Ficha disposicion

Ficha disposicion





CONVOCATÒRIA d'11 de febrer de 2020, del director general de l'Institut Valencià de Finances, per la qual es convoca la línia de finançament bonificada «IVF-PYME».



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 8741 de 17.02.2020
Número identificador:  2020/1270
Referència Base de Dades:  001586/2020
 



CONVOCATÒRIA d'11 de febrer de 2020, del director general de l'Institut Valencià de Finances, per la qual es convoca la línia de finançament bonificada «IVF-PYME». [2020/1270]

De conformitat amb el que estableix l'acord del consell general de l'institut valencià de finances de data 3 d'octubre de 2019 es procedeix a la convocatòria de la línia «Préstecs Bonificats IVF-Pime» en els termes que s'indiquen a continuació.



Primer. Regulació general

L'atorgament del finançament bonificat previst en aquesta convocatòria es regirà pel que disposen les normes generals aprovades pel Consell General de l'Institut Valencià de Finances en l'Acord de data 23 de gener de 2019, publicat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana núm. 8487, de data 15 de febrer de 2019, modificat per l'Acord del Consell General de l'IVF de data 3 d'octubre de 2019, publicat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana núm.8681, de data 20 de novembre de 2019.

La bonificació d'interessos associada a aquesta línia de finançament és a càrrec de l'IVF. Amb aquest objectiu, l'Institut aplica la subvenció de capital que li ha sigut concedida per la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic per a l'exercici 2020, i que apareix consignada en la línia pressupostària X7384000 «Subvenció a l'ajuda al finançament de projectes empresarials» del programa 631.50. Les línies finançades amb càrrec a aquest programa pressupostari són «IVF – PIME», «IVF – Afectats por la DANA de setembre de 2019», «IVF-Autònoms y Microempreses» e «IVF-Gran Empresa». La subvenció permet a l'IVF bonificar interessos per valor de 6.850.000 €.



Segon. Objecte de la convocatòria

1. L'objecte d'aquesta convocatòria és l'atorgament de préstecs bonificats per al finançament de projectes empresarials desenvolupats per petites i mitjanes empreses que tinguen la seua seu social, el seu establiment o la seua sucursal de producció o de desenvolupament d'activitat radicat a la Comunitat Valenciana.

2. Els projectes empresarials que podran acollir-se al finançament bonificat objecte d'aquesta convocatòria tindran per finalitat a) la renovació de les instal·lacions, maquinària i equips, b) el creixement de la capacitat productiva (inclosa la contractació dels recursos humans, mercaderies, matèries primeres, subministraments i serveis recurrents que siguen necessaris per a acompanyar l'ampliació de la capacitat productiva), c) la diversificació de la producció, o d) un canvi essencial del procés productiu general de l'empresa, el qual supose un augment de l'eficiència energètica en la provisió de béns i serveis.



Tercer. Sectors exclosos

1. No podran ser beneficiàries del finançament bonificat atorgat per l'IVF, regit per les normes generals i aquesta convocatòria de desenvolupament, les entitats de dret públic, les universitats públiques, els organismes autònoms, les empreses públiques, les societats mercantils públiques, enteses com a tals aquelles en les quals més de la meitat del capital social pertanga directament o indirectament a una administració pública, les fundacions públiques i les societats participades majoritàriament per aquestes.

2. Els beneficiaris del finançament bonificat seran empreses de naturalesa privada que operen en qualsevol sector d'activitat amb excepció dels següents:

a. La fabricació d'armament, armes i munició, el material o les infraestructures militars o policials i el material o les infraestructures destinats a limitar els drets individuals o la llibertat de les persones (és a dir, presons i centres de detenció de tota mena) o que violen els drets humans.

b. Els jocs d'atzar i el material corresponent.

c. La fabricació, la transformació o la distribució de tabac.

d. Les activitats controvertides per raons ètiques o morals o prohibides per la legislació nacional.

e. Les activitats l'únic propòsit de les quals siga la promoció immobiliària, llevat de les destinades a afavorir l'accés a l'habitatge de col·lectius desfavorits en règim de propietat o de lloguer, en col·laboració amb la Generalitat Valenciana.

f. Les activitats merament financeres.

g. La pesca i l'aqüicultura i la producció primària dels productes agrícoles.

3. Si una empresa privada opera al mateix temps en sectors d'activitat exclosos i no exclosos, l'empresa podrà ser beneficiària del finançament bonificat atorgat a l'empara d'aquesta convocatòria sempre que siga possible garantir, mitjançant la separació d'activitats i distinció de costos, que les activitats excloses no es beneficien, de cap manera, del finançament que puga rebre per les activitats no excloses.





Quart. Règim d'ajudes i efecte incentivador

1. Les ajudes concedides a l'empara d'aquesta convocatòria s'ajustaran indistintament a dos règims d'ajudes diferents: a) el previst en el Reglament (CE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a les ajudes de minimis; b) el previst en l'article 17 de la secció 2 «Ajudes a les PIME» del Reglament (UE) núm. 651/2014, de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat (DO L 187, de 26.6.2014)



2. El sol·licitant haurà d'especificar en la sol·licitud de finançament el règim d'ajudes al qual s'acullen els diferents costos elegibles que formen part del projecte, d'acord amb el que s'estableix en articles 14 i 15 d'aquesta convocatòria.

3. El sol·licitant del finançament bonificat haurà d'acreditar l'efecte incentivador que, per a l'execució dels projectes, tenen les ajudes concedides a l'empara d'aquesta convocatòria, únicament quan aquestes estiguen subjectes al Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014. A aquest efecte, es considerarà que les ajudes tenen un efecte incentivador sobre l'activitat de l'empresa objecte de l'ajuda si, abans de començar el projecte o l'activitat, l'empresa beneficiària ha presentat per escrit la sol·licitud d'ajuda.



Cinqué. Requisits per a ser beneficiari del finançament bonificat



1. El beneficiari tindrà el seu domicili social o establiment de desenvolupament d'activitat en la Comunitat Valenciana.

2. El beneficiari del finançament atorgat a l'empara d'aquesta convocatòria haurà de ser una societat mercantil amb una grandària que es corresponga amb la definició de PIME inclosa en l'annex I del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, que es reprodueix en l'annex I d'aquesta convocatòria. Addicionalment, el sol·licitant haurà de complir almenys dos dels tres requisits següents:

a. Actiu superior o igual a 2 milions d'euros.

b. Import net de la xifra de negocis superior o igual a 2 milions d'euros.

c. Nombre de treballadors superior o igual a 10.

3. El sol·licitant haurà de comptar amb una qualificació creditícia superior a B– (en terminologia de l'agència de qualificació Standard and Poor's), amb independència de la qualificació creditícia de l'entitat financera que, eventualment, poguera avalar l'operació. Així mateix, la pèrdua esperada de l'operació de finançament no podrà superar el 0,65 % del valor de l'exposició creditícia, d'acord amb el sistema intern d'anàlisi de riscos de l'Institut Valencià de Finances (annex VIII d'aquesta convocatòria).

4. El beneficiari haurà d'acreditar que la seua xifra de negocis ha sigut superior a 100.000 euros en cada un dels tres exercicis anteriors a la data de la sol·licitud de finançament.

5. El beneficiari haurà d'estar en disposició de tindre totes les llicències, les autoritzacions i els permisos necessaris per a l'execució del projecte i complir la normativa nacional i comunitària que resulte aplicable i, en particular, en matèria de competència, contractació del sector públic i medi ambient.

6. El beneficiari haurà d'acreditar estar al corrent del compliment de les obligacions tributàries davant de l'Estat i la Generalitat, així com de les obligacions davant de la Seguretat Social.

7. El beneficiari no podrà estar subjecte a una ordre de recuperació pendent després d'una decisió de la Comissió Europea que haja declarat una ajuda il·legal i incompatible amb el mercat comú.

