Ficha disposicion

Ficha disposicion





RESOLUCIÓ de 10 d'octubre de 2016, de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport; de la Sotssecretaria de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, i de la Direcció General d'Ocupació i Formació del Servei Valencià d'Ocupació i Formació, per la qual es crea a la Comunitat Valenciana un cens i es convoca els interessats a inscriure-s'hi, per a la concreció de necessitats de reconeixement de la competència professional, formació i habilitació, als efectes previstos en l'Acord de 7 d'octubre de 2015, del Consell Territorial de Serveis Socials i del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 7904 de 26.10.2016
Número identificador:  2016/8329
Referència Base de Dades:  008006/2016
 



RESOLUCIÓ de 10 d'octubre de 2016, de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport; de la Sotssecretaria de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, i de la Direcció General d'Ocupació i Formació del Servei Valencià d'Ocupació i Formació, per la qual es crea a la Comunitat Valenciana un cens i es convoca els interessats a inscriure-s'hi, per a la concreció de necessitats de reconeixement de la competència professional, formació i habilitació, als efectes previstos en l'Acord de 7 d'octubre de 2015, del Consell Territorial de Serveis Socials i del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència. [2016/8329]

El procediment d'avaluació i acreditació de les competències professionals és un dels instruments i accions del Sistema Nacional de Qualificacions i Formació Professional, tal com estableix l'article 4, apartat 1, lletra b, de la Llei Orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les Qualificacions i de la Formació Professional.

Mitjançant el Reial Decret 1224/2009, de 17 de juliol, de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral, s'estableix el procediment i els requisits per a l'avaluació i acreditació de les competències professionals adquirides per les persones a través de l'experiència laboral o de vies no formals de formació, així com els efectes d'aqueixa avaluació i acreditació de competències.



D'altra banda, per l'Acord de 7 d'octubre de 2015 (Resolució de 3 de novembre de 2015, de la Secretaria d'Estat de Serveis Socials i Igualtat) es modifica parcialment l'acord aprovat pel Consell Territorial de Serveis Socials i del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència el 27 de novembre de 2008, sobre acreditació de centres i serveis del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència (Resolució de 2 de desembre de 2008, de la Secretaria d'Estat de Política Social, Famílies i Atenció a la Dependència i a la Discapacitat).



L'esmentat acord ratifica les qualificacions que han de reunir determinades categories professionals que presten els seus servicis en centres, institucions i servicis del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència.

No obstant això, també estableix que les persones que tinguen una edat igual o superior a 55 anys el 31 de desembre de 2015, que estiguen exercint les seues funcions en les categories professionals de cuidador/gericultor i d'auxiliars d'ajuda a domicili i acrediten una experiència de com a mínim tres anys, amb un mínim de 2.000 hores treballades en aqueixes categories professionals en els últims 10 anys, quedaran habilitades de forma excepcional en la categoria que corresponga, en l'àmbit de la seua comunitat autònoma, assenyalant que aquesta habilitació només tindrà efecte per al treballador en l'àmbit d'aqueixa comunitat autònoma on presta els serveis.

I determina que els requisits relatius a les qualificacions professionals seran exigibles a 31 de desembre de 2017 i, en tot cas, quan finalitzen els processos d'acreditació de l'experiència laboral que s'hagen iniciat en aqueixa data, de manera que fins que finalitze el dit termini la falta d'acreditació no tindrà efectes sobre els treballadors que estiguen participant en aquests processos, o en un programa formatiu que els habilite per a l'exercici d'aquestes categories professionals, ni sobre les empreses o entitats prestadores de l'atenció, ni afectarà les administracions públiques, fins a la finalització dels procediments d'acreditació, garantint d'aquesta manera l'estabilitat en el sector.



Finalment en l'annex únic del referit acord l'Administració General de l'Estat es compromet a instrumentar els mecanismes necessaris per a la posada en marxa de les convocatòries necessàries que donen resposta a les necessitats d'acreditació de les comunitats autònomes, detectades/identificades per aquestes, però ho condiciona a la recepció dels certificats amb la informació sol·licitada als departaments de les administracions autonòmiques competents per a realitzar els processos d'acreditació de l'experiència laboral.

Des de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esports es va remetre certificada, dins del termini i en la forma corresponent, la informació sol·licitada per l'Administració General de l'Estat, als efectes esmentats en el paràgraf anterior.

