Ficha disposicion

Ficha disposicion





RESOLUCIÓ de 29 de març de 2017, de la Direcció General de Medi Natural i d'Avaluació Ambiental, per la qual es modifiquen els annexos de l'Ordre 10/2015, de 8 d'abril, de la Conselleria d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient, per la qual es regulen els aprofitaments forestals a la Comunitat Valenciana.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 8047 de 24.05.2017
Número identificador:  2017/3399
Referència Base de Dades:  004432/2017
 



RESOLUCIÓ de 29 de març de 2017, de la Direcció General de Medi Natural i d'Avaluació Ambiental, per la qual es modifiquen els annexos de l'Ordre 10/2015, de 8 d'abril, de la Conselleria d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient, per la qual es regulen els aprofitaments forestals a la Comunitat Valenciana. [2017/3399]

L'Ordre 10/2015, de 8 d'abril, de la Conselleria d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient, per la qual es regulen els aprofitaments forestals a la Comunitat Valenciana, desplega el que disposa aquesta matèria en la Llei 3/1993, de 9 de desembre, forestal de la Comunitat Valenciana i en el Decret 98/1995, de 16 de maig, del Govern Valencià, pel qual s'aprova el reglament d'aquesta llei, així com en el Decret 58/2013, de 3 de maig, del Consell, pel qual s'aprova el Pla d'acció territorial forestal de la Comunitat Valenciana, tot això en el marc de la Llei 43/2003, de 21 de novembre, de forests.



En l'aplicació de l'esmentada Ordre 10/2015, des de la seua entrada en vigor, s'han suscitat dubtes sobre la interpretació d'alguns conceptes i certs problemes de caràcter procedimental que cal aclarir. Així mateix, es creu oportú modificar el formulari de pla tècnic de gestió forestal simplificat a fi de facilitar la seua interpretació a les persones interessades i a la mateixa Administració. Per tot això, cal oferir una nova redacció dels seus annexos.

En aquesta modificació, es reestructura l'annex I amb l'objectiu de facilitar-ne la comprensió. En concret, s'ofereix l'accés des dels possibles tipus d'aprofitaments, des de la perspectiva del producte objecte d'interés o les circumstàncies en què té lloc l'aprofitament. També s'ofereix una nova redacció de la resta dels capítols d'aquest annex en pro de la seua simplificació, per mitjà de la reagrupació d'aquelles qüestions o normes que tenen un caràcter general per a tots els aprofitaments i la reducció de l'extensió dels capítols que fan referència a les normes específiques per als aprofitaments de productes concrets. Respecte dels annexos II, III i IV, s'han realitzat algunes modificacions de forma, però sense canvis substancials en el seu contingut.



L'esmentada Ordre 10/2015, en la disposició addicional segona, faculta la direcció general competent en matèria de forests per a modificar el contingut dels seus annexos. Així mateix, la Direcció General de Medi Natural i d'Avaluació Ambiental té atribuïdes les competències en matèria de gestió forestal sostenible pel Decret 80/2016, d'1 de juliol, del Consell, de modificació del Decret 158/2015, de 18 de setembre, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural.



Fent ús d'aquestes facultats, aquesta direcció general resol modificar els annexos de l'Ordre 10/2015, de 8 d'abril, de la Conselleria d'Infraestructures, Territori i Medi Ambient, per la qual es regulen els aprofitaments forestals a la Comunitat Valenciana i publicar la present resolució en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Contra la present resolució, que no posa fi a la via administrativa, podrà presentar-se recurs d'alçada davant de la Secretaria Autonòmica de Medi Ambient i Canvi Climàtic en el termini d'un mes des de l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, d'acord amb el que disposen els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.



València, 29 de març de 2017.– El director general de Medi Natural i d'Avaluació Ambiental: Antoni Marzo Pastor.







ANNEX I

Condicions generals per a l'execució

d'aprofitaments forestals



CAPÍTOL I

Disposicions de caràcter general



Article 1. Àmbit d'aplicació

1. El present annex estableix les condicions generals que han de regir els aprofitaments forestals a la Comunitat Valenciana, sense perjuí d'altres disposicions que siguen aplicables d'acord amb la legislació vigent.

2. Quedaran obligats per aquestes condicions els titulars de forests, les persones físiques o jurídiques que intervinguen en l'execució d'aprofitaments forestals, així com els que els adquirisquen per qualsevol procediment legal o per mitjà de l'exercici de qualsevol dret que els assistisca.



