Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDRE 6/2010, de 24 de març, de la Conselleria de Medi Ambient, Aigua, Urbanisme i Habitatge, que modifica, respectivament, les ordres de la Conselleria de Medi Ambient, Aigua, Urbanisme i Habitatge de 28 de juliol de 2009, per la qual es regula el procediment per a la tramitació de les mesures de finançament d'actuacions protegides previstes en els plans d'habitatge i sòl, i la de 18 de desembre de 2009, per la qual es crea i regula el Registre de Demandants d'Habitatge Protegit.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 6241 de 08.04.2010
Número identificador:  2010/3755
Referència Base de Dades:  003814/2010
 



ORDRE 6/2010, de 24 de març, de la Conselleria de Medi Ambient, Aigua, Urbanisme i Habitatge, que modifica, respectivament, les ordres de la Conselleria de Medi Ambient, Aigua, Urbanisme i Habitatge de 28 de juliol de 2009, per la qual es regula el procediment per a la tramitació de les mesures de finançament d'actuacions protegides previstes en els plans d'habitatge i sòl, i la de 18 de desembre de 2009, per la qual es crea i regula el Registre de Demandants d'Habitatge Protegit. [2010/3755]

Amb data 11 d'agost de 2009 es va publicar l'Ordre de 28 de juliol de 2009, de la Conselleria de Medi Ambient, Aigua, Urbanisme i Habitatge, per la qual es regula el procediment per a la tramitació de les mesures de finançament d'actuacions protegides previstes en els plans d'habitatge i sòl.

Transcorregut un temps des de l'entrada en vigor, s'ha posat en evidència la necessitat incorporar algunes modificacions per al bon funcionament dels serveis corresponents, com també la correcció d'alguns errors detectats.

Les tres primeres modificacions són de redacció, atés que l'administració competent no concedeix el préstec convingut, sinó que reconeix el dret a obtenir-lo en l'entitat de crèdit corresponent i en les condicions del conveni dels plans d'habitatge. En la mateixa línia, la modificació de la lletra c) de l'apartat 3 de l'article 19 es tracta d'una mera correcció en la remissió a la disposició transitòria corresponent. Quant a l'apartat f) punt 4 de l'article esmentat, la proposta està motivada per la necessitat de fer incompatibles les distintes ajudes que concedeixen per a arrendament distints organismes.

En matèria de rehabilitació s'han simplificat determinats aspectes procedimentals. En aquest sentit, es modifica un apartat de l'article 34, que recull l'obligació prevista en l'actual article 55.1 b) de l'Ordre de 28 de juliol de 2009, i es matisa la documentació relativa a les actuacions de rehabilitació.

La modificació de l'article 42 respon a fi d'agilitar el procediment de tramitació d'ajudes per rehabilitació d'habitatges. Respecte a les modificacions realitzades en els articles 52.4, 55, 68.5 i 69.1, són correccions de redacció.

La modificació de l'article 56.2 és fruit de la mateixa naturalesa de la subvenció, que requereix tenir la qualificació definitiva de l'expedient de l'edifici per a resoldre la sol·licitud d'ajudes personals, tal com es desprén de l'article 52.4 de l'Ordre de 28 de juliol de 2009.

Quant a la modificació de l'article 68.2 b), s'ha efectuat per a unificar els criteris de l'ordre de tramitació amb els del pla d'habitatge vigent.

Finalment es modifica l'article 69.1, per a regular les actuacions aïllades en ARI.

Respecte a l'Ordre de 18 de desembre de 2009, de la Conselleria de Medi Ambient, Aigua, Urbanisme i Habitatge per la qual es crea i regula el Registre de Demandants d'Habitatge Protegit, la modificació proposada es refereix als annexos que regulen la sol·licitud d'inscripció en el Registre, com també la de modificació de dades en aquest, i el text articulat concordant, i ve motivada per la necessitat de garantir al màxim la protecció de dades de caràcter personal dels demandants d'habitatges protegits, d'acord amb la legislació vigent.

