Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 22/2009, de 30 de gener, del Consell, que regula l'autorització sanitària d'establiments alimentaris menors.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 5945 de 02.02.2009
Número identificador:  2009/1011
Referència Base de Dades:  001035/2009
 



DECRET 22/2009, de 30 de gener, del Consell, que regula l'autorització sanitària d'establiments alimentaris menors. [2009/1011]

L'Orde de 6 de juny de 1997, de la Conselleria de Sanitat, modificada per l'Orde de 27 de març de 2000, de la Conselleria de Sanitat, ha regulat les autoritzacions sanitàries, a la Comunitat Valenciana, dels establiments alimentaris menors.

L'entrada en vigor del Reial Decret 3484/2000, de 29 de desembre, que establix les normes d'higiene per a l'elaboració, distribució i comerç de menjar preparat, va comportar la derogació de normatives que regulaven distintes activitats dins del sector del menjar preparat (plats preparats, precuinats i cuinats, menjadors per a col·lectivitats i mitjans de transport, menjadors col·lectius etc.), i van quedar fora de l'obligatorietat d'inscripció en el Registre General Sanitari d'Aliments determinats establiments com els de menjar per a endur-se, sense detriment de la necessitat de disposar d'una autorització sanitària de funcionament prèvia al començament de l'activitat.

El Reial Decret 1376/2003, de 7 de novembre, establix les condicions sanitàries de producció, emmagatzematge i comercialització de les carns fresques i els productes que en deriven en els establiments de comerç al detall, i definix en l'article 4 un procediment per a l'autorització sanitària dels establiments dins del seu àmbit d'aplicació. La publicació d'esta normativa va comportar la derogació del Reial Decret 379/1984, de 25 de gener, i la possibilitat d'ampliar l'activitat per a determinats productes i servicis a establiments que fins a la data no en tenien.

D'altra banda, l'experiència acumulada en estos anys a la Comunitat Valenciana ha fet necessària una nova ordenació dels establiments del sector del forn i pastisseria en funció de si els productes són elaborats a partir de matèries primeres, o simplement es tracta d'una cocció de productes semielaborats.

Es fa, per tant, necessària una modificació de les activitats que seran objecte d'autorització sanitària com a establiments alimentaris menors a la Comunitat Valenciana, perquè queden adaptades a la normativa en vigor i a les necessitats detectades en la Comunitat Valenciana.

Per això, d'acord amb el que disposen l'article 54.1 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana i l'article 33.1 de la Llei del Consell, fent ús de les facultades previstes pel Decret 120/2007, de 27 de juliol, del Consell, que va aprovar el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria de Sanitat, després d'haver sotmés el text al tràmit d'informació pública, a proposta del conseller de Sanitat, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, i després de la deliberació del Consell, en la reunió del dia 30 de gener de 2009,

DECRETE

Article 1. Classes d'establiments

Queden sotmesos a esta normativa els establiments alimentaris menors següents:

1. Elaboració de pa i pans especials.

2. Elaboració de productes de pastisseria, confiteria, brioxeria i rebosteria.

3. Cocció de productes semielaborats de pa i pans especials.

4. Cocció de productes semielaborats de pastisseria, confiteria, brioxeria i rebosteria.

5. Elaboració de gelats.

6. Elaboració i venda de menjars per a endur-se.

7. Venda de menjars per a endur-se.

8. Empreses de servici de menjar preparat per a col·lectivitats.

9. Elaboració de menjar preparat per a consumir-lo en l'establiment.

10. Consum de menjar preparat.

11. Carnisseria.

12. Carnisseria salsitxeria.

13. Carnisseria xarcuteria.

Article 2. Definicions dels establiments

Pel que fa a este decret, s'establixen estes definicions dels establiments:

1. Elaboració de pa i pans especials: establiment amb obrador, dedicat a l'elaboració de pa i pans especials a partir de matèries primeres, altres ingredients autoritzats o productes semielaborats.

2. Elaboració de productes de pastisseria, confiteria, brioxeria i rebosteria: establiment amb obrador, dedicat a l'elaboració de productes de pastisseria, confiteria, brioxeria i rebosteria a partir de matèries primeres, altres ingredients autoritzats o productes semielaborats.

3. Cocció de productes semielaborats de pa i pans especials: establiment amb obrador o àrea separada del local de venda a què no tinga accés el públic, dedicat a la fermentació, si és el cas, i manipulació final i cocció de pa i pans especials a partir de productes semielaborats.

