Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 19/2016, de 19 de febrer, del Consell, pel qual es declara Paratge Natural Municipal l'enclavament denominat Matamon, al terme municipal de Catadau.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 7727 de 24.02.2016
Número identificador:  2016/1255
Referència Base de Dades:  001404/2016
 
  • Anàlisi documental

    Texto
    Texto Texto2
    Origen de disposició: Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural
    Grup temàtic: Legislació
    Matèries: Medi ambient
    Descriptors:
      Temàtics: monografies
      Descriptors toponímics: Catadau



DECRET 19/2016, de 19 de febrer, del Consell, pel qual es declara Paratge Natural Municipal l'enclavament denominat Matamon, al terme municipal de Catadau. [2016/1255]

PREÀMBUL



El Paratge Natural Municipal pren el seu nom de l'emblemàtica muntanya de Matamon, referència visual i paisatgística del terme municipal de Catadau i de la comarca de la Ribera Alta. Situada en el sector més oriental del Forest d'Utilitat Pública V-035, presenta en l'Alt del Trencall, amb els seus 506,4 metres d'altitud, el seu punt més elevat des d'on es pot observar bona part de la província de València.

Tota la zona s'inclou en la branca castellana de la cadena ibèrica, les estructures de la qual mantenen una direcció NO-SE en la seua terminació costanera. Encara que en aquesta zona els depòsits quaternaris assoleixen major importància, tal com comença a donar-se ja a l'est del terme municipal de Catadau, el material predominant és carbonatat procedent del Cretaci. Per la zona de la Rambla de la Cova Foradada i en la confluència d'aquesta amb la Rambla Garcia, els materials estan constituïts per arenes i llims amb cantells arredonits que apareixen com a conseqüència de la circulació d'aigua. Destaca una falla en la zona del Barranc de la Cova Foradada, entre Matamon i les Pedregoses, que travessa gran part del terme municipal des del límit amb Tous fins a la Rambla Garcia.

La xarxa hidrològica inclosa en l'àmbit del paratge aboca les seues aigües al ja mencionat Barranc de la Cova Foradada. Aquest rep les aportacions del Barranc de la Font de Xol i el Barranc de la Font, donant lloc a la Rambla de Garcia i aquesta, aigües avall, amb noves incorporacions, al Riu Sec, encara en el terme municipal de Catadau.

En la zona impera un clima típicament mediterrani, influenciat per la proximitat del mar, però també per l'orientació i altura de la serra, amb un llarg període de sequera estival, sent les majors precipitacions coincidents amb els mesos de tardor.

Aquestes condicions climàtiques, junt amb les característiques del sòl i factors antropològics (com els reiterats incendis que s'han anat succeint durant els últims anys), conformen la vegetació actualment existent en la muntanya Matamon.

En la vegetació actual predominen els matolls d'espècies amb major capacitat per a resistir el pas del foc. En conseqüència, predominen els matolls d'espècies piròfiles i rebrotadores com l'argilaga (Ulex parviflorus), el coscoll (Quercus coccifera), el romer (Rosmarinus officinalis), el cepell (Erica multiflora) o el margalló (Chamaerops humilis). En determinades localitzacions hi ha regeneració natural de pi blanc (Pinus halepensis) i disperses entre els matolls, hi ha mates de carrasca (Quercus rotundifolia) que en comptades ocasions aconsegueixen port arbori. Són també abundants les herbes aromàtiques i medicinals, destacant la presència de timons (Thymus vulgaris i Thymus pipperella), sajolida (Satureja muntanyesa), espígol (Lavandula latifolia), camamilla amarga (Santolina chamaecyparissus), Teucrium spp, etc. Cal destacar que en els barrancs i ombries de Matamon és possible trobar fleix de flor (Fraxinus ornus), arbust endèmic de la Comunitat Valenciana.



La vegetació, sempre que no es veja afectada pels incendis proporciona una elevada cobertura del sòl, sent les rambles i barrancs amb major humitat les zones amb major diversitat d'espècies. És també en aquestes zones, en les quals troben refugi multitud d'espècies de fauna presents en el Paratge Natural Municipal, destacant entre les aus la perdiu (Alectoris rufa), el mussol (Athene noctua), el cucut (Cuculus canorus), encara que sens dubte el gran rapaç com l'àguila cuabarrada (Hieraetus fasciatus) i l'àguila marcenca europea (Circaetus gallicus) són les espècies més cridaneres del paratge. Quant als mamífers destaca la presència de la mostela (Mussola nivalis), la geneta (Genetta genetta) o la llebre (Lepus granatensis). També habiten en aquest enclavament espècies de rèptils com el fardatxo ocel·lat (Lacerta lepida), la serp verda (Malpolon monspesulanum) o la sargantana cendrosa (Psamodromus hispanicus), així com alguns amfibis com el renoc corredor (Buf caramida) que acudeix a les tolles d'aigua temporal per a completar el seu cicle biològic.

Aquest enclavament alberga elements patrimonials d'interès com són els jaciments de l'Alt de la Cova de l'Avellanera, la pròpia Cova de l'Avellanera i el Cingle dels Corbs.

És, a més, un lloc d'esplai en la natura per a la població i els seus visitants, per al qual compta amb sendes locals que recorren el paratge i dues àrees recreatives en les proximitats.



Per tot això, i a iniciativa de l'Ajuntament de Catadau, en virtut del que estableix l'article 49.1.10.a de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, que estableix, entre altres matèries, la competència exclusiva de la Generalitat sobre espais naturals protegits, d'acord amb el que disposa l'article 149.1.23.a de la Constitució Espanyola, i havent-se complit en el procediment els tràmits necessaris previstos en la Llei 11/1994, de 27 de desembre, de la Generalitat, d'Espais Naturals Protegits de la Comunitat Valenciana, i en el Decret 161/2004, de 3 de setembre, del Consell, de Regulació dels Paratges Naturals municipals, així com el que disposa l'article 43 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta de la consellera d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 19 de febrer de 2016,







DECRETE



Article 1. Objecte

1. Es declara Paratge Natural Municipal l'espai denominat Matamon, al terme municipal de Catadau, establint-s'hi un règim jurídic de protecció, d'acord amb les normes contingudes en la Llei 11/1994, de 27 de desembre, de la Generalitat, d'Espais Naturals Protegits de la Comunitat Valenciana.

2. Per raó de l'interès ecològic, geomorfològic, paisatgístic i sociocultural del Paratge Natural Municipal Matamon, i d'acord amb el que disposa l'esmentada Llei 11/1994, el règim jurídic esmentat està orientat a protegir la integritat dels ecosistemes naturals, no admetent-se en conseqüència qualsevol ús o activitat que pose en perill la conservació dels valors que en motiven la declaració.



Article 2. Àmbit territorial

1. El Paratge Natural Municipal Matamon, amb una superfície de 692,5 hectàrees, es localitza al terme municipal de Catadau, a la província de València, figurant la seua delimitació descriptiva i gràfica en els annexos I i II del present decret.

2. En cas d'eventual discrepància entre la delimitació descriptiva i la delimitació gràfica prevaldrà la primera d'elles.



Article 3. Administració, gestió i assessorament

1. L'administració i gestió del Paratge Natural Municipal correspon a l'Ajuntament de Catadau.

2. La direcció general competent en matèria de medi ambient designarà un tècnic de la conselleria que ostente les competències en matèria mediambiental, el qual prestarà assistència tècnica i assessorament en la gestió del Paratge Natural Municipal.

3. S'habilita l'Ajuntament de Catadau per a l'elaboració i aprovació d'una Ordenança de Gestió del Paratge Natural Municipal Matamon, en la qual s'arreplegaran les mesures i programes d'actuació necessaris per a la gestió del Paratge Natural Municipal.



Article 4. Règim de protecció

1. Amb caràcter general, en l'àmbit del Paratge Natural Municipal es prohibeixen aquells usos o activitats el desenvolupament dels quals puga suposar un deteriorament o regressió dels valors naturals la protecció del qual es pretén.

Les activitats tradicionals compatibles amb les finalitats que motiven aquesta declaració, que no impliquen deteriorament o regressió dels hàbitats naturals i els sòls, podran seguir exercint-se, dins dels límits previstos en la normativa sectorial que els siga aplicable.

S'exclou, en tot cas, la utilització urbanística dels terrenys inclosos en l'àmbit de l'espai natural protegit, d'acord amb les seues regulacions específiques i allò que s'ha establit pel present decret.

2. En l'àmbit del Paratge Natural Municipal les competències de les administracions públiques s'exerciran de manera que queden preservats tots els valors geomorfològics, botànics, ecològics, paisatgístics i culturals del Paratge Natural Municipal, avaluant amb especial atenció els possibles impactes ambientals que puguen derivar-se de les activitats exercides en el seu àmbit.



Article 5. Normes d'ordenació bàsica i detallada del Paratge Natural Municipal Matamon

1. En virtut del que disposa l'article 31.4 de la Llei 11/1994, de 27 de desembre, de la Generalitat, d'Espais Naturals Protegits de la Comunitat Valenciana, s'aproven les normes d'ordenació bàsica del Paratge Natural Municipal Matamon en el terme municipal de Catadau, que s'inclouen, en la seua integritat, en l'annex III d'aquest decret.

