Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDRE 6/2018, de 4 d'abril, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual es regula la prova perquè les persones majors de vint anys puguen obtindre directament el títol de Batxiller a la Comunitat Valenciana.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 8268 de 06.04.2018
Número identificador:  2018/3424
Referència Base de Dades:  003414/2018
 



ORDRE 6/2018, de 4 d'abril, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual es regula la prova perquè les persones majors de vint anys puguen obtindre directament el títol de Batxiller a la Comunitat Valenciana. [2018/3424]

Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

Article 2. Finalitat i referent curricular

Article 3. Convocatòria i presentació de sol·licituds

Article 4. Requisits de les persones participants

Article 5. Llistes de les persones admeses i excloses en la prova

Article 6. Estructura de la prova

Article 7. Equivalències de la prova i consignació d'exercicis de la prova superats amb anterioritat

Article 8. Sessions de la prova

Article 9. Procediment per a l'execució de la prova

Article 10. Persones participants amb diversitat funcional

Article 11. Tribunals i seus de la prova

Article 12. Procediment d'avaluació i qualificació de la prova



Article 13. Actes d'avaluació

Article 14. Procediment de reclamació de les qualificacions

Article 15. Certificacions expedides pels tribunals

Article 16. Expedició del títol de Batxiller

Article 17. Equivalències entre els exercicis de la prova amb qualificació positiva i les matèries de Batxillerat en règim nocturn o a distància



Article 18. Procediments administratius finals

Disposició addicional única. Clàusula de no generació de despeses

Disposició transitòria única. Cas específic per al reconeixement d'equivalència de les persones aspirants que estiguen en possessió d'un títol de Tècnic de Formació Professional o d'un títol de Tècnic dels Ensenyaments Professionals de Música o Dansa

Disposició derogatòria única. Derogació normativa

Disposicions finals

Primera. Facultat per a l'aplicació i el desplegament

Segona. Entrada en vigor





PREÀMBUL



La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, en l'article 1.d estableix com a principi del sistema educatiu la concepció de l'educació com un aprenentatge permanent que es duu a terme al llarg de tota la vida.

Així mateix, l'article 69.4 disposa que les administracions educatives, en l'àmbit de les seues competències, organitzaran periòdicament proves per a obtindre directament el títol de Batxiller, sempre que les persones aspirants demostren haver aconseguit els objectius establits en l'article 33 de la mateixa llei orgànica, així com els establits en els aspectes bàsics del currículum. Per a presentar-se a les proves per a l'obtenció del títol de Batxiller cal haver complit vint anys.



A més, les administracions educatives han de vetlar perquè s'adopten les mesures necessàries per a garantir la igualtat d'oportunitats, la no discriminació i l'accessibilitat universal de les persones amb discapacitat que s'hi presenten.

A l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, la disposició addicional segona del Decret 87/2015, de 5 de juny, del Consell, pel qual s'estableix el currículum i es desplega l'ordenació general de l'Educació Secundària Obligatòria i el Batxillerat a la Comunitat Valenciana, determina que en tot allò relacionat amb l'educació de persones adultes cal ajustar-se tant al que disposen els articles 68 i 69 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, com a la disposició addicional quarta del Reial decret 1105/2014.

El mateix Decret 87/2015, en l'article 33, estableix que l'alumnat que esgote el límit de quatre cursos, en cursos consecutius o no consecutius, sense haver superat totes les matèries de Batxillerat en règim ordinari, només pot continuar els estudis en els règims de Batxillerat per a persones adultes, nocturn o a distància, o presentar-se a les proves per a obtindre directament el títol de Batxiller a què es refereix l'article 69.4 de la Llei orgànica 2/2006. És per això que la disposició addicional segona indica que en les proves per a obtindre directament el títol de Batxillerat, que s'organitzaran de manera diferenciada segons les modalitats de Batxiller, la conselleria competent en matèria d'educació ha de determinar les parts que es consideraran superades per a les persones adultes que no hagen obtingut el títol després de cursar els ensenyaments de Batxillerat en règim ordinari, nocturn o a distància.



Fins a l'actualitat aquesta prova ha sigut organitzada segons el que disposa l'Ordre 1/2012, de 4 de gener, de la Conselleria d'Educació, Formació i Ocupació, que regula la prova per a persones majors de vint anys per a l'obtenció directa del títol de Batxiller a la Comunitat Valenciana.

Els canvis curriculars en els ensenyaments de Batxillerat introduïts a l'Estat espanyol per la Llei orgànica 2/2006, i per la modificació posterior establida per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, i desplegats amb posterioritat, dins l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, pel Decret 87/2015, de 5 de juny, fan que siga necessari adaptar aquesta normativa a l'organització actual del currículum de Batxillerat. Així mateix, hom considera suficientment justificat el fet de promulgar aquesta ordre per a acomodar el procediment d'inscripció a la prova al mecanisme telemàtic previst i per la necessitat d'ajustar les equivalències actuals aplicables per a la convalidació dels exercicis de les diverses parts de la prova.



En aquest sentit, d'acord amb l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, la modificació normativa proposada s'ajusta als principis de necessitat i eficàcia, ja que està justificada per una raó d'interés general, conté una identificació clara dels fins perseguits i és l'instrument més adequat per a garantir la seua consecució.



I finalment, de conformitat amb el principi de transparència, està garantit l'accés senzill, universal i actualitzat a aquesta, així com la participació activa en la seua elaboració dels potencials destinataris per mitjà de la substanciació dels tràmits de consulta pública prèvia i negociació en la Mesa Sectorial d'Educació.

Per tot això, vista la proposta del director general de Política Educativa amb data de 29 de març de 2018 i de conformitat amb aquesta proposta, en virtut de les competències que atribueixen a la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, l'article 28.e de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell; l'article 6 del Decret 7/2015, de 29 de juny, del president de la Generalitat, pel qual es determinen les conselleries en què s'organitza l'Administració de la Generalitat; l'article 7 del Decret 186/2017, de 24 de novembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport; i la disposició final primera del Decret 87/2015, de 5 de juny, del Consell; emesos l'informe de l'Advocacia General de la Generalitat i el dictamen del Consell Escolar de la Comunitat Valenciana, i conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana,





ORDENE



Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

Aquesta ordre té com a objectiu regular la prova per a persones majors de vint anys per a l'obtenció directa del títol de Batxiller en l'àmbit de gestió de la Comunitat Valenciana.



