Ficha disposicion

Ficha disposicion





ACORD de 27 de març de 2015, del Consell, pel qual s'establixen directrius per a l'aplicació de clàusules de caràcter social en la contractació de l'Administració de la Generalitat i el seu sector públic, així com en matèria de subvencions de l'Administració de la Generalitat.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 7498 de 02.04.2015
Número identificador:  2015/2935
Referència Base de Dades:  002869/2015
 
  • Anàlisi jurídica

    Texto
    Texto Texto2
    Data d'entrada en vigor: 03.04.2015
    Data de fi de vigència: 16.05.2023
  • Anàlisi documental

    Texto
    Texto Texto2
    Origen de disposició: Conselleria d'Hisenda i Administració Pública;Conselleria Benestar Social
    Grup temàtic: Ajudes, Contractació administrativa, Legislació
    Matèries: Benestar social



ACORD de 27 de març de 2015, del Consell, pel qual s'establixen directrius per a l'aplicació de clàusules de caràcter social en la contractació de l'Administració de la Generalitat i el seu sector públic, així com en matèria de subvencions de l'Administració de la Generalitat. [2015/2935]

El Consell, en la reunió del dia 27 de març de 2015, va adoptar l'acord següent:



I



La preocupació pels aspectes socials de l'activitat empresarial ha augmentat progressivament des de l'última dècada, la qual cosa l'afavorix, entre altres factors, un clar suport des de les institucions públiques a les noves fórmules de gestió responsable en l'àmbit de l'empresa. En eixe sentit, resulta obligat esmentar el Llibre Verd de la Comissió de les Comunitats Europees. Fomentar un marc europeu per a la responsabilitat social de les empreses (COM (2001) 366 final), publicat l'any 2001, el qual ha actuat com a pedra angular de les polítiques en matèria de responsabilitat social empresarial (RSE), impulsades i fomentades des de la Unió Europea. Convé assenyalar, a més, que el document esmentat no sols té com a subjectes destinataris les empreses ubicades al territori de la Unió Europea, sinó que conté també indicacions sobre l'actuació dels poders públics per al foment adequat de la RSE. Com el mateix llibre verd exposa «l'actuació pública també exercix un paper fonamental a l'hora de crear una major sensació de responsabilitat social col·lectiva i d'establir un marc pel qual les empreses hagen d'integrar consideracions ambientals i socials en les seues activitats».



En consonància amb les indicacions del llibre verd mencionat, la Comissió ha renovat el seu ferm compromís amb la RSE durant la dècada passada. Prova d'això ha sigut l'aprovació de successives comunicacions, els anys 2002 i 2006, en les quals es marcaven les pautes que cal seguir per al foment de la RSE, incloent-hi aspectes conceptuals i de pràctica política en esta matèria.

La Comunicació de la Comissió al Parlament Europeu, al Consell, al Comité Econòmic i Social Europeu i al Comité de les Regions (COM (2011) 681 final). Estratègia renovada de la UE per a 2011-2014 sobre la responsabilitat social de les empreses, establix les directrius vigents en matèria de RSE a seguir des de les institucions de la UE i els seus estats membres, incloses les seues autoritats regionals, en consonància amb la nova Estratègia Europa 2020, per a un creixement intel·ligent, sostenible i integrador. En particular, el seu programa d'acció per al període 2011-2014 inclou la invitació «(...) als estats membres i als poders públics a tots els nivells per a aprofitar plenament totes les possibilitats que oferix l'actual marc jurídic sobre contractació pública».

De manera paral·lela, s'ha de mencionar també la Comunicació Interpretativa de la Comissió sobre la legislació comunitària de contractes públics i les possibilitats d'integrar aspectes socials en estos contractes (COM (2001) 566 final), que ja establia recomanacions i criteris per a la incorporació de clàusules o aspectes socials en les diferents fases del procediment de contractació pública, així com la Directiva 2004/18/CE, del Parlament Europeu i del Consell, de 31 de març de 2004, sobre coordinació dels procediments d'adjudicació dels contractes públics d'obres, de subministrament i de servicis, i en l'actual Directiva 2014/24/UE, del Parlament Europeu i del Consell, de 26 de febrer de 2014, sobre contractació pública i per la qual es deroga la Directiva 2004/18/CE.