Article 2. Definicions

Als efectes d'aquesta ordre, seran aplicables les definicions contingudes en la legislació forestal estatal i autonòmica, amb les precisions següents:

1. Aprofitament forestal: aprofitament de fustes, llenyes, corfes, pastures, fruits, resines, plantes aromàtiques i medicinals, bolets i trufes, productes apícoles, caça i la resta de productes i subproductes propis dels terrenys forestals.

2. Aclarida: extracció selectiva d'arbres amb un diàmetre normal superior a 7,5 centímetres en poblacions d'elevada densitat, feta per a dosificar la competència per l'aigua, la llum i els nutrients i a fi de millorar l'estructura de la massa i la qualitat dels peus que romanen. La disminució de la densitat de recobriment que produeix no és permanent.



3. Aclarida de plançonada: extracció d'arbres amb un diàmetre normal inferior a 7,5 centímetres en poblacions de molt elevada densitat, generalment coetànies, feta per a dosificar la competència per l'aigua, la llum i els nutrients i amb el fi millorar l'estructura de la massa i la qualitat dels peus que romanen. La disminució de la densitat de recobriment que produeix no és permanent.

5. Tallada sanitària o tallada de policia: tallades consistents en l'eliminació d'arbres danyats o debilitats, principalment per a impedir la propagació de plagues o patògens i millorar l'estat fitosanitari de la massa.

6. Diàmetre normal: diàmetre del tronc amb corfa mesurat a una alçària d'1,30 metres.

7. Instrument tècnic de gestió forestal: és un document tècnic de planificació de la gestió d'una muntanya. Sota aquesta denominació s'inclouen: els projectes d'ordenació de forests, els plans tècnics de gestió forestal i els plans tècnics de gestió forestal simplificats.

8. Llenya: s'entén com a tal els canons, branques i arbustos, així com els productes de la reservació de les espècies del gènere Quercus, tots ells quan s'empren com a combustible sense processament previ. En cap cas es considera llenya els canons d'arbres en bon estat amb un diàmetre normal superior a 23 centímetres.

9. Llenya residual: és aquella que està en el sòl per caiguda natural o procedent de treballs forestals finalitzats.

10. Forest gestionada per la Generalitat: són aquelles forests propietat de la Generalitat, forests incloses en el Catàleg de Forests de Domini Públic i d'Utilitat Pública i aquelles subjectes a consorci, conveni o sotmeses a algun altre règim contractual en virtut del qual s'atorgue la seua gestió a la Generalitat.

11. Poda: supressió de branques d'arbres en peu a fi de millorar la qualitat futura de la fusta o dels productes obtinguts de l'arbre, obtindre llenya, trencar la continuïtat vertical del combustible dificultant la propagació de possibles incendis o atendre una millora sanitària, entre altres objectius.

12. Tractament silvícola: intervenció o conjunt d'intervencions sobre la massa arborada o matoll. Podrà consistir en aclarides, aclarides de plançonada, podes d'arbratge, reservacions o desbrossaments selectius de matoll a fi de millorar l'estat de l'ecosistema forestal o de la seua protecció enfront d'incendis forestals.





CAPÍTOL II

Condicions de l'autorització



Article 3. Consentiment del propietari dels terrenys

Els aprofitaments forestals requeriran el consentiment exprés del propietari dels recursos forestals produïts en la forest. Se n'exceptua l'arreplega consuetudinària episòdica de fruits, plantes, bolets i llenyes residuals en què serà suficient el consentiment tàcit del propietari.





Article 4. Autorització de l'Administració forestal

1. Els aprofitaments forestals hauran de ser autoritzats prèviament per l'Administració forestal llevat dels casos previstos en l'apartat 6 d'aquest article.

2. Els aprofitaments forestals seran autoritzats en forma d'«autorització específica», «declaració responsable» o «alienació» segons les condicions que s'indiquen en aquesta ordre i per mitjà del procediment administratiu que corresponga segons el seu tipus.

3. L'autorització per part de l'Administració forestal s'entendrà atorgada a favor de qui la va formular i tindrà validesa sempre que es complisquen les disposicions d'aquesta ordre i les condicions particulars que s'establisquen, si és el cas, així com les disposicions establides per altres normes que siguen aplicables.