4. Cocció de productes semielaborats de pastisseria, confiteria, brioxeria i rebosteria: establiment amb obrador o àrea separada del local de venda a què no tinga accés el públic, dedicada a la fermentació, si és el cas, i manipulació final i cocció d'estos productes a partir de productes semielaborats.

Respecte als establiments definits en els apartats 1, 2, 3 i 4, s'entén per obrador la part dels establiments destinada a les activitats d'elaboració, preparació, manipulació, fermentació i cocció de masses de diferents tipus, que està dotada de l'equipament necessari per a l'elaboració dels productes finals.

Així mateix, i en relació amb els establiments esmentats, tant els productes elaborats com els que siguen objecte de cocció s'han de vendre directament al consumidor final en l'establiment mateix.

5. Elaboració de gelats: establiment d'elaboració de gelats en el qual els productes s'expenen al consumidor final només en l'establiment elaborador mateix.

6. Elaboració i venda de menjar per a endur-se: establiment permanent o de temporada, però amb ubicació fixa, en què s'elabora i ven menjar preparat directament al consumidor final en l'establiment elaborador mateix.

7. Venda de menjar per a endur-se: establiment permanent o de temporada, però amb ubicació fixa, en què es ven menjar preparat directament al consumidor final en l'establiment mateix, en porcions, a demanda del consumidor, a partir de grans racions subministrades per a això.

8. Empreses de servici de menjar preparat a col·lectivitats: empreses que es dediquen exclusivament al servici de menjar preparat a col·lectivitats perquè subcontracten amb altres l'elaboració. El transport es pot fer per compte propi o alié, però sempre en vehicles que tinguen els requisits tecnicosanitaris exigits per la normativa.

9. Elaboració de menjar preparat per a consumir-lo en l'establiment mateix: establiment permanent o de temporada, però amb ubicació fixa, on s'elabora i servix menjar preparat per a consumir-ne col·lectivitats diverses, en l'establiment mateix.

10. Consum de menjar preparat: establiment permanent o de temporada, però amb ubicació fixa, en què se servix menjar preparat per a consumir-ne col·lectivitats diverses, en l'establiment mateix.

Respecte als establiments definits en els apartats 7, 8 i 10, tots els productes que venguen, servisquen, etc. han de ser subministrats per empreses autoritzades i inscrites en el Registre General Sanitari d'Aliments.

Només es permet el consum de productes elaborats per un establiment menor si en l'establiment es disposa de:

- Autorització sanitària per a l'elaboració de pa, pans especials, productes de pastisseria, confiteria, brioxeria i rebosteria.

- Autorització sanitària per a l'elaboració de gelats.

I no es fa cap altre tipus d'elaboració de menjar preparat.

11. Carnisseries: els establiments dedicats a la manipulació, preparació i presentació i, si és el cas, emmagatzematge de carns i despulles fresques (refrigerades o congelades), amb os o sense, en les diferents modalitats (filetejat, trossejat, picat, entatxonat i altres d'anàlogues, segons es tracte), i també, però sense elaboració pròpia, de preparats de carn, productes carnis (sencers, partits o tallats) i altres productes d'origen animal, per a la vendre'ls al consumidor en les dependències pròpies destinades a la finalitat esmentada.

En la presentació de la carn es poden usar altres productes alimentaris, sempre que els trossos o peces no perden les característiques de les carns fresques i sense addició d'additius i condiments.

Estos establiments poden expendre altres productes alimentaris per als quals estiguen ben autoritzats i poden comptar, opcionalment, amb un obrador, annex o separat de les dependències de venda, però tancat al públic, per a l'especejament i la preparació i presentació de les carns.

12. Carnisseries salsitxeries: els establiments dedicats a l'activitat de carnisseria, prevista en l'apartat 11, que elaboren, en un obrador annex o separat de les dependències de venda, però tancat al públic, preparats de carn (frescos, crus, adobats, etc.), i embotits de sang entre els quals es consideren les botifarres i la botifarra negra o altres de tradicionals que les autoritats competents poden determinar i autoritzar. Així mateix, s'inclou l'activitat d'assaonar cansalada.

Els productes elaborats en estos establiments només es poden comercialitzar en les dependències pròpies de venda al públic i en les de les seus sucursals.

13. Carnisseries xarcuteries: els establiments dedicats a l'activitat de carnisseria, que elaboren, en un obrador annex o separat de les dependències de venda, però tancat al públic, productes carnis, altres productes d'origen animal i plats cuinats carnis, a més dels previstos en l'apartat 12.

Els productes elaborats en estos establiments només es poden comercialitzar en les dependències pròpies de venda al públic i en les de les seues sucursals.

