Ficha disposicion

Ficha disposicion





Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic. RESOLUCIÓ de 29 de març de 2017, de la Intervenció General de la Generalitat, per la qual es dicten instruccions en relació amb l'exercici del control financer permanent.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 8031 de 03.05.2017
Número identificador:  2017/3606
Referència Base de Dades:  003766/2017
 



RESOLUCIÓ de 29 de març de 2017, de la Intervenció General de la Generalitat, per la qual es dicten instruccions en relació amb l'exercici del control financer permanent. [2017/3606]

El títol VI de la Llei 1/2015, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, configura el control intern sobre la base de tres modalitats diferents d'exercici que són: la funció interventora, el control financer i l'auditoria pública.

A partir dels fonaments de l'activitat de control que es troben predefinits en la Llei 1/2015, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, resulta necessari concretar les tècniques, procediments i regles d'actuació que han d'imperar en cada variant de l'exercici de la funció de control. En aquest sentit, la modalitat de control financer permanent que realitzen les intervencions delegades precisa una actualització en les seues normes reguladores internes, a fi d'optimitzar-ne l'exercici, tant en la fase de planificació, com en les fases d'execució i seguiment.

Entre les novetats incorporades per mitjà d'aquesta resolució, cal destacar els canvis en la tramitació dels informes de control financer permanent i en l'estructura i contingut dels informes anuals. Així mateix, com a novetat derivada de la publicació de la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, s'estableix la publicitat del Pla Anual de Control Financer Permanent aprovat per la Intervenció General. També hi cal la tramitació, estructura i contingut dels informes dels controls financers específics realitzats per la Viceintervenció General de Control Financer i Auditories. Finalment, es preveu un procediment de trasllat, per part de la intervenció delegada actuant, d'aquells fets acreditats o comprovats en l'exercici de les seues funcions que pogueren ser susceptibles de constituir una infracció administrativa o donar lloc a l'exigència de responsabilitats comptables o penals



Per tot l'anterior, d'acord amb l'article 38 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, es disposa el següent:



Secció primera

Disposicions generals



Primera. Àmbit d'aplicació

La present resolució té per objecte regular l'aplicació del control financer permanent (d'ara endavant, CFP) que es realitza per les intervencions delegades, de conformitat amb el que estableixen els articles 108 a 112 de la Llei 1/2015, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions (d'ara endavant, LHPSIS); tot això sense perjuí de les disposicions reglamentàries de desplegament que en matèria de control intern puguen dictar-se d'ara endavant.



Segona. Objecte i contingut del CFP

1. El CFP del sector públic de la Generalitat té per objecte comprovar de forma continuada que el seu funcionament, en l'aspecte econòmic/financer, s'ajusta a l'ordenament jurídic i als principis generals de bona gestió financera, així com formular recomanacions en els aspectes econòmic i financer per a corregir les actuacions que ho requerisquen, a fi de promoure la millora de les tècniques i procediments de gestió econòmica/financera.

2. El CFP serà exercit, en els termes i amb l'abast establit en el Pla Anual de Control Financer Permanent (d'ara endavant PACFP) que aprove la Intervenció General de la Generalitat, per les intervencions delegades destacades en els òrgans de l'administració de la Generalitat i organismes públics subjectes a la modalitat de control esmentada.



3. L'exercici del CFP comprèn tant les actuacions de control que anualment s'incloguen en el corresponent PACFP, com les actuacions atribuïdes a les intervencions delegades a les quals es refereix el paràgraf e de l'article 110 de la LHPSIS. En aquests casos, el treball desenvolupat en l'exercici de la competència atribuïda a les intervencions delegades, serà la base per a elaborar tant els informes puntuals que hagen d'emetre's en funció de la seua normativa reguladora, com els informes de CFP en els quals es contemplen, amb un enfocament global, les actuacions realitzades.



Secció segona

Del Pla Anual de Control Financer Permanent (PACFP)



Tercera. Elaboració, aprovació i publicitat del PACFP

1. Per a l'elaboració del PACFP, la Viceintervenció General de Control Financer i Auditories elaborarà un esborrany de proposta de les actuacions de control a incloure, sobre la base d'una anàlisi de riscos consistent amb els objectius que es pretenguen aconseguir i les prioritats establides per a cada exercici que es comunicarà abans de l'1 de desembre a les intervencions delegades.

2. Abans del 15 de desembre, les intervencions delegades, d'acord amb els mitjans disponibles, proposaran a la Viceintervenció General de Control Financer i Auditories el volum de la mostra a sotmetre a control i, si és el cas, altres actuacions que, de forma justificada, es proposa afegir o substituir de les inicialment previstes.

3. El PACFP s'aprovarà per resolució de la Intervenció General, abans del 30 de desembre, a proposta de la Viceintervenció General de Control Financer i Auditories, i inclourà les actuacions de control a realitzar per cada intervenció delegada i l'abast dels treballs a efectuar.