Per tot això, per raó de les facultats que em confereix l'article 28. e), de la Llei 5/1983, de 30 desembre, del Consell,

ORDENE

Article 1. Modificació de l'Ordre de 28 de juliol de 2009

Es modifiquen els articles 10, 11.1, 18, 19.3 c), 19.3 f), 31.2, 34.3.A c), 34.3.E, 34.4 b) i c), 42, 52.4, 55, 56.2, 68.2.b), 68.5 i 69.1 i Disposició addicional sisena, de l'Ordre de 28 de juliol de 2009, de la Conselleria de Medi Ambient, Aigua, Urbanisme i Habitatge, per la qual es regula el procediment per a la tramitació de les mesures de finançament d'actuacions protegides previstes en els plans d'habitatge i sòl, que queden redactats en els termes que figuren en l'annex I d'aquesta ordre

Article 2. Modificació de l'Ordre de 18 de desembre de 2009

Es modifiquen els articles 3.2 i 9.1, i els annexos I i II de l'Ordre de 18 de desembre de 2009, de la Conselleria de Medi Ambient, Aigua, Urbanisme i Habitatge, per la qual es crea i regula el Registre de Demandants d'Habitatge Protegit en els termes que figuren en l'annex II d'aquesta ordre.

DISPOSICIÓ FINAL

Única. Entrada en vigor

Aquesta ordre entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.

València, 24 de març de 2010

El conseller de Medi Ambient, Aigua, Urbanisme i

Habitatge i vicepresident tercer del Consell,

JUAN GABRIEL COTINO FERRER

ANNEX I

Modificació de l'Ordre de 28 de juliol de 2009

U. Es modifica l'article 10, que queda redactat de la manera següent:

«Els promotors individuals per a ús propi han de sol·licitar simultàniament la qualificació provisional i el finançament específic.

En les promocions individuals per a ús propi s'ha d'aportar, juntament amb la documentació requerida per a qualificar l'actuació, la corresponent a la sol·licitud de finançament específic, de manera que en el moment de l'expedició de la qualificació provisional, el servei territorial reconega el dret al préstec específic, la subsidiació d'aquest, l'ajuda estatal directa a l'entrada, com també la comunicació a títol merament informatiu de les subvencions a càrrec dels pressupostos de la Generalitat que els puga correspondre.

En la declaració d'obra nova, el promotor ha de fer constar, per separat, el valor de l'edificació i el del sòl, valoració la suma del qual ha de servir de base per a la determinació de les subvencions personals amb els límits establits per la normativa vigent. En el cas que aquestes valoracions no consten, o consten per separat, s'han d'acreditar mitjançant un certificat de l'arquitecte director de les obres, visat pel col·legi professional que corresponga, d'acord amb el projecte d'execució final.

La sol·licitud de reconeixement de les subvencions de la Generalitat s'ha de formalitzar dins dels dotze mesos següents a l'obtenció de la qualificació definitiva».

Dos. En l'article 11, es modifica l'apartat 1, el qual queda redactat de la manera següent:

«1. Els promotors d'habitatges per a arrendament, en qualsevol de les modalitats previstes en els plans d'habitatge i sòl, han de sol·licitar, juntament amb la qualificació provisional, el reconeixement del dret al préstec específic per a la promoció i de la subsidiació aplicable al préstec indicat.

A la sol·licitud de qualificació provisional s'ha d'adjuntar la documentació següent:

a) Número o codi d'identificació fiscal.

b) Acreditació d'estar al corrent en les obligacions fiscals i de cotització a la Seguretat Social».

Tres. Es modifica l'article 18, el qual queda redactat de la manera següent:

«Presentada la sol·licitud de visat i finançament específic, els serveis territorials, després de la comprovació prèvia dels requisits exigits per la legislació aplicable, han d'emetre resolució de visat i del finançament específic a càrrec dels pressupostos del ministeri competent en matèria d'habitatge, la qual pot permetre l'accés al préstec específic, la subsidiació d'aquest, l'ajuda estatal directa, com també la comunicació a títol merament informatiu del percentatge de subvencions a càrrec dels pressupostos de la Generalitat que els puga correspondre.

