Ficha disposicion

Ficha disposicion





Decret 246/1991, de 23 de desembre, del Consell de la Generalitat Valenciana, sobre drets i deures dels alumnes dels centres docents de nivells no universitaris de la Comunitat Valenciana.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 1696 de 03.01.1992
Referència Base de Dades:  0011/1992
 



Decret 246/1991, de 23 de desembre, del Consell de la Generalitat Valenciana, sobre drets i deures dels alumnes dels centres docents de nivells no universitaris de la Comunitat Valenciana.

La Llei Orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del Dret a l'Educació, en establir l'exercici, per part dels alumnes, del dret a l'educació que la Constitució espanyola reconeix i empara, estableix un conjunt de drets i deures que configuren el nucli essencial del dret fonamental recollit en la norma màxima.

Altres disposicions regulen els aspectes derivats d'aquells drets i deures bàsics, com són la Llei 4/1983, de 23 de novembre, d'ús i Ensenyament del Valencià, i el Decret Legislatiu de 16 de gener de 1989, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de Consells Escolars de la Comunitat Valenciana, que són, més endavant, desenvolupats mitjançant els pertinents reglaments i disposicions complementàries.

Aquest decret recull els aspectes més significatius dels drets i deures dels alumnes dels centres no universitaris i garanteix el seu exercici mitjançant l'establiment dels mecanismes de control del seu acompliment per part dels membres de la comunitat educativa.

Així mateix, s'articulen les normes reguladores del procediment aplicador de sancions i del règim disciplinari que permet preveure amb plenes garanties els drets esmentats.

En el marc d'allò que estableix aquest decret, s'encomana als consells escolars l'elaboració i l'aprovació de les normes de convivència del centre escolar. Els reglaments de regim interior han de ser el conjunt d'objectius, principis i normes pels quals es regulen les relacions humanes dels membres de la comunitat educativa i el funcionament dels centres, i són instrument idoni per tal de potenciar una educació integral dins de la llibertat, la responsabilitat, l'autonomia i la participació.

El reglament de règim interior del centre s'observa, doncs, no com un codi de sancions sinó com la concreció dels principis i dels objectius del centre docent, oferint un servei escolar per a la formació d'un model de persona lliure que ha assimilat la seua pròpia escala de valors, i la projecta mitjançant l'exercici de la solidaritat i el respecte a les altres persones, a les instal·lacions del centre en particular i als béns col·lectius socials, culturals i mediambientals en general.

Al consell escolar del centre li correspon genèricament supervisar-ne l'activitat, no obstant això podrà acordar, si ho estima convenient, la creació d'una comissió de convivència la composició i el funcionament de la qual es determinarà en el mateix reglament de règim interior.

D'acord amb el que estableix la disposició final primera de la Llei Orgànica 8/1985, vist l'informe del Consell Escolar Valencià, a proposta del Conseller de Cultura, Educació i Ciència, i amb la deliberació prèvia del Govern Valencià, en la reunió del dia 23 de desembre de 1991,

DECRETE:

1. Disposicions generals

Article u Aquest decret serà d'aplicació als alumnes dels centres docents de la Comunitat Valenciana que facen els ensenyaments reglats que integren el sistema educatiu, tret de l'educació universitària, i allò que estableix l'article 21.

Article dos

Tots els alumnes tenen els mateixos drets i deures, sense més distincions que aquelles que se'n deriven de la seua edat i dels ensenyaments que facen.

Article tercer

L'exercici dels drets i deures dels alumnes es realitzarà en el marc dels fins que a l'activitat educativa atribueix l'article segon de la Llei Orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del Dret a l'Educació, i primer de la Llei Orgànica de 1/1990, de 3 d'octubre, d'Ordenació General del Sistema Educatiu.

Article quart

L'exercici dels seus drets, per part dels alumnes, implicarà el reconeixement i el respecte dels drets de tots els membres de la comunitat educativa.

Article cinqué

L'administració educativa i els òrgans de govern dels centres docents garantiran en el respectiu àmbit d'actuació, el correcte exercici i l'estricta observança dels drets i deures dels alumnes en els termes establerts en aquest decret.

II. Dels drets dels alumnes

Article sisé

U Els/les alumnes tenen dret a rebre una formació que els permeta aconseguir el ple desenvolupament de la seua personalitat. A objectiu s'encaminarà sempre la programació general dels centres docents.

