Ficha disposicion

Ficha disposicion





ACORD de 6 d'agost de 2021, del Consell, de ratificació de l'Acord de la Mesa General de Negociació del personal funcionari, estatutari i laboral



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 9162 de 30.08.2021
Número identificador:  2021/8841
Referència Base de Dades:  008208/2021
 

  • Anàlisi documental

    Texto
    Texto Texto2
    Origen de disposició: Conselleria de Justícia, Interior i Administració Pública
    Grup temàtic: Ocupació pública
    Descriptors:
      Temàtics: personal laboral de la Generalitat, personal de la Generalitat



ACORD de 6 d'agost de 2021, del Consell, de ratificació de l'Acord de la Mesa General de Negociació del personal funcionari, estatutari i laboral (MGN I) de 29 de juliol de 2021. [2021/8841]

Mitjançant Acord de 17 de juny de 2016, el Consell va ratificar l'Acord de Legislatura de la Mesa General de Negociació del personal funcionarial, estatutari i laboral de la Generalitat (MGN I), de 9 de juny de 2016, per al període 2015-2019. Aquest Acord recordava que un clima seré afavoreix tant la millora de les condicions de treball del personal empleat públic com la necessària transformació de l'Administració de la Generalitat en una administració professional, amb una major eficàcia i eficiència, així com més pròxima a la ciutadania.

Complits la major part dels compromisos fixats en el referit Acord, i una vegada publicada la Llei 4/2021, de 16 d'abril, de la Generalitat, de la Funció Pública Valenciana (LFPV), s'obri ara una nova etapa en la qual l'objectiu essencial és continuar aprofundint en la planificació de la política de personal de l'Administració de la Generalitat, a través del diàleg entre la representació del personal i el Consell.



La voluntat de la MGN I de 29 de juliol de 2021 és completar, de manera global i pluriennal, l'Acord de 9 de juny de 2016 i millorar-lo, sumant per a això noves mesures, així com també aplicar en la Comunitat Valenciana totes aquelles que regula la legislació bàsica estatal, esgotant les seues possibilitats màximes. Tot això assumint, així mateix, el compromís de continuar treballant en el desenvolupament i millora dels drets del personal que presta serveis en l'àmbit de la Generalitat, des del convenciment que el nivell de qualitat dels serveis públics que es presten a la ciutadania s'incrementa si a això se sumen la millora i el reforç de la qualitat de l'ocupació pública, que afavoreix el seu reconeixement i el seu nivell de satisfacció i, com a conseqüència, també la millora de la gestió pública.

Aquest Acord de la MGN I s'adopta des de la perspectiva integradora de la planificació dels recursos humans, arribant, doncs, al conjunt d'aquest personal. Per això, correspon a la Mesa General de Negociació I delimitar el marc de la negociació col·lectiva per a la seua posterior concreció en cada àmbit sectorial propi, amb la finalitat d'harmonitzar les condicions essencials de treball i retributives, els processos d'estabilització d'ocupació pública temporal, i també les mesures específiques en matèria de conciliació de la vida personal, familiar i laboral.



Reunides a València el 29 de juliol de 2021, les representacions de la Generalitat i de les organitzacions sindicals representades en la Mesa General de Negociació del personal funcionarial, estatutari i laboral de la Generalitat (MGN I), Unió general de Treballadors del País Valencià (UGT-PV), Central Sindical Independent i de Funcionaris (CSIF) i Comissions Obreres del País Valencià (CCOO-PV), van arribar a l'acord que es ratifica.

L'article 38.3 del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic, estableix que quan els acords versen sobre matèries competència dels òrgans de govern de les Administracions Públiques, per a la seua validesa i eficàcia serà necessària la seua aprovació expressa i formal per aquests òrgans.