Per un altre costat s'ha publicat l'Orde 17/2016, de 21 de setembre, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives per la qual es regula la formació complementària dels directors i directores dels centres d'atenció a persones en situació de dependència, s'estableixen els requisits de qualificació professional del personal que presta serveis en centres i serveis del sistema per a l'autonomia i atenció a la dependència de la Comunitat Valenciana, així com el procediment d'habilitació excepcional dels professionals de major edat i experiència en els dits centres i serveis.

En conseqüència, en previsió que siga l'Administració de la Comunitat Valenciana la que haja de respondre a les necessitats de reconeixement de la competència professional del col·lectiu que quede pendent d'això després de les convocatòries realitzades fins ara i per a poder donar una resposta ajustada a les necessitats de formació i habilitació descrits en els paràgrafs anteriors i als efectes previstos en l'Acord de 7 d'octubre de 2015, Resolució de 3 de novembre de 2015, de la Secretaria d'Estat de Serveis Socials i Igualtat, es fa necessari concretar la població de la Comunitat Valenciana susceptible de beneficiar-se de cada una de les mesures.

Per tot això, informat el Consell Valencià de Formació Professional, i en virtut de les competències atorgades pel Decret 103/2015, de 7 de juliol, del Consell, pel qual s'estableix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat, així com de l'article 21 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, aquestes direccions generals resolen:



Primer. Objecte

La present resolució té per objecte crear un cens en el sector de l'atenció a la dependència en l'àmbit de la Comunitat Valenciana i convocar els interessats a inscriure-s'hi, per a concretar les necessitats i planificar la resposta oportuna de reconeixement de la competència professional, de formació i d'habilitació en les qualificacions i unitats de competència que figuren en l'annex I i als efectes previstos en l'Acord de 7 d'octubre de 2015, Resolució de 3 de novembre de 2015, de la Secretaria d'Estat de Serveis Socials i Igualtat





Segon. Població a qui va dirigit

En l'esmentat cens es pretén arreplegar quins professionals del sector de l'atenció a dependents a la Comunitat Valenciana afectats per l'Acord de 7 d'octubre de 2015 no compleixen en la data de la publicació de la present resolució el requisit de qualificació professional exigit per aquest, dividit en els següents col·lectius segons les seues circumstàncies:

– Cuidadors/gericultors, auxiliars d'ajuda a domicili i auxiliars ocupacionals que exercisquen o hagen exercit en centres i entitats de la Comunitat Valenciana abans del 31 de desembre de 2015, que complint els requisits de participació en un procediment de reconeixement de la competència professional adquirida per experiència laboral i/o formació no formal, arreplegats en l'annex II, no han participat en cap de les convocatòries realitzades per les administracions competents i desitgen participar en una d'aquestes.

– Cuidadors/gericultors, auxiliars d'ajuda a domicili i auxiliars ocupacionals que exercisquen o hagen exercit en centres de la Comunitat Valenciana abans del 31 de desembre de 2015, que per formació o per participació en un procediment de reconeixement de la competència professional adquirida per experiència laboral i/o formació no formal, tenen acreditada alguna unitat de competència de les que figuren en l'annex I, no han obtingut totes les que conformen la qualificació professional i desitgen obtindre l'acreditació de les no acreditades a través d'una oferta formativa en centres acreditats per l'Administració laboral.

– Cuidadors/gericultors, auxiliars d'ajuda a domicili i auxiliars ocupacionals que tinguen una edat igual o superior a 55 anys a 31 de desembre de 2015 i que a aqueixa data acrediten una experiència de com a mínim tres anys, amb un mínim de 2.000 hores treballades en aqueixes categories professionals en els últims 10 anys, i desitgen ser habilitats de forma excepcional en la categoria que corresponga, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.



Tercer. Termini per a la inscripció en el cens

El termini d'inscripció en el cens serà de 60 dies naturals a comptar de l'endemà de la publicació de la present convocatòria en el DOGV.





Quart. Efectes de la inscripció en el cens

Tal com preveu l'Orde 17/2016, de 21 de setembre, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, la inscripció en el cens convocat per la present resolució es considera condició necessària per a sol·licitar l'habilitació excepcional, per a majors de 55 anys, com a auxiliar d'ajuda a domicili, gericultor/a o cuidador/a. I podrà considerar-se criteri de prioritat per a poder participar en qualsevol acció promoguda per les administracions competents a la Comunitat Valenciana dirigides a l'acreditació de les unitats de competència de les qualificacions exigides en l'Acord de 7 d'octubre de 2015, per la via del reconeixement de la competència professional i/o de la formació.





