Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 201/2017, de 15 de desembre, del Consell, pel qual es regula la venda de proximitat de productes primaris i agroalimentaris.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 8238 de 20.02.2018
Número identificador:  2018/1589
Referència Base de Dades:  001766/2018
 



DECRET 201/2017, de 15 de desembre, del Consell, pel qual es regula la venda de proximitat de productes primaris i agroalimentaris.



[2018/1589]

Índex



Preàmbul

Capítol I. Disposicions generals

Article 1. Objecte

Article 2. Definicions

Article 3. Àmbit d'aplicació

Article 4. Informació alimentària facilitada al consumidor/a

Capítol II. Disposicions en relació amb el subministrament directe de xicotetes quantitats de productes primaris

Article 5. Requisits, obligacions i responsabilitats generals d'higiene per al subministrament de xicotetes quantitats de productes primaris



Article 6. Requisits, obligacions i responsabilitats específiques que han de complir els productors/es primaris que vulguen subministrar xicotetes quantitats de vegetals de cultiu

Article 7. Requisits, obligacions i responsabilitats específiques que han de complir els productors/es primaris que vulguen subministrar xicotetes quantitats d'ous, mel, pròpolis, gelea reial i mol·luscos gasteròpodes terrestres de cria en captivitat

Article 8. Requisits, obligacions i responsabilitats específiques que han de complir els productors/es primaris que vulguen subministrar xicotetes quantitats de productes de vegetals silvestres i mol·luscos gasteròpodes terrestres silvestres al consumidor/a final

Capítol III. Disposicions en relació amb el subministrament de productes primaris transformats per xicotets/tes elaboradors/es agroalimentaris/àries, elaborats en l'explotació de producció, en locals utilitzats principalment com a habitatge o en obradors.

Article 9. Requisits, obligacions i responsabilitats generals que han de complir els xicotets/tes elaboradors/es agroalimentaris/àries que vulguen transformar, elaborar o envasar quantitats limitades de productes alimentaris i comercialitzar-los

Article 10. Requisits, obligacions i responsabilitats específics que han de complir els productors/es primaris/àries que vulguen subministrar xicotetes quantitats de carn d'aus de corral i lagomorfs sacrificats en l'explotació al consumidor final

Article 11. Requisits, obligacions i responsabilitats específiques que han de complir els caçadors/es que vulguen subministrar xicotetes quantitats de caça silvestre

Article 12. Guies de pràctiques correctes d'higiene

Capítol IV. Foment de la venda de proximitat

Article 13. Foment de la venda directa i les circuits curts de comercialització

Capítol V. Control i règim sancionador

Article 14. Autoritats competents per al control

Article 15. Inspecció i programes de control oficial

Article 16. Règim sancionador

Disposició addicional

Primera. Registre d'explotacions de venda de proximitat.

Segona. Incidència pressupostària

Tercera. Autorització de veterinaris/àries

Disposició derogatòria única

Derogació normativa

Disposicions finals

Primera. Facultat de desenvolupament

Segona. Emissió de documents

Tercera. Entrada en vigor



Annexos

Annex I. Quantitats màximes autoritzades per a la venda d'ous, mol·luscos gasteròpodes terrestres de cria en captivitat i canals d'aus i lagomorfs sacrificats en l'explotació

Annex II. Quantitats màximes autoritzades per al subministrament per part del caçador/a de canals de caça silvestre

Annex III. Dades que haurà de recollir la declaració numerada per al trasllat de peces de caça silvestre destinades a un local d'inspecció

Annex IV. Dades que haurà de recollir el certificat d'inspecció sanitària de peces de caça silvestre





PREÀMBUL



La regulació i l'acreditació de la venda de proximitat dels productes agroalimentaris respon a la creixent demanda del sector productor primari i agroalimentari de la Comunitat Valenciana d'obtindre una regulació normativa específica, per part de l'Administració, d'aquest tipus de venda.

La venda directa des de l'explotació agrària i en fires i mercats va constituir durant segles la via principal de comercialització dels productes agraris. El creixement de la població i el desenvolupament de la societat en models urbans van requerir disposar de la garantia d'un abastiment alimentari en quantitat suficient. Aquesta necessitat va transformar profundament l'estructura de la cadena de valor de la producció alimentària. El sistema tradicional de comercialització va canviar a esquemes de més complexitat, caracteritzats per la presència d'intermediaris/àries i la influència de les empreses de distribució en la fixació dels preus agraris.

La venda directa o en circuits curts de comercialització dels productes agroalimentaris per part del productor/a primari/ària o del xicotet/a elaborador/a agroalimentari és una manera de diversificar les fonts d'ingrés de les explotacions agrícoles i ramaderes; també contribueix a incentivar la creació de microempreses associades a l'àmbit rural i al mateix temps ofereix als consumidors/res productes de proximitat.



Per tant, el foment i la protecció d'aquests sectors ajuden a la creació d'explotacions o empreses agrícoles i ramaderes viables i sostenibles i asseguren la continuïtat de les explotacions del sector primari com a instrument bàsic del desenvolupament econòmic en el medi rural, ja que mantenen sistemes més lligats als recursos locals com a instrument per a la pervivència del màxim nombre de persones en l'agricultura familiar. A més, aquest sector està lligat a la conservació de la cultura alimentària autòctona i aporta un valor afegit als productes agroalimentaris, la qual cosa fa necessari la seua regulació a la Comunitat Valenciana.



Per a treballar en aquesta línia de venda de proximitat dels productes agroalimentaris als consumidors/res finals es requereix una regulació per l'Administració per a determinar de forma clara i detallada les condicions higièniques que ha de complir la producció primària per a acollir-se a aquesta modalitat de venda directa o en circuits curts de comercialització.

Aquest decret respon a aquesta demanda, i complementa el marc normatiu vigent en matèria d'higiene de la producció primària i els seus productes transformats, i considera com a activitat agrària la venda directa de la producció pròpia dels agricultors/res, ja siga en la seua explotació, en mercats locals o en circuits curts de comercialització. No obstant això, és convenient, per a afavorir sobretot les zones despoblades de l'interior, que l'àmbit de comercialització siga l'àmbit geogràfic de la Comunitat Valenciana.

