Ficha disposicion

Ficha disposicion





RESOLUCIÓ de 22 de juny de 2020, del president de l'Institut Valencià d'Art Modern, per la qual es dona publicitat a les bases del procediment per a la selecció de la Direcció de l'entitat.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 8843 de 25.06.2020
Número identificador:  2020/4877
Referència Base de Dades:  004784/2020
 

  • Anàlisi documental

    Texto
    Texto Texto2
    Origen de disposició: Institut Valencià d'Art Modern, IVAM
    Grup temàtic: Ocupació pública
    Descriptors:
      Temàtics: ofertes d'ocupació pública i oposicions, Grup A, subgrup A1. Titulació universitària de grau



RESOLUCIÓ de 22 de juny de 2020, del president de l'Institut Valencià d'Art Modern, per la qual es dona publicitat a les bases del procediment per a la selecció de la Direcció de l'entitat. [2020/4877]

L'Institut Valencià d'Art Modern (d'ara en avant, IVAM) és una entitat de dret públic de la Generalitat, de les que s'estableixen en l'article 155 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions. Es regula per la Llei 1/2018, de 9 de febrer, i s'adscriu a la conselleria amb competències en matèria de cultura.

L'objecte de l'IVAM és el desenvolupament de la política cultural de la Generalitat Valenciana pel que fa al coneixement, la tutela, el foment i la difusió de l'art modern i contemporani. El programa d'activitats inclou l'exhibició de la col·lecció artística pròpia, l'organització d'exposicions temporals i l'edició de catàlegs i altres publicacions, i també la realització de conferències, cursos, tallers i concerts relacionats amb diversos camps de l'art actual. La seu principal és el Centre Julio González, un edifici inaugurat el 1989 que presenta la col·lecció del museu juntament amb altres mostres temporals. L'IVAM va estrenar una nova seu a Alcoi (CADA) l'any 2018 amb la qual n'amplia l'oferta, dinamitza culturalment les comarques del sud i vincula les arts visuals amb aquest territori. Finalment l'any 2020 s'ha presentat el Jardí de les Escultures, un espai contigu al museu i obert a la ciutat, on els visitants podran veure algunes de les escultures més representatives de la col·lecció de l'IVAM.

Com un dels seus reptes l'IVAM assumeix per al futur la responsabilitat de continuar difonent l'art contemporani i de generar debats crítics sobre l'art i la cultura en un nou context històric, en el qual els llenguatges artístics, les pràctiques socials i els centres de creació estan en evolució constant.

En relació amb el personal que ocupa llocs de caràcter directiu, el Decret 95/2016, de 29 de juliol, del Consell, de regulació, limitació i transparència del règim del personal directiu del sector públic instrumental de la Generalitat, estableix que té aquesta consideració la persona que exercisca la màxima responsabilitat de l'entitat i el personal directiu d'aquesta. L'elecció s'ha de basar, entre altres criteris, en la solvència acadèmica, professional, tècnica o artística, l'experiència en llocs de responsabilitat en la gestió pública o privada, la capacitat de lideratge, comunicació i negociació, la formació en igualtat de gènere, el coneixement d'idiomes o altres criteris específics relacionats amb les funcions assignades.

En relació amb això, la Llei 1/2018, de 9 de febrer, de la Generalitat, reguladora de l'IVAM (d'ara en avant, Llei 1/2018), configura la Direcció com un dels òrgans rectors de l'entitat (article 3), la selecció de la qual ha d'atendre els principis de mèrit i capacitat i els criteris d'idoneïtat, mitjançant procediments que garantisquen la publicitat i la concurrència, i ha de tindre en compte el Codi de bones pràctiques de la cultura valenciana (article 11). Codi que ha sigut elaborat per la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, en la seua aposta per una gestió cultural, professional, transparent i participativa.

El nomenament i cessament de la Direcció, s'ha de fer mitjançant un decret del Consell, a proposta de la persona titular de la Presidència de l'IVAM, una vegada escoltat el Consell Rector.