8. El beneficiari no podrà trobar-se en cap de les circumstàncies següents, previstes en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (LGS):

a. Haver sigut condemnades per una sentència ferma a la pena de pèrdua de la possibilitat d'obtindre subvencions o ajudes públiques o per delictes de prevaricació, suborn, malversació de cabals públics, tràfic d'influències, fraus i exaccions il·legals o delictes urbanístics.



b. Haver sol·licitat la declaració de concurs voluntari, haver sigut declarats insolvents en qualsevol procediment, trobar-se declarats en concurs (llevat que en aquest haja adquirit l'eficàcia un conveni), estar subjectes a una intervenció judicial o haver sigut inhabilitats segons la Llei 22/2003, de 9 de juliol, concursal, sense que haja conclòs el període d'inhabilitació fixat en la sentència de qualificació del concurs.



c. Haver sigut declarats culpables per una resolució ferma de qualsevol contracte celebrat amb l'Administració.



d. Estar incursa la persona física, els administradors de les societats mercantils o aquells que tenen la representació legal d'altres persones jurídiques en algun dels supòsits de la Llei 3/2015, de 30 de març, reguladora de l'exercici de l'alt càrrec de l'Administració General de l'Estat, o de la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d'incompatibilitats del personal al servei de les administracions públiques; o tractar-se de qualsevol dels càrrecs electius regulats en la Llei orgànica 5/1985, de 19 de juny, del règim electoral general, en els termes establits en aquesta o en la normativa autonòmica que regule aquestes matèries.



e. Tindre la residència fiscal en un país o territori qualificat reglamentàriament com a paradís fiscal.

f. No trobar-se al corrent del pagament d'obligacions per reintegrament de subvencions en els termes que es determinen reglamentàriament.

g. Haver sigut sancionat per una resolució ferma amb la pèrdua de la possibilitat d'obtindre subvencions conformement a les lleis que així ho establisquen.

h. No podran accedir a la condició de beneficiaris les agrupacions previstes en l'article 11.3 de la LGS, paràgraf segon, quan concórrega alguna de les prohibicions anteriors en qualsevol dels membres.

i. Les prohibicions d'obtindre subvencions afectaran també aquelles empreses de les quals, per raó de les persones que les regeixen o altres circumstàncies, puga presumir-se que són continuació o que deriven, per transformació, fusió o successió, d'altres empreses en les quals hagueren concorregut aquelles.

9. El beneficiari no podrà estar en situació d'empresa en crisi, entesa, d'acord amb el que s'estableix en el punt 2.18 del Reglament (UE) 651/2014, de 17 de juny, general d'exempció per categories, com aquella empresa en la qual concórrega almenys una de les circumstàncies següents:

a. Si es tracta d'una societat de responsabilitat limitada, quan haja desaparegut més de la meitat del seu capital social subscrit com a conseqüència de les pèrdues acumulades; és el que ocorre quan la deducció de les pèrdues acumulades de les reserves (i de tots els altres elements que se solen considerar fons propis de la societat) condueix a un resultat negatiu superior a la meitat del capital social subscrit; a l'efecte d'aquesta disposició, «societat de responsabilitat limitada» es refereix, en particular, als tipus de societats esmentats en l'annex I de la Directiva 2013/34/UE (1), i «capital social» inclou, quan siga procedent, tota prima d'emissió.

b. Si es tracta d'una societat en la qual almenys alguns socis tenen una responsabilitat il·limitada sobre el deute de la societat, quan haja desaparegut per les pèrdues acumulades més de la meitat dels seus fons propis que figuren en la seua comptabilitat; a l'efecte d'aquesta disposició, «societat en la qual almenys alguns socis tenen una responsabilitat il·limitada sobre el deute de la societat» es refereix, en particular, als tipus de societats esmentats en l'annex II de la Directiva 2013/34/UE.



c. Quan l'empresa es trobe immersa en un procediment de fallida o insolvència, o reunisca els criteris establits en el seu dret nacional per a ser sotmesa a un procediment de fallida o insolvència a petició dels seus creditors.

d. Quan l'empresa haja rebut una ajuda de salvament i encara no haja reembossat el préstec o posat fi a la garantia, o haja rebut una ajuda de reestructuració i estiga encara subjecta a un pla de reestructuració.



10. El compliment dels requisits d'aquest article ha d'acreditar-se amb la signatura de la declaració responsable. El fet de presentar aquesta declaració responsable facultarà l'IVF per a fer, en qualsevol moment, telemàticament o per altres mitjans, les comprovacions per mostreig o exhaustives necessàries per a verificar la conformitat de les dades d'aquestes declaracions.



Sisé. Obligacions dels beneficiaris

Els beneficiaris del finançament bonificat regulat en aquesta convocatòria queden sotmesos a les obligacions següents:

a) Complir l'objectiu, executar el projecte, dur a terme l'activitat o adoptar el comportament que fonamenta l'atorgament del finançament bonificat i acreditar-ho davant de l'IVF.



b) Justificar davant l'IVF el compliment dels requisits i les condicions que determinen l'atorgament del finançament bonificat.

c) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que corresponguen a l'IVF, la Intervenció General de la Generalitat, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans competents, tant nacionals com comunitaris, i aportar-hi tota la informació que siga requerida en l'exercici de les actuacions anteriors.

d) Comunicar a l'IVF en la data de la signatura del contracte de préstec l'obtenció d'altres ajudes rebudes i/o sol·licitades, corresponents a les mateixes despeses elegibles, procedents de qualsevol administració o entitat pública, nacional o internacional, amb especificació del règim d'ajuda al qual s'acullen, la quantia, la data d'atorgament i l'ens atorgant. Així mateix, s'aportarà una relació de totes les ajudes públiques obtingudes pel beneficiari a l'empara del règim de minimis, encara que corresponguen a despeses elegibles diferents als subvencionats en aquesta convocatòria.

e) Disposar dels llibres comptables, registres diligenciats i altres documents degudament auditats en els termes exigits per la legislació mercantil i sectorial aplicable al beneficiari en cada cas, amb la finalitat de garantir l'exercici adequat de les facultats de comprovació i control per part de l'IVF.

f) Conservar durant 5 anys, a partir de la data de venciment del préstec, els documents justificatius de l'aplicació dels fons rebuts, inclosos els documents electrònics, mentre aquests puguen ser objecte de les actuacions de comprovació i control, d'acord amb la normativa comunitària.

g) Procedir al reintegrament de l'import bonificat, íntegrament o en part segons corresponga, incloent si escau el tram no reembossable de capital, més els seus interessos legals, en el cas de revocació per incompliment dels requisits generals establits en l'art. 23 d'aquesta convocatòria.

h) En el supòsit d'adquisició, de construcció, de rehabilitació i de millora de béns inventariables, el beneficiari ha de destinar els béns al fi concret per al qual es va concedir el finançament bonificat, per un termini que no podrà ser inferior a cinc anys en cas de béns inscriptibles en un registre públic, ni a dos anys per a la resta dels béns. L'incompliment de l'obligació de destinació, que es produirà en tot cas amb l'alienació o el gravamen del bé, serà causa de reintregrament, amb les excepcions següents:

i. En el cas de béns no inscriptibles en un registre públic, si són substituïts per uns altres que servisquen en condicions anàlogues a la finalitat per a la qual es va concedir la bonificació i aquest ús es manté fins a completar el període establit, sempre que la substitució haja sigut autoritzada per l'IVF.

ii. En el cas de béns inscriptibles en un registre públic, si l'IVF n'autoritza el canvi de destinació, alienació o gravamen. En aquest supòsit, l'adquirent haurà d'assumir l'obligació de destinació dels béns pel període restant i, en cas d'incompliment d'aquesta obligació, del reintegrament de la bonificació.