4. Els aprofitaments es realitzaran exclusivament sobre els productes o superfícies que hagen sigut autoritzats.

5. En el cas que l'execució de l'aprofitament requerisca efectuar labors complementàries, aquestes hauran de quedar referides en la sol·licitud d'autorització de l'aprofitament menor o en la sol·licitud d'aprovació de l'instrument tècnic de gestió forestal, segons pertoque. Les resolucions pertinents inclouran l'autorització de realització d'aquestes labors complementàries.

6. L'extracció de llenyes residuals amb destinació a ús domèstic i l'arreplega consuetudinària episòdica de fruits, plantes i bolets no requereix autorització o coneixement previ de l'Administració forestal. No té caràcter consuetudinari la recol·lecció de més de sis quilograms de bolets i fongs per persona i dia, ni la recol·lecció de trufes siga quina siga la quantitat.

7. Qualsevol aprofitament forestal no previst en aquesta ordre es tramitarà per sol·licitud d'autorització específica, que haurà de tindre registre d'entrada en l'Administració competent, com a mínim, tres mesos abans de la data en què es pretenga començar els treballs. Transcorregut el termini esmentat sense resolució s'entendran no autoritzats.





Article 5. Informes per afecció a espais protegits

Els procediments d'autorització de tot aprofitament forestal o d'aprovació d'un instrument tècnic de gestió forestal o de qualsevol altra actuació en el context d'aquesta ordre que afecten terrenys en espais naturals protegits, de la Xarxa Natura 2000 o sota qualsevol altra figura de protecció s'hauran d'informar, de forma prèvia i, si és el cas, segons la normativa sectorial.



Article 6. Traçabilitat de productes forestals de fusta i afins

En els aprofitaments forestals de fusta i afins amb destinació comercial, l'Administració forestal assignarà un codi alfanumèric únic a cada aprofitament autoritzat o a cada aprovació d'un instrument tècnic de gestió forestal que identificarà de manera inequívoca el seu origen legal. El codi esmentat serà concorde amb la normativa vigent de comercialització de fusta i productes derivats.



Article 7. Suspensió i privació d'eficàcia

1. La inexactitud, falsedat o omissió de qualsevol dada, manifestació o document que s'incorpore a la sol·licitud d'autorització específica o a la declaració responsable comportaran la suspensió d'autorització per a iniciar o prosseguir l'aprofitament, sense perjuí de les responsabilitats penals, civils o administratives que pertoquen.

2. Si l'Administració forestal aprecia que l'execució dels aprofitaments no s'ajusta a les condicions generals del present annex o a les condicions particulars de la seua autorització, si n'hi ha, les autoritzacions podran ser suspeses d'eficàcia o privades totalment o parcialment d'aquesta mitjançant una resolució, amb audiència prèvia a l'interessat.

3. Podran, així mateix, adoptar-se les mesures indicades en l'apartat anterior, sense necessitat d'audiència, quan hi haja circumstàncies sobrevingudes o desconegudes com ara inundacions, plagues, malalties, incendis o altres causes de força major que ho feren necessari.





Article 8. Restriccions temporals

L'Administració forestal podrà restringir l'època per a l'execució dels aprofitaments en funció de les condicions climàtiques, la falta de capacitat portant del sòl, el risc d'erosió, el risc d'incendis l'existència o aparició de plagues, malalties o altres patologies, l'afecció a l'època de reproducció d'espècies protegides, així com per altres condicionants legals, ambientals o tècnics.



Article 9. Termini de vigència

1. Els aprofitaments amb autorització específica tindran un termini de vigència de dos anys a partir de la data en què haja sigut notificada l'autorització, llevat que per raó motivada s'indique un altre termini en la resolució.

2. Els aprofitaments autoritzats per mitjà de declaració responsable tindran un termini de vigència d'un any a partir de la data de presentació de la declaració.



Article 10. Pròrroga

1. Quan un aprofitament amb autorització específica no haja sigut totalment executat en el termini de vigència, podrà sol·licitar-se'n una pròrroga sempre que siga per causes justificades. Per a això, el titular de l'autorització haurà d'indicar en la sol·licitud de pròrroga el número d'expedient de l'aprofitament i les causes que han impedit finalitzar-lo. La pròrroga haurà de sol·licitar-se almenys amb un mes d'antelació a la data en què finalitze l'autorització. El mes d'antelació esmentat no serà exigible en cas de causes excepcionals sobrevingudes ocorregudes durant l'últim mes.

2. Quan un aprofitament autoritzat per mitjà de declaració responsable no haja sigut totalment executat en el termini de vigència no hi haurà possibilitat de pròrroga i per a finalitzar-lo haurà de cursar-se una nova declaració responsable.