Des del punt de vista dels consumidors/es, aquests estan cada vegada més interessats/des a conéixer l'origen, els sistemes de producció i la sostenibilitat dels aliments, la qual cosa pot afavorir el consum dels productes de temporada de l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana.



La finalitat primordial d'aquest decret és garantir la seguretat alimentària dels productes agraris i els seus transformats que es venen directament als consumidors/res o en circuits curts de comercialització.



Amb la venda de proximitat es pretén:

Reduir el procés de trasllat, intermediació i venda dels productes agroalimentaris i disminuir el cost derivat d'aquest, en benefici de la producció i el consum.

Afavorir l'augment del valor afegit dels productes agraris i la diversificació de les fonts d'ingressos de les persones que els produïsquen, per a permetre un increment de la seua renda i afavorir la viabilitat de les seues explotacions.

Contribuir a la consolidació del turisme rural i a la restauració relacionats amb la venda de proximitat dels productes agraris de la Comunitat Valenciana.

D'altra banda, hi ha una creixent demanda de la societat de més transparència en les relacions entre productors/es i consumidors/es que busca que els productes siguen locals i obtinguts a partir d'unes pràctiques respectuoses amb el medi ambient.

L'obligació de regular la venda directa està recollida en la normativa comunitària. Així, els reglaments (CE) número 852/2004 i (CE) número 853/2004, del Parlament Europeu i del Consell, exclouen del seu àmbit d'aplicació el subministrament directe pels productors/res de xicotetes quantitats de productes primaris al consumidor/a final o a establiments locals de venda al detall per a l'abastiment al consumidor/a final. En ser una part del territori de la Unió Europea on no s'aplica la legislació comunitària, els estats membres han de regular, segons el dret nacional, aquest tipus d'activitats i garantir que es compleixen els objectius en seguretat alimentària. D'aquesta manera, aquesta exclusió no implica que no hagen de ser respectats els principis bàsics de la seguretat alimentària i de la protecció a la persona consumidora definits en el Reglament (CE) número 178/2002, del Parlament Europeu i del Consell, sinó que aquests queden sota l'àmbit regulador de les autoritats nacionals.

La normativa comunitària estableix que els requisits relatius a l'anàlisi de perills i punts de control crítics (APPCC) han de ser suficientment flexibles per a poder aplicar-se en totes les situacions, incloent-hi les xicotetes empreses, i oferir la possibilitat de concedir excepcions o adaptacions de determinats requisits establerts en els annexos dels reglaments comunitaris d'higiene o bé excloure algunes activitats de l'àmbit d'aplicació dels esmentats reglaments. Així mateix, aquesta flexibilitat també és convenient per a poder continuar utilitzant mètodes tradicionals en qualsevol de les fases de la producció d'aliments i en relació amb els requisits estructurals dels establiments.



Aquest decret regula l'activitat dels xicotets elaboradors/es agroalimentaris/àries que realitzen la venda dels seus productes directament al consumidor/a final o per mitjà de circuits curts de comercialització i, al mateix temps, inclou mesures de flexibilitat en l'aplicació del Reglament (CE) número 852/2004, d'acord amb les recomanacions comunitàries per a aquest tipus d'establiments.

A causa de les característiques especials d'aquesta activitat, que ben sovint es du a terme en domicilis particulars o en la pròpia explotació, és convenient que abans de l'inici s'efectuen les comprovacions necessàries per a autoritzar-la i d'aquesta manera garantir que la producció d'aliments es fa en condicions adequades.



D'altra banda, el fet que per al funcionament d'aquests establiments siga preceptiu l'aplicació de determinades guies on s'estableixen, entre altres aspectes, les condicions higienicosanitàries de les instal·lacions i els equips necessaris per a poder realitzar l'activitat, reforça la necessitat de comprovar amb caràcter previ al funcionament el compliment d'aquests requisits.

D'altra banda, el Reglament (CE) número 853/2004 no s'aplica al subministrament per part dels caçadors/es de xicotetes quantitats de caça silvestre o de carn de caça silvestre directament subministrades al consumidor/a final o a establiments locals de venda al detall que subministren directament el consumidor/a final. Per això, cal que els estats membres tinguen la responsabilitat d'adoptar mesures nacionals per a reduir el risc que arribe al consumidor/a final carn de porc senglar amb triquines. El Reial decret 640/2006 estableix que l'autoritat competent podrà autoritzar el subministrament directe per part dels caçadors/es de xicotetes quantitats de caça silvestre al consumidor/a final o a establiments locals de venda al detall que subministren directament el consumidor/a final, i disposarà, per a això, dels requisits sanitaris necessaris. En el cas d'espècies sensibles a la triquina, s'han de sotmetre a una anàlisi de detecció de triquina d'acord amb el que estableix la normativa vigent.

Les comunitats autònomes, en l'àmbit de les seues competències, són les que estableixen les condicions en què s'ha de realitzar aquest tipus de subministrament, si l'autoritzen.

El Reglament (UE) número 2015/1375, de la Comissió, de 10 d'agost, pel qual s'estableixen normes específiques per als controls oficials de la presència de triquines en la carn, defineix els procediments de la presa de mostres i els mètodes d'anàlisi de referència per a la realització d'aquests controls. Aquest reglament deroga expressament el Reglament (CE) número 2075/2005, de la Comissió, de 5 de desembre de 2005, pel qual s'estableixen normes específiques per als controls oficials de la presència de triquines en la carn, que regulava la matèria fins a la data, i indica que les referències a l'anterior reglament s'han d'entendre fetes a aquest reglament i en aquest ja no es preveu el mètode triquinoscòpic com a mètode de referència, perquè no ofereix suficients garanties de diagnòstic, si bé les peces de caça major abatudes amb destinació a l'autoconsum no estan en el seu àmbit d'aplicació. És per això que, amb data 25 de novembre de 2015, el Ministeri de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat, a través de l'Agència Espanyola de Consum, Seguretat Alimentària i Nutrició, i en espera de modificar el Reial decret 640/2006, de 26 de maig, va actualitzar la nota aprovada en la Comissió Institucional de 26 de novembre de 2014, en el sentit de no considerar el mètode triquinoscòpic com un mètode vàlid per a l'anàlisi de triquina a Espanya, després d'haver-se detectat un cas de Trichinella pseudospiralis espècie no encapsulada i, per tant, no detectable per aquest mètode.



