Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 30/2012, de 3 de febrer, del Consell, pel qual es modifiquen l'estructura, les funcions i el règim retributiu del personal directiu d'institucions sanitàries de la Conselleria de Sanitat.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 6709 de 08.02.2012
Número identificador:  2012/1201
Referència Base de Dades:  001328/2012
 



DECRET 30/2012, de 3 de febrer, del Consell, pel qual es modifiquen l'estructura, les funcions i el règim retributiu del personal directiu d'institucions sanitàries de la Conselleria de Sanitat. [2012/1201]

PREÀMBUL



Les organitzacions assistencials són organitzacions complexes i altament jerarquitzades per a dur a terme la missió assistencial que els pertoca. Si el paper del personal directiu és crític en qualsevol organització i el seu exercici adequat en condiciona en gran manera els resultats, encara ho és més en les organitzacions assistencials, incloses les de caràcter públic. Este fet no es reflectix prou en la normativa actual, en la qual la regulació de la funció directiva es troba en normes com ara el Decret 74/2007, de 18 de maig, del Consell, que va aprovar el Reglament d'Estructura, Organització i Funcionament de l'Atenció Sanitària a la Comunitat Valenciana, o el Decret 215/1999, de 9 de novembre, del Consell, que va crear la figura de la direcció d'assistència sanitària de zona, a la qual cosa se suma una varietat heterogènia de denominacions d'este tipus de llocs en les plantilles. Este decret pretén regular de manera unitària la figura del personal directiu d'institucions sanitàries, harmonitzant-ne les funcions amb les necessitats organitzatives de la Conselleria de Sanitat, normalitzant-ne les denominacions a fi d'evitar la dispersió i l'heterogeneïtat innecessàries i adequant-ne el règim retributiu.



En primer lloc, es determina el concepte de personal directiu d'institucions sanitàries amb les seues característiques generals, i es definixen els càrrecs que comprén, essencialment seguint els que ja apareixien en el Decret 74/2007 esmentat, amb algunes adequacions.

El lloc de major nivell són les gerències, en les quals es distingixen les de departaments universitaris i que compten amb unitats de referència i les d'aquells als quals s'assigne, a més de la gestió del departament propi, la gestió integrada i la supervisió d'un de determinat amb concessió administrativa. Açò últim implica un canvi organitzatiu orientat a reforçar l'alineament de les polítiques de gestió de les concessions amb els objectius de l'Agència València de Salut i, en particular, amb els del departament amb què tenen més imbricació. També comporta una modificació en la dependència jeràrquica del comissionat de l'Agència Valenciana de Salut en els departaments gestionats per concessió administrativa, que passa a dependre de la gerència del departament de gestió pública, com una de les direccions del departament.



Entre les institucions sanitàries de la Conselleria de Sanitat es compten les que donen cobertura a les accions de salut pública, estructurades territorialment a través dels centres de Salut Pública, les direccions dels quals també tenen la condició de personal directiu i així s'allisten a continuació de l'estructura departamental i no departamental de l'assistència sanitària.

Quant a la figura de la direcció d'assistència sanitària de zona, es tracta d'un càrrec directiu d'institucions sanitàries creat pel Decret 215/1999, de 9 de novembre, del Consell, la peculiaritat de la qual rau en el fet que el seu àmbit orgànic i funcional no és el departament, sinó que és flexible sota la direcció de la Secretaria Autonòmica de l'AVS. Des de la seua creació, l'evolució d'estos llocs ha anat orientant-se cap a un contingut on preval l'assignació d'unes funcions supradepartamentals determinades més que la referència a una delimitació territorial. Per este motiu és pertinent ajustar-los la definició de les funcions i adequar-los la denominació, que passarà a ser la de direcció de gestió sanitària. En tots els casos, es regula entre la resta d'òrgans directius que no tenen una referència departamental.

El decret regula també el règim retributiu del personal directiu d'institucions sanitàries, amb la premissa que la suma del sou base i els complements de destinació i específic del personal directiu millor retribuït no supere, en el còmput anual, l'import dels mateixos conceptes que establix llei de pressupostos per a les direccions generals de l'administració pública de la Generalitat. Esta mesura seguix el mateix esperit que les arreplegades en el Decret Llei 1/2011, de 30 de setembre, del Consell, de Mesures Urgents de Règim Economicofinancer del Sector Públic, referides en eixe cas al sector públic empresarial i fundacional. Respecte a aquell nivell salarial de sostre, s'han anat calculant escalonadament la resta de retribucions del personal directiu, fins a concloure en el nivell de subdirecció, amb el resultat de deu posicions retributives. Res no obsta el fet que puguen afegir-se a estes retribucions les que tinguen reconegudes pels conceptes d'antiguitat i carrera o desenrotllament professional, i les que corresponguen pel concepte de productivitat.