4. El PACFP, una vegada aprovat, es remetrà per la Intervenció General de la Generalitat, a la Sindicatura de Comptes i al titular de la conselleria amb competències en matèria d'Hisenda.

5. La Intervenció General de la Generalitat publicarà en el Portal de Transparència en els termes establits en la normativa que siga aplicable, la resolució que aprove el PACFP, podent ometre's els apartats que pogueren afectar negativament les funcions de control.





Secció tercera

De l'exercici del Control Financer Permanent



Quarta. Disposicions generals sobre l'execució de les actuacions

1. Els treballs de CFP es realitzaran de forma continuada. No obstant això, les intervencions delegades comunicaran a l'òrgan gestor l'inici de les actuacions de control, sol·licitant la seua col·laboració en aquelles actuacions que ho requerisquen i, si és el cas, donant les explicacions precises per a aclarir els aspectes bàsics de les actuacions, com ara l'objecte, l'abast, la forma d'accés a la informació a verificar i informes emetre.

2. Les verificacions es realitzaran de forma sistemàtica i per mitjà de l'aplicació de procediments d'anàlisi de les operacions o actuacions seleccionades a l'efecte, que permeten obtindre una evidència suficient, pertinent i vàlida.

En el cas que les verificacions esmentades s'efectuen aplicant procediments d'auditoria, se sotmetran, a falta de norma específica, al que estableixen les normes de CFP i normes d'auditoria del sector públic aprovades per la Intervenció General de l'Administració de l'Estat.



3. En l'exercici de les funcions de CFP s'hauran d'examinar quants antecedents, documentació i informació siguen necessaris als efectes de les actuacions de control, així com consultar la informació continguda en els sistemes informàtics de gestió que siga rellevant.

A aquests efectes, els òrgans gestors, d'acord amb el deure de col·laboració que s'estableix en l'apartat 4 de l'article 95 de la LHPSIS, hauran de facilitar la informació de caràcter econòmic, o d'una altra naturalesa, que siga rellevant per a la realització de les actuacions de control. Les intervencions delegades podran sol·licitar la mencionada informació de manera singular o establint la periodicitat i el procediment per a la seua posada a disposició.

4. Les actuacions es documentaran i arxivaran en papers de treball, d'acord amb el que estableixen les normes d'auditoria i les instruccions dictades per la Intervenció General de la Generalitat.

5. El resultat obtingut a partir del seguiment continuat sobre la gestió efectuada es documentarà en informes de CFP, on es posaran de manifest les incidències observades en la seua tramitació, i que hauran de ser remesos al centre gestor.

6. Totes les actuacions es realitzaran fent ús de mitjans electrònics, informàtics i telemàtics. Els informes es firmaran de forma electrònica i es remetran a través del Registre Departamental.



Cinquena. Consultes

Quan la Intervenció Delegada considere necessària la formulació d'una consulta relacionada amb l'exercici del CFP, es dirigirà la Viceintervenció General de Control Financer i Auditories, les quals hi resoldran o, si és el cas, la traslladarà a l'òrgan competent.



La Intervenció General assegurarà l'adequada difusió a tots els òrgans de control que hi pogueren estar afectats, de les respostes o informes derivats de les consultes plantejades en el paràgraf anterior.



Sisena. Sobre l'execució de l'actuació de CFP sobre despeses sotmeses a funció interventora

1. La Intervenció General, en el PACFP, determinarà les àrees de despeses que, sotmeses a funció interventora, també seran objecte de control financer posterior durant l'exercici.

2. Sense perjuí del que preveu el PACFP i en instruccions posteriors que puga aprovar la Intervenció General, l'execució de les actuacions sobre despeses sotmeses a funció interventora s'ajustarà al procediment següent:

– Sobre els documents remesos a la Intervenció Delegada per a realitzar la preceptiva fiscalització de la despesa prèvia a la firma de l'acte, s'efectuaran les verificacions de CFP que siga possible. Les irregularitats detectades que excedisquen de l'àmbit de comprovació de la fiscalització prèvia, podran fer-se constar com a observacions complementàries en l'informe de fiscalització prèvia que es remeta al centre gestor, a fi del seu coneixement i correcció.

– Una vegada efectuada la comptabilització de la proposta comptable suport de l'acte, es posarà a disposició de la intervenció delegada l'expedient complet als efectes de realitzar la resta de verificacions de CFP decidides per la intervenció delegada actuant.

Totes les verificacions efectuades s'arreplegaran en un document denominat Llistat de verificacions que s'inclourà com a annex en l'Informe anual previst en la disposició quinze i setze.

– Immediatament després de finalitzar cada una de les fases de l'actuació de CFP, s'emetrà un informe parcial de CFP amb expressió del resultat obtingut. La tramitació d'aquests informes s'ajustarà a allò que s'ha assenyalat en les disposicions dotze i següents per als informes parcials.

Els resultats quedaran documentats en papers de treball que mostren l'evidència obtinguda que suporta el resultat expressat i es conservaran en l'arxiu de la intervenció delegada actuant als efectes de la seua consulta.