2. Així mateix, en virtut d'allò que s'ha disposat en el dit article 31.4 de la Llei 11/1994, de 27 de desembre, de la Generalitat, d'Espais Naturals Protegits de la Comunitat Valenciana, es faculta a l'Ajuntament de Catadau perquè, en el marc de la normativa d'ordenació bàsica referida en l'apartat anterior, en el termini d'un any aprove la corresponent Ordenança Municipal de Gestió del Paratge Natural Municipal Matamon, que contindrà l'ordenació detallada dels usos i activitats en el seu àmbit.



Article 6. Consell de Participació del Paratge Natural Municipal

1. Es crea el Consell de Participació del Paratge Natural Municipal Matamon com a òrgan col·legiat de caràcter consultiu, amb la finalitat de col·laborar en la gestió i canalitzar la participació dels propietaris i interessos socials i econòmics afectats.

2. El Consell de Participació estarà compost per:

a) Tres representants triats, mitjançant acord de ple, per l'Ajuntament de Catadau, un dels quals actuarà com a secretari del Consell de Participació.

b) Un representant dels serveis territorials a València de la conselleria competent en matèria de medi ambient.

c) Un representant dels propietaris de terrenys inclosos en l'àmbit del Paratge Natural Municipal, distints de l'ajuntament, amb caràcter rotatori biennal, triat per ells mateixos per règim de majoria. En cas de no haver-ne o de renunciar a participar en l'òrgan esmentat, aquest lloc se sumarà a la representació del grup d).

d) Un representant dels interessos socials, institucionals o econòmics, afectats o que col·laboren en la conservació dels valors naturals a través de l'activitat científica, l'acció social, l'aportació de recursos de qualsevol classe o els objectius de la qual coincidisquen amb la finalitat de l'espai natural protegit, amb caràcter rotatori bianual, triat per les entitats, associacions o col·lectius entre ells per règim de majoria.



L'ajuntament podrà proposar la modificació de la composició del Consell de Participació per a donar-hi cabuda a altres representants de col·lectius amb interessos en el Paratge Natural Municipal. La modificació de la composició del Consell de Participació haurà de ser aprovada per decret del Consell.

3. El Consell de Participació del Paratge Natural Municipal es constituirà en el termini de sis mesos des de la declaració. Aquesta constitució haurà de ser comunicada per l'Ajuntament de Catadau a l'òrgan competent en matèria de medi ambient en el termini de dos mesos.



4. Seran funcions de l'òrgan col·legiat esmentat de caràcter consultiu les previstes en l'article 50 de la Llei 11/1994, de 27 de desembre, de la Generalitat, d'Espais Naturals Protegits de la Comunitat Valenciana.



5. El president del Consell de Participació serà nomenat per l'Ajuntament de Catadau, mitjançant acord del ple d'entre els membres del Consell.

6. A fi d'establir un funcionament adequat en l'actuació del Consell de Participació, aquest podrà aprovar unes normes internes de funcionament, sense perjuí del que disposa respecte d'això per la legislació vigent en matèria de procediment administratiu comú.



Article 7. Mitjans econòmics

1. El finançament dels costos derivats de la gestió del Paratge Natural Municipal correrà per compte de l'Ajuntament de Catadau.

2. L'Ajuntament de Catadau habilitarà en els seus pressupostos els crèdits necessaris per a la correcta gestió del Paratge Natural Municipal.



3. La conselleria competent en matèria de medi ambient podrà participar, si així ho estima oportú, en el finançament del Paratge Natural Municipal, sense perjuí dels mitjans econòmics que poden aportar altres entitats públiques o privades que puguen tindre interès a coadjuvar en el manteniment del Paratge Natural Municipal.



Article 8. Règim d'infraccions i sancions

1. La inobservança o infracció de la normativa aplicable al Paratge Natural Municipal serà sancionada de conformitat amb la Llei 11/1994, de 27 de desembre, de la Generalitat, d'Espais Naturals Protegits de la Comunitat Valenciana, i amb la Llei 42/2007, de 13 de desembre, del Patrimoni Natural i de la Biodiversitat, sense perjuí de l'exigible en via penal, civil o de qualsevol altre ordre en què hi poguera incórrer.

2. Els infractors estaran obligats, en tot cas, a reparar els danys causats i a restituir els llocs i elements alterats al seu estat original.





DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. No increment de despesa

L'aplicació i el desplegament d'aquest decret no podrà tindre cap incidència en la dotació de tots i cada un dels capítols de despesa assignada a la conselleria competent en matèria de medi ambient, i, en tot cas, haurà de ser atesa amb els seus mitjans personals i materials.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Revisió

Qualsevol modificació del que estableix el present decret haurà de ser aprovada per decret del Consell, amb audiència prèvia de l'Ajuntament de Catadau, havent de raonar-se la necessitat de tal modificació, que haurà d'estar justificada per una millora en la protecció de l'espai natural. La modificació es tramitarà per mitjà del procediment vigent en aqueix moment per a la declaració de paratges naturals municipals.





Segona. Execució i desenvolupament

S'autoritza a la persona titular de la conselleria competent en la matèria de medi ambient, perquè, en el marc de les seues competències, dicte el que és necessari per a l'execució i desenvolupament del present decret.



Tercera. Entrada en vigor

Aquest decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



València, 19 de febrer de 2016



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER



La consellera d'Agricultura, Medi Ambient,

Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural,

ELENA CEBRIÁN CALVO





ANNEX I

Delimitació descriptiva



1. La delimitació del Paratge Natural Municipal Matamon queda definida pels límits següents:

a) Límit nord: amb el terreny forestal situat en les partides de la Cervera, les Carboneres i la Pedrusca.

b) Límit oest: amb la zona de cultiu situada a l'est de la Canal Reial de Castella.

c) Límit sud: amb els termes municipals de Tous i Carlet.

d) Límit est: zona de cultiu de regadiu del municipi de Catadau.

2. L'àmbit territorial del Paratge Natural Municipal Matamon és coincident amb el sector oriental del Forest d'Utilitat Pública V-035 denominat Matamon i es troba majoritàriament sobre terrenys de titularitat pública, pertanyent a l'Ajuntament de Catadau. El Paratge Natural Municipal el conformen la superfície pertanyent a l'esmentada Muntanya V-035 corresponent a la Muntanya de Matamon, i els enclavats de la muntanya esmentada, definits amb la numeració següent: E52V035, E50V035, E51V035, E53V035, E47V035, E48V035, E49V035, E44V035, E45V035 i E46V035.

3. Delimitació geogràfica: el Paratge Natural Municipal Matamon queda delimitat pel polígon els vèrtexs del qual amb les seues corresponents coordenades, que consideren el sistema de referència Terrestre Europeu 1989 (ETRS89) i el sistema cartogràfic UTM (fus 30 N), s'inclouen en un arxiu en format digital que es troba a disposició de qui desitge consultar-lo en les dependències de la direcció general competent en matèria de medi ambient.

4. La superfície total del Paratge Natural Municipal Matamon és de 692,562 hectàrees.





ANNEX II

Delimitació gràfica

ANNEX III

Normes bàsiques d'ordenació del Paratge Natural Municipal Matamon, al terme municipal de Catadau.



TÍTOL I

DISPOSICIONS GENERALS



Article 1. Naturalesa de les normes de protecció

Aquestes normes de protecció es redacten a l'empara del que disposa l'article 31.4 de la Llei 11/1994, de 27 de desembre, de la Generalitat, d'Espais Naturals Protegits de la Comunitat Valenciana.



Article 2. Finalitat

L'objectiu genèric pel qual es redacten aquestes normes bàsiques d'ordenació és l'establiment de les mesures necessàries per a garantir la protecció del Paratge Natural Municipal Matamon, quant a la conservació i a la millora de la fauna i flora, així com de les singularitats geològiques, paisatgístiques, socials i religioses culturals que presenta. Les normes de protecció constitueixen, per tant, el marc que regularà el règim de l'espai natural, els seus usos i activitats i el seu ús públic.



Article 3. Efectes

1. Les normes de protecció del Paratge Natural Municipal Matamon seran aplicables directament i prevaldran sobre el planejament urbanístic municipal.

2. El planejament urbanístic municipal que s'aprove després de la declaració del Paratge Natural Municipal Matamon, haurà d'ajustar-se a les determinacions protectores contingudes en aquestes normes, assignant les classificacions i qualificacions del sòl d'acord amb les normes i criteris ací establits, de manera que es respecten les limitacions d'ús imposades per aquestes.

3. Les normes de protecció del Paratge Natural Municipal s'entendran sense perjuí de les contingudes en les legislacions sectorials, i, en particular, de les normes, reglaments o plans que s'aproven per al desplegament i compliment de la finalitat protectora del paratge natural, així com les d'aquells destinats a la millora de la qualitat de vida dels ciutadans i el desenvolupament sostenible.

En el cas que les normes de protecció resultaren més detallades o protectores, s'aplicaran aquestes, amb preferència sobre la continguda en la legislació sectorial, sempre que no estiga en contradicció amb la seua finalitat.



Article 4. Interpretació

1. En la interpretació d'aquestes normes de protecció haurà d'atendre's al que resulte de la seua consideració com un tot unitari, utilitzant sempre la memòria informativa i justificativa com a document en què es contenen els criteris i principis que n'han orientat la redacció.