Dos. La formació dels estudiants haurà d'incloure:

a) La formació en el respecte dels drets i llibertats fonamentals i l'exercici de la tolerància i de la llibertat dins dels principis democràtics de convivència.

b) L'adquisició d'hàbits intel·lectuals i tècniques de treball, i també de coneixements científics, tècnics, humanístics, històrics i estètics.

c) La formació universal de la persona i el coneixement del seu entorn social i cultural immediat i, en especial, de la llengua, la història, la geografia, la cultura i la realitat de la Comunitat Valenciana.

d) La formació en el respecte a la pluralitat lingüística i cultural d'aquesta comunitat, de conformitat amb el que estableix la Llei 4/1983, d'Us i Ensenyament del Valencià.

e) La formació religiosa i moral, que estiga d'acord amb les sues pròpies conviccions.

f) La capacitació per a l'exercici de les activitats professionals i intel·lectuals.

g) La formació per a la pau, la cooperació i la solidaritat entre els pobles.

h) El desenvolupament harmònic de l'afectivitat, de l'autonomia personal i de la capacitat de relació amb la resta de persones.

i) L'educació que assegure la protecció de la salut i el desenvolupament de les capacitats físiques.

j) La participació en la millora de la qualitat de l'ensenyament.

Tres. L'organització del treball dins de la jornada escolar s'haurà d'ajustar a l'edat de l'alumne per tal de permetre el ple desenvolupament de la seua personalitat.

Article seté

U. Els alumnes tenen dret a una valoració objectiva del seu rendiment escolar, per la qual cosa han de ser informats dels criteris d'avaluació i les proves a què seran sotmesos, d'acord amb els objectius i continguts de l'ensenyament en cada curs o període d'avaluació.

Dos. L'alumnat, o els seus pares o tutors, tenen dret a sol·licitar aclariments per part dels professors pel que fa a les qualificacions d'activitats acadèmiques o d'avaluació parcials o finals de cada curs.

Tres. L'alumnat o els seus representants legals tenen dret a reclamar contra les qualificacions de les esmentades avaluacions, en els termes previstos en la legislació vigent.

Article vuité

Els/les alumnes tenen dret perquè se'ls respecten la llibertat de consciència i les seues conviccions religioses, ètiques, morals i ideològiques, i també la seua intimitat quant a aquelles creences o conviccions.

L'exercici d'aquest dret es garantirà mitjançant:

a) La informació, prèvia a la matriculació, sobre el caràcter propi del centre en el supòsit que haja estat establert pels seus titulars.

b) L'elecció, per part de l'alumnat, o dels seus pares o tutors, de la formació religiosa i moral que siga d'acord amb les seues creences o conviccions,

c) El foment de la capacitat i actitud crítica dels alumnes, que els possibilite la realització d'opcions de consciència en llibertat.

d) La implantació d'un ensenyament basat en criteris objectius i exclòs de tota manipulació propagandística o ideològica de l'alumnat, sense perjudici de la llibertat d'expressió, que s'exercirà en els termes previstos en l'ordenament jurídic.

Article nové

Un. L'alumnat té dret al respecte de la seua integritat, física i moral, i de la seua dignitat personal.

Dos. L'alumnat té dret a desenvolupar la seua activitat acadèmica en les adequades condicions de seguretat i higiene.

Tres. Els centres docents estan obligats a mantenir la reserva de tota aquella informació pel que fa a les circumstàncies personals i familiars de l'alumne. Quan aquestes circumstàncies ho requeresquen, els directors dels centres lliuraran la informació a l'òrgan competent.

Article deu

U. L'alumnat té dret a participar en la vida i en el funcionament dels centres escolars, tant en l'activitat escolar com en la seua gestió en els termes previstos en la Llei Orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del Dret a l'Educació, i normes complementàries.

Dos. L'organització de la jornada escolar es farà tenint en compte, entre altres aspectes, les propostes i els interessos de l'alumnat. L'alumnat podrà fer propostes pel que fa a aquest tema per mitjà dels seus representants en el Consell Escolar

Article onze

Un. Els centres escolars regularan, mitjançant els corresponents reglaments orgànics, el funcionament d'un consell de delegats, òrgan col·legiat integrat per representants de l'alumnat dels diferents cursos acadèmics i pels representants dels alumnes en el consell escolar del centre.

