Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 54/2010, de 31 de març, del Consell, pel qual es modifica el Decret 7/2009, de 9 de gener, regulador dels establiments de restauració de la Comunitat Valenciana.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 6239 de 06.04.2010
Número identificador:  2010/3770
Referència Base de Dades:  003692/2010
 



DECRET 54/2010, de 31 de març, del Consell, pel qual es modifica el Decret 7/2009, de 9 de gener, regulador dels establiments de restauració de la Comunitat Valenciana. [2010/3770]

PREÀMBUL

Els règims d'autorització constituïxen la culminació de la potestat de policia de l'administració pública i són una institució que gaudix d'una gran arrel com a element de control de les activitats privades. En el sector servicis i, concretament, en el turístic, les autoritzacions han gaudit de gran predicament i han sigut comunament utilitzades, de manera que les empreses turístiques d'allotjament, restauració i intermediació, sense excepció, amb caràcter previ a l'exercici de la seua activitat havien d'obtindre l'autorització i/o classificació corresponent de l'establiment.

La Directiva 2006/123/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de desembre de 2006, relativa als servicis en el mercat interior, i la Llei 17/2009, de 23 de novembre, sobre el lliure accés a les activitats dels servicis i el seu exercici, mitjançant la qual es trasllada aquella a l'ordenament jurídic espanyol, assenten un principi general segons el qual l'accés a una activitat de servicis i el seu exercici no estaran subjectes a un règim d'autorització, tret que esta estiga justificada per una raó imperiosa d'interés general, siga proporcionada al fi que es pretén i no impose el compliment de requisits discriminatoris.

El Decret 7/2009, de 9 de gener, del Consell, regulador dels establiments de restauració de la Comunitat Valenciana, en vigor des del 14 de gener de 2009, incorpora les declaracions responsables en el procediment de classificació turística dels restaurants, de tal manera que el titular de l'establiment, a través de la seua subscripció, adquirix un compromís personal sobre el compliment dels requisits exigits per la norma per a la seua classificació turística. D'esta manera, l'òrgan competent per a resoldre el procediment pot fer-ho quasi de manera automàtica, ajornant per a un moment posterior la comprovació expressa de la concurrència en l'establiment d'eixos requisits.

No obstant això, la norma actualment vigent no permet l'exercici efectiu de l'activitat fins el moment en què es resolga el procediment de classificació turística i això, encara que es faça amb celeritat, suposa una demora en l'inici de l'activitat i conté al llarg del seu articulat expressions com ara «sol·licitud», «atorgament» o «resolució» que, en termes literals, poden induir a confusió respecte del règim de supervisió de l'activitat de què es tracta. I tot això, a més, en el cas que la Directiva de Servicis i la pròpia Llei 17/2009 preconitzen que, amb la simple realització de la comunicació o la declaració responsable, puga accedir-se a l'activitat, sense perjuí que a posteriori, detectat una errada o una falsedat essencial, l'òrgan administratiu competent determine la impossibilitat de continuar amb el seu exercici.

En la modificació que s'aborda mitjançant el present decret, que està d'acord amb la Llei 3/1998, de 21 de maig, de la Generalitat, de Turisme de la Comunitat Valenciana, modificada per la Llei 12/2009, de 23 de desembre, de Mesures Fiscals, de Gestió Administrativa i Financera i d'Organització de la Generalitat, s'establix l'obligatorietat de comunicar a través de declaració responsable l'inici de l'activitat de l'establiment, moment a partir del qual pot iniciar-se la gestió comercial. Així mateix, se simplifica la documentació a aportar en eixe moment inicial, per a evitar dilacions innecessàries i reduir les càrregues administratives als interessats. Posteriorment, segons allò que s'ha declarat, el Servici Territorial de Turisme inscriurà i classificarà turísticament l'establiment i lliurarà al titular un document que així ho acredite, i realitzarà totes aquelles comprovacions a posteriori que siguen oportunes per a comprovar la veracitat i l'exactitud de les afirmacions realitzades, preveient la norma, per al cas contrari, les conseqüències que se'n deriven i, particularment, la impossibilitat de continuar amb l'exercici de l'activitat.

El decret està integrat per un article únic, mitjançant el qual s'aprova la modificació del Decret 7/2009, de 9 de gener, del Consell, regulador dels establiments de restauració de la Comunitat Valenciana, el text del qual s'inserix com a annex, una disposició transitòria única i una disposició final única.

En conseqüència, oïts els sectors i les administracions públiques afectades, a proposta de la consellera de Turisme, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 31 de març de 2010,

DECRETE

Article únic

Aprovació de la modificació del Decret 7/2009, de 9 de gener, del Consell, regulador dels establiments de restauració de la Comunitat Valenciana

1. El capítol V es dividix en tres seccions, amb el contingut següent: secció primera. Establiments del grup I. Classificació, inscripció i modificacions, articles 19 a 22, als quals se'ls dóna una nova redacció; secció segona. Establiments del grup II, article 23; i Secció tercera. Incidències en l'exercici i cessament de l'activitat dels establiments de restauració, articles 24, al qual se li dóna una nova redacció, i 25 del Decret 7/2009, de 9 de gener, del Consell, regulador dels establiments de restauració, el text dels quals s'inserix en l'annex.