Respecte als establiments assenyalats en els apartats 11, 12 i 13, la definició de dependència de venda, obrador i sucursal s'ajusta al que disposa el Reial Decret 1376/2003, de 7 de novembre, que establix les condicions sanitàries de producció, emmagatzematge i comercialització de les carns fresques i els productes que en deriven en els establiments de comerç al detall, i també la resta de les condicions que establix.

Les sucursals han d'estar situades en el mateix departament de salut de l'establiment central. En el cas de municipis integrats per diversos departaments, les sucursals es poden establir en el departament on s'ubique l'establiment central i en la totalitat del municipi. De manera semblant, quan l'establiment central estiga situat en un departament que comprenga part d'un municipi multidepartamental, les sucursals es poden establir en el departament propi i en la totalitat del municipi en què concorren els departaments diferents.

Els establiments centrals poden subministrar els productes previstos en el Reial Decret 1376/2003, de 7 de novembre, a establiments menors de menjar preparat ubicats en el mateix departament. En el cas de municipis integrats per diversos departaments, l'àmbit de distribució inclou el departament on s'ubique l'establiment central i la totalitat del municipi. De manera semblant, quan l'establiment central estiga situat en un departament que comprenga part d'un municipi multidepartamental, la distribució es pot fer en el departament propi i en la totalitat del municipi en què concorren els departaments diferents.

Article 3. Atorgament de l'autorització

1. L'autorització sanitària de funcionament sol·licitada segons el que preveu l'article 6 d'este decret l'atorga cada un dels directors territorials de sanitat de les províncies de la Comunitat Valenciana, segons la ubicació de l'establiment. Les direccions territorials han d'inscriure en els seus registres, assignant-los un número provincial, els establiments alimentaris menors que facen les activitats assenyalades en l'article 1.

2. Les autoritzacions sanitàries de funcionament estan condicionades al compliment de la normativa tecnicosanitària en higiene alimentària en vigor i són preceptives tant per a l'inici com per a l'exercici de l'activitat.

Article 4. Modificació de dades identificatives

Les dades identificatives dels establiments, titularitat, activitats exercides, etc. han de coincidir en tot moment amb les que consten en l'autorització sanitària. S'ha de comunicar qualsevol variació que es produïsca en estes dades a l'autoritat sanitària competent, d'acord amb el que preveu l'annex, per a autoritzar-les i modificar el registre.

Article 5. Model de sol·licitud d'autorització

Les sol·licituds s'han de presentar, ben emplenades, segons el model normalitzat, amb la documentació que figura en l'annex, segons el cas concret de què es tracte.

Article 6. Lloc de presentació de les sol·licituds

Les sol·licituds d'autorització sanitària dels establiments esmentats en l'article 1 s'han d'adreçar als centres de salut pública corresponents, segons el territori en què estiga situat l'establiment. També es poden presentar d'acord amb el que disposa l'article 38 de la Llei de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

Article 7. Revocació de l'autorització sanitària

L'autorització sanitària la poden revocar els directors territorials de sanitat en qualsevol moment, bé a petició de la persona interessada, bé d'ofici, quan s'infringisca la reglamentació, o per causa de la inexactitud de les dades que va manifestar el sol·licitant i que figuren en l'autorització, després d'haver fet el tràmit d'audiència de la persona interessada.

DISPOSICIÓ ADDICIONAL

Única. Àmbit d'aplicació de l'autorització sanitària d'establiments alimentaris menors

El procediment regulat en este decret s'aplica per a la concessió de l'autorització sanitària dels establiments alimentaris la normativa dels quals preveja la necessitat d'obtindre esta autorització.

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA

Única. Règim de les autoritzacions sanitàries concedides abans

1. Les autoritzacions sanitàries d'establiments alimentaris menors que hi ha en l'actualitat, en les quals la denominació de l'activitat no coincidisca amb les establides en l'article 1, les ha d'anar adaptant la Conselleria de Sanitat al que establix este decret.

2. Les autoritzacions de les sucursals que s'hagen atorgat abans de l'entrada en vigor de l'Orde de 12 de maig de 2005, de la Conselleria de Sanitat, per la qual es creen els departaments de salut, mantenen validesa plena.

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Única. Normes que es deroguen

Queda derogada l'Orde de 6 de juny de 1997, de la Conselleria de Sanitat, per la qual regula l'autorització sanitària d'establiments alimentaris menors.

DISPOSICIÓ FINAL

Única. Entrada en vigor

Este decret entra en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.