La Intervenció General podrà fixar en el PACFP una relació de verificacions i pronunciaments mínims preceptius per a la intervenció delegada actuant.



Setena. Sobre l'execució de les actuacions sobre despeses sotmeses per Acord del Consell a CFP en substitució de la funció interventora

1. Amb caràcter general, sense perjuí del que preveu el PACFP i en resolucions que puga aprovar la Intervenció General, l'execució de les actuacions sobre aquest tipus de despeses s'ajustarà al procediment següent:

– Una vegada finalitzada la tramitació de la despesa exclosa d'intervenció per Acord del Consell i demanats del centre gestor la informació adequada per a l'extracció d'una mostra representativa, així com els documents que siguen necessaris, s'efectuaran les verificacions de control decidides per la intervenció delegada actuant en funció del tipus de despesa de què es tracte.

En tot cas, les comprovacions efectuades hauran de ser arreplegades en un document denominat Llistat de verificacions que s'inclourà com a annex en l'Informe anual previst en les disposicions quinze i setze.



– S'emetrà un informe parcial de CFP amb expressió del resultat obtingut en l'actuació. La tramitació d'aquests informes s'ajustarà a allò que s'ha assenyalat en les disposicions dotze i següents per als informes parcials.

Els resultats quedaran documentats en papers de treball que mostren l'evidència obtinguda que suporta el resultat expressat i es conservaran en l'arxiu de la intervenció delegada actuant als efectes de la seua consulta.

2. Amb caràcter particular, en la realització del CFP, en funció del tipus de despesa objecte de control s'haurà de tindre present les següents peculiaritats quant a les comprovacions a efectuar i informes emetre:



– En relació amb la tramitació d'incorporació en nòmina d'incidències per mitjà de procés massiu que hagen sigut autoritzades per la Intervenció General previstes en l'apartat tercer de l'Acord del Consell de 24 d'agost de 2012; sense perjuí del que expressament es preveja en la referida autorització de la Intervenció General a la tramitació massiva, les comprovacions decidides per la intervenció delegada actuant es realitzaran sobre una mostra d'incidències representativa que permeta verificar que s'hi ha complit la normativa i els procediments aplicables. Els resultats obtinguts es plasmaran en un informe parcial de CFP d'acord amb allò que s'ha assenyalat amb caràcter general en l'apartat anterior.



– En relació amb el reconeixement d'obligacions de capítol II que no superen els 3.000 euros en l'àmbit de l'Administració sanitària exclosos d'intervenció prèvia per l'Acord del Consell de 22 d'abril de 2005, s'actuarà conforme el que preveu la disposició novena per a les despeses excloses no satisfetes per caixa fixa, amb la particularitat que les comprovacions prèvies a la comptabilització referides a l'adequació de la naturalesa de la despesa a un supòsit exclòs i a la subscripció per òrgan competent de la proposta comptable, es realitzaran en l'àmbit del CFP amb caràcter posterior en compte de ser prèvia a la comptabilització i prestant especial atenció en els informes el resultat obtingut d'aquestes.

– En relació amb expedients relatius a despeses de substitucions del personal en centres d'educació, benestar social i institucions sanitàries, així com les despeses d'atenció continuada, guàrdies mèdiques i d'acumulacions de tasques del personal que presta serveis en institucions sanitàries referits en l'apartat quart de l'Acord del Consell de 24 d'agost de 2012, les intervencions delegades, d'acord amb els seus mitjans personals i materials, amb la periodicitat que s'estime adequada, seleccionaran una mostra representativa d'expedients sobre els quals es verificaran els ítems de control que la intervenció delegada actuant haja decidit convenients. Finalitzades les comprovacions sobre la mostra, el resultat es plasmarà en un informe parcial de CFP d'acord amb allò que s'ha assenyalat amb caràcter general en l'apartat anterior.

3. No obstant l'assenyalat amb caràcter particular en l'apartat anterior, d'ara endavant caldrà atendre als acords que adopte el Consell en exercici de l'apartat 2 de l'article 98 de la LHPSIS, als efectes de conèixer la possible anul·lació o modificació dels supòsits referits en aquesta disposició o, si és el cas, la inclusió de nous tipus de despesa objecte de substitució.



Huitena. Sobre l'execució de les actuacions de CFP sobre les despeses excloses de funció interventora: despeses satisfetes per caixa fixa

Sense perjuí del que preveu el PACFP i en instruccions posteriors que puga aprovar la Intervenció General, l'execució de les actuacions sobre despeses satisfetes pel sistema de caixa fixa s'ajustarà al procediment següent:

– Sobre tots els comptes justificatius presentades per l'òrgan gestor i rendides pel personal caixer i habilitat de les respectives unitats de caixa fixa junt amb les corresponents propostes comptables per a la imputació de la despesa, les Intervencions Delegades comprovaran abans de comptabilitzar-les:

a) Que el seu import total coincideix amb el de les propostes de documents RA/ADOK.

b) Que les propostes i compte justificatiu han sigut subscrites per òrgan competent.

