Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDRE 4/2017, de 27 de febrer, de la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, per la qual s'aproven les bases reguladores de la concessió de subvencions per a la millora de les condicions de l'interior dels habitatges, en el marc del Pla de reforma interior d'habitatge, Pla RENHATA.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 7992 de 03.03.2017
Número identificador:  2017/1742
Referència Base de Dades:  002016/2017
 



ORDRE 4/2017, de 27 de febrer, de la Conselleria d'Habitatge, Obres Públiques i Vertebració del Territori, per la qual s'aproven les bases reguladores de la concessió de subvencions per a la millora de les condicions de l'interior dels habitatges, en el marc del Pla de reforma interior d'habitatge, Pla RENHATA. [2017/1742]

PREÀMBUL



La Generalitat, en el seu interés especial sobre la millora en la qualitat de vida dels ciutadans de la Comunitat Valenciana, formula diverses polítiques entre les quals són de gran rellevància les dirigides a la millora de les condicions dels habitatges.

L'habitatge, element estretament lligat a la salut i al desenvolupament dels ciutadans i, per tant, reconegut com a dret bàsic, ha de ser objecte d'atenció especial quant a la promoció d'actuacions que permeten la seua adequada conservació i adequació a les circumstàncies especials que puguen presentar els seus ocupants.

En aquest sentit, la Generalitat va gestionar el Pla estatal per al foment del lloguer d'habitatges, la rehabilitació edificadora i la regeneració i renovació urbanes 2013-2016 i, fins i tot, el va ampliar amb una aportació econòmica per a l'exercici 2016, que ha facilitat la intervenció en elements comuns de nombrosos edificis d'habitatges de la Comunitat Valenciana. Aquestes intervencions, gestionades per cada comunitat de propietaris, han permés la millora dels seus elements constructius i sistemes pel que fa a la seua conservació, la millora de la seua qualitat i la sostenibilitat i la millora de les seues condicions d'accessibilitat i eliminació de barreres arquitectòniques.

Mentre s'estableixen les condicions reguladores del pròxim Pla estatal, la Generalitat avança en la promoció de la qualitat dels habitatges, aquesta vegada des de la perspectiva de les necessitats particulars de cada habitatge, fomentant-ne la reforma interior.

Aquesta iniciativa es concreta en un Pla de reforma interior d'habitatges, Pla RENHATA, que preveu subvencions als propietaris, usufructuaris o inquilins de l'habitatge, per a actuacions sobre els elements privatius de l'habitatge i dirigides a l'adequada conservació de l'immoble, la millora de la seua qualitat, sostenibilitat, accessibilitat i habitabilitat.



Amb aquest tipus d'incentiu, a més de millorar les condicions d'habitabilitat dels habitatges, demanada per la ciutadania, el que es pretén també és fomentar l'activitat empresarial en el sector de la construcció, molt castigat per la recent crisi econòmica i, en particular, el sector de producció de materials de construcció, com ara revestiments ceràmics o de pedra, sanitaris o mobiliari de cuina i bany, que constitueixen un sector empresarial estratègic a la nostra Comunitat.



Amb aquesta ordre, la conselleria competent en matèria d'habitatge i rehabilitació estableix les bases reguladores per a la concessió d'ajudes per a la reforma interior dels habitatges, en el marc de suport a la millora de la qualitat dels habitatges de la Comunitat Valenciana, i es compleix el que disposa l'article 165 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, relatiu a les bases reguladores de la concessió de subvencions.

En compliment escrupolós del que estableix l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, en l'elaboració d'aquesta ordre s'ha actuat d'acord amb els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència.

En relació amb la política de la competència de la Unió Europea, les ajudes que es convoquen no necessiten notificació o comunicació a la Unió Europea, per no falsejar o amenaçar de falsejar la competència, de conformitat amb el que estableix l'article 107 del Tractat de funcionament de la Unió Europea.

Així mateix, es fa constar que aquesta norma està inclosa com una de les iniciatives reglamentàries a tramitar per aquesta conselleria en el marc del Pla normatiu de l'administració de la Generalitat 2017, aprovat per l'Acord del Consell de 17 de febrer de 2017.

En virtut de tot això, evacuats tots els informes preceptius, vistos l'article 149.1.9 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, i la resta de normes de general i pertinent aplicació, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, i en virtut de les facultats conferides per l'article 28.e, de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell,





ORDENE



Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

S'aproven les bases reguladores, el contingut de les quals figura en l'annex a aquesta ordre, que tenen per objecte regular la concessió d'ajudes per a actuacions de millora de les condicions d'habitabilitat a l'interior dels habitatges.



