Ficha disposicion

Ficha disposicion





RESOLUCIÓ de 2 de maig de 2016, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, per la qual es convoquen per a l'exercici 2016 subvencions relatives al programa Bo Respir i subvencions per a finançar estades en centres de dia per a persones dependents i en residències de tercera edat.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 7780 de 12.05.2016
Número identificador:  2016/3249
Referència Base de Dades:  003257/2016
 



RESOLUCIÓ de 2 de maig de 2016, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, per la qual es convoquen per a l'exercici 2016 subvencions relatives al programa Bo Respir i subvencions per a finançar estades en centres de dia per a persones dependents i en residències de tercera edat. [2016/3249]

Per mitjà de l'Ordre 7/2016, de 7 d'abril, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, s'establixen les bases reguladores de la concessió de subvencions relatives al programa Bo Respir i subvencions per a finançar estades en centres de dia per a persones dependents i en residències de tercera edat (DOCV 7758, 12.04.2016).

La Generalitat pretén la cerca de solucions noves i l'increment de serveis i prestacions orientats a millorar les condicions de vida dels majors i dels seus cuidadors.

D'altra banda, el fenomen de la dependència és objecte d'una creixent atenció tant des de les administracions públiques, com des dels sectors professionals i les organitzacions socials, ja que la falta d'autonomia personal per a desenvolupar alguna de les activitats bàsiques de la vida diària, no sols afecta les persones que la patixen directament sinó les seues famílies i la societat en el seu conjunt. No obstant això, els nivells de dependència són molt variats i, per això, necessiten també respostes molt variades. S'imposa la diversificació dels programes orientats a l'atenció de les persones dependents i des de la perspectiva de l'administració pública, la creació de nous recursos alternatius a la clàssica atenció residencial.

Es considera necessari que aquelles persones que hagen resultat beneficiàries del programa per a finançar estades en centres de dia per a persones majors dependents i del programa per a finançar estades en residències per a la tercera edat amb anterioritat, en puguen continuar sent beneficiàries, sempre que es mantinguen les condicions de caràcter econòmic que van donar lloc a la concessió de la subvenció.



Així mateix, no es preveu la possibilitat d'incloure nous beneficiaris d'aquests dos tipus de subvencions, ja que les persones majors a què se les reconega l'any 2016, el grau III, el grau II i el grau I, establits en la Llei 39/2006, tindran dret als serveis i prestacions que els determine el seu programa individual d'atenció.

El Decret 103/2015, de 7 de juliol, del Consell, pel qual s'establix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat, assigna a la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, entre altres, les competències en matèria de polítiques de prestació social, serveis socials, dependència i majors, assumint la Direcció General de Serveis Socials i Persones en Situació de Dependència, les funcions en matèria de política de serveis socials, de formació i qualitat de vida, la proposta, programació i execució de les polítiques generals en matèria d'atenció a les persones en situació de dependència i la participació activa de les persones majors en la societat. En aquests termes es pronuncia el Decret 152/2015, de 18 de setembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives.



Aquestes subvencions no necessiten de la seua notificació a la Comissió Europea, perquè no reunixen tots els requisits de l'apartat 1 de l'article 107 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, al ser els destinataris finals de la concessió persones físiques.

Per tot el que s'ha exposat i de conformitat amb l'article 160.4.b de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions, resolc:



Primer. Objecte

Convocar per a l'exercici 2016 les subvencions regulades per l'Ordre 7/2016, de 7 d'abril, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, per la qual s'establixen les bases reguladores de la concessió de subvencions relatives al programa Bo Respir i subvencions per a finançar estades en centres de dia per a persones dependents i en residències de tercera edat, l'objecte de les quals és fomentar el següent:

1. Programa Bo Respir, en les modalitats detallades en l'article 3 de l'esmentada ordre.

2. Programa per a finançar estades en centres de dia per a persones majors dependents.

3. Programa per a finançar estades en residències de tercera edat.



Segon. Condicions de la concessió de les subvencions

1. El procediment de concessió d'aquestes subvencions es tramitarà en règim de concurrència competitiva.

2. Per a obtindre la condició de beneficiaris de les ajudes regulades en l'Ordre 7/2016, de 7 d'abril, de la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, per la qual s'establixen les bases reguladores de la concessió de subvencions relatives al programa Bo Respir i subvencions per a finançar estades en centres de dia per a persones dependents i en residències de tercera edat, s'hauran de complir els requisits establits en els articles 5 i 6 de l'esmentada ordre, per al cas del Bo Respir; 17 i 18, per a estades en centres de dia, i 27 i 28, per a estades en residències. Així mateix, les persones beneficiàries de la subvenció hauran de complir les obligacions recollides en l'article 7 de l'Ordre, en el cas del Bo Respir; 19, en el cas d'estades en centres de dia, i 29 en el cas d'estades en residències.





Tercer. Quantia de la subvenció

1. Programa Bo Respir

L'import de la subvenció, que s'expressarà en cada bo, serà determinat per la diferència entre el que el beneficiari pot aportar amb càrrec als seus ingressos i el cost de l'estada que sol·licita, tal com establix l'article 9 de l'Ordre 7/2016:

a) Bo Verd Residència = 1.600 € (impostos inclosos) – 80 % Renda per capita mensual de l'interessat.

b) Bo Blau Residència = (67 € impostos inclosos – 80 % Renda per capita diària de l'interessat) x 20.

c) Bo Blanc Residència = (152 € impostos inclosos – Doble Renda per capita diària de l'interessat) x 12

2. Programa per a finançar estades en centres de dia

Tenint en compte l'article 20 de l'Ordre 7/2016, el preu de la plaça, i per tant les quanties que serviran de base per al càlcul de les ajudes per a l'exercici 2016, serà de 845 € mensuals IVA i la resta d'impostos exigibles inclosos.

3. Programa per a finançar estades en residències.

Atenent a l'article 31 de l'Ordre 7/2016, els preus de les estades, i per tant les quanties que serviran de base per al càlcul de les ajudes per a l'exercici 2016, són els que s'especifiquen a continuació:



Vàlids i semiassistits: 1.184 euros /mes (impostos inclosos).

Assistits: 1.438 euros /mes (impostos inclosos)

Suprassistits: 1.600 euros /mes (impostos inclosos)



Quart. Finançament de les subvencions

1. D'acord amb Llei 11/2015, de 29 de desembre, de Pressupostos de la Generalitat per a l'exercici 2016, la dotació pressupostària, amb càrrec a la partida pressupostària 16.03.02, programa 313.60, Gestió de Centres i Programes de Persones Majors, ascendix als següents imports per línies de subvenció:



Denominació: Bo Respir en residències per a la tercera edat

Línia de subvenció: S6346

Consignació pressupostària: 385.954,21

Procedència i quantia dels fons: fons propis



Denominació: Bo Centre de Dia

Línia de subvenció: S6304

Consignació pressupostària: 422.658,81

Procedència i quantia dels fons: fons propis



Denominació: Programa d'ajuda per a finançar estades en residències de 3a edat

Línia de subvenció: S1826

Consignació pressupostària: 651.595,84

Procedència i quantia dels fons: fons propis

2. Els crèdits publicats tenen el caràcter de màxims, i no es poden concedir subvencions una vegada esgotats, circumstància aquesta que haurà de publicar-se en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.

3. Si com a conseqüència de transferències pressupostàries es veren modificats aquests crèdits, la seua modificació haurà de ser publicada mitjançant una resolució en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



Quint. Termini i lloc de presentació de les sol·licituds de subvenció

1. El termini de presentació de sol·licituds serà d'1 mes, comptat a partir de l'endemà de la publicació d'aquesta resolució.

2. La sol·licitud de subvenció podrà ser formalitzada per mitjà de la presentació i ompliment del model que s'acompanya com a annex I d'aquesta resolució, per al cas del Bo Respir, com a annex VII per a estades en centres de dia, i com a annex VIII per a estades en residències. Aquests models de sol·licitud estan a disposició dels interessats en el portal de la Generalitat, www.gva.es, i s'accedix als apartats «Guia Prop», «Tràmits i Serveis». Així mateix, s'inclou com a annex IX l'autorització per a l'accés a dades de forma telemàtica.