– En exercici del CFP, sobre els comptes justificatius rendits i comptabilitzats –incloent les comptabilitzades pels centres de despesa autoritzats per a això– i seleccionades per a ser sotmeses a CFP, s'efectuaran les comprovacions següents:

a) Que hi ha crèdit adequat i suficient per a cobrir l'import de les obligacions reconegudes.

b) Que es correspon amb despeses no subjectes a intervenció prèvia i susceptibles de ser satisfetes per mitjà d'acomptes de caixa fixa.

c) Que els justificants es corresponen a despeses concretes i determinades en l'execució de les quals s'ha seguit el procediment aplicable a cada cas, quedant constància documental d'això.

d) Que s'acredite la realització efectiva i conforme de les despeses o serveis, així com la conformitat amb la factura o document justificatiu.



e) Que conste l'oportuna conformitat de la persona responsable de la caixa per a la satisfacció de l'obligació per mitjà del Sistema de Caixa Fixa i ordre de pagament.

f) Que el pagament s'ha realitzat a creditor determinat per l'import degut.

– En els primers dies del mes següent, s'emetrà un informe parcial per cada habilitació sotmesa a CFP amb expressió del resultat obtingut en l'actuació, que es remetrà el personal caixer i habilitat i a la Sotssecretaria (o unitat equivalent) que aprove el compte justificatiu.



Sense perjuí dels informes assenyalats en el paràgraf anterior, en els casos que es detecten irregularitats en l'execució del procediment de realització de la despesa, es traslladarà còpia de l'informe l'òrgan que autoritza la despesa per al seu coneixement i efectes oportuns.

La tramitació d'aquests informes s'ajustarà a allò que s'ha assenyalat en les disposicions dotzena i següents per als informes parcials, i s'hi reflectiran tots els justificants dels comptes justificatius rendits per la respectiva habilitació que s'hagen comptabilitzat en el mes immediat anterior.

– Les irregularitats reflectides com a resultat en els informes hauran d'ajustar-se a la relació codificada d'errors facilitada per la Viceintervenció General de Control Financer i Auditories.



Novena. Sobre l'execució de les actuacions de CFP sobre despeses excloses de fiscalització prèvia no satisfetes pel sistema de caixa fixa

Sense perjuí del que preveu el PACFP i en instruccions posteriors que puga aprovar la Intervenció General, l'execució de les actuacions sobre despeses excloses de fiscalització prèvia i no satisfetes pel sistema de caixa fixa s'ajustarà al procediment següent:

– Sobre la proposta de document comptable formulada per l'òrgan gestor referida a una despesa exclosa de fiscalització prèvia prevista en l'apartat 1.a de l'article 101 de la LHPSIS, la intervenció delegada corresponent comprovarà abans de comptabilitzar-la:

a) Que, efectivament, es tracta d'un dels supòsits de no subjecció previstos en l'apartat 1 de l'article 101 de LHPSIS.

b) Que ha sigut subscrita per òrgan competent.

– En l'exercici del CFP, sobre l'expedient de despesa subjecte a control financer s'efectuaran les comprovacions següents:

a) Que hi ha crèdit adequat i suficient.

b) Que en l'execució de la despesa s'ha seguit el procediment aplicable a cada cas, quedant constància documental d'això.

– Respecte la fase de reconeixement de l'obligació (documents ADOK i OK) d'aquest tipus de despeses, sense perjuí de la intervenció prèvia referida en l'apartat 1.b de l'article 101 de la LHPSIS, es podran sotmetre a CFP fent constar les debilitats detectades en els Informes de CFP emesos per a aquest tipus de despeses.

– Partint d'aquesta dada, als efectes de determinar la població d'expedients d'exclosos sotmesos a CFP, al començament de cada mes les Intervencions Delegades examinaran els expedients comptabilitzats (només documents comptables «AD» o «ADOK») sense incloure aquells referits únicament al reconeixement de l'Obligació (OK) durant el mes anterior de tots els programes pressupostaris. Si el nombre de propostes comptabilitzades en el mes anterior fóra inferior a 65 expedients, se sotmetran a control financer en la seua totalitat, en cas contrari se seleccionaran per mitjà de la tècnica de mostreig numèric per mètodes informàtics o aritmètics un nombre aproximat de 65 expedients.



– En els primers dies del mes s'emetrà un informe parcial amb expressió del resultat obtingut en l'actuació de control. Aquest informe es remetrà: a la unitat que tramita la despesa i a l'òrgan que l'autoritza respectivament.

La tramitació d'aquests informes s'ajustarà a allò que s'ha assenyalat en aquestes instruccions per als informes parcials i s'hi reflectiran tots els expedients comptabilitzats en el mes immediat anterior que són objecte de l'informe.

– Les irregularitats reflectides com a resultat en els informes hauran d'ajustar-se a la relació codificada d'errors facilitada per la Viceintervenció General de Control Financer i Auditories.



