Ficha disposicion

Ficha disposicion





RESOLUCIÓ de 24 de maig de 2022, de la Direcció General de Funció Pública, per la qual es convoca una borsa d'ocupació temporal específica per al nomenament de personal funcionari interí i/o nomenament provisional per millora d'ocupació, en llocs de treball adscrits al cos B-02 tècnic o tècnica de gestió de sistemes i tecnologies de la informació de l'administració de la Generalitat, convocatòria 528/22.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 9361 de 14.06.2022
Número identificador:  2022/5379
Referència Base de Dades:  005248/2022
 

  • Anàlisi documental

    Texto
    Texto Texto2
    Origen de disposició: Conselleria de Justícia, Interior i Administració Pública
    Grup temàtic: Ocupació pública
    Descriptors:
      Temàtics: ofertes d'ocupació pública i oposicions, Grup B. Títol de tècnic superior de Formació Professional



RESOLUCIÓ de 24 de maig de 2022, de la Direcció General de Funció Pública, per la qual es convoca una borsa d'ocupació temporal específica per al nomenament de personal funcionari interí i/o nomenament provisional per millora d'ocupació, en llocs de treball adscrits al cos B-02 tècnic o tècnica de gestió de sistemes i tecnologies de la informació de l'administració de la Generalitat, convocatòria 528/22. [2022/5379]





Vista la necessitat de provisió temporal de llocs de treball del cos B-02 tècnic/a de gestió de sistemes i tecnologies de la informació de l'administració de la Generalitat, no existint borsa d'ocupació temporal vigent, i no sent possible la convocatòria de borsa derivada del procediment selectiu encara no previst per al cos esmentat, resulta necessari fer la constitució d'una borsa lliure. Aquesta borsa serà supletòria, en el seu moment, de les borses corresponents als procediments selectius derivats de les ofertes d'ocupació pública.



L'Ordre 18/2018, de 19 de juliol, de la Conselleria de Justícia, Administració Pública, Reformes Democràtiques i Llibertats Públiques, sobre regulació de borses d'ocupació temporal per a proveir provisionalment llocs de treball de l'administració de la Generalitat, estableix en l'article 1 que té per objecte regular els criteris que han de servir per a la constitució i funcionament de les borses d'ocupació temporal per a la selecció i nomenament del personal funcionari interí o per a la contractació de personal laboral temporal al servei de l'administració de la Generalitat, segons corresponga d'acord amb la naturalesa dels llocs a cobrir o, si fa el cas, nomenament provisional per millora d'ocupació.



L'article 4.1.b.1r de la citada ordre disposa que les borses d'ocupació temporal resultants d'una convocatòria específica i extraordinària, seran convocades per la direcció general competent en matèria de funció pública, previ acord de la Comissió de seguiment, mitjançant la realització de proves selectives o pel sistema de baremació i experiència, així com que la convocatòria serà publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

De conformitat amb la disposició transitòria segona de la Llei 4/2021, de 16 d'abril, de la funció pública valenciana, en tant no es publiquen les relacions de llocs de treball a les quals fa referència la disposició addicional cinquena, podrà convocar-se procediments de selecció i provisió de llocs de treball d'acord amb els elements inclosos en l'última relació de llocs de treball aprovada amb anterioritat a la citada llei, adaptant el requisit de titulació al que s'estableix en la disposició addicional novena.

En virtut d'això, fent ús de les facultats que té conferides aquesta Direcció General de Funció Pública, de conformitat amb el que estableix el Decret 172/2020, de 30 d'octubre, del Consell, d'aprovació del Reglament orgànic i funcional de la Conselleria de Justícia, Interior i Administració Pública, previ acord de la Comissió de seguiment de borses d'ocupació temporal, resolc:



Primer. Convocatòria de borsa d'ocupació temporal

Convocar el procediment per a la constitució de borsa específica d'ocupació temporal, a fi que es proveïsquen els llocs del cos B-02 tècnic/a de gestió de sistemes i tecnologies de la informació de l'administració de la Generalitat, mitjançant el nomenament de personal funcionari interí i/o nomenament provisional per millora d'ocupació, per tal que, quan les necessitats del servei ho requerisquen, puguen proveir-se provisionalment llocs de treball classificats per a la seua provisió per aquest personal de l'administració de la Generalitat, de conformitat amb el que estableix l'Ordre 18/2018, de 19 de juliol, de la Conselleria de Justícia, Administració Pública, Reformes Democràtiques i Llibertats Públiques, sobre regulació de borses.



