Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDRE 2/2017, de 29 de març, de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic, per la qual es desplega el Decret 25/2017, de 24 de febrer, pel qual es regulen els fons de caixa fixa.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 8017 de 07.04.2017
Número identificador:  2017/2925
Referència Base de Dades:  003040/2017
 



ORDRE 2/2017, de 29 de març, de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic, per la qual es desplega el Decret 25/2017, de 24 de febrer, pel qual es regulen els fons de caixa fixa. [2017/2925]

Amb la publicació del Decret 25/2017, de 24 de febrer, s'adequa la regulació de la gestió de fons públics pel procediment de caixa fixa a la nova Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.

Considerant-se així mateix necessari actualitzar el concret desenvolupament de determinats aspectes del funcionament dels dits fons a les novetats introduïdes pel mencionat decret, de conformitat amb el que estableixen els articles 63 i 101.2 de l'esmentada llei i els principis inspiradors de bon govern de transparència, responsabilitat i rendició de comptes, en virtut de l'autorització continguda en la disposició final primera del mencionat decret, i fent constar que aquesta ordre està inclosa com una de les iniciatives reglamentàries a tramitar per la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic en el marc del Pla Normatiu de l'Administració de la Generalitat 2017, aprovat per l'Acord del Consell de 17 de febrer de 2017,



ORDENE



Article 1. Àmbit d'aplicació

Aquesta ordre serà aplicable a les bestretes de fons de caixa fixa que es realitzen en l'àmbit de l'Administració de la Generalitat i els seus organismes autònoms.



Article 2. Determinació de les bestretes de caixa fixa

1. Les sotssecretaries o unitats equivalents proposaran la distribució de fons per caixes pagadores de conformitat amb allò que disposa l'article 2.2 del Decret 25/2014, de 24 de febrer, del Consell, pel qual es regulen els fons de caixa fixa.

Aquestes propostes es presentaran, per a la seua aprovació, a la secretaria autonòmica competent en matèria de tresoreria amb una antelació de, com a mínim, vint dies respecte de l'inici de l'exercici econòmic a què corresponga les propostes realitzades.

2. La quantia d'aquestes propostes, una vegada autoritzades per resolució de la secretaria autonòmica competent en matèria de Tresoreria, determinarà l'import de la dotació anual que cada caixa pagadora té previst gestionar per aquest sistema.

3. La dotació anual de fons de les caixes pagadores podrà minorar-se d'ofici per la secretaria autonòmica competent en matèria de tresoreria prèvia comunicació a les sotssecretàries o unitats equivalents, o, si és el cas, a instància d'aquestes, quan es constate que la quantia és excessiva en relació amb el volum de despesa realment executat.

Així mateix, les sotssecretaries o unitats equivalents podran proposar el seu increment a la referida secretària autonòmica, en el cas que la seua dotació inicial resulte insuficient en relació amb la despesa prevista. La secretaria autonòmica competent en matèria de tresoreria resoldrà respectant en tot cas el límit del 7 % del total dels crèdits inicials del capítol destinat a despeses corrents en béns i serveis.





Article 3. Autorització de la disposició dels fons de caixa fixa

1. Determinada la quantia anual dels fons de caixa fixa, segons s'estableix en l'article precedent, les Intervencions Delegades en els distints centres gestors comptabilitzaran, a proposta de les sotssecretaries o unitats equivalents, les retencions de crèdit corresponents, una vegada comprovat que es respecta el límit del 7 % del total dels crèdits inicials del capítol destinat a despeses corrents en béns i serveis.



2. La Tresoreria de la Generalitat, una vegada realitzades i comunicades les retencions per les sotssecretaries o unitats equivalents, procedirà a autoritzar la disposició de fons a cada caixa pagadora.

3. El lliurament de fons es realitzarà d'ofici per la Tresoreria de la Generalitat, d'acord amb el Pla de disposició de fons, en funció de les seues disponibilitats líquides i tenint en compte les necessitats de les caixes pagadores, la Tresoreria de la Generalitat podrà modificar aquest Pla de disposició quan es justifique la necessitat.