Article 2. Finalitat i referent curricular

1. La prova per a l'obtenció directa del títol de Batxiller per a persones majors de vint anys té com a finalitat verificar que les persones aspirants han assolit els objectius d'etapa de Batxillerat establits en l'article 33 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, així com els disposats en el Reial decret 1105/2014, de 26 de desembre, pel qual s'estableix el currículum bàsic de l'Educació Secundària Obligatòria i del Batxillerat.

2. La prova té com a referent curricular els objectius, els continguts, els criteris d'avaluació i les competències fixats en el Decret 87/2015, de 5 de juny, del Consell, pel qual s'estableix el currículum i es desplega l'ordenació general de l'Educació Secundària Obligatòria i del Batxillerat a la Comunitat Valenciana o norma que el substituïsca.





Article 3. Convocatòria i presentació de sol·licituds

1. La direcció general competent en matèria d'ordenació acadèmica durà a terme, mitjançant una resolució, una convocatòria única anual de la prova, que tindrà lloc al llarg del curs acadèmic corresponent.

2. La convocatòria anual, que serà publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, i als efectes informatius en la pàgina web de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, ha de contindre, si més no, els aspectes següents:

a) La data i les seus dels tribunals per a la realització de la prova.



b) La distribució temporal per a l'execució dels diferents exercicis de la prova.

c) El procediment i el termini de presentació de les sol·licituds d'inscripció.

3. Les persones adultes interessades a participar-hi han d'omplir i presentar la sol·licitud d'inscripció, disponible en l'espai habilitat dins la seu electrònica de la Generalitat Valenciana, d'acord amb el procediment administratiu i els terminis previstos per la resolució que convoca anualment la prova.



Article 4. Requisits de les persones participants

1. S'hi poden inscriure les persones que complisquen, com a mínim, vint anys l'any natural de la convocatòria per a la qual es matriculen.

2. No estar matriculat en ensenyaments de Batxillerat en cap dels règims, ordinari diürn, nocturn o a distància, en el moment d'efectuar la inscripció, i no haver anul·lat la matrícula després del 15 de gener del curs acadèmic en què es faça la prova.

3. No estar en possessió del títol de Batxiller en cap de les seues modalitats o itineraris, ni estar en possessió de cap titulació declarada equivalent als efectes acadèmics.

4. Per a la inscripció i execució de la prova les persones adultes participants han d'acreditar la seua identitat per mitjà de qualsevol d'aquests documents en vigor: document nacional d'identitat (DNI), la targeta de residència del número d'identitat d'estranger (NIE) o, en el cas de les persones estrangeres residents, el visat d'estudis o el passaport. En aquest últim cas, les persones adultes participants han de presentar el certificat d'empadronament acreditatiu de la residència.





Article 5. Llistes de les persones admeses i excloses en la prova

1. Les direccions territorials han de donar publicitat de la convocatòria anual amb l'explicitació del procediment i dels terminis d'inscripció, així com de les dates de realització de la prova.

2. Els directors o les directores territorials, d'acord amb el nombre de persones matriculades en la prova, han de determinar el nombre de tribunals que cal constituir i, en coordinació amb la direcció general competent en matèria d'ordenació acadèmica, han d'establir les localitats on es constituiran aquests tribunals.

3. Les direccions territorials competents en matèria d'educació han d'elaborar i publicar en l'espai electrònic habilitat a aquest efecte les llistes provisionals de persones admeses i excloses, amb indicació del tribunal assignat a cada persona inscrita. Aquesta assignació ha d'intentar respectar, per a cada participant, la demarcació territorial indicada com a preferent en el moment d'efectuar la sol·licitud d'inscripció.

4. Les persones inscrites que n'hagen resultat excloses poden al·legar i esmenar, dins el termini establit per la resolució anual a partir de la publicació de les llistes provisionals, els defectes per raó dels quals han resultat excloses.

5. Una vegada estudiades les diferents al·legacions i reclamacions, les direccions territorials competents han de publicar les llistes definitives de persones admeses en la prova. Amb aquest tràmit, es consideren resoltes les al·legacions i les reclamacions per part de la direcció territorial competent. La publicació per resolució posa fi a la via administrativa.

6. Els directors o les directores territorials d'Educació han de vetlar pel compliment del que estableix aquesta ordre i per a resoldre, en l'àmbit de la seua competència, els problemes que sorgisquen en la seua aplicació.



Article 6. Estructura de la prova

1. La prova per a l'obtenció directa del títol de Batxiller per a persones majors de vint anys es realitzarà de manera diferenciada segons les distintes modalitats o itineraris de Batxillerat, de manera que els exercicis de les diferents matèries tindran com a referència curricular els objectius, els continguts, les competències i els criteris d'avaluació que consten en el currículum vigent per a l'etapa de Batxillerat a la Comunitat Valenciana.

2. L'estructura de la prova és la que figura a l'annex I d'aquesta mateixa ordre.



Article 7. Equivalències de la prova i consignació dels exercicis de la prova superats amb anterioritat

1. Aplicació d'equivalències.

1.1. Equivalències dels exercicis de la prova amb les matèries de Batxillerat amb qualificació positiva cursades amb anterioritat.

a) A les persones inscrites que hagen cursat amb anterioritat estudis de Batxillerat i tinguen qualificació positiva en algunes de les matèries de Batxillerat, se'ls reconeixerà, si així ho sol·liciten, la superació dels exercicis corresponents de la prova actual, d'acord amb les equivalències establides a l'annex II d'aquesta ordre.

b) En el moment de formalitzar la inscripció a la prova, cada persona ha d'indicar en la sol·licitud si vol que se li reconeguen les equivalències corresponents a les matèries de Batxillerat cursades i superades amb anterioritat, per a la qual cosa cal aportar la certificació acadèmica de Batxillerat corresponent. Una vegada reconeguda aquesta equivalència, la qualificació consignada, d'acord amb el que indica l'article 12.6, es mantindrà sense possibilitat de modificar-la en convocatòries posteriors de la prova.