Per això, d'acord amb l'article 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta de la consellera de Justícia, Interior i Administració Pública, el Consell, prèvia deliberació, en la reunió de 6 d'agost de 2021,





ACORDA



Ratificar l'acord de 29.07.2021 de la Mesa General de Negociació del personal funcionari, estatutari i laboral de la Generalitat (MGN I), pel qual es fixen els compromisos de govern sobre aquells assumptes i matèries principals sobre els quals les parts es comprometen a negociar al llarg del que resta de la X Legislatura de les Corts Valencianes (2021-2023) que hi figura com annex.



València, 6 d'agost de 2021



La consellera secretària,

MÓNICA OLTRA JARQUE





ANNEX



«Acord de la Mesa General de Negociació del personal funcionarial, estatutari i laboral, de la generalitat (MGN I)



Mitjançant Acord de 17 de juny de 2016, el Consell va ratificar l'Acord de Legislatura de la Mesa General de Negociació del personal funcionarial, estatutari i laboral de la Generalitat (MGN I), de 9 de juny de 2016, per al període 2015-2019. Aquest Acord recordava que un clima seré afavoreix tant la millora de les condicions de treball del personal empleat públic com la necessària transformació de l'Administració de la Generalitat en una administració professional, amb una major eficàcia i eficiència, així com més pròxima a la ciutadania.

Complits la major part dels compromisos fixats en el referit Acord, i una vegada publicada la Llei 4/2021, de 16 d'abril, de la Generalitat, de la Funció Pública Valenciana (LFPV), s'obri ara una nova etapa en la qual l'objectiu essencial és continuar aprofundint en la planificació de la política de personal de l'Administració de la Generalitat, a través del diàleg entre la representació del personal i el Consell.



La voluntat d'aquesta MGN I és completar, de manera global i pluriennal, l'Acord de 9 de juny de 2016 i millorar-lo, sumant per a això noves mesures, així com també aplicar en la Comunitat Valenciana totes aquelles que regula la legislació bàsica estatal, esgotant les seues possibilitats màximes. Tot això assumint, així mateix, el compromís de continuar treballant en el desenvolupament i millora dels drets del personal que presta serveis en l'àmbit de la Generalitat Valenciana, des del convenciment que el nivell de qualitat dels serveis públics que es presten a la ciutadania s'incrementa si a això se sumen la millora i el reforç de la qualitat de l'ocupació pública, que afavoreix el seu reconeixement i el seu nivell de satisfacció i, com a conseqüència, també la millora de la gestió pública.

Aquest Acord s'adopta des de la perspectiva integradora de la planificació dels recursos humans, arribant, doncs, al conjunt d'aquest personal. Per això, correspon a aquesta Mesa General de Negociació I delimitar el marc de la negociació col·lectiva per a la seua posterior concreció en cada àmbit sectorial propi, amb la finalitat d'harmonitzar les condicions essencials de treball i retributives, els processos d'estabilització d'ocupació pública temporal, i també les mesures específiques en matèria de conciliació de la vida personal, familiar i laboral.

Per tot això, reunides a València, a 29 de juliol, de 2021, les representacions de la Generalitat i de les organitzacions sindicals representades en la Mesa General de Negociació del personal funcionarial, estatutari i laboral de la Generalitat (MGN I), Unió general de Treballadors del País Valencià (UGT-PV), Central Sindical Independent i de Funcionaris (CSIF) i Comissions Obreres del País Valencià (CCOO-PV), arriben al següent





ACORD



Primer. Objecte

Aquest acord té com a objecte fixar els compromisos de govern sobre aquells assumptes i matèries principals sobre els quals les parts es comprometen a negociar al llarg del que resta de la X Legislatura de les Corts Valencianes (2021-2023), en els àmbits de negociació que es determinen en el punt següent.



Segon. Àmbit de l'acord

1. Àmbit personal

Aquest acord és aplicable a tot el personal funcionari, estatutari i laboral al servei de la Generalitat les condicions de treball del qual s'acorden amb la seua representació sindical en la Mesa General de Negociació I.