4. La secretaria autonòmica competent en matèria de tresoreria, a proposta de les sotssecretaries o unitats equivalents i/o de la Intervenció General de la Generalitat, podrà suspendre els lliuraments quan s'aprecien irregularitats en la seua aplicació, o incompliment de les normes contingudes en el referit Decret 25/2017 o en la seua normativa de desenvolupament. Tot això sense perjuí de les actuacions a què hi haguera lloc per exigència de responsabilitats.



Article 4. Rendició de comptes

1. Els comptes justificatius es formaran almenys mensualment, sempre que hi haja pagaments en aqueix període, i es rendiran pels caixers; seran aprovats per les sotssecretaries o unitats equivalents a què les caixes estiguen adscrites.

2. Els comptes justificatius estaran constituïts per:

a) Les factures i documents originals, degudament assenyalats, que justifiquen l'aplicació definitiva dels fons i el compliment dels requisits exigits.

b) El document normalitzat que figura com a annex 1 d'aquesta ordre.



Article 5. Responsables de la gestió de les caixes pagadores

1. La designació del personal responsable, un caixer i un habilitat per cada caixa pagadora, de conformitat amb el que estableix l'article 3 del Decret 25/2017, requerirà d'un nomenament exprés per a l'exercici de les seues funcions.

Així mateix, s'haurà de nomenar de manera expressa, i per cada caixa pagadora, personal suplent per al ple exercici de les funcions i responsabilitats que comporta la gestió de fons per aquest sistema, en els supòsits de vacant, absència o malaltia del caixer i habilitat titulars de la respectiva caixa.

2. Tota caixa pagadora que es constituïsca en l'Administració de la Generalitat o els seus organismes autònoms haurà de quedar expressament adscrita en la seua resolució de creació, a la sotssecretaria o unitat equivalent que es determine a aquest efecte.



Article 6. Funcions de les caixes pagadores

Les caixes pagadores, sota la supervisió i direcció de les sotssecretaries o unitats equivalents, exerciran les funcions següents:

a) Efectuar els pagaments que s'ordenen d'acord amb allò que s'ha preceptuat en aquesta ordre.

b) Registrar les operacions com a conseqüència de la utilització dels fons en la forma que es determine a aquest efecte.

c) Verificar que els comprovants facilitats per a la justificació de les despeses i els pagaments consegüents siguen documents autèntics i originals i que en ells figure l'ordenació del pagament per l'òrgan competent per reconèixer l'obligació que corresponga.

d) Identificar la personalitat i legitimació dels perceptors per mitjà de la documentació procedent en cada cas.

e) Custodiar els fons que se'ls hagueren confiat.

f) Procedir a les justificacions, realitzar les actes d'arqueig i practicar les conciliacions bancàries que siguen procedents.

g) Facilitar la situació de la caixa i els fons en les dates que es determinen.

h) Rendir els comptes justificatius que corresponguen.

i) Conservar i custodiar els talonaris i matrius dels xecs o, si és el cas, les relacions que hagueren servit de base a la seua expedició per mitjans informàtics. En el supòsit de xecs anul·lats hauran de procedir a la seua inutilització i conservació ulterior als efectes de control.

j) Aquelles altres que, si és el cas, se'ls encomane en les normes dictades a aquest efecte, així com les particulars que es continguen en la resolució de creació de caixes pagadores.