1.2. Equivalències dels exercicis de la prova amb els exercicis superats en aquesta mateixa prova en convocatòries anteriors d'acord amb l'Ordre 1/2012, de 4 de gener, de la Conselleria d'Educació, Formació i Ocupació, per la qual es regula la prova per a persones majors de vint anys per a l'obtenció directa del títol de Batxiller a la Comunitat Valenciana.

a) A les persones que hagen realitzat la prova per a persones majors de vint anys per a obtindre el títol de Batxiller en convocatòries anteriors i tinguen superats un exercici o més d'aquesta prova, d'acord amb l'Ordre 1/2012, se'ls reconeixerà, si així ho sol·liciten la superació dels exercicis corresponents de la prova actual, d'acord amb les equivalències establides a l'annex III d'aquesta ordre.



b) En el moment de formalitzar la inscripció a la prova, cada persona ha d'indicar en la sol·licitud si vol que se li reconeguen les equivalències corresponents als exercicis superats en convocatòries anteriors a la prova, per a la qual cosa cal aportar la certificació acreditativa de la superació dels exercicis. Una vegada reconeguda aquesta equivalència, la qualificació consignada, d'acord amb el que indica l'article 12.7, es mantindrà sense possibilitat de modificar-la en convocatòries de la prova posteriors.

1.3. Equivalències dels exercicis de la prova per a les persones aspirants que estiguen en possessió d'un títol de Tècnic o Tècnic Superior de Formació Professional o d'un títol de Tècnic dels Ensenyaments Professionals de Música o Dansa.

a) Les persones que estiguen en possessió d'un títol de Tècnic o Tècnic Superior de Formació Professional o d'un títol de Tècnic dels Ensenyaments Professionals de Música o Dansa, que opten a l'obtenció del títol de Batxiller de manera directa per mitjà de la prova regulada en aquesta ordre, han de superar els exercicis corresponents a les matèries troncals generals de Batxillerat i a les matèries de lliure configuració autonòmica, Valencià: Llengua i Literatura I i Valencià: Llengua i Literatura II, que estableix el Decret 87/2015, de 5 de juny. Per consegüent, aquestes persones han de realitzar els exercicis 1, 2, 3, 4 i 5 de l'annex I d'aquesta ordre.

b) En el moment de formalitzar la inscripció a la prova, cada persona ha d'indicar en la sol·licitud si es vol examinar només dels exercicis corresponents a les matèries troncals generals de Batxillerat i a les matèries de lliure configuració autonòmica, Valencià: Llengua i Literatura I i Valencià: Llengua i Literatura II, és a dir, els exercicis 1, 2, 3, 4 i 5, per a la qual cosa cal aportar el títol de Tècnic o Tècnic Superior de Formació Professional o el títol de Tècnic dels Ensenyaments Professionals de Música o Dansa, en aquest darrer cas acompanyat de la certificació acadèmica amb les qualificacions dels cursos cinqué i sisé de l'especialitat corresponent. Una vegada reconeguda aquesta condició, la qualificació consignada en els exercicis 6, 7 i 8, d'acord amb el que indica l'article 12.8, es mantindrà sense possibilitat de modificació en convocatòries posteriors de la prova.

2. Consignació d'exercicis de la prova actual superats amb anterioritat.

En cas que la persona aspirant haja superat un exercici o més de la prova actual però no la totalitat, la qualificació consignada en cada exercici, d'acord amb el que indica l'article 12.1, es mantindrà sense possibilitat de modificar-la en convocatòries posteriors de la prova. La persona aspirant ha de presentar la certificació acreditativa de la superació d'aquests exercicis.

3. Com a norma general, a fi que aquestes equivalències puguen ser reconegudes, cada persona aspirant interessada ha de consignar-ho en la casella corresponent de la sol·licitud d'inscripció i, en el moment de formalitzar aquesta sol·licitud, ha de presentar la documentació acadèmica acreditativa que corresponga, sense perjudici d'allò disposat a l'article 68 de la Llei 39/2015 d'1 d''octubre.

4. Les direccions territorials d'Educació, en primera instància, són les encarregades de supervisar aquesta documentació i de remetre a la presidència dels tribunals la documentació pertinent, a fi que, amb posterioritat, els tribunals constituïts en cada convocatòria puguen resoldre i fer constar en l'espai habilitat les sol·licituds d'equivalències, d'acord amb la documentació acadèmica acreditativa que haja aportat la persona aspirant.



Article 8. Sessions de la prova

La realització de la prova té lloc, si més no, durant dos dies, en sessions de matí i de vesprada, i la distribució horària per a l'execució dels diferents exercicis ha de quedar detallada en la convocatòria anual corresponent.



Article 9. Procediment per a l'execució de la prova

1. En cada convocatòria anual la direcció general competent en matèria d'ordenació acadèmica ha d'establir, amb la garantia suficient de confidencialitat i secret fins que aquesta prova no s'inicie, els mecanismes per a confeccionar i remetre els exercicis de la prova, el protocol d'instruccions de realització i les claus correctores d'avaluació als instituts d'educació secundària en què actuen els diversos tribunals constituïts.

2. Quan els centres reben els exercicis de la prova, el president o la presidenta del tribunal o el membre del tribunal en qui es delegue, el dia de la realització de la prova, ha de procedir al lliurament dels exercicis a les persones adultes participants, tot respectant l'horari establit en la convocatòria anual i les indicacions que figuren en el protocol d'instruccions per a l'execució de la prova.

3. Les direccions territorials d'Educació han d'arbitrar els procediments adequats a fi de garantir els processos d'organització general i d'aplicació i avaluació correctes de la prova en l'àmbit de la seua competència.



Article 10. Persones participants amb diversitat funcional

1. Les persones amb diversitat funcional física o sensorial, que tinguen el reconeixement oficial de la situació de discapacitat i que sol·liciten una adaptació de les condicions de realització de la prova, ho han d'indicar en el moment de fer la inscripció a la prova i han d'adjuntar a la sol·licitud d'inscripció un certificat acreditatiu del grau de discapacitat, expedit per l'administració competent.