El Consell Rector d'aquesta entitat és l'òrgan competent, a proposta de la presidència de l'IVAM, per a aprovar l'organització funcional i les directrius bàsiques en matèria de recursos humans de l'entitat, d'acord amb l'article 7.7 del Decret 27/2015, de 27 de febrer, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament d'organització i funcionament de l'IVAM.



En virtut d'això, en la reunió del Consell Rector de l'IVAM celebrada el passat dia 5 de juny de 2020 es van adoptar els acords d'aprovació de les bases que han de regir el procés selectiu per al lloc de Direcció de l'IVAM, com a màxim responsable de l'entitat; així com la retribució a percebre que es manté en 67.615,92 euros bruts anuals com l'actual Direcció. Tot això condicionat a l'obtenció dels informes favorables de les direccions generals de Sector Públic i de Pressupostos de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic, i la posterior autorització del Consell, de conformitat amb l'article 6 del Decret 95/2016, de 29 de juliol, del Consell, de regulació, limitació i transparència del règim del personal directiu del sector públic instrumental de la Generalitat i l'article 30 de la Llei 10/2019, de 27 de desembre, de pressupostos de la Generalitat per a l'exercici 2020.



En dates 11 i 17 de juny de 2020 respectivament, s'emeten els informes favorables de la Direcció General de Sector Públic i de la Direcció General de Pressupostos, i en data 19 de juny de 2020 s'ha autoritzat per acord del Consell.

Per tot això, en ús de les facultats conferides al President de l'IVAM pel Consell Rector en la sessió celebrada el 5 de juny de 2020, s'acorda donar publicitat a les bases que regiran el procés selectiu de la Direcció de l'IVAM, les quals s'insereixen a continuació:



1. Objecte de la convocatòria

L'objecte d'aquesta convocatòria és el procés de selecció per a la contractació de la persona que exercirà la Direcció de l'IVAM.



2. Funcions

Segons la Llei 1/2018, de 9 de febrer, reguladora de l'IVAM, a la persona titular de la direcció de l'IVAM li correspon la gestió ordinària de l'Institut. En concret, li corresponen les funcions següents:

– La direcció de l'Institut i del personal d'aquest de conformitat amb el que ha acordat el Consell Rector.

– L'execució dels acords del Consell Rector i del Consell Assessor.



– La preparació del pla anual d'activitats, la memòria anual.

– D'acord amb els termes establits en la normativa de patrimoni cultural valencià, l'aprovació de l'eixida temporal, siga quina siga la destinació, de les obres artístiques que siguen titularitat de l'IVAM fora de les instal·lacions del museu, i també l'acceptació en el museu dels dipòsits d'obres artístiques d'una altra titularitat.

– La Direcció ha d'informar d'aquestes actuacions el Consell Rector en el ple següent a haver-les adoptat.

– El manteniment de les relacions protocol·làries i institucionals del museu, sense perjudici de les competències del president.

– Totes les altres que el Consell Rector li encomane o delegue.

– Qualsevol altra funció no atribuïda expressament a un altre òrgan.

La persona contractada per a l'exercici de la Direcció de l'IVAM ha de fer les seues tasques, d'acord amb els continguts del Codi de bones pràctiques de la cultura valenciana.



3. Règim de contractació i incompatibilitats

La persona designada per a ocupar la plaça que es convoca subscriurà un contracte d'alta direcció, regulat pel Reial decret 1382/1985, d'1 d'agost, pel qual es regula la relació laboral de caràcter especial del personal d'alta direcció o la normativa que el substituïsca. Tindrà una duració de cinc anys, amb possibilitat de renovació, com a màxim, per un altre període de la mateixa duració (amb la presentació prèvia, per part de la direcció, d'un projecte renovat per al nou període), excepte denúncia expressa per qualsevol de les dues parts, amb quinze dies naturals d'antelació.

La relació laboral es regularà pel que estableix el contracte i la resta de normativa aplicable.