2. Es fa una nova redacció de la disposició final primera i de l'annex II del Decret 7/2009, de 9 de gener, del Consell, regulador dels establiments de restauració, el text dels quals s'inserix en l'annex.

3. S'afig una disposició addicional única al Decret 7/2009, de 9 de gener, del Consell, regulador dels establiments de restauració, el text de la qual s'inserix en l'annex.

Disposició transitòria

Única. Procediments ja iniciats

Els procediments de classificació turística d'establiments de restauració iniciats amb anterioritat a l'entrada en vigor d'este decret, seguiran tramitant-se de conformitat amb el que disposa l'anterior normativa, tret que, voluntàriament, s'acullen a esta.

Disposició final

Única. Entrada en vigor

El present decret entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.

Castelló de la Plana, 31 de març de 2010

El president de la Generalitat,

FRANCISCO CAMPS ORTIZ

La consellera de Turisme,

BELÉN JUSTE PICÓN

ANNEX

Relació completa en la nova redacció dels preceptes que es modifiquen del Decret 7/2009, de 9 de gener, del Consell, regulador dels establiments de restauració de la Comunitat Valenciana

SECCIÓ PRIMERA

Establiments del grup I.

Classificació, inscripció i modificacions

Article 19. Comunicació de la posada en funcionament i classificació turística dels establiments del grup I

1. Amb anterioritat a l'inici de l'exercici de l'activitat els titulars d'establiments del grup I, restaurants, hauran de comunicar al Servici Territorial de Turisme de la província on s'ubique l'establiment la seua posada en funcionament i la classificació turística, de conformitat amb el que disposa este decret.

2. Esta comunicació, que serà obligatòria per a l'exercici de l'activitat de restauració en els establiments definits en l'article 7.1, al·ludirà a la categoria que tindrà l'establiment i contindrà totes aquelles manifestacions i documents que es determinen en l'article 20.

Article 20. Contingut de la comunicació i documentació preceptiva

1. La comunicació a què es referix l'article anterior, el model de la qual normalitzat es conté en l'annex II d'este decret, incorporarà una declaració responsable de la persona interessada en la qual afirmarà:

a) Que té la disponibilitat del local on s'implantarà l'activitat.

b) Que l'establiment complix tots els requisits exigits per la present norma per a la seua classificació en el grup i categoria que haja indicat i que estos es mantindran durant el temps en què s'exercisca l'activitat.

c) Que disposa d'un pla de distribució de l'establiment on es reflectix clarament el nom, la destinació i la superfície de cada dependència, així com la capacitat en el menjador i la barra, amb indicació de l'aforament.

2. A més del que disposa l'apartat anterior, la comunicació anirà acompanyada de la documentació preceptiva següent:

a) Acreditació de la personalitat física o jurídica de la persona interessada.

b) En el supòsit d'establiments de cuina autòctona, haurà d'aportar-se la carta de plats, begudes i, si fa el cas, menús, així com una memòria que analitze el compliment dels requisits establits en l'article 6.3, apartats a), b) i c), d'este decret.

Article 21. Classificació turística i inscripció de l'establiment en el Registre General d'Empreses, Establiments i Professions Turístiques de la Comunitat Valenciana

1. El Servici Territorial de Turisme de la província on radique l'establiment serà l'òrgan competent per a l'ordenació, instrucció i resolució dels procediments que puguen iniciar-se després de la comunicació. Estos procediments es tramitaran d'acord amb el que preveu el títol VI de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

2. Atenent a la comunicació efectuada per la persona interessada, el Servici Territorial de Turisme classificarà turísticament i inscriurà d'ofici a l'establiment en el Registre General d'Empreses, Establiments i Professions Turístiques de la Comunitat Valenciana -d'ara en avant, el Registre-, i a este efecte li entregarà un document que acredite la inscripció, tret que s'hagueren omés dades o no s'haguera aportat la documentació preceptiva que es determina en l'article 20.2. i, en este cas, se li requerirà perquè ho esmene.

3. Posteriorment, dit òrgan podrà efectuar totes les comprovacions que resulten oportunes i, en particular, si la persona interessada té la disponibilitat de l'immoble i si en l'establiment es complixen els requisits tècnics generals i específics exigits per este decret per a la seua classificació en la categoria en què es va inscriure.