2. En cas de conflicte entre el text d'aquestes normes de protecció i els documents gràfics prevaldran les primeres, excepte quan la interpretació derivada dels plans vinga recolzada també per la memòria, de tal manera que es faça patent l'existència d'algun error material en les normes.

3. En l'aplicació de les normes de protecció prevaldrà aquella interpretació que comporte un major grau de protecció dels valors naturals i culturals de l'àmbit del paratge natural.



Article 5. Règim d'avaluació d'impactes ambientals

1. Els projectes, plans, actuacions, obres i activitats que es realitzen o implanten en l'àmbit territorial del paratge se sotmetran al règim d'avaluació ambiental establit en la legislació autonòmica valenciana i estatal, sobre avaluació d'impacte ambiental vigent en aqueix moment.



2. Totes les declaracions i estimacions d'impacte ambiental que afecten l'àmbit del Paratge Natural Municipal se sotmetran a consulta de l'òrgan competent en matèria de medi ambient, així com a l'òrgan gestor del Paratge Natural Municipal.



Article 6. Autoritzacions i informes previs

1. La present normativa especifica les actuacions, plans i projectes l'execució de les quals requereix autorització especial de l'Ajuntament de Catadau, i aquells que requereixen informe vinculant de la conselleria competent en matèria de medi ambient.

2. Les autoritzacions s'atorgaran sense perjuí de l'obligació d'obtindre les llicències o autoritzacions que siguen aplicables amb caràcter sectorial a determinades activitats, i en concordança amb el que estableix la present normativa.

3. Segons la legislació vigent en matèria d'aigües, per a la realització de qualsevol obra o treball en el domini públic hidràulic hauran d'obtindre's les preceptives autoritzacions administratives atorgades per la Confederació Hidrogràfica del Xúquer en l'àmbit de les seues competències, a excepció dels casos especials regulats legalment.





TÍTOL II

NORMES GENERALS DE REGULACIÓ D'USOS I ACTIVITATS



CAPÍTOL I

Normes sobre protecció de recursos de domini públic



SECCIÓ PRIMERA

Protecció de recursos hidrològics



Article 7. Marc general per a la protecció dels recursos hídrics i del domini públic hidràulic

La protecció dels recursos hídrics en l'àmbit del Paratge Natural Municipal es regirà, amb caràcter general, per la normativa sectorial en matèria d'aigües, i de manera especial, pel Reial Decret Legislatiu 1/2001, de 20 de juliol, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'Aigües, i disposicions que el despleguen, així com la Directiva 2000/60/CEE del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d'octubre de 2000, per la qual s'estableix un marc comunitari d'actuació en l'àmbit de la política d'aigües. En relació amb el domini públic hidràulic i en el marc de les competències que li són atribuïdes per la Constitució, l'Estat exercirà les funcions que li són atribuïdes per la legislació sectorial vigent.





Article 8. Qualitat de l'aigua

Amb caràcter general, queden prohibits aquells usos i activitats susceptibles de provocar la contaminació o degradació de la qualitat de les aigües, així com aquelles actuacions, obres i infraestructures que puguen dificultar el flux hídric vetlant per l'estricte compliment de la legislació vigent en matèria d'extracció d'aigües, abocaments i depuració.



Article 9. Llits de riu, riberes i marges dels cursos d'aigua

1. Es mantindran les condicions naturals dels llits de riu, i quedaran prohibides les obres i construccions, amb caràcter provisional o permanent, que puguen alterar o dificultar el curs de les aigües, que no es podran canalitzar o dragar, excepte en aquells casos necessaris per a obres autoritzades de condicionament o neteja de llits de riu.

2. Es consideren compatibles amb la protecció del paratge, les actuacions de manteniment de llits i gestió de recursos hídrics a realitzar per la Confederació Hidrogràfica del Xúquer en l'àmbit de les seues competències.

3. En la zona de domini públic hidràulic, així com en els marges inclosos en les zones de servitud i de policia, definides en la Llei d'Aigües, es conservarà la vegetació de ribera, no permetent-se la transformació a cultiu dels terrenys actualment erms o destinats a usos forestals. S'hi permetran tasques de neteja i desbrossament selectius quan hi haja risc per a la seguretat de les persones o els béns, en cas d'avinguda o quan hi haja risc d'incendis.

4. Es prohibeix l'ocupació del domini públic hidràulic i de la zona de servitud per instal·lacions o construccions de qualsevol tipus, permanents o temporals, així com l'extracció d'àrids, excepte en aquells casos necessaris per a obres autoritzades de condicionament o neteja dels llits de riu.

5. Tota actuació que afecte domini públic hidràulic i zones de policia i servitud comptarà, prèviament a l'execució d'aquesta, amb l'informe favorable de l'organisme de conca corresponent.



Article 10. Protecció d'aigües subterrànies

1. Queden prohibides les noves obertures de pous o captacions d'aigua dins de l'àmbit del paratge natural, excepte les destinades a satisfer les necessitats derivades de l'abastiment públic sempre que es justifique aquesta com l'única via d'abastiment possible. En tot cas, hauran d'efectuar-se de manera que no provoquen repercussions negatives sobre el sistema hidrològic i la resta dels aprofitaments, quedant sotmeses, en tot cas, a la preceptiva autorització de l'organisme de conca competent.

2. Totes les edificacions i instal·lacions en l'àmbit del Paratge Natural Municipal en què s'originen aigües residuals hauran de disposar d'un sistema de depuració adequat, i hi hauran d'utilitzar-se prioritàriament els denominats sistemes de tractament natural (depuració verda). Es durà a terme la substitució dels sistemes actuals de tractament d'aigües residuals deficients per altres sistemes que garantisquen la preservació de les aigües subterrànies enfront de la contaminació. Queda prohibit l'establiment de pous, rases, galeries o qualsevol dispositiu destinat a facilitar l'absorció pel terreny d'aigües residuals que puguen produir, per la seua toxicitat o per la seua composició química i bacteriològica, la contaminació de les aigües superficials o profundes.



3. La instal·lació del sistema de depuració d'oxidació total per al sanejament d'edificacions i/o zones d'ús públic només podrà ser autoritzada quan es donen suficients garanties que no suposen cap risc per a la qualitat de les aigües superficials o subterrànies.



Article 11. Abocaments

1. En aplicació de l'article 100 del Text Refós de la Llei d'Aigües, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 1/2001, de 20 de juliol, es prohibeix l'abocament sense depurar, directe o indirecte, d'aigües residuals, així com l'abocament o depòsit permanent o temporal de qualsevol tipus de residus sòlids, runes o substàncies, qualsevol que siga la seua naturalesa, que constituïsquen o puguen constituir un perill de contaminació de les aigües o degradació del seu entorn; excepte en els casos de neteja, d'acord amb el que preveu l'article 49 del Reglament del domini públic hidràulic.

2. Per a la concessió de llicència urbanística a activitats que puguen generar abocaments de qualsevol naturalesa s'exigirà la justificació del tractament que haja de donar-se a aquells, per a evitar la contaminació de les aigües superficials i subterrànies. El tractament d'aigües residuals haurà de ser tal que s'ajuste a les condicions de qualitat exigides per als usos a què vaja a ser destinada. En tot cas, les aigües resultants no podran superar els límits establits en la legislació sectorial.





SECCIÓ SEGONA

Protecció de sòls



Article 12. Moviments de terres

1. Els moviments de terra que es realitzen com a conseqüència de l'execució d'actuacions o obres permeses en la present normativa, estaran subjectes a l'obtenció prèvia de llicència municipal.

Queden exceptuades de l'obtenció de llicència:

a) Les labors de preparació i condicionament dels sòls relacionats amb l'activitat agrícola, com ara, anivellació de terrenys i aladre.



b) Les obres de construcció, reparació o conservació de carreteres de titularitat pública, per constituir obres públiques d'interès comunitari, no estant sotmeses a l'obtenció de llicència municipal, ni als altres actes de control preventiu que estableix la legislació de règim local.



2. De forma excepcional, quan es tracte de moviments de terra per a la correcció de talussos amb perill d'erosió es permetran sempre que es limite a la mínima àrea d'actuació possible, complisquen les condicions establides en l'autorització administrativa corresponent i llicència urbanística necessària i, no suposen la destrucció o deteriorament d'espècies vegetals protegides o de gran valor ecològic.

3. Es prohibeix la destrucció de bancals i dels seus marges, així com les transformacions agrícoles i labors que posen en perill la seua estabilitat o suposen la seua eliminació.

4. En les zones amb sòls degradats per l'erosió s'afavoriran totes aquelles actuacions que tendisquen a la seua conservació (recuperació de la coberta vegetal, restauració i manteniment de marges, bancals, murs de pedra i tanques arbustives, manteniment de cultius llenyosos, etc.).

5. Es prohibeix amb caràcter general, la rompuda de terrenys amb vegetació silvestre per a l'establiment de noves àrees de cultiu, excepte aquelles que tinguen com a finalitat la recuperació amb fins ecològics d'antics camps de cultiu abandonats.

6. Sempre que la realització d'una obra vaja acompanyada de la generació de talussos per desmunt o terraplè caldrà fixar-los per mitjà de repoblació vegetal amb espècies pròpies de la zona o elements naturals. Excepcionalment, quan no hi haja altres solucions, es podran permetre les actuacions d'obra civil sempre que siguen tractades per mitjà de tècniques d'integració paisatgística.



