Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 50/2019, de 29 de març, del Consell, de regulació dels encàrrecs de gestió de proves selectives unificades per a l'ingrés en l'escala bàsica dels cossos de policia local de la Comunitat Valenciana.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 8525 de 09.04.2019
Número identificador:  2019/3595
Referència Base de Dades:  003253/2019
 
  • Anàlisi documental

    Texto
    Texto Texto2
    Origen de disposició: Presidència de la Generalitat
    Grup temàtic: Legislació, Ocupació pública
    Matèries: Policia local Administració local
    Descriptors:
      Temàtics: policia, examen , monografies



DECRET 50/2019, de 29 de març, del Consell, de regulació dels encàrrecs de gestió de proves selectives unificades per a l'ingrés en l'escala bàsica dels cossos de policia local de la Comunitat Valenciana. [2019/3595]

ÍNDEX



Preàmbul

Article 1. Objecte

Article 2. Àmbit d'aplicació

Article 3. Competències

Article 4. Requisits per a la participació dels ajuntaments en les proves selectives unificades

Article 5. Convenis

Article 6. Procediment de formalització dels encàrrecs

Article 7. Bases reguladores

Article 8. Convocatòries de les proves selectives unificades

Article 9. Requisits de les persones participants en les proves selectives unificades

Article 10. Composició de l'òrgan tècnic de selecció i la seua forma de nomenament

Article 11. Realització de les proves

Article 12. Selecció de destinacions per les persones aspirants

Article 13. Nomenament

Disposició addicional única. Incidència pressupostària

Disposició transitòria única. Formació en matèria de funció pública



Disposicions finals

Primera. Habilitació normativa

Segona. Formació del personal que ocupe les vocalies dels òrgans tècnics de selecció

Tercera. Entrada en vigor





PREÀMBUL



Els cossos de policia local són instituts armats de naturalesa civil creats pels municipis per a exercir les funcions que, en matèria de seguretat, els són pròpies, en el marc del que es disposa en la Llei orgànica 2/1986, de 13 de març, de forces i cossos de seguretat, en la legislació autonòmica de coordinació de policies locals i en la normativa aplicable en matèria de règim local i d'ocupació pública.

En tant que les policies locals són cossos funcionarials dependents dels municipis, la selecció i gestió del seu personal és competència pròpia de cada ajuntament, i correspon als òrgans de la corporació local convocar, gestionar i resoldre els procediments per a seleccionar a les persones que els integren.

No obstant això, la possibilitat que els ajuntaments tinguen l'ocasió d'atribuir col·lectivament a un sol organisme la capacitat per a organitzar i desenvolupar de forma unificada els processos selectius de diversos cossos de policia local, mitjançant la realització d'unes proves comunes i vàlides per a tots ells, comporta evidents avantatges: d'una banda, permet als ajuntaments estalviar costos per la celebració d'uns processos que, d'una altra manera, haurien de realitzar per separat, al mateix temps que es guanya en eficiència i agilitat en el funcionament dels serveis públics; i, d'altra banda, es facilita a les persones aspirants l'oportunitat d'optar simultàniament a places oferides per diferents municipis, garantint l'aplicació d'un mateix perfil de selecció en els diferents cossos policials.

En aqueix sentit, la Llei 17/2017, de 13 de desembre, de la Generalitat, de Coordinació de les Policies Locals de la Comunitat Valenciana, preveu, en l'article 57.2, que els ajuntaments, tant de forma individual com col·lectiva, podran encomanar a l'òrgan autonòmic que tinga atribuïda la titularitat de la competència en matèria de seguretat la realització de les proves de selecció per a l'ingrés, l'ascens i la promoció en els cossos de policia local, en la forma que reglamentàriament s'establisca.



Partint d'aquesta habilitació legal, aquest decret regula la forma en la qual es durà a terme aquest encàrrec, un procés no exempt de dificultat, com ho demostra que, existint una previsió semblant en l'article 32 de l'anterior Llei 6/1999, de 19 d'abril, de policies locals i de coordinació de les policies locals de la Comunitat Valenciana, no arribara a fer-se efectiva en els seus quasi 20 anys de vigència. D'altra banda, en els últims anys, comunitats autònomes com el País Basc o Galícia han implantat amb èxit aquests processos, amb les seues respectives peculiaritats.