Segon. Requisits

Per a poder formar part de la borsa serà necessari complir els requisits següents:



a) Estar en possessió dels requisits d'accés a la funció pública exigits en l'article 62 de la Llei 4/2021, de 16 d'abril, de la funció pública valenciana.

b) Estar en possessió de la titulació següent o complides les condicions per a obtindre-les abans de la finalització del termini de presentació de sol·licituds. De conformitat amb l'article 31 de la Llei 4/21, de 16 d'abril citada, per a l'accés a llocs del Grup B es requerirà el títol de tècnic/a superior de formació professional que corresponga.

c) La possessió dels requisits anteriors s'acreditarà dins del termini de presentació de sol·licituds, excepte els previstos en la lletra c) i d) de l'article 62 de la Llei 4/2021, de la funció pública valenciana, que hauran d'acreditar-se abans del seu nomenament, en el termini que per l'òrgan competent es concedisca a l'efecte.



Tercer. Prova selectiva i comissió de valoració

La prova selectiva, que serà única, consistirà a contestar per escrit a un qüestionari tipus test de 40 preguntes, amb quatre respostes alternatives de les quals només una en serà la correcta, que versaran sobre les matèries relacionades en l'annex I.

La qualificació de la prova serà de 0 a 10 punts, i es considerarà superada si s'obté una puntuació mínima de 5 punts. En el qüestionari s'indicarà la valoració màxima de cada pregunta, considerant-se totes iguals en cas que no s'explicite, les contestacions errònies no penalitzen i les contestacions en blanc ni puntuen ni penalitzen.



La Comissió de valoració que avaluarà aquesta prova selectiva estarà integrada per:



Titulars

President:

David Duato Micó

Vocals:

Noelia Egea Soler

Enrique Noguera Peribáñez

Luis Torres Otero

Secretari:

José Vicente Tornero Valenzuela



Suplents

Presidenta:

Carmen Romeu Iborra

Vocals:

Mónica Valero Cea

Daniel Arias Fernández

César Sánchez Royo

Secretari:

Juan Carlos Garzón Pérez



El lloc i el temps de realització de la prova serà determinat per la comissió de valoració amb una antelació de 15 dies. Si es considera necessari, es podrà realitzar la prova en les tres províncies.

La Comissió de valoració establirà, per a les persones amb diversitat funcional que així ho sol·liciten, les adaptacions necessàries per a la realització de les proves. A l'efecte, les persones interessades hauran de formular la petició corresponent.

Si en el desenvolupament del procés selectiu se suscitaren dubtes raonables a l'òrgan tècnic de selecció respecte a la compatibilitat funcional d'una persona admesa, podrà demanar el corresponent dictamen de la Comissió mixta de discapacitats; i en aquest cas, la persona admesa inicialment podrà participar condicionalment en el procés selectiu, i quedarà en suspens la resolució definitiva sobre l'admissió o exclusió del procés selectiu fins a la recepció del dictamen.



Quart. Sol·licituds de participació en la prova

1.1. El termini per a la presentació de sol·licituds serà de deu dies hàbils, comptats a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta convocatòria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana. Les persones aspirants queden vinculades a les dades que hagen fet constar en les seues sol·licituds.