En conseqüència, cal determinar els requisits per a descartar la presència de triquines en peces de caça major abatudes pels caçadors/res que subministren directament xicotetes quantitats de caça silvestre al consumidor/a final o a establiments locals de venda al detall que subministren directament el consumidor/a final.



Alguns aspectes, circumscrits exclusivament a les competències en matèria d'higiene de la producció primària, van ser regulats per mitjà de l'Ordre 16/2015, de 27 de maig, de la Conselleria de Presidència i Agricultura, Pesca, Alimentació i Aigua, per la qual es regulen les condicions d'higiene de la producció primària dels productes agraris per a la venda directa al consumidor/a i venda en circuits curts de comercialització. Amb aquest decret es pretén recollir i ampliar l'abast de l'esmentada ordre i elevar la categoria normativa a decret i regular tot allò que fa referència als productes transformats dels productors/res primaris/àries lligats/des a explotacions agràries i altres productes primaris com la caça o la recol·lecció d'aliments silvestres.

La competència en virtut de la qual es dicta aquesta norma està determinada per l'exercici de l'atribució que l'article 49.3.1 de l'Estatut d'Autonomia, aprovat per la Llei orgànica 1/2006, de 10 d'abril, de reforma de l'Estatutd'Autonomia de la Comunitat Valenciana, realitza a la Generalitat en matèria de seguretat agroalimentària, sense perjudici de la competència exclusiva que té l'Estat per a la fixació de les bases i la coordinació general de la sanitat, en virtut de l'article 149.1.16 de la Constitució Espanyola.

Per tot això, de conformitat amb el que estableix l'article 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta conjunta de les titulars de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública i d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, tenint en compte els informes preceptius i la realització del preceptiu tràmit d'audiència, de conformitat amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 15 de desembre de 2017,





DECRETE



CAPÍTOL I

Disposicions generals



Article 1. Objecte

Aquest decret regula les condicions i els requisits d'higiene exclosos de l'àmbit aplicació dels reglaments (CE) número 852/2004 i (CE) número 853/2004, del Parlament Europeu i del Consell, de 29 d'abril de 2004, per al subministrament de xicotetes quantitats de productes primaris al consumidor/a final o en circuits curts de comercialització per part del productor/a primari i les mesures de flexibilitat per mitjà de les guies per als xicotets/tes elaboradors/es de productes agroalimentaris transformats, les condicions de les quals estan establertes en el capítol III, del annex II, del Reglament (CE) número 852/2004.

Article 2. Definicions

1. A l'efecte d'aquest decret seran aplicables les definicions previstes en els reglaments comunitaris i en la normativa nacional sobre legislació alimentària, i específicament les contingudes en els reglaments següents:

a) Reglament (CE) número 178/2002, del Parlament Europeu i del Consell, de 28 de gener de 2002, pel qual s'estableixen els principis i els requisits generals de la legislació alimentària, es crea l'Autoritat Europea de Seguretat Alimentària i es fixen procediments relatius a la seguretat alimentària.

b) Reglament (CE) número 852/2004, del Parlament Europeu i del Consell, de 29 d'abril de 2004, relatiu a la higiene dels productes alimentaris.

c) Reglament (CE) número 853/2004, del Parlament Europeu i del Consell, de 29 d'abril de 2004, pel qual s'estableixen normes específiques d'higiene dels aliments d'origen animal.

d) Reglament (UE) número 1169/2011, del Parlament Europeu i del Consell, de 25 d'octubre de 2011, sobre la informació alimentària facilitada al consumidor i pel qual es modifiquen els reglaments (CE) número 1924/2006 i (CE) número 1925/2006, del Parlament Europeu i del Consell, i pel qual es deroguen la Directiva 87/250/CEE de la Comissió, la Directiva 90/496/CEE del Consell, la Directiva 1999/10/CE de la Comissió, la Directiva 2000/13/CE del Parlament Europeu i del Consell, les directives 2002/67/CE i 2008/5/CE de la Comissió i el Reglament (CE) número 608/2004 de la Comissió.

e) Reglament d'execució (UE) número 2015/1375, de la Comissió, de 10 d'agost 2015, pel qual s'estableixen normes específiques per als controls oficials de la presència de triquines en la carn.

2. Així mateix, s'entendrà per:

a) Productors/es primaris/àries: els productors/es agraris/àries, siguen persones físiques o jurídiques, inscrites en el Registre General de la Producció Agrícola, d'ara endavant REGEPA, o en el Registre d'Explotacions Ramaderes, d'ara endavant REGA, de la Comunitat Valenciana, caçadors/es i recol·lectors/es de productes silvestres, que produeixen aliments no transformats obtinguts a la Comunitat Valenciana.

b) Productes primaris: els definits en l'article 2, apartat b, del Reglament comunitari 852/2004.

c) Producció primària: la que s'indica en l'article 3, apartat 17, del Reglament (CE) número 178/2002.

d) Xicotets/tes elaboradors/es agroalimentaris/àries: persones físiques o jurídiques, siguen o no productors/es primaris/àries, inscrites en el Registre Sanitari d'Establiments Alimentaris Menors de la Comunitat Valenciana, que transformen, elaboren o envasen quantitats limitades de productes alimentaris, ja siga en la pròpia explotació, en locals utilitzats principalment com a habitatge privat o en obradors i que subministren els seus productes directament al consumidor/a final o en circuits curts de comercialització.

e) Quantitats limitades: aquelles quantitats màximes de producte transformat que podran elaborar i comercialitzar els xicotets/tes elaboradors/es agroalimentaris anualment i que es determinaran en les guies que es desenvolupen a l'empara d'aquest decret.