2. A fi que l'Administració educativa preveja els recursos addicionals necessaris per al desenvolupament de la prova, la persona adulta amb diversitat funcional, ha d'indicar el tipus de discapacitat i especificar-hi les mesures o recursos addicionals que necessitarà.

3. Aquestes persones han de remetre a la Direcció Territorial d'Educació corresponent, com a documentació adjunta a la sol·licitud d'inscripció, la següent documentació justificativa de les causes que en motiven la petició:

a) Certificat de reconeixement de discapacitat que informe del grau de discapacitat reconegut de la persona participant.

b) Certificat emés per l'organisme acreditatiu corresponent que informe de les característiques de la discapacitat o, si escau, del trastorn que pateix la persona participant.

4. Les direccions territorials d'Educació han de notificar els casos en què cal atendre cada circumstància particular a la direcció general competent en matèria d'ordenació acadèmica per mitjà de la remissió d'una còpia de la documentació lliurada per cada persona participant a l'adreça electrònica habilitada a aquest efecte.



Article 11. Tribunals i seus de la prova

1. Les direccions territorials d'Educació, en coordinació amb la direcció general competent en matèria d'ordenació acadèmica, han de determinar les localitats en què es realitzarà la prova, tenint en compte les preferències de demarcació territorial sol·licitada per les persones inscrites, segons el que estableix l'article 5.3 d'aquesta ordre, i el nombre de tribunals a constituir en cada demarcació territorial.



2. En els cinc dies hàbils posteriors a l'acabament del període d'inscripció a la prova, cada direcció territorial ha de designar els membres dels tribunals, tants com siguen necessaris a fi que el nombre d'examinands corresponent a cada tribunal no siga superior a 100 persones o siga el menor nombre possible, i ha de determinar les seus respectives d'actuació, que en tot cas han de ser instituts d'educació secundària autoritzats per a impartir ensenyaments de Batxillerat.

3. La direcció dels instituts d'educació secundària que actuen com a seus de la prova per a l'obtenció directa del títol de Batxiller ha de col·laborar amb els tribunals facilitant-ne els mitjans per a la correcta realització i desplegament. Correspon al secretari o a la secretària del centre que actue com a seu, la custòdia dels exercicis de la prova realitzats i la tramitació corresponent a l'expedició dels títols de Batxiller de les persones participants que superen la prova.



4. Els tribunals tenen com a funcions:

a) La valoració de les sol·licituds d'equivalència amb un o més exercicis i, si escau, la seua concessió i consignació en l'acta d'avaluació de la prova.

b) La publicació de la relació alfabètica de participants del seu tribunal, amb indicació dels exercicis que ha de fer cada persona inscrita en la prova i de les equivalències concedides.

c) L'administració, la correcció i l'avaluació dels exercicis de la prova.

d) La proposta d'expedició de títol de Batxiller, per a les persones participants que hagen superat la totalitat dels exercicis de la prova, i l'expedició d'un certificat acreditatiu dels exercicis superats, per als qui no l'hagen superada en la seua totalitat.

e) Qualsevol altre extrem no arreplegat als apartats anteriors i directament relacionat amb el contingut de la seua funció.

5. Cada tribunal, que funciona a tots els efectes com a òrgan col·legiat en cadascuna de les seues actuacions, d'acord amb els articles 15 i següents de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, ha d'estar constituït per un president o presidenta, un secretari o secretària i tres vocals, tots aquests funcionaris de carrera pertanyents als cossos de catedràtics o de professorat d'ensenyament secundari i preferentment membres del claustre de professorat de l'institut d'educació secundària que actua com a seu del tribunal durant el curs acadèmic en què es realitza la prova. A més, aquest professorat ha d'haver impartit docència en Batxillerat, almenys durant un curs acadèmic dels dos últims, en alguna de les matèries relacionades amb els exercicis de què consta la prova.



6. La composició dels tribunals s'ha d'ajustar al principi de presència equilibrada de dones i homes, segons estableix la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes.



7. Els tribunals poden comptar amb personal col·laborador, fins a un màxim de cinc persones, pertanyent als cossos de catedràtics o de professorat d'ensenyament secundari, que siga especialista de les diverses matèries de Batxillerat relacionades amb els exercicis de la prova.



8. Les gratificacions per assistències a percebre pels membres dels tribunals i el personal col·laborador són les establides en el Decret 24/1997, d'11 de febrer, del Govern Valencià, modificat pel Decret 64/2011, de 27 de maig, del Consell, i pel Decret 95/2014, de 13 de juny, del Consell, sobre indemnitzacions per raó del servei i gratificacions per serveis extraordinaris, remuneracions susceptibles de ser revisades per tota aquella normativa posterior que així ho determine.





Article 12. Procediment d'avaluació i qualificació de la prova

1. Cadascun dels exercicis de què consta la prova s'ha de qualificar amb una puntuació numèrica entre 0 i 10 punts, sense decimals, i es consideren negatives les qualificacions inferiors a 5. Quan la persona aspirant no realitze algun exercici, s'ha de consignar com a No Presentat (NP) i la seua equivalència numèrica ha d'equivaldre al valor mínim establit per a aquesta etapa, és a dir, 0.

2. Atés que els exercicis de la prova consten de dues matèries, a l'hora de qualificar cal actuar de la manera següent:

a) En el cas de les matèries que no comporten continuïtat segons l'annex III del Reial decret 1105/2014, de 26 de desembre, reflectit a l'annex IV d'aquesta ordre, per a la superació de l'exercici caldrà obtindre una qualificació mínima de 4 en cada matèria. En aquest cas, la qualificació de l'exercici serà la mitjana aritmètica sense decimals de les qualificacions obtingudes en cadascuna de les matèries.

b) En el cas de les matèries que comporten continuïtat segons l'annex III del Reial decret 1105/2014, de 26 de desembre, reflectit a l'annex IV d'aquesta ordre, la qualificació de l'exercici serà aquella que s'hi obtinga.

3. Les persones aspirants que superen la totalitat dels exercicis de la prova, en qualsevol de les seues modalitats, obtindran el títol de Batxiller, que tindrà efectes laborals i acadèmics.