1.2. Les sol·licituds es presentaran per via electrònica, d'acord amb el que s'estableix en l'article 14 del Decret 3/2017, de 13 de gener, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament de selecció, provisió i mobilitat del personal de la funció pública valenciana. A l'efecte, és necessari estar registrat per a l'ús del sistema d'identificació i signatura electrònica Cl@ve o posseir un certificat digital de signatura electrònica, o DNIe, tal com es recull en l'annex II de la present convocatòria; emplenar a través del formulari habilitat en el portal de l'administració de la Generalitat http://sede.gva.es (Cercador d'ocupació pública, Descripció: 528/22, tramitar amb certificat) i realitzar el pagament telemàtic de la taxa.

La presentació electrònica requerirà el compliment successiu dels passos següents:

a) L'emplenament i inscripció en línia.

b) El pagament electrònic de la taxa corresponent.

c) El registre electrònic de la sol·licitud.

2. No seran admeses i, consegüentment, quedaran excloses del procés selectiu, aquelles persones que, havent abonat la taxa, no hagen registrat la sol·licitud electrònicament.

3. Les persones aspirants amb diversitat funcional que requerisquen mesures d'adaptació per a la realització de l'exercici, en l'emplenament de la seua sol·licitud hauran d'observar les prescripcions següents:

3.1. Indicar en la sol·licitud el tipus de diversitat funcional que posseeixen, assenyalant el que escaiga en cada cas: (F) física, (P) psíquica, (S) sensorial.

3.2. Concretar, el tipus de mesures que precisen, fent constar en l'apartat corresponent de la sol·licitud les que necessita, d'entre les que figuren en aquella i que són les següents:

a) Eliminació de barreres arquitectòniques i taula adaptada a la cadira de rodes.

b) Ampliació del temps de durada de la prova. Per a l'aplicació d'aquesta mesura, les persones aspirants hauran d'acompanyar, obligatòriament, un certificat expedit per l'òrgan oficial competent que especifique: el diagnòstic i el temps d'ampliació que precisa, expressat en nombre de minuts.

c) Augment de la grandària dels caràcters del qüestionari, per dificultat de visió.

d) Necessitat d'intèrpret, a causa de diversitat funcional auditiva.

e) Sistema Braille d'escriptura, o ajuda d'una persona per ceguesa.



f) Unes altres, especificant quines en la casella corresponent.

Si en el desenvolupament del procés selectiu se suscitaren dubtes raonables a la Comissió de valoració respecte a la compatibilitat funcional d'una persona admesa, podrà demanar el corresponent dictamen de la Comissió mixta de diversitat funcional; i en aquest cas, la persona admesa inicialment podrà participar condicionalment en el procés selectiu, i quedarà en suspens la resolució definitiva sobre l'admissió o exclusió del procés selectiu fins a la recepció del dictamen.

4. Finalitzat el termini de presentació de sol·licituds, es publicarà en la pàgina web de la Direcció General de Funció Pública https://cjusticia.gva.es/va/web/recursos-humanos/, la relació provisional de persones admeses i excloses per a la realització de la prova.

5. Les persones aspirants, en cas d'error, exclusió o de no figurar en la relació provisional de persones admeses i excloses, podran esmenar electrònicament els defectes en què hagen incorregut en la seua sol·licitud, o realitzar les al·legacions que tinguen per convenient en el termini de deu dies hàbils, comptats a partir de l'endemà de la publicació, d'acord amb el que s'estableix en l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

6. Transcorregut el termini anterior, vistes les al·legacions i, si fa el cas, esmenats els defectes, es publicarà la relació definitiva de persones admeses i excloses per a la realització de la prova, en la pàgina web de la Direcció General de Funció Pública https://cjusticia.gva.es/va/web/recursos-humanos/.

7. En la resolució per la qual es faça pública la relació definitiva de persones admeses i excloses al present procediment selectiu s'establiran, amb almenys quinze dies d'antelació, la data, el lloc i l'hora de realització de la prova, així com l'ordre de crida d'aquelles, que s'iniciarà en la lletra «F», conforme el resultat del sorteig fet el dia 7 de gener de 2019 (DOGV 8473, 28 de gener).

8. En finalitzar la prova selectiva es publicarà en la pàgina web de la Direcció General de Funció Pública, la relació de persones aspirants que han superat la prova amb expressió del seu nom, cognoms i DNI.