Dos. En establir les normes de funcionament dels consells escolars, haurà, en tot cas, de preveure's el dret dels seus membres a ser informats i contindran les mesures necessàries perquè disposen dels mitjans precisos per a la seua actuació. En els reglaments s'inclouran necessàriament, com a funcions pròpies dels consells les següents:

a) Assessorar i donar suport als representants dels estudiants que formen part del consell escolar del centre, a qui faran arribar la problemàtica específica de cada un dels grups, nivells, classes, branques o especialitats que representen.

b) Elaborar informes per al consell escolar del centre, bé per iniciativa pròpia, bé per requeriment de l'esmentat òrgan col·legiat.

c) Ser informats, pels representants de l'alumnat, quant a l'ordre del dia de les reunions del consell escolar del centre amb la suficient antelació, així com dels acords adoptats, amb la finalitat de donar-los la difusió suficient per a ser tractats en els diferents nivells.

d) Informar-ne de les activitats a tots els alumnes del centre.

e) Ser informat sobre els convenis de pràctiques en empreses, si n'hi hagués, i participar en el seguiment.

f) Elaborar propostes de criteris per a la confecció dels horaris d'activitats docents i extraescolars.

Tres. Els membres del consell de delegats seran elegits mitjançant sufragi directe i secret entre l'alumnat matriculat en el centre a partir del cicle superior d'Educació General Bàsica o nivell educatiu equivalent. Els membres del consell de delegats no podran ser sancionats per l'exercici de les seues funcions, en les condicions establertes en la normativa vigent.

Article dotze

U. L'alumnat té dret a ser informat pels membres del consell de delegats i pels representants de les associacions d'alumnes, tant de les qüestions pròpies del seu centre com d'aquelles que n'afecten a altres, sempre que no s'altere el normal desenvolupament de les activitats del centre docent, i d'acord si s'escau, amb allò que estableix el punt tres d'aquest article, quant a l'exercici del dret de reunió.

Dos. L'alumnat té dret a associar-se, crear associacions, federacions i confederacions d'alumnes, les quals podran rebre ajudes. Tot això, segons que preveu la legislació vigent. Igualment, hi tenen dret a constituir cooperatives educatives segons que preveu la normativa vigent sobre la matèria.

Tres. D'acord amb allò que preveu l'article 8 de la Llei Orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del Dret a l'Educació, l'alumnat té dret a reunir-se en el centre. Els directors i les directores dels centres facilitaran la utilització dels locals necessaris per a garantir l'exercici d'aquest dret, respectant sempre el normal desplegament de les activitats acadèmiques del centre.

Article tretze

U. L'alumnat té dret a gaudir d'una orientació escolar i professional, llevat de qualsevol discriminació per raó de sexe, que n'assegure la llibertat de decisió d'acord amb les seues aptituds, coneixements i capacitats. L'alumnat també té dret al coneixement del món del treball i a adquirir la preparació necessària per tal d'inserir-s'hi, per a la qual cosa els centres escolars inclouran en la seua programació general les corresponents visites, contactes o activitats formatives pel que fa a empreses, públiques o privades.

Dos. El servei de tutoria escolar, a nivell individual i de grup, és per als centres un instrument obligatori de garantia d'aquest dret. De manera especial, hom procurarà l'orientació escolar i professional de l'alumnat amb dificultats físiques, psíquiques o amb mancances socials o culturals.

Tres. Per a fer efectiu el dret de l'alumnat a l'orientació escolar i professional, els centres rebran el suport necessari de l'administració educativa i aquesta podrà proposar a aquest efecte la cooperació amb altres administracions i institucions.

Article catorze

U. L'alumnat tindrà dret a rebre les ajudes necessàries per a compensar possibles mancances de tipus familiar, econòmic i sòcio- cultural, de manera que es promourà el seu dret a l'accés als distints nivells educatius en un març d'igualtat d'oportunitats.

Dos. L'administració educativa garantirà aquest dret mitjançant una política de beques adequada a les necessitats existents, dins de l'àmbit de les seues competències.

Tres. L'administració educativa articularà les mesures que pertoquen per tal de fer compatible la continuació dels estudis amb el servei militar o la prestació social substitutòria en la mesura de les possibilitats. En el cas que l'assistència a classe no fos possible s'orientarà l'alumne sobre la possibilitat de traslladar la matrícula a un centre d'educació a distància.

Quatre. Els centres escolars podran mantenir relacions amb altres serveis públics i comunitaris a fi d'atendre les necessitats de l'alumnat, especialment pel que fa a l'alumnat desfavorit sòcio- culturalment i econòmicament.