f) Venda de proximitat: la venda directa del productor/a primari/ària i xicotets/tes elaboradors/es agroalimentaris/àries al consumidor/a final o la venda en circuits curts de comercialització.

g) Venda directa: la realitzada directament pel productor/a primari/ària i pels xicotets/tes elaboradors/es agroalimentaris/àries al consumidor/a final sense intermediaris/àries en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana.

h) Circuits curts de comercialització: venda pel productor/a primari/ària i pels xicotets/tes elaboradors/res agroalimentaris/àries a establiments de venda al detall, incloent-hi els establiments de restauració col·lectiva, que subministren o serveixen productes alimentaris directament al consumidor/a final en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana.



i) Veterinari/a autoritzat/da: persona llicenciada o graduada en veterinària que tinga els requisits que reglamentàriament s'establisquen per a l'exercici de la professió de conformitat amb la normativa vigent i que estiga inscrita en el Registre de Veterinaris Autoritzats per a la Inspecció de Carn de Caça del Consell Valencià dels Col·legis Veterinaris.

j) Obrador compartit: local compartit per xicotets/tes elaboradors/es agroalimentaris/àries on es realitzen distintes activitats de manipulació i transformació dels productes agroalimentaris.

k) Xicotetes quantitats: són les reflectides en els annexos I i II.

l) Aliment local: productes primaris de la Comunitat Valenciana i els seus transformats que estiguen destinats a la venda a la Comunitat Valenciana.



Article 3. Àmbit d'aplicació

1. El que disposa aquest decret serà aplicable a:

a) Productors/es primaris/àries que subministren xicotetes quantitats dels seus productes primaris directament al consumidor final o en circuits curts de comercialització.

b) Xicotets elaboradors/es agroalimentaris que transformen, elaboren o envasen quantitats limitades de productes alimentaris en l'explotació de producció, en locals utilitzats principalment com a habitatge privat o en obradors i que subministren els seus productes al consumidor final o en circuits curts de comercialització.

2. Aquest decret no afecta en el seu àmbit d'aplicació la producció pròpia per a autoconsum.

3. Els productors/es primaris no podran subministrar i comercialitzar en el marc regulat en aquest decret els productes següents:

a) La llet crua.

b) Els mol·luscos bivalves vius.

c) La carn procedent d'ungulats domèstics, ratites, aus de corral, lagomorfs i caça de cria que no hagen sigut sacrificats en escorxadors autoritzats, excepte la prevista en l'article 10 d'aquest decret.



d) Els productes de la pesca.

e) Brots de llavors i germinats.

f) Aquells productes per als quals així ho determine la seua normativa específica.

4. Els xicotets/tes elaboradors/res agroalimentaris només podran transformar, elaborar, envasar i subministrar, en quantitats limitades, els productes següents:

a) Elaborats a base de productes d'origen vegetal.

b) Sidra, vi, cervesa, licors i aiguardents.

c) Elaborats a base de mel i altres productes apícoles.

d) Oli d'oliva verge i verge extra.

e) Pa, pans especials, productes de pastisseria, confiteria, brioixeria, rebosteria i pasta fresca.

5. Els xicotets/tes elaboradors/es agroalimentaris/àries només podran transformar, elaborar o envasar els seus productes en les quantitats limitades que s'especificaran en les guies que hagen sigut elaborades específicament per a cada producte o grup de productes.



Article 4. Informació alimentària facilitada al consumidor/a

Els productes objecte de la venda de l'àmbit d'aquest decret es presentaran i etiquetaran d'acord amb la normativa vigent d'informació alimentària al consumidor/a. Addicionalment, s'incorporarà amb caràcter obligatori la llegenda «Venda de proximitat d'aliments locals», de manera que siga fàcilment visible per al consumidor/a.





CAPÍTOL II

Disposicions en relació amb el subministrament directe de xicotetes quantitats de productes primaris



Article 5. Requisits, obligacions i responsabilitats generals d'higiene per al subministrament de xicotetes quantitats de productes primaris



Per a la venda directa al consumidor/a final, o a través de circuits curts de comercialització que subministren directament al consumidor/a final, els productors/res primaris/àries hauran de:

a) Estar inscrits d'acord amb la normativa vigent en aquells registres obligatoris de la conselleria competent en matèria d'agricultura i medi ambient, necessaris per a mantindre els principis de traçabilitat i responsabilitat en la seguretat alimentària.

b) Declarar l'activitat de venda directa o en circuits curts a la conselleria competent en agricultura i medi ambient en els registres corresponents a la seua activitat.

c) No estar subjectes per l'autoritat competent a mesures cautelars o d'intervenció per motius de seguretat alimentària o sanitat animal.



d) Els productors/res seran responsables de la seguretat dels productes que produeixen i han de garantir la seua innocuïtat, segons el que estableixen l'article 17 del Reglament 178/2002 i l'article 1.a del Reglament 852/2004/CE.

e) Els productors/es han de portar un sistema de registre bàsic constituït per apunts, el qual constarà almenys de la informació següent: producte i quantitat venuda; data i lloc de la venda, detallant en el cas de la venda a establiments de comerç al detall, i constància de la identificació de l'establiment per mitjà del nom de la persona titular, dades identificatives (NIF) i adreça completa de l'establiment. Aquestes dades estaran a disposició de l'autoritat competent i es conservaren durant dos anys com a mínim.

f) Els moviments recollits en el sistema de registre bàsic han d'estar actualitzats amb caràcter mensual, sempre que els apunts pendents pogueren justificar-se mitjançant el document acreditatiu establert en l'apartat anterior.

g) A l'efecte d'aquest decret, els productors/res primaris/àries que realitzen l'activitat de venda en circuits curts de comercialització han d'adjuntar, juntament amb el producte, un document acreditatiu de la venda, la còpia del qual servirà com a justificació de la transacció comercial (rebut de venda o tiquets).

h) Hauran d'aplicar guies de bones pràctiques d'higiene.

i) Estarà a disposició del consumidor/a la informació necessària per a la identificació del productor/a i del producte que comercialitzen.

j) Les persones productores i recol·lectores s'han d'identificar en els productes envasats i en la documentació d'acompanyament. La identificació es realitzarà per mitjà del codi que s'assignarà a les persones que comuniquen la seua intenció de comercialitzar d'acord amb les normes d'aquest decret. El codi consistirà en les sigles VPCV, seguit d'un guió i els huit dígits i la lletra corresponent al NIF/NIE de la persona productora. En cas de persona jurídica, el codi consistirà en les sigles VPCV, seguit d'un guió, la lletra corresponent al NIF del productor i els 8 dígits d'aqueix NIF.