9. Les persones aspirants disposaran d'un termini de 10 dies per a formular les reclamacions que estimen oportunes en relació amb la puntuació atorgada en la prova selectiva.

10. La Comissió de valoració estudiarà les al·legacions presentades i formularà una proposta de llista definitiva a la Direcció General de Funció Pública, la qual dictarà una resolució i ordenarà la publicació en el lloc adés indicat.



Cinqué. Drets d'examen i forma de pagament

1. Els drets d'examen són 9,17 euros.

2. Bonificacions

a) La presentació de la sol·licitud de participació en les proves per mitjans telemàtics, tindrà una bonificació del 10 % de la quota íntegra, que s'aplicarà de manera automàtica en realitzar el pagament, la presentació i registre electrònic de la sol·licitud.

b) Les persones que acrediten formar part d'una família nombrosa de categoria general o d'una família monoparental de categoria general, gaudiran d'una bonificació del 50 % de la quota íntegra acumulable a la fixada en l'apartat a anterior, per a la qual cosa hauran d'assenyalar l'apartat «Bonificacions» de la sol·licitud telemàtica, i s'aplicarà de manera automàtica en realitzar pagament, la presentació i registre electrònic de la sol·licitud.

3. Exempcions. Estan exemptes del pagament de la taxa:

a) A les persones que acrediten un grau de diversitat funcional igual o superior al 33 %, els serà d'aplicació automàtica en realitzar pagament, la presentació i registre electrònic de la sol·licitud, i assenyalar l'apartat de «Exempcions» de la sol·licitud telemàtica.

b) A les persones que acrediten formar part d'una família nombrosa de categoria especial o d'una família monoparental de categoria especial, els serà d'aplicació automàtica en realitzar pagament, la presentació i registre electrònic de la sol·licitud i assenyalar l'apartat «Exempcions Família Nombrosa Especial» de la sol·licitud telemàtica.

c) A les dones víctimes d'actes de violència sobre la dona que acrediten aquesta condició mitjançant qualsevol dels mitjans de prova previstos en els articles 9.1 i 9.2 de la Llei 7/2012, de 23 de novembre, de la Generalitat, integral contra la violència sobre la dona en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, així com els qui acrediten trobar-se en situació d'exclusió social mitjançant el corresponent document expedit per l'òrgan competent en matèria de benestar social de l'ajuntament de residència, els serà d'aplicació automàtica en realitzar pagament, la presentació i registre electrònic de la sol·licitud i assenyalar l'apartat «Altres» de la sol·licitud telemàtica.

4. En cap cas, el pagament de la taxa eximirà del tràmit de registre electrònic de la sol·licitud. La falta de justificació de l'abonament dels drets d'examen o de la presentació dins del termini i en la forma escaient en el registre electrònic corresponent de la sol·licitud, determinarà l'exclusió de la persona aspirant.

5. Escaurà la devolució de les taxes per drets d'examen en els supòsits i a través dels procediments contemplats en l'article 1.2-6 de la Llei 20/2017, de 28 de desembre, de la Generalitat, de taxes.





Sisé. Procediment de constitució de la borsa

1. La borsa es constituirà amb les persones integrants del llistat definitiu d'aspirants que han superat la prova per ordre de puntuació. En cas d'igualtat de puntuació, prevaldrà l'obtinguda pel personal amb diversitat funcional. Si l'empat es produeix entre persones amb diversitat funcional, es triarà a la de major grau de discapacitat. Finalment, es dirimirà a favor de la persona sol·licitant de major edat.



2. La borsa es farà publica en la pàgina web de la Direcció General de Funció Pública:

http://www.gva.es/va/inicio/atencion_ciudadano/buscadores/personal.



Seté. Àmbit territorial

1. L'àmbit territorial d'aquestes borses d'ocupació és de caràcter provincial.

2. Hauran de marcar en la sol·licitud de participació els àmbits provincials pels quals desitja participar, amb independència de qual siga el seu domicili. Per a això hauran de marcar una X en la sol·licitud:

Dada addicional 1: per a la província d'Alacant.