Seté. Forma de presentació de sol·licituds

1. La sol·licitud de finançament s'haurà de dur a terme amb els formularis d'ompliment electrònic previstos en aquesta convocatòria com a annexos II i III; serà obligatori presentar-los per internet a través dels mitjans disponibles en el web de l'IVF (https://prestamos.ivf.es), amb signatura i registre electrònic.

2. Per a realitzar la tramitació electrònica, la persona que fa la sol·licitud pot utilitzar qualsevol dels sistemes de signatura electrònica admesos en la seu electrònica de la Generalitat: https://sede.gva.es/va/web/sede_electronica/sede_certificados; entre aquests, el certificat electrònic emés per l'Agència Valenciana de Certificació.

3. La presentació de la sol·licitud comporta de manera implícita l'acceptació de les normes generals i de les condicions específiques d'aquesta convocatòria.



Octau. Termini de presentació de sol·licituds

1. Les sol·licituds podran presentar-se des de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i en el web de l'IVF.

2. Es podran presentar ofertes fins que s'esgote el pressupost indicat en l'apartat segon d'aquesta convocatòria.

3. Per la circumstància expressada en el paràgraf anterior, l'IVF publicarà en el seu web la data en la qual es tancarà aquesta convocatòria.



Nové. Documentació necessària per a la presentació de les sol·licituds

1. Informe de prefactibilitat de l'IVF:

a. L'Institut Valencià de Finances facilitarà un enllaç en el seu web perquè l'empresa puga sol·licitar un informe de prefactibilitat de l'operació de finançament. El sol·licitant haurà d'aportar:

i. Imprés de sol·licitud de prefactibilitat, inclòs en l'annex II d'aquesta convocatòria.

ii. Declaració responsable emesa pel representant de l'empresa en la qual s'indique si es tracta d'una empresa individual o si, per contra, forma part d'un grup, i en aquest cas s'identificaran les empreses del grup en un organigrama, que inclourà els percentatges de participació en cada societat.

iii. Els últims comptes anuals depositats en el Registre Mercantil de la província. Si el sol·licitant és una societat mercantil que forma part d'un grup d'empreses definit segons l'article 42 del Codi de Comerç, el sol·licitant haurà d'adjuntar els últims comptes anuals consolidats del grup. Si no ho fa, el sol·licitant haurà d'aportar els comptes anuals de les empreses associades o vinculades.

b. La sol·licitud d'informe de prefactibilitat implica l'autorització del sol·licitant a l'IVF per a la comprovació d'ofici de les dades relatives al compliment de les obligacions tributàries amb l'Estat i amb la Generalitat, i de les obligacions amb la Seguretat Social per part del sol·licitant.

c. En un termini no superior a 3 dies hàbils, el sol·licitant rebrà l'informe per correu electrònic i podrà completar la sol·licitud de finançament, sempre que l'esmentat informe siga favorable. A aquest efecte no computaran com a dies hàbils els períodes vacacionals reconeguts com a tals por l'IVF en la seua pàgina web.

2. Una vegada obtingut l'informe favorable de prefactibilitat, l'empresa emplenarà l'imprés de sol·licitud del finançament bonificat, inclòs en l'annex III d'aquesta convocatòria, que anirà acompanyat de la documentació següent:

a. Documentació que acredite que el domicili social o establiment de desenvolupament d'activitat del sol·licitant està situat a la Comunitat Valenciana. En cas d'optar a una bonificació addicional per operar en un dels municipis afectats pel temporal de pluges esdevingut al setembre de 2019, segons consta en el Decret 196/2019, de 20 de setembre, del Consell (núm. 8639/20.09.2019), l'empresa haurà d'aportar documentació que acredite l'existència de, almenys, un establiment de desenvolupament d'activitat de l'empresa en una d'aquestes zones. En cas d'optar a una bonificació addicional per operar a un dels municipis amb risc de despoblament esmentats a l'Annexe de la Resolució de 15 d'abril de 2019, de la Presidència de la Generalitat, sobre l'assignació de la línia específica del Fons de Cooperació Municipal per a la Lluita contra el Despoblament dels Municipis de la Comunitat Valenciana, l'empresa haurà d'aportar documentació que acredite l'existència d'almenys un establiment de desenvolupament de l'activitat de l'empresa a un dels esmentats municipis.

b. Fotocòpia del DNI, passaport o targeta de residència del representant legal de l'empresa sol·licitant, junt amb la fotocòpia de l'escriptura d'apoderament. A més s'incorporarà a la sol·licitud la fotocòpia de l'escriptura de titularitat real i l'escriptura de constitució de la societat.



c. Avanç dels estats financers de l'empresa corresponents a l'exercici en curs.

d. Comptes anuals dels últims quatre exercicis tancats. Si el sol·licitant és una societat mercantil que forma part d'un grup d'empreses definit segons l'article 42 del Codi de Comerç, el sol·licitant haurà d'adjuntar també els comptes anuals consolidats del grup corresponents als últims quatre exercicis tancats.

e. En cas que els comptes no hagen sigut auditats, una declaració de l'Impost de Societats dels últims quatre exercicis tancats.

f. Informe actualitzat de riscos emés per la Central d'Informació de Riscos del Banc d'Espanya.

g. Memòria tècnica del projecte, segons el model inclòs en l'annex IV

h. Compte de pèrdues i beneficis previsional que corresponga als cinc exercicis posteriors a l'últim exercici tancat en la data de la sol·licitud, d'acord amb el model inclòs en l'annex V.

i. Detall d'altres ajudes rebudes i/o sol·licitades, corresponents a les mateixes despeses elegibles, procedents de qualsevol administració o entitat pública, nacional o internacional, amb especificació del règim d'ajuda al qual s'acullen, la quantia, la data d'atorgament i l'ens atorgant, segons consta en l'annex VI. Així mateix, s'aportarà una relació de totes les ajudes públiques atorgades a l'empara del règim de minimis, encara que corresponguen a despeses elegibles diferents als subvencionats en aquesta convocatòria.

j. Declaració responsable del compliment dels requisits per a ser beneficiari i del compromís exprés del compliment de les obligacions que, en cas de resultar beneficiari, correspondrien al sol·licitant, que es recull com a annex VII.

3. En el cas de presentar-se sol·licituds que no s'hagen emplenat aportant tota la informació que es requereix i/o no hagueren acompanyat tota la documentació establida en la convocatòria, l'IVF requerirà a l'interessat perquè, en el termini de deu dies hàbils, esmene la falta o acompanye els documents preceptius, amb indicació que, si així no ho fera, se li tindrà per desistit en la seua petició.

4. Els requeriments es realitzaran per mitjans electrònics i s'entendran practicats o rebutjats en els termes que s'assenyalen en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i en la legislació complementària. En aquest sentit, si transcorren deu dies hàbils sense que s'accedisca al contingut del requeriment, s'entendrà que la notificació ha sigut rebutjada i es tindrà per realitzat el tràmit de notificació.

5. Sense perjudici del que s'estableix en aquest article, l'IVF podrà, amb posterioritat a la sol·licitud, requerir a la sol·licitant qualssevol altres dades, documents i informes complementaris que resulten necessaris per a la resolució de l'expedient.



Desé. Procediment de valoració de les sol·licituds

1. El procediment d'atorgament és el de concurrència competitiva segons el que preveu l'article 165.2 apartat f de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del sector públic instrumental i de subvencions, que atén exclusivament l'ordre de presentació de les sol·licituds fins a esgotar l'import previst en l'article 1 d'aquesta convocatòria per a la bonificació d'interessos, sense que siga necessari establir comparació entre sol·licituds ni la prelació entre aquestes.