Article 6. Requisits, obligacions i responsabilitats específics que han de complir els productors/res primaris/àries que vulguen subministrar xicotetes quantitats de vegetals de cultiu

1. Els productors/es primaris/àries que vulguen subministrar xicotetes quantitats de vegetals de cultiu hauran de complir les condicions següents:

a) Els productes agrícoles hauran d'haver sigut manipulats en condicions higièniques, i evitar la seua contaminació i deteriorament i emprar, quan calga, l'aigua neta per a això.

b) Els productes agrícoles hauran d'estar en bones condicions i haver sigut collits després de respectar els terminis de seguretat que els siguen aplicables pels tractaments fitosanitaris que hagen pogut rebre.



c) Els productors/res hauran de mantindre actualitzats els registres o quaderns d'explotació que els siguen aplicables.

d) La venda es podrà realitzar de forma directa al consumidor/a final en la mateixa explotació, incloent-hi les seues instal·lacions annexes, venda en mercats o en circuits curts de comercialització, en aquest cas, el productor/a haurà d'expedir la documentació acreditativa de la traçabilitat del producte a l'intermediari.

e) Quan la venda es realitze en la mateixa explotació, incloent-hi les seues instal·lacions annexes, els locals on es realitze han de disposar de condicions higièniques adequades i estar allunyats de possibles focus de contaminació.

2. D'acord amb el que disposa l'article 4.4 del Reglament d'execució de la Comissió de la Unió Europea número 543/2011, de 7 de juny de 2011, s'eximeix del compliment de les normes de comercialització les fruites i hortalisses fresques venudes en les condicions de venda directa.



Article 7. Requisits, obligacions i responsabilitats específics que han de complir els productors/res primaris/àries que vulguen subministrar xicotetes quantitats d'ous, mel, pròpolis, gelea reial i mol·luscos gasteròpodes terrestres de cria en captivitat

Els productors/res primaris/àries titulars de les explotacions ramaderes, amb caràcter previ, hauran de:

a) Complir els programes de control oficial de sanitat animal, el pla anual zoosanitari i el programa sanitari de l'explotació.

b) Prendre mesures de protecció per a evitar la introducció de malalties contagioses transmissibles als animals.

c) Disposar de la qualificació sanitària en vigor que li corresponga en funció de l'espècie ramadera.

d) Emmagatzemar i manipular correctament els residus, fems, jaços, cadàvers, les substàncies perilloses, medicaments veterinaris i additius per a pinsos per separat i de forma segura, a fi d'evitar qualsevol contaminació.

e) Mantindre els llibres i registres obligatoris actualitzats i identificar correctament els animals o els lots a què pertanyen, segons l'espècie corresponent.

f) Ser els responsables de la seguretat alimentària dels seus productes.

g) Disposar de formació apropiada en matèria d'higiene alimentària.



h) En el cas de venda d'ous i mol·luscos gasteròpodes terrestres criats en captivitat només podran subministrar aquests productes en les quantitats màximes reflectides en l'annex I.

i) La venda es podrà realitzar de forma directa al consumidor/a final en la mateixa explotació, incloent-hi les seues instal·lacions annexes, la venda en mercats o en circuits curts de comercialització, en aquest cas, el productor/a haurà d'expedir documentació acreditativa de la traçabilitat del producte a l'intermediari.



Article 8. Requisits, obligacions i responsabilitats específics que han de complir els productors/res primaris/àries que vulguen subministrar xicotetes quantitats de productes de vegetals silvestres i mol·luscos gasteròpodes terrestres silvestres al consumidor/a final

1. En el cas concret dels bolets i altres fongs, el productor/a-recol·lector/a haurà de complir les obligacions del Reial decret 30/2009, de 16 de gener, pel qual s'estableixen les condicions sanitàries per a la comercialització de bolets per a ús alimentari i l'Ordre de 16 de setembre de 1996, de la Conselleria d'Agricultura i Medi Ambient, per la qual es regula la recol·lecció de bolets i altres fongs en el territori de la Comunitat Valenciana o la normativa que siga aplicable en cada moment.



2. Per al subministrament de caragols silvestres caldrà ajustar-se al Decret 21/2012, de 27 de gener, del Consell, pel qual es regula el procediment d'elaboració i aprovació dels plans de recuperació i conservació d'espècies catalogades de fauna i flora silvestre, i del procediment d'emissió d'autoritzacions d'afectació a espècies silvestre, sense perjudici de la normativa que siga aplicable en cada moment.



3. Els caragols només podran comercialitzar-se en fresc si estan vius i sans.





CAPÍTOL III

Disposicions en relació amb el subministrament de productes primaris transformats per xicotets/es elaboradors/res agroalimentaris/àries, elaborats en l'explotació de producció, en locals utilitzats principalment com a habitatge o en obradors



Article 9. Requisits, obligacions i responsabilitats generals que han de complir els xicotets/tes elaboradors/res agroalimentaris/àries que vulguen transformar, elaborar o envasar quantitats limitades de productes alimentaris i comercialitzar-los

1. Els xicotets/tes elaboradors/res agroalimentaris/àries que vulguen transformar, elaborar o envasar quantitats limitades de productes alimentaris i comercialitzar-los hauran de sol·licitar la inscripció en el Registre Sanitari d'Establiments Alimentaris Menors de la Comunitat Valenciana i l'autorització prèvia administrativa de l'establiment.



2. Hauran d'aplicar els requisits higienicosanitaris i els sistemes basats en anàlisi de perills i punts de control crític, seguint els criteris de flexibilització que siguen aplicables a aquest tipus de produccions i que s'especificaran en les guies que s'elaboren per a cada producte o grup de productes, juntament amb les quantitats limitades de producció i comercialització anual.