3. Les sol·licituds d'ajuda regulades en aquesta convocatòria es presentaran, juntament amb la documentació requerida, en la Direcció Territorial d'Igualtat i Polítiques Inclusives de la província de residència del sol·licitant. Tot això, sense perjuí del que disposa l'article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

4. Els sol·licitants d'estades en centres de dia i d'estades en residències podran efectuar la seua sol·licitud directament o a través de qualsevol dels centres adherits al bo. En aquest últim cas, els sol·licitants voluntàriament proporcionaran la informació necessària als centres, a fi que aquests la transmeten a la Direcció General de Serveis Socials i Persones en Situació de Dependència, utilitzant els mitjans telemàtics que a aquest efecte pose a la seua disposició la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives.

5. Independentment de la transmissió telemàtica de les sol·licituds, els centres adherits remetran tota la documentació a les direccions territorials d'Igualtat i Polítiques Inclusives a fi d'efectuar el corresponent registre, comprovació i verificació, poden realitzar d'ofici les actuacions que consideren necessàries per a la determinació, coneixement i comprovació de les dades.



Sext. Documentació que ha d'acompanyar a la sol·licitud

1. La documentació que cal que presenten els sol·licitants de la subvenció relativa al Programa Bo Respir serà la següent:

a) Sol·licitud segons model que figura en l'annex I d'aquesta convocatòria, degudament omplida, firmada per la persona interessada, o pel seu representant, sempre que aquest últim ho acredite en la forma establida en l'article 32 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú. Es tindrà a més en compte que:

i) Si la persona interessada està incapacitada per sentència judicial, haurà de firmar la sol·licitud el tutor o curador designat per l'autoritat judicial.

ii. Les sol·licituds podran ser subscrites de forma individual o conjuntament quan es tracte de matrimonis o parelles de fet inscrites en el Registre Administratiu d'Unions de Fet.

b) Autorització expressa de l'interessat, i de cada membre de la unitat familiar, a la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, inclosa en l'annex VI (havent d'omplir un model per cada membre de la unitat familiar), perquè aquesta comprove les dades d'identitat del sol·licitant, per mitjà del sistema de verificació de dades d'identitat, segons establix el Decret 165/2010, de 8 d'octubre, del Consell, pel qual s'establixen mesures de simplificació i de reducció de càrregues administratives en els procediments gestionats per l'Administració de la Generalitat i el seu sector públic. No obstant això, si de la comprovació efectuada resultara alguna discordança amb les dades facilitades pel mateix interessat, l'òrgan instructor estarà facultat per a realitzar les actuacions procedents per a aclarir-la. Així mateix, si el sol·licitant no presta el seu consentiment, haurà d'aportar fotocòpia compulsada del document nacional d'identitat, passaport o número d'identificació d'estranger, segons siga procedent.

c) Autorització expressa de l'interessat, i de cada membre de la unitat familiar, a la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives, inclosa en l'annex VI (havent d'omplir un model per cada membre de la unitat familiar), perquè aquesta comprove les dades de domicili i residència del sol·licitant per mitjà del sistema de verificació de dades de residència, segons establix el Decret 165/2010, de 8 d'octubre, esmentat anteriorment. No obstant això, si el sol·licitant no prestara el seu consentiment, o haguera modificat el seu empadronament en els dos últims mesos, haurà d'aportar certificat d'empadronament. Així mateix, si el domicili del sol·licitant no consta en el sistema de verificació de dades de residència o el que hi figura és diferent del facilitat per aquesta persona, l'òrgan instructor sol·licitarà a aquest que aporte el certificat d'empadronament.