2. Una vegada rebudes les sol·licituds de finançament bonificat, els serveis tècnics de l'IVF duran a terme les actuacions següents:

a. Comprovació del compliment dels requisits del beneficiari i l'elegibilitat del projecte.

b. Determinació de l'import de les despeses elegibles finançables del projecte.

c. Valoració de les garanties, en el seu cas.

d. Determinació de la qualificació creditícia del sol·licitant i de la pèrdua esperada de l'operació, d'acord amb el sistema intern d'anàlisi de riscos de l'IVF, que apareix descrit en l'annex VIII d'aquesta convocatòria. A aquest efecte, en cas que l'operació siga avalada per una entitat financera, per almenys el 100 % del valor nominal més els interessos ordinaris del préstec, s'assignarà al beneficiari la qualificació creditícia de l'avalista. Els avals parcials (d'import inferior al 100 % del valor nominal del préstec), així com la resta de les garanties aportades, es tindran en compte, si escau, per a determinar la pèrdua esperada de l'operació, però no afectaran en cap cas a la qualificació creditícia del sol·licitant. Si el sol·licitant del finançament bonificat és una societat mercantil que forma part d'un grup d'empreses, definit segons l'article 42 del Codi de Comerç, la qualificació creditícia atorgada per l'IVF a aquesta societat mercantil no podrà ser superior a la del grup d'empreses al qual pertany.

e. Determinació de la viabilitat econòmica de l'operació, d'acord amb la capacitat de repagament estimada per al projecte d'inversió. L'IVF podrà recaptar els informes externs que siguen necessaris per a acreditar la viabilitat tècnica i financera del projecte presentat. Si l'operació ha sigut avalada prèviament per una SGR o un banc, es considerarà acreditada la viabilitat econòmica de l'operació, amb la presentació prèvia de l'informe de riscos elaborat per l'entitat avalista.



3. Per als projectes que resulten elegibles, i considerant el resultat de les actuacions relacionades en l'article anterior, l'IVF dictaminarà l'aprovació o la denegació del finançament i establirà les condicions financeres del préstec, així com l'import, el termini i les garanties. En el marc d'aquesta convocatòria, els serveis tècnics de l'IVF no podran proposar en cap cas operacions de deute subordinat.



4. Les operacions que s'acullen a aquesta convocatòria seran aprovades o rebutjades en el termini de tres mesos a comptar des de la data d'entrada de la sol·licitud corresponent.



Onzé. Despeses finançables elegibles

1. L'import bonificable de cada projecte d'inversió presentat es determinarà a partir de l'import total dels costos que tinguen la consideració de despeses finançables elegibles segons determina aquesta convocatòria. En cap cas, el cost d'adquisició de les despeses finançables elegibles podrà ser superior al valor de mercat.

2. No es consideraran despeses finançables elegibles ni els impostos indirectes quan siguen susceptibles de recuperació o compensació, ni els impostos personals sobre la renda. A l'efecte del càlcul de la intensitat de l'ajuda i de les despeses finançables elegibles, totes les xifres emprades s'entendran abans de qualsevol deducció fiscal o altres càrregues.



3. Són despeses finançables elegibles les següents:

a. Les que consistisquen en l'adquisició d'actius materials, actius immaterials i elements de capital circulant.

b. Les que de manera indubtable responguen a la naturalesa del projecte finançat.

c. Les que s'hagen fet amb posterioritat a la sol·licitud de finançament, si bé les despeses finançables elegibles que s'acullen al règim de minimis també es podran fer durant els tres mesos anteriors a la sol·licitud de finançament.

d. Les que superen l'import de 500 euros. A aquest efecte, L'IVF admetrà l'acumulació de despeses recurrents de l'explotació sempre que responguen a un mateix concepte i hagen sigut contractades amb un mateix proveïdor durant els tres mesos anteriors a la sol·licitud de finançament o amb posterioritat a aquesta.

4. Podran acollir-se al règim previst en el Reglament (CE) núm. 1407/2013, de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a les ajudes de minimis, les següents despeses finançables elegibles:

a. Adquisició i condicionament de terrenys per a fer-ne ús en la producció dels béns i serveis que constitueixen l'activitat principal de l'empresa.

b. Adquisició i construcció de naus industrials i instal·lacions tècniques per al desenvolupament de l'activitat principal de l'empresa.

c. Adquisició d'equipament vinculat a les tecnologies de la informació i la comunicació.

d. Maquinària, eines, motles o utillatge.

e. Mobiliari.

f. Vehicles industrials i elements de transport afectes a l'explotació fins a un màxim de 15.000 euros. Referent a això, l'adquisició de vehicles de transport de mercaderies per carretera no es considerarà en cap cas com a despesa finançable elegible a l'efecte d'aquesta Convocatòria.



g. Registre de marques, patents, models d'utilitat i dissenys industrials, marcatge CE o altres formes d'homologació o de normalització de productes.

h. Participacions empresarials a fi d'ampliar la capacitat productiva de l'empresa, millorar les condicions d'accés al finançament o assegurar el subministrament d'inputs clau per al procés productiu l'empresa.



i. També es consideraran com a despeses finançables elegibles les comissions carregades al sol·licitant del finançament per un banc o una SGR a fi d'atorgar l'aval requerit pels serveis tècnics de l'IVF com a garantia del finançament bonificat.

j. Determinades despeses d'explotació i elements de capital circulant, amb el límit del 20 % de la inversió efectuada pel sol·licitant en l'últim exercici tancat, així como l'any en curs, en l'adquisició d'actius materials i immaterials, inclosos els previstos en la sol·licitud de finançament. En concret, seran elegibles les següents:

i. Serveis externs necessaris per a la implantació de solucions vinculades a les inversions realitzades.

ii. Costos de consumibles, matèries primeres, materials i altres aprovisionaments, així com altres subministraments necessaris per al desenvolupament de l'activitat de l'empresa.

iii. Despeses del personal (cost salarial brut, i cost de la Seguretat Social a càrrec de l'empresa).

iv. Despeses generals i altres despeses d'explotació addicionals (assessorament, auditories, assegurances, manteniments, despeses de gestió, costos de transferència de coneixements i comunicació, costos d'homologació, etc.), que es deriven directament de l'activitat de l'empresa.

v. Despeses derivades del lloguer de locals comercials o centres de producció.

5. Estaran subjectes al règim previst en l'article 17 de la secció 2 «Ajudes a les PIME» del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat (DO L 187 de 26.6.2014), en qualitat de despeses finançables elegibles, els costos d'adquisició dels actius materials i immaterials que complisquen les condicions següents:

a. Inversió en actius materials o immaterials per a la creació d'un nou establiment, l'ampliació d'un establiment existent, la diversificació de la producció d'un establiment en nous productes addicionals o un canvi essencial en el procés general de producció d'un establiment existent.

b. L'adquisició d'actius pertanyents a un establiment, sempre que:



i. L'establiment ha tancat o hauria tancat si no haguera sigut adquirit.

ii. Els actius han sigut adquirits a un tercer no relacionat amb el comprador.

iii. L'operació ha tingut lloc en condicions de mercat.

Quan un membre de la família del propietari inicial o un empleat es faça càrrec d'una petita empresa, no s'aplicarà la condició que els actius hagen de ser adquirits a tercers no relacionats amb el comprador. A aquest efecte, la mera adquisició de les accions d'una empresa no constituirà una inversió.

c. S'entendran com a actius materials:

i. Terrenys.

ii. Edificis i instal·lacions.

iii. Maquinària i equips.

d. Els actius immaterials hauran de complir totes les condicions següents:

i. S'utilitzaran exclusivament en l'establiment beneficiari de l'ajuda.



ii. Es consideraran actius amortitzables.

iii. S'adquiriran en condicions de mercat a tercers no relacionats amb el comprador.

iv. Estaran inclosos en els actius de l'empresa durant almenys tres anys.