Cinc. En les condicions acadèmiques i econòmiques que s'establiran, l'alumnat que patesca infortuni familiar gaudirà de la protecció social oportuna per tal que aquestes circumstàncies no determinen la impossibilitat de continuar i finalitzar els estudis en què es troba aquest alumnat. La protecció social inclourà l'establiment d'un règim adequat de beques i, si escau, l'adjudicació de places en residències estudiantils.

Sis. Els poders públics promouran la concessió d'ajudes a famílies que acolliran alumnes necessitats de protecció social.

Article quinze

L'alumnat que no tindrà coberta l'assistència mèdica i hospitalària en el si familiar gaudirà de la cobertura necessària segons que preveu la legislació vigent.

Article setze

En els casos d'accident o malaltia prolongada, l'alumnat que curse ensenyaments obligatoris tindrà dret a l'ajuda que calga i a l'orientació escolar que pertoque, el material didàctic i el professorat necessari perquè l'accident o la malaltia no supose detriment del seu rendiment escolar.

Article disset

Tots els membres de la comunitat educativa estan obligats a respectar els drets que s'establiran en aquest decret.

Article divuit

U Els actes que tindran lloc en l'àmbit de cada centre docent que no respecten els drets de l'alumnat o suposen l'establiment d'impediments per a l'exercici d'aquests per part de la resta de membres de la comunitat educativa, podran ser objecte de denúncia per part de l'alumnat o pels seus pares o tutors davant de la direcció del centre docent o, en el cas de centres finançats amb fons públics, davant del consell escolar.

Dos. La direcció, amb l'audiència prèvia de les persones interessades i, si escau, la consulta al consell escolar del centre, adoptarà les mesures que calguen segons que disposa la legislació vigent.

Tres. No obstant això, la denúncia podrà ser formulada davant dels serveis territorials de Cultura i Educació corresponents.

III. Dels deures de l'alumnat

Article dinou

L'estudi constitueix un deure bàsic de l'alumnat. Aquest deure queda reflectit en les obligacions següents:

a) Assistir a classe i participar en les activitats la finalitat de les quals és desenrotllar els plans d'estudis.

b) Respectar els horaris aprovats per tal de dur a terme les activitats del centre escolar.

c) Seguir les orientacions del professorat pel que fa al seu aprenentatge.

d) Respectar l'exercici del dret a l'estudi dels companys i companyes.

Article vint

L'alumnat té el deure de respectar l'exercici dels drets i les llibertats dels membres de la comunitat educativa, cosa que es concreta en les obligacions següents:

a) Respectar la llibertat de consciència i les conviccions religioses, ideològiques, ètiques o morals, així com la dignitat, integritat i intimitat de tots els membres de la comunitat educativa.

b) No discriminar cap membre de la comunitat educativa per raó de naixement, raça, sexe o qualsevol altra circumstància personal o social.

c) Respectar el caràcter propi del centre, si n'hi ha, d'acord amb la legislació vigent.

d) Respectar i utilitzar correctament els béns mobles i les instal·lacions del centre.

e) Respectar el reglament de règim interior del centre.

f) Participar i col·laborar activament, juntament amb la resta dels membres de la comunitat educativa, per tal d'afavorir el millor desplegament de l'ensenyament, de l'orientació i de la convivència en el centre.

IV. De les infraccions i faltes i de les sancions

Article vint-i-un

El règim previst en aquest apartat, i següents, serà d'aplicació a l'alumnat que curse estudis en els centres docents finançats amb fons públics a la Comunitat Valenciana.

Els centres privats no concertats tindran autonomia per a establir les normes de convivència i determinar l'òrgan al qual correspondran les facultats aplicadores de sancions. No obstant això, les disposicions incloses en aquest títol constituiran el marc general d'aplicació en els esmentats centres.

Article vint-i-dos

L'alumnat no podrà ser sancionat per conductes no regulades en aquesta norma.

Article vint-i-tres

L'alumnat no podrà ser privat de l'exercici del dret a l'educació i, en el cas de l'alumnat d'ensenyament obligatori, del seu dret a l'escolaritat.

Article vint-i-quatre

En cap cas podran imposar-se sancions que atempten contra la integritat física i la dignitat personal de l'alumnat.

Les sancions s'imposaran de manera proporcionada amb la falta comesa, tenint com a objectiu el manteniment i la millora del procés educatiu, i es tindran en compte les circumstàncies personals, familiars i socials de l'alumnat a l'hora de decidir la incoació d'expedient, practicar-ne la instrucció i graduar la sanció corresponent.