D'acord amb el Codi de bones pràctiques, en la formalització del contracte han de constar, almenys, els objectius que s'han de complir, els resultats que s'han d'aconseguir, les condicions i els terminis per a realitzar-los i els indicadors aplicables per al mesurament d'aquests.



La persona designada percebrà la mateixa retribució que la que actualment percep la Direcció de l'entitat.

Li seran d'aplicació directa els preceptes de la Llei 8/2016, de 28 d'octubre, de la Generalitat, d'incompatibilitats i conflictes d'interessos de persones amb càrrecs públics no electes o normativa que la substituïsca; el Decret 95/2016, de 29 de juliol, del Consell; així com la resta de legislació vigent en aquesta matèria.

La gestió de la persona que ocupe la Direcció s'ha de sotmetre anualment a l'avaluació del Consell Rector, segons els objectius fixats en el projecte seleccionat, de conformitat amb el Codi de bones pràctiques.







4. Requisits de participació

Les persones candidates han de complir els següents requisits:

1. Estar en possessió d'una titulació universitària amb nivell de grau o equivalent.

2. Es poden presentar candidatures de totes les nacionalitats. En cas de nacionals de països no membres de la Unió Europea, el nomenament està condicionat a l'obtenció de la residència legal a l'Estat Espanyol, condició que ha d'acreditar-se documentalment.

3. No haver sigut separat o separada, mitjançant un expedient disciplinari, del servei de qualsevol de les administracions públiques ni trobar-se inhabilitada per a l'exercici de funcions públiques, fet que s'ha d'acreditar mitjançant la presentació d'una declaració responsable.



4. Tindre experiència en nivells de responsabilitat en l'àmbit de l'art contemporani. Aquest requisit s'ha d'acreditar mitjançant la presentació del curriculum vitae en el qual s'haurà de detallar la seua trajectòria i experiència professional, artística i de gestió en entitats de l'àmbit de l'art contemporani, tant en l'àmbit estatal com en l'internacional (amb una extensió màxima de 5 pàgines, format DIN A-4 i en arial 12).

5. Adjuntar almenys tres referències de persones que siguen referents internacionals en l'art contemporani, amb les quals puga posar-se en contacte la Comissió amb l'objectiu de sol·licitar informació per comprovar-ne la idoneïtat per al lloc oferit en aquesta convocatòria.

6. Demostrar durant la fase d'entrevista que s'estableix en l'apartat 8 d'aquesta convocatòria, el domini dels idiomes anglés, valencià i castellà. No obstant això, en el cas del valencià si no se n'acredita el domini, serà necessari l'aprenentatge en el termini d'un any, amb la inclusió d'aquest requisit en el contracte.



5. Presentació de sol·licituds i contingut dels sobres

El termini de presentació de sol·licituds és de quinze dies hàbils (s'exclouen del còmput d'aquests dies els dissabtes, els diumenges i els declarats festius), comptadors a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Les persones candidates que concórreguen al procés han de presentar la documentació requerida al Registre General de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport (Av. Campanar, 32, 46015 València), o en la resta de les formes que s'estableixen en l'article 16 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i comunicar, en aquest últim cas, mitjançant el correu electrònic selecciondireccion@ivam.es que s'ha presentat d'aquesta manera; aquest correu electrònic només es pot utilitzar per a aquesta finalitat.

La documentació s'ha de presentar sense cap identificació de la persona candidata, ha d'aparéixer la llegenda «Selecció de candidats a la Direcció de l'IVAM», i s'ha de dirigir a la presidència de la comissió de valoració, en dos sobres tancats en els quals cal indicar:



Sobre número 1: «Requisits per a la participació en el procés de selecció per a la Direcció de l'IVAM».

En aquest sobre s'han d'incloure de forma fefaent els requisits exigits en l'apartat 4 d'aquesta convocatòria.

Sobre número 2: «Projecte de direcció per a l'IVAM i mèrits de la persona candidata».