Cinqué. Aplicació informàtica

Per a dur a terme aquest cens s'utilitzarà l'aplicació informàtica dissenyada per a la implementació de procediments de reconeixement de la competència professional adquirida per experiència laboral i/o formació no formal, la gestió de la qual correspon al Servei de Gestió de la Formació i Qualificació Professional de la Direcció General de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial.



Sisé. Inscripció telemàtica en el cens

Els que desitgen inscriure's en el cens hauran d'omplir un formulari telemàticament segons pertanguen a un dels col·lectius identificats en l'apartat segon d'aquesta resolució i en conseqüència sol·liciten, segons la seua situació, alguna de les opcions següents:

Participar en un procediment de reconeixement de la competència professional adquirida per experiència laboral i/o formació no formal per no tindre acreditada la qualificació professional.

Finalitzar la seua formació en les unitats de competència que no té acreditades en centres acreditats per l'Administració laboral.

Una habilitació excepcional per tindre una edat igual o superior a 55 anys el 31 de desembre de 2015.

En els casos 1 i 3, les opcions que es plantegen en la sol·licitud són excloents, per la qual cosa en el cas 1, el sol·licitant ha de triar només Unitats de Competència (Ucs) d'una de les qualificacions oferides. I en el cas 3, el sol·licitant ha d'optar només per una de les categories professionals oferides.

Els esmentats formularis es trobaran en el web de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport (Formació: Qualificacions Professionals: http://www.ceice.gva.es/web/cualificaciones-profesionales). Una vegada emplenats i tramesos en línia, els interessats podran imprimir una còpia de la sol·licitud com a comprovant de la tramesa i hauran de conservar-la per si se'ls requereix en algun moment per l'Administració.



Seté. Les dades de la sol·licitud telemàtica

D'acord amb el que disposa l'article 5 de la Llei Orgànica 15/1999, de Protecció de Dades de Caràcter Personal, s'informa:

– Que les dades facilitades en els esmentats formularis seran incorporades als fitxers de l'administració convocant i que seran objecte de tramitació a fi de determinar el que preveu la present resolució. Igualment seran objecte de cessió a les administracions competents amb la finalitat de poder gestionar els drets derivats de la sol·licitud.



– Que l'interessat podrà exercir els seus drets davant de la pròpia administració competent.

Per un altre costat s'informa que aquelles persones interessades en remetre la sol·licitud declaren que totes les dades consignades són vertaderes i expressament que:

– Es comprometen a provar-les documentalment, quan se'ls requerisca per a això.

– Que són coneixedores que en cas de falsedat en les dades i/o en la documentació aportades o ocultament d'informació, de la qual puga deduir-se intenció d'engany en benefici propi o alié, podran ser excloses dels procediments que puguen derivar-se de la present convocatòria, ser objecte de sanció i, si és el cas, se n'informarà el Ministeri Fiscal per si pogueren ser constitutives d'un il·lícit penal.



Finalment les persones que sol·liciten l'habilitació excepcional autoritzen la Sotssecretaria de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives perquè puga procedir a la comprovació i verificació de les dades següents:

– Les acreditatives d'identitat.

– La vida laboral en què conste l'experiència laboral exigida.

En cas contrari hauran d'aportar, quan se'ls requerisca, la documentació següent:

– Còpia compulsada del DNI/NIE, si no han autoritzat la verificació de la identitat.

– Informe de la vida laboral en què conste l'experiència laboral exigida, si no n'han autoritzat la verificació per l'Administració.

– Còpies compulsades dels certificats d'empresa i/o contractes que acrediten l'experiència laboral en aqueixa categoria professional o amb aqueixes funcions.



Huité. Entrada en vigor i recursos

La resolució produirà efectes des de l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Contra la present resolució, que no posa fi a la via administrativa, l'interessat podrà interposar recurs d'alçada davant del secretari autonòmic d'Educació i Investigació de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, en el termini d'un mes, a partir de l'endemà de la seua publicació, de conformitat amb el que estableixen els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.



València, 11 d'octubre de 2016.– La directora general de Formació Professional i Ensenyaments de Règim Especial: Marina Sánchez Costas. El sotssecretari de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives: Francesc Gamero Lluna. La directora general d'Ocupació i Formació: Rocío Briones Morales.

Mapa web