Article vint-i-cinc

Correspon al consell escolar del centre, com a manifestació de la seua funció supervisora de l'activitat general d'aquest, vetllar perquè l'activitat acadèmica es faça en l'ambient idoni a fi que l'alumnat obtinga la formació adequada que li permeta aconseguir el desenrotllament ple de la seua personalitat.

Amb aquesta finalitat, el director o la directora haurà d'informar el consell escolar, puntualment, de qualsevol situació que distorsione la convivència normal en el centre.

El consell escolar vetllarà pel compliment efectiu de les sancions, segons que preveu aquest decret.

El consell escolar podrà acordar la creació d'una comissió de convivència la composició i les funcions de la qual es determinaran en el reglament de règim interior del centre.

Article vint-i-sis

Els membres de la comunitat educativa en general, i el professorat en particular, posaran especial esment en la prevenció de les actuacions disciplinàries, deixant de banda els comportaments insolidaris, agressius i antisocials, a través del contacte i de la cooperació constant amb els pares o representants legals de l'alumnat afectat.

Si s'observassen conductes irregulars de determinats alumnes que, al parer del seu professor/a, tutor/a, pogueren tenir com a origen l'existència de determinades mancances socials o culturals, s'elaborarà un informe psico-sòcio- familiar que podrà proposar la cooperació d'altres administracions i institucions. Aquest informe s'elaborarà i custodiarà amb les garanties de confidencialitat i reserva previstes en l'article 9, apartat 3 d'aquest decret.

Article vint-i-set

Les conductes irregulars de l'alumnat es desglossen en infraccions simples, faltes lleus, faltes greus i faltes molt greus.

Correspondrà sancionar la comissió de faltes greus i molt greus al consell escolar, les lleus al director/a o al cap d'estudis i les infraccions simples al professorat tutor/a de l'alumne/a.

Article vint-i-vuit

Es consideren infraccions simples les conductes que, per interferir en el desenrotllament normal de l'activitat escolar, han de ser corregides i esmenades però no revesteixen la suficient gravetat per a ser qualificades com a faltes.

Article vint-i-nou

Són faltes lleus:

a) Qualsevol acte injustificat que altere lleugerament el normal desenrotllament de l'activitat escolar.

b) Els retards injustificats a l'hora d'incorporar-se a les activitats escolars, sempre que aquests no siguen reiteratius.

c) Les absències injustificades a les activitats escolars que no seran reiteratives.

d) La lleu deterioració, per ús indegut de les dependències i del material del centre, o dels objectes i pertinences dels altres membres de la comunitat educativa. Per tal d'avaluar aquest supòsit serà requisit ineludible que l'esmentada deterioració siga conseqüència d'actuació negligent per part de l'alumnat.

e) Els actes d'indisciplina, falta de respecte, injúria i ofensa no greus que es produiran contra qualsevol membre de la comunitat educativa. Les agressions físiques entre alumnes que no tindran suficient entitat per a ser qualificades com a greus. Caldrà tenir en compte, especialment, les circumstàncies d'edat, lloc i context en què es duguen a terme.

Article trenta

Són faltes greus:

a) Els actes d'indisciplina, injúria i ofensa greus contra els membres de la comunitat escolar.

b) L'agressió física greu contra els membres de la comunitat escolar.

c) Causar, per ús indegut, danys greus en els locals, els materials i els documents del centre, o en els objectes que pertanyen als altres membres de la comunitat educativa.

d) Els actes injustificats que pertorben greument la vida acadèmica.

e) Les actuacions irregulars encaminades a obtenir resultats superiors als merescuts en les proves d'avaluació.

f) La sostracció de béns i objectes que pertanyen a altres membres de la comunitat escolar.

g) La introducció i el consum de substàncies nocives en el centre.

Article trenta-u

Són faltes molt greus:

a) Els actes d'indisciplina, injúria i ofensa molt greus contra els membres de la comunitat educativa.

b) L'agressió física molt greu contra qualsevol membre de la comunitat escolar.

c) La suplantació de la personalitat en els actes de la vida docent i la sostracció, ocultació i falsificació de documents acadèmics.

d) La incitació sistemàtica a actuacions greument perjudicials per a la salut i la integritat personal dels membres de la comunitat educativa.

e) Causar, intencionadament, danys molt greus en els locals, materials i documents del centre o en els objectes que pertanyen als altres membres de la comunitat escolar.

Article trenta-dos

La comissió de les infraccions i faltes a què fan referència els articles anteriors implica la imposició de les sancions següents:

1. Per infraccions simples, la correcció d'aquestes conductes, segons la naturalesa, gravetat i reiteració dels fets, mitjançant la utilització dels mètodes oportuns que tendiran a la integració de l'alumne/a en la normal convivència.