Deu. Informació estadística de les despeses excloses de funció interventora

Les intervencions delegades mantindran actualitzada la informació sobre el volum comptabilitzat de despeses excloses, tramitades o no per caixa fixa, i el volum fiscalitzat (nombre d'expedients/caixes i factures/justificants i import) així com el volum d'errors detectats (total errors i total expedient/caixa/justificant amb error). A la finalització dels treballs, es farà constar aquesta informació en l'informe anual de CFP i es remetrà a la Viceintervenció General de Control Financer i Auditories.





Onze. Sobre l'execució de l'actuació de CFP sobre ingressos

1. En aplicació d'allò que s'ha assenyalat en l'article 97.2 de la LHPSIS, la Intervenció General, per mitjà de la resolució que aprova el PACFP, decidirà sobre la substitució de la fiscalització prèvia d'ingressos per la presa de raó en comptabilitat i, si és el cas, aprovarà les actuacions de CFP que siguen convenients per al reforç del control d'ingressos.

2. Sense perjuí del que preveu el PACFP i en instruccions posteriors que puga aprovar la Intervenció General, l'execució de les actuacions s'efectuarà atenent als mateixos paràmetres de les actuacions de CFP sobre despeses sotmeses a CFP en substitució de la funció interventora assenyalats en la disposició setena.



Secció quarta

Informes de CFP a emetre per les intervencions delegades



Dotze. Informes de CFP a emetre per les intervencions delegades

El resultat de les actuacions de control realitzades per les intervencions delegades al llarg de l'exercici es documentarà en els següents informes escrits de CFP:

a) Informes parcials per cada actuació de CFP realitzada al llarg de l'exercici.

En el contingut de l'informe s'inclourà l'opinió sobre els objectius assignats a cada actuació en el PACFP així com els inherents al concepte de CFP que preveu l'article 108 de la LHPSIS: compliment de la normativa i ajust als principis de bona gestió.

La periodicitat d'emissió variarà en funció de l'actuació de CFP de què es tracte.

Existiran dos versions: provisional i definitiu, en aquest últim es farà menció de la repercussió de les al·legacions rebudes o, si és el cas, la seua absència.

L'estructura serà decidida per la intervenció delegada actuant. En tot cas, s'exposarà de forma succinta: fonamentació de l'actuació de control executada, identificació de l'òrgan sotmès a control, naturalesa i descripció de l'acte sotmès a control i, finalment, les debilitats o irregularitats detectades.

b) Informe anual comprensiu dels resultats més rellevants de les actuacions de CFP realitzades en execució del corresponent PACFP.



La periodicitat d'emissió és anual.

Existirà una única versió definitiva, sense ser objecte d'al·legacions. L'estructura i contingut s'ajustarà a la disposició setze d'aquesta resolució.

En l'ofici de remissió d'un informe de CFP, parcial o anual es comunicarà al centre gestor corresponent que el reba, que haurà de comunicar per escrit a la intervenció delegada actuant la data de recepció, quedant constància en l'arxiu de la intervenció delegada com a paper de treball.





Subsecció primera

Informes parcials de CFP



Tretze. Tramitació dels informes parcials de CFP

1. La intervenció delegada que haja desenvolupat l'actuació de control haurà d'emetre l'informe amb caràcter provisional i remetre'l al titular de l'òrgan gestor, acompanyat d'un escrit de remissió en què s'indicarà que en un termini de quinze dies hàbils podrà efectuar les al·legacions que considere convenients. Els informes parcials provisionals hauran de contindre en cada una de les seues pàgines una marca que indique la seua condició de provisional.

2. En cas de canvi en la titularitat de l'òrgan controlat, el seu actual titular podrà demanar i remetre a l'òrgan de control, acompanyant a les al·legacions, les consideracions que, si és el cas, puga realitzar l'anterior titular de la gestió. A aquests efectes, la intervenció delegada, quan tinga coneixement que s'ha produït el canvi de titularitat, inclourà en l'escrit de remissió de l'informe provisional menció expressa a tal possibilitat.



3. Sobre la base de l'informe provisional, i si és el cas de les al·legacions rebudes, s'emetrà l'informe definitiu que es remetrà novament al titular de l'òrgan gestor. Les al·legacions remeses pels òrgans gestors no s'incorporaran com a annex en l'informe, però quedaran degudament arxivades junt amb la resta de documentació suport del control realitzat. Els informes parcials definitius hauran d'estar rubricats en totes les seues pàgines, llevat que s'hagueren firmat electrònicament.





Catorze. Tractament a les al·legacions rebudes als informes parcials de CFP

1. Quan del contingut i importància de les al·legacions es derive la necessitat de modificar l'informe provisional, hauran de suprimir-se o substituir-se els aspectes afectats, prèvia obtenció de l'evidència que suport el canvi de posició en l'informe definitiu.