CAPÍTOL IV

Instrucció, determinació i inspecció



Article 11. Instrucció

Cada expedient d'aprofitament tindrà assignat un tècnic de la direcció territorial competent en matèria de forests (d'ara en avant, direcció territorial) que serà responsable de la seua instrucció i inspecció.





Article 12. Determinació de l'aprofitament

1. La determinació tindrà per objecte concretar in situ els productes que s'han d'aprofitar o la superfície objecte d'aprofitament, haurà de realitzar-se, respectivament, per mitjà d'operacions de senyalament individual o de demarcació del terreny de forma fefaent.

2. La determinació de l'aprofitament serà obligatòria i anirà a càrrec del titular de l'aprofitament.

3. No podrà aprofitar-se cap producte de la forest que prèviament no haja sigut determinat en les condicions que preveu aquesta ordre, ni tan sols per a utilitzar-lo en treballs complementaris a l'aprofitament.



4. En el cas d'aprofitaments forestals planificats, la determinació es realitzarà d'acord amb els criteris establits en l'instrument tècnic de gestió aprovat i vigent.

5. En el cas d'aprofitaments forestals menors la determinació es realitzarà d'acord amb les prescripcions disposades pel tècnic instructor en l'autorització.

6. La determinació serà comprovada pels agents mediambientals de la Generalitat; acció de la qual s'alçarà acta de senyalament, que serà subscrita per l'agent mediambiental designat i pel titular d'aprofitament o persona responsable en qui formalment delegue.



7. La determinació haurà de ser clara i recognoscible fins a la finalització de l'aprofitament.



Article 13. Inspecció

1. Les funcions d'inspecció i control en camp seran exercides pels agents mediambientals d'acord amb la normativa que atribueix i regula les funcions d'aquests agents de l'autoritat, els quals informaran el tècnic instructor.

2. En el curs de l'aprofitament, el tècnic instructor o els agents mediambientals podran realitzar les inspeccions i operacions de control que siguen necessàries per a garantir el compliment de les condicions que els siguen exigibles.

3. Els titulars dels drets dels aprofitaments, els adjudicataris d'aquests i totes les persones que intervinguen en la seua execució hauran de facilitar i prestar col·laboració en les inspeccions i controls en camp que realitze l'Administració forestal.

4. En els casos en què qui execute l'aprofitament estime que l'acatament d'alguna de les indicacions fetes durant la inspecció i el control puga lesionar els seus interessos, ho comunicarà al titular de la direcció territorial, el qual resoldrà.

5. Durant l'execució de l'aprofitament s'haurà de disposar in situ de la documentació que acredite la seua autorització per part de l'Administració, que podrà ser requerida pel personal encarregat de realitzar les funcions d'inspecció i control.



Article 14. Actes i informes d'inspecció

1. De les operacions d'inspecció i control dels aprofitaments forestals que es realitzen en forests de titularitat privada es podrà alçar acta sempre que s'haja convocat els interessats dins del termini i en la forma corresponent.

2. De les operacions de vigilància, inspecció i control dels aprofitaments forestals que es realitzen en forests gestionades per la Generalitat es redactarà un informe. En les que, a més, s'haja convocat o citat prèviament els interessats dins del termini i en la forma corresponent, s'alçarà una acta.

3. Les actes les hauran de subscriure els assistents i s'hi faran constar tots els aspectes que s'estimen convenients per a definir l'estat de la superfície afectada per l'aprofitament i, si n'hi ha, els danys que s'advertisquen i les reparacions que calguen, indicant el termini fixat per a realitzar-les. En el cas de les forests alienades, si hi ha incompliment del plec de condicions tecnicofacultatives, també s'hi farà constar. A més s'hi consignarà la falta d'aquells que no hagen assistit i hagen sigut citats.

4. El titular d'aprofitament o persona responsable en qui formalment delegue rebrà una còpia de les actes d'aquelles inspeccions i operacions de control a l'assistència de les quals haguera sigut notificat i estiguera present. Si no hi compareix, podrà sol·licitar-la per mitjà de petició escrita dirigida a la direcció territorial.