Dada addicional 2: per a la província de Castelló.

Dada addicional 3: per a la província de València.



Seté. Normes de funcionament

La borsa s'ajustarà en el seu funcionament al que es disposa en l'Ordre 18/2018, de 19 de juliol, de la Conselleria de Justícia, Administració Pública, Reformes Democràtiques i Llibertats Públiques, sobre regulació de borses d'ocupació temporal per a proveir provisionalment llocs de treball de l'administració de la Generalitat.



Huité. Recursos

Contra la present resolució, que posa fi a la via administrativa, les persones interessades podran interposar recurs contenciós administratiu davant el jutjat del contenciós administratiu corresponent, en el termini de dos mesos comptats des de l'endemà de la publicació. Així mateix, amb caràcter potestatiu, es podrà interposar recurs de reposició, en el termini d'un mes des de l'endemà de la publicació, davant el mateix òrgan que ha dictat la resolució. Tot això, de conformitat amb el que estableixen els articles 112, 114, 115, 123 i 124, de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i els articles 8, 14.2 i 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.



Les citacions en els recursos contenciosos administratius, que se substancien contra aquesta resolució, es realitzaran per mitjà de la inserció del corresponent edicte en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 24 de maig de 2022.– El director general de Funció Pública: David Alfonso Jarque.







ANNEX I

Temari



1. Llenguatges de Marques i Sistemes de Gestió d'Informació

2. Bases de dades

3. Programació Java

4. Entorns de Desenvolupament

5. Desenvolupament Web en Entorn Servidor

6. Disseny d'Interfícies Web



Continguts del temari



1. Llenguatges de Marques i Sistemes de Gestió d'Informació

Continguts:

– Reconeixement de les característiques dels llenguatges de marques:

• Concepte, avantatges, característiques, classificació.

• XML: estructura i sintaxi.

• Etiquetes. Elaboració de documents XML ben formats.



– Utilització de llenguatges de marques en entorns web:

• HTML: estructura d'una pàgina web, Identificació d'etiquetes i atributs d'HTML.

• XHTML: diferències sintàctiques i estructurals amb HTML.

• Avantatges d'XHTML sobre HTML, Versions d'HTML i d'XHTML, Conversió d'HTML a XHTML.

• Transmissió d'informació mitjançant llenguatges de marques.

• Fulls d'estil.

• Aspectes bàsics, propietats, CSS dinàmic.



– Definició d'esquemes i vocabularis en XML:

• Definició de l'estructura i sintaxi de documents XML. Documents XML vàlids i ben formats, espais de noms, etiquetes.

• Definició, referenciació i prefixos.

• Utilització de mètodes de definició de documents XML.

• Creació de descripcions i Associació de descriptors amb documents XML.

• Validació.

• Extensibilitat dels esquemes. Tipus derivats. Esquemes múltiples documents.

• Documentació d'especificacions.



– Conversió i adaptació de documents XML:

• Transformació de documents XML. Justificació. Tècniques.

• Format de documents: XSLT, XPATH.

• Enllaçat de documents: XLINK.

• Formats d'eixida.

• Àmbits d'aplicació.

• Descripció de l'estructura i de la sintaxi.

• Plantilles: Utilització, beneficis, format.

• Format de plantilles.

• Utilització d'eines de processament.

• Verificació del resultat, depuració i elaboració de documentació.





2. Bases de dades

Continguts:

– Emmagatzematge de la informació:

• Fitxers (plans, indexats, accés directe, entre altres).

• Bases de dades: Conceptes, usos i tipus segons el model de dades, la ubicació de la informació.

• Sistemes gestors de base de dades: Funcions, components i tipus. Comercials i Lliures, Centralitzats-Distribuïts.

• LOPD. Principis de la protecció de dades. Drets de les persones. Fitxers de titularitat pública i privada. Agència Espanyola de Protecció de Dades. Infraccions i sancions.



– Bases de dades relacionals:

• Model de dades.

• Terminologia del model relacional. Relacions, atributs, tuples.