La sol·licitud i el reconeixement de les subvencions a càrrec dels pressupostos de la Generalitat queda diferida al moment en què s'haja obtingut la resolució estimatòria del finançament específic, sempre que es complisquen els requisits establits en la normativa per a la percepció de les subvencions.

Una vegada escripturat l'habitatge i aportada la documentació establida en l'article 19 d'aquesta ordre, el servei territorial ha de resoldre, si escau, reconeixent les subvencions».

Quatre. En l'article 19, es modifica l'apartat 3, lletres c) i f), que queden redactades de la manera següent:

«c) Document bancari acreditatiu del pagament, mitjançant transferència o domiciliació bancària, a favor de l'arrendador o, si és el cas, a favor de l'agència o empresa pública mitjançant la qual s'haja gestionat l'arrendament, excepte el que disposa la disposició transitòria primera.»

«f) Declaració responsable firmada per tots els titulars del contracte, que reculla els punts següents:

1. Que cap d'aquests és titular d'un altre habitatge, llevat de les excepcions previstes en la normativa vigent.

2. Que no hi ha relació de parentiu, per consanguinitat o afinitat, fins al segon grau, amb l'arrendador.

3. Que no és soci o partícip de l'arrendador, quan aquest és persona jurídica.

4. Que el sol·licitant no siga ja beneficiari d'aquesta ajuda, de la renda bàsica d'emancipació, o de qualsevol altra ajuda per al lloguer d'habitatge.

5. Que no haja obtingut aquestes mateixes ajudes en els cinc anys anteriors».

Cinc. Es modifica l'apartat 2 de l'article 31 i s'afig un punt 2 a l'article, que queda redactat de la manera següent:

«Article 31. Contingut dels informes de conservació de l'edifici i del document informatiu de conservació de l'edifici d'habitatge unifamiliar (en endavant, DICEU).

1. L'ICE avalua l'estat de conservació de l'edifici i la conveniència de realitzar les obres de rehabilitació, com també les mesures que s'han d'adoptar, si és el cas. Ha de tenir, com a mínim, el contingut següent:

1) Descripció general i identificació de l'edifici:

a) Localització

b) Any de construcció

c) Nombre de plantes (soterrani, semisoterrani, baixa, àtic, coberta...)

d) Nombre d'habitatges o locals

e) Tipologia estructural

f) Instal·lacions de què disposa

2) Descripció sobre la necessitat de realitzar o no les obres de rehabilitació amb referència als requisits bàsics:

a) Estructura

b) Envolupant i avaluació energètica d'aquesta: façanes i buits, cobertes i sòls

c) Instal·lacions

d) Condicions d'accessibilitat

2. El DICEU és un document tècnic que es realitza per a ressenyar l'estat de conservació de l'edifici d'habitatge unifamiliar, amb la finalitat de ressenyar la descripció general d'edifici i descriure les obres necessàries de rehabilitació».

Sis. En l'article 34, es modifica l'apartat 3, les lletres A c) i E, i l'apartat 4, les lletres b) i c), que queden redactats en els termes següents:

Apartat 3, lletres A c):

«c) Les comunitats de propietaris i cooperatives han d'aportar una còpia del CIF i han de sol·licitar la qualificació per mitjà dels representants establits d'acord amb la normativa específica d'aplicació.

Així mateix, les comunitats de propietaris han d'aportar la llista de propietaris de l'immoble, i el número d'identificació fiscal de tots els propietaris dels habitatges i locals de l'edifici, com també la quota de participació que correspon a cada pis o local.

En el cas d'edificis en règim de propietat horitzontal constituïts per diversos accessos amb nuclis de comunicació vertical independents entre ells en què es pretenga dur a terme les actuacions de forma independent, també es requereix l'autorització de la comunitat de propietaris per a realitzar les obres, llevat que s'haja establit alguna especialitat organitzativa de funcionament.