Aquest decret desenvolupa la previsió continguda en l'esmentat article 57.2 quant a les proves de selecció d'aspirants a l'ingrés en la policia local amb la categoria d'agent de l'escala bàsica, i regula el procediment pel qual els ajuntaments podran encomanar, a l'òrgan autonòmic que tinga atribuïda la titularitat de la competència en matèria de seguretat, l'organització i gestió de les proves d'accés als seus cossos policials mitjançant una convocatòria única.

La regulació continguda en aquest decret es basa, en primer lloc, en el ple respecte a l'autonomia dels municipis. Així, i com no podria ser d'una altra manera, cada ajuntament tindrà en tot moment la capacitat de decidir lliurement si participa o no, mitjançant l'oportú encàrrec de gestió, en els processos unificats de selecció que puga impulsar l'òrgan autonòmic que tinga atribuïda la titularitat de la competència en matèria de seguretat.

Però a més, i sobretot, el ple respecte a les competències municipals es garanteix perquè seran els ajuntaments els que hauran d'adoptar els actes jurídics en els quals es plasmen els elements substantius d'aquestes competències, i en els quals es fonamentarà la realització de les proves selectives, incloent-hi els encàrrecs de gestió a l'òrgan autonòmic que tinga atribuïda la titularitat de la competència en matèria de seguretat i els corresponents convenis de col·laboració, les bases de les convocatòries i els nomenaments del personal que supere les proves.



En particular, els ajuntaments participants, a través de l'aprovació de les bases, configuraran el marc normatiu essencial per al desenvolupament de les proves, incloent-hi la determinació dels requisits que hauran de complir els aspirants, el sistema selectiu, la composició dels òrgans tècnics de selecció i les seues normes de funcionament, el contingut i desenvolupament de les proves, la seua forma de qualificació i el procediment de selecció de destinacions per les persones aspirants.

D'altra banda, l'òrgan autonòmic que tinga atribuïda la titularitat de la competència en matèria de seguretat, a més de promoure l'organització de processos col·lectius i convidar els ajuntaments que ho desitgen a adherir-se, assumirà la realització dels actes de caràcter tècnic i material necessaris per a la seua execució, des de la publicació de la convocatòria de les proves selectives unificades, fins a la qualificació de les proves i l'elevació als ajuntaments de les corresponents propostes de nomenament de les persones que les hagen superades.

Aquest decret compleix els principis de bona regulació previstos en l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, assegurant el compliment dels principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència.

Es tracta d'una disposició necessària per a materialitzar la previsió legal de l'article 57.2 de la Llei 17/2017, de 13 de desembre, i dur a terme les proves concretes.

D'altra banda, aquesta norma s'ajusta al principi de proporcionalitat, ja que es tracta de la regulació mínima per a donar l'oportunitat als ajuntaments d'utilitzar aquesta fórmula en benefici seu.

El principi de seguretat jurídica queda igualment satisfet, perquè aquesta regulació és plenament coherent amb la resta de l'ordenament jurídic, respectant l'autonomia municipal.

També el principi de transparència queda complit perquè els objectius i la justificació de la norma han sigut clarament definits, havent-se estudiat en el Gabinet Tècnic de Coordinació de les Policies Locals de la Comunitat Valenciana, i informat el projecte per la Comissió de Coordinació de les Policies Locals de la Comunitat Valenciana.



En aplicació del principi d'eficiència, la regulació continguda en aquest decret no imposa càrregues administratives innecessàries, sinó que suposa una eina molt útil per als ajuntaments que en facen ús, estalviant-los temps i recursos municipals.

Finalment, aquesta norma no comporta cap afecció a les despeses o ingressos públics de la Generalitat, atés que la taxa per la prestació de serveis està regulada per l'Institut Valencià de Seguretat Pública i Emergències.