d) Autorització de l'interessat i/o del cònjuge o representant, si és el cas, així com la resta de membres de la unitat familiar, considerada d'acord amb el que establix l'article 8.5 de l'Ordre 7/2016 (annex I). Aquesta autorització té com a finalitat sol·licitar de l'Agència Estatal de l'Administració Tributària o d'altres administracions públiques, la cessió de dades a l'Administració de la Generalitat de la informació de caràcter tributari o sobre la percepció de prestacions públiques, necessària per al reconeixement, seguiment i control dels requisits de caràcter econòmic i determinació de l'aportació personal que corresponga per a l'obtenció, si és el cas, de les ajudes a què fa referència aquesta resolució. Quan per qualsevol motiu, no siga possible l'obtenció d'aquesta informació per mitjans informàtics o telemàtics, la Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives podrà sol·licitar directament als interessats la presentació de fotocòpia compulsada de la declaració de l'impost sobre la renda de les persones físiques corresponent a l'exercici 2014 referida a la unitat familiar del sol·licitant o certificació corresponent de l'AEAT si no està obligat a declarar, així com certificat relatiu a la pensió o pensions del sol·licitant o de la unitat familiar, corresponent a l'exercici 2016.



e) En el cas que els interessats hagen de satisfer pensions compensatòries a favor del cònjuge i/o anualitats per aliments, hauran d'adjuntar la corresponent sentència judicial ferma de la qual es deriven.



f) Informe mèdic, segons model que figura en l'annex II, que deurà d'estar emplenat pel metge del sol·licitant.

g) Fotocòpia del número del Sistema d'Informació Poblacional (SIP).

h) Informe social, segons model que figura en l'annex III, que haurà d'estar omplit pel treballador social de l'equip social de base de l'ajuntament del sol·licitant preferentment. L'informe social es valorarà conforme al barem establit en l'annex IV.

i) Qualsevol altra documentació que considere necessària per a la valoració de l'expedient.

2. Les persones beneficiàries de la subvenció relativa a estades en centres de dia i a estades en residències durant els anys anteriors, hauran de presentar la documentació següent:

a) Sol·licitud de ratificació de l'ajuda, d'acord amb el model previst en l'annex VII, per al cas del centre de dia, i en l'annex VIII, per al cas de residència, degudament firmada pel sol·licitant o el seu representant legal, que comportarà l'acceptació de les bases de la subvenció.



b) Autorització d'accés a dades de les persones que formen part de la unitat familiar del sol·licitant, d'acord amb el model previst en l'annex VI (havent d'omplir un model per cada membre de la unitat familiar).

En el cas que no s'aporte l'autorització d'accés a dades firmada pel beneficiari o per les persones que formen part de la unitat familiar d'aquest (annexos VI i VII u VIII), degudament omplida per a accés a dades de caràcter personal, haurà d'aportar la certificació de la pensió o pensions de l'any 2016, així com la fotocòpia compulsada de la declaració de l'IRPF corresponent a l'exercici 2014, referida a la seua unitat familiar.

3. Quant a l'ús i protecció de les dades contingudes en aquesta documentació, haurà d'estar-se al que disposa la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal.





Seté. Termini de resolució i notificació

1. El termini màxim per a resoldre i notificar les resolucions, serà de sis mesos comptats des de l'endemà de la data de publicació d'aquesta resolució.

En tot cas, les subvencions relatives al programa Bono Respir hauran de resoldre's amb anterioritat a la finalització de l'exercici 2016, tenint-se en compte, a més, les dates que s'establisquen en la corresponent Ordre que regule les operacions de tancament de l'exercici anteriorment ressenyat. En el cas que es disposara de major crèdit en l'exercici 2016 i existiren sol·licituds susceptibles de concessió d'ajuda, es procedirà, atenent al règim de concurrència competitiva, a atorgar ajudes fins al límit de crèdit disponible en cada moment.



Amb caràcter general, les subvencions concedides en matèria d'estades en centres de dia per a persones majors dependents i en residència de tercera edat, tindran efectes econòmics des del dia 1 de gener de 2016, amb independència de la data de la resolució.

2. Transcorregut el termini màxim per a resoldre sense que s'haja notificat resolució expressa, les sol·licituds hauran d'entendre's desestimades per silenci administratiu, de conformitat amb el que disposa la legislació de procediment administratiu comú, i en l'article 55 de la Llei 9/2001, de 27 de desembre, de la Generalitat, de Mesures Fiscals, de Gestió Administrativa i Financera i d'Organització de la Generalitat. Tot això, sense perjuí que subsistisca l'obligació legal de l'Administració de resoldre expressament sobre la petició formulada.



