Ficha disposicion

Ficha disposicion





RESOLUCIÓ de la Intervenció General de la Generalitat, per la qual es dicten instruccions en relació amb l'exercici del control financer permanent en sutitució de la intervenció prèvia com a conseqüència de la pandèmia del COVID-19.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 8788 de 14.04.2020
Número identificador:  2020/2889
Referència Base de Dades:  003054/2020
 



RESOLUCIÓ de la Intervenció General de la Generalitat, per la qual es dicten instruccions en relació amb l'exercici del control financer permanent en sutitució de la intervenció prèvia com a conseqüència de la pandèmia del COVID-19. [2020/2889]

En el marc de l'estat d'alarma declarat mitjançant Reial decret 463/2020 de 14 de març per a la gestió de la situació de crisi sanitària originada pel COVID-19, el Consell, en la seua reunió de 20 de març, va acordar, a proposta del Conseller d'Hisenda i Model Econòmic, l'aplicació del control financer permanent en substitució de la funció interventora per a tota l'activitat dels òrgans de l'Administració de la Generalitat i els seus Organismes Autònoms, des d'aqueix mateix dia i fins que romanga en vigor la situació de l'estat d'alarma.



La substitució acordada pel Consell suposa que sobre els actes que realitze l'Administració de la Generalitat i els seus Organismes Autònoms durant la vigència de l'estat d'alarma, les comprovacions habituals que s'efectuen mitjançant la Funció Interventora abans de l'adopció dels mateixos (articles 97 a 106 de la Llei 1/2015), s'efectuaran, després de ser adoptats, en execució del Control Financer Permanent(articles 108 a 112 de la Llei 1/2015), sense perjudici de les restants comprovacions que es decidisquen en el marc del Control Financer Permanent ni de les comprovacions prèvies a l'acceptació de les propostes comptables.



A fi de concretar tècniques, procediments i regles que han d'imperar en aquesta concreta actuació de control, la Intervenció General de la Generalitat, en el marc dels principis generals d'actuació del control intern que preveu l'article 94 de la Llei 1/2015 i en relació amb l'apartat segon del referit Acord del Consell de 20 de març de 2020 dicta les següents:



INSTRUCCIONS



Primera. Àmbit d'aplicació.

1. La present resolució té per objecte concretar l'exercici del control financer permanent (d'ara en avant CFP) per les Intervencions Delegades, sobre aquells actes que adopte durant la vigència de l'estat d'alarma l'Administració de la Generalitat i els seus Organismes Autònoms, en aplicació del que s'estableix en l'Acord del Consell de 20 de març de 2020.

2. Per a les restants circumstàncies no previstes en les presents instruccions, serà aplicable les previsions contingudes, amb caràcter general per al CFP, en la Resolució de la Intervenció General, de 16 de gener de 2020, per la qual es dicten instruccions en relació amb l'exercici del control financer permanent i els informes dels controls financers específics acordats pel Consell.



Segona. Sobre el procediment d'acceptació i comptabilització de les propostes.

1. Amb caràcter previ a l'acceptació o presa de raó de les propostes comptables i incidències de nòmina, les Intervencions Delegades hauran de realitzar les comprovacions que corresponguen relatives a: tercers, imports i crèdit pressupostari.

2. En tot cas, les propostes comptables i incidències de nòmina hauran d'anar signades per òrgans competents.

3. Les propostes comptables i incidències en nòmina, es podran signar electrònicament tant per la gestió com per la Intervenció. Per a l'acceptació mitjançant signatura electrònica de les propostes pels titulars de les Intervencions Delegades es requerirà que se'ls incloga en la cadena de signants en el Portafirmes, havent d'incloure en aquest, com a documentació annexa, la documentació suport de cada expedient de despesa que vaja a signar-se electrònicament.

4. Mentre siga possible l'assistència als respectius centres de treball, la comptabilització de propostes es realitzarà presencialment deixant constància d'això en el document comptabilitzat mitjançant les impressores bústia. En cas contrari, la comptabilització de propostes s'efectuarà de manera telemàtica en SIP mitjançant els ordinadors portàtils subministrats a aquest efecte, una vegada s'haja signat electrònicament la proposta atenent el que s'estableix en el punt 3.

En cas d'utilitzar l'opció de marcat i acceptació massiva de propostes comptables des de PISCIS (en atenció al volum de propostes comptables corresponents a la mateixa aplicació pressupostària), es podrà substituir la signatura electrònica de cada proposta per una diligència de comptabilització de la relació de propostes acceptades.