Article 2. Convocatòria

El procediment d'atorgament de les ajudes, regulades en les bases que s'aproven per mitjà d'aquesta ordre, s'iniciarà mitjançant una resolució de convocatòria, l'aprovació de la qual queda supeditada en tot cas a l'existència de disponibilitat pressupostària.

La resolució de convocatòria es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. Instruccions i interpretacions

La persona titular de la direcció general competent en matèria d'habitatge i rehabilitació queda facultada per a dictar les instruccions, resolucions i interpretacions que resulten necessàries per al desplegament i l'aplicació d'aquesta ordre.



DISPOSICIONS FINALS



Primera. Normativa aplicable

A més del que preveu aquesta ordre, seran aplicables la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el seu reglament de desplegament aprovat pel Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del sector públic instrumental i de subvencions, i la resta de normativa de preceptiva i necessària aplicació.



Segona. Entrada en vigor

Aquesta ordre entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 27 de febrer de 2017



La consellera d'Habitatge, Obres Públiques

i Vertebració del Territori

MARÍA JOSÉ SALVADOR RUBERT





ANNEX

Bases reguladores per a la concessió

d'ajudes per a la reforma interior de habitatges



Primera. Objecte

Aquestes bases reguladores tenen per objecte regular la concessió d'ajudes per a actuacions de millora de les condicions d'habitabilitat a l'interior dels habitatges.



Segona. Actuacions subvencionables

S'entendran per actuacions de rehabilitació a l'interior dels habitatges i per tant, seran objecte d'ajuda, aquelles actuacions de reforma a l'interior dels habitatges dirigides a:

1. Reforma de les habitacions humides (cuines i banys), a fi d'adequar-les a les condicions actuals d'habitabilitat, incloent-hi, si cal, l'adaptació de les instal·lacions a la normativa vigent.

2. Reforma de l'habitatge per a adaptar-lo a persones amb diversitat funcional.



Tercera. Condicions particulars de les actuacions objecte d'ajudes



1. Totes les actuacions subvencionables podran incloure, als efectes de la determinació del cost subvencionable, el cost de les obres, els honoraris dels professionals intervinents, el cost de la redacció dels projectes, informes tècnics i certificats necessaris, sempre que tots ells estiguen degudament justificats.

Dins del concepte d'obres subvencionables, es podrà incloure tot allò que es considera obra civil, és a dir envans, revestiments, sanitaris, aixetes, mobles de cuina i instal·lacions. No s'hi inclouran electrodomèstics ni tampoc placa de cocció, forn i extractor de fums.

2. El cost total subvencionable no podrà superar els costos mitjans de mercat de la Comunitat Valenciana. S'entendran per costos mitjans de mercat de la Comunitat Valenciana els que figuren en l'edició vigent de la base de dades de preus de la construcció de l'Institut Valencià de l'Edificació.

3. Les obres hauran d'iniciar-se després de la data que s'indique en la convocatòria corresponent.

4. Les obres hauran d'estar finalitzades abans de la data que s'indique en la convocatòria corresponent.

5. L'actuació haurà de comptar amb les llicències necessàries i requerides per les administracions corresponents.



Quarta. Compatibilitat i incompatibilitat de les ajudes

1. Aquestes ajudes són compatibles amb les ajudes a la rehabilitació dels elements comuns dels edificis en què es troba l'habitatge.



2. L'import de la subvenció a concedir no podrà ser d'una quantia tal que, juntament amb altres subvencions públiques que puguen rebre les parts beneficiàries d'aquestes ajudes, supere el cost previst de l'actuació. En el cas que es done aquesta circumstància, es reduirà l'import de la subvenció fins a assolir, com a màxim, el cost de l'actuació.



Cinquena. Requisits dels habitatges

Els habitatges que pretenguen acollir-se a les subvencions regulades en aquesta ordre hauran de complir els requisits següents:

1. L'edifici ha de ser anterior a l'any 1996. No caldrà complir aquesta condició en el cas d'actuacions d'adaptació de l'habitatge per a persones amb diversitat funcional.

2. Ser l'habitatge habitual i permanent del propietari, inquilí o usufructuari.



Sisena. Pressupost protegible

El pressupost protegible de l'actuació de rehabilitació no serà inferior a 2.000 euros ni superior a 12.000 euros, amb independència del pressupost real de les obres que pot ser major.