Aquesta disposició està inclosa en el Pla normatiu de l'Administració de la Generalitat per a 2019.

La Comissió de Coordinació de les Policies Locals de la Comunitat Valenciana va emetre informe en la reunió de 27 de setembre de 2018.



Per tot això, i de conformitat amb la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta del president de la Generalitat, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió de 29 de març de 2019,





DECRETE



Article 1. Objecte

1. L'objecte d'aquest decret és regular els requisits i el procediment perquè els ajuntaments puguen encomanar a l'òrgan autonòmic que tinga atribuïda la titularitat de la competència en matèria de seguretat (d'ara endavant, l'òrgan autonòmic) la realització de les proves selectives unificades per a l'ingrés en l'escala bàsica dels cossos de policia local de la Comunitat Valenciana.

2. El que es disposa en aquest decret no serà aplicable als encàrrecs que es puguen acordar de forma individual entre un ajuntament i l'òrgan autonòmic, els quals es regiran pel que s'establisca en el corresponent conveni singular.



Article 2. Àmbit d'aplicació

Aquest decret serà aplicable a tots els municipis de la Comunitat Valenciana que disposen de cos de policia local, i també a aquells altres que tinguen en tràmit l'expedient de la seua creació, sempre que l'òrgan autonòmic haja emés l'informe previst en l'article 34.4 de la Llei 17/2017, de 13 de desembre, de la Generalitat, de Coordinació de les Policies Locals de la Comunitat Valenciana.



Article 3. Competències

1. Els ajuntaments que encomanen la realització de proves selectives a l'òrgan autonòmic conservaran la plena titularitat de les competències que, en matèria de selecció i nomenament de personal funcionari, els atribueixen les disposicions vigents en matèria de règim local i d'ocupació pública.

2. Són elements substantius de l'exercici de la competència municipal, i hauran de ser adoptats en tot cas pels ajuntaments, els actes i resolucions següents:

a) Aprovació de l'oferta pública d'ocupació en la qual s'incloguen les places la cobertura de les quals és objecte d'encàrrec, en la qual haurà de preveure's la corresponent reserva de les places per a dones, d'acord amb la disposició transitòria setena de la Llei 17/2017.

b) Aprovació de les bases que han de regir el procés selectiu.

c) Nomenament d'aspirants que han superat el procés de selecció com a personal funcionari en pràctiques o com a funcionari de carrera.



3. L'òrgan autonòmic serà competent per a organitzar i executar, sota la seua exclusiva responsabilitat, totes les actuacions que siguen necessàries per al bon desenvolupament de les funcions encomanades, d'acord en tot cas amb el que es disposa en la normativa d'aplicació i en els convenis subscrits a aquest efecte pels ajuntaments i l'òrgan autonòmic.



Article 4. Requisits per a la participació dels ajuntaments en les proves selectives unificades

Per a poder participar en les proves selectives unificades, els ajuntaments inclosos en l'àmbit d'aplicació d'aquest decret hauran de complir els requisits següents:

a) Tindre aprovades i en vigor les ofertes d'ocupació pública de les quals formen part les places a cobrir mitjançant les proves objecte d'encàrrec.

b) Adoptar l'acord d'encàrrec de gestió en favor de l'òrgan autonòmic.

c) Comunicar a l'òrgan autonòmic la participació en les proves unificades de selecció dins del termini de presentació de sol·licituds que es determine

d) Aprovar les bases que han de regir el procés de selecció, conforme al model de bases unificades que s'ajustarà al que s'estableix en l'article 53.3 de la Llei 17/2017.



Article 5. Convenis

1. Els encàrrecs per a la realització de les proves selectives unificades es formalitzaran mitjançant convenis entre l'òrgan autonòmic i cadascun dels ajuntaments participants. Aquests convenis es tramitaran com a convenis tipus conforme al que es preveu en la disposició addicional tercera del Decret 176/2014, de 10 d'octubre, del Consell, pel qual regula els convenis que subscriga la Generalitat i el seu registre.