4. La nota mitjana de Batxillerat d'aquelles persones que superen la prova serà la mitjana aritmètica de les qualificacions de tots els exercicis, expressada amb dos decimals, arredonida a la centèsima més pròxima i, en cas d'equidistància, a la superior.

5. En el cas que la persona aspirant haja superat un o més exercicis de la prova actual però no la seua totalitat, la qualificació consignada en cada exercici, segons el que indica l'apartat 1 d'aquest mateix article, es mantindrà sense possibilitat de modificació en convocatòries posteriors de la prova.

6. En el cas que la persona aspirant haja acreditat la superació d'un o més exercicis de la prova, pel fet d'haver cursat amb anterioritat estudis de Batxillerat amb avaluació positiva en algunes matèries, segons les equivalències establides a l'annex II d'aquesta ordre, cal tindre en compte les qüestions següents:

a) Com a criteri general, a l'hora d'establir aquestes equivalències, és requisit imprescindible acreditar la superació de les dues matèries de Batxillerat que formen part de cada exercici d'acord amb l'annex II.



b) La qualificació de l'exercici equivalent és la mitjana aritmètica de les qualificacions obtingudes en les dues matèries superades de Batxillerat, que han de ser acreditades per mitjà de la certificació acadèmica corresponent de Batxillerat.

c) En el cas de les equivalències de l'annex II a consignar en l'exercici 8, cal tindre en compte aquests dos casos:

– Equivalència amb les matèries cursades i superades en Batxillerat: la qualificació a aplicar en aquest exercici és la mitjana aritmètica de la qualificació obtinguda en Batxillerat en les dues matèries específiques indicades per la persona aspirant en el moment de formalitzar la sol·licitud d'inscripció, que han de ser acreditades per mitjà de la certificació acadèmica corresponent de Batxillerat.

– Equivalència amb les matèries superades per circumstàncies particulars de convalidació: en aquest cas l'exercici 8 no s'ha de tindre en compte per al càlcul de la nota mitjana de Batxillerat obtinguda en la prova.

7. En el cas que la persona aspirant haja acreditat la superació d'un o més exercicis de la prova, pel fet d'haver superat en convocatòries anteriors exercicis de les proves per a l'obtenció del títol de Batxiller, regulada per l'Ordre 1/2012, de 4 de gener, segons les equivalències establides a l'annex III d'aquesta ordre, cal tindre en compte les qüestions següents:

a) Com a criteri general, la qualificació de cada exercici de la prova actual serà la que haja obtingut en els exercicis superats amb anterioritat d'acord amb l'annex III i així es mantindrà sense possibilitat de modificació en convocatòries posteriors de la prova.

b) En els casos de les persones participants que hagen aprovat els exercicis B i C en convocatòries anteriors de la prova d'acord amb l'Ordre 1/2012, de 4 de gener, a l'hora de consignar la qualificació de l'exercici 8 de la nova prova, tal com figura a l'annex III d'aquesta ordre, cal aplicar la qualificació més alta obtinguda en els exercicis B i C adés esmentats.

8. Cas que la persona aspirant haja acreditat la condició d'estar en possessió d'un títol de Tècnic o Tècnic Superior de Formació Professional o d'un títol de Tècnic dels Ensenyaments Professionals de Música o Dansa i, per consegüent, haja de superar només els exercicis corresponents a les matèries troncals generals de Batxillerat i a les matèries de lliure configuració autonòmica, Valencià: Llengua i Literatura I i Valencià: Llengua i Literatura II, és a dir, els exercicis 1, 2, 3, 4, i 5, la qualificació de la prova serà:

a) Cas que estiga en possessió d'un títol de Tècnic o Tècnic Superior de Formació Professional, els exercicis 6, 7 i 8 equivalents no s'han de tindre en compte per al càlcul de la nota mitjana de Batxillerat obtinguda en la prova i, per consegüent, la qualificació de la prova serà la mitjana aritmètica de les qualificacions obtingudes en els exercicis 1, 2, 3, 4 i 5, expressada amb dos decimals, arredonida a la centèsima més pròxima i, en cas d'equidistància, a la superior.

b) Cas que estiga en possessió d'un títol de Tècnic dels Ensenyaments Professionals de Música o Dansa, la qualificació dels exercicis 6, 7 i 8 equivalents ha de correspondre a la mitjana aritmètica de les qualificacions de les assignatures de cinqué i sisé curs dels Ensenyaments Professionals de Música o de Dansa en l'especialitat corresponent i, per consegüent, la qualificació de la prova serà la mitjana aritmètica de la totalitat dels exercicis de la prova, tant dels superats com dels equivalents, expressada en una escala de 0 a 10 amb dos decimals, arredonida a la centèsima més pròxima.



Article 13. Actes d'avaluació

1. Una vegada que el tribunal haja qualificat tots els exercicis, aquest ha d'estendre l'acta d'avaluació, en què cal que conste:

– La relació nominal de totes les persones aspirants.

– La qualificació obtinguda per cada persona en cadascun dels exercicis realitzats, d'acord amb el que estableix l'article 12 d'aquesta ordre.



– La proposta individual per a l'expedició del títol de Batxiller amb la notació SÍ o NO.

2. Les qualificacions de les persones participants que posseïsquen exercicis superats amb anterioritat per qualsevol dels sistemes establits en els apartats 7.1.1, 7.1.2 i 7.2 de l'article 7 d'aquesta mateixa ordre s'han de consignar en l'acta amb el terme Superat anteriorment (SA) i al costat ha de figurar-hi la qualificació numèrica obtinguda d'acord amb el que determina l'article 12 d'aquesta ordre.

3. En el cas de sol·licitud de reconeixement d'equivalència de l'exercici 8 amb les matèries superades per circumstàncies particulars de convalidació, la qualificació d'aquest exercici s'ha de consignar en l'acta amb el terme Superat anteriorment (SA), sense qualificació numèrica.