Setena. Tipus i quantia de les ajudes

Les subvencions, a càrrec dels fons de la Generalitat Valenciana, seran del 35 % del pressupost protegible, fins a un màxim de 4.200 euros.



Huitena. Condicions dels beneficiaris i perceptors de les ajudes

Podran ser beneficiàries, i per tant perceptores d'aquestes ajudes, qualsevol persona física propietària, usufructuària o arrendatària d'un habitatge situat a la Comunitat Valenciana.

No podran obtindre la condició de beneficiàries les persones físiques en les quals concórrega alguna de les circumstàncies que s'estableixen en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.



Novena. Obligacions i responsabilitats de les parts beneficiàries

Les parts beneficiàries queden obligades a:

a) Facilitar qualsevol document, informació o inspecció que la direcció general competent en matèria d'habitatge i rehabilitació considere necessari per al control del compliment dels fins previstos.



b) Sotmetre's a qualsevol actuació de control financer que corresponga a la Intervenció de la Generalitat, en relació amb les ajudes i subvencions concedides.

c) Comunicar l'obtenció d'altres subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració o ens públics o privats, nacionals o internacionals.

d) En el cas d'habitatges arrendats, el propietari no podrà incrementar la renda d'arrendament per les millores realitzades amb la subvenció atorgada.

e) Les parts beneficiàries destinaran l'import íntegre de l'ajuda al pagament del cost de les corresponents actuacions.



Deu. Presentació de sol·licituds

1. El procediment de tramitació serà telemàtic, per la qual cosa requerirà la presentació de sol·licituds, escrits i comunicacions davant del Registre electrònic i que estiguen firmats electrònicament per mitjà d'una firma electrònica avançada basada en un certificat reconegut, segons el que disposa el Decret 220/2014, de 12 de desembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament d'administració electrònica de la Comunitat Valenciana, i expedit per la Generalitat o per qualsevol altre prestador de serveis de certificació amb què la Generalitat haja firmat l'oportú conveni.

2. Una vegada omplit l'imprés de sol·licitud per la part beneficiària, i al seu torn sol·licitant de les ajudes, i recopilada la documentació necessària, la sol·licitud serà presentada telemàticament per tècnics col·laboradors, adherits a la convocatòria corresponent per a la tramitació de les ajudes de millora de l'habitabilitat dels habitatges.

L'alta com a tècnic col·laborador es realitzarà així mateix telemàticament d'acord amb el contingut de l'imprés normalitzat d'inscripció de tècnic col·laborador per a la tramitació de les ajudes.

Als efectes d'aquesta ordre, podran sol·licitar la inscripció, com a tècnics col·laboradors en la tramitació d'aquestes ajudes, aquells professionals habilitats en matèria d'edificació residencial, d'acord amb el que disposa la Llei 38/1999, de 5 de novembre, d'ordenació de l'edificació.



3. El sol·licitant haurà de facilitar al tècnic col·laborador en la tramitació de les ajudes, per a la seua presentació telemàtica i incorporació a l'expedient, la documentació següent que haurà d'aportar-se juntament amb la sol·licitud:

a) Sol·licitud de les ajudes degudament firmada per la part sol·licitant, segons l'imprés normalitzat, en què indicarà si és propietari, usufructuari o arrendatari.

b) Declaració responsable de la part sol·licitant sobre si ha rebut o sol·licitat altres ajudes en relació a l'actuació subvencionada, en què, si és el cas, indicarà l'import, segons l'imprés normalitzat.

c) Fotografies de l'estat de les parts de l'habitatge a reformar objecte d'ajuda abans de l'actuació.

d) Document que acredite la titularitat de l'habitatge, com ara nota simple del Registre de la Propietat, escriptura pública de compravenda, escriptura de partició d'herència o altres.

e) Autorització del propietari a l'inquilí o usufructuari de l'habitatge per a realitzar les obres, en el cas que no siga la persona propietària la sol·licitant de les ajudes.

f) Autorització de la persona sol·licitant perquè el tècnic col·laborador realitze la presentació telemàtica de la sol·licitud d'ajudes.

g) Pressupost detallat de les obres desglossat per unitats d'obra, amb mesuraments i aplicació de preus.

h) Pla esquemàtic de l'actuació a realitzar.

i) Imprés de domiciliació bancària degudament omplit, en el qual es designarà el compte bancari del sol·licitant on es realitzarà l'ingrés de les ajudes.