CAPÍTOL II

Tipus d'aprofitament forestal



Article 15. Aprofitament forestal menor

1. Es considera aprofitament forestal menor els següents:

a) L'aprofitament de fusta i llenya que afecte una superfície inferior a 25 hectàrees, amb una intensitat d'extracció menor a 150 peus per hectàrea de diàmetre normal major a 7,5 centímetres i que no es repeteix sobre la mateixa finca o parcel·la en 5 anys.

b) L'aprofitament de suro que afecte una superfície inferior a 2 hectàrees i que no es repeteix sobre la mateixa finca o parcel·la en 5 anys.



c) L'aprofitament de pastura que afecte una superfície inferior a 300 hectàrees i amb una càrrega ramadera inferior a 0,2 unitats de bestiar major (UGM) per hectàrea en qualsevol època de l'any.

d) Tots els aprofitaments apícoles.

e) Tots els aprofitaments de fruits, micològics i de plantes aromàtiques, medicinals, alimentàries i ornamentals, quan tinguen finalitat comercial o no es consideren consuetudinaris.

f) L'arreplega de trufa siga quina siga la quantitat i l'arreplega de més de sis quilograms per persona i dia de bolets i altres fongs.

g) L'aprofitament de resina que afecte una superfície inferior a 5 hectàrees i que no es repeteix sobre la mateixa finca o parcel·la en 5 anys.

h) L'aprofitament de fusta de xops i altres espècies de creixement ràpid el torn dels quals siga inferior a 20 anys.

2. Els aprofitaments forestals menors requereixen per a la seua autorització la presentació d'una sol·licitud, que podrà presentar-se tot l'any, si bé haurà de tindre registre d'entrada en l'Administració competent, com a mínim, tres mesos abans de la data en què es pretenga començar els treballs. Transcorregut aquest termini sense resolució s'entendran no autoritzats.

3. Per a la realització de l'aprofitament forestal menor serà necessari disposar d'una resolució d'autorització específica.



Article 16. Aprofitament forestal planificat

1. Es considera aprofitament forestal planificat aquells aprofitaments forestals previstos en un instrument tècnic de gestió forestal aprovat i vigent.

2. El termini màxim de resolució dels instruments tècnics de gestió forestal serà de sis mesos.

3. Els aprofitaments forestals planificats requereixen per a la seua execució la presentació d'una declaració responsable que faça referència a un aprofitament previst en un instrument tècnic de gestió forestal. Aquesta podrà presentar-se durant tot l'any, si bé haurà de tindre registre d'entrada en l'Administració competent, com a mínim, un mes abans de la data en què es pretenga començar els treballs.



4. En cas de plantejar-se variacions en la declaració responsable respecte a la planificació prevista en l'instrument tècnic de gestió forestal, aquestes hauran de justificar-se per part del titular de l'aprofitament en la mateixa declaració. Si les variacions plantejades no es consideren adequades, l'Administració emetrà resolució desestimatòria en el termini d'un mes. En cas contrari s'entendran autoritzades.



Article 17. Aprofitament de llenya destinada a consum propi

1. Es considera aprofitament de llenya destinada a consum propi, la llenya dedicada a l'ús domèstic propi, amb un límit anual per finca de 20 esteris o 8 tones pesades en verd. No es considera consum propi la llenya destinada a usos industrials o comercials.

2. Per a la realització de l'aprofitament de llenya destinada a consum propi serà necessària la presentació de declaració responsable. Aquesta podrà presentar-se durant tot l'any, si bé haurà de tindre registre d'entrada en l'Administració competent, com a mínim, un mes abans de la data en què es pretenga començar els treballs.



Article 18. Aprofitament forestal procedent de circumstàncies extraordinàries

1. Es considera aprofitament forestal procedent de circumstàncies extraordinàries, els aprofitaments que es realitzen com a conseqüència de danys causats per esdeveniments climàtics excepcionals o per altres circumstàncies sobrevingudes o sinistres i la finalitat dels quals siga restaurar l'estat original.

2. Els aprofitaments forestals procedents de circumstàncies extraordinàries requereixen per a la seua autorització la presentació d'una sol·licitud, que podrà presentar-se tot l'any, si bé haurà de tindre registre d'entrada en l'Administració competent, com a mínim, tres mesos abans de la data en què es pretenga començar els treballs. Transcorregut aquest termini sense resolució s'entendran no autoritzats.

3. Per a la realització de l'aprofitament forestal procedent de circumstàncies extraordinàries serà necessari disposar d'una resolució d'autorització específica.



Article 19. Aprofitament cinegètic

1. El titular d'un aprofitament cinegètic i els que hi participen tenen les obligacions establides en la normativa vigent en matèria de caça.