2. Quan segons el parer de la intervenció delegada actuant la informació i documentació aportada en les al·legacions no haja d'originar modificacions sobre allò que s'ha exposat en l'informe provisional, es farà constar en l'informe definitiu l'opinió discrepant dels òrgans gestors, si és el cas transcrivint el contingut de l'al·legació corresponent, i les raons per les quals la intervenció delegada actuant no accepta o discrepa de les al·legacions, sempre que en aquestes es continguen arguments que rebaten les conclusions de l'informe.

3. Si no s'hagueren rebut al·legacions en el termini assenyalat per a això, s'emetrà l'informe definitiu en què s'indicarà aquesta circumstància.

Si les al·legacions es reberen fora de termini, però abans de l'emissió de l'informe definitiu, la intervenció delegada valorarà la seua rellevància i actuarà d'acord amb el que estableixen els apartats anteriors.

4. En el cas que es reberen al·legacions després de l'emissió de l'informe definitiu, se'n procedirà a l'arxiu. Excepcionalment es podrà emetre un nou informe definitiu, fent constar aquesta circumstància en l'apartat d'introducció, quan d'haver-se rebut abans de l'emissió de l'informe definitiu hagueren donat lloc a modificacions substancials en el seu contingut.



Subsecció segona

Informe anual de CFP



Quinze. Tramitació de l'informe anual de CFP

1. En el curs del primer trimestre de l'any següent a què es referisca el PACFP, les intervencions delegades, a fi de facilitar una valoració global de la gestió, hauran d'elaborar un informe comprensiu dels resultats més rellevants de les actuacions de CFP realitzades en execució del corresponent PACFP.

2. El contingut de l'informe inclourà els aspectes que resulten significatius per la seua rellevància quantitativa o qualitativa, per la seua reiteració, per la seua novetat, o per qualsevol altra circumstància que la intervenció delegada considere oportú i haurà d'estar basat en els informes de CFP que al llarg de l'exercici s'hagen remés als gestors directes de l'activitat controlada, en les actuacions i resultats de seguiment de les mesures implantades i en aquelles actuacions atribuïdes a les intervencions delegades a les quals es refereix el paràgraf e de l'article 110 de la LHPSIS.

3. Quan en algun dels aspectes que es traslladen a l'informe anual, l'òrgan gestor en les seues al·legacions mantinga opinions contràries a les de la intervenció delegada, que s'estime hagen de ser conegudes pels destinataris de l'informe anual, es farà referència a tal circumstància i s'explicaran els arguments de la intervenció per a ratificar la seua opinió, però en cap cas s'acompanyaran al·legacions a l'informe anual.

4. Els informes anuals es remetran per les intervencions delegades, abans del 30 d'abril de cada any, al titular de l'òrgan o ens controlat i a la Viceintervenció General de Control Financer i Auditories. La Intervenció General remetrà tots els informes anuals al titular de la conselleria amb competències en matèria d'Hisenda en compliment del que disposa l'apartat 2 de l'article 111 de la LHPSIS.





Setze. Estructura i contingut de l'informe anual de CFP

I. Dictamen executiu

1. Introducció:

– S'indicarà la intervenció delegada, que emet l'informe i el PACFP en l'execució del qual s'ha realitzat el control.

– En cas que l'òrgan gestor en les seues al·legacions als informes parcials mantinga opinions contràries a les de la intervenció delegada que s'estime que hagen de ser conegudes, es farà referència a tal circumstància i s'explicaran els arguments de la intervenció per a ratificar la seua opinió.

2. Consideracions generals:

– Es farà una breu referència a les característiques de les activitats que són objecte de control.

3. Objectius i abast:

– S'assenyalaran, de forma succinta, els objectius del control i els aspectes i període de la gestió que són objecte d'anàlisi continguts en el PACFP. Es procurarà que l'abast de la verificació dels elements de legalitat i compliment es delimite amb precisió.

– S'exposaran, si és el cas, les limitacions a l'abast que s'han produït i la seua transcendència per al compliment dels objectius del control.



4. Valoració global:

– S'expressarà una valoració global sobre els resultats de les actuacions de control havent de descriure de forma clara i succinta les qüestions clau en què es fonamenta.

L'àmbit de les manifestacions arreplegues en la valoració global haurà de ser consistent amb l'objectiu i abast arreplegats en l'apartat anterior.

– Es podrà denegar l'emissió d'una valoració global quan es produïsquen limitacions a l'abast rellevants que impedisquen l'aplicació de normes o procediments de control i auditoria que segons el parer de la Intervenció Delegada resulten necessaris per al compliment dels objectius del control.

5. Conclusions i recomanacions:

– Es destacaran els aspectes més significatius dels resultats obtinguts en el control realitzat, valorant la seua rellevància quantitativa o qualitativa així com els efectes que se'n pogueren derivar.

– Es proposaran les possibles mesures a adoptar per a corregir les debilitats i defectes llocs de manifest i, si escau, es proposarà a l'òrgan gestor que realitze les actuacions tendents a la recuperació de quantitats indegudament pagades o justificades.

– La informació a incloure en aquest apartat ha de ser la necessària perquè per mitjà de la seua lectura els destinataris de l'informe puguen tindre un coneixement adequat i suficient dels resultats obtinguts en el CFP.