La comunitat de propietaris ha de presentar original i fotocòpia, per confrontar-les, de l'acta de la junta de propietaris mitjançant la qual:

1r. S'acredita la legitimitat jurídica del representant.

2n. S'autoritza la realització de les obres.

3r. Es faça constar que coneixen les condicions per a accedir a les mesures del pla d'habitatge vigent.

4t. Els propietaris, inquilins o ocupants autoritzen l'accés dels tècnics inspectors i personal acreditat a totes les dependències de l'edifici que són objecte d'inspecció, per a procedir a la realització de l'ICE, i si és el cas, de l'IPE, com també a acceptar que el pagament dels imports dels informes es farà, mitjançant el col·legi professional amb què s'haja convingut, al tècnic inspector.

Quan calga, s'han de comprometre a contractar a càrrec seu, els treballs de mostres i posterior reparació, amb els mitjans i les recomanacions que indique el tècnic inspector».

Apartat 3, lletra E:

«E) Acreditació de l'antiguitat de l'edifici, o període decennal de construcció, quan no es desprenga de la documentació aportada».

Apartat 4, lletres b) i c):

«b) Projecte d'execució de rehabilitació, d'acord amb la normativa d'ordenació de l'edificació aplicable i redactat per un tècnic competent, degudament visat pel col·legi professional corresponent.

Quan la normativa no exigisca projecte d'execució, s'ha de presentar una memòria bàsica que incloga:

1r. Descripció de les obres.

2n Documentació gràfica suficient per a identificar les obres.

3r Pressupost detallat de la rehabilitació d'elements comuns, agrupant els distints treballs en els capítols següents: millora de la seguretat, millora de l'estanquitat, millora de l'eficiència energètica, millora de les instal·lacions i millora de l'accessibilitat, de conformitat amb els plans d'habitatge.

En ambdós casos, i quan es tracte de rehabilitació d'edifici d'habitatge unifamiliar, s'ha d'adjuntar un document informatiu de la conservació de l'edifici unifamiliar (DICEU), que ha de tenir el contingut mínim que estableix l'article 31 de l'ordre, i ha de ser realitzat pel tècnic competent».

«c) Contracte o pressupost desglossat de les obres firmat pel promotor i el contractista, si és el cas, d'acord amb projecte. Codi d'identificació fiscal del contractista.»

Set. Es modifica l'article 42, que queda redactat com segueix:

«1. Per a la concessió de la qualificació definitiva per obres de rehabilitació en elements comuns, els tècnics de la conselleria competent en matèria d'habitatge, han de verificar, mitjançant visita a l'obra realitzada, l'execució tècnica de les obres, a l'efecte de comprovar l'adequació d'aquestes a les relacionades en l'ICE i al projecte o memòria sobre la base del qual es va concedir la qualificació provisional de les actuacions.

2. Per a la concessió de la qualificació definitiva per obres de rehabilitació en habitatges, el tècnic de la conselleria competent en matèria d'habitatge, en funció de les obres realitzades, ha de valorar l'oportunitat de verificar-les, a l'efecte de comprovar l'adequació de les obres al que preveu la qualificació provisional.

3. La impossibilitat de comprovar l'adequació de les obres realitzades a l'obra projectada per causa imputable al promotor, és motiu de denegació de la qualificació definitiva».

Vuit. En l'article 52, es modifica l'apartat 4, que queda redactat de la forma següent:

«4. Les sol·licituds d'ajudes personals complementàries a les objectives s'han de presentar mitjançant el model normalitzat de reconeixement de subvencions, acompanyat de la documentació de l'article 53 i 55.2 i 3, des de la sol·licitud de qualificació provisional presentada per la comunitat de propietaris fins a la data de sol·licitud de qualificació definitiva. La tramitació és independent, però vinculada a l'expedient d'elements comuns».