2. L'aprofitament cinegètic, tant de caça major com menor, es realitzarà d'acord amb la resolució d'aprovació d'un Pla tècnic d'ordenació cinegètica i quedarà subjecte a la supervisió de l'administració competent en la matèria.

3. Als efectes d'aquesta ordre, i d'acord amb la Llei 13/2004 de caça de la Comunitat Valenciana, el Pla tècnic d'ordenació cinegètica equival a l'instrument tècnic de gestió forestal.



Article 20. Aprofitament de plantacions forestals temporals

Els procediments administratius relatius a l'aprofitament de plantacions forestals temporals registrades es realitzaran d'acord amb el que estableix l'Ordre 4/2015, de 9 de març, per la qual es crea i regula el Registre de Plantacions Forestals Temporals en Terrenys Agrícoles de la Comunitat Valenciana i es publica el catàleg d'espècies al·lòctones.





Article 21. Productes forestals obtinguts en actuacions no considerades aprofitament forestal

1. Haurà de notificar-se a l'Administració forestal l'obtenció de productes forestals generats de forma addicional com a conseqüència de l'execució de les següents actuacions en la forest:

a) Obres de caràcter no forestal degudament autoritzades o preceptives.

b) Treballs de defensa d'infraestructures, béns immobles o cultius.



c) Tractaments silvícoles.

2. La notificació es tramitarà en forma de declaració responsable amb almenys un mes d'antelació a l'inici dels treballs.

3. En el cas d'obres degudament autoritzades per altres administracions, haurà d'adjuntar-se còpia de la llicència o resolució corresponent.



4. Si el titular pretén comercialitzar els productes forestals addicionalment generats, haurà d'indicar-ho específicament en la declaració responsable a fi que l'Administració forestal assigne un codi alfanumèric únic que identificarà de manera inequívoca el seu origen legal. El codi esmentat serà concorde amb la normativa vigent de comercialització de productes forestals.

5. L'Administració forestal podrà informar de la normativa forestal i ambiental que s'aplique en cada cas i efectuar els reconeixements que considere oportuns.



CAPÍTOL V

Condicions tècniques de caràcter general



Article 22. Persistència i sostenibilitat

Els aprofitaments es realitzaran de manera que siguen compatibles amb la conservació i millora dels ecosistemes forestals i respectaran en tot cas els principis de persistència i sostenibilitat.



Article 23. Ús múltiple de la forest

1. L'aprofitament haurà de garantir l'ús múltiple de la forest d'acord amb els interessos del propietari dels terrenys i la seguretat de les persones, i vetlarà per la compatibilitat entre els aprofitaments i les activitats autoritzades que coincidisquen en una mateixa superfície forestal.

2. Es complirà el que s'ha previst pel que fa a mecanismes de compatibilització i restriccions d'usos de la forest en la resolució d'autorització i, si és el cas, en els instruments tècnics de gestió forestal aprovats i vigents.

3. El titular de l'aprofitament haurà d'advertir i indicar a la resta d'usuaris de la forest, amb antelació i de manera convenient, de la realització d'aquelles operacions que impedisquen o desaconsellen la seua concurrència simultània. De la mateixa manera, haurà d'adoptar les mesures de salvaguarda necessàries.

4. El titular de l'aprofitament no podrà impedir, interrompre o dificultar les actuacions de qualsevol índole que realitze l'Administració forestal en l'exercici de les seues competències.



Article 24. Conservació de la fauna i flora

1. L'execució de l'aprofitament es realitzarà emprant tècniques i mètodes que permeten la seua viabilitat i no causen danys innecessaris o irreversibles als elements de la flora que no siguen objecte d'aquest, així com a la fauna i al conjunt de l'entorn on s'exercisca l'activitat.



2. Es respectarà la presència adequada i suficient d'elements, espais i estructures forestals a partir dels quals la fauna i la flora puguen disposar dels biòtops necessaris per a trobar refugi, aliment i llocs per a la reproducció i el desenvolupament, en particular les cavitats, els murs de pedra, les bardisses, els arbres vells i morts i els punts d'aigua.



3. En zones d'actuació on hi haja espècies de fauna catalogada o dins del radi d'afecció regulat, els aprofitaments es realitzaran de tal manera que es mantinga el seu hàbitat, ateses les especificacions indicades en els plans o normes que perseguisquen la seua conservació o recuperació.