Finalment, el Llibre Verd de la Comissió Europea sobre la modernització de la política de contractació pública de la UE. Cap a un mercat europeu de la contractació pública més eficient (COM (2011) 15 final), establix una sèrie de criteris perquè la contractació pública exercisca un paper clau en l'Estratègia Europa 2020, per a un creixement sostenible, intel·ligent i integrador. Entre els criteris que s'hi identifiquen, s'incidix, de manera especial, en la consideració de qüestions relatives a la protecció del medi ambient, la inclusió social o la promoció de la innovació, en les diferents fases del procediment de contractació.

II



D'acord amb això anterior, la preocupació pels aspectes socials de l'activitat empresarial també ha tingut reflex en les polítiques desenrotllades per l'Estat espanyol. Així, junt amb algunes iniciatives estratègiques, com ara la creació del Consell Estatal de Responsabilitat Social de les Empreses l'any 2008, hi ha un bloc legislatiu que servix de punt de partida per a la implementació de sistemes de gestió socialment responsables en les empreses. Sense perjuí de la normativa en matèria mediambiental, de prevenció de riscos laborals, o de protecció dels drets humans, es poden esmentar el Reial Decret Legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei General de Drets de les Persones amb Discapacitat i de la seua Inclusió Social; la Llei 5/2011, de 29 de març, d'Economia Social; la Llei 44/2007, de 13 de desembre, per a la Regulació del Règim de les Empreses d'Inserció; la Llei Orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la Igualtat Efectiva de Dones i Hòmens, o la Llei 26/2011, d'1 d'agost, d'Adaptació Normativa a la Convenció Internacional sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat.

Cal destacar, així mateix, per la seua recent aprovació, l'Estratègia Espanyola de Responsabilitat Social de les Empreses 2014-2020, aprovada pel Govern, que, en el contingut de les seues línies d'actuació, en concret la referida a les relacions amb els proveïdors, indica que «s'han de tindre en compte les possibilitats d'incorporació de clàusules socials en la contractació pública».

Una de les mesures que es proposen és la de «fomentar la incorporació de criteris socials, ambientals, de drets humans i ètics en les licitacions i adquisicions públiques vinculats a l'objecte del contracte».





III



Per la seua banda, l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana establix, en l'apartat 3 de l'article 10, els principis d'actuació de la Generalitat en diversos àmbits de la política social i dels drets socials. Es disposa, en este sentit, que la Generalitat centrarà la seua actuació, entre altres aspectes, en la no-discriminació i els drets de les persones amb discapacitat i les seues famílies a la igualtat d'oportunitats, a la integració i a l'accessibilitat universal en qualsevol àmbit de la vida pública, social, educativa o econòmica; en l'assistència social a les persones que patisquen marginació, pobresa o exclusió i discriminació social, i en la igualtat de drets d'hòmens i dones en tots els àmbits, en particular en matèria d'ocupació i treball.

Al seu torn, els articles 11 i 13 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana actuen com a complement de les prescripcions anteriors. El primer perquè disposa que la Carta de Drets Socials vetlarà per la plena participació de dones i hòmens en la vida laboral, social, familiar i política sense discriminacions de cap tipus, garantint que ho facen en condicions d'igualtat i compatibilitzant la vida familiar i laboral. En el cas de l'article 13 de l'Estatut, perquè establix, entre altres, l'obligació per a la Generalitat de procurar a les persones afectades de discapacitat la seua integració per mitjà d'una política d'igualtat d'oportunitats per mitjà de mesures d'acció positiva. I això d'acord amb allò que sobre el tema establisca la Carta de Drets Socials.





IV



La Llei 4/2012, de 15 d'octubre, de la Generalitat, per la qual s'aprova la Carta de Drets Socials de la Comunitat Valenciana, establix el principi de transversalitat en l'actuació de la Generalitat respecte dels drets socials reconeguts en la llei esmentada.