Nou. Es modifica l'article 55, que queda redactat com segueix:

«1. La sol·licitud de reconeixement de les subvencions objectives està integrada en la sol·licitud de qualificació definitiva, i s'hi han d'adjuntar les dades bancàries en model normalitzat (manteniment de tercers), per a l'ingrés de la subvenció.

Les comunitats de propietaris han d'aportar l'imprés de dades bancàries subscrit pel representant autoritzat. Si les obres són executades per promotor subsidiari, s'ha d'aportar l'acreditació de l'acord de la comunitat on s'indiquen les dades bancàries on ha d'efectuar-se l'ingrés de les subvencions.

2. En cas de sol·licitud d'ajudes personals per habitatge, s'han d'aportar les dades bancàries on ha d'efectuar-se l'ingrés de les subvencions, i certificat d'empadronament a l'habitatge objecte del finançament qualificat.

3. En tot cas, tant per a les ajudes a la comunitat de propietaris com les personals, si és el cas, s'ha d'estar al corrent de les obligacions fiscals i, en el cas que els beneficiaris obtinguen rendiments procedents d'activitats empresarials o professionals, estar al corrent de les obligacions amb la Tresoreria General de la Seguretat Social. L'imprés de sol·licitud implica l'autorització perquè la direcció general i els serveis territorials competents en matèria d'habitatge demanen a l'Agència Tributària i a altres administracions i registres públics els informes o certificats necessaris per a la justificació d'aquesta obligació. No obstant això, el sol·licitant pot denegar expressament el consentiment, i llavors haurà d'aportar el certificat respecte a les obligacions fiscals i amb la Tresoreria General de la Seguretat Social, si és el cas».

Deu. En l'article 56, es modifica l'apartat 2, que queda redactat com segueix:

«2. La resolució del reconeixement de subvencions personals s'ha de realitzar en el termini màxim de sis mesos comptadors des de la data en què la sol·licitud haja tingut entrada en el registre de l'òrgan competent per a la tramitació, transcorregut aquest termini sense que s'haja dictat una resolució, aquesta s'entendrà desestimada.

Quan es tracte de reconeixement de subvencions personals per rehabilitació d'elements comuns, en el termini de sis mesos a comptadors des de la data en què la sol·licitud haja tingut entrada en el registre de l'òrgan competent per a la seua tramitació, i després de la concessió de la qualificació provisional, s'informarà amb caràcter provisional de les ajudes corresponents. Una vegada resolta la qualificació definitiva de l'expedient de rehabilitació a què està vinculat, es resoldran les subvencions personals».

Onze. En l'article 68, es modifica l'apartat 2, lletra b), i l'apartat 5, que queden redactats com segueix:

Apartat 2 b):

«b) Memòria justificativa dels aspectes d'interés social, històric, urbanístic, arquitectònic o ambiental pels quals es proposa declarar l'àrea. Aquesta memòria ha d'incloure, així mateix, un diagnòstic de la situació existent i l'enumeració dels objectius de l'actuació, de conformitat amb l'article 48.4 del Reial Decret 2066/2008, de 12 de desembre».

Apartat 5:

«5. Aquesta resolució prèvia comporta únicament un reconeixement per part de la direcció general competent en matèria d'habitatge que l'actuació proposada s'adequa documentalment als supòsits previstos en la normativa corresponent, i no implica l'accés al finançament recollit en el pla d'habitatge vigent, que està condicionat a la formalització de l'acord corresponent en la comissió bilateral amb el Ministeri d'Habitatge per a la declaració de l'àrea de rehabilitació».

Dotze. En l'article 69, es modifica l'apartat 1, que queda redactat com segueix:

«1. Quan es realitzen actuacions aïllades en ARI, promogudes per comunitats de propietaris, propietaris o ens gestor, el procediment de qualificació i resolució de finançament ha de ser l'establit, amb caràcter general, per a ajudes objectives i subjectives previst en la secció primera del capítol II».