2. Àmbit funcional

El present acord es refereix a les matèries que s'especifiquen i que han sigut objecte de negociació conforme a l'article 37 del Text Refós de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic, aprovat per Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre (d'ara en avant, TREBEP), l'Estatut Marc del Personal Sanitari i el titol XI de la Llei 4/2021, de 16 d'abril, de la Funció Pública Valenciana.



3. Àmbit territorial

Està referit a tots i cadascun dels centres i unitats en els quals preste serveis el personal inclòs en l'àmbit d'aplicació d'aquest acord.





4. Altres àmbits

Les mesures acordades en l'acord, així com aquelles que es pacten o acorden en desenvolupament d'aquest, podran inspirar acords d'aplicació al personal al servei de les institucions de la Generalitat Valenciana, al personal al servei del Sector Públic Instrumental de la Generalitat, al personal de les universitats públiques valencianes, o al personal docent del sector d'Ensenyament privat concertat.



Tercer. Negociació

1. Els continguts del present acord que així ho establisquen, seran desenvolupats en els àmbits de negociació sectorials corresponents, respectant els seus termes.

2. Les parts es comprometen a negociar de bona fe el desenvolupament de les diferents matèries recollides en aquest acord.

3. Així mateix, les parts es comprometen a iniciar els treballs de negociació del desenvolupament i mesures concretes de les previsions i processos derivats de l'Acord aconseguit entre el Govern d'Espanya i les organitzacions sindicals CCOO; UGT i CSIF – subscrit en data 5 de juliol de 2021 – i del que es disposa en el Reial Decret llei 14/2021, de 6 de juliol, de mesures urgents per a la reducció de la temporalitat en l'ocupació pública.

4. Els acords aconseguits, així com els documents elaborats, en els diferents àmbits, relatius a les mesures contingudes en aquest Acord, es remetran a la MGN I per a un adequat seguiment i desenvolupament respecte a les seues competències.



Quart. Mesures

A. Condicions de treball del personal empleat públic inclòs en l'àmbit d'aplicació de l'acord

1. Retribucions del personal empleat públic

a) Creació d'un «Programa temporal de lluita contra la bretxa salarial i racionalització i millora de la classificació de llocs».

En els pròxims tres anys (2022, 2023 i 2024) es consignarà en els pressupostos una dotació amb la finalitat de lluitar contra la bretxa salarial i racionalitzar els desfasaments en les classificacions i taules retributives sobre els complements específics del personal. S'establiran diferents línies d'actuació per a, per una banda incrementar les assignacions del complement específic, incrementar les retribucions dels llocs de treball que exerceixen professionals de les denominades «feminitzades» i infraclassificades, a fi d'homologar-les amb els llocs de treball que exerceixen funcions i responsabilitats similars i equiparar les retribucions complementàries dels llocs de treball corresponents als mateixos grups/subgrups o APF, entre altres actuacions. Els criteris de distribució de les quanties es negociaran en els àmbits sectorials corresponents.



b) Revisió i modificació, en els pròxims sis mesos del Decret 24/1997, d'11 de febrer, del Govern Valencià, sobre indemnitzacions per raó del servei i gratificacions per serveis extraordinaris, incloent, entre altres qüestions, l'actualització i increment de les quanties establides en aquest.

c) Compromís de l'administració per a l'estudi i l'anàlisi sobre la viabilitat jurídica i pressupostària per a la inclusió, a l'efecte del càlcul de la prestació econòmica en les situacions d'incapacitat temporal del personal al servei de la Generalitat Valenciana, de determinats complements que tinguen el caràcter de retribucions fixes i periòdiques encara que de quantia variable.

2. Planificació de l'ocupació pública

a) Elaboració, en l'àmbit de cada Mesa Sectorial, d'un diagnòstic previ de situació que permeta una vertadera anàlisi de les necessitats de recursos humans de la Generalitat, per a la realització d'un pla estratègic en matèria de RRHH en l'administració pública valenciana.



Aquest diagnòstic haurà de contindre, com a ítems generals per a tots els sectors, amb la finalitat de tindre una visió detallada, amb la informació que per a cada sector tinga una especial rellevància sobre la base de les característiques del servei públic que presta i les seues particularitats, la situació de la plantilla, per categories, especialitats i cossos, desagregant en tot cas, tenint en compte les peculiaritats de cada sector:



– Persones per relació jurídica i grup o subgrup de titulació, categoria professional o especialitat

– Persones per sexe i edat

– Persones per sexe i relació jurídica

– Persones per sexe i grup

– Llocs actius

– Llocs estructurals

– Llocs no estructurals

– Llocs no ocupats, per província, departament o àmbit territorial i grup o subgrup de titulació, categoria professional o especialitat: amb titular i sense titular ni ocupant.

– Previsió de possibles jubilacions segons edat.

Les parts signants d'aquest acord posen de manifest la necessitat i urgència de comptar amb una anàlisi detallada de les causes estructurals de la temporalitat en l'Administració pública valenciana i en cada sector per a millorar els sistemes de planificació i organització de recursos humans, garantint, en tot moment, la prestació i eficàcia dels serveis públics.

b) A l'empara del que es preveu en l'article 10 de la LFPV, es negociarà la constitució i posada en marxa de la Comissió Intersectorial de l'Ocupació Pública, en el si de la qual s'estudiaran, entre altres aspectes, els possibles canals de mobilitat voluntària entre els diferents sectors de la Generalitat Valenciana dins dels límits legals dels diferents règims jurídics del personal de cadascun d'ells.

c) De conformitat amb el que s'estableix en l'article 129 de la citada LFPV, el Consell impulsarà la formalització dels corresponents instruments de col·laboració que garantisquen la mobilitat voluntària del personal empleat públic entre les diferents Administracions locals, universitats i CCAA.

d) Es procedirà a la constitució i posada en marxa del Consell Assessor de la Funció Pública Valenciana, previst en els articles 12 i 13 de la LFPV.

3. Ofertes d'ocupació pública

a) Des de l'Administració de la Generalitat s'impulsaran peremptòriament totes les actuacions precises que, des de la seguretat jurídica, permeten, pensant especialment en les persones, reduir la taxa de temporalitat, de conformitat amb les previsions contingudes en la normativa bàsica.

b) En la MGN I, es negociaran, dins del marc legal, les normes que fixen els criteris generals per a l'accés a l'ocupació pública en els diferents sectors de la Generalitat, respectant, en tot cas, el dret a la promoció interna i mobilitat del personal empleat públic. En tot cas s'establiran mesures que impedisquen la discriminació en l'accés a l'ocupació pública de la dona per raó de sexe, especialment per causes que puguen derivar-se de circumstàncies relacionades amb la maternitat.



Respectant aquests criteris, les ofertes d'ocupació pública anuals per a l'accés a cada sector es negociaran en els diferents àmbits sectorials.



Aquestes negociacions tindran caràcter preferent i els acords resultants tendiran a aconseguir la disminució de la temporalitat en cada cos, escala, especialitat, agrupació professional funcionarial o categoria professional, mitjançant l'adopció de mesures apropiades per a un desenvolupament àgil dels processos selectius.

A aquest efecte, es constituirà una comissió tècnica dependent de la MGN I per a l'estudi i anàlisi dels futurs criteris que regiran els processos d'estabilització i les ofertes d'ocupació pública.

c) El Consell instarà el Govern de l'Estat perquè aquest propose en les Corts Generals l'eliminació de les clàusules restrictives en matèria de nombre de places susceptibles de ser convocades en oferta d'ocupació pública per les Administracions públiques (percentatges sobre la taxa de reposició d'efectius).

4. Plans d'igualtat entre dones i homes

Es procedirà a la revisió dels Plans d'Igualtat a fi de procedir a la seua adaptació a la nova normativa vigent, així com, en el seu cas, a l'elaboració de nous plans en aquells àmbits que manquen d'ells o que, encara tenint-los, hagen superat el seu període de vigència.

5. Violència de gènere sobre les dones

El Consell impulsarà l'extensió, a les universitats públiques valencianes, del conveni de mobilitat interadministrativa per motius de violència de gènere, així com l'adhesió al mateix d'entitats locals que encara no ho hagen fet.

6. Prevenció de riscos laborals

a) En el termini de sis mesos es procedirà a l'actualització i desenvolupament de la normativa sobre prevenció de riscos laborals, mitjançant la publicació del Decret ja negociat, que ha de substituir al Decret 123/2001, del Reglament dels Serveis de Prevenció de Riscos Laborals en l'àmbit de l'Administració de la Generalitat i dels seus organismes autònoms.

b) L'Administració es compromet a dotar al servei de prevenció del personal de la Generalitat Valenciana integrat en l'INVASSAT dels recursos humans necessaris, tenint en compte l'escassetat de personal.



7. Formació

En el termini de sis mesos, es negociarà el reglament que permeta la posada en marxa l'Escola Valenciana d'Administració Pública (EVAP).





B. Negociació col·lectiva

a) Constitució de les noves Meses de Negociació previstes en l'article 186 de la LFPV i negociació dels corresponents reglaments, en el termini d'un any.

b) En desenvolupament de l'article 189 de la LFPV, establir i reglamentar, prèvia negociació, el funcionament del sistema de solució extrajudicial de conflictes en l'àmbit de la MGN I.

c) En aplicació de l'article 191 de la LFPV, constituir i aprovar el reglament de funcionament de la Comissió d'Estudi i Debat per a la Reversió dels Serveis Públics Externalitzats. Aquesta Comissió haurà de conéixer la planificació anual i els processos de subrogació per prestació directa de serveis prèviament externalitzats, que hauran d'ajustar-se al que es disposa en la normativa vigent.



Cinqué. Període de vigència

1. La vigència d'aquest acord serà la de la X Legislatura de les Corts Valencianes, sense perjudici del que s'estableix en l'article 38.10 del TREBEP.

2. Els pactes i acords a què s'arribe en desenvolupament d'aquest acord tindran la vigència que es determine en cadascun dels instruments. Les parts assumeixen el compromís d'execució d'aquets en els termes i terminis pactats.

Quan alguna de les mesures tinga efectes econòmics directes o indirectes, el pacte o acord farà constar expressament la data exacta a partir de la qual desplegarà els seus efectes, que serà la de l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, la de la ratificació pel Consell del pacte o acord, o bé una data posterior.





Sisé. Denúncia

1. Aquest acord haurà d'entendre's amb caràcter global, i podrà ser denunciat per qualsevol de les parts signants en cas que s'interprete que hi ha un incompliment reiterat de les seues clàusules, i, com a mínim, un mes d'antelació a la data de venciment de l'acord. La denúncia per la part de representació del personal requerirà majoria de la representativitat en la MGN I.

2. La denúncia de l'acord s'haurà de realitzar per escrit motivat en el qual s'indique la causa de la denúncia, i haurà de dirigir-se a totes les parts signants, així com totes les organitzacions presents en la Mesa General de Negociació I.



Seté. Comissió Paritària de seguiment de l'Acord

1. De conformitat amb l'article 38.5 del Text Refós de l'Estatut Bàsic de l'Empleat públic, es constituirà una comissió paritària, les funcions de la qual seran les del seguiment del present acord, integrada per les organitzacions sindicals signants.

2. La comissió paritària es reunirà de manera ordinària semestralment i de manera extraordinària quan així ho sol·licite per escrit qualsevol de les parts signants.

3. L'administració pública valenciana es compromet a reforçar, intensificar i sostindre el diàleg social.



Huité. Publicitat de l'Acord

El present acord, una vegada ratificat pel Consell de la Generalitat, es remetrà a l'oficina pública competent per a la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 29 de juliol de 2021.»



[Segueixen les signatures i rúbriques de la consellera de Justícia, Interior i Administració Pública, i de la representació de les organitzacions sindicals UGT-PV, CSI-F i CCOO-PV]

Mapa web