Article 7. Funcions de les sotssecretaries o unitats equivalents a què les caixes pagadores estiguen adscrites

Les sotssecretaries o unitats equivalents a què les caixes pagadores estiguen adscrites tindran encomanades les funcions següents:

a) Coordinació i supervisió de les caixes pagadores.

b) Canalitzar les relacions de les caixes pagadores amb la secretaria autonòmica competent en matèria de tresoreria, la Intervenció General de la Generalitat i la Intervenció Delegada corresponent.

c) Portar i mantindre un cens de les caixes pagadores i del personal caixer i habilitat adscrit a aquestes, amb indicació expressa de les dates de presa de possessió i cessament de les dites funcions, sense perjuí del cens general que correspon a la Tresoreria de la Generalitat.

d) Recepció i examen de la informació sobre la situació de la caixa i fons.

e) Aprovar els comptes justificatius a què es refereix l'article 4 d'aquesta ordre i vetllar pel compliment dels terminis establerts per a la seua rendició.

f) Remetre, a la Intervenció Delegada, la documentació a què fa referència la present norma.

g) Aquelles altres que se'ls encomanen en les posteriors normes o instruccions dictades a aquest efecte.



Article 8. Limitacions

1. En cap cas podrà disposar-se la realització de pagaments de naturalesa diferent dels regulats en l'article 1 del Decret 25/2017, o sense la preceptiva existència de crèdit pressupostari suficient que permeta la seua atenció.

2. S'hauran de gestionar preceptivament a través del sistema general de gestió econòmica financera de l'Administració de la Generalitat o de cada organisme autònom si és el cas:

a) Aquells pagaments a favor de tercers contra els que s'haja iniciat un procediment d'execució de qualsevol naturalesa mentre aquest no haja acabat o no estiga suspés.

b) Aquells pagaments respecte dels quals el creditor haja cedit el dret de cobrament.



Article 9. Estats trimestrals i actes d'arqueig

1. Els responsables de cada caixa pagadora, trimestralment, elaboraran una acta d'arqueig ordinària i una acta de conciliació efectuada l'últim dia del trimestre, segons models que s'adjunten com annexos 2 i 3 de la present ordre.

2. Així mateix s'elaboraran actes d'arqueig i actes de conciliació extraordinàries en els supòsits de la supressió de caixes pagadores o canvis en el personal titular responsable de la seua gestió.

3. Les referides actes d'arqueig i de conciliació s'aprovaran per les sotssecretaries o unitat equivalent i es remetran a la intervenció delegada corresponent. La remissió d'aquells ordinaris s'efectuarà en els mesos de gener, abril, juliol i octubre.

4. Els comptes extrapressupostaris de gestió de fons pel sistema de caixa fixa han de saldar-se al tancament de cada exercici pressupostari.





Article 10. Control

1. Les intervencions delegades podran realitzar, en qualsevol moment, les comprovacions que estimen oportunes, i podran sol·licitar, si és el cas, la realització d'actes d'arqueig extraordinàries.

2. Tota incidència que s'observe en una caixa pagadora, que pogués afectar el compliment del contingut d'aquesta ordre, haurà de ser comunicada per la intervenció delegada corresponent tant a la Intervenció General de la Generalitat com a la sotssecretaria o unitat equivalent a què la dita caixa es trobe adscrita.



DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Normativa que es deroga

Queda derogada l'Ordre de 17 d'abril de 1998, de la conselleria d'Economia, Hisenda i Administració Pública, per la qual es desenvolupa el Decret 24/1998, de regulació de fons de caixa fixa.



DISPOSICIONS ADDICIONALS



Primera. Autorització per a execució

S'autoritza la secretaria autonòmica competent en matèria de tresoreria per a dictar quants actes administratius siguen necessaris per a l'execució del que disposa aquesta ordre.



Segona. No-increment de despesa

L'aplicació del que disposa aquesta ordre no tindrà cap incidència en la dotació de tots i cada un dels capítols de despesa assignats a la Generalitat i, en tot cas, haurà de ser atés amb els mitjans personals i materials de la dita administració.



DISPOSICIÓ FINAL



Única. Entrada en vigor

Aquesta ordre entrarà en vigor l'endemà de ser publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 29 de març de 2017



El conseller d'Hisenda i Model Econòmic,

VICENT SOLER I MARCO

Mapa web