Així, doncs, per tot això, fets els tràmits previstos en la Llei del Consell, després d'haver negociat en la Mesa Sectorial de Sanitat, a proposta del conseller de Sanitat, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i després de la deliberació del Consell, en la reunió del dia 3 de febrer de 2012,



DECRETE



CAPÍTOL I

ESTRUCTURA DIRECTIVA D'INSTITUCIONS

SANITÀRIES DE LA CONSELLERIA DE SANITAT



Article 1. Definició de personal directiu

1. És personal directiu aquell a qui s'atribuïx l'aplicació de les directrius de gestió d'acord amb els objectius assenyalats en el pla estratègic i amb l'acord de gestió, que tendixen a un compliment eficient de la cartera de servicis. Han de dur a terme les funcions de direcció, gestió, coordinació i supervisió, segons corresponga en cada cas, amb subjecció al marc normatiu. Els llocs de personal directiu d'institucions sanitàries de la Conselleria de Sanitat són els que es descriuen amb tal caràcter en esta norma.

2. L'exercici de llocs de personal directiu és incompatible amb l'exercici de qualsevol altra activitat pública o privada, segons el que preveu la legislació sobre incompatibilitats del personal al servici de les administracions públiques. No obstant això, hom pot prestar algun tipus d'activitat assistencial en el propi centre, de manera voluntària i no retribuïda, quan es tracte de personal que estava fent este tipus de prestació.

3. El personal directiu el nomena el conseller de Sanitat, a proposta de la direcció gerència de l'Agència Valenciana de Salut i després d'haver escoltat el consell d'administració de l'agència. El sistema de provisió es regix pel que disposen per a este tipus de llocs les normes reguladores de la matèria.



Article 2. Òrgans de direcció del departament

1. En l'àmbit del departament de salut i d'acord amb l'article 25 de la Llei 3/2003, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Ordenació Sanitària de la Comunitat Valenciana, s'establixen com a òrgans de direcció i gestió el consell de direcció del departament i la gerència del departament.

2. El consell de direcció del departament és l'òrgan perifèric de direcció i gestió de l'Agència Valenciana de Salut. La definició, la composició i el funcionament els establix l'article 31 de la llei esmentada.





Article 3. Personal directiu del departament

1. La gerència de departament

La gerència de departament té la responsabilitat màxima sobre la direcció i la gestió de tots els recursos assistencials del departament de salut. La persona titular de la gerència ha de tindre la titulació universitària corresponent al grup de classificació professional A1 i exercix les funcions que establixen l'article 32 de la Llei d'Ordenació Sanitària de la Comunitat Valenciana. A la gerència de determinats departaments es pot atribuir, a més de la gestió del departament propi, la gestió integrada i la supervisió, a través del comissionat, d'un departament amb concessió administrativa determinat.



2. Direcció assistencial

En els departaments en què hi haja un hospital amb servicis o unitats de referència multidepartamental o de la Comunitat Valenciana, pot haver-hi una direcció assistencial de departament, sota la dependència directa de la gerència del departament, amb la funció de coordinar, dirigir i controlar les restants estructures directives assistencials del departament, que substituïx la gerència en els casos de vacant, absència o malaltia. La persona titular de la direcció assistencial ha de tindre la llicenciatura en Medicina i Cirurgia.



3. Comissionat

En els departaments en què la prestació sanitària es faça en règim de concessió administrativa, s'establix la figura del comissionat de l'Agència Valenciana de Salut, amb funcions de control i supervisió de la societat concessionària i que té la direcció del personal de l'Agència Valenciana de Salut no integrat en la concessió. Orgànicament i funcionalment depén del departament de gestió directa que es designe, en el qual s'integra com una de les direccions. La persona titular ha de tindre una titulació universitària corresponent al grup de classificació professional A1.

4. Direcció mèdica d'hospital

Sota la dependència directa de la gerència, o de la direcció assistencial, si n'hi ha, pot haver-hi la direcció mèdica d'hospital, amb les funcions de dirigir, supervisar, coordinar i avaluar el funcionament dels servicis assistencials corresponents a l'àmbit de l'atenció especialitzada, i que proposa a la direcció assistencial les mesures necessàries per al millor funcionament d'estos servicis i exercix les funcions que li encomane expressament o per a les quals la delegue. La persona titular de la direcció mèdica de l'hospital ha de tindre la llicenciatura en Medicina i Cirurgia.

5. Direcció econòmica

Sota la dependència directa de la gerència del departament es troba la direcció econòmica de departament, amb les funcions d'organitzar, dirigir, controlar i avaluar el funcionament de les unitats i servicis no assistencials i de proposar a la gerència les mesures necessàries perquè funcionen millor. La persona titular de la direcció econòmica ha de tindre la titulació universitària corresponent al grup de classificació professional A1.

6. Direcció mèdica d'atenció primària

Sota la dependència directa de la gerència, o de la direcció assistencial, si n'hi ha, hi ha la direcció mèdica d'atenció primària del departament, amb les funcions de dirigir, supervisar, coordinar i avaluar el funcionament dels servicis assistencials corresponents a l'àmbit d'atenció primària, de proposar a la direcció assistencial les mesures necessàries perquè funcionen millor estos servicis i d'exercir les funcions que li encomane expressament o per a les quals la delegue. La persona titular de la direcció mèdica d'atenció primària ha de tindre la llicenciatura en Medicina i Cirurgia.

7. Direcció d'infermeria

Sota la dependència directa de la gerència, o de la direcció assistencial, si n'hi ha, es troba la figura de la direcció d'infermeria de departament, amb les funcions de dirigir, supervisar, coordinar i avaluar les activitats d'este personal de l'àmbit del departament, de proposar a la direcció assistencial les mesures necessàries perquè funcionen millor estes activitats i d'exercir les funcions que li encomane expressament o per a les quals els deleguen. La persona titular ha de tindre la diplomatura en Infermeria.

8. Direcció d'infermeria d'atenció primària

Dependent orgànicament de la direcció d'infermeria del departament es troba la direcció d'infermeria d'atenció primària, amb les funcions de dirigir, supervisar, coordinar i avaluar les activitats del personal sanitari no facultatiu de l'àmbit d'atenció primària. La persona titular ha de tindre la titulació universitària en Infermeria.



Sense perjuí de la dependència orgànica, la direcció d'infermeria d'atenció primària depén funcionalment de la direcció d'atenció primària del departament.

9. Direcció de docència i direcció d'investigació

En els departaments de salut amb consideració d'universitaris, dependents orgànicament de la gerència, hi pot haver les direccions de docència i d'investigació, que, segons les característiques de l'activitat, poden coincidir en el mateix lloc.

10. Subdireccions

a) Dependents de cada direcció, poden trobar-se les subdireccions mèdiques, d'infermeria i econòmiques necessàries per al bon funcionament del departament, tenint en compte la dimensió i la complexitat de l'estructura.



b) Correspon a les subdireccions la substitució de les direccions corresponents en els casos de vacant, absència o malaltia del titular, i també l'exercici de les funcions que els encomanen expressament o per a les quals els deleguen.

c) Dependent de la direcció assistencial o de la direcció mèdica, en els departaments de salut que no tinguen la consideració d'universitaris, poden haver-hi les figures de subdirecció de docència i subdirecció d'investigació, que, segons les característiques de l'activitat, poden coincidir en el mateix lloc.

d) Les subdireccions es designen amb el mateix procediment i amb els mateixos requisits que els assenyalats per al nomenament de les direccions respectius.

11. Comissió de direcció

En cada departament hi ha una comissió de direcció com a òrgan col·legiat de l'equip directiu. La comissió està composta pels òrgans unipersonals de direcció del departament i, si n'hi ha, per les subdireccions. Està presidida per la persona titular de la gerència del departament i té les funcions següents:

a) Aprovar la proposta dels professionals que hagen de formar part de les comissions clíniques.

b) Estudiar els objectius sanitaris i els plans econòmics del departament.

c) Estudiar les mesures per al millor funcionament dels centres i servicis en l'orde sanitari i l'econòmic, i també l'ordenació i coordinació millors de les unitats

d) Establir les mesures previstes en este reglament amb vista a la millora de la qualitat de l'assistència.



Article 4. Personal directiu de caràcter no departamental

1. Direccions de centre no departamental

a) En els centres de treball la prestació assistencial dels quals no es referix a un departament concret, com ara el Centre de Transfusió de la Comunitat Valenciana, els hospitals de crònics i llarga estada, els servicis d'Emergències Sanitàries o altres centres de treball anàlegs que es creen en el futur, caracteritzats per no estar integrats en l'estructura d'un departament determinat, hi ha els òrgans de direcció següents:



lr. Direcció del centre

2n. Direcció econòmica del centre

3r. Direcció d'infermeria del centre

b) La direcció del centre és responsable màxima de la direcció i gestió de tots els recursos assistencials del centre. La persona titular ha de tindre la llicenciatura en Medicina i Cirurgia.

c) Sota la dependència directa de la direcció del centre es troba la direcció econòmica del centre, amb les funcions d'organitzar, dirigir, controlar i avaluar el funcionament de les unitats i servicis no assistencials, i de proposar a la direcció del centre les mesures necessàries perquè funcionen millor. La persona titular de la direcció econòmica del centre ha de tindre una titulació universitària corresponent al grup de classificació professional A1.

d) Sota la dependència directa de la direcció del centre, hi ha la direcció d'infermeria del centre, que té les funcions de dirigir, supervisar, coordinar i avaluar les activitats del personal sanitari no facultatiu del centre, de proposar a la direcció del centre les mesures necessàries perquè funcionen millor estes activitats i d'exercir les funcions que li encomane expressament o per a les quals la delegue. La persona titular de la direcció d'infermeria del centre ha de tindre la titulació universitària en Infermeria.

e) Dependent de cada direcció poden haver-hi tantes subdireccions com es consideren necessàries per al bon funcionament del centre, tenint en compte la dimensió i la complexitat de la institució. Les subdireccions s'han de designar amb el mateix procediment i amb els mateixos requisits que els assenyalats per al nomenament de les direccions respectives.

2. Direccions de gestió sanitària

a) Sota la dependència del màxim òrgan unipersonal de l'Agència Valenciana de Salut poden trobar-se les direccions de gestió sanitària que es consideren oportunes, amb l'àmbit funcional o territorial multidepartamental que es determine. Les funcions que facen han d'estar orientades a:

1r. Analitzar la demanda assistencial i l'elaboració i avaluació dels indicadors de gestió de les institucions sanitàries.

2n. Estudiar les necessitats sanitàries per a mantindre els nivells d'activitat assistencial que es requerisquen.

3r. Gestionar els protocols, plans, programes i homogeneïtzació de les diverses alternatives assistencials: atenció domiciliària, cirurgia sense ingrés i hospital de dia polivalent.

4t. Establir la coordinació amb els recursos sociosanitaris.

5t. Coordinar la prestació assistencial entre els departaments.



6t. Totes les que els encomane la direcció de l'Agència Valenciana de Salut.

b) Per a exercir-les s'ha de tindre una titulació universitària corresponent al grup de classificació professional A1.



Article 5. Direcció de centre de Salut Pública

La direcció d'un centre de Salut Pública exercix la responsabilitat sobre els recursos de Salut Pública adscrits al centre per al compliment de la cartera de servicis que constituïxen les prestacions d'eixe àmbit, dependents de la direcció general que tinga competències de salut pública. La persona titular ha de tindre una titulació sanitària universitària corresponent al grup de classificació professional A1. La demarcació del centre s'ha de correspondre amb un o més departaments.





CAPÍTOL II

RETRIBUCIONS DEL PERSONAL DIRECTIU

D'INSTITUCIONS SANITÀRIES DE LA

CONSELLERIA DE SANITAT



Article 6. Retribucions del personal directiu d'institucions sanitàries de la Conselleria de Sanitat pels conceptes de sou, complement de destinació i complement específic

1. Les retribucions del personal directiu amb remuneració més alta per la suma dels conceptes de sou, complement de destinació i complement específic han de ser semblants a les que es fixen pels mateixos conceptes per a les direccions generals de l'administració pública de la Generalitat. S'atorga esta posició retributiva a les gerències de departaments universitaris i amb unitats de referència per a altres departaments, o a les direccions a què s'assigne la gestió integrada i supervisió d'un altre departament amb concessió administrativa, o amb característiques especials. Des d'eixa posició salarial més elevada, es fixen en orde descendent en la proporció que es determine les retribucions pels mateixos conceptes de la resta del personal directiu, fins a concloure en el nivell de subdirecció.

2. La modificació d'estes retribucions per a les direccions generals de l'administració pública de la Generalitat determina també la modificació en la mateixa mesura de les retribucions del personal directiu d'institucions sanitàries de la Conselleria de Sanitat.



Article 7. Altres retribucions del personal directiu d'institucions sanitàries de la Conselleria de Sanitat

El personal directiu ha de percebre, si és el cas, la resta de les retribucions bàsiques i complementàries que li corresponguen segons la normativa.



DISPOSICIONS ADDICIONALS



Primera. Denominació dels llocs de personal directiu

La denominació dels llocs de personal directiu d'institucions sanitàries de la Conselleria de Sanitat, tant en les plantilles de llocs de treball com en els grups retributius, s'ha d'adaptar a la que figura en este decret, segons la taula d'equivalències que conté l'annex I. Per a això, s'han de fer les resolucions de modificació de plantilla necessàries.





Segona. Quantia de les retribucions pels conceptes de sou, complement de destinació i complement específic

A l'entrada en vigor d'este decret, les retribucions del personal directiu d'institucions sanitàries de la Conselleria de Sanitat pels conceptes de sou, complement de destinació i complement específic són les que consten en l'annex II.



Tercera. Departaments que assumixen la gestió integrada d'un departament de concessió administrativa

A l'entrada en vigor d'este decret, els departaments a la gerència dels quals s'afig la gestió integrada i la supervisió d'un altre departament de prestació de l'assistència sanitària en règim de concessió administrativa són els que s'assenyalen en l'annex III. Esta assignació es pot modificar per mitjà d'una resolució del conseller de Sanitat.



Quarta. Desplegament

Es faculta la Conselleria de Sanitat per a dictar les disposicions i resolucions que siguen necessàries per a l'execució del que disposa este decret.



DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Normes que es deroguen

Queda derogada qualsevol disposició de rang igual o inferior a este decret que s'opose al que disposa i, expressament, el Decret 215/1999, de 9 de novembre, del Consell, pel qual es va crear la figura de director d'assistència sanitària de zona; l'Orde de 29 de juliol de 2003, del conseller de Sanitat; els paràgrafs segon i tercer de l'article 41 del Decret 7/2003, de 28 de gener, del Consell, pel qual es va aprovar el reglament de selecció i provisió de places de personal estatutari al servici d'institucions sanitàries de la Generalitat; l'article 8.4 del Decret 25/2005, de 4 de febrer, del Consell, pel qual aprova els Estatuts de l'Agència Valenciana de Salut; i els articles 27 i 30 del Decret 74/2007, de 18 de maig, del Consell, pel qual es va aprovar el Reglament sobre estructura, organització i funcionament de l'atenció sanitària a la Comunitat Valenciana.



DISPOSICIÓ FINAL



Única. Entrada en vigor

Este decret entra en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana, excepte pel que fa a retribucions, l'entrada en vigor de les quals és el dia primer del mes següent a la publicació.



Alacant, 3 de febrer de 2012



El president de la Generalitat,

Alberto Fabra Part



El conseller de Sanitat,

Luis Rosado Bretón





ANNEX I



Equivalències entre les denominacions dels llocs de treball del personal directiu d'institucions sanitàries de la Conselleria de Sanitat com apareixen en les plantilles de llocs de treball i les que corresponen amb l'aplicació d'este decret







Annex II



Retribucions del personal directiu d'institucions sanitàries de la Conselleria de Sanitat pels conceptes de sou,

complement de destinació i complement específic







Abreviacions

G: grup

N: nivell

D: complement de destinació

E: complement específic

Annex III



Departaments a la gerència dels quals s'afig la gestió integrada i la supervisió dels departaments següents de prestació

de l'assistència sanitària en règim de concessió administrativa







* * * * * *

ANEXO I

Equivalencias entre las denominaciones de los puestos de trabajo del personal directivo de instituciones sanitarias de la Conselleria de Sanidad, según aparecen en las plantillas de puestos de trabajo, y las que corresponden en aplicación del presente decreto









ANEXO II



Retribuciones del personal directivo de instituciones sanitarias de la Conselleria de Sanidad por los conceptos de sueldo,

complemento de destino y complemento específico



ANEXO III

Departamentos a cuya gerencia se añade la gestión integrada y la supervisión de los siguientes departamentos

de prestación de la asistencia sanitaria en régimen de concesión administrativa

Mapa web