4. Pel que fa al cas referit en l'apartat 7.1.3 de l'article 7, sobre les persones participants que hagen acreditat la condició d'estar en possessió d'un títol de Tècnic o Tècnic Superior de Formació Professional o d'un títol de Tècnic dels Ensenyaments Professionals de Música o Dansa, les qualificacions dels exercicis 6, 7 i 8 s'han de consignar a l'acta d'avaluació:

a) En el cas d'estar en possessió d'un títol de Tècnic o Tècnic Superior de Formació Professional, cal fer constar el terme Superat anteriorment (SA), sense qualificació numèrica.

b) En el cas d'estar en possessió d'un títol de Tècnic dels Ensenyaments Professionals de Música o Dansa, cal consignar el terme Superat anteriorment (SA), amb indicació de la qualificació numèrica obtinguda segons el procediment indicat a l'apartat 8.b de l'article 12.



5. Les actes d'avaluació han de romandre arxivades a la secretaria del centre en què haja tingut lloc la prova i se n'ha de remetre una còpia a la Direcció Territorial d'Educació competent.

6. Els exercicis realitzats per les persones adultes participants en la prova han de ser custodiats en el centre on s'haja realitzat la prova, si més no, durant un any des de la publicació dels resultats.



Article 14. Procediment de reclamació de les qualificacions

1. La persona adulta participant té el dret de realitzar individualment una reclamació degudament justificada a la qualificació o les qualificacions atorgades pel tribunal per l'aplicació incorrecta dels criteris d'avaluació, tenint en compte que allò que determina l'article 21 de l'Ordre 32/2011, de 20 de desembre, de la Conselleria d'Educació, Formació i Ocupació, per la qual es regula el dret de l'alumnat a l'objectivitat en l'avaluació, i s'estableix el procediment de reclamació de qualificacions obtingudes i de les decisions de promoció, de certificació o d'obtenció del títol acadèmic que corresponga, l'enunciat del qual és també d'aplicació en aquesta prova.

2. La persona adulta interessada ha de presentar a la secretaria del centre que actua com a seu una reclamació escrita, d'acord amb el model de reclamació de qualificacions que figura a l'annex I de l'Ordre 32/2011, adreçada al president o la presidenta del tribunal dins el termini de cinc dies hàbils comptadors des de l'endemà de la comunicació oficial de les qualificacions, tot argumentant-hi les raons que en motiven la reclamació.

3. El tribunal, com a òrgan col·legiat amb competència en matèria d'avaluació de la prova lliure, ha d'actuar com a ens responsable d'instruir i de resoldre cada reclamació. Per a fer-ho, el tribunal, dins els terminis determinats per la direcció general competent en matèria d'ordenació acadèmica, ha de realitzar una sessió d'avaluació extraordinària per a estudiar, resoldre les reclamacions presentades i elaborar-ne l'informe corresponent.

4. Una vegada resolta la reclamació, el president o la presidenta del tribunal ha de comunicar la resolució adoptada a la persona interessada i, cas que aquesta haja sigut estimada, ha de traslladar la modificació resultant a l'acta d'avaluació.

5. Contra la resolució expressa de reclamacions de qualificacions, la persona interessada podrà interposar un recurs d'alçada davant la Direcció Territorial d'Educació corresponent.



Article 15. Certificacions expedides pels tribunals

Cada tribunal ha d'emetre la documentació acreditativa següent:

a) Per a les persones participants que superen la totalitat dels exercicis de la prova, un certificat d'obtenció del títol de Batxiller amb indicació de la nota mitjana de Batxillerat obtinguda en la prova.

b) Per a totes les persones participants, una certificació de les qualificacions obtingudes en els diferents exercicis de la prova, a fi que les persones que hagen superat un o més exercicis però no la totalitat puguen acreditar aquesta circumstància en convocatòries successives. En cas de pèrdua d'aquesta certificació, se'n podrà sol·licitar un duplicat a la secretaria del centre on s'haja realitzat la prova.



Article 16. Expedició del títol de Batxiller

1. La direcció dels instituts d'educació secundària que actuen com a seus de la prova, a petició de la persona interessada i previ pagament de la taxa corresponent del títol de Batxiller, han de tramitar la sol·licitud d'expedició del títol de Batxiller, d'acord amb el procediment establit per la normativa vigent, per a aquelles persones participants que hagen superat la totalitat d'exercicis de la prova. Les persones que hagen superat la totalitat d'exercicis de la prova i que no estiguen en possessió de DNI o NIE, s'atindran a la legislació estatal vigent pel que fa a les qüestions referides a l'expedició del títol de Batxiller.



2. La proposta d'expedició del títol i la nota mitjana de Batxillerat s'ha de fer constar en la pàgina corresponent de l'historial acadèmic de l'alumne o l'alumna. En aquest document oficial d'avaluació, dins l'apartat d'observacions, cal indicar, juntament amb la nota dels exercicis de la prova, que la proposta del títol de Batxiller s'ha realitzat a través de la superació de la prova perquè les persones majors de vint anys puguen obtindre directament el títol de Batxiller a la Comunitat Valenciana.

3. L'emplenament de la informació relativa a la prova en l'historial acadèmic correspon a l'institut d'educació secundària on s'haja superat, tenint en compte que:

a) Si la persona participant disposa d'historial acadèmic en un altre centre de la Comunitat Valenciana, el centre on es troba l'historial acadèmic de Batxillerat, l'ha de remetre al centre on aquesta haja superat la prova, a petició d'aquest darrer centre.

b) En el cas que la persona participant no dispose d'historial acadèmic a la Comunitat Valenciana, el centre ha de procedir a obrir-lo en els termes indicats en l'article 48.2 de l'Ordre 38/2017, de 4 d'octubre, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual es regula l'avaluació en Educació Secundària Obligatòria, en Batxillerat i en els ensenyaments de l'Educació de les Persones Adultes a la Comunitat Valenciana.



Article 17. Equivalències entre els exercicis de la prova amb qualificació positiva i les matèries de Batxillerat en règim nocturn o a distància

1. Les persones participants en la prova que, estant en possessió del títol de Graduat en Educació Secundària o equivalent als efectes acadèmics, superen un o més exercicis en una o diverses convocatòries, però que no hagen superat la totalitat de la prova, poden sol·licitar l'equivalència entre els exercicis de la prova amb qualificació positiva prèviament realitzats i la superació de certes matèries en el Batxillerat en règim nocturn o a distància.