• Característiques d'una relació.

• Tipus de dades.

• Jocs de caràcters. Criteris de comparació i ordenació.

• Estructura del model relacional: claus primàries, alienes, integritat referencial.

• Índexs. Característiques. Valors no duplicats.

• El valor NULL. Operar amb el valor NULL.

• Vistes.

• Usuaris. Rols. Privilegis. Objectes.

• Llenguatge de descripció de dades (DDL). Sentències. Clàusules.

• Llenguatge de control de dades (DCL). Sentències. Clàusules.



– Realització de consultes:

• Eines gràfiques proporcionades pel sistema gestor per a la realització de consultes.

• La sentència SELECT: Consultes calculades. Sinònims, Selecció i ordenació de registres.

• Vistes: creació, modificació.



– Tractament de dades:

• Inserció de registres. Insercions a partir d'una consulta.

• Esborrat de registres. Modificació de registres. Integritat referencial. Canvis en cascada.

• Subconsultes i composicions en ordres d'edició.

• Transaccions. Sentències de processament de transaccions. Problemes associats a l'accés simultani a les dades. Bloquejos compartits i exclusius. Polítiques de bloqueig.



– Programació de bases de dades:

• Introducció. Llenguatge de programació.

• Paraules reservades.

• Variables del sistema i variables d'usuari. Comentaris. Funcions. Paquets

• Estructures de control de flux. Alternatives. Bucles.

• Procediments emmagatzemats. Funcions d'usuari.

• Subrutines. Variables locals i globals.

• Esdeveniments i disparadors.

• Excepcions. Tipus: predefinides, definides per l'usuari. Tractament d'excepcions.

• Cursors. Funcions de tractament de cursors.

• APIS per a llenguatges externs.



– Interpretació de diagrames entitat/relació:

• Entitats i relacions. Cardinalitat. Simbologia, feblesa, pas de E/R al model relacional, formes normals, enginyeria inversa, eines.





3. Programació Java

Continguts:

– Identificació dels elements d'un programa informàtic:

• Estructura i blocs fonamentals.

• Variables. Tipus de dades. Operacions. Literals. Constants. Operadors i expressions. Conversions de tipus. Comentaris.



– Utilització d'objectes:

• Elements de la programació orientada a objectes. Característiques. Estructura. Instanciació.

• Utilització de mètodes, propietats.

• Programació de la consola: entrada i eixida d'informació.

• Llibreries d'objectes.

• Constructors.

• Destrucció d'objectes i alliberament de memòria.

• Codificació, edició i compilació de programes simples orientats a objectes.



– Ús d'estructures de control:

• Estructures de selecció, repetició, de salt.

• Control d'excepcions.

• Codificació, edició i compilació de programes amb estructures de control.

• Prova i depuració.

• Documentació.



– Desenvolupament de classes:

• Concepte de classe.

• Estructura i membres d'una classe.

• Creació d'atributs, mètodes, constructors.

• Codificació i edició d'objectes de les classes desenvolupades.

• Encapsulació i visibilitat.

• Utilització de classes i objectes.

• Utilització de classes heretades.

• Codificació i utilització de mètodes estàtics.

• Concepte i utilització d'Interfícies.

• Empaquetats de classes. Organització de les classes en paquets.



– Aplicació de les estructures d'emmagatzematge:

• Llibreries de classes.

• Estructures.

• Arrays: inicialització, multidimensionals,

• Classes i mètodes genèrics.

• Cadenes de caràcters. Expressions regulars.

• Llistes.

• Col·leccions. Tipus de dades col·lecció.

• Classes relacionades amb el tractament de documents XML.



– Utilització avançada de classes:

• Composició de classes. Herència. Superclasses i subclasses. Classes i mètodes abstractes i finals. Sobreescriptura de mètodes. Constructors i herència. Accés a mètodes de la superclasse. Polimorfisme.

• Codificació, proves, depuració i documentació de programes que implementen jerarquies de classes.



4. Entorns de desenvolupament

Continguts:

– Desenvolupament de programari:

• Concepte de programa informàtic.