2. Els convenis contindran les clàusules necessàries per a possibilitar la gestió efectiva per l'òrgan autonòmic de totes les actuacions necessàries per al desenvolupament de les proves selectives, i també el termini de vigència i la naturalesa i abast de la gestió d'encàrrec i establiran l'obligació de cadascun dels ajuntaments signants de prestar tota la col·laboració necessària per al bon desenvolupament d'aquestes, i també la seua obligació d'efectuar els nomenaments de les persones que li siguen proposades per l'òrgan autonòmic, d'acord amb els resultats de les proves selectives realitzades.



Article 6. Procediment de formalització dels encàrrecs

1. Amb caràcter previ a l'inici del procediment que s'estableix en els apartats següents, l'òrgan autonòmic elaborarà una proposta de conveni tipus conforme al que es preveu en l'article anterior, i es realitzaran els tràmits exigits per l'article 12 del Decret 176/2014.



2. Per resolució de la persona titular de la direcció de l'esmentat òrgan autonòmic publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, s'iniciarà un període, de durada no superior a un mes des de la publicació, durant el qual els ajuntaments que ho desitgen li comunicaran la intenció d'encomanar-li la realització de les proves de selecció per a l'ingrés en els seus cossos de policia local conforme al que es preveu en aquest decret. Juntament amb la resolució es publicaran com a annexos a aquesta:

a) El model de les bases que han de regir el desenvolupament de les proves de selecció, d'acord amb el que es disposa en l'article 7.

b) La proposta de conveni tipus mitjançant el qual es formalitzarà l'encàrrec.

3. En la seua comunicació a l'òrgan autonòmic, cada ajuntament farà constar el nombre i característiques de les places d'agent de policia local, la selecció de les quals preveu encomanar-li, i haurà d'adjuntar-hi les certificacions següents, expedides per la secretaria de la corporació amb el vistiplau de l'alcaldia:

a) Certificació de l'acord municipal d'aprovació de les bases, d'acord amb el model publicat en el DOGV.

b) Certificació de l'acord d'aprovació de la proposta de conveni adoptat per l'òrgan competent de l'ajuntament.

c) Certificació dels acords d'aprovació de l'oferta o ofertes d'ocupació en les quals figuren les places a incloure en l'encàrrec, amb indicació de la seua data de publicació oficial.

d) Certificació que les places objecte de l'encàrrec estan incloses en la plantilla del cos de policia local aprovada per l'ajuntament, i també de la seua dotació econòmica en el pressupost municipal vigent.



4. L'òrgan autonòmic examinarà les comunicacions presentades pels ajuntaments i, si escau, els atorgarà un termini de 10 dies per a l'esmena de deficiències. Transcorregut aquest termini, la direcció de l'esmentat òrgan elaborarà la relació de municipis sol·licitants, amb indicació del nombre i característiques de les places oferides per cadascun d'ells. D'aquesta relació s'exclouran les places corresponents a ofertes d'ocupació pública la data d'aprovació de la qual siga anterior en més de dos anys a la data de la comunicació de l'ajuntament. En cas de produir-se aquesta circumstància, en retrà compte a l'ajuntament afectat.



5. L'òrgan autonòmic incorporarà a la proposta de conveni tipus la relació de municipis amb els quals es formalitzarà aquest, i realitzarà els tràmits oportuns per a la seua elevació al Consell.

6. En un termini màxim de quinze dies des de l'aprovació del conveni tipus pel Consell, l'òrgan autonòmic subscriurà el corresponent conveni d'encàrrec de gestió amb cadascun dels ajuntaments inclosos en la relació aprovada. En cas que en l'esmentat termini no es poguera formalitzar el conveni amb algun dels ajuntaments afectats per causa imputable a aquest, s'entendrà que desisteix de l'encàrrec i quedarà exclòs del procés unificat de selecció.



7. Totes les comunicacions que hagen de produir-se entre els ajuntaments i l'òrgan autonòmic, de conformitat amb el que es preveu en aqueix article, es duran a terme per mitjans telemàtics, a través de l'adreça electrònica que s'indique en la resolució prevista en l'apartat 2.