4. En la presentació telemàtica de la sol·licitud, que serà realitzada pel tècnic col·laborador, es gravaran les dades següents:

a) Identificació de la part sol·licitant: cognoms i nom i NIF, i indicació de si és propietària, inquilina o usufructuària de l'habitatge.

b) Identificació de l'habitatge: adreça, municipi, número de referència cadastral de l'habitatge.

c) Identificació de la persona ocupant de l'habitatge (en el cas que siga diferent de la sol·licitant): cognoms i nom, NIF, i indicació de si és propietària, inquilina o usufructuària de l'habitatge.

d) Identificació de la persona propietària de l'habitatge (en el cas que siga la inquilina o usufructuària): cognoms i nom i NIF.

e) Identificació de la persona amb diversitat funcional (en el cas que les obres consistisquen en adaptació de l'habitatge a persones amb diversitat funcional): cognoms i nom i NIF.

f) Identificació del tècnic redactor i col·laborador en la tramitació de les ajudes: cognoms i nom, NIF, col·legi professional i número de col·legiat.

g) Descripció de les obres redactada per un tècnic competent en què es justifique que les obres subvencionades compleixen la normativa vigent i compleixen, com a mínim, les condicions bàsiques i reglamentàries establides en el document reconegut DRB 11/15, Guia de condicions bàsiques de l'habitatge existent.

h) Pressupost resumit de les obres agrupant-lo per habitacions humides, segons l'imprés normalitzat: pressupost de cuina, pressupost de bany 1, pressupost de bany 2, pressupost de lavabo o pressupost d'adaptació d'habitatge a persones amb diversitat funcional.

5. En aquells supòsits en què els sol·licitants, en aplicació del que estableix l'article 28 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, de procediment administratiu comú de les administracions públiques, manifesten la seua oposició que l'Administració demane electrònicament la documentació necessària per a la tramitació de l'expedient, hauran d'aportar a més:



– NIF o CIF de la part sol·licitant.

– Certificat d'empadronament en l'habitatge objecte de les ajudes.

– Certificats de l'Agència Tributària, de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic i de la Tresoreria General de la Seguretat Social, d'estar al corrent en les seues obligacions.

– Certificat del grau de diversitat funcional.

6. La presentació de la sol·licitud portarà implícita l'acceptació de les bases, inclòs el que disposa la resolució per la qual es convoquen les subvencions.

7. Així mateix, es podrà requerir de la part sol·licitant, en qualsevol moment, qualssevol altres dades, documents i informes complementaris que resulten necessaris per a la resolució de l'expedient i per a la comprovació de l'actuació realitzada.

8. Es delega en els serveis territorials competents en matèria d'habitatge i rehabilitació, en el seu àmbit d'actuació, la gestió de les ajudes i incidències produïdes amb anterioritat a la resolució.



Onze. Criteris d'adjudicació

1. Per a determinar la prioritat de les sol·licituds per a concedir la subvenció, aquestes es valoraran d'acord amb els criteris que s'estableixen a continuació.

a) Antiguitat de l'habitatge:

Habitatges d'antiguitat igual o superior a 50 anys: 5 punts.

Habitatges d'antiguitat superior a 30 anys i inferior a 50: 3 punts.

Habitatges d'antiguitat igual o inferior a 30 anys: 1 punt.

b) En funció de la qualitat constructiva segons la categoria cadastral de l'habitatge:

En habitatges amb categoria constructiva cadastral 7, 8, o 9: 7 punts.

En habitatges amb categoria constructiva cadastral 6: 5 punts.

En habitatges amb categoria constructiva cadastral 5: 3 punts.

En habitatges amb categoria constructiva cadastral 4: 2 punts.

En habitatges amb categoria constructiva cadastral 1, 2, o 3: 1 punt.

c) En funció del grau de discapacitat de la persona ocupant de l'habitatge:

Grau de diversitat funcional igual o inferior al 33 %: 1 punt.

Grau de diversitat funcional superior al 33 i inferior al 65 %: 3 punts.

Grau de diversitat funcional igual o superior al 65 %: 7 punts.



Dotze. Tramitació, instrucció del procediment, resolució d'ajudes.



1. La persona titular de la direcció general competent en matèria d'habitatge i rehabilitació, per delegació de la persona titular de la conselleria competent en matèria d'habitatge i rehabilitació, que per mitjà d'aquesta ordre li confereix, resoldrà sobre la concessió de l'ajuda sol·licitada, a proposta d'un òrgan col·legiat.