3. En el cas d'elaboració en obrador, aquest podrà ser propi o compartit.

4. Les matèries primeres utilitzades per a l'elaboració dels distints productes alimentaris hauran de ser sempre aliments locals, excepte en aquells casos en què siga un ingredient necessari per a l'elaboració del producte i aquest ingredient no es produïsca a la Comunitat Valenciana.



Article 10. Requisits, obligacions i responsabilitats específics que han de complir els productors/res primaris/àries que vulguen subministrar xicotetes quantitats de carn d'aus de corral i lagomorfs sacrificats en l'explotació al consumidor final

1. Els productors/res primaris/àries titulars de les explotacions ramaderes, amb caràcter previ, hauran de:

a) Complir els programes de control oficial de sanitat animal, el pla anual zoosanitari i el programa sanitari de l'explotació.

b) Prendre mesures de protecció per a evitar la introducció de malalties contagioses transmissibles als animals.

c) Disposar de la qualificació sanitària en vigor que li corresponga en funció de l'espècie ramadera.

d) Emmagatzemar i manipular correctament els residus, fems, jaços, cadàvers, les substàncies perilloses, medicaments veterinaris i additius per a pinsos per separat i de forma segura, a fi d'evitar qualsevol contaminació.

e) Mantindre els llibres i els registres obligatoris actualitzats i identificar correctament els animals o els lots a què pertanyen, segons l'espècie corresponent.

2. Els animals sacrificats només podran provindre de la seua explotació.

3. Seran els responsables de la seguretat alimentària dels seus productes.

4. Disposaran de formació apropiada en matèria d'higiene alimentària.

5. Només podran subministrar aquests productes en les condicions de comercialització reflectides en el punt 13 i en les quantitats màximes anuals reflectides en l'annex I d'aquest decret.

6. Portar un registre de traçabilitat amb els continguts següents: especies venudes, quantitat, data de sacrifici i data de venda. Aquestes dades estaran a disposició de l'autoritat competent i es conservaran durant dos anys com a mínim.

7. Disposar d'una sala exclusiva en l'explotació per al sacrifici de les aus de corral i lagomorfs que complisca els requisits següents:



a) El disseny i la grandària del local haurà de permetre unes pràctiques correctes d'higiene, incloent-hi la protecció contra la contaminació entre i durant les operacions.

b) Les superfícies dels locals s'hauran de mantindre en bon estat, ser impermeables i de fàcil neteja i desinfecció. Si cal, les superfícies han de ser llises per a facilitar la seua neteja.

c) Les superfícies (incloent-hi les de l'equip) que estiguen en contacte amb els productes alimentaris s'hauran de mantindre en bon estat, ser fàcils de netejar i desinfectar, la qual cosa requerirà que estiguen construïdes amb materials llisos, llavables, resistents a la corrosió i no tòxics.

d) S'haurà de disposar d'il·luminació i ventilació adequada.

e) Els buits a l'exterior hauran d'estar protegits de manera que impedisca l'accés d'insectes, rosegadors i altres plagues.

f) Haurà de disposar de l'equip necessari per a evitar que les canals estiguen en contacte amb el sòl i les parets.

g) Haurà de disposar d'un llavamans d'accionament no manual dotat d'aigua freda i calenta i material de neteja i eixugament higiènic de mans.

h) Haurà de disposar d'aigua de consum humà.

i) Haurà de disposar de mitjans per a desinfectar els utensilis de treball amb aigua calenta, a una temperatura no inferior a 82 °C o d'un sistema alternatiu d'efectes equivalents.

j) Haurà de tindre equips de refrigeració amb capacitat suficient per a emmagatzemar les aus de corral o els lagomorfs sacrificats.

k) Haurà de disposar de contenidors en un nombre suficient, tancats i estancs, aïllats, destinats a la recollida de subproductes no destinats a consum humà. Els subproductes animals i els productes derivats no destinats a consum humà seran gestionats de conformitat amb el Reglament (CE) número 1069/2009, del Parlament Europeu i del Consell, de 21  de  octubre de 2009, pel qual s'estableixen les normes sanitàries aplicables als subproductes animals i els productes derivats no destinats al consum humà i pel qual es deroga el Reglament (CE) número 1774/2002.



8. S'hauran de complir les condicions exigides en el Reglament (CE) número 1099/2009, del Consell, de 24 de setembre de 2009, relatiu a la protecció dels animals en el moment de la matança.

9. Haurà de dessagnar, plomar o escorxar i eviscerar els animals sense demora per a evitar qualsevol contaminació.

10. Haurà de prendre mesures per a previndre qualsevol vessament dels continguts de l'estómac i els intestins en l'evisceració.

11. Haurà de refrigerar les canals sense dilació fins a la venda a una temperatura no superior a 4 °C immediatament després de l'evisceració. No obstant això, si l'entrega és immediata després del sacrifici no serà necessària la refrigeració.

12. Queda prohibida la congelació de les canals.

13. Les canals d'aus de corral i lagomorfs només podran ser comercialitzades mitjançant la venda directa al consumidor final en la mateixa explotació.



Article 11. Requisits, obligacions i responsabilitats específics que han de complir els caçadors que vulguen subministrar xicotetes quantitats de caça silvestre

1. Els caçadors/es que subministren peces de caça hauran d'estar en possessió de la llicència de caça expedida per la conselleria competent per a ordenar l'activitat cinegètica de la Comunitat Valenciana i hauran de disposar de la formació d'acord amb el que estableix el punt 4, del capítol I, secció IV, de l'annex III, del Reglament (CE) número 853/2004, del Parlament Europeu i del Consell, de 29 d'abril de 2004, pel qual s'estableixen normes específiques d'higiene dels aliments d'origen animal.

2. Els animals han de procedir exclusivament de vedats de caça autoritzats de la Comunitat Valenciana. Només es podran subministrar les quantitats màximes reflectides en l'annex II.