Dotzé. Justificació de les despeses finançables elegibles

1. Els beneficiaris del finançament bonificat han de justificar l'aplicació dels fons davant de l'IVF amb proves documentals clares, específiques i actualitzades. Per a fer-ho, hauran d'utilitzar l'aplicació informàtica disponible en la web de l'IVF: https://prestamos.ivf.es/. En concret, el beneficiari remetrà còpia de les factures acreditatives de la despesa incorreguda, que hauran de complir el que disposa el reglament pel qual es regulen les obligacions de facturació, aprovat pel Reial decret 1619/2012, de 30 de novembre. Per a les despeses finançables elegibles acollides a l'article 17 de la secció 2 «Ajudes a les PIME» del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, només seran tinguts en compte els justificants de despesa de data posterior al registre d'entrada del document de sol·licitud d'ajuda.

2. Llevat que la despesa s'haja fet amb anterioritat a la data de la sol·licitud del finançament, l'empresa beneficiària haurà de disposar com a mínim de tres ofertes de proveïdors diferents amb caràcter previ a la contractació del compromís per a l'obra, la prestació del servei o el lliurament del bé, quan l'import de la despesa bonificable supere les quanties establides en la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic, per la qual es transposen a l'ordenament jurídic espanyol les directives del Parlament Europeu i del Consell 2014/23/UE i 2014/24/UE, de 26 de febrer de 2014, per al contracte menor (contractes de valor estimat inferior a 40.000 euros quan es tracte de contractes d'obres, o a 15.000 euros quan es tracte de contractes de subministrament o de serveis).

3. Les ofertes han d'estar prou detallades, amb especificacions dels treballs que s'han de fer i el preu; hauran d'estar datades, i contindre les dades que permeten que el remitent les identifique correctament, juntament amb el logo o el segell de l'empresa. La selecció de les ofertes s'haurà de fer entre empreses que, almenys en el cas de dues, no siguen empreses associades a l'entitat beneficiària i no formen part de la seua junta directiva o consell d'administració, ni tinguen drets de vot superiors al 50 %.

4. L'elecció entre les ofertes presentades haurà de recaure en la més econòmica i, en cas contrari, s'haurà de justificar amb un informe. L'IVF podrà requerir un informe de valoració de l'obra, el servei o el subministrament de què es tracte a càrrec d'un expert independent, si la proposta triada pel sol·licitant supera en més d'un 25 % el preu de l'oferta més econòmica, quan a la vista de la justificació que aporte el sol·licitant, expressament referida a aquesta decisió, siga possible apreciar que el principi d'objectivitat s'ha pogut veure afectat en la decisió adoptada. En aquest cas, es considerarà com a despesa finançable elegible l'import més baix entre el de la factura aportada i el del valor de taxació.

5. En el supòsit de despeses recurrents d'explotació, com ara serveis externs, matèries primeres, mercaderies i subministraments, l'IVF acumularà l'import de les factures emeses pel mateix proveïdor i pel mateix concepte. El sol·licitant estarà exempt de presentar les tres ofertes preceptives si acredita que el preu d'adquisició unitari és inferior o igual al preu mitjà corresponent als dotze mesos anteriors a la data de la sol·licitud, incrementat en un 10 %.



Tretzé. Característiques dels préstecs bonificats de l'IVF



1. El valor nominal del préstec se situarà entre 25.000 i 5.000.000 d'euros, sense que puga superar el 80 % de l'import de les despeses finançables elegibles.

2. El termini d'amortització del finançament bonificat se situarà entre un mínim de cinc anys i un màxim de deu anys, amb possibilitat d'un període de carència d'amortització de capital de fins a dos anys, inclòs en el termini.

3. El tipus d'interés nominal del finançament bonificat (TINFB) s'obtindrà com a suma del tipus d'interés euríbor a un any, amb límit inferior 0 % i un marge que es determinarà segons la qualificació creditícia de l'operació:



Qualificació Marge (%)

AA/A 0,00

BBB 0,25

BB 0,50

B+ 1,00





Nota: Encara que l'operació compte amb aval financer, bé siga aquest per import inferior o per import equivalent al 100 % del valor nominal del préstec, s'aplicarà el tipus d'interés bonificat corresponent a la qualificació creditícia del sol·licitant.

4. Si el sol·licitant té el seu domicili social o establiment de desenvolupament d'activitat en algun dels municipis afectats pel temporal de pluges, fenòmens costaners i vents, ocorregut a la Comunitat Valenciana entre l'11 i el 14 de setembre de 2019, segons el que es disposa en el Decret 196/2019, de 20 de setembre, del Consell (núm. 8639 / 20.09.2019), l'Institut aplicarà una reducció de 25 punts bàsics en el tipus d'interés nominal del finançament bonificat (TINFB), amb límit inferior 0 %.

5. Si el sol·licitant té el seu domicili social o establiment de desenvolupament d'activitat en un dels municipis en risc de despoblament esmentats a l'Annexe de la Resolució de 15 d'abril de 2019, de la Presidència de la Generalitat, sobre l'assignació de la línia específica del Fons de Cooperació Municipal per a la Lluita contra el Despoblament dels Municipis de la Comunitat Valenciana, el tipus d'interés nominal del finançament bonificat (TINFB) s'obtindrà com a suma del tipus d'interés EURIBOR a un any, amb límit inferior 0 %, i un Marge igual al 0 %.

6. L'Euribor es revisarà anualment el 15 de desembre i les liquidacions d'interessos seran trimestrals els dies 15 de març, juny, setembre i desembre. Els préstecs s'amortitzen per trimestres vençuts, transcorregut el període de carència, si escau, i coincidint amb les liquidacions dels interessos.

7. En les operacions atorgades a l'empara d'aquesta convocatòria no s'aplicaran comissions d'obertura ni cancel·lació dels préstecs, sense perjudici del que s'estableix en els articles 23 i 24.

8. Els préstecs incorporen un tram no reembossable (TNR) equivalent al 5 % del valor nominal. L'import del tram no reembossable romandrà constant fins al final de la vida del préstec, moment en què serà aplicable, amb les excepcions que es deriven de les condicions de revocació de la bonificació, establides en els articles 23 i 24. No obstant això, en el cas que, per les circumstàncies assenyalades en els articles 18, 19 i 20, es produïra una variació o bé en el valor nominal del préstec, o bé en el termini de l'operació, l'IVF reestimaria l'import del tram no reembossable, sense perjuí de l'establert a l'article 19.5.





Catorzé. Normativa sobre ajudes d'estat i càlcul de l'ajuda implícita equivalent

1. Els projectes objecte de finançament a l'empara d'aquesta convocatòria han d'adequar-se al que es preveu en a) el Reglament (CE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a les ajudes de minimis, o el Reglament (UE) núm. 360/2012, de 25 d'abril, i b) l'article 17 de la secció 2 «Ajudes a les PIME» del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió.

2. A l'efecte de l'aplicació de la normativa europea en matèria d'ajudes d'estat, i una vegada establides les condicions financeres del préstec, així com l'import, el termini i les garanties d'aquest, els serveis tècnics de l'IVF calcularan l'ajuda implícita equivalent, que serà igual a l'estalvi de la càrrega financera que suposa per als beneficiaris respecte a un préstec alternatiu a preus de mercat.

3. Per tal de calcular l'ajuda implícita equivalent es tindran en consideració els conceptes següents:

a. La diferència entre el tipus d'interés aprovat per a l'operació i el tipus d'interés de referència, que resultaria d'aplicar la Comunicació de la Comissió Europea relativa a la revisió del mètode de fixació de la taxa de referència i actualització (DOUE C 14, de 19.1.2008).

b. El tram no reembossable del préstec, calculat segons el que estableix aquesta convocatòria.