En el mateix sentit, però de manera específica per a garantir la igualtat entre dones i hòmens, l'article 20, apartat 2, de la dita Llei 4/2012, de 15 d'octubre, garantix la transversalitat del principi d'igualtat entre dones i hòmens en totes les seues polítiques.

Així mateix, establix una sèrie de principis com els de no-discriminació, autonomia, participació, integració, igualtat d'oportunitats i responsabilitat pública a què s'han d'adequar les administracions públiques de la Generalitat en les seues actuacions en matèria de discapacitat i d'integració de les persones immigrants que estan en el territori de la Comunitat Valenciana.

V



En matèria específica de contractes del sector públic, el text refós de la Llei de Contractes del Sector Públic, aprovat mitjançant el Reial Decret Legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, es fa ressò de la possibilitat d'integració dels aspectes socials en la contractació pública, admesa per la Directiva 2004/18/CE, del Parlament Europeu i del Consell, de 31 de març, i l'actual directiva 2014/24/UE, del Parlament Europeu i del Consell, de 26 de febrer de 2014.



En virtut d'això, el text refós citat regula la incorporació de clàusules socials, principalment a través de les disposicions addicionals quarta i quinta, les previsions de les quals han de completar-se amb aquelles altres que regulen determinats aspectes de caràcter social en la contractació pública, com ara les que es contenen en l'article 118, respecte de les condicions especials d'execució, o en l'article 150, en matèria de criteris de valoració de les ofertes.





VI



La Llei 11/2003, de 10 d'abril, de la Generalitat, sobre l'Estatut de les Persones amb Discapacitat, i el Decret 279/2004, de 17 de desembre, del Consell, dictat per desplegar-la, establixen mesures en l'atorgament d'ajudes i subvencions i en la contractació pública a favor de les persones amb discapacitat.





VII



Per la seua banda, la Llei 9/2003, de 2 d'abril, de la Generalitat, per a la Igualtat entre Dones i Hòmens, preveu mesures de foment de la igualtat entre dones i hòmens en l'àmbit de la contractació pública.





VIII



En matèria de comerç just, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, la Resolució 513/VIII, de 24 de novembre de 2014, sobre comerç just, aprovada per la Comissió d'Indústria i Comerç, Turisme i Noves Tecnologies, de les Corts, insta el Consell a adoptar mesures a favor del comerç just.

En virtut de tot el que s'ha exposat, a proposta de la consellera de Benestar Social i del conseller d'Hisenda i Administració Pública, el Consell





ACORDA



Primer. Objecte

L'objecte d'este acord és establir unes directrius de política general per a l'aplicació de clàusules de caràcter social en la contractació de l'Administració de la Generalitat i el seu sector públic, així com en matèria de subvencions de l'Administració de la Generalitat, respectant la competència dels òrgans de contractació de la Generalitat, així com la dels òrgans gestors de subvencions.

Als efectes d'este acord, s'entén per clàusules socials aquelles que establixen la inclusió d'aspectes de política social en els procediments de contractació pública i en l'atorgament d'ajudes i subvencions.





Segon. Àmbit d'aplicació

Este acord serà aplicable a l'Administració de la Generalitat, els seus organismes públics, societats mercantils, fundacions de sector públic i consorcis adscrits, sempre que els seus actes estiguen subjectes directament o indirectament al poder de decisió d'esta administració.



El present acord podrà aplicar-se als sistemes de contractació centralitzada quan així s'establisca per l'òrgan de contractació en els plecs de clàusules administratives particulars de cada procediment.





Tercer. Incorporació de clàusules socials

Els òrgans de contractació podran introduir, respectant la normativa bàsica en matèria de contractació del sector públic i tenint en compte el tipus de contracte o la fase del procediment de què es tracte, clàusules socials en els plecs de clàusules administratives particulars i de prescripcions tècniques particulars.