2. Les equivalències entre la superació d'exercicis de la prova i les matèries de Batxillerat en règim nocturn i a distància a què es refereix l'apartat anterior són les que s'enumeren a l'annex II d'aquesta ordre.



3. Quan s'emplenen els documents oficials d'avaluació de l'alumnat matriculat en Batxillerat en règim nocturn o a distància que sol·licite les equivalències establides en aquest mateix article, la qualificació obtinguda en l'exercici superat durant la realització de la prova ha de constar com a qualificació de totes les matèries que s'han considerat equivalents a la superació d'aquest exercici.



Article 18. Procediments administratius finals

1. Una vegada celebrada la sessió d'avaluació ordinària i, si escau, extraordinària, la presidència de cada tribunal ha de reomplir el resum estadístic del tribunal i ha de remetre a les direccions territorials corresponents la documentació a què fan referència els subapartats a, b, c i d de l'apartat 2 d'aquest mateix article.

2. Després de la realització de la prova i la recollida posterior de la documentació remesa pels tribunals de cada demarcació territorial, la Direcció Territorial d'Educació ha de remetre en el termini màxim d'un mes a la direcció general competent en matèria d'ordenació acadèmica, els documents següents:

a) Nomenament conjunt dels membres de cada tribunal dut a terme per la direcció territorial.

b) Acta de constitució i justificació d'assistències dels membres del tribunal, signada per la secretaria del tribunal amb el vistiplau de la presidència.

c) Documents de gratificació a fi d'efectuar els pagaments corresponents als membres del tribunal.

d) Documentació administrativa d'avaluació i expedició del títol de Batxiller: acta d'avaluació amb les qualificacions finals obtingudes i proposta de lliurament de títols.

e) Resum estadístic global dels tribunals adscrits a cada direcció territorial.





DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. Clàusula de no generació de despeses

L'aplicació i execució d'aquesta ordre, tot incloent-hi els actes jurídics que es puguen dictar en desplegar-la o executar-la, no tindran cap incidència en la dotació dels capítols de despeses assignades a la conselleria competent en matèria d'educació, que en tot cas han de ser ateses amb els mitjans personals i materials d'aquesta conselleria.











DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA



Única. Cas específic per al reconeixement d'equivalència de les persones aspirants que estiguen en possessió d'un títol de Tècnic de Formació Professional o d'un títol de Tècnic dels Ensenyaments Professionals de Música o Dansa

1. Durant les convocatòries corresponents als anys 2018 i 2019, a les persones aspirants que estiguen en possessió d'un títol de Tècnic de Formació Professional o d'un títol de Tècnic dels Ensenyaments Professionals de Música o Dansa i que, havent-se presentat a convocatòries de la prova anteriors a l'any 2018, tingueren reconeguda la convalidació de l'exercici C d'acord amb l'Ordre 1/2012, de 4 de gener, se'ls aplicarà l'equivalència de l'exercici C tal com figura a l'annex III d'aquesta ordre i, per tant, només s'hauran d'examinar dels exercicis 1, 2, 3 i 4.



a) Per a la qualificació dels exercicis equivalents a l'exercici C:

– Cas que la convalidació de l'exercici C estiguera reconeguda pel fet d'estar en possessió d'un títol de Tècnic o Tècnic Superior de Formació Professional, els exercicis equivalents no s'han de tindre en compte per al càlcul de la nota mitjana de Batxillerat obtinguda en la prova.

– Cas que la convalidació de l'exercici C estiguera reconeguda pel fet d'estar en possessió d'un títol de Tècnic dels Ensenyaments Professionals de Música o Dansa, la qualificació dels exercicis equivalents ha de ser la consignada a l'exercici C en el moment de la convalidació, que correspon a la mitjana aritmètica de les qualificacions de les assignatures de cinqué i sisé curs dels Ensenyaments Professionals de Música o de Dansa en l'especialitat corresponent.

b) Per a la consignació a l'acta d'avaluació dels exercicis equivalents a l'exercici C:

– Cas que la convalidació de l'exercici C estiguera reconeguda pel fet d'estar en possessió d'un títol de Tècnic o Tècnic Superior de Formació Professional, cal fer constar en els exercicis equivalents el terme Superat anteriorment (SA), sense qualificació numèrica.

– Cas que la convalidació de l'exercici C estiguera reconeguda pel fet d'estar en possessió d'un títol de Tècnic dels Ensenyaments Professionals de Música o Dansa, cal fer constar en els exercicis equivalents el terme Superat anteriorment (SA), amb indicació de la qualificació numèrica obtinguda, tal com es determina a l'apartat anterior.



2. A partir de la convocatòria de l'any 2020, les persones aspirants que estiguen en possessió d'un títol de Tècnic o Tècnic Superior de Formació Professional o d'un títol de Tècnic dels Ensenyaments Professionals de Música o Dansa i que, en convocatòries de la prova anteriors a l'any 2018, tingueren reconeguda la convalidació de l'exercici C, d'acord amb l'Ordre 1/2012, de 4 de gener, se'ls ha d'aplicar l'equivalència indicada a l'apartat 7.1.3, és a dir, s'hauran d'examinar dels exercicis 1, 2, 3, 4 i 5 de la prova actual.







DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA





Única. Derogació normativa

1. Queda derogada l'Ordre 1/2012, de 4 de gener, de la Conselleria d'Educació, Formació i Ocupació, per la qual es regula la prova per a persones majors de vint anys per a l'obtenció directa del títol de Batxiller a la Comunitat Valenciana.

2. Queden així mateix derogades totes les disposicions del mateix rang o inferior que s'oposen al que disposa aquesta ordre.





DISPOSICIONS FINALS





Primera. Facultat per a l'aplicació i el desplegament

S'autoritza la direcció general competent en matèria d'ordenació acadèmica a dictar totes les disposicions necessàries per a la interpretació, l'aplicació i el desplegament del que estableix aquesta ordre.