4. Quant al tipus de referència establida per l'esmentada Comunicació de la Comissió Europea (DOUE C 14, de 19.1.2008), i d'acord amb l'article 10.3 que impedeix a l'IVF concedir finançament subordinat a l'empara d'aquesta convocatòria, els serveis tècnics de l'IVF calcularan el tipus de referència com a suma del tipus d'interés euríbor a un any i el marge previst per la Comunicació de la Comissió Europea (DOUE C 14, de 19.1.2008) per a la categoria de qualificació creditícia del sol·licitant de finançament:



LGD

Rating <30 % >=30 %

A 0,60 % 0,75 %

BBB 0,75 % 1,00 %

BB 1,00 % 2,20 %

B 2,20 % 4,00 %





5. Tenint en compte que les SGRs espanyoles no compten amb qualificacions creditícies externes, els serveis tècnics de l'IVF determinaran el tipus d'interés de referència de les operacions avalades per les SGRs, en funció dels tipus d'interés incorporats als convenis de finançament subscrits per aquestes entitats amb els bancs privats. En aquest sentit, i després de revisar els convenis de finançament subscrits per AFIN-SGR amb les entitats financeres que operen en territori valencià, l'IVF assigna una qualificació BB a les operacions avalades per la SGR, amb LGD igual al 45 %. En cas que l'operació compte amb una contragarantia de la Companyia Espanyola de Reafinançament (CERSA, l'IVF considerarà una reducció de la LGD de l'operació d'acord amb el percentatge reavalat del valor nominal del préstec..

6. En cas que l'operació incorpore aval financer per import inferior al 100 % del valor nominal i els interessos ordinaris del préstec, s'aplicarà la mateixa aproximació proposada en el paràgraf anterior. Es conservarà la qualificació creditícia del client i s'estimarà a la baixa la LGD de l'operació en funció del percentatge reavalat del valor nominal del préstec i de la qualificació creditícia de l'avalista.

7. En el marc d'un projecte d'inversió cofinançat amb entitats financeres privades, l'IVF podrà utilitzar com a tipus d'interés de referència el tipus d'interés més elevat dels aplicats per les entitats cofinançadores en transaccions pari passu. A aquests efectes, per a que una operació de cofinançament siga considerada pari passu hauran de complir-se les condicions següents:

a. El finançament bancari complementari s'ha atorgat al mateix temps que el de l'IVF, o en un lapse en el qual no han canviat materialment les condicions financeres del client.

b. Les condicions de l'operació són les mateixes per a l'IVF que per als bancs privats que cofinancen el projecte d'inversió, en termes de termini, garanties, carències i calendari de venciments.

c. El finançament atorgat per la banca privada és substancial, i no simbòlica o marginal, en el conjunt del projecte d'inversió finançat.



d. La posició de partida tant de l'IVF com de la/les entitat/s financera/es privada/es és comparable, en el sentit que:

i. El risc previ de l'IVF respecte del client és d'una quantia similar.



ii. El préstec genera les mateixes sinergies en un cas i l'altre, i els costos de transacció que ha d'assumir el client per qualsevol circumstància concreta són similars en les operacions signades amb l'IVF i en les signades amb l'entitat o entitats financeres que cofinancen el projecte d'inversió.

8. L'import de l'ajuda implícita equivalent es calcularà actualitzant els imports bonificats al seu valor en el moment en què es concedisca el finançament. El tipus d'interés que haurà d'emprar-se a l'efecte d'actualització serà el tipus d'actualització aplicable en el moment en què es concedisca l'ajuda, conformement a la Comunicació de la Comissió Europea (DOUE C 14, de 19.1.2008).

9. En el cas que els costos subvencionables s'acullen a l'article 17 de la secció 2 «Ajudes a les PIME» del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió, la intensitat de l'ajuda no haurà d'excedir:

a. El 20 % dels costos subvencionables en el cas de les petites empreses.

b. El 10 % dels costos subvencionables en el cas de les mitjanes empreses.

L'import d'aquestes ajudes no podrà excedir en cap cas els 7,5 milions d'euros per empresa i projecte d'inversió, sense que aquest llindar puga ser eludit per mitjà de la divisió artificial dels règims d'ajudes o dels projectes d'ajuda.

En cas de superar aquests límits, la proposta que s'eleve a l'òrgan competent per a l'aprovació del finançament haurà de minorar el tram no reembossable i, en el seu cas, la bonificació del tipus d'interés, per a ajustar l'import de l'ajuda implícita equivalent del préstec a aquests límits.

10. En el cas que els costos subvencionables s'acullen al Reglament (CE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a les ajudes de minimis, l'import total de les ajudes de minimis que es pot atorgar a una única empresa no podrà excedir els 200.000,00 euros durant qualsevol període de tres exercicis fiscals (l'actual i els dos anteriors), o els 100.000,00 euros en el cas de les empreses que operen en el sector del transport de mercaderies per carretera. Aquestes quantitats estan expressades en termes bruts, és a dir, abans de qualsevol deducció en concepte de fiscalitat.

En el cas de fusions o adquisicions d'empreses, totes les ajudes de minimis atorgades anteriorment a qualsevol de les empreses que es fusionen es tindran en compte per a determinar si l'atorgament d'una nova ajuda de minimis a la nova empresa o a l'empresa adquirent supera el límit màxim pertinent.

No podran ser beneficiàries de les línies i els programes de finançament bonificat, acollits al Reglament (UE) 1407/2013, de 18 de desembre, les següents:

a. Les empreses que operen en els sectors de la pesca i l'aqüicultura, regulat pel Reglament (CE) núm. 104/2000 del Consell.

b. Les empreses que operen en el sector de la transformació i comercialització de productes agrícoles en els casos següents:

i. Quan l'import de l'ajuda es determine en funció del preu o de la quantitat de productes d'aquest tipus adquirits a productors primaris o comercialitzats per les empreses interessades.

ii. Quan l'ajuda estiga supeditada al fet que una part o la totalitat de l'ajuda repercuteix en productes primaris (llauradors).

c. Les activitats relacionades amb l'exportació a tercers països o estats membres, és a dir, les ajudes directament vinculades a les quantitats exportades, a l'establiment i a l'explotació d'una xarxa de distribució o a altres despeses corrents vinculades a l'activitat exportadora.



d. Les ajudes condicionades a la utilització de productes nacionals en lloc d'importats.

e. Tampoc podran aprovar-se sol·licituds de finançament bonificat a l'empara del Reglament 1407/2013 per a les empreses dedicades a la producció primària de productes agrícoles.



Quinzé. Acumulació del finançament bonificat atorgat per l'IVF a l'empara d'aquesta convocatòria amb altres ajudes i subvencions



1. La bonificació atorgada per l'IVF a l'empara d'aquesta convocatòria, que estiga subjecta al Reglament 651/2014 de la Comissió de 17 de juny de 2014, podrà acumular-se amb les següents:

a. Qualsevol ajuda estatal, sempre que es referisca a costos subvencionables identificables diferents als costos elegibles que han servit per a calcular els imports del finançament bonificat.

b. Qualsevol ajuda estatal, corresponent parcialment o totalment als mateixos costos elegibles, únicament si l'acumulació esmentada no supera la intensitat de l'ajuda o l'import d'ajuda més elevats aplicables a aquesta ajuda en virtut del Reglament (UE) núm. 651/2014 de la Comissió de 17 de juny de 2014 pel qual es declaren determinades categories d'ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat.

c. Ajudes acollides al Reglament de minimis, corresponents, parcial o totalment, als mateixos costos elegibles únicament si tal acumulació no supera la intensitat d'ajuda o l'import d'ajuda més elevada aplicable a aquesta ajuda en virtut del Reglament 651/2014 de la Comissió de 17 de juny de 2014 pel qual es declaren determinades categories d'ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat.

2. La bonificació atorgada per l'IVF a l'empara d'aquesta Convocatòria, que estiga subjecta al Reglament (UE) 1407/2013 de la Comissió de 18 de desembre, podrà acumular-se amb les ajudes de minimis concedides conformement al Reglament (UE) núm. 360/2012 de la Comissió fins al límit màxim establit en aquest últim Reglament. També podrà acumular-se amb ajudes de minimis concedides conformement a altres reglaments de minimis fins al límit màxim pertinent que s'estableix en l'article 3, apartat 2, del Reglament 1407/2013.