Quart. Clàusules socials en les fases del procediment de contractació pública

En la descripció de l'objecte del contracte i de les especificacions tècniques s'haurà d'incloure de manera expressa la dimensió social de les obres, els servicis o els subministraments que necessiten contractar, sempre que la seua naturalesa ho permeta i no se'n perjudique amb això l'execució. La dimensió social de les obres, els servicis o els subministraments estarà referida a la satisfacció de necessitats pròpies de les categories de població especialment desfavorides a què pertanguen les persones usuàries o beneficiàries de les prestacions a contractar.



Quint. Reserva de contractes

1. De conformitat amb el que disposa la normativa en matèria de contractes del sector públic i segons el que disposa el número 3 d'este apartat, els òrgans de contractació reservaran la participació en els procediments d'adjudicació de contractes a centres especials d'ocupació, o la seua execució en el marc de programes d'ocupació protegit quan, almenys el 70 % dels treballadors i les treballadores afectats i afectades siguen persones amb discapacitat que, a causa de l'índole o a la gravetat de les seues deficiències, no puguen exercir una activitat professional en condicions normals d'ocupació ordinària.

2. En l'anunci de licitació, s'haurà de fer referència a este acord. Junt amb les anteriors previsions, hauran d'observar-se els requisits següents:

a) En tot cas, les empreses a què podran aplicar-se els contractes reservats hauran de complir els requisits establits en les disposicions específiques reguladores del règim jurídic que els resulte aplicable i l'acreditació dels quals s'exigirà en els plecs corresponents, i la seua activitat o objecte social hauran d'estar relacionats directament amb l'objecte del contracte.

b) La qualificació com a reservat haurà de constar en l'expedient administratiu i mencionar-se, si és el cas, en l'objecte i el títol del contracte.

c) La reserva a centres especials d'ocupació o programes d'ocupació protegida, quan, almenys, el 70 % de les persones treballadores siguen persones amb discapacitat, podrà aplicar-se a aquells que s'adjudiquen com a contracte menor o per procediment negociat pel que fa a la quantia.

d) Els objectes contractuals susceptibles de reserva són les obres de conservació i els servicis de manteniment i conservació de béns immobles, els servicis de missatgeria, correspondència i distribució, arts gràfiques, neteja i bugaderia, restauració, arreplega i transport de residus, hostaleria, servicis socials, logística, hostalatge i turisme rural, així com els servicis i els subministraments auxiliars per al funcionament de l'administració.

3. Els contractes reservats representaran en còmput anual, almenys, el 3 % del nombre de contractes adjudicats en l'exercici pressupostari immediatament anterior, en cada una de les conselleries en què s'estructura el Consell, així com en cada una de les entitats del sector públic dependents de la Generalitat, i s'haurà d'informar motivadament en el cas que no s'arribe a la indicada xifra.



Sext. Solvència tècnica

1. En aquells contractes que tinguen per objecte prestacions vinculades directament a la satisfacció de necessitats pròpies de categories de població especialment desfavorides i d'acord amb el que establix la normativa aplicable en matèria de contractes del sector públic, els òrgans de contractació podran incorporar clàusules socials en la determinació de la solvència tècnica de les persones licitadores, i utilitzarà per a això els mitjans d'acreditació que s'establixen en els articles 76 a 79 del text refós de la Llei de Contractes del Sector Públic, i sempre que a l'empresari o l'empresària no se li exigisca classificació d'acord amb el que disposen els articles 65 a 67 del text refós de la Llei de Contractes del Sector Públic.

2. De conformitat amb allò que disposa l'article 63 del text refós de la Llei de Contractes del Sector Públic sobre la integració de la solvència amb mitjans externs, la solvència tècnica de caràcter social podrà acreditar-se amb els mateixos mitjans que s'establixen en els articles 76 a 79 del text legal esmentat, justificant documentalment que hi ha un negoci jurídic vigent amb altres entitats que disposen de la solvència tècnica adequada, que demostra que per a l'execució del contracte es disposa dels mitjans efectivament requerits, independentment de la naturalesa jurídica dels vincles que hi haja entre l'empresari o l'empresària i les altres entitats.