3. Els caçadors/es hauran d'extraure l'estómac i els intestins de la peça abatuda en el lloc de la cacera. La resta de les vísceres hauran d'acompanyar la peça, i podran anar unides anatòmicament a aquesta o ser transportades dins d'un recipient amb suficient resistència per a evitar fugues de líquids a l'exterior i que permeta identificar-los de forma inequívoca amb l'animal que correspon.

4. Han de transportar les peces de caça silvestre després de sotmetre-les a un primer examen amb el document d'acompanyament que figura en l'annex III. Aquest primer examen podrà ser realitzat per un caçador/a format, de conformitat amb el punt 1, que ha abatut la peça o un veterinari/ària autoritzat/da. Les peces de caça major hauran de ser identificades individualment.

5. Hauran d'aplicar durant el transport, emmagatzematge i manipulació de la caça els requisits d'higiene a què fa referència l'annex I del Reglament (CE) número 852/2004.

6. Hauran de transportar les peces de caça a un local d'inspecció, com a màxim dins de les huit hores següents a la mort dels animals, en un vehicle en adequat estat de neteja i manteniment. L'establiment d'inspecció ha de ser el més pròxim al lloc de la zona de caça. Està prohibit l'apilament dels animals.

7. Les canals de caça major que siguen comercialitzades per venda directa al consumidor/a final o en circuits curts de comercialització hauran de ser inspeccionades per veterinaris autoritzats en sales d'inspecció de caça autoritzades i registrades per a aquest fi.

8. Les canals de caça menor que siguen comercialitzades per venda directa al consumidor/a final o en circuits curts de comercialització hauran de ser inspeccionades per veterinaris/àries autoritzats/des en sales d'inspecció de caça autoritzades i registrades per a aquest fi.

9. Els locals destinats a la inspecció de les peces de caça han de complir almenys els requisits mínims següents:

a) El disseny i la grandària del local haurà de permetre unes pràctiques correctes d'higiene, incloent-hi la protecció contra la contaminació entre i durant les operacions.

b) Les superfícies dels locals s'hauran de mantindre en bon estat, ser impermeables i de fàcil neteja i desinfecció. En cas necessari, les superfícies seran llises per a facilitar la neteja.

c) Les superfícies (incloent-hi les de l'equip) que estiguen en contacte amb els productes alimentaris, s'hauran de mantindre en bon estat, ser fàcils de netejar i desinfectar, la qual cosa requerirà que estiguen construïdes amb materials llisos, llavables, resistents a la corrosió i no tòxics.

d) Hauran de disposar d'il·luminació i ventilació adequada.

e) Els buits a l'exterior hauran d'estar protegits de manera que impedisquen l'accés d'insectes, rosegadors i altres plagues.

f) Hauran de disposar de l'equip necessari per a evitar que les canals estiguen en contacte amb el sòl i les parets.

g) Hauran de disposar d'un llavamans d'accionament no manual dotat d'aigua freda i calenta i material de neteja i eixugament higiènic de les mans.

h) Hauran de disposar d'aigua de consum humà.

i) Hauran de disposar de mitjans adequats per a desinfectar els utensilis de treball amb aigua calenta, a una temperatura no inferior a 82 °C, o d'un sistema alternatiu d'efectes equivalents.

j) Hauran de disposar d'equips de refrigeració amb capacitat suficient per a emmagatzemar les peces de caça i les canals, si cal.

k) Hauran de disposar de contenidors en nombre suficient, tancats i estancs, aïllats destinats a la recollida de subproductes no destinats a consum humà. Els subproductes animals i els productes derivats no destinats a consum humà seran gestionats de conformitat amb el Reglament (CE) número 1069/2009, del Parlament Europeu i del Consell, de 21 d'octubre de 2009, pel qual s'estableixen les normes sanitàries aplicables als subproductes animals i els productes derivats no destinats al consum humà.

l) Hauran de disposar de mitjans tècnics i mobiliari necessari perquè el veterinari autoritzat puga realitzar la seua funció.

10. El subministrament de les canals per part del caçador/a haurà de fer-se dins dels tres dies següents de la declaració d'aptitud per part del veterinari/ària autoritzat/ada.

11. Les canals hauran de refrigerar-se tan ràpid com siga possible i aconseguir en tota la carn una temperatura no superior a 4 °C per a la caça menor i 7 ºC per a la caça major.

12. Queda prohibida la congelació de les canals.

13. Les canals de caça inspeccionades hauran d'estar precintades i s'hauran de traslladar amb el document d'acompanyament indicat en l'annex IV. Hauran de mantindre els precintes tota la seua vida comercial.

14. Els caçadors/res seran els responsables de la seguretat alimentària dels seus productes i s'hauran d'assegurar que no es consumisca la carn d'aquests animals fins que no es coneguen els resultats de les anàlisis efectuades.

15. Els caçadors/res hauran de dur un registre de traçabilitat, almenys amb els continguts següents: nombre de peces abatudes per espècie, vedat de procedència, municipi, data d'abatiment, local on s'ha realitzat la inspecció, identificació del veterinari/ària autoritzat/ada, del consumidor/a final i de l'establiment de venda al detall. Aquest registre podrà ser substituït per l'arxiu dels documents d'acompanyament reflectits en els punts 4 i 12 i estarà a disposició de l'autoritat competent. S'haurà de conservar durant dos anys com a mínim.



16. Els veterinaris/àries autoritzats/ades tindran assignades les funcions següents:

a) Dictaminar sobre l'aptitud per al consum humà de les canals i les seues vísceres.

b) Garantir que les canals dels porc senglars seran sotmeses a mostrejos sistemàtics segons el que disposa el Reglament d'execució (UE) 2015/1375, de la Comissió, de 10 d'agost de 2015, pel qual s'estableixen normes específiques per als controls oficials de la presència de triquines en la carn. I han de comprovar la traçabilitat de les canals amb els mostrejos.

c) Comprovar que les peces presentades en els locals d'inspecció estan acompanyades de la identificació i documentació necessària.



d) Comprovar que les canals declarades aptes per a consum humà, perquè siguen subministrades, estan precintades i acompanyades de documentació que assegure la seua aptitud i la traçabilitat.

e) Comunicar qualsevol resultat positiu de les anàlisis realitzades o del diagnòstic de qualsevol zoonosi, i també qualsevol altra incidència o incompliment al centre de salut pública corresponent. La comunicació dels resultats es realitzarà de manera immediata després de realitzar la inspecció.

Article 12. Guies de pràctiques correctes d'higiene

1. Els distints sectors implicats han d'elaborar les guies de pràctiques correctes d'higiene que seran aprovades per les conselleries que tinguen competència en matèria de seguretat alimentària, agricultura i medi ambient, de conformitat amb l'article 8, apartat 3, del Reglament (CE) número 852/2004, del Parlament Europeu i del Consell, de 29 d'abril de 2004.

2. Les conselleries han de fomentar l'elaboració de guies de pràctiques correctes d'higiene i per a l'aplicació dels principis del sistema APPCC de conformitat amb l'article 7 del Reglament 852/2004.

3. Les guies han de ser estudiades per l'autoritat competent d'acord amb l'article 8 del Reglament (CE) 852/2004 i aprovades mitjançant una resolució de la conselleria competent.

4. En l'elaboració de les guies s'han d'incloure les quantitats limitades anuals que es podran elaborar i comercialitzar per a cada tipus de producte, i també els requisits higiènics generals aplicables als locals, instal·lacions i equips dedicats a l'elaboració d'aliments.





CAPÍTOL IV

Foment de la venda de proximitat



Article 13. Foment de la venda directa i els circuits curts de comercialització

L'Administració autonòmica de la Generalitat, en el marc dels seus programes d'ajuda, ha de fomentar el suport i la promoció d'iniciatives de la venda directa i en circuits curts de comercialització, incloent-hi accions destinades a afavorir el consum d'aquest tipus de productes en menjadors col·lectius de titularitat pública.





CAPÍTOL V

Control i règim sancionador



Article 14. Autoritats competents per al control

Les autoritats competents en matèries de sanitat animal i vegetal, qualitat i seguretat alimentària, consum i medi ambient hauran de realitzar, a través de les unitats administratives corresponents, les inspeccions pertinents en el marc de les seues competències respectives.



Article 15. Inspecció i programes de control oficial

Les autoritats competents han d'exercir l'activitat inspectora necessària per a assegurar el compliment del que disposa aquest decret i per a exigir les responsabilitats derivades de la seua infracció.

L'activitat inspectora a què fa referència el paràgraf anterior es desenvoluparà d'acord amb la programació en matèria d'higiene en la producció primària i productes transformats, i preveurà incloure inspeccions sistemàtiques o ad hoc que s'han de realitzar en les explotacions agrícoles i ramaderes que tinguen venda directa i en circuits curts de comercialització, i també en les xicotetes empreses agroalimentàries on es transformen i comercialitzen productes. Els programes d'inspecció s'han adreçar a assegurar la traçabilitat dels productes, l'exercici de la responsabilitat dels productors/res en el compliment de les mesures d'aquest decret, les condicions higièniques dels productes i els requisits exigits en la normativa.



Article 16. Règim sancionador

Les infraccions en matèria de producció i de comercialització dels productes regulats en aquest decret se sancionaran d'acord amb els règims d'infraccions i sancions que siguen d'aplicació de la normativa sancionadora en matèria de salut publica, de protecció dels consumidors i usuaris, de seguretat i higiene alimentària, de sanitat animal i vegetal i, en general, la que resulte de l'aplicació, d'acord amb la naturalesa de la infracció comesa.



DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Primera. Registre d'explotacions de venda de proximitat

La comunicació dels productors/es primaris/àries als respectius registres sectorials de l'activitat de venda de proximitat alimentarà la base de dades de venda de proximitat de productes primaris de la Comunitat Valenciana que es crearà per mitjà de desenvolupament normatiu d'aquest decret.



Segona. Incidència pressupostària

La implementació i desenvolupament d'aquest decret no podrà tindre cap incidència en la dotació de cada un dels capítols de despesa assignades a les respectives conselleries. La seua aplicació serà atesa amb els mitjans personals i materials de les respectives conselleries, d'acord amb les seues competències.



Tercera. Autorització de veterinaris/àries

La conselleria amb competències en salut pública podrà autoritzar veterinaris/àries, en l'exercici lliure de la seua professió, per al compliment de les funcions relatives a la inspecció sanitària de les peces de caça en les sales d'inspecció o establiments de manipulació de caça autoritzats i l'expedició dels certificats d'acompanyament dels animals i les canals exigits en els annexos III i IV d'aquest decret. L'autorització serà per a funcions concretes i sales d'inspecció regulades en aquest decret. La conselleria podrà determinar la incompatibilitat d'aquestes autoritzacions en aquells casos que puguen afectar la salut pública. Mitjançant una ordre s'establiran els requisits i el procediment d'habilitació i el règim d'actuació dels veterinaris/àries habilitats/des.





DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Normes que es deroguen

Es deroga l'Ordre 16/2015, de 27 de maig, de la Conselleria de Presidència i Agricultura, Pesca, Alimentació i Aigua, per la qual es regulen les condicions d'higiene de la producció primària dels productes agraris per a la venda directa al consumidor/a i venda en circuits curts de comercialització. Així mateix, queden derogades totes les disposicions del mateix rang o inferior que s'oposen al que disposa aquest decret.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Facultat de desenvolupament

Es faculta la conselleria competent en matèria de salut pública, a partir de les propostes conjuntes de les conselleries amb competències en matèria d'agricultura i ramaderia, salut pública i medi ambient, per a dictar les disposicions necessàries per al desenvolupament normatiu i la modificació dels annexos d'aquest decret.



Segona. Emissió de documents

La conselleria amb competències en medi ambient serà la responsable de l'emissió i la distribució de la declaració numerada establerta en l'annex III.



Tercera. Entrada en vigor

Aquest decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 15 de desembre de 2017



El President de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER



La consellera d'Agricultura, Medi Ambient,

Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural,

ELENA CEBRIÁN CALVO



La consellera de Sanitat

Universal i Salut Pública,

CARMEN MONTÓN GIMÉNEZ

Mapa web