Alacant, 30 de gener de 2009

El president de la Generalitat,

FRANCISCO CAMPS ORTIZ

El conseller de Sanitat,

MANUEL CERVERA TAULET

ANNEX

Documentació que s'ha d'aportar amb les sol·licituds:

A) AUTORITZACIÓ SANITÀRIA INICIAL

- Instància normalitzada, ben emplenada i firmada pel titular o el representant legal, ben acreditat.

- Fotocòpia del DNI del representant legal.

- Fotocòpia del DNI o CIF del titular.

- Fotocòpia del document que acredite que l'aigua utilitzada per l'establiment és apta per al consum humà.

- Justificant d'haver abonat la taxa corresponent.

B) AUTORITZACIÓ SANITÀRIA INICIAL D'ESTABLIMENTS DE SERVICI DE MENJAR PREPARAT A COL·LECTIVITATS

- Instància de sol·licitud normalitzada, ben emplenada i firmada pel titular o el representant legal, ben acreditat.

- Fotocòpia del DNI del representant legal.

- Fotocòpia del DNI o CIF del titular.

- Declaració jurada que el menjar preparat procedix d'indústries ben autoritzades; el transport es fa en condicions que garantisquen el manteniment de la qualitat sanitària dels productes; el manteniment del menjar, si és el cas, fins al consum es fa en condicions adequades; i el servici del menjar el duen a terme manipuladors d'aliments que complixen les especificacions de la normativa.

- Justificant d'haver abonat la taxa corresponent.

C) CANVI DE TITULARITAT

- Instància de sol·licitud normalitzada, ben emplenada i firmada pel titular o el representant legal, ben acreditat.

- Fotocòpia del DNI del representant legal.

- Fotocòpia del DNI o CIF del nou titular.

- Document que acredite el canvi del titular.

- Justificant d'haver abonat la taxa corresponent.

D) AMPLIACIÓ D'ACTIVITAT

- Instància de sol·licitud normalitzada, ben emplenada i firmada pel titular o el representant legal, ben acreditat.

- Fotocòpia del DNI del representant legal.

- Fotocòpia del DNI o CIF del titular.

- Fotocòpia, si cal, del document que acredite que l'aigua utilitzada per l'establiment és apta per al consum humà.

- Justificant d'haver abonat la taxa corresponent.

E) AMPLIACIÓ D'INSTAL·LACIONS

- Instància de sol·licitud normalitzada, ben emplenada i firmada pel titular o el representant legal, ben acreditat.

- Fotocòpia del DNI del representant legal.

- Fotocòpia del DNI o CIF del titular.

- Justificant d'haver abonat la taxa corresponent.

F) CANVI DE DENOMINACIÓ SOCIAL

- Instància de sol·licitud normalitzada, ben emplenada i firmada pel titular o representant legal, ben acreditat.

- Fotocòpia del DNI del representant legal.

- Fotocòpia del CIF amb la nova denominació.

- Document que acredite el canvi de denominació social.

- Justificant d'haver abonat la taxa corresponent.

G) CANVI DE DOMICILI (tràmit vàlid únicament per a establiments del sector de la carn)

Tramitació que es fa quan l'obrador o la dependència de venda d'un establiment central o d'una sucursal es trasllada a un altre domicili dins de l'àmbit establit. S'aporten els mateixos documents que en l'autorització inicial.

H) CESSAMENT DE L'ACTIVITAT

- Instància de sol·licitud normalitzada, ben emplenada i firmada pel titular o el representant legal, ben acreditat.

- Fotocòpia del DNI del representant legal.

- Fotocòpia del DNI o CIF del titular.

I) BAIXA D'AUTORITZACIÓ

- Instància de sol·licitud normalitzada, ben emplenada i firmada pel titular o el representant legal, ben acreditat.

- Fotocòpia del DNI del representant legal.

- Fotocòpia del DNI o CIF del titular.

J) INCLUSIÓ COM A SUCURSAL (tràmit vàlid únicament per a establiments del sector de la carn)

Tramitació que es fa quan una carnisseria sol·licita ser inclosa com a sucursal d'un establiment central.

- Instància de sol·licitud normalitzada, ben emplenada i firmada pel titular o representant legal, ben acreditat.

- Fotocòpia del DNI del representant legal.

- Fotocòpia del DNI o CIF del titular.

- Fotocòpia, si cal, del document que acredite que l'aigua utilitzada per l'establiment és apta per al consum humà.

- Justificant d'haver abonat la taxa corresponent.

La Conselleria de Sanitat pot sol·licitar més documentació complementària, no prevista en els punts anteriors, per a assegurar el compliment del que preveu la legislació en matèria alimentària per a cada establiment.

Mapa web