Sèptim. Criteris d'adjudicació de caràcter social

Per a la utilització de criteris d'adjudicació de caràcter social, hauran d'observar-se les previsions següents:

1. En aquells contractes que tinguen per objecte prestacions vinculades directament a la satisfacció de necessitats pròpies de les categories de població especialment desfavorides, s'hauran d'establir criteris d'adjudicació de caràcter social, d'acord amb el que determine l'òrgan de contractació.

2. Per a la valoració de les propostes serà imprescindible que l'objecte i el títol del contracte facen referència expressa als criteris socials que en caracteritzen el contingut i la naturalesa.

3. Haurà d'establir-se com a criteri de desempat, quan més d'una proposició resulte ser la més avantatjosa d'acord amb els criteris d'adjudicació, la preferència en l'adjudicació del contracte en els termes establits en els apartats 2 a 5 de la disposició addicional quarta del text refós de la Llei de Contractes del Sector Públic.

4. En cas d'empat en la puntuació obtinguda per dos o més empreses a què els haguera correspost la màxima puntuació, s'establirà la preferència en l'adjudicació a aquelles proposicions de les persones licitadores que, amb la solvència tècnica de l'empresa, presenten un pla d'igualtat prèviament aprovat per qualsevol administració pública o òrgan competent, sempre que estes igualen en els seus termes les més avantatjoses des del punt de vista dels criteris objectius que servixen de base per a l'adjudicació.



Octau. Condicions especials d'execució

1. Els òrgans de contractació establiran en els plecs de clàusules administratives particulars condicions especials de caràcter social en relació amb l'execució del contracte, quan siguen adequades a la naturalesa de la prestació contractada. En tot cas, el plec de clàusules administratives particulars qualificarà estes condicions especials amb el caràcter d'obligació contractual essencial a l'efecte de resolució del contracte, excepte en els contractes realitzats per l'Administració de la Generalitat que tinguen caràcter privat, de conformitat amb el text refós de la Llei de Contractes del Sector Públic.

2. Per a l'establiment de condicions especials d'execució, hauran d'observar-se les previsions següents:

a) Les condicions especials d'execució de caràcter social no seran, directament o indirectament, discriminatòries, i hauran de figurar en l'anunci de licitació i en el plec corresponent.

b) Les obligacions i els percentatges establits hauran d'adaptar-se a l'objecte, sector d'activitat, finalitat, naturalesa i contingut de cada contracte.

c) Sempre que resulten compatibles amb l'objecte del contracte i el seu règim jurídic, podran establir-se com a condicions especials d'execució, sense perjuí de qualsevol altra d'igual o semblant naturalesa, les següents:

1r. Creació de llocs de treball per a persones amb dificultats d'accés al mercat laboral.

L'empresa adjudicatària haurà d'ocupar en la plantilla que execute el contracte, almenys, un 10 % de persones compreses en els col·lectius amb dificultats d'accés al mercat laboral, com ara persones amb un grau de discapacitat igual o superior al 33 %; jóvens desocupats entre 16 i 30 anys; immigrants; dones; minories ètniques; dones víctimes de violència de gènere; persones desocupades majors de 45 anys; jóvens amb menys de 25 anys i més de 18 que hagen estat subjectes a la Comunitat Valenciana, en els dos anys anteriors a la presentació de l'oferta, al sistema de protecció i al sistema judicial de reforma; persones en situació o risc d'exclusió social, així com les regulades en la normativa vigent en matèria d'inserció sociolaboral.

Si hi haguera el deure de subrogar el personal o altres circumstàncies que, en el moment d'iniciar-se l'execució del contracte, impediren complir el percentatge assenyalat, l'empresa haurà de contractar este perfil de persones en totes les noves contractacions, baixes i substitucions que necessite o que es produïsquen fins a aconseguir l'indicat percentatge.

Complementàriament o subsidiàriament, l'empresa adjudicatària podrà acreditar-ne el compliment per mitjà del compromís de subcontractació amb una empresa d'inserció per idèntic percentatge respecte al pressupost d'adjudicació del contracte.

2n. Igualtat entre dones i hòmens.

L'adjudicatari haurà d'establir mesures que afavorisquen la conciliació de la vida personal, familiar i laboral de les persones adscrites a l'execució del contracte de conformitat amb el que establix la normativa vigent en matèria d'igualtat entre hòmens i dones.

En aquells sectors d'activitat amb subrepresentació de dones, l'empresa adjudicatària haurà de contractar per a l'execució del contracte un percentatge superior en cinc punts al percentatge mitjà arreplegat per gènere i branca d'activitat en l'enquesta de població activa de l'Institut Nacional d'Estadística per al sector corresponent a la Comunitat Valenciana. El mateix plec haurà d'especificar per a la data indicada el percentatge mitjà de dones en el dit sector d'activitat d'acord amb l'estadística de l'enquesta de població activa.

3r. Comerç just.

L'adjudicatari es comprometrà a utilitzar en l'execució del contracte productes de comerç just. L'obligació l'haurà de singularitzar l'òrgan de contractació, bé sobre determinats productes, bé sobre un import determinat o un percentatge de productes de comerç just sobre el total del pressupost de licitació.

La utilització de productes de comerç just haurà d'acreditar-se a través de la marca WFTO (World Fair Trade Organization) que avala entitats; per mitjà de la garantia del segell FLO (Flair Labelling Organization/Organització del Segell de Comerç Just), que certifica productes, o a través de qualsevol certificació equivalent.

L'òrgan de contractació podrà considerar que les característiques del contracte no resulten adequades per a incorporar alguna o algunes de les condicions especials d'execució de caràcter social, o que són procedents percentatges inferiors als assenyalats.

d) L'incompliment de les condicions especials d'execució de caràcter social es regirà pel que disposa la normativa estatal bàsica en matèria de contractes del sector públic, en relació amb l'incompliment de les obligacions contractuals de caràcter essencial.

3. Els contractes en què hauran d'incloure's condicions especials d'execució de caràcter social representaran en còmput anual, almenys, el 3 % del nombre de contractes adjudicats en l'exercici pressupos-tari immediatament anterior, en cada una de les conselleries en què s'estructura el Consell, així com en cada una de les entitats del sector públic dependents de la Generalitat, i s'haurà d'informar motivadament en el cas que no s'arribe a la dita xifra.



Nové. Disposicions relatives a la incorporació de criteris socials en les convocatòries de subvencions i ajudes

1. Quan l'objecte de la subvenció puga ser rellevant en relació amb aspectes de caràcter social com ara la igualtat entre dones i hòmens, la integració social i laboral de persones amb discapacitat i d'altres col·lectius de població especialment desfavorida, i sempre que estiga previst en les corresponents bases reguladores, es podran tindre en consideració en les convocatòries de subvencions i ajudes a concedir pels òrgans competents de l'Administració de la Generalitat, algun o alguns dels criteris objectius d'atorgament següents:



a) Principi d'igualtat d'oportunitats entre dones i hòmens, perspectiva de gènere i desenrotllament d'actuacions dirigides a la igualtat efectiva de dones i hòmens, la qual cosa podrà acreditar-se per un o més dels mitjans següents:

1r. L'experiència de l'entitat i de l'equip humà en matèria específica d'igualtat de dones i hòmens, assenyalant-hi actuacions i treballs fets en els tres últims anys, així com titulació, formació i experiència específica en matèria de gènere.

2n. Que en l'escriptura fundacional o en els estatuts de l'entitat figure com a objectiu treballar a favor de la igualtat d'hòmens i dones.

3r. Disposar d'un certificat o distintiu empresarial en matèria d'igualtat, o com a entitat col·laboradora en igualtat d'oportunitats entre dones i hòmens, o qualsevol altre anàleg de caràcter oficial.

