membres de l'equip del centre.

En la resta de categories de personal, el contingut de la prestació s'ajustarà a la naturalesa de l'activitat que calga realitzar, tenint en consideració la duració del mòdul.

En el cas en què aparega un o una professionals candidats a la cobertura de la substitució una vegada haja sigut autoritzada la realització de mòduls, es prioritzarà la contractació en la substitució, i l'autorització dels mòduls deixarà de tindre efecte.

2. Mòduls de reforç davant sobrecàrrega de treball conjuntural

De la mateixa manera, la direcció d'AP del departament podrà sol·licitar a la Direcció General d'Assistència Sanitària autorització per a la cobertura de mòduls de reforç davant determinades circumstàncies:

a) Demora per a contingents específics

Es podran oferir mòduls de la mateixa duració i capacitat i en el nombre necessari per a resoldre una demora prospectiva puntual que excedisca de cinc dies. Aquesta oferta es realitzarà a la resta de membres de l'equip si el titular del contingent amb demora té un índex de càrrega de malaltia menor a 10 (pacients equivalents / població real assignada) i podrà oferir-se al titular del contingent quan siga superior. En qualsevol cas, es crearà una agenda específica per a la realització d'aquests mòduls en els quals se citaran a demanda un mínim de 25 i un màxim de 30 consultes del contingent amb demora per mòdul complet, exclusivament per a motius de consulta aguts i en pacients no complexos, per a preservar la longitudinalitat de l'atenció i la relació professional-pacient en l'acompanyament dels pacients crònics complexos durant la jornada ordinària. Les consultes podran ser presencials o telefòniques i no s'hi inclouran avisos domiciliaris.

b) Sobrecàrrega d'activitat per programes específics

Es podran oferir mòduls de la mateixa duració i en el nombre necessari per a resoldre la sobrecàrrega assistencial sobrevinguda específicament per les tasques a realitzar per AP per al control de la Covid-19 (de 18 a 20 primeres consultes, o de 25 a 30 successives o finals per a mòduls de 5 hores) o per a programes específics establits per la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, per a cadascun dels quals s'establirà el nombre de consultes o d'activitat concreta per mòdul i se n'informarà els departaments i la part social. En particular, per a les tasques relacionades amb la campanya de vacunació de Covid-19, quan no hi haja professionals d'infermeria voluntaris dins del mateix equip, s'oferirà la cobertura dels mòduls a professionals d'infermeria d'Atenció Primària de la resta del departament de salut o d'uns altres departaments de salut, i, si així i tot no es troba personal suficient, es podria oferir a professionals d'infermeria d'uns altres àmbits assistencials.



c) Sobrecàrrega d'activitat en zones de difícil cobertura

Es podran oferir mòduls de la mateixa duració i en el nombre necessari per a resoldre la sobrecàrrega assistencial específicament en zones de difícil cobertura. S'establirà el nombre de consultes per mòdul d'acord amb les característiques pròpies del centre, incloent-hi la dispersió.



Cinqué. Dotació pressupostària

Aquest programa tindrà una dotació pressupostària anual màxima de 13.108.768,00 euros, d'acord amb el que es preveu en el pressupost de la Generalitat per a l'exercici 2021.



Sisé. Retribucions

1. La retribució per participació en aquest programa té la naturalesa de complement de productivitat al qual es refereix l'article 43.2.c de la Llei 55/2003, de 16 de desembre, de l'Estatut Marco del Personal Estatutari dels serveis de salut.

2. Les retribucions corresponents a aquest programa seran de 197,32 € per mòdul de 5 hores per a personal del grup A1, 128,25 € per a A2, 78,92 € per a C1, 59,20 € per a C2 i 43,35 € per a agrupacions professionals. Quan es preste mig mòdul, la retribució serà la meitat de les anteriors.

3. La meritació del complement tindrà caràcter mensual, i es farà efectiu en el mes següent al de la realització.



Seté. Tipificació del temps de treball prestat en les jornades addicionals

El temps de treball prestat inclòs en el present programa tindrà el caràcter de prolongació voluntària de la jornada ordinària general establida. En conseqüència, haurà de respectar-se la duració màxima del temps de treball setmanal en el còmput que corresponga, i s'hi aplicaran les regles generals de descans entre jornades de treball i les seues excepcions, tot això d'acord amb el que es preveu en la Directiva 2003/88/CE, de 4 de novembre, sobre ordenació del temps de treball.





Huité. Comissió de seguiment

Amb una periodicitat quadrimestral se celebrarà una sessió d'avaluació de caràcter paritari, conformada per les direccions generals de recursos humans i assistència sanitària de la conselleria amb competències en matèria de sanitat i les organitzacions sindicals de la Mesa Sectorial de Sanitat que hagueren votat favorablement el present acord, l'objectiu de la qual serà analitzar l'efectivitat del programa i les possibles causes de desviació en l'eficiència, i establir els indicadors pertinents.



Nové. Competència d'autorització

El procediment de cobertura haurà de ser expressament autoritzat per la Direcció General d'Assistència Sanitària, amb la sol·licitud prèvia de la direcció d'AP dels departaments de salut.



Desé. Desplegament i execució

S'autoritza la persona titular de la conselleria competent en sanitat per a l'adopció de les mesures necessàries per al desplegament i l'execució del que s'estableix en aquest acord.



Onzé. Efectes

Aquest acord tindrà efectes des de l'1 de gener fins al 31 de desembre de 2021.



Dotzé. Publicació

Aquest acord es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 29 de gener de 2021



La consellera secretària,

MÓNICA OLTRA JARQUE

Mapa web