II. Resultats del treball

– S'indicaran els resultats del control, reflectint els fets constatats com a conseqüència del treball realitzat.

– En aquells casos en què siga necessari, s'obrirà un epígraf per a cada una de les actuacions objecte de control, indicant aquelles circumstàncies, debilitats, deficiències o incompliments que s'hagen posat de manifest en la comprovació, proporcionant les dades o la informació necessària que permeta valorar adequadament la seua importància quantitativa o qualitativa.

– Haurà de vigilar-se la correspondència necessària entre la definició de l'objectiu i abast dels treballs de control i cada un dels aspectes de la gestió detallats en aquest apartat.

– Per a cada actuació, s'haurà d'efectuar el seguiment d'aquelles mesures que el gestor haja decidit adoptar com a conseqüència de les conclusions i recomanacions que sobre aqueixa mateixa actuació s'hagueren formulat en anteriors informes de CFP.

Els informes de CFP anuals seran firmats per les intervencions delegades, i hauran d'estar rubricats en totes les seues pàgines, llevat que s'hagueren firmat electrònicament.

Secció quinta

Informes de CFP a emetre per la Intervenció General



Dèsset. Informe general sobre l'execució del PACFP

1. En aplicació de l'article 96.2 de la LHPSIS, la Viceintervenció General de Control Financer i Auditories elaborarà un informe general amb els resultats més significatius obtinguts en les actuacions de CFP desenvolupades per les intervencions delegades en el marc del PACFP, que elevarà a l'aprovació de la Intervenció General de la Generalitat.



2. Aquest informe es presentarà anualment al Consell, a través del conseller amb competències en matèria d'Hisenda.



Díhuit. Informes d'actuació

1. Sense perjuí del que preveu l'article 112 de la LHPSIS, basant-se en les propostes d'actuació formulades per les intervencions delegades en un informe de CFP, la Intervenció General, d'ofici o a instància d'una intervenció delegada, podrà emetre informes d'actuació, sempre que es done alguna de les circumstàncies següents:

a) Que s'hagen apreciat deficiències i els titulars de la gestió controlada no indiquen les mesures necessàries ni el termini previst per a la seua solució.

b) Que es manifesten discrepàncies amb les conclusions i recomanacions i aquestes no siguen acceptades per l'òrgan de control.

c) Que havent manifestat la seua conformitat l'òrgan gestor, no s'adopten mesures per a solucionar les deficiències posades de manifest.



Els informes d'actuació es dirigiran al titular del departament de què depenga o al quals estiga adscrit l'òrgan o entitat controlada.



Secció sisena

De les actuacions a realitzar quan es coneguen fets que puguen ser constitutius d'infracció administrativa, o donar lloc a responsabilitats comptables o penals



Dènou. Trasllat d'actuacions quan es coneguen fets que puguen ser constitutius d'infracció administrativa, o donar lloc a responsabilitats comptables o penals en el curs d'un CFP

1. Quan en l'exercici d'un CFP, la intervenció delegada actuant entenga que, dels fets acreditats en l'expedient objecte de control, pogueren derivar-se responsabilitats administratives, patrimonials, comptables o penals, remetrà les seues actuacions, junt amb una còpia dels documents en què conste l'evidència obtinguda, als òrgans següents:

– A la Intervenció General de la Generalitat en el cas que els fets acreditats pogueren ser constitutius de delicte, la qual procedirà, si és el cas, a la seua remissió a l'òrgan competent.

– Al Tribunal de Comptes, en el supòsit de responsabilitat patrimonial o comptable previst en l'article 145.1.a de la LHPSIS, i a la persona titular de la conselleria amb competències en matèria d'hisenda, quan concórrega algun dels supòsits previstos en els apartats b a f de l'article 145.1. de la citada LHPSIS.

Al Consell de Transparència, Accés a la Informació Pública i Bon Govern, en el cas de possibles infraccions previstes en el títol III de la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, sense perjuí d'altres infraccions contingudes en el règim sancionador previst en el títol II de la Llei 19/2013, de transparència, accés a la informació pública i bon govern de l'Estat.

– A la sotssecretaria del departament corresponent objecte de control en el cas d'infraccions administratives diferents de les anteriors.



2. El trasllat de fets detectats en l'exercici del CFP als òrgans previstos en l'apartat primer d'aquesta disposició es realitzarà segons el model d'escrit arreplegat en l'annex, incorporant aquelles parts de l'informe definitiu de CFP en les quals s'arrepleguen, com a mínim:



a) Les presumptes infraccions, amb descripció dels fets constatats i els elements que suposen la seua inclusió en el corresponent tipus d'infracció.

b) Els presumptes autors, en el cas que es dispose d'informació suficient per a la seua identificació.

c) Quan dels supòsits de fet es poguera derivar responsabilitat comptable, la quantificació o estimació dels perjuís causats, sempre que fóra possible.

d) Les actuacions realitzades per l'òrgan gestor en relació amb les presumptes infraccions.