3. Les ajudes de minimis no s'acumularan amb cap ajuda estatal en relació amb les mateixes despeses subvencionables o amb ajuda estatal per a la mateixa mesura de finançament de risc, si aquesta acumulació excedira de la intensitat d'ajuda o de l'import d'ajudes superior corresponent fixat en les circumstàncies concretes de cada cas per un reglament d'exempció per categories o una decisió adoptats per la Comissió. Les ajudes de minimis que no es concedisquen per a costos subvencionables específics, ni puguen atribuir-se a costos subvencionables específics podran acumular-se amb altres ajudes estatals concedides en virtut d'un reglament d'exempció per categories o d'una decisió adoptats per la Comissió.



Setzé. Aprovació del finançament bonificat

1. Una vegada avaluades les sol·licituds en els termes previstos en l'article 10 d'aquesta convocatòria, l'òrgan competent de l'IVF decidirà sobre l'aprovació o no del finançament bonificat.

2. L'aprovació determinarà amb exactitud les condicions financeres de l'operació, que hauran de ser acceptades expressament pel sol·licitant i seran immodificables en la formalització del contracte de préstec, a excepció del que es disposa en els articles 18.4, 19, 20, 23 i 24 d'aquesta convocatòria; així com l'import i, en el seu cas, la intensitat de l'ajuda concedida calculats de conformitat amb la normativa europea d'aplicació.



Desseté. Formalització del contracte de préstec

1. Després de l'aprovació del finançament bonificat, s'haurà de formalitzar entre l'IVF i el sol·licitant-beneficiari el contracte de préstec en un document públic, el qual tindrà tots els efectes a partir de la signatura entre les parts.

2. El contracte de préstec haurà d'incloure tots els requisits específics d'aquest, derivats de l'aplicació d'aquesta convocatòria, així com les condicions particulars amb vista a l'execució del mateix (disposició dels fons, amortitzacions anticipades, justificació de l'aplicació dels fons rebuts, facultats de control per part de l'IVF, import i, en el seu cas, intensitat de l'ajuda calculats de conformitat amb la normativa europea en matèria d'ajudes d'estat).



3. Els contractes de préstec mitjançant els quals es formalitzen les operacions de finançament se sotmetran al dret privat.



Dihuité. Disposició dels fons

1. El desembossament dels préstecs serà en una sola vegada o en desembossaments parcials.

2. El termini màxim per a disposar i, si escau, el nombre màxim de disposicions parcials serà l'establit en l'aprovació del finançament bonificat i es traslladarà sense modificació al contracte de préstec. Aquest termini no podrà excedir el període de carència en l'amortització del préstec, llevat d'una autorització expressa per part del director general de l'IVF, segons el que disposa l'article 19.

3. El desembossament es farà a sol·licitud del prestatari. Com a regla general, abans d'executar el desembossament, l'IVF requerirà la presentació de factures, informes d'auditoria o altres documents de valor probatori equivalent que justifiquen l'actuació realitzada. En sol·licitar el desemborsament, l'acreditat certificarà amb la seua signatura electrònica que les còpies dels documents aportats com a justificants constitueixen una còpia fidel dels documents originals. No obstant això, l'Institut podrà anticipar fins a un 25 % del valor nominal del préstec abans de disposar dels documents justificatius de l'actuació realitzada, d'acord amb el que establisca l'acord d'atorgament del préstec.

4. Transcorregut el termini màxim de disposició sense que es dispose de la totalitat dels fons, l'import del préstec quedarà fixat en la quantia disposada de manera efectiva. En aquest cas, l'IVF emetrà una resolució que modificarà l'acord d'atorgament del finançament bonificat i anul·larà el compromís per la part no disposada, i s'ajustarà l'import de l'ajuda implícita equivalent al resultant de l'import disposat de manera efectiva.



Dinové. Modificació de les condicions del finançament bonificat



1. En cas que sorgisquen circumstàncies degudament justificades que alteren les condicions que figuren en l'atorgament del finançament bonificat, el beneficiari podrà sol·licitar la modificació d'aquest.



2. A més del supòsit regulat a l'article 18.4 d'aquesta convocatòria, els supòsits en els quals es resultarà possible modificar les condicions inicials del finançament atorgat són:

a. Canvis de titularitat, operacions de transformació societària, fusió o escissió, sempre que el nou titular continue complint tots els requisits generals i específics establits en aquesta convocatòria.



b. Ampliació del termini d'amortització del préstec que derive de circumstàncies sobrevingudes i que foren imprevisibles amb un comportament diligent del beneficiari en el moment en què va tindre lloc l'atorgament del finançament, o que, tot i ser previsibles, foren inevitables.

En cap cas es considerarà com a causa justificativa de l'ampliació del termini d'amortització la situació econòmica del beneficiari.

c. Ampliació del termini de disposició, amb una sol·licitud prèvia motivada per part del beneficiari, i sempre que això no implique una alteració de les quotes anuals d'amortització del principal de l'operació.

3. Per a valorar la procedència de la modificació sol·licitada, els serveis tècnics de l'IVF podran requerir la informació i la documentació que consideren convenient i hauran d'informar favorablement, si escau, la modificació sobre la base de les raons oferides pel beneficiari.



4. En tot cas, no es podrà modificar l'atorgament del finançament bonificat si les circumstàncies al·legades per a justificar la procedència de la modificació hagueren determinat en aquell moment la desestimació de la sol·licitud.

5. Les modificacions dels préstecs no podran suposar en cap cas un increment de l'import de l'ajuda implícita equivalent establida en l'aprovació del finançament bonificat.

6. Una vegada aprovada la modificació de l'acord aprovatori del finançament bonificat s'haurà de formalitzar l' addenda corresponent al contracte de préstec, en un document públic, que es farà a l'empara del que estableix l'article 17 d'aquesta convocatòria.



Vinté. Rectificació d'errors

L'IVF podrà rectificar d'ofici l'acord d'atorgament del finançament bonificat quan dels elements que hi figuren es deduïsca l'existència d'un error material, de fet o aritmètic.



Vint-i-uné. Seguiment i control ordinari

1. Quan finalitze el projecte, el beneficiari del finançament bonificat haurà de facilitar informació relativa al compliment de l'objecte i la finalitat del finançament atorgat i haurà de remetre una memòria tècnica final que detallarà els resultats assolits com a conseqüència de l'execució del projecte, en la qual haurà de consignar les desviacions registrades entre la despesa executada de manera efectiva i la despesa pressupostada inicialment, i haurà de desglossar la informació per partides de despesa i inversió. Per requeriment de l'IVF, la memòria tècnica final podrà incorporar un informe elaborat per un expert independent sobre el compliment dels objectius del projecte finançat.

2. L'IVF comprovarà la justificació adequada de l'aplicació de les quantitats rebudes, la realització de l'activitat o el compliment de la finalitat que determina l'atorgament del finançament bonificat, així com si ha pogut haver-hi alguna concurrència amb altres subvencions no compatibles amb aquella.

3. La comprovació administrativa de la justificació documental de la inversió per a la qual s'ha concedit el finançament bonificat es durà a terme per mitjà de la revisió de factures, informes d'auditoria o altres documents que justifiquen l'actuació feta d'acord amb els procediments de control vigents en l'IVF.

4. L'IVF farà actuacions específiques de control com a conseqüència de denúncies o de l'existència d'indicis de frau o irregularitats en l'execució de l'activitat finançada a l'empara d'aquesta convocatòria.