Així mateix, podrà designar un suplent en cas d'impossibilitat d'assistència d'algun membre de l'òrgan col·legiat.

L'òrgan col·legiat estarà integrat per la persona titular de la Subdirecció General d'Habitatge i Regeneració Urbana, del Servei de Rehabilitació, del Servei de Coordinació d'Habitatge, del Servei de Planificació Econòmica i Regeneració Urbana, i dels serveis territorials competents en matèria d'habitatge i rehabilitació.

La tramitació dels expedients correspondrà als serveis territorials competents en matèria d'habitatge i rehabilitació, en el seu àmbit d'actuació.

2. En el termini d'un mes des de l'endemà de finalització del termini de presentació de sol·licituds, es publicarà en la web de la conselleria competent en matèria d'habitatge i al tauler d'anuncis dels serveis territorials competents en matèria d'habitatge i rehabilitació que a aquest efecte s'habiliten, el llistat complet de les sol·licituds en el qual s'indicaran aquelles que estan completes, les incompletes, s'assenyalarà la documentació que falta per aportar o esmenar, i les no admeses a tràmit, aquestes publicacions tindran el caràcter de notificació als efectes de computar el termini per a esmenar o completar la sol·licitud presentada.



En el cas que, per motius justificats, no es puga publicar aquest llistat en el termini assenyalat, es comunicarà en la web esmentada web la nova data de publicació.

3. Completada la documentació, les sol·licituds presentades que complisquen els requisits exigits s'ordenaran de major a menor puntuació, atenent els criteris de baremació inclosos en aquestes bases, i s'elaborarà el llistat de sol·licituds que resultaran adjudicatàries de les ajudes. En cas d'igualtat de puntuació, prevaldrà la sol·licitud amb el número més baix de registre telemàtic d'entrada.

4. El termini màxim per a resoldre i notificar la resolució de concessió d'ajudes, que posarà fi a la via administrativa, serà de sis mesos comptats des de l'endemà de la publicació de la resolució de la convocatòria. Transcorregut aquest termini sense que s'haja dictat i notificat resolució expressa, els interessats podran entendre desestimada la seua sol·licitud, sense perjudici del que estableix l'article 23 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

5. La resolució de la convocatòria d'ajudes es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, i en el portal de www.gva.es. Els sol·licitants que hagen facilitat un número de telèfon mòbil podran ser avisats de la publicació del llistat definitiu per mitjà de missatge de text SMS.

La publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana substituirà la notificació individual de la resolució, d'acord amb el que preveu la legislació del procediment administratiu comú.



Tretze. Qualificació definitiva i abonament de les ajudes

1. Per a l'abonament de la subvenció, la part beneficiària haurà de sol·licitar-ho per mitjà de l'imprés normalitzat, Sol·licitud de qualificació definitiva i abonament de les ajudes, una vegada acabades les obres i abans de la data que s'indique en la convocatòria corresponent, i hi adjuntarà la documentació que s'indica a continuació:

a) Llicències o autoritzacions municipals que siguen necessàries per a la realització de les obres de rehabilitació.

b) Factures acreditatives de la despesa o inversió realitzada, a nom del sol·licitant de les ajudes i acompanyant el document bancari que acredite que l'abonament de la factura s'ha efectuat a través d'una entitat financera i no per mitjà de pagament en metàl·lic.

c) Testimoni fotogràfic de l'actuació realitzada.

2. En el cas que el cost de l'actuació siga inferior al cost inicial previst inclòs en la sol·licitud d'ajudes, es recalcularà l'import de la subvenció, que podrà ser minorada si de l'aplicació dels criteris d'aquestes bases resulta un import d'ajuda inferior a l'inicialment previst. L'import de l'ajuda no s'incrementarà encara que el cost de l'actuació supere l'inicialment previst.



Catorze. Control i revocació de les subvencions

1. La Generalitat podrà comprovar, pels mitjans que estime més adequats, el compliment de les obligacions inherents a l'atorgament de les subvencions. L'incompliment d'aquestes obligacions, especialment la falta de presentació en termini de la documentació assenyalada en l'article anterior o la comprovació de la falsedat de les dades aportades a l'expedient, donarà lloc a la revocació de la subvenció concedida i a la devolució de les quanties atorgades, incrementades amb els interessos legals meritats des del moment de la percepció.



2. En tot cas, serà aplicable el que en matèria de control financer, reintegrament i infraccions i sancions administratives disposa la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, i la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

Mapa web