2. Per faltes lleus:

a) Amonestació privada.

b) Amonestació escrita. Si l'alumne o l'alumne és menor d'edat, l'amonestació es comunicarà als pares o tutors.

3. Per faltes greus:

a) Amonestació amb advertiment, en el qual s'inclourà un informe detallat del professor o la professora de la matèria o del tutor o tutora.

b) Suspensió del dret d'assistència al centre o a determinades classes per un període inferior a set dies de classe, sense que això implique una pèrdua d'avaluació i sense perjudici que això comporte la realització de determinades activitats o tasques en el domicili de l'alumne o l'alumne, sota la supervisió del professor/a o tutor/a.

4. Per faltes molt greus:

a) Pèrdua del dret a l'avaluació contínua. L'alumne/a se sotmetrà a les proves finals que s'establiran a aquest efecte.

b) Privació del dret d'assistència al centre o a determinades classes durant un període de set dies a un mes, sense perjudici que això comporte la realització de determinades tasques acadèmiques en el domicili de l'alumne/a, sota la supervisió del professor/a o tutor/a.

c) Inhabilitació per a cursar estudis en el centre en què es va cometre la falta durant el temps que reste per a la finalització del curs escolar.

d) Inhabilitació definitiva per a cursar estudis en el centre en què es va cometre la falta.

En els casos d'inhabilitació per a cursar estudis, previstos en els apartats c i de l'administració educativa facilitarà a l'alumne/a sancionat/da un lloc escolar en un altre centre docent, o en la modalitat d'educació a distància si no hi ha places posat el cas que es tracte d'alumnes que cursen ensenyaments no obligatoris.

En cap cas, la sanció d'inhabilitació o pèrdua de les avaluacions implicarà l'eliminació del dret a concórrer als exàmens d'avaluació final, segons que estableix l'article vint-i-tres d'aquest decret.

Article trenta-tres

Es consideraran circumstàncies atenuants:

a) La confessió espontània de la falta abans que se n'assabente la direcció del centre.

b) No haver estat objecte de sancions durant la vida acadèmica.

c) La reparació dels danys causats, fora de l'horari de classe, efectuada abans que es resolga l'expedient.

d) La petició pública d'excuses, considerades com a suficients, en els casos d'injúries, ofenses, agressions i alteració del desenrotllament de les activitats del centre.

e) No haver-hi intenció de causar mal, dany o perjudici tan greu com l'ocasionat.

Article trenta-quatre

Es consideraran circumstàncies agreujats:

a) Quan la sostracció, agressió, injúria o ofensa es realitze contra una persona en la qual concorreran situacions com ara: menor d'edat, minusvàlua, recent incorporació al centre i anàlogues.

b) La comissió de tres faltes en un mateix curs escolar.

c) La publicitat en la comissió de la infracció.

d) Cometre la falta en grup o mitjançant acord previ.

e) La incitació o l'estímul a la falta col·lectiva.

f) La premeditació.

g) Aprofitar-se del càrrec de representació en l'àmbit escolar per a cometre la falta.

Article trenta-cinc

La concurrència d'una o més circumstàncies agreujants o atenuants es tindrà en compte en la instrucció i resolució de l'expedient, per tal d'elevar o disminuir la qualificació de la falta i, en conseqüència, la sanció corresponent.

Les circumstàncies atenuants i agreujants que podran concórrer de manera simultània es compensaran.

Article trenta-sis

La comissió de la falta fora del recinte escolar, no serà inconvenient per a l'aplicació d'aquest decret quan s'hi efectue durant el desplegament de les activitats extraescolars programades pel centre, la utilització dels serveis de menjador, transport, etc. De la mateixa manera, s'hi aplicarà sempre que es constate l'existència d'una relació causa- efecte amb l'activitat escolar.

V. Garanties procedimentals

Article trenta-set

No podran imposar-se sancions per faltes greus o molt greus sense la instrucció prèvia d'un expedient.

Els escrits mitjançant els quals es fa efectiva l'obertura de l'expedient, la proposta de resolució i la resolució de l'expedient disciplinari inclouran, necessàriament:

- El nom i cognoms de l'alumne o l'alumne,

- Els fets que se li imputen,

- La data en què tingueren lloc els fets,

- L'article i l'apartat d'aquesta norma que es considera infringit.