Així mateix, s'incorporaran en el citat escrit l'extracte de les al·legacions de l'òrgan gestor en la mesura que es relacionen amb les possibles responsabilitats administratives, patrimonials, comptables o penals.



3. No obstant això, en els supòsits en què la intervenció delegada aprecie que dels fets acreditats pogueren existir indicis de delicte valorarà, en funció de les circumstàncies concurrents, la comunicació immediata, sense enviament previ de l'informe provisional als efectes d'al·legacions, a la Intervenció General de la Generalitat.

4. Als efectes de la coordinació i seguiment de les actuacions de control financer, es remetrà a la Intervenció General de la Generalitat una còpia de totes les remissions efectuades directament per les intervencions delegades als òrgans competents, en virtut del que disposen els apartats anteriors.





DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única

Queden derogades la Circular de 21 de febrer de 2005, de la Intervenció General de la Generalitat, per la qual es dicten instruccions per a l'elaboració dels informes de control financer permanent, i la Circular de 22 de febrer de 2005, de la Intervenció General, per la qual es dicten instruccions en relació amb la comptabilització i control de les despeses excloses d'intervenció prèvia.





DISPOSICIÓ FINAL



Única

La present resolució entrarà en vigor l'endemà de la publicació.





València, 29 de març de 2017.– La interventora general: María Amparo Adam Llagues.







ANNEX

Model de remissió d'actuacions als òrgans destinataris

previstos en la disposició dènou



(Paràgraf-tipus: classe de responsabilitat)

(Responsabilitat penal)

En l'exercici de les actuacions de control financer permanent que la Intervenció Delegada en …… ha realitzat en (entitat) s'han posat de manifest fets acreditats que poden ser constitutius de delicte de conformitat amb el que preveu la Llei orgànica 10/1995, de 23 de novembre, del Codi Penal.

En concret, es considera que s'ha produït la infracció penal tipificada en l'article (…) de l'esmentada norma, que disposa…

(Infraccions en matèria de gestió econòmica pressupostària)

S'han posat de manifest fets acreditats que poden ser constitutius d'infracció administrativa molt greu de conformitat amb el règim sancionador en matèria de gestió econòmica pressupostària establit en l'article 28 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, en relació amb l'article 29 de la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana.



En concret, es considera que s'ha produït la infracció tipificada en l'apartat (…) de l'article 28 de l'esmentada norma, que disposa…

(Responsabilitat patrimonial o comptable)

En l'exercici de les actuacions de control financer permanent que la Intervenció Delegada en …… ha realitzat en (entitat) s'han posat de manifest fets acreditats que poden ser constitutius de responsabilitat patrimonial o comptable d'acord amb el que estableixen els articles 144 i 145 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.



En concret, es considera que s'ha produït la infracció tipificada en l'apartat (…) de l'article 145.1 de l'esmentada norma, que disposa…



(Altres infraccions administratives)

En l'exercici de les actuacions de control financer permanent que la Intervenció Delegada en …… ha realitzat en (entitat) s'han posat de manifest fets acreditats que poden ser constitutius d'infracció administrativa de conformitat amb allò que s'ha establit en (normativa reguladora).

En concret, es considera que s'ha produït la infracció tipificada en l'article (…) de l'esmentada norma, que disposa …





(Paràgraf-tipus: Descripció de les infraccions)

Les característiques fonamentals de les actuacions que es posen en el seu coneixement es mostren en el quadre següent:



Pla Anual de Control Financer Permanent de Control

Ens/òrgan controlat

Denominació de l'actuació

Data de l'informe de control

Presumptes infraccions

Presumptes autors

Quantificació de la responsabilitat

Altres elements rellevants







En l'actuació assenyalada s'han constatat les següents circumstàncies (si és el cas, només s'adjuntaran les parts de l'informe de control que es referisquen a la infracció):

(Extracte de l'informe on es pose de manifest els fets constitutius de la infracció; si fóra necessari, es podria distingir entre les diferents parts de l'informe)

«(….)»



L'informe de control financer permanent va ser remés a l'òrgan gestor als efectes d'al·legacions pel termini de quinze dies hàbils, havent-se rebut aquestes (o no havent-se rebut), el text de les quals es reprodueix, pel que fa a les possibles infraccions.

«(…)»



Així mateix, s'adjunten al present escrit els documents relacionats a continuació, en els quals consta l'evidència obtinguda.

1.

2.

3.



El que es comunica d'acord amb la disposició dènou de la Resolució de la Intervenció General de la Generalitat, per la qual es dicten instruccions en relació amb l'exercici del control financer permanent, en compliment del que disposa l'article 262 del Reial decret de 14 de setembre de 1882, pel qual s'aprova la Llei d'Enjudiciament Criminal, en relació amb el paràgraf segon apartat primer de l'article 95 de la Llei 1/2015, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, i als efectes oportuns.



L'interventor / La interventora delegat/ada,

Mapa web