Article 25. Mesures per a la prevenció d'incendis forestals

El titular de l'aprofitament i els que hi intervinguen prendran totes les precaucions que siguen necessàries a fi d'evitar originar incendis forestals, compliran totes les mesures preventives que s'indiquen en el marc del que disposa la legislació, en especial en matèria de prevenció d'incendis forestals, actualment el Decret 7/2004, de 23 de gener, del Consell de la Generalitat pel qual s'aprova el plec general de normes de seguretat en prevenció d'incendis forestals a observar en l'execució de treballs que es realitzen en terreny forestal o en els seus voltants.





Article 26. Vies forestals i circulació de vehicles

1. El titular de l'aprofitament serà responsable de mantindre les vies forestals, almenys, en el mateix estat en què es trobaven a l'inici d'aquest.

2. En el cas d'haver d'utilitzar accessos i camins de titularitat privada aliens a l'aprofitament, s'haurà de comptar amb l'autorització expressa dels seus propietaris.

3. Si és necessari construir vies forestals permanents diferents de les existents o afrontar reparacions significatives en aquestes, caldrà l'autorització de la direcció territorial i dels particulars que pogueren veure's afectats per les dites operacions. Tot això, amb els informes o tràmits que corresponguen i amb independència d'altres llicències i tràmits que siguen preceptius

4. L'autorització de l'aprofitament porta implícita l'autorització corresponent exigida en la normativa de circulació de vehicles per terrenys forestals.



Article 27. Detecció de plagues i malalties

1. Els titulars dels aprofitaments i els que hi participen estan obligats a comunicar al servei competent en matèria de sanitat forestal l'aparició atípica d'organismes nocius o de símptomes de malalties o plagues que puguen afectar espècies vegetals i a facilitar les accions que determine l'Administració forestal en cada cas, d'acord amb la legislació de sanitat vegetal.

2. Quan es detecten riscos sanitaris per a la forest, la direcció territorial podrà establir condicions addicionals a les previstes en aquesta norma, així com, si és el cas, en el document que autoritze l'aprofitament.



Article 28. Estat en què ha de quedar la superfície objecte de l'aprofitament

1. El titular de l'aprofitament repararà els danys causats en les infraestructures de la forest durant l'execució de l'aprofitament i a causa d'aquest, entre altres, en murs de pedra, talussos, camins i tanques. De la mateixa manera, arreplegarà el fem i residus generats, de tal manera que la superfície objecte de l'aprofitament quede en les mateixes condicions en què es trobava abans de l'inici d'aquest.

2. Tant l'arreplega del fem com la reparació de danys es realitzaran abans de la finalització de l'aprofitament i a costa del titular d'aquest.





CAPÍTOL VI

Condicions tècniques específiques per a l'aprofitament

de fusta i afins



Article 29. Consideracions a l'aprofitament de fusta i afins

1. L'aprofitament es realitzarà perseguint com a objectiu prioritari l'estabilitat i la persistència de la massa.

2. Es donarà prioritat de tallada als peus sense esdevenidor (danyats, malalts o secs). En les pinedes, a més, es tallaran de manera preferent els peus afectats per visc.

3. Durant la fase de les tallades de millora s'evitarà el senyalament sistemàtic de peus ben conformats i sans a fi de no empitjorar la qualitat fenotípica de la descendència, excepte si així ho disposa l'instrument tècnic de gestió forestal per a aconseguir uns altres fins específics.

4. Després de la tallada final, es deixaran en peu amb caràcter vitalici un mínim de 10 arbres per hectàrea. Aquests peus compliran una doble funció: mentre siguen vius, garantir la capacitat de regeneració natural de la massa després d'un incendi; i una vegada morts, la de fomentar la biodiversitat. Amb aquesta finalitat, se seleccionaran els arbres amb major grandària general (diàmetre i alçària del tronc i volum i densitat de la copa), més vigorosos i en bon estat fitosanitari, i es donarà prioritat a més als peus on hi haja nius, buits o caus.

5. La reservació de mates de bosc baix es realitzarà eliminant els brots dominats, deformes, danyats, amb estat sanitari deficient o sec de les puntes d'una mateixa mata, respectant els brots més vigorosos, més gran i millor conformació de canó i copa (peus de reserva). El pes de la intervenció en cada mata serà inferior a 2/3 del nombre de peus (diàmetre normal major a 7,5 centímetres) i inferior al 50 % de l'àrea basimètrica.

6. Les branques seques es podran tallar en qualsevol època. Les branques verdes no podran tallar-se durant el període vegetatiu.