Tots els escrits a què fa referència aquest article hauran de dur la data i la firma, respectivament, del director/a del centre, de l'instructor/a i del secretari/a del consell escolar.

Article trenta-vuit

Els membres de la comunitat escolar tenen l'obligació de comunicar al director/a del centre totes aquelles conductes tipificades com a faltes.

El/la director/a del centre, una vegada recaptada la informació que considere convenient, i si observa que els fets poden constituir falta greu o molt greu, procedirà a acordar la instrucció de l'expedient, que contindrà a més de les dades a què fa esment l'article anterior, el nomenament d'instructor/a i, si escau, el del secretari/a, quan la complexitat de l'expedient així ho exigís, que hauran de recaure en un professor/a del centre.

De l'acord d'instrucció es farà trasllat, de manera fefaent, al professor/s designats com a instructor i secretari, al consell escolar del centre, a l'alumne/a o els seus representants legals, quan aquest siga menor d'edat i als corresponents serveis territorials de Cultura i Educació.

El director/a podrà decidir la no incoació de l'expedient aplicador de sancions, quan hi haja circumstàncies que així ho aconsellen. Aquesta decisió es comunicarà al consell escolar.

Article trenta-nou

El director del centre, a proposta de l'instructor/a de l'expedient, podrà adoptar las mesures provisionals que considere necessàries, entre aquestes, la suspensió temporal del dret d'assistència de l'alumne/a a determinades classes, al centre, o bé, el seu canvi de grup quan es considere convenient. Aquesta mesura es Comunicarà al consell escolar

Article quaranta

L'alumnat o els seus representants legals podran recusar, davant el consell escolar, el nomenament de l'instructor/a, quan al seu parer, de la conducta d'aquest, pogués deduir-se parcialitat en la instrucció de l'expedient.

El termini per a la recusació serà de quatre dies, que es comptaran des de la notificació de la instrucció de l'expedient.

El consell escolar, una vegada examinades les raons al·legades, i havent escoltat l'instructor/a de l'expedient, resoldrà ratificar-lo o substituir-lo. Contra aquesta resolució no procedirà cap recurs, sense perjudici de la possibilitat d'al·legar la recusació en interposar la reclamació contra la resolució que pose fi a l'expedient disciplinari.

Article quaranta-u

L'instructor/a, una vegada rebut el nomenament, i auxiliat/da pel secretari/a, si s'escau, prendrà declaració a l'alumne/a i, practicarà les actuacions que considere pertinents per a l'aclariment dels fets.

Podrà sol·licitar informe del professor o tutor de l'alumne/a i del servei psicopedagògic.

En el termini de set dies hàbils, elaborarà el plec de càrrecs. De l'esmentat plec es farà trasllat fefaent, a l'alumne/a o als seus representants en el cas de minoria d'edat.

En el supòsit de proposta de sobreseïment, aquesta s'elevarà al consell escolar per a la seua resolució.

Article quaranta-dos

L'alumnat o els seus representants legals dispondran d'un termini de cinc dies hàbils, que es comptaran des de la notificació del plec de càrrecs, per a la formalització de quantes al·legacions es consideren convenients.

Article quaranta-tres

Una vegada formulades al·legacions, o transcorregut el termini a què fa referència l'article anterior, l'instructor/a, practicades les investigacions complementàries, si de l'escrit d'al·legacions se'n deduirà l'esmentada necessitat, elevarà al consell escolar la corresponent proposta de resolució. Aquesta proposta contindrà, a més de les dades a què fa esment l'article 37, tots aquells informes i elements que considere convenient aportar per a la formació d'opinió per part del consell escolar, així com els documents següents:

- Acord del director/a del centre pel qual s'inicia l'expedient,

- Mesures prudents adoptades en el seu cas.

- Recusació, si hi ha, i la seua corresponent resolució de ratificació o substitució,

- Notificació de plec de càrrecs, tramés a la persona interessada, mitjançant el qual se substancia el tràmit d'audiència a la persona interessada,

- Al·legacions dels interessats; i

- Informe del professor/a o tutor/a de l'alumne/a i del servei psicopedagògic, si pertoca.

Article quaranta-quatre

El consell escolar, estudiada la proposta, podrà requerir la presència de l'instructor/a, professor/a o tutor/a, de l'alumne/a o dels seus representants legals, i dictarà resolució que es comunicarà de manera fefaent als interessats/des i de la qual es farà trasllat als serveis territorials de Cultura i Educació. L'esmentada resolució contindrà a més dels requisits mencionats en l'article 37 els altres següents:

a) Circumstàncies agreujants i atenuants si pertoca.

b) Sanció aplicable.

c) Data dels efectes de la sanció; i

d) Dret que assisteix la persona interessada per a interposar reclamació davant els Serveis Territorials de Cultura i Educació que corresponguen, en el termini de quinze dies hàbils, comptadors a partir de la data de recepció de la comunicació.

VI. Altres disposicions

Article quaranta-cinc

La resolució de l'expedient haurà de produir-se en el termini màxim d'un mes, comptador des de la data del seu inici.

Les conductes que constitueixen infraccions i faltes, que no hagueren estat sancionades, prescriuran amb la finalització del curs acadèmic en què hagueren ocorregut.

Article quaranta-sis

Contra la resolució del Director dels Serveis Territorials de Cultura i Educació procediran els recursos establerts en la legislació vigent.

Article quaranta-set

Els serveis territorials de Cultura i Educació hauran de custodiar les comunicacions referides a les actuacions disciplinàries de cada centre del seu àmbit de competències, prestaran l'assessorament precís amb l'objecte que els expedients es trameten amb les suficients garanties per a les persones interessades, resoldran les reclamacions en primera instància, formalitzaran diligència d'imposició de sancions greus i molt greus en l'expedient acadèmic de l'alumnat implicat, i proposaran l'adopció d'aquelles mesures que consideren convenients en els centres que, per raó de la informació rebuda, resulten especialment conflictius.

Article quaranta-vuit

De les sancions imposades per la comissió de faltes se'n conservarà constància en l'expedient acadèmic individual de l'alumne o l'alumne.

La cancel·lació de les anotacions sobre sancions existents en l'expedient acadèmic individual, podrà efectuar-se, a petició de l'alumnat o dels seus representants legals i del professor/a tutor/a.

Es formalitzarà per escrit davant el director dels serveis territorials de Cultura i Educació, el qual demanarà, de la inspecció ' educativa, l'elaboració del preceptiu informe sobre la conducta de l'alumne/a en els dos últims cursos escolars.

En l'elaboració de l'esmentat informe seran escoltats els professors/es i tutors/es de l'alumne/a, el delegat/da de curs, el director/a del centre i el consell escolar.

Els informes seran sempre confidencials i només en el cas de favorable unanimitat es resoldrà positivament la petició, que comportarà la formalització de diligència de cancel·lació de les anotacions sobre sancions existents en l'expedient personal de l'alumne/a.

De la resolució es farà trasllat a la persona interessada i a la direcció del centre.

DISPOSICIONS ADDICIONALS

Primera

Els centres docents podran dotar-se de reglaments de règim interior, amb l'objecte d'establir les normes de convivència que garantesquen el desenvolupament correcte de les activitats acadèmiques, el respecte mutu a tots els membres de la comunitat educativa i l'ús adequat de les dependències i instal·lacions del centre.

Segona

Els reglaments de règim interior seran elaborats amb la participació de l'alumnat i seran aprovats pel consell escolar del centre en els centres mantinguts amb fons públics.

Tercera

Els reglaments de règim interior no podran tipificar conductes dignes de sanció ni establir procediments aplicadors de sancions diferents als previstos en aquest decret.

DISPOSICIONS TRANSITORIES

Primera

En el termini de 6 mesos, comptadors a partir de l'entrada en vigor d'aquest decret, els reglaments de règim interior que són vigents, seran adaptats a allò que s'hi disposa, i en cap cas podran aplicar-se si s'oposen al que s'hi estableix.

En el cas que no hi haja normes de convivència, els centres escolars se'n hauran de dotar en el termini abans esmentat.

Segona

Els expedients disciplinaris instruïts amb anterioritat a l'entrada en vigor d'aquest decret es tramitaran de conformitat, amb allò establert en el Reial Decret 1543/1988, de 28 d'octubre, sobre drets i deures dels alumnes.

DISPOSICIONS FINALS

Primera

S'autoritza la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència perquè dicte les disposicions necessàries per al desplegament i execució d'aquest decret, i per tal d'adaptar allò que s'hi disposa a las peculiaritats dels centres a què fa esment l'article 11.2 de la Llei Orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del Dret a l'Educació.

Segona

Aquest decret entrarà en vigor el dia següent de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, 23 de desembre de 1991.

El President de la Generalitat Valenciana,

JOAN LERMA I BLASCO

El Conseller de Cultura, Educació i Ciència,

ANDREU LOPEZ BLASCO

Mapa web