Tot això, sense perjuí de l'obligació imposada a les empreses per la Llei 9/2003, de 2 d'abril, de la Generalitat, per a la Igualtat entre Dones i Hòmens, per a obtindre les corresponents ajudes, de disposar dels plans d'igualtat visats pel centre directiu de l'Administració de la Generalitat amb competències en matèria de dona; i s'haurà de presentar anualment davant del dit organisme un informe d'avaluació de resultats.



b) Creació de llocs de treball per a persones amb un grau de discapacitat igual o superior al 33 %, a través de l'execució de les activitats objecte de la subvenció.

c) Si es procedix a la subcontractació, que es faça amb entitats socials o sense ànim de lucre.

d) Que concórreguen a la convocatòria empreses d'inserció sociolaboral, qualificades com a tals d'acord amb la normativa estatal i autonòmica corresponents.

2. Els òrgans responsables de l'elaboració de les corresponents ordes de convocatòria d'ajudes econòmiques i subvencions destinades a empreses establiran en les bases de les convocatòries mencionades la preferència en l'adjudicació, en cas d'empat, de les millors proposicions en la puntuació final obtinguda per les persones sol·licitants, d'aquelles empreses que acrediten, amb anterioritat a la publicació de la norma per la qual es regulen les ajudes o subvencions, ocupar un percentatge més gran de persones treballadores amb discapacitat en relació amb les respectives plantilles, o bé que es comprometen a contractar un percentatge major de persones treballadores amb discapacitat durant l'àmbit temporal de l'ajuda o subvenció. Esta preferència s'aplicarà en els termes establits en l'article 6.1 del Decret 279/2004, de 17 de desembre, del Consell, pel qual es regulen mesures en els procediments de contractació administrativa i de concessió de subvencions per al foment de l'ocupació de les persones amb discapacitat.



Així mateix, haurà de tindre's en compte el que establix l'article 6.2 del Decret 279/2004, de 17 de desembre, del Consell, quant a la impossibilitat d'incorporació de treballadors amb discapacitat i l'acreditació per mitjà de mesures alternatives.

Subsidiàriament, es podrà establir la preferència en l'adjudicació, en cas d'empat, d'aquelles empreses que acrediten, amb anterioritat a la publicació de la norma per la qual es regulen les ajudes o subvencions, ocupar un percentatge més gran de persones que estan entre els col·lectius de població especialment desfavorida, així com de persones amb dificultats d'accés al mercat laboral, com ara els especificats en el punt 2.c.1r de l'apartat octau d'este acord, o bé que es comprometen a contractar un percentatge major de persones pertanyents als indicats col·lectius durant l'àmbit temporal de l'ajuda o subvenció.

L'acreditació d'estos requisits es farà per mitjà de declaració responsable de la persona sol·licitant, sense perjuí de les facultats de la Generalitat de comprovar la validesa de l'esmentada declaració en qualsevol moment, i l'efectivitat de l'ajuda quedarà condicionada al compliment del que preveu la declaració responsable.



Deu. Disposicions comunes a la incorporació de criteris socials en la contractació pública i en l'atorgament d'ajudes i subvencions de l'Administració de la Generalitat

1. Per a cada exercici pressupostari, les conselleries i la resta d'organismes especificats en l'apartat segon d'este acord remetran a la conselleria competent en matèria de servicis socials, abans del dia 31 de gener de l'any següent, un informe relatiu a l'aplicació dels criteris socials en les diferents fases dels procediments de contractació, en els termes que preveu este acord.

2. El que establix el número 1 anterior serà igualment exigible en l'atorgament d'ajudes i subvencions.

3. La conselleria competent en matèria de servicis socials presentarà anualment al Consell un resum sobre l'aplicació d'este acord, de conformitat amb els informes remesos per cada conselleria en els termes establits en els números 1 i 2 d'este apartat.

4. Durant el primer any d'aplicació de les clàusules anteriors, el còmput dels contractes indicat en els apartats quint, número 3, i octau, número 3, es considerarà des de l'efectivitat d'este acord aprovatori.



Onze. No incidència pressupostària

De conformitat amb allò que disposa l'article 26.3 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions, es fa constar que este acord no representa cap incidència pressupostària.



Dotze. Publicació

Este acord es publicarà en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



València, 27 de març de 2015



EL conseller secretari,

JOSÉ CÍSCAR BOLUFER

Mapa web