3. La resolució del procediment es notificarà als interessats ajustant-se al que disposa la legislació de procediment administratiu comú. La pràctica d'aquesta notificació o publicació s'ajustarà a les disposicions contingudes en l'esmentada legislació.

4. Una vegada esgotat el crèdit consignat, no podran concedir-se més subvencions per resolució de la persona titular de la direcció general competent en matèria de persones majors, circumstància que s'haurà de publicar en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



Octau. Recursos contra la resolució

Les resolucions de concessió dictades pels òrgans competents de la conselleria competent en matèria de serveis socials especialitzats a persones majors, posaran fi a la via administrativa, i contra aquestes, de conformitat amb la legislació de procediment administratiu comú, es podrà interposar, potestativament, recurs de reposició davant del mateix òrgan que les haja dictat en el termini d'un mes comptat des de l'endemà de la notificació, o bé directament recurs contenciós administratiu davant de la Sala del Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, en el termini de dos mesos a comptar de l'endemà de la notificació, sense perjuí que puga interposar-se qualsevol altre recurs que es considere convenient.





Nové. Règim de lliuraments de pagament i termini de justificació

1. Els beneficiaris del programa Bo Respir, tal com establix l'article 46 de l'Ordre 7/2016, rebran la quantia de la subvenció per mitjà de l'entrega dels corresponents bons, l'import de la qual, serà abonada per la Generalitat, directament al centre en què hagen sigut atesos. Per a efectuar el pagament de la seua estada, els beneficiaris entregaran en el centre triat per a la seua atenció, el bo on figura l'import concedit així com la quantitat que li corresponga abonar amb càrrec als seus ingressos fins a aconseguir la quantia que, per a cada cas, s'establix en el resolc tercer d'aquesta convocatòria, per a cada una de les modalitats. Una vegada efectuat aquest pagament, el centre quedarà obligat a entregar al beneficiari el corresponent justificant de pagament i factura.



Els centres que atenguen beneficiaris d'aquestes subvencions presentaran mensualment en les direccions territorials de la conselleria competent en matèria de persones majors una relació nominal dels residents que hagen atés, juntament amb els bons i les corresponents factures, a les quals s'adjuntarà la conformitat de la prestació del servei per part del beneficiari. Totes les liquidacions hauran d'estar presentades abans del 15 de gener de 2017.

2. Els beneficiaris de les subvencions relatives al programa per a finançar estades en centres de dia per a persones majors dependents, i al programa per a finançar estades en residències de tercera edat, rebran aquestes per mitjà de la seua deducció de l'import de la factura mensual de l'estada, que s'abonaran per la Generalitat, directament als centres en què es troben atesos els esmentats beneficiaris.

A aquest efecte, els centres que atenguen beneficiaris d'aquestes subvencions presentaran, mensualment, en les direccions territorials de la conselleria competent en matèria de persones majors, la corresponent justificació, per mitjà de relació nominal dels residents que tinguen acollits durant el mes immediatament anterior juntament amb les corresponents factures, a les quals s'adjuntarà la conformitat de la prestació del servei per part del beneficiari, excepte la corresponent al mes de desembre de 2016, la qual es presentarà referida els beneficiaris atesos en el centre l'1 de desembre, havent de presentar-se la documentació del mes de desembre abans del 15 de gener de 2017.





Contra aquesta resolució, que esgota la via administrativa, podrà interposar-se un recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos, a comptar de l'endemà de la seua publicació, d'acord amb el que establix els articles 8 i 46.1 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, o, potestativament, recurs de reposició davant d'aquest mateix òrgan en el termini d'un mes, computat en els mateixos termes, de conformitat amb el que disposen els articles 116 i 117 de la Llei 30/1992, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú. Tot això sense perjuí que els interessats puguen presentar qualsevol altre recurs que consideren convenient.



València, 2 de maig de 2016.– La vicepresidenta del Consell i consellera d'Igualtat i Polítiques Inclusives: Mónica Oltra Jarque.

Mapa web