5. Finalment, es descarregarà del portafirmes el document comptable signat juntament amb tota la documentació adjunta suport del mateix per al seu arxiu. Sobre la base d'aquest arxiu, es podrà mantindre un seguiment dels actes adoptats i comptabilitzats durant la vigència de l'estat d'alarma juntament amb el seu suport documetal corresponent.



Tercera. Sobre les comprovacions de CFP a efectuar sobre els actes comptabilitzats.

1. Sobre la documentació suport de l'acte comptabilitzat s'efectuaran les comprovacions a realitzar habitualment en desenvolupament de la Funció Interventora; és a dir, es comprovaran els extrems indicats en l'article 102 de la Llei 1/2015 i en l'Acord de 24 d'agost de 2012, del Consell, pel qual es determinen els extrems addicionals a comprovar per la Intervenció en l'exercici de la fiscalització de la despesa.



2. En cas de considerar-se convenient, en el marc del CFP la Intervenció Delegada podrà decidir la realització de comprovacions addicionals que sota el seu criteri siguen oportunes a fi de formar-se una opinió sobre el funcionament dels òrgans i el compliment de la normativa i directrius que regeixen els actes adoptats. Per a això, es podrà requerir la remissió de documentació addicional de l'expedient suport de l'acte en qüestió.



Quarta. Sobre els informes de CFP a emetre per la Intervenció Delegada actuant.

1. Una vegada haja finalitzat la vigència de l'estat d'alarma, s'emetrà un informe per cada àrea de despesa que englobe el resultat obtingut de les comprovacions efectuades.

2. En l'informe s'identificaran els actes sotmesos a control i, de manera succinta, les corresponents incidències i febleses detectades sobre aquests.

3. L'informe, amb caràcter provisional, es remetrà al centre gestor directe de l'activitat a fi de presentar les al·legacions que estime convenients en un termini màxim de 15 dies hàbils. Sobre la base de l'informe provisional i les al·legacions presentades, s'emetrà informe definitiu En el cas de no detectar-se febleses, l'informe s'emetrà directament amb caràcter definitiu.

4. En l'Informe Anual que s'emet dins del primer trimestre de l'exercici següent, s'inclourà un apartat concret sobre aquesta actuació a fi de traslladar al titular de la Conselleria la valoració de la Intervenció Delegada sobre els objectius establits, en particular, per a aquesta actuació i, en general, per al CFP (compliment de la normativa i ajust als principis de bona gestió).

Així mateix, en l'Informe sobre aspectes més significatius sobre l'execució del Pla anual de CFP que realitza la Intervenció General (article 96.2 Llei 1/2015), es donarà trasllat al Consell d'aquells resultats més rellevants d'aquesta actuació de CFP.



Cinquena. Sobre l'actuació a seguir en cas de detectar fets que puguen produir un perjudici econòmic per a la Hisenda Pública.

1. En el cas que, de les comprovacions que s'efectuen en l'exercici de CFP, es detectara la generació d'un perjudici econòmic per a la Hisenda Pública de la Generalitat, es comunicarà de manera immediata, sense enviament previ de l'informe provisional a l'efecte d'al·legacions, a la Sotssecretària de la Conselleria (o òrgan equivalent).

2. No obstant això es realitze la comunicació indicada en el punt anterior, les febleses, errors i incompliments expressats en els informes referits en la instrucció quarta seguiran el règim previst en la Resolució de la Intervenció General de 16 de gener de 2020 per a: “fets rellevants que deriven en la necessitat d'adoptar mesures correctores en una actuació de CFP”, “suposats i situacions que condueixen a un Pla d'acció”, ”trasllat d'actuacions quan es coneguen fets que puguen ser constitutius d'infracció administrativa, o donar lloc a responsabilitats comptables o penals en el curs d'un CFP” (instruccions vint-i-tres, vint-i-quatre i vint-i-cinc respectivament de la Resolució de la Intervenció General de 16 de gener de 2020).



Sexta. Règim de vigència.

La present resolució farà efecte a partir de la vigència de l'Acord del Consell de 20 de març de 2020 i serà aplicable en tant persistisca la vigència d'aquest.



València, 7 d'abril 2020.– La Interventora General: Amparo Adam Llagües

Mapa web