Segona. Entrada en vigor

Aquesta ordre entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 4 d'abril de 2018



El conseller d'Educació, Investigació, Cultura i Esport,

VICENT MARZÀ IBÁÑEZ

ANNEX II

Equivalències amb les matèries superades

de Batxillerat i els exercicis de la prova



1. Matèries cursades i aprovades amb anterioritat d'acord amb el currículum LOMQE.

A les persones inscrites que hagen cursat anteriorment estudis de Batxillerat i tinguen una qualificació positiva en alguna de les matèries de Batxillerat, se'ls reconeixerà, si ho sol·liciten, la superació dels exercicis corresponents de la prova actual d'acord amb la relació d'equivalències que apareix en aquest quadre, tenint en compte que en els exercicis 6 i 7 no es considera una mateixa matèria superada en Batxillerat per al reconeixement de l'equivalència de dos exercicis diferents de la prova:

2. D'acord amb l'article 17.2 d'aquesta ordre, a les persones adultes participants que superen un o més exercicis de la prova però no la seua totalitat, se'ls han d'aplicar igualment les equivalències del quadre anterior entre la superació d'exercicis de la prova i les matèries de Batxillerat en règim nocturn i a distància.

3. Matèries aprovades amb anterioritat cursades d'acord amb el currículum LOE.

Es consideren aprovades amb anterioritat les matèries cursades d'acord amb el currículum regulat per la LOE amb una qualificació igual o superior a 5, que tinguen idèntica denominació amb el currículum LOMQE o per a les quals la normativa vigent n'haja establit la correspondència.

L'Ordre ECD/462/2016, de 31 de març (BOE 5 d'abril), estableix la correspondència següent entre matèries amb diferent denominació entre el currículum LOE i el currículum LOMQE:



Matèries anteriors a la implantació de les modificacions introduïdes en la LOMQE Matèries posteriors a la implantació de les modificacions introduïdes en la LOMQE

Batxillerat

Troncals

Cultura Audiovisual Cultura Audiovisual I

Filosofia i Ciutadania Filosofia

Llengua Estrangera I Primera Llengua Estrangera I

Llengua Estrangera II Primera Llengua Estrangera II

Específiques

Ciències de la Terra i Mediambientals Ciències de la Terra i del Medi Ambient

Ciències per al Món

Contemporani Cultura Científica

Tecnologies de la Informació i la Comunicació Tecnologies de la Informació i la Comunicació I







A les persones aspirants que tinguen dues matèries optatives, una de 1r de Batxillerat i una altra de 2n de Batxillerat, cursades i superades, o bé superades per convalidació d'acord amb el currículum LOE, se'ls reconeixerà, si així ho sol·liciten, la superació de l'exercici 8 de la prova actual.

4. Matèries cursades i aprovades amb anterioritat d'acord amb el currículum LOGSE.

Es consideren aprovades amb anterioritat les matèries cursades d'acord amb el currículum LOGSE amb una qualificació igual o superior a 5, que tinguen la denominació idèntica amb el currículum LOE o per a les quals la normativa vigent n'haja establit la correspondència.

L'Ordre 2395/2009, de 9 de setembre (BOE 12 de setembre), estableix la correspondència següent entre matèries amb diferent denominació entre el currículum LOGSE i el currículum LOE:



Matèries del Batxillerat LOGSE Matèries del Batxillerat LOE

Economia i Organització d'Empreses Economia de l'Empresa

Filosofia I Filosofia i Ciutadania

Filosofia II Història de la Filosofia

Fonaments de Disseny Disseny

Història Història d'Espanya

Imatge Cultura Audiovisual

Matèria optativa Matèria optativa





A les persones aspirants que tinguen dues matèries optatives, una de 1r de Batxillerat i una altra de 2n de Batxillerat, cursades i superades, o bé superades per convalidació d'acord amb el currículum LOGSE, se'ls reconeixerà, si així ho sol·liciten, la superació de l'exercici 8 de la prova actual.





ANNEX III

Equivalències amb els exercicis superats segons l'Ordre 1/2012



A les persones inscrites que hagen superat exercicis en convocatòries anteriors de les proves per a l'obtenció del títol de Batxiller, se'ls pot convalidar aquests exercicis, la qual cosa implicarà l'exempció parcial dels exercicis de la prova, segons el quadre següent:



Exercicis superats en la prova

de l'Ordre 1/2012 Exercicis superats en la prova

de l'Ordre 6/2018

Exercici A Exercici 1: Valencià: Llengua i Literatura I i II

Exercici 2: Llengua i Literatura Castellana I i II

Exercici 3: Primera Llengua Estrangera I i II

Exercici B Exercici 4: Filosofia / Història d'Espanya

1Exercici 8

Exercici C de qualsevol modalitat (superat o convalidat) Exercicis 5, 6, 7, 18 de les modalitats corresponents







1 En els casos de les persones participants que hagen aprovat els exercicis B i C en convocatòries anteriors d'acord amb l'Ordre 1/2012, de 4 de gener, a l'hora de consignar les qualificacions de l'exercici 8 de la nova prova cal aplicar la qualificació més alta obtinguda en els exercicis B i C adés esmentats.





ANNEX IV

Matèries de Batxillerat que impliquen continuïtat



D'acord amb l'annex III del Reial decret 1105/2014, de 26 de desembre, pel qual s'estableix el currículum bàsic de l'Educació Secundària Obligatòria i del Batxillerat, les matèries que impliquen continuïtat en Batxillerat són:



1r curs de Batxillerat 2n curs de Batxillerat

Valencià: Llengua i Literatura I Valencià: Llengua i Literatura II

Llengua Castellana i Literatura I Llengua Castellana i Literatura II

Matemàtiques I Matemàtiques II

Primera Llengua Estrangera I Primera Llengua Estrangera II

Dibuix Tècnic I Dibuix Tècnic II

Llatí I Llatí II

Grec I Grec II

Matemàtiques aplicades a les Ciències Socials I Matemàtiques aplicades a les Ciències Socials II

Fonaments de l'Art I Fonaments de l'Art II

Cultura Audiovisual I Cultura Audiovisual II

Anàlisi Musical I Anàlisis Musical II

Dibuix Artístic I Dibuix Artístic II

Segona Llengua Estrangera I Segona Llengua Estrangera II

Tecnologia Industrial I Tecnologia Industrial II

Tecnologies de la Informació i la Comunicació I Tecnologies de la Informació i la Comunicació II

Física i Química Física / Química

Biologia i Geologia Biologia / Geologia

Mapa web