Article 7. Bases reguladores

Les bases reguladores hauran d'incloure, com a mínim, els aspectes següents:

a) Places convocades.

b) Requisits que hauran de complir les persones aspirants a les places que es convoquen.

c) Sistema selectiu.

d) Indicació que les proves selectives es realitzaran per l'Institut Valencià de Seguretat Pública i Emergències (IVASPE).

e) La composició de l'òrgan tècnic de selecció i la seua forma de nomenament, d'acord amb el que es preveu en l'article 10.

f) Normes de funcionament de l'òrgan tècnic de selecció.

g) Contingut de les proves.

h) Desenvolupament de les proves.

i) Forma de qualificació.

j) Procediment de selecció de destinacions.

k) Proposta de nomenament als ajuntaments.



Article 8. Convocatòries de les proves selectives unificades

1. Una vegada subscrits tots els convenis d'encàrrec de gestió, haurà de procedir-se a la publicació de la convocatòria del procés de realització de les proves selectives unificades, que incorporarà les bases reguladores, en el termini màxim d'un mes.

2. Les proves selectives unificades es convocaran mitjançant resolució de la persona titular de la direcció de l'òrgan autonòmic que tinga atribuïda la titularitat de la competència en matèria de seguretat, de conformitat amb el que es disposa en l'article 53.2 de la Llei 17/2017.

3. Les convocatòries especificaran el cos de policia local a què pertanga cadascuna de les places convocades, i també la seua classificació, i determinaran el calendari de desenvolupament de les proves.

4. Les convocatòries de proves selectives unificades i les seues bases seran vinculants per a l'òrgan autonòmic i per als ajuntaments participants, per a les persones aspirants i per als qui integren els òrgans tècnics de selecció sense perjudici dels recursos que procedisquen.



5. En les bases de la convocatòria es faran constar els cursos selectius i els períodes de pràctiques que, si escau, hagen de superar-se en el marc del procés de selecció que no formaran part dels encàrrecs de gestió.



Article 9. Requisits de les persones participants en les proves de selecció unificades

1. Per a participar en les proves selectives unificades, s'hauran de reunir els requisits previstos en l'article 58 de la Llei 17/2017, i en la seua normativa específica de desenvolupament.

2. S'acreditarà, en el moment de presentar la sol·licitud, haver satisfet, si escau, l'import de les taxes per participació en el procés unificat de selecció de policies locals, d'acord amb el que establisca la Llei 20/2017, de 28 de desembre, de la Generalitat, de taxes. Els ajuntaments que hagen subscrit convenis d'encàrrec de gestió no podran imposar taxes ni exaccions de qualsevol naturalesa a les persones aspirants per la seua participació en el procés de selecció objecte d'encàrrec.



Article 10. Composició de l'òrgan tècnic de selecció i la seua forma de nomenament

1. Es constituirà un òrgan especialitzat que garantisca la imparcialitat dels qui l'integren, i també la seua idoneïtat i professionalitat quant al contingut funcional propi dels cossos de policia local.

2. Els membres d'aquest òrgan seran nomenats per la persona titular de la direcció de l'òrgan autonòmic.

3. L'òrgan tècnic de selecció estarà format per una presidència, tres vocalies i una secretaria.

a) Presidència: a proposta de la persona titular de la direcció de l'òrgan autonòmic.

b) Tres vocalies: dues a proposta de la Federació Valenciana de Municipis i Províncies i una a proposta de l'òrgan autonòmic.

c) Secretaria: exercida per una persona funcionària del grup A-1, llicenciada en Dret, adscrita a l'òrgan autonòmic, que comptarà amb veu i vot.

4. La composició de l'òrgan tècnic de selecció inclourà les respectives suplències.

5. Podrà nomenar-se personal assessor del tribunal per a les proves psicotècniques, mèdiques i d'aptitud física. El seu nomenament haurà de fer-se públic amb anterioritat a la realització de les proves.

6. La persona titular de la direcció de l'òrgan autonòmic, dins de les funcions de coordinació de la policia local que té assignades, impulsarà que la composició dels òrgans tècnics de selecció siga paritària.