Tretze. S'afig una disposició addicional, que es redacta de la forma següent:

«Disposició addicional sisena. Qualificació individual

Per a sol·licitar la qualificació d'un habitatge com a protegit en les condicions establides en l'article 1, 2.a) del Reial Decret 1961/2009, de 18 de desembre, pel qual es modifica la disposició transitòria primera del Reial Decret 2066/2009, de 12 de desembre, en el supòsit de les sol·licituds presentades a partir de l'1 de gener de 2010, cal que la llicència d'obres de l'habitatge s'haja concedit després de l'1 de setembre de 2004. La qualificació de protecció pública s'ha de limitar a reconéixer que es compleixen els límits establits per a preu i superfície.

Poden sol·licitar la qualificació per a venda dels habitatges lliures els promotors o els propietaris d'aquests que els hagen adquirit directament als promotors, tant si són persones físiques com si són persones jurídiques.

Poden sol·licitar la qualificació per a arrendament dels habitatges lliures acabats els promotors o els propietaris d'aquests que els hagen adquirit directament als promotors, si són persones jurídiques l'objecte social de les quals siga l'arrendament d'habitatges.

En el cas que els habitatges es qualifiquen per a lloguer en qualsevol règim, únicament es podran obtenir les subvencions a càrrec del Ministeri d'Habitatge per a la promoció d'habitatges protegits de nova construcció.

Així mateix, per al cobrament de les subvencions cal que els habitatges estiguen efectivament llogats i que el contracte d'arrendament l'haja visat el servei territorial competent. No és aplicable el que estableix l'article 12.3 de l'Ordre de 28 de juliol de 2009, de tramitació d'actuacions protegides, quant a la cessió de la gestió d'arrendament, per part dels promotors o persones jurídiques propietàries dels immobles, a l'Agència Valenciana de Lloguer.

A causa de la limitació d'objectius corresponents al programa de promoció de habitatge protegit per a lloguer, la direcció general competent en matèria d'habitatge prioritzarà la qualificació de promocions completes i valorarà l'interés social de les sol·licituds presentades».

ANNEX II

Modificació de l'Ordre de 18 de desembre de 2009

U. Es modifica l'article 3. apartat 2, que queda redactat de la manera següent:

«2. En ambdós casos, s'efectua a instàncies de la persona interessada. La sol·licitud ha de contenir les dades següents:

a) Nom, cognoms, data de naixement i nacionalitat del sol·licitant.

b) Número del document nacional d'identitat.

c) Adreça i codi postal.

d) Telèfon de contacte i, si escau, adreça electrònica.

e) Nombre de membres de la unitat familiar.

f) Règim d'ús de l'habitatge.

g) Municipis en què demana habitatge, fins a un màxim de cinc.

h) Característiques de l'habitatge que es demana, com ara adaptabilitat d'aquest, nombre de dormitoris, existència d'ascensor, traster i garatge, etc.

A més, la sol·licitud ha de disposar d'un apartat específic per a poder expressar les dades següents, que no és obligatori emplenar:

i) Ingressos anuals bruts de la unitat familiar

j) Situacions de pertinença a col·lectius específics».

Dos. L'article 9, apartat 1, queda redactat com segueix:

«1. Les entitats locals, els promotors d'habitatge protegit i els altres organismes públics o entitats privades que demostren un interés legítim dirigit a facilitar les adquisicions o arrendaments d'habitatges amb qualsevol tipus de protecció, com també als quals calga facilitar dades per a gestionar l'accés als habitatges, poden sol·licitar a la direcció general competent en matèria d'habitatge informació relativa al Registre de Demandants, a excepció de la continguda en les lletres i) i j) de l'article 3, apartat 2 d'aquesta ordre».

Tres. Es modifiquen els annexos I i II relatius a la sol·licitud d'inscripció en el Registre de Demandants d'Habitatges Protegits de la Comunitat Valenciana i la sol·licitud de modificació de dades en el registre, tal com apareixen a continuació.

<div id="AquiVaUnaImagen"></div><div id="AquiVaUnaImagen"></div>

Mapa web