En aquest sobre s'ha d'incloure:

a) La documentació relativa al projecte que la persona sol·licitant duria a terme en l'IVAM durant els pròxims cinc anys, en què es definisquen clarament les línies d'actuació, els objectius, i la possible programació. El projecte elaborat per la persona candidata ha de tindre en compte el pressupost anual de l'entitat i també els eixos següents:

1. Un espai de referència

L'IVAM com a espai de referència, de reflexió i recerca tant per al sector com per a la ciutadania, on la perspectiva de gènere estiga present i que al mateix temps siga tant d'àmbit internacional com de l'art pròxim. L'IVAM com a focus de visitants i nexe d'unió del sector cultural. Un espai per a exposar que siga símbol de prestigi i que puga convertir-se en l'espai de referència per a la ciutadania i les persones expertes.



2. Gestió de la col·lecció

Un dels eixos fonamentals de l'IVAM és la col·lecció pròpia d'obres art, un conjunt de peces a través de les quals podem seguir les principals transformacions de l'art modern i veure com han influït les tensions polítiques, socials i culturals en l'àmbit artístic.



Caldrà fer una proposta de divulgació de la col·lecció permanent existent, així com una valoració dels artistes i les obres més significatives del panorama artístic nacional i internacional que caldria incorporar a la col·lecció en el futur.

3. Procés d'internacionalització

Atenent el fenomen de globalització que domina el món actual, és imprescindible per a l'IVAM desenvolupar un programa d'internacionalització, especialment en el marc europeu. Caldrà treballar activament en la creació i desenvolupament d'una xarxa europea de museus de primer ordre que permeta la col·laboració i l'intercanvi entre els diferents països i que garantisca l'atenció i projecció deguda dels artistes. Això permetrà consolidar els vincles històrics amb el nostre entorn i donar protagonisme a l'art valencià en l'escena internacional.



4. IVAM-CADA

Tractament específic d'aquest espai, tenint-ne en compte la singularitat. Està situat a la pimera planta de l'edifici del Monte Piedad d'Alcoi i és, des de novembre de 2018, subseu de l'IVAM. El CADA com a centre de dinamització cultural.

5. Nou espai per a l'IVAM

Després dels trenta anys d'història, l'IVAM necessita un nou espai d'actuació que permeta enriquir el programa d'activitats i connectar-lo amb la nova manera de produir i consumir art. Es demana un projecte de continguts per a acollir art singular i pensat específicament per al nou espai. A més, cal que el nou espai siga un espai integrador i vertebrador que connecte i aproxime l'IVAM al territori, genere laboratoris i acompanyaments de projectes i un indret d'intercanvi d'idees, amb un concepte més pròxim a un espai del segle XXI. Aquest espai tindrà una ubicació diferent de la seu principal del carrer Guillem de Castro, estarà i comptarà amb una superfície aproximada de 600 m².



Aquest document ha de tindre una extensió màxima de 30 fulls (interlineat senzill, lletra arial 12) i s'ha de presentar en alguna de les dues llengües oficials de la Comunitat Valenciana i en anglés. A més, se n'ha d'aportar un resum en anglés amb una extensió màxima de 2 fulls.



b) Mèrits per a la direcció de l'IVAM. S'hi han d'incloure tots els documents acreditatius dels mèrits establits en l'apartat 7 d'aquesta convocatòria.



6. Comissió de valoració

Es constituirà una comissió de valoració que serà l'òrgan encarregat d'examinar les candidatures presentades i avaluar els mèrits d'aquestes.



La comissió de valoració podrà celebrar sessions, adoptar acords i trametre actes tant de forma presencial com a distància i es regirà, pel que fa al seu funcionament, pel que es disposa per als òrgans col·legiats en la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, del règim jurídic del sector públic.