• Codi font, codi objecte i codi executable. Màquines virtuals.



• Tipus de llenguatges de programació. Característiques dels llenguatges més difosos.

• Fases del desenvolupament d'una aplicació: anàlisi, disseny, codificació, proves, documentació, explotació i manteniment, entre altres.

• Estructures d'equips de treball per al desenvolupament i revisió de programes informàtics. Funcions i responsabilitats dels membres.

• Procés d'obtenció de codi executable a partir del codi font; eines implicades.



– Disseny i realització de proves:

• Planificació de proves. Tipus de proves: funcionals, estructurals, regressió… Procediments i casos de prova.

• Eines de depuració. Punts de ruptura, tipus d'execució,examinadores de variables, entre altres.

• Proves de codi: cobriment, valors límit, classes d'equivalència, entre altres.

• Factors que determinen la qualitat del programari.

• Criteris de control de qualitat del desenvolupament de l'aplicació.

• Proves unitàries; eines.

• Automatització de proves

• Documentació de proves.

• Documentació d'incidències detectades. Descripció del seu tractament.



– Elaboració de diagrames de classes:

• Metodologia de disseny orientada a objectes.

• Metodologia de disseny orientada a estructura de dades.

• Classes. Atributs, mètodes i visibilitat.

• Objectes. Instanciació.

• Relacions. Herència, composició, agregació.

• Estandardització amb un llenguatge de modelatge: UML (Llenguatge Unificat de Modelatge) o altres.

• Diagrames estructurals. Camp d'aplicació.

• Notació dels diagrames de classes.

• Notació dels diagrames d'objectes.

• Eines de disseny de diagrames.

• Generació de codi a partir de diagrames de classes.

• Generació de diagrames de classes a partir de codi.



– Elaboració de diagrames de comportament:

• Tipus. Camp d'aplicació.

• Notació dels diferents diagrames de comportament UML o altres.



• Diagrames de casos d'ús. Actors, escenari, relació de comunicació.

• Diagrames de seqüència. Línia de vida d'un objecte, activació, enviament de missatges.

• Diagrames de col·laboració. Objectes, missatges.

• Diagrames d'activitats. Activitats, transicions, decisions i combinacions.

• Diagrames d'estat. Estats, esdeveniments, senyals, transicions.



5. Desenvolupament Web en Entorn Servidor

Continguts:

– Inserció de codi en pàgines web:

• Llenguatges embeguts en HTML.

• Tecnologies associades: PHP, ASP, JSP, Servlets, entre altres.

• Contenidors de servlets.

• Obtenció del llenguatge de marques per a mostrar en el client.

• Etiquetes per a inserció de codi.

• Blocs de codi.

• Directives.

• Tipus de dades. Conversions entre tipus de dades.

• Variables.

• Àmbit i utilització de les variables.

• Ús de directives.



– Utilització de tècniques d'accés a dades:

• Utilització de bases de dades relacionals.

• Establiment de connexions.

• Recuperació i edició d'informació.

• Utilització de conjunts de resultats.

• Visualització de la informació en pàgines web.

• Mecanismes d'edició de la informació en un client web.

• Execució de sentències SQL.

• Transaccions.

• Utilització d'altres orígens de dades.

• Magatzems d'informació heterogenis.

– Programació de serveis web:

• Arquitectures de programació orientades a serveis.

• Mecanismes i protocols implicats.

• SOAP. Generació, descripció, interface i consum de serveis web.





6. Disseny d'Interfícies Web

Continguts:

– Ús d'estils:

• Estils en línia basats en etiquetes i en classes.

• Notació. Sintaxi.

• Fonts i text. Colors i fons. Llistes, taules.

• Model de caixes. Marges, farciment i vores.

• Crear i vincular fulls d'estil.

• Crear i vincular fulls d'estil en cascada externa.



– Disseny de webs accessible:

• Concepte d'accessibilitat web. Principis generals de disseny accessible.

• El Consorci World Wide Web (W3C).