Article 30. Determinació de l'aprofitament de fusta

1. L'aprofitament de fusta es determinarà per mitjà d'operacions de senyalament individual, bé sobre els arbres que s'hagen d'abatre o bé sobre els arbres que hagen de romandre en peu, en funció de les característiques de la massa i de l'aprofitament a realitzar.

2. El senyalament es realitzarà utilitzant marques o sistemes de fàcil visualització i que perduren durant la vigència de l'aprofitament. En el cas de senyalar arbres que s'hagen d'abatre, també podrà realitzar-se marca evitant afectar el càmbium.

3. En l'aprofitament de fusta cremada només es determinarà el perímetre de l'incendi, es consideraran senyalats els peus cremats, així com els peus amb més del 50 % de copa cremada. Tot això sense perjuí de les condicions addicionals que especifique la direcció territorial.



Article 31. Abatiment

1. L'abatiment es realitzarà només quan haja sigut autoritzat l'aprofitament i després que s'haja comprovat el senyalament i se n'haja alçat acta.

2. Com a norma general, quan el maneig de la maquinària ho permeta, l'alçària de la soca no sobrepassarà els 15 centímetres, i s'evitarà sempre generar purnes pel contacte de la ferramenta de tall amb el sòl. El tall es realitzarà de manera que la secció del canó resulte el més uniforme possible.

3. L'abatiment es realitzarà dirigint la caiguda i prenent les precaucions necessàries per a evitar danys a altres exemplars no senyalats.

4. L'abatiment de Pinus sylvestris només es podrà realitzar entre el 16 d'agost i el 15 d'abril. Per a altres espècies concretes, igualment es podran determinar períodes d'abatiment específic.



Article 32. Permanència en la forest de la fusta tallada

1. En la planificació i execució de l'aprofitament haurà de procurar-se la mínima permanència en la forest dels arbres tallats i de les restes. Com a norma general es respectaren els terminis següents:

a) Tant canons com branques poden romandre tal qual en la forest entre l'1 de novembre i el 15 de març.

b) Els canons i les branques de més de 7 centímetres de diàmetre no podran romandre en la forest, sense triturar o escorçar, entre el 16 de març i el 31 de maig per risc de plagues forestal.

c) Les branques de menys de 7 centímetres de diàmetre no podran romandre en la forest més de 2 setmanes, sense triturar o redistribuir, entre l'1 de juny i el 31 d'octubre per perill d'incendis forestals. En el cas de no triturar-se o retirar-se, es distribuiran homogèniament sobre la superfície afectada per l'aprofitament en faixes de 50 metres de longitud màxima i una separació entre elles de, almenys, 10 metres.

2. L'Administració forestal podrà modificar aquests períodes si així resulta convenient per a la reducció d'afecció per plagues o malalties, la prevenció d'incendis forestals o per a l'esmena d'altres circumstàncies o situacions sobrevingudes



Article 33. Desembosc

1. El desembosc de la fusta es realitzarà procurant minimitzar l'impacte i la distància recorreguda.

2. La direcció territorial podrà restringir la tipologia de vehicles de tracció mecànica que es pot utilitzar, per a reduir l'impacte quan l'anàlisi objectiva de les condicions edàfiques o d'una altra índole així ho aconsellen.

3. La circulació dels vehicles utilitzats per a l'extracció dels productes objecte de l'aprofitament és responsabilitat exclusiva del titular de l'aprofitament; o de l'adjudicatari en el cas de les forests gestionades per la Generalitat.



Article 34. Reducció del perill d'incendis

No podrà acumular-se cap tipus de resta en la franja de 10 metres d'amplària a cada costat dels camins forestals i en els tallafocs. En tot cas, el depòsit momentani en aquestes zones anirà seguit de la seua immediata retirada o trituració. La trituració es farà de manera que les restes no excedisquen dels 30 centímetres de longitud i estiguen prou colpejades per a afavorir la seua ràpida descomposició.



Article 35. Reducció de l'afecció per plagues

Els pins que resulten greument danyats en el canó durant l'execució dels aprofitaments hauran de ser abatuts i estaran sotmesos al mateix calendari que s'estableix en els apartats anteriors; tot això sense perjuí del procediment sancionador que, si és el cas, puga incoar-se per negligència en l'execució i de les mesures fitosanitàries que s'establisquen.





Article 36. Vies d'extracció, emplaçaments i instal·lacions

L'adjudicatari dels aprofitaments forestals podrà usar les vies d'extracció, els emