Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDE 1/2013, de 9 de gener, de la Conselleria de Sanitat, per la qual es dicten normes per a la inscripció, comunicació i funcionament del Registre Oficial d'Establiments i Servicis Biocides de la Comunitat Valenciana.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 6945 de 17.01.2013
Número identificador:  2013/413
Referència Base de Dades:  000433/2013
 



ORDE 1/2013, de 9 de gener, de la Conselleria de Sanitat, per la qual es dicten normes per a la inscripció, comunicació i funcionament del Registre Oficial d'Establiments i Servicis Biocides de la Comunitat Valenciana. [2013/413]

PREÀMBUL



En l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, el Decret 64/1986, de 19 de maig, del Consell de la Generalitat Valenciana, va crear la Comissió per al Desplegament i l'Aplicació de la Reglamentació sobre Plaguicides, de les Conselleries de Sanitat i d'Agricultura, Pesca i Alimentació, i en l'article 2 li va encomanar a la dita Comissió tant la proposta de normes i actuacions com l'organització i coordinació del Registre Oficial d'Establiments i Servicis Plaguicides.



El Reial Decret 3349/1983, de 30 de novembre, pel qual s'aprova la Reglamentació Tècnica i Sanitària per a la fabricació, comercialització i utilització de plaguicides, disposava la creació d'un Registre Oficial d'Establiments i Servicis Plaguicides, on s'inscrivien, per al seu control oficial, tant els establiments i servicis de plaguicides fitosanitaris com els ara denominats de biocides.



El Reial Decret 1054/2002, d'11 d'octubre, pel qual es regula el procés d'avaluació per al registre, autorització i comercialització de biocides, introduïx en la legislació espanyola el concepte de biocida, que hi agrupa els plaguicides no agrícoles. En esta norma es disposa, en l'article 27, que els locals o instal·lacions on es fabriquen i/o formulen biocides, així com els que emmagatzemen i/o comercialitzen biocides autoritzats per a ús professional i les empreses de servicis biocides que es determinen reglamentàriament, hauran d'inscriure's en el Registre Oficial d'Establiments i Servicis Biocides de cada comunitat autònoma, que gestionarà l'autoritat sanitària competent.

En virtut d'això, el Decret 96/2004, d'11 de juny, del Consell de la Generalitat, va crear el Registre Oficial d'Establiments i Servicis Biocides de la Comunitat Valenciana per al control administratiu d'estes activitats i els seus locals, i la disposició final primera faculta la Conselleria de Sanitat per a elaborar les disposicions necessàries per al desplegament d'esta norma.

Posteriorment, en desplegament d'este decret, es publica l'Orde de 22 de març de 2005, de la Conselleria de Sanitat, per la qual es dicten normes per a la inscripció i funcionament del Registre Oficial d'Establiments i Servicis Biocides de la Comunitat Valenciana

La publicació de l'Orde SCO/3269/2006, de 13 d'octubre, per la qual s'establixen les bases per a la inscripció i el funcionament del Registre Oficial d'Establiments i Servicis Biocides, de la Llei 17/2009, de 23 de novembre, sobre Lliure Accés a les Activitats de Servicis i el seu exercici, del Reial Decret 830/2010, de 25 de juny, pel qual s'establix la normativa reguladora de la capacitació per a realitzar tractaments amb biocides i del Decret 32/2012, de 17 de febrer, del Consell, que modifica l'article 4.2 del Decret 96/2004, d'11 de juny, del Consell, fa necessari modificar i adaptar la normativa autonòmica relativa al Registre Oficial d'Establiments i Servicis Biocides de la Comunitat Valenciana al nou marc normatiu, i regular novament el procediment d'autorització i inscripció en el Registre Oficial d'Establiments i Servicis Biocides de la Comunitat Valenciana, per a aquelles entitats establides en el territori d'esta Comunitat, així com els requisits per a aquelles entitats no establides en el dit territori, però que hi presten servicis d'aplicació, per a facilitar la vigilància i el control oficial amb la finalitat de protegir la salut pública a la Comunitat Valenciana



En virtut d'això, en el marc de la competència que en matèria de sanitat posseïx la Generalitat, d'acord amb l'article 54 de l'Estatut d'Autonomia, de conformitat amb el que establix l'article 28.e) de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i a proposta de la Comissió per al Desplegament i l'Aplicació de la Reglamentació sobre Plaguicides, de les Conselleries de Sanitat i d'Agricultura, Pesca, Alimentació i Aigua,



ORDENE



Article 1. Objecte

L'objecte d'esta orde és dictar les normes per a la inscripció, comunicació i funcionament del Registre Oficial d'Establiments i Servicis Biocides de la Comunitat Valenciana (d'ara en avant, ROESB) creat pel Decret 96/2004, d'11de juny, del Consell de la Generalitat Valenciana i modificat pel Decret 32/2012, de 17 de febrer, del Consell, i establir el requisit de comunicació per a aquells servicis biocides, no registrats en el ROESB, que desenrotllen la seua activitat a la Comunitat Valenciana.



Article 2. Procediment d'inscripció o modificació de la inscripció per a establiments o servicis ubicats a la Comunitat Valenciana



1. Les sol·licituds d'inscripció, o modificació de la inscripció en el Registre, s'ajustaran al model que figura en annex I d'esta orde, i aniran acompanyades de la documentació que es detalla en l'article 3 d'esta orde.

2. Les sol·licituds, junt amb la documentació que corresponga, segons el que disposa l'article 3 d'esta orde, hauran de dirigir-se a l'òrgan responsable de la gestió del ROESB, disposat en l'article 5, i es podran presentar en els registres d'entrada de qualsevol dels centres dependents de la direcció general competent en matèria de salut pública o, de conformitat amb el que disposa l'article 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, del Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, modificada per la Llei 4/1999, de 13 de gener.

3. Termini. La presentació de les sol·licituds i la documentació adjunta que es disposa en l'article 3, haurà de presentar-se prèviament a l'inici de l'activitat de qualsevol establiment o servici biocida, tenint en compte que el termini per a resoldre l'expedient és de tres mesos i que no es podrà iniciar l'esmentada activitat sense que s'haja emés la corresponent resolució administrativa d'autorització de la inscripció en el ROESB.



Article 3. Documentació que han de dur adjunta les sol·licituds d'inscripció o modificació per a establiments o servicis ubicats en la Comunitat Valenciana

1. Per a la secció d'establiments biocides:

a) Acreditació de la representació legal, si és procedent.

b) Autorització municipal de l'activitat per a la qual sol·licita la inscripció, expedida com a màxim en els últims 12 mesos, o si no n'hi ha, certificat de la seua vigència, especificant, si així fóra, que s'inclouen biocides classificats com a molt tòxics.

c) Memòria tècnica descriptiva de l'activitat, segons model que figura en l'annex II,

d) Croquis de situació geogràfica, en el qual s'aprecie clarament el lloc on està ubicada l'empresa.

e) Quan es comercialitzen productes tòxics i molt tòxics, Llibre Oficial de Moviments de Biocides, que continga almenys els apartats arreplegats en el model que figura en l'annex III.

2. Per a la secció de servicis biocides:

a) Acreditació de la representació legal, si és procedent.

b) Autorització municipal de l'activitat per a la qual sol·licita la inscripció, quan siga procedent, expedida com a màxim en els últims 12 mesos o, si no n'hi ha, certificat de la seua vigència, especificant, si així fóra, que s'inclouen biocides classificats com a molt tòxics.



c) Memòria tècnica descriptiva de l'activitat, que continga almenys el que s'arreplega en el model de l'annex II

d) Model de certificat del servici de control de plagues, que continga almenys el que s'arreplega en el model de l'annex IV

e) Croquis de situació geogràfica, en el qual s'aprecie clarament el lloc on està ubicada l'empresa, si és procedent.

f) Relació de personal que realitza activitats laborals relacionades amb l'aplicació de biocides i acreditació que tenen la capacitació necessària segons la normativa vigent i de la relació laboral amb l'entitat sol·licitant.

g) Escrit d'acceptació de la persona que exercisca la funció de responsable tècnic, segons model de l'annex V, i acreditació de la capacitació necessària.

h) Quan s'apliquen productes tòxics o molt tòxics, Llibre Oficial de Moviments de Biocides, que continga almenys els apartats arreplegats en model de l'annex III. Podrà haver un sol llibre oficial per al registre de les operacions de comercialització i aplicació quan coincidisquen ambdós activitats en la mateixa empresa.



Article 4. Procediment de comunicació per a servicis biocides no inscrits en el ROESB que desenrotllaran la seua activitat a la Comunitat Valenciana.

1. Els servicis biocides que no estiguen inscrits en el ROESB, i pretenguen desenrotllar la seua activitat en esta Comunitat hauran de comptar amb inscripció en el Registre Oficial d'Establiments i Servicis Biocides d'una altra comunitat autònoma i comunicar-ho a l'òrgan responsable per a la gestió del ROESB disposat en l'article 5, mentres no s'establisquen sistemes eficaços d'intercanvi d'informació entre les distintes comunitats autònomes.

2. La mencionada comunicació haurà de realitzar-se per mitjà de la presentació del model que figura en l'annex I d'esta orde, degudament omplit, abans de l'inici de la seua activitat a la Comunitat Valenciana.

3. Qualsevol modificació de les dades que consten en la comunicació inicial, s'haurà de remetre abans que els dits canvis es porten a efecte, i si això no pot ser, en el termini més breu possible.

4. La falsedat, inexactitud o omissió de les dades de la comunicació, o la no presentació d'esta, determinarà la impossibilitat de continuar amb l'activitat en esta Comunitat o, si és el cas, d'iniciar la mencioanada activitat, sense perjuí de les responsabilitats penals, civils o administratives que pertocaren, d'acord amb el que preveu l'article 71 bis, apartat 4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre.



Article 5. Tramitació

1. L'òrgan competent per a la gestió dels expedients serà el servici competent en matèria de salut laboral, de la direcció general competent en matèria de salut pública, de la Conselleria de Sanitat.

2. La direcció general competent en matèria de salut pública, quan la sol·licitud no reunisca els requisits establits en esta orde, requerirà la persona o entitat sol·licitant per mitjà d'un escrit, perquè en el termini de 10 dies, esmene les deficiències o acompanye la documentació preceptiva. Si no ho fa així, es considerarà que ha desistit de la seua petició, amb resolució administrativa prèvia que serà comunicada a la persona o entitat sol·licitant.

3. Així mateix, la direcció general competent en matèria de salut pública, de la Conselleria de Sanitat, i els centres dependents de la mencioanada direcció general podran demanar informes aclaridors a l'administració competent relativa a la documentació presentada, particularment de l'autorització municipal, si se'n desprenen dubtes sobre el compliment dels requisits exigits en la normativa vigent sobre biocides.



Article 6. Autoritat competent

Correspon al titular de la direcció general competent en matèria de salut pública dictar les resolucions relatives al ROESB, en el termini màxim de tres mesos des de la data d'entrada de la sol·licitud en el registre.

També li correspon al titular de la direcció general competent en matèria de salut pública, o òrgan que el substituïsca, resoldre els altres procediments establits en esta orde.



Article 7. Validesa de la resolució d'inscripció

1. La inscripció en el ROESB tindrà una validesa indefinida, llevat que per motius de salut pública o a petició de la persona o entitat titular, siga procedent modificar-la o cancel·lar-la, o bé s'incórrega en algun dels motius de cancel·lació de la inscripció regulats en l'article 8.



2. La persona o entitat titular de la inscripció serà responsable del manteniment de les condicions en què es dicte la resolució d'inscripció. Qualsevol modificació o canvi en les dites condicions haurà de ser comunicada a l'autoritat competent, en el termini d'un mes des que les dites modificacions es produïsquen.

Article 8. Cancel·lació de la inscripció

Podrà procedir-se a la cancel·lació de la inscripció:

1. A sol·licitud de la persona o entitat titular per cessament d'activitat, que haurà d'informar l'autoritat competent sobre el dit cessament, en el termini màxim d'un mes des que es produïsca.

2. D'ofici, amb tràmit previ d'audiència, previst en la Llei 30/1992, de 26 de novembre, que haurà de ser notificat a la persona o entitat titular en els casos següents:

a) Quan l'administració competent comprove que s'ha produït un cessament d'activitat, almenys durant dotze mesos.

b) Quan es modifiquen les condicions que van fonamentar l'autorització de la inscripció, sense haver sigut comunicades.

c) Quan les condicions en què es realitza l'activitat suposen un risc per a la salut pública, o per al personal que realitza l'activitat.



d) Quan s'observe falsedat, inexactitud o omissió de les dades, manifestacions o documents proporcionats

e) Quan en virtut de revisions d'ofici o per qualsevol altre mitjà, l'autoritat competent comprove que s'ha produït un incompliment de la normativa aplicable, sense perjuí de la sanció que pertocara segons el que preveu l'article 30 del Reial Decret 1054/2002, d'11 d'octubre pel qual es regula el procés d'avaluació per al registre, autorització i comercialització de biocides i de les responsabilitats penals, civils o administratives que pertocaren, d'acord amb el que preveu l'article 71 bis, apartat 4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre.





Article 9. Publicitat del Registre

L'autoritat competent regulada en l'article 6 d'esta orde podrà publicar en la seua pàgina Web, o altres mitjans que considere oportuns, la relació de les entitats inscrites en el Registre Oficial d'Establiments i Servicis Biocides de la Comunitat Valenciana.





DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Primera. Canvi de denominació del carnet de manipulador de plaguicides d'ús en salut pública

El carnet de manipulador de plaguicides d'ús en Salut Pública passa a denominar-se carnet de manipulador de biocides, i la resta de la seua actual regulació romandrà vigent.



Segona. Incidència econòmica

L'aplicació i posterior desplegament d'esta orde no podrà tindre cap incidència en la dotació de tots i cada un dels capítols de gasto assignats a la conselleria competent quant a la matèria, i en tot cas haurà de ser atés amb els mitjans personals i materials de la conselleria esmentada.







DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Disposició derogatòria

Queda derogada l'Orde de 22 de març de 2005, de la Conselleria de Sanitat, per la qual es dicten normes per a la inscripció i funcionament del Registre Oficial d'Establiments i Servicis Biocides de la Comunitat Valenciana. Així mateix, queden derogades totes les disposicions que del mateix rang o d'un rang inferior s'oposen al que disposa la present orde





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Entrada en vigor

Esta orde entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



València, 9 de gener de 2013



El conseller de Sanitat,

MANUEL LLOMBART FUERTES

<div id="AquiVaUnaImagen"></div><div id="AquiVaUnaImagen"></div>ANNEX II



Memòria tècnica descriptiva de l'activitat a realitzar



Esta memòria inclourà, en funció de l'activitat:

1. Descripció detallada de l'activitat a desenrotllar per part de l'empresa (aplicació a tercers, tractaments corporatius, emmagatzematge, venda, fabricació … etc.) i àmbit d'actuació (tipus de locals o edificis, àmbit geogràfic, etc.).



2. Model de Pla de Control de Plagues a entregar a l'empresa usuària que s'aculla a les bones pràctiques en els plans de Desinfecció, Desinsectació i Desratització descrits en la norma UNE 171210 i que tinga en compte l'estratègia del Control Integrat de Plagues. El model contindrà, almenys:

- Anàlisi de l'entorn i diagnòstic de la situació del local o instal·lació, amb especificació de les zones de risc de plagues, el llindar de tolerància, etc.

- Programa d'identificació, seguiment i actuació sobre la plaga o plagues identificades:

- Mesures preventives (per exemple: modificacions estructurals com ara reixetes, millora de la neteja i/o sanejament, estratègies educatives o de conscienciació dels ocupants dels locals, etc.).

- Mesures de control actiu (per exemple: mesures correctores com segellament de clavills, mecàniques com l'aspiració o la col·locació de trampes, físiques tipus tractaments de temperatura o ultrasons i/o de control biològic).

- Mesures químiques (quan siga procedent): criteris de selecció del biocida a utilitzar.

- Descripció de possibles riscos i danys de les mesures adoptades.



- Mesures de precaució per a disminuir els riscos, si és procedent.

- Instruccions per al personal responsable del seguiment del Pla de Control de Plagues i per als treballadors de l'empresa usuària.



- Avaluació de l'efectivitat de la intervenció.



3. Tipus de productes biocides que pretén utilitzar en l'activitat de l'empresa, especificant, si fóra possible, per a cada un el nom comercial, número de registre com a biocida en el Ministeri de Sanitat, Política Social i Igualtat i categoria toxicològica.







4. Tècniques d'aplicació dels biocides (per exemple: empolvorament, fumigació, injecció, pinzellat, dispersió de grànuls, col·locació d'esquers, etc.) i equip i/o maquinària a utilitzar.



5. Gestió dels productes biocides, amb especificació del lloc de compra, on s'emmagatzemaran els productes adquirits i els envasos utilitzats parcialment, com es gestionaran els residus generats i els envasos buits (gestor autoritzat que s'encarregarà de la seua recollida/valoració/destrucció), etc.







ANNEX III



LOM (Llibre Oficial de Moviments)



Data d'entrega ………………………… Núm. de full ………………











* ROB: Registre Oficial de Productes Biocides del Ministeri de Sanitat, Política Social i Igualtat

* Accepte la custòdia i adequada manipulació del producte biocida ressenyat en este document







ANNEX IV



Certificat de control de plagues



Empresa de Control de Plagues …

NÚM. ROESB ……………… Adreça ……………………………………………… Localitat ………………………………

CP ……………… Tel. ……………… Adreça electrònica ……………………………………………………………………



Dades de la instal·lació on s'efectua el servici:

Raó Social ……………………………… Titular …………………………………………………………………

Direcció …………………………………………………… Localitat ……………………… Tel. ………………

Breu descripció del problema i diagnòstic:



1. Reconeixement de la instal·lació





2. Mesures a adoptar (especifiqueu en cada cas):





3. Tipus de servicis a realitzar:





4. Vigilància i monitorització (adjunteu plànol d'esquers i trampes)





5. Resultat de la vigilància, segons Pla de Control de Plagues:









6. Conclusió:

- Els nivells d'infestació són inferiors al llindar de plaga acceptable, per la qual cosa no es considera necessari l'aplicació de tractaments, i s'han de mantindre les mesures de vigilància i control.

-Les plagues detectades superen el llindar acceptable, per la qual cosa s'efectua tractament químic.



7. Tractaments efectuats:







Data del tractament …………… Hora d'inici …………… i finalització ……………

Si és procedent, s'hi adjuntaran mesures de precaució amb els tractaments efectuats.



Localitat i data del servici efectuat:



… d …………… de 20 …





Firma i nom llegible:



Responsable tècnic Aplicador Conforme: client o representant



…………………………… …………………………… ……………………………



DNI ……………………… DNI ……………………… DNI ………………………









* * * * * * * * * * *



ANEXO III



LOM (Libro Oficial de Movimientos)



Fecha de entrega. ............................................................................... Núm. de hoja ............











*ROB: Registro Oficial de Productos Biocidas del Ministerio de Sanidad, Política Social e Igualdad

* Acepto la custodia y adecuada manipulación del producto biocida reseñado en este documento









ANEXO IV



Certificado de control de plagas



Empresa de Control de Plagas …

Núm. ROESB ……………… Dirección ……………………………………………… Localidad ………………………………

CP ………………Tf ……………… Dirección electrónica ………………………………………………………………………



Datos de la instalación donde se efectúa el servicio:

Razón Social ……………………………… Titular …………………………………………………………………

Dirección …………………………………………………… Localidad ……………………… Tf …………………

Breve descripción del problema y diagnóstico:



1. Reconocimiento de la instalación





2. Medidas a adoptar (especificar en cada caso):





3. Tipos de servicios a realizar:





4. Vigilancia y monitorización (adjuntar plano de cebos y trampas)





5. Resultado de la vigilancia, según Plan de Control de Plagas:









6. Conclusión:

- Los niveles de infestación son inferiores al umbral de plaga aceptable, por lo que no se considera necesario la aplicación de tratamientos, debiendo mantenerse las medidas de vigilancia y control.

- Las plagas detectadas superan el umbral aceptable, por lo que se efectúa tratamiento químico.



7. Tratamientos efectuados:





Fecha del tratamiento …………… Hora de inicio …………… y finalización …………….

Si procede, se adjuntarán medidas de precaución con los tratamientos efectuados.



Localidad y Fecha del servicio efectuado:



En ……………, a … de …………… de 20 …





Firma y nombre legible:



Responsable técnico Aplicador Conforme: cliente o representante



D. …………………………… D. …………………………… D. ……………………………



DNI ……………………… DNI ……………………… DNI ………………………







<div id="AquiVaUnaImagen"></div>

Mapa web