• Pautes d'Accessibilitat al Contingut en la Web (WCAG). Tècniques per a satisfer els requisits definits en les WCAG.

• Tècniques fonamentals.

• Tècniques HTML.

• Tècniques CSS.

• Prioritats. Punts de verificació. Nivells d'adequació.

• Mètodes per a realitzar revisions preliminars i avaluacions d'adequació o conformitat de documents web.

• Eines d'anàlisis d'accessibilitat web.

• Programari i eines en línia.

• Testatge de l'accessibilitat web des de diferents navegadors.

• Testatge de l'accessibilitat web des de dispositius mòbils.



– Implementació de la usabilitat en el web. Disseny amigable:

• Concepte d'usabilitat.

• Anàlisi de la usabilitat. Tècniques.

• Principis recomanats per a aconseguir webs amigables.

• Identificació de l'objectiu de la web.

• Tipus d'usuari. Identificació de les necessitats de diferents perfils d'usuaris. Adaptació de la interfície a aquests perfils.

• Barreres identificades pels usuaris.

• Informació fàcilment accessible.

• Velocitat de connexió.

• Ús del llenguatge i vocabulari adequat.

• Consistència interna.

• Importància de l'ús d'estàndards externs.

• Navegació fàcilment recordada enfront de navegació redescoberta.



• Facilitat de navegació en la web.

• Facilitat de navegació en la web mitjançant el teclat.

• Facilitat de navegació en la web mitjançant el ratolí.

• Control de les diferents opcions que s'han de visualitzar o ocultar a cada moment.

• Verificació de la usabilitat en diferents navegadors i tecnologies.



• Eines i test de verificació.







ANNEX II

Sistemes d'identificació i signatura



Cl@ve (Sistema de signatura recomanat)

Es tracta d'una plataforma comuna per a la identificació, autenticació i signatura electrònica. És un sistema interoperable i horitzontal que evita a les administracions públiques haver d'implementar i gestionar els seus propis sistemes d'identificació i signatura, i als ciutadans i les ciutadanes haver d'utilitzar mètodes d'identificació diferents per a relacionar-se electrònicament amb l'Administració.



Cl@ve permanent: està orientada a accessos habituals i a l'ús de la signatura en el núvol. Per a usar el sistema, únicament es necessita haver obtingut prèviament la credencial electrònica d'identificació, mitjançant algun dels procediments previstos. Per a això cal registrar-se en el sistema de manera presencial, en alguna de les oficines de registre adherides al sistema, o per internet, utilitzant un certificat electrònic reconegut.

Més informació: www.clave.gob.es



Certificat ACCV: Certificats en suport programari

Els certificats qualificats de ciutadà en suport programari emés per l'Agència de Tecnologia i Certificació Electrònica (ACCV), es proporcionen en el navegador web. Permeten signar i xifrar missatges de correu electrònic segur, la identificació d'usuaris i usuàries davant serveis telemàtics i la signatura electrònica i el xifratge de documents en tota mena d'aplicacions. Alguns exemples d'ús són la seu electrònica de la Generalitat Valenciana, la seu electrònica de la Seguretat Social, la seu electrònica del Cadastre, la seu electrònica Generalitat, etc.



Més informació: https://www.accv.es/ciudadanos/



DNIe

Tal com recull la declaració de pràctiques de certificació del DNI, els certificats electrònics podran utilitzar-se:

– Com a mitjà d'autenticació de la identitat. El certificat d'autenticació (digital signature) assegura al titular, en la comunicació electrònica, acreditar la seua identitat enfront de qualsevol.

– Com a mitjà de signatura electrònica de documents. Mitjançant la utilització del certificat de signatura (non repudition), el receptor o la receptora d'un missatge signat electrònicament pot verificar l'autenticitat d'aqueixa signatura i demostrar així la identitat del signant, sense que aquest puga repudiar-lo.

– Com a mitjà de certificació d'integritat d'un document. Permet comprovar que el document no ha sigut modificat per cap agent extern a la comunicació.

Més informació: https://www.dnielectronico.es/portaldnie/

Mapa web