5. El Consell General de l'Institut Valencià de Finances, o l'òrgan d'administració que tinga delegada aquesta funció, aprovarà el Pla d'Informació i Control que haurà d'integrar-se com a annex en els contractes de préstec que es formalitzen entre l'IVF i els beneficiaris del finançament bonificat. Els procediments inclosos en el Pla seran vinculants per a aquests últims i el seu incompliment serà causa de venciment anticipat del contracte de préstec i de reembossament total de l'import percebut (inclòs el tram no reembossable, en el seu cas), dels interessos bonificats i el corresponent interés legal.

6. En finalitzar el projecte, l'IVF incorporarà al compte justificatiu:

a. La memòria tècnica remesa per l'empresa en el moment de sol·licitar el finançament.

b. La memòria tècnica final remesa pel beneficiari.

c. Una relació classificada de les despeses i les inversions de l'activitat, amb la identificació del creditor i del document, l'import, la data d'emissió i, si escau, la data de pagament.

d. Una relació detallada dels desembossaments amb identificació de la data de pagament.

e. Les resolucions del director general de l'IVF de modificació de l'acord de concessió del finançament bonificat, conformement als articles 18.4,19 i 20 d'aquesta convocatòria.

f. Els justificants de despesa, incloses, si escau, les tres ofertes d'empreses proveïdores de subministraments o serveis, així com els informes requerits per l'IVF per tal de justificar adequadament la despesa.

g. Els justificants de despesa, incloent si escau les tres ofertes d'empreses proveïdores de subministraments o serveis, així com els informes requerits per l'IVF a fi de justificar adequadament la despesa.



h. Els justificants de pagament.

i. Un certificat emés per un taxador independent degudament acreditat i inscrit en el registre oficial corresponent, en el cas d'adquisició de béns immobles.

j. Declaració responsable, aportada pel sol·licitant en el moment de la signatura del contracte de préstec, d'altres ajudes, subvencions, ingressos o recursos públics que hagueren obtingut o sol·licitat en l'exercici en curs i els dos exercicis immediatament anteriors, distingint aquelles atorgades per a finançar els mateixos costos subvencionables que els presentats a l'IVF per a la justificació del projecte.



Vint-i-dosé. Control extern

1. Al marge del seguiment i control ordinari que faça l'IVF, els beneficiaris del finançament bonificat atorgat per l'IVF quedaran subjectes al control financer que corresponga a la Intervenció General de la Generalitat, així com a les actuacions de comprovació previstes en la normativa de la Sindicatura de Comptes o altres òrgans competents.



2. En el contracte de préstec que es formalitze entre l'IVF i el sol·licitant-beneficiari haurà de constar el sotmetiment exprés d'aquest a les facultats de comprovació i control extern dels organismes esmentats en l'apartat anterior.

3. La negativa o la obstrucció a les tasques de control de la Intervenció General de la Generalitat Valenciana o de la Sindicatura de Comptes serà causa d'un venciment anticipat del contracte de préstec i del reembossament total de l'import percebut (inclòs el tram no reembossable, si escau), dels interessos bonificats i el corresponent interés legal.





Vint-i-tresé. Revocació unilateral de la bonificació a instàncies de l'IVF

1. El contracte de préstec que es formalitze haurà de reconéixer expressament la facultat que tindrà l'IVF de declarar unilateralment la revocació de la bonificació quan es produïsca algun dels supòsits següents:

a. L'impagament de dues liquidacions consecutives de capital i/o interessos d'acord amb el pla de venciments previst en el contracte de préstec.

b. La novació a instàncies del prestatari del préstec subscrit amb l'IVF que modifique la qualificació del risc creditici d'acord amb el sistema intern d'anàlisi de riscos de l'IVF. En aquest supòsit, i sempre que l'empresa puga acreditar el compliment dels objectius del projecte que va donar lloc a la concessió del finançament bonificat, es revocarà únicament la bonificació pendent de meritar, quedant consolidada la bonificació meritada, inclosa si escau la part reportada del tram no reembossable, fins a la data de la novació del préstec.



2. Així mateix, seran causes de revocació unilateral de la bonificació:

a. Obtenció del finançament bonificat falsejant les condicions requerides per a fer-ho o ocultant les que ho haurien impedit.

b. Incompliment total o parcial de l'objectiu, de l'activitat, del projecte o la no adopció del comportament que fonamenten la concessió del finançament bonificat.

c. Incompliment de l'obligació de justificació, o justificació insuficient, en els termes previstos en aquesta convocatòria.

d. Resistència, excusa, obstrucció o negativa a les actuacions de comprovació i control financer previstes en aquesta convocatòria, així com l'incompliment de les obligacions comptables, registrals o de conservació de documents quan d'aquest incompliment es derive la impossibilitat de verificar l'ús donat als fons percebuts, el compliment de l'objectiu o la realitat i la regularitat de les activitats objecte del finançament bonificat.

e. Incompliment de les obligacions imposades en l'aprovació del finançament bonificat sempre que afecten o es referisquen a la manera en què s'han d'assolir els objectius, dur a terme l'activitat, executar el projecte o adoptar el comportament que fonamenta la concessió del finançament.

f. Incompliment de les obligacions per part dels beneficiaris, diferents dels anteriors, quan d'això es derive la impossibilitat de verificar l'ús donat als fons percebuts, el compliment de l'objectiu o la realitat i la regularitat de les activitats objecte del finançament bonificat o la concurrència de la bonificació amb altres ajudes, ingressos o recursos públics que resulten incompatibles amb el finançament.



g. L'adopció d'una decisió de recuperació per part de la Comissió Europea de la qual es derive una necessitat de reintegrament.

3. El contracte de préstec haurà d'incloure expressament les causes de revocació unilateral de la bonificació a instàncies de l'IVF previstes en els apartats anteriors d'aquest article, que estableixen expressament que, en el moment en què a l'IVF li consten de manera fefaent les circumstàncies fàctiques indicades, suspendrà immediatament la disposició dels fons pendents.

4. Al mateix temps, el contracte haurà de preveure una condició resolutòria susceptible de ser activada per l'IVF en el moment en què li consten fefaentment les circumstàncies expressades, així com una clàusula penal en virtut de la qual, si es produeix la revocació de la bonificació per les causes esmentades, el beneficiari haurà de reintegrar el total de l'import bonificat, inclòs el tram no reembossable, si escau, els interessos bonificats i els interessos legals resultants, sense perjudici del que estableix l'article 23.1 b.



Vint-i-quatré. Cancel·lació anticipada del préstec i renúncia al finançament bonificat

Els beneficiaris podran sol·licitar la cancel·lació anticipada total o parcial del préstec una vegada formalitzat. En tals casos, l'acreditat consolidarà la bonificació meritada fins al moment de la cancel·lació anticipada, inclosa si escau la part reportada del tram no reembossable, renunciant a la bonificació pendent de meritar per la part del préstec cancel·lada anticipadament des del moment de la cancel·lació fins a la data de venciment de l'operació.



Vint-i-cinqué. Publicitat del finançament bonificat

Si s'accepta el finançament bonificat, el beneficiari autoritza l'IVF a donar publicitat a tercers del préstec concedit, a través de la Base de dades nacional de subvencions, dels comptes anuals de l'IVF o de qualsevol altre mitjà que l'Institut considere oportú.



Vint-i-sisé. Eficàcia

Aquesta convocatòria començarà a tindre efectes a partir de l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i en el web de l'IVF. La publicació d'aquesta Convocatòria al Diari Oficial de la Generalitat Valenciana deixa sense efecte la línia de finançament «IVF-Pime» recolzada pel pressupost de la Generalitat Valenciana per a l'exercici 2019. Totes les sol·licituds de finançament rebudes per l'IVF a l'empara de l'esmentada línia de finançament, per a les qual no hi haguera resolució de concessió o desestimació a la data de publicació d'aquesta Convocatòria al Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, s'acolliran de manera automàtica a la present Convocatòria.





València, 11 de febrer de 2020.– El director general de l'Institut Valencià de Finances: Manuel Illueca Muñoz.

Mapa web