Els membres seran designats respectant la paritat i atenent el seu prestigi, experiència i coneixements i el Codi de bones pràctiques de la cultura valenciana, i seran els següents:

• 2 membres de l'administració titular: la secretària autonòmica de Cultura i Esport, que exercirà la presidència de la comissió de valoració i en cas d'empat tindrà vot de qualitat; i la directora general de Cultura i Patrimoni.

• 2 membres de la societat civil: Virginia Paniagua (doctora en art, artista i investigadora); i Ricard Silvestre (doctor en Art, artista i investigador).

• 4 persones expertes i/o científiques: Vicent Todolí (director artístic del Pirelli HangarBicocca, de Milà); Manuel Borja-Viller (director del Museu Nacional Centre d'Art Reina Sofia, de Madrid); Iwona Blazwick (directora de la Whitechapel Gallery, de Londres); i Bernard Blistène (director del Museu d'Art Modern del Centre Pompidou, de París).



Les funcions de secretaria les realitzarà la subdirectora general de Règim Jurídic i Coordinació Cultural de la Secretaria Autonòmica de Cultura i Esport, amb veu però sense vot. A més, atés que el concurs és internacional, la comissió podrà assistir-se d'un servei de traducció simultània.

La comissió de valoració gaudirà de discrecionalitat tècnica per a la valoració de les sol·licituds presentades pels aspirants i l'actuació dels membres serà sempre a títol individual.



7. Criteris de valoració dels mèrits de les persones candidates

La valoració es realitzarà atenent tant els criteris previstos en el Codi de bones pràctiques, com els establits en l'apartat 1 de l'article 3 del Decret 95/2016, de 29 de juliol, del Consell.

Es valoraran els mèrits següents:

1. L'excel·lència professional valorada a través dels elements de formació i experiència professional en l'àmbit de l'art contemporani. Tindrà especial rellevància acreditar contactes, bones referències i coneixements de projectes o persones d'àmbit estatal i internacional.



2. Experiència professional que acredite la capacitat per a realitzar la implementació i revisió d'estratègies, polítiques i programes que facen possible que l'organització aconseguisca les missions i els objectius que té encomanats. Aquesta capacitat ha de garantir que la gestió dels diversos programes (exposicions, educació, publicacions, comunicació, patrocini, etc.), l'activitat científica i la gestió que porta a terme es corresponga amb els objectius de l'organització, i també que els recursos de què disposa són gestionats de forma eficient.

3. Experiència professional que acredite les habilitats de lideratge: elevada capacitat de comunicació, negociació, planificació, determinació de prioritats, presa de decisions i resolució de conflictes. També són qualitats imprescindibles la capacitat de representació institucional i la capacitat de liderar i motivar col·lectius humans.

4. Acreditar la trajectòria d'investigació en l'àmbit de les arts visuals, especialment en l'art modern i contemporani, mitjançant certificats de participació en cursos, congressos, seminaris, etc. així com les publicacions realitzades i els reconeixements obtinguts.

5. Coneixement del món cultural valencià i implicació amb aquest, i capacitat per a aglutinar adhesions al projecte des de diferents sectors i agents del món de la cultura valenciana.

6. Formació en igualtat de gènere. Es valorarà haver participat en estudis o investigacions de gènere, haver impartit cursos, tallers, jornades i seminaris relacionats amb gènere i cultura; haver creat o participat en iniciatives encaminades a afavorir la igualtat d'oportunitats; i també qualsevol experiència professional o projecte que acredite una activitat encaminada a fer complir l'article 26 de la Llei orgànica per la igualtat efectiva entre dones i homes.

7. Coneixement d'altres idiomes de la Unió Europea.

Es valorarà el coneixement de llengües oficials de la Unió Europea diferents de l'espanyol i l'anglés. S'ha d'acreditar documentalment per mitjà de títols, diplomes i certificats expedits per les escoles oficials d'idiomes, per les universitats espanyoles que seguisquen el model d'acreditació d'exàmens de l'Associació de Centres de Llengües d'Educació Superior (ACLES), així com tots aquells indicats en l'annex del Decret 61/2013, de 17 de maig, del Consell, pel qual s'estableix un sistema de reconeixement de la competència en llengües estrangeres a la Comunitat Valenciana. El coneixement de cada idioma comunitari es valorarà puntuant per curs o la seua equivalència, si es tracta de cicles d'escola oficial d'idiomes, o de nivells o certificats segons el Marc Comú Europeu de Referència (nivells bàsic, intermedi i avançat).