4. La inexactitud o la falsedat de les dades declarades, la indisponibilitat de la documentació preceptiva o l'incompliment dels requisits tècnics generals i específics exigits en este decret, quan tinguen caràcter essencial, així com el fet de no començar a exercir l'activitat en el termini de dos mesos des de la comunicació efectuada o des de la data indicada en ella, sense perjuí de les responsabilitats penals, civils o administratives que puguen donar lloc, determinaran la impossibilitat de continuar amb l'exercici de l'activitat des del moment que es tinga constància de tals fets i podran comportar, amb audiència prèvia a la persona interessada, la baixa i cancel·lació de la inscripció de l'establiment en el Registre i la revocació de la seua classificació turística.

5. Ni la comunicació ni la inscripció en el Registre pressuposen, als efectes de l'inici de l'activitat, el compliment de qualssevol altres normes que siguen aplicables als establiments regulats en esta disposició. Si fa el cas, amb caràcter previ a la seua posada en funcionament, els establiments de restauració hauran de disposar de les autoritzacions exigides per altres administracions públiques, especialment les referides a l'administració local.

Article 22. Modificacions

1. Les persones interessades hauran de comunicar al Servici Territorial de Turisme competent les modificacions o reformes substancials i els canvis de titularitat dels establiments del grup I, acompanyant els documents que en cada cas resulten preceptius de conformitat amb el que disposa l'article 20.

S'entén que la modificació o reforma és substancial quan afecte l'estructura, característiques, servicis o sistema d'explotació dels establiments, i puga implicar un canvi en la classificació, capacitat o en la resta dels requisits d'acord amb els quals es va atorgar la classificació turística.

2. El Servici Territorial de Turisme, excepte en el cas que es produïsca una omissió essencial de dades o documents, prendrà constància en el Registre de les modificacions hagudes i, a este efecte, entregarà a les persones interessades un document que així ho acredite. Posteriorment, de conformitat amb l'article 21, es realitzaran les comprovacions que resulten oportunes.

3. Les variacions de la temporada de funcionament, els canvis de denominació i/o qualssevol altres modificacions que per la seua naturalesa no exigisquen la seua posterior comprovació per part de l'administració turística, seran notificades al Servici Territorial de Turisme, per qualsevol mitjà vàlid en dret, per tal que hi haja constància i anotació registral. A esta notificació s'acompanyarà l'acreditació de la personalitat física o jurídica amb la que actua la persona interessada, llevat que ja estiguera en poder de l'administració.

SECCIÓ TERCERA

Incidències en l'exercici i cessament

de l'activitat dels establiments de restauració

Article 24. Circumstàncies relatives a l'exercici i cessament de l'activitat dels establiments de restauració

1. Els titulars de tots els establiments de restauració hauran de notificar al Servici Territorial de Turisme competent els períodes d'obertura dels seus establiments, el dia de tancament o de descans del personal treballador, els tancaments temporals i el cessament definitiu de la seua activitat, a l'efecte de la seua constància i anotació registral.

2. El Servici Territorial de Turisme, prèvia la tramitació de l'oportú procediment en què es donarà audiència a la persona interessada, podrà reclassificar de grup i categoria o declarar la baixa en el Registre dels establiments que no complisquen els requisits que van ser tinguts en compte en el moment d'efectuar la seua classificació turística.

3. A més d'allò assenyalat en el número anterior, prèvia tramitació de l'oportú procediment en el qual, si fa el cas, es donarà audiència a la persona interessada, els establiments de restauració podran causar baixa en el Registre pels motius següents:

a) El cessament definitiu de l'activitat comunicat pel titular de l'establiment.

b) El tancament dins del seu període de funcionament per un període superior a nou mesos, siga quina siga la causa que el produïsca.

4. La reobertura de l'establiment requerirà que el titular de l'establiment realitze novament la comunicació a què es referix l'article 19 d'este decret.

DISPOSICIÓ ADDICIONAL

Única. Inexactitud, falsedat o omissió de dades o documents de caràcter essencial

A l'efecte del que establix el present decret i amb l'objecte de fer complir el principi de tipicitat de l'article 129 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, per a la correcta identificació de les conductes que constituïxen infracció administrativa i la precisa determinació de les sancions que pogueren comportar, es considera inexactitud, falsedat o omissió de caràcter essencial en dades, manifestacions o documents aquella que:

1. Afecte l'acreditació de la personalitat física o jurídica de la persona interessada.

2. Afecte la declaració responsable i comprometa la classificació dels establiments de restauració respecte al grup o disponibilitat del local en què s'implantarà l'activitat.

DISPOSICIÓ FINAL

Primera. Habilitació per al desplegament normatiu

La titular de la conselleria que ostente les competències en matèria de turisme queda facultada per a dictar totes les disposicions que requerisca el desplegament i execució del present decret, en l'exercici del que disposa l'article 37 de la Llei del Consell i, especialment, a modificar i actualitzar per orde, quan siga procedent, els models de comunicació i declaració responsable que hagen de presentar-se davant de l'administració turística.<div id="AquiVaUnaImagen"></div><div id="AquiVaUnaImagen"></div>

Mapa web