7. Les persones que siguen nomenades per a ocupar les vocalies, d'acord amb el principi d'especialitat, hauran de reunir els requisits següents:

a) Ser personal funcionari de carrera de qualsevol cos de la policia local de la Comunitat Valenciana i posseir, com a mínim, la titulació universitària de Grau o Llicenciatura o de Tècnic Superior de Formació Professional.

b) Haver exercit l'activitat professional policial, com a mínim, durant 10 anys.

c) Haver obtingut el nomenament a partir d'un sorteig, celebrat entre les persones que s'hagen inscrit en una borsa constituïda a aquest efecte, a partir d'una convocatòria de concurrència pública en la qual s'establiran criteris objectius per a la inscripció de les persones aspirants en aquesta. En tot cas, entre aqueixos criteris hi haurà que s'haja obtingut la formació necessària, que s'establirà per a l'adequat exercici d'aqueixa funció conformement al que s'estableix en la disposició final segona.



Article 11. Realització de les proves

Les proves es realitzaran i puntuaran de conformitat amb el que es preveu en les bases que regeixen la realització de les proves selectives unificades.



Article 12. Selecció de destinacions per les persones aspirants

1. Una vegada concloses les proves, l'òrgan tècnic de selecció publicarà la llista de les persones que les hagen superades, ordenada d'acord amb els criteris establits reglamentàriament per a la selecció dels agents i les agents dels cossos de policia local de la Comunitat Valenciana. Les persones aspirants, conforme a l'ordre de prelació que els corresponga, seleccionaran destinació de totes les places incloses en la convocatòria. L'elecció de destinacions s'efectuarà en acte públic mitjançant crida individual a cada aspirant.

2. L'òrgan tècnic de selecció elevarà la relació d'aspirants que han aprovat i de la destinació que particularment han triat i l'òrgan competent aprovarà les corresponents propostes de nomenament i les notificarà als ajuntaments afectats.



Article 13. Nomenament

1. Les propostes de nomenament notificades per l'òrgan autonòmic tindran caràcter vinculant per als ajuntaments destinataris, en els mateixos termes que si les proves selectives hagueren sigut realitzades directament pels mateixos ajuntaments.

2. En cas que el procés de selecció, d'acord amb la normativa general aplicable a l'accés als cossos de policia local amb la categoria d'agent de l'escala bàsica, haja d'incloure la superació d'un curs selectiu o un període de pràctiques, els ajuntaments efectuaran el nomenament d'aspirants a proposta de l'òrgan autonòmic com a personal funcionari en pràctiques. En cas contrari, el nomenament serà com a personal funcionari de carrera.





DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. Incidència pressupostària

L'aplicació i desenvolupament d'aquest decret no podrà tindre cap incidència en la dotació dels capítols de despesa assignats a l'organisme competent per raó de la matèria i, en tot cas, haurà de ser atesa amb els seus propis mitjans personals i materials.





DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA



Única. Formació en matèria de funció pública

Fins que l'Institut Valencià de Seguretat Pública i Emergències no duga a terme el curs a què fa referència la disposició final segona, s'exceptua l'exigència d'haver obtingut la formació sobre aspectes de funció pública per a concórrer a la borsa regulada en l'article 10.7 c) d'aquest decret.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Habilitació normativa

L'òrgan autonòmic dictarà les disposicions necessàries per al desplegament d'aquest decret.



Segona. Formació del personal que ocupe les vocalies dels òrgans tècnics de selecció

La formació a què fa referència l'article 10.7 com a requisit per a poder formar part de la borsa de personal disponible per a ser nomenat i integrar les vocalies dels òrgans tècnics de selecció, serà organitzada per l'Institut Valencià de Seguretat Pública i Emergències. Mitjançant resolució de la persona titular de la direcció de l'òrgan autonòmic es convocarà l'oportú curs d'una durada, almenys, de trenta hores, que preveurà de manera suficient els aspectes relatius al procediment d'accés a la funció pública.



Tercera. Entrada en vigor

Aquest decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 29 de març de 2019



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER

Mapa web