Tots els mèrits han de ser comprovables mitjançant la documentació que els acredite. En cas contrari, la Comissió no els tindrà en compte.





8. Procediment de selecció

El procediment de selecció es desenvoluparà en dues fases: la fase 1, de comprovació del compliment dels requisits de participació (sobre 1) i de valoració del projecte de direcció per a l'IVAM i dels mèrits de la persona candidata (sobre 2); i la fase 2, d'entrevista.

De la puntuació total, la fase 1 comptarà un 60% i la segona fase un 40%.

Fase 1: els requisits de participació inclosos al sobre 1 els analitzarà la comissió de valoració. En cas que falte o haja d'esmenar-se algun dels documents que ha de contindre aquest sobre, es requerirà els participants perquè en el termini màxim de deu dies hàbils esmenen les deficiències, amb indicació que si no ho fan així, es considerarà que desisteixen de la seua petició, de conformitat amb l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. En aquest últim cas no s'obrirà el sobre 2.



La comissió de valoració obrirà el sobre 2 d'aquelles sol·licituds que complisquen els requisits de participació. La documentació del sobre 2 es valorarà tenint en compte el projecte presentat, que suposarà un 60%; i els mèrits, que suposaran un 40%.

La comissió de valoració fixarà la puntuació mínima per poder passar a la segona fase.

Fase 2: a les persones que passen a la segona fase se les convocarà a una entrevista que versarà sobre el projecte de direcció, els mèrits presentats, i el domini dels idiomes anglés, valencià i castellà.

La presentació de candidatura implica l'acceptació d'aquestes bases. Una vegada finalitzat el procés, a petició de la persona interessada, es tornarà la documentació presentada.

La convocatòria podrà declarar-se deserta si la Comissió considera que cap persona s'adequa als requisits del lloc.

La Comissió elevarà la seua proposta al president de l'IVAM, que al seu torn la presentarà al Consell Rector de l'IVAM i al Consell per al nomenament.

El nom de la persona que resulte seleccionada s'ha de publicar també en la pàgina web de l'IVAM, una vegada nomenada i publicat el nomenament en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



9. Confidencialitat

Totes les persones implicades en el procés de selecció es comprometen a garantir l'absoluta confidencialitat de totes les dades personals i professionals de les persones que s'hi presenten i també a mantindre la participació de les persones no seleccionades en l'estricte àmbit del coneixement i la valoració de la comissió. Només es farà públic el nom de la persona seleccionada.



10. Tractament de dades personals

les dades de caràcter personal proporcionades en la tramitació d'aquest procediment de selecció, podran ser incloses en un fitxer per al tractament per l'Institut Valencià d'Art Modern com a titular responsable del fitxer, en l'ús de les funcions pròpies que té atribuïdes i en l'àmbit de les seues competències.

Les persones interessades podran exercir els drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició de les dades personals, de conformitat amb el que es disposa en el Reglament (UE) 2016/679, del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d'abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d'aquestes dades, i en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades de personals i garantia dels drets digitals.





Contra la present resolució, que posa fi a la via administrativa, podrà interposar-se potestativament un recurs de reposició en el termini d'un mes davant el mateix òrgan que dicta aquesta resolució, de conformitat amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, o recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos a comptar de l'endemà de la publicació de la present resolució, davant el jutjat contenciós administratiu, de conformitat amb els articles 8,14.2 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, i sense perjudici de qualsevol altre recurs que s'hi poguera interposar.



València, 22 de juny de 2020.– El president de l'IVAM: Vicent Marzà Ibáñez.

Mapa web