SECCIÓ TERCERA

Protecció de la vegetació silvestre



Article 13. Conservació de la coberta vegetal

1. Aquelles actuacions que puguen alterar o perjudicar, de manera significativa, les condicions de l'espai natural o de les espècies de flora silvestre existents requeriran la redacció d'una memòria o projecte que serà aprovat per l'Ajuntament de Catadau amb autorització prèvia de la conselleria competent en matèria de medi ambient.

2. Els treballs de restauració de la coberta vegetal aniran dirigits a la conservació i recuperació de les formacions vegetals autòctones.



Article 14. Formacions vegetals d'interès

1. Es consideren hàbitats naturals d'interès, en l'àmbit territorial del paratge, els hàbitats que a continuació s'indiquen, identificats pels codis establits en la Directiva 92/43/CEE del Consell, de 21 de maig de 1992, relativa a la conservació dels hàbitats naturals i de la fauna i flora silvestres:

a) 5330 Matolls termomediterranis i preestèpics.

b) 6110* Prats calcaris càrstics de l'Aysso-Sedion albi.

c) 6220* Zones subestèpiques de gramínies i anuals del Thero Brachypodietea.

El símbol (*) fa referència als tipus d'hàbitat prioritaris.

2. Podrà autoritzar-se en tot el paratge el desbrossament i pela de les formacions vegetals pròpies dels marges de camins, séquies i canals, tant ruderals com palustres, practicats d'acord amb els usos tradicionals i d'acord amb les especificacions que figuraran en les corresponents autoritzacions.

3. Amb caràcter excepcional es permet dur a terme fora del període establit en l'article 17 de l'esmentada directiva, els treballs de control de la vegetació i manteniment que l'ajuntament considere imprescindibles per al normal aprofitament i gaudi d'aquelles zones destinades a l'ús públic, com itineraris, llocs de pesca, entorn de miradors i observatoris de fauna.



Article 15. Tala i recol·lecció

1. Es prohibeix la recol·lecció total o parcial de tàxons vegetals per a fins comercials.

2. Segons el que disposa el Decret 70/2009, de 22 de maig, del Consell, pel qual es crea i regula el Catàleg Valencià d'Espècies de Flora Amenaçades i es regulen mesures addicionals de conservació, per a tàxons protegits, catalogats i no catalogats i vigilats es prohibeix arreplegar-los, tallar-los, mutilar-los, arrancar-los o destruir-los. També es prohibeix posseir, naturalitzar, transportar, vendre, comerciar o intercanviar, oferir amb fins de venda o intercanvi, importar o exportar exemplars vius o morts així com els seus propàguls o restes, excepte els casos que reglamentàriament es determine. Aquestes prohibicions s'aplicaran a totes les fases del cicle biològic d'aquests tàxons.

3. Per a qualsevol de les categories de protecció del Decret 70/2009 queda prohibida qualsevol afecció al seu hàbitat que tinga repercussions negatives sobre els tàxons.

4. Sense perjuí del que disposen els punts anteriors d'aquest article, es permet la recol·lecció consuetudinària de fruits, llavors, plantes silvestres de consum tradicional, com ara bolets, espàrrecs, móres, etc., sempre que existisca consentiment tàcit del propietari i sense perjuí de les limitacions específiques que la conselleria competent en matèria de medi ambient puga establir quan resulte perjudicial, per la seua intensitat o altres causes, per a la flora o la fauna. En el cas de recol·lecció de plantes silvestres o bolets, queda prohibida la seua arrancada, havent de recol·lectar-se per mitjà de curta, no permetent-se la utilització d'instruments com ara aixades o rastells.

5. L'arreplega de fongs en els terrenys forestals queda regulada per l'Orde de 16 de setembre de 1996, de la Conselleria d'Agricultura i Medi Ambient, per la qual es regula la recol·lecció de bolets i altres fongs en el territori de la Comunitat Valenciana.

6. Sense perjuí de la necessitat d'obtenció de la corresponent autorització de l'administració forestal, amb informe previ favorable de l'òrgan competent al medi ambient, i d'allò que s'ha arreplegat en el Decret 98/1995, de 16 de maig, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 3/1993, de 9 de desembre, de la Generalitat, Forestal de la Comunitat Valenciana, es podrà realitzar l'extracció de fusta o llenya, si respon a algun dels criteris següents:

a) Com a resultat de tasques de prevenció d'incendis.

b) Com a resultat de mesures fitosanitàries.

c) Com a resultat de tractaments de millora de les formacions arborades.

d) Per eradicació d'espècies al·lòctones invasores.

e) Amb motiu de la realització d'estudis científics.



Article 16. Gestió de la vegetació

1. Els treballs de regeneració i recuperació de la coberta vegetal tindran per objecte la formació i potenciació de les comunitats vegetals naturals característiques de l'àmbit del paratge natural en els seus distints estadis de desenvolupament, fent especial èmfasi en els hàbitats prioritaris existents en aquell.

2. La gestió dels recursos forestals dirigirà les seues actuacions a la conservació, millora i protecció dels terrenys forestals segons les determinacions de la Llei 3/1993, de 9 de desembre, de la Generalitat, Forestal de la Comunitat Valenciana i al seu reglament aprovat pel Decret 98/1995, de 16 de maig, del Consell.

3. D'acord amb l'article 72 i següents del Decret 98/1995, de 16 de maig, del Consell, és obligatòria l'autorització de l'administració forestal per a realitzar qualsevol modificació de l'estructura vegetal d'una finca forestal (aclarides, talls de millora i sanejament, esporgades de formació, neteges, tales, etc.), a excepció de l'aprofitament de coníferes per a llenya en què serà suficient la comunicació prèvia del titular dels terrenys. La sol·licitud d'autorització s'acompanyarà d'un document on s'especifiquen les accions previstes, i al qual s'hauran d'ajustar els treballs a realitzar.

4. Queda prohibida la introducció i repoblació amb espècies exòtiques, entenent-se aquestes, per tota espècie, subespècie o varietat que no pertanga o haja pertangut històricament a la vegetació silvestre de l'àmbit del paratge.

5. La introducció i reintroducció d'espècies autòctones que no existisquen actualment en la zona i la manera de realitzar-la requerirà un pla de reintroducció, d'acord amb els criteris establits per la Unió Internacional de Conservació de la Natura (UICN), a més d'una autorització de la conselleria competent en matèria de medi ambient.





Article 17. Control d'espècies exòtiques invasores

1. Es considera mesura prioritària d'actuació el desenvolupament de tasques de control i eradicació de les espècies exòtiques invasores existents en l'àmbit del Paratge Natural Municipal que es troben incloses en els annexos del Decret 213/2009, de 20 de novembre, del Consell, pel qual s'aproven mesures per al control d'espècies exòtiques invasores a la Comunitat Valenciana, o que en el futur es determinen per part de la conselleria competent en matèria de medi ambient.

2. Els mètodes de control a utilitzar hauran de ser acords amb els arreplegats en el citat Decret 213/2009, de 20 de novembre, del Consell, sent necessari per a la seua execució l'autorització prèvia de la conselleria competent en matèria de medi ambient. La destinació de les restes vegetals procedents d'aquests treballs haurà de ser un centre gestor autoritzat de residus d'aquesta naturalesa. Amb caràcter excepcional i únicament en el marc de campanyes d'eradicació, les restes vegetals podran ser depositades enmig, sempre que es prenguen les mesures oportunes per a evitar-ne la dispersió.

3. Respecte a les espècies exòtiques invasores serà de compliment obligatori el règim de limitacions establit en l'article 4 del Decret 213/2009, de 20 de novembre, del Consell.



SECCIÓ QUARTA

Protecció de la fauna



Article 18. Protecció de la fauna silvestre

1. Sense perjuí de la normativa sectorial aplicable sobre fauna es consideren protegides totes les poblacions d'espècies animals silvestres del paratge, amb les excepcions següents:

a) Espècies cinegètiques, regulades específicament per les seues normatives sectorials.

b) Espècies el control de poblacions del qual puga ser autoritzat o promogut per la conselleria competent en matèria de medi ambient, de conformitat amb les determinacions de la normativa sectorial sobre fauna.

2. Les intervencions que es realitzen en el paratge sobre la coberta vegetal, els sòls, el mig hídric i, en general, els distints hàbitats faunístics hauran de garantir el manteniment de les condicions adequades per a la pervivència i, si és el cas, la reproducció de les poblacions animals afectades. Per a evitar molèsties a la fauna durant la seua època de reproducció, aquelles actuacions i/o activitats potencialment pertorbadores es realitzaran des del mes d'agost fins al mes de febrer, ambdós inclosos, excepte en aquells llocs on es tinga constància de la cria d'espècies novelles (grans àguiles, mussols, teixons, fagines…), on tampoc no es permetrà ni en el mes de gener ni en el mes de febrer. Excepcionalment es podran autoritzar altres períodes d'execució diferents amb l'informe previ favorable de l'òrgan competent en matèria d'espècies protegides.

3. Les autoritzacions excepcionals per al control de la població d'espècies potencialment perjudicials per a l'agricultura, ramaderia, boscos, caça, fauna silvestre o salut pública, per mitjà de qualsevol procediment de captura o mort (batudes, esperes o altres mètodes homologats en la Comunitat Valenciana), requeriran l'informe favorable previ de la conselleria competent en matèria de medi ambient.

4. Amb caràcter general, i sense perjuí del que estableix la legislació sectorial sobre fauna, no es permeten en l'àmbit del paratge les activitats que puguen provocar, directament o indirecta, la destrucció o deteriorament de poblacions d'espècies animals silvestres o dels seus hàbitats. La prohibició s'estén especialment als hàbitats i enclavaments necessaris per als cicles vitals de la fauna com ara nius, caus i dormidors, així com en les èpoques de major sensibilitat.

En particular, es prohibeix:

a) La destrucció, la mort, el deteriorament, la recol·lecció, el comerç, la captura en viu, la possessió o exposició d'animals vius o les seues restes que es troben protegides per la legislació sectorial vigent i per les presents normes.

b) La recol·lecció, possessió o comerç d'ous o cries.

c) La producció de sons innecessaris que alteren la tranquil·litat habitual de la fauna.

d) L'emissió de llums que incidisquen negativament sobre hàbitats i enclavaments d'especial interès per a la fauna.

5. Es prohibeix la repoblació i solta de qualsevol espècie animal exòtica, entenent-se per tal tota espècie, subespècie o varietat que no pertanga o haja pertangut històricament a la fauna de l'àmbit del paratge, excepte la utilització d'espècies per a control biològic de plagues que realitze l'administració o autoritze aquesta.

6. En relació amb les espècies autòctones catalogades i protegides, de conformitat amb el que es disposa en les normes legals d'aplicació, la introducció i reintroducció d'espècies o el reforç de poblacions i la manera de realitzar-les requerirà un pla de reintroducció, d'acord amb els criteris establits per la Unió Internacional de Conservació de la Naturalesa (UICN), havent d'estar autoritzada o promoguda per la conselleria competent en matèria de medi ambient.





Article 19. Closes i tanques

L'alçament de closes i tanques en l'àmbit del Paratge Natural Municipal complirà amb el que disposa el Decret 178/2005, de 18 de novembre, del Consell, pel qual s'estableixen les condicions de les tanques en el medi natural i dels tancaments cinegètics, i requerirà l'autorització prèvia de la conselleria competent en matèria de medi ambient. Tot això, sense perjuí de l'obtenció de la corresponent llicència municipal en els termes previstos per la llei.



SECCIÓ CINQUENA

Xarxa Natura 2000



Article 20. Aplicació del règim de conservació de la Xarxa Natura 2000

En tant que els terrenys inclosos en l'àmbit del Paratge Natural Municipal no es troben inclosos en l'àmbit de cap dels espais naturals pertanyents a la Xarxa Natura 2000, no resulta d'aplicació el règim de conservació previst per a aquest tipus d'espais.



SECCIÓ SISENA

Protecció del paisatge



Article 21. Impacte paisatgístic

1. Es consideraran els valors paisatgístics del paratge com un criteri determinant per a la ubicació de les distintes infraestructures i usos. En conseqüència, la implantació d'usos o activitats que per les seues característiques puguen generar un important impacte paisatgístic hauran de realitzar-se de manera que es minimitze el seu efecte negatiu sobre el paisatge. Amb aquest fi, s'evitarà especialment la seua ubicació en llocs de gran incidència visual. En tot cas, les instal·lacions hauran d'incorporar les mesures de camuflament i mimetització necessàries per a la seua integració en el paisatge.

2. L'Ajuntament de Catadau tindrà en compte, en autoritzar o informar els projectes referents al paratge, els efectes de la realització sobre els seus valors paisatgístics.

3. L'equipament públic de baixa intensitat, la restauració d'edificacions preexistents, o altres elements artificials empraran materials o acabats les característiques de color de la qual, brillantor i textura presenten un aspecte neutre des del punt de vista paisatgístic i no resulten especialment cridaners, visibles o inusuals, utilitzant preferentment materials naturals com ara la fusta i la pedra.

4. Els tancaments seran senzillament i visualment permeables. Especialment, en els punts des dels quals és possible contemplar vistes panoràmiques.

5. Es protegirà el paisatge entorn d'aquelles fites i elements singulars de caràcter natural, per als que s'establiran perímetres de protecció sobre la base de conques visuals que en garantisquen la prominència en l'entorn. En tot cas, s'arbitraran les mesures per a l'eliminació d'elements i instal·lacions que suposen un deteriorament visual o ambiental de l'esmentat espai.



Article 22. Publicitat estàtica

1. Es prohibeixen, amb caràcter general, la col·locació de cartells informatius de propaganda, inscripcions o artefactes de qualsevol naturalesa amb fins publicitaris, incloent-hi la publicitat recolzada directament o construïda tant sobre elements naturals del territori com sobre les edificacions.

2. En el paratge s'admetran únicament els indicadors d'activitats, establiments i llocs que, per les seues dimensions, disseny i col·locació siguen adequats a l'estructura ambiental on s'instal·len, així com tots els de caràcter institucional relacionats amb l'ús públic i la gestió del seu àmbit territorial.



SECCIÓ SETENA

Protecció del patrimoni cultural



Article 23. Règim de protecció del patrimoni cultural

1. La protecció del patrimoni cultural en l'àmbit del Paratge Natural Municipal, en totes les seues manifestacions, es regirà pel que disposa la Llei 4/1998, d'11 de juny, de la Generalitat, del Patrimoni Cultural Valencià.

2. Els elements i conjunts considerats recursos arqueològics i historicoartístics podran acollir usos turisticorecreatius, sempre que aquests no impliquen la pèrdua dels seus valors científics i culturals, i prèvia obtenció d'informe favorable de la conselleria competent en matèria de cultura.

3. Si amb motiu de la realització de reformes, demolicions, transformacions o excavacions en immobles no compresos en zones arqueològiques o paleontològiques o en espais de protecció o àrees de vigilància arqueològica o paleontològica, aparegueren restes d'aquesta naturalesa o indicis de la seua existència, el promotor, el constructor i el tècnic director de les obres estaran obligats a suspendre immediatament els treballs i a comunicar la troballa en els termes preceptuats en l'article 65 de la Llei 4/1998, d'11 de juny, de la Generalitat, el règim de la qual s'aplicarà íntegrament.

Tractant-se de béns mobles, la conselleria competent en matèria de cultura, en el termini de 10 dies des que tinguera coneixement de la troballa, podrà acordar la continuació de les obres, amb la intervenció i vigilància dels serveis competents, establint el pla de treball. O bé, quan ho considere necessari per a la protecció del patrimoni arqueològic o paleontològic i, en tot cas, quan la troballa es referisca a restes arqueològiques de construccions històriques o artístiques o a restes i vestigis fòssils de vertebrats, prorrogarà la suspensió de les obres i determinarà les actuacions arqueològiques o paleontològiques que hagueren de realitzar-se. En qualsevol cas donarà compte de la seua resolució a l'Ajuntament de Catadau. La suspensió no podrà durar més del temps imprescindible per a la realització de les mencionades actuacions. Seran aplicables les normes generals sobre responsabilitat de les administracions públiques per a la indemnització, si és el cas, dels perjuís que la pròrroga de la suspensió poguera ocasionar.





SECCIÓ VUITENA

Protecció d'elements d'interès geològic,

geomorfològic i coves



Article 24. Protecció d'elements d'interès geològic, geomorfològic i coves

Es consideren d'especial protecció tots aquells elements de singular interès geològic i geomorfològic, així com les coves i avencs presents dins de l'àmbit del paratge. Per a les coves i avencs presents en l'àmbit del paratge caldrà ajustar-se al que disposa el Decret 65/2006, de 12 de maig, del Consell, pel qual es desenrotlla el règim de protecció de les coves i s'aprova el Catàleg de Coves de la Comunitat Valenciana. En especial, es respectaran els perímetres de protecció arreplegats en l'article 9 del mencionat decret.



SECCIÓ NOVENA

Protecció de vies pecuàries



Article 25. Conservació i defensa de les vies pecuàries

Qualsevol actuació que es duga a terme i que puga afectar vies pecuàries, haurà de complir amb el que estableix la Llei 3/1995, de 23 de març, de Vies Pecuàries. En aplicació de l'article 5 d'aquesta llei, la classificació, delimitació, amollonament, o qualsevol altre acte relacionat amb aquelles, correspon a la conselleria competent en matèria de medi ambient, havent de vetlar pel seu manteniment com a espai d'ús públic.





CAPÍTOL II

Normes sobre regulació d'activitats i infraestructures



SECCIÓ PRIMERA

Activitats extractives i mineres



Article 26. Activitats extractives i mineres

En virtut del que estableix l'article 4 del present decret de declaració del Paratge Natural Municipal Matamon, es prohibeix la realització d'activitats extractives i mineres en l'àmbit del Paratge Natural Municipal, en tractar-se d'una activitat que genera impactes irreversibles en els valors naturals que es pretén protegir per mitjà de la present norma.







SECCIÓ SEGONA

Activitats agràries



Article 27. Normes generals sobre cultius

1. Es consideren compatibles en l'àmbit del Paratge Natural Municipal el manteniment de les activitats agrícoles que es desenvolupen en el moment de la seua aprovació, sempre que foren compatibles amb el planejament en vigor en aqueix moment i hagueren obtingut totes les autoritzacions sectorials corresponents.

2. En la zona de domini públic hidràulic, així com en els marges inclosos en les zones de servitud i de policia definides en la Llei d'Aigües, es conservarà la vegetació de ribera, no permetent-se la transformació a cultiu dels terrenys actualment erms o destinats a usos forestals.



3. Es prohibeix, amb caràcter general, les pràctiques agrícoles sota la modalitat d'hivernacle o túnel.

4. L'Ajuntament de Catadau fomentarà que la gestió agrícola en l'àmbit del Paratge Natural Municipal tendisca al manteniment d'un mosaic heterogeni de vegetació forestal i cultius agrícoles tradicionals de secà, que afavorisquen la diversitat ecològica i paisatgística de l'espai.

5. Els terrenys forestals existents en l'àmbit del paratge, definits genèricament per la Llei 3/1993, de 9 de desembre, de la Generalitat, Forestal de la Comunitat Valenciana, i cartografiats en l'Inventari de Sòl Forestal que figura com a annex de l'Acord de 15 de juny de 2007, del Consell, pel qual s'aprova l'Inventari Forestal de la Comunitat Valenciana, no es podran transformar en agrícoles ni ser considerats com a tals.





Article 28. Construccions i instal·lacions relacionades amb les activitats agrícoles

1. Les construccions i instal·lacions vinculades a l'explotació agrícola existents en el moment de l'aprovació de les presents normes podran continuar exercint la seua activitat, d'acord amb la normativa sectorial aplicable, si bé no podran ampliar-hi la superfície ocupada.



2. Es prohibeix, amb caràcter general, tot tipus d'edificació de nova planta, així com noves construccions i instal·lacions vinculades a l'explotació agrària (magatzems de productes i maquinàries, quadres, estables, etc.), o a la primera transformació de productes (assecadors, serradores, etc.).



Article 29. Productes fitosanitaris

L'ús de productes fitosanitaris haurà d'ajustar-se a les normes i plans sectorials que els siguen d'aplicació, d'acord amb els períodes, limitacions i condicions establits pels organismes competents. En tot cas, es prohibeix la utilització d'herbicides volàtils de qualsevol tipus.





Article 30. Règim general activitats ramaderes

1. Amb caràcter general es considera autoritzable el pasturatge extensiu dins de l'àmbit del paratge. L'exercici d'aquesta activitat se sotmetrà a les normes i plans sectorials que li siguen d'aplicació.

2. L'ordenació de la ramaderia extensiva sobre terrenys forestals haurà de realitzar-se almenys, tenint en compte les condicions següents:



a) Delimitació d'àrees fitades.

b) Definició de la càrrega ramadera aplicable a les distintes zones.

c) Disseny d'un sistema de rotació per a evitar el sobrepasturatge.

3. L'aprofitament de pastos podrà limitar-se quan es puga derivar un risc per afecció d'espècies d'interès per a la conservació dels sòls o la coberta vegetal, o existisquen arbres joves, especialment en zones en procés de regeneració.



SECCIÓ TERCERA

Apicultura



Article 31. Normes generals

Els aprofitaments apícoles es consideren autoritzables en tot l'àmbit del paratge sempre que es complisca amb les disposicions del Reial Decret 209/2002, de 22 de febrer, pel qual s'estableixen normes d'ordenació de les explotacions apícoles. En el cas que els ruscos provocaren molèsties significatives o riscos per a l'ús públic, la conselleria competent en matèria de medi ambient i l'Ajuntament de Catadau podran disposar-ne el trasllat a un altre emplaçament que no presente els inconvenients esmentats, o bé la retirada definitiva del paratge.





SECCIÓ QUARTA

Gestió forestal



Article 32. Gestió forestal

1. Als efectes d'aquestes normes de protecció es consideren muntanyes o terrenys forestals els així definits en l'article 2 de la Llei 3/1993, de 9 de desembre, Forestal de la Comunitat Valenciana.



2. En l'àmbit del Paratge Natural, el règim de gestió dels terrenys forestals és l'establit amb caràcter general per la Llei 3/1993, de 9 de desembre, i el Decret 98/1995, de 16 de maig, del Consell, pel qual s'aprova el seu Reglament, així com allò que s'ha disposat per la Llei 43/2003, de 21 de novembre, de Monts.

3. Es promourà la declaració d'utilitat pública pel Consell, als efectes previstos en la legislació forestal dels terrenys forestals de propietat pública inclosos en l'àmbit del paratge que no tinguen encara la consideració esmentada.

4. Es promourà la firma de convenis, consorcis o qualsevol altra figura prevista per la legislació, entre l'administració forestal i l'Ajuntament de Catadau per a la realització de labors de reforestació i regeneració, treballs i tractaments de prevenció i extinció de plagues i malalties, i de prevenció d'incendis.

5. La repoblació de terrenys forestals no catalogats a iniciativa de l'Ajuntament de Catadau haurà de comptar amb l'autorització de l'òrgan competent en matèria forestal, prèvia presentació d'un projecte tècnic. Els projectes de repoblació es redactaran seguint les directrius establides en l'Ordre de 16 de maig de 1996, de la Conselleria d'Agricultura i Medi Ambient, per la qual s'aproven les directrius tècniques bàsiques per a les actuacions d'aforestació o repoblació forestal de la Comunitat Valenciana.

6. El material vegetal utilitzat en les repoblacions haurà de complir els requisits exigits en l'annex II de l'Ordre de 16 de maig de 1996, de la Conselleria d'Agricultura i Medi Ambient, per la qual s'aproven les directrius tècniques bàsiques per a les actuacions de reforestació o repoblació forestal de la Comunitat Valenciana, així com en el Decret 15/2006, de 20 de gener, del Consell, pel qual es regula la producció, comercialització i utilització dels materials forestals de reproducció, i el Reial Decret 289/2003, de 7 de març, sobre comercialització dels materials forestals de reproducció.

7. Les plantacions forestals en el domini públic hidràulic requeriran l'autorització prèvia administrativa de l'organisme de conca. Aquestes autoritzacions estaran subjectes al que disposa el Reial Decret Legislatiu 1/2001, de 20 de juliol i en el Reglament vigent de domini públic hidràulic.



Article 33. Aprofitaments forestals

1. Es consideren, als efectes d'aquestes normes de protecció, com a aprofitaments forestals: les fustes, productes de tria, llenyes, corfes, pastures, fruits, llavors, plantes aromàtiques, medicinals i condimentaries, bolets i la resta de productes que es generen en els terrenys forestals. Els aprofitaments esmentats requeriran autorització de la conselleria competent en matèria de medi ambient.

2. L'aprofitament de la vegetació arbòria o arbustiva en el domini públic hidràulic requerirà l'autorització prèvia administrativa de l'organisme de conca. Aquestes autoritzacions estaran subjectes al que disposa el Reial Decret Legislatiu 1/2001, de 20 de juliol.

3. L'aprofitament de recursos forestals s'ha d'ajustar a les condicions tècniques contingudes en l'Ordre 10/2015, de 8 d'abril, de la Conselleria d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient, per la qual es regulen els aprofitaments forestals a la Comunitat Valenciana, d'acord amb el que disposa el Decret 58/2013, de 3 de maig, del Consell, pel qual s'aprova el Pla d'Acció Territorial Forestal de la Comunitat Valenciana (PATFOR).

4. Es prohibeix, amb caràcter general, la transformació a usos agrícoles dels terrenys forestals.

5. L'aprofitament de pastos i recursos cinegètics podrà limitar-se quan es puga derivar un risc per a la conservació dels sòls, especialment en les zones en què estiguen representats els hàbitats naturals d'interès arreplegats en la present normativa.



Article 34. Silvicultura

1. Els treballs de silvicultura que es realitzen en l'àmbit del paratge tindran com a objectiu primordial la recuperació i regeneració de les formacions boscoses pròpies de la zona. S'aplicaran per a això tècniques i mètodes de treball de baix impacte en la vegetació i els sòls.



En l'àmbit del Paratge Natural Municipal s'hauran d'aplicar tècniques silvícoles com a mínim agressives possible per a millorar la biodiversitat i multifuncionalitat de l'ecosistema forestal.

2. En la planificació de les intervencions es tendirà a la formació de masses que protegisquen el sòl adequadament i, alhora, tinguen una estructura amb discontinuïtat horitzontal i vertical de combustible per a reduir el risc d'incendis.

3. La fusta i llenya d'interès comercial procedent de treballs silvícoles o aprofitaments forestals haurà de ser retirada en un termini màxim de dos mesos des de la finalització dels treballs. En cas de risc elevat d'incendi o plagues que puguen afectar la vegetació, podrà exigir-se la retirada o eliminació immediata de les acumulacions de fusta i llenya en la muntanya. Així mateix, haurà de procedir-se a l'eliminació total dels residus procedents dels tractaments silvícoles per mitjà de trituració o estellat i incorporació immediata al terreny.



4. En relació amb la utilització de productes fitosanitaris caldrà ajustar-se al que disposa la normativa vigent en la matèria. Serà necessària l'autorització de la conselleria competent en matèria de medi ambient per a la utilització de mitjans aeris en l'aplicació dels productes esmentats. En tot cas, es prohibeix la utilització de productes d'ampli espectre i alta persistència, i d'aquells de toxicitat manifesta contra els valors ecològics de la zona.



Article 35. Incendis forestals

1. S'establiran les mesures necessàries per al manteniment de les infraestructures de prevenció i extinció d'incendis, com neteja dels tallafocs, manteniment de les pistes, construcció de basses, etc.



2. Es prohibeix l'ús del foc amb qualsevol finalitat en tot l'àmbit del paratge així com tirar fòsfors i puntes de cigarret.

3. Tant en els plans locals de prevenció d'incendis forestals que són preceptius per l'article 138 del Decret 98/1995, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei Forestal de la Comunitat Valenciana, com en els plans d'actuació municipal enfront del risc d'incendis, regulat en el Decret 163/1998, de 6 de desembre, del Consell, pel qual s'aprova el Pla especial davant el risc d'incendis forestals de la Comunitat Valenciana, que afecten el paratge, hauran de considerar-lo com una àrea d'especial protecció i prioritat de defensa a què es fa referència en l'article 140 del Decret 98/1995, adés mencionat. Per a l'aprovació d'aquests plans haurà d'obtindre's en tot cas, informe favorable del servei corresponent de la conselleria competent en matèria d'incendis forestals.







SECCIÓ CINQUENA

Activitat cinegètica



Article 36. Normes generals

1. L'activitat cinegètica es considera compatible en l'àmbit del Paratge Natural Municipal, quedant subjecta als períodes i condicions establits en la legislació sectorial específica i articles següents. En particular, la caça està permesa en aquells terrenys que actualment compleixen les condicions legals establides per a la dita activitat.

2. El vedat de caça que forma part de l'àmbit del paratge es regularà i gestionarà d'acord amb el seu corresponent Pla tècnic d'aprofitament cinegètic. Aquest pla, atenent als criteris establits per la legislació vigent sobre caça, haurà de garantir l'aprofitament sostenible dels recursos cinegètics, a partir de taxes d'aprofitaments adequades a les existències censals de les poblacions cinegètiques.

3. Es fomentarà l'establiment de les zones de reserva cinegètica del tancat del qual formen part els terrenys inclosos en el paratge dins del seu àmbit.

4. Sense perjuí del que disposa la regulació sectorial sobre períodes de veda i espècies cinegètiques a la Comunitat Valenciana, la conselleria competent en matèria de medi ambient podrà determinar en l'àmbit del pla, si així ho requereix l'estat dels recursos cinegètics, limitacions específiques en les espècies abatibles i períodes hàbils.



5. L'ús cinegètic del paratge haurà de compatibilitzar-se amb els seus usos didàctics i recreatius.



SECCIÓ SISENA

Activitat industrial



Article 37. Activitat industrial

Per considerar-se incompatible amb els objectes de protecció d'este espai natural queda prohibida en l'àmbit del Paratge Natural Municipal, l'activitat industrial de qualsevol tipus, incloent-hi les instal·lacions d'emmagatzematge o primera transformació de productes primaris.



SECCIÓ SETENA

Ús públic del paratge natural municipal



Article 38. Règim general de l'ús públic del Paratge Natural Municipal

1. En l'àmbit del Paratge Natural Municipal es permet l'ús públic extensiu de caràcter naturalístic i religiós/cultural, sempre que no supose eventuals riscos de degradació ambiental i afecció negativa sobre els recursos culturals i que implique una utilització passiva de l'espai. En tot cas, el senderisme i excursionisme haurà de realitzar-se exclusivament pels itineraris senyalitzats a l'efecte, així com les romeries i concentracions culturals en les zones habilitades per a tal ús.



2. Es permet la instal·lació d'equipaments d'ús públic de caràcter bla com a complement i suport a les activitats previstes en l'apartat anterior, com ara senyals indicadors d'itineraris o panells interpretatius del paratge i els seus valors, indicadors de caràcter institucional, barreres o palissades de fusta per a evitar la dispersió de visitants i el risc d'accidents i xicotets miradors en punts amb vista panoràmiques. Aquests elements hauran d'utilitzar tipologies de disseny rústic, de manera que no causen impactes visuals negatius i queden integrades en l'entorn.

3. Es prohibeixen en l'àmbit del paratge natural les actuacions i instal·lacions de caràcter recreatiu, excepte les adequacions didàctiques naturalístiques de caràcter bla, previstes en els apartats anteriors d'aquest article.

4. L'Ajuntament de Catadau inclourà dins de les corresponents ordenances de gestió del Paratge Natural Municipal la normativa d'ús públic del paratge, que contindrà les determinacions necessàries per a l'ordenació i la gestió de les activitats lligades al gaudi ordenat i a l'ensenyança dels valors ambientals i culturals del paratge, efectuades tant per iniciativa pública com a privada o mixta. L'elaboració d'aquestes normes d'ús públic haurà de realitzar-se sobre la base dels corresponents estudis, en què s'avalue la incidència que el desenvolupament d'aquest tipus d'activitats puga tindre sobre els valors naturals i culturals que van motivar la declaració del Paratge Natural Municipal, a fi d'evitar impactes negatius sobre aquests. Inclourà també l'avaluació de la capacitat de càrrega del paratge en dies de màxima afluència.



5. La normativa d'ús públic, inclosa en les ordenances de gestió, haurà de contindre necessàriament la regulació de la pràctica d'activitats de muntanya com ara senderisme, cicloturisme, etc., en l'àmbit del paratge. A l'efecte, establirà els llocs i períodes en què es podran desenvolupar aquestes activitats, sense perjuí per als valors naturals del paratge. S'ajustarà en tot cas, al que disposa el Decret 179/2004, de 24 de setembre, del Consell, de regulació del senderisme i esports de muntanya de forma compatible amb la conservació del medi natural, o a la legislació vigent en matèria de senderisme i esports de muntanya.



6. La normativa d'ús públic, inclosa en les ordenances de gestió, determinarà i senyalitzarà, si és el cas, les vies d'accés al paratge, les zones aptes per a l'aparcament i els camins no transitables per vehicles. De la mateixa manera, vetlarà perquè es creuen i mantinguen les condicions d'accessibilitat necessàries per a assegurar un gaudi ple per part de tota la ciutadania, inclosos aquells que pateixen algun tipus de discapacitat. Inclourà també un pla d'arreplega de residus i neteja de les zones d'escampament establint les mesures suplementàries necessàries per a les dates en què es desenvolupen esdeveniments específics que impliquen una afluència extraordinària de visitants.

7. Les ordenances de gestió del Paratge Natural Municipal contemplaren actuacions de promoció i conscienciació social sobre els seus aspectes ambientals.



Article 39. Campaments de turisme o càmpings i activitats recreatives i d'escampament vinculades a construccions

1. Es prohibeixen els càmpings i campaments públics i privats en tot l'àmbit del Paratge Natural Municipal, llevat que aquests ja existiren abans de l'entrada en vigor del present decret.

2. Es prohibeix la construcció d'edificacions turístiques i recreatives en l'àmbit del Paratge Natural Municipal.

3. Es prohibeix la construcció d'instal·lacions esportives en l'àmbit del Paratge Natural Municipal.



Article 40. Recreació concentrada

El pati concentrat es defineix com aquell que es desenvolupa en un espai habilitat per a activitats recreatives, dotat amb equipaments d'escassa entitat com a taules, bancs i papereres.

Aquest es produirà exclusivament en les zones habilitades a l'efecte, sempre que no produïsca minva en els valors naturals i paisatgístics existents en la zona.



Article 41. Acampada

1. Es prohibeix l'acampada controlada en tot l'àmbit del Paratge Natural Municipal.

2. Es prohibeix l'acampada lliure en tot l'àmbit del Paratge Natural Municipal.



Article 42. Senderisme

1. El senderisme i l'excursionisme, entenent per tal l'activitat esportiva i recreativa que consisteix a recórrer a peu camins i sengles, preferentment tradicionals, està permès amb caràcter general en tot l'àmbit del Paratge Natural Municipal. Aquesta activitat haurà de realitzar-se exclusivament pels itineraris senyalitzats a l'efecte.

2. L'Ajuntament de Catadau podrà establir limitacions o restriccions al senderisme en determinades èpoques de l'any o en determinades rutes o sengles per motius de conservació de recursos naturals protegits o de conservació prioritària. Es procurarà que aquestes restriccions estiguen degudament exposades en els camins o sengles afectades.

3. En funció de l'evolució de la demanda tant quantitativa com qualitativa, o inclús a petició d'entitats i institucions vinculades d'alguna forma amb l'espai, es podran establir altres rutes o recorreguts guiats pel seu interès botànic, faunístic, geomorfològic o etnogràfic.





Article 43. Ciclisme de muntanya

1. En l'àmbit del Paratge Natural Municipal es permet l'activitat de bicicleta de muntanya sempre que es realitze pels itineraris senyalitzats a l'efecte i es determinen en la normativa d'ús públic continguda en les ordenances de gestió del paratge. L'Ajuntament de Catadau podrà limitar aquesta activitat en determinades rutes quan resulte incompatible amb el pas de persones a peu i amb les activitats educatives, o a fi d'evitar impactes sobre l'espai per increment de l'erosió.



2. Els esdeveniments que comporten concentracions de ciclistes en terrenys del Paratge Natural Municipal hauran de ser autoritzats per l'Ajuntament de Catadau, amb un informe previ favorable de la conselleria competent en matèria de medi ambient, podent establir els condicionants i limitacions que considere oportuns amb relació a trajectes, èpoques i nombre de participants.



Article 44. Altres activitats esportives en el medi natural

1. Amb caràcter general, aquestes activitats s'exerciran sempre que no es produïsquen minva en els valors naturals, paisatgístics i culturals existents en l'àmbit del Paratge Natural Municipal.

2. Es permet la realització d'esports pels particulars sempre que no empren per a això elements sorollosos o puguen causar danys a la fauna i flora present en l'espai.

3. Qualsevol activitat esportiva organitzada, en l'àmbit del Paratge Natural Municipal per entitats públiques o privades requerirà autorització prèvia de l'Ajuntament de Catadau, el qual podrà establir les limitacions que considere oportunes a fi d'evitar possibles impactes sobre l'espai. Aquestes limitacions podrien ser relatives al nombre màxim de participants, data i duració de l'activitat, i ubicació, recorregut o sector afectat. En tot cas, les competicions esportives esmentades, obligatòriament, hauran de desenvolupar-se en les pistes forestals i sendes senyalitzades prèviament existents, estant expressament prohibida la seua realització camp a través i l'obertura de nous itineraris per a la seua realització.

4. Es prohibeix la pràctica d'activitats motoritzades amb fins esportius o lúdics, com ara motocròs, trial, quad i semblants.



Article 45. Actes públics: romeries i activitats culturals

A tots els efectes, la realització de qualsevol acte públic d'aquest tipus requerirà la preceptiva comunicació a l'Ajuntament de Catadau, que establirà les mesures oportunes per al seu correcte desenvolupament. Les sol·licituds es presentaran amb una antelació mínima de dos mesos a la realització de l'activitat; excepcionalment, aquest termini podrà reduir-se a un mes, si hi concorren circumstàncies extraordinàries que així ho justificaren. En el cas que es tracte d'activitats que se celebren amb periodicitat anual, l'ajuntament podrà incloure aquestes mesures en les ordenances de gestió del paratge.



Article 46. Circulació motoritzada en el Paratge Natural Municipal

1. Amb caràcter general, respecte d'això caldrà ajustar-se al que disposa el Decret 8/2008, de 25 de gener, del Consell, pel qual es regula la circulació de vehicles pels terrenys forestals de la Comunitat Valenciana.

2. En particular, es prohibeix la circulació motoritzada fora de les pistes forestals i rurals del paratge, excepte en els casos següents:

a) Vehicles autoritzats per l'Ajuntament de Catadau o per la conselleria competent en matèria d'espais protegits.

b) Vehicles amb fins d'aprofitament agrari i aquells destinats a la realització de treballs de conservació i regeneració de la vegetació, i manteniment de llits i gestió dels recursos hídrics.

c) Vehicles de les administracions públiques que circulen com a conseqüència de necessitats del servei o de la realització d'activitats de manteniment de les infraestructures, serveis públics, etc.

d) Vehicles que realitzen serveis de rescat, emergència o qualsevol altre de naturalesa pública.

e) Vehicles de les forces i cossos de seguretat de l'Estat.



SECCIÓ VUITENA

Activitats d'urbanisme i edificació



Article 47. Urbanisme

Els terrenys inclosos en l'àmbit del Paratge Natural Municipal Matamon hauran de qualificar-se en la normativa urbanística del municipi de Catadau com a sòl no urbanitzable protegit Paratge Natural Municipal.



Article 48. Edificació en el medi rural

1. Es prohibeix la construcció d'edificacions de nova planta en l'àmbit del Paratge Natural Municipal.

2. Amb caràcter general, es permet en l'àmbit del Paratge Natural Municipal la rehabilitació o reconstrucció d'edificacions preexistents, sempre que l'ús a què es destinen estiga permès per les presents normes de protecció, especialment, aquelles edificacions que puguen preveure's com a equipament públic i edificacions destinades a serveis públics relacionats amb la gestió del Paratge Natural Municipal o amb les activitats de gestió dels recursos ambientals.



SECCIÓ NOVENA

Infraestructures



Article 49. Normes generals sobre les obres d'infraestructures

1. En l'àmbit del Paratge Natural Municipal es prohibeix, amb caràcter general, la realització de noves infraestructures de qualsevol tipus com ara estesos elèctrics, de comunicacions, xarxa viària, o abocadors, a excepció de les obres d'infraestructura a realitzar per la Confederació Hidrogràfica del Xúquer en l'àmbit de les seues competències, així com aquelles destinades a l'interès general propostes per les administracions públiques, amb caràcter excepcional sempre que, en aquest últim cas, se'n demostre la impossibilitat de la ubicació en un altre tipus de sòl en el terme, i depenent sempre de la seua avaluació d'impacte ambiental, cas de requerir-la legalment.

2. L'Ajuntament de Catadau iniciarà les actuacions necessàries per a minimitzar l'impacte derivat de les torres de comunicacions actualment existents en el paratge, promovent el seu desplaçament a una altra ubicació de menor impacte o unificant totes les instal·lacions en una única antena.

3. En les zones de domini públic i de protecció de les carreteres incloses dins de l'àmbit del Paratge Natural Municipal es podran realitzar, per part de l'organisme competent, totes les actuacions de manteniment, conservació i protecció de la seguretat viària arreplegues en la Llei 6/1991, de 27 de març, de la Generaltiat, de Carreteres de la Comunitat Valenciana.

4. En el cas que fora totalment necessari i s'haguera motivat prou, segons el règim d'excepcions de l'apartat 1 d'aquest article, la realització de noves infraestructures que afecten el Paratge Natural Municipal, s'optarà per aquelles solucions que des del punt de vista ambiental causen menor impacte sobre l'espai, sent necessari l'obtenció d'informe favorable previ de la conselleria competent en matèria de medi ambient, sense perjuí de l'obligació d'obtindre les llicències o autoritzacions que siguen aplicables amb caràcter sectorial.



5. La realització d'obres per a la instal·lació, manteniment o remodelació d'infraestructures de qualsevol tipus, haurà d'atindre's, a les disposicions de les normatives sectorials aplicables, i també als següents requisits genèrics:

a) Els traçats i emplaçaments hauran de realitzar-se tenint en compte les condicions ecològiques i paisatgístiques del territori, a fi d'evitar la creació d'obstacles a la lliure circulació de les aigües o els seus farciments, degradació de la vegetació natural o impactes paisatgístics.



b) Durant la realització de les obres hauran de prendre's les precaucions necessàries per a evitar la destrucció de la coberta vegetal, havent de procedir a la terminació de les obres, a la restauració del terreny i a la coberta vegetal. Així mateix, s'evitarà la realització d'obres en aquells períodes en què puguen comportar alteracions i riscos per a la fauna.



c) Les autoritzacions i la resta de requisits que específicament s'assenyalen per a la realització d'infraestructures hauran d'obtindre's, en tot cas, amb caràcter previ a l'atorgament de llicència urbanística.

d) Queda estrictament prohibit el depòsit i abocament de residus, tant líquids com sòlids, durant la realització de qualsevol infraestructura, siga quina en siga la naturalesa i origen.



SECCIÓ DEU

Activitats d'investigació



Article 50. Ordenació i promoció de les activitats d'investigació

1. Amb independència del potencial ús públic del paratge com a recurs utilitzable en la investigació bàsica sobre el medi físic, el territori i l'ambient socioeconòmic i cultural, a disposició en forma ordenada dels investigadors i les entitats i organismes especialitzats, l'Ajuntament de Catadau en col·laboració amb la conselleria competent en matèria de medi ambient, per a una millor gestió i administració de l'espai protegit, promourà la realització d'activitats d'investigació aplicada en matèria de coneixement i gestió dels recursos ambientals i culturals.



2. Les activitats esmentades podran realitzar-se, atenent a les seues característiques i als seus requeriments en mitjans humans i materials, amb mitjans propis de les administracions públiques competents o per mitjà de les oportunes col·laboracions amb entitats i organismes científics, tècnics o acadèmics. Respecte d'això, se celebraran amb els oportuns organismes i entitats científiques i acadèmiques, els convenis o acords de col·laboració necessaris. L'Ajuntament de Catadau facilitarà el coneixement i promourà la divulgació dels treballs d'investigació realitzats en l'àmbit del paratge.

3. La persona o entitat que haja de realitzar l'activitat investigadora haurà d'informar l'ajuntament de l'inici dels estudis o treballs i, una vegada conclosos, presentarà a l'Ajuntament de Catadau un informe sobre els resultats, així com sobre qualsevol altra dada que puga ser interessant des del punt de vista científic o de gestió de l'espai natural.



4. Les persones o entitats que desitgen realitzar activitats d'investigació en l'àmbit del Paratge Natural Municipal fora del context establit en els apartats anteriors d'aquest article, hauran de sol·licitar el corresponent permís a l'Ajuntament de Catadau, el qual haurà de resoldre'l en el termini d'un mes. Per a això, hi haurà prou d'aportar una breu memòria amb els objectius de la investigació i els mitjans i procediments que seran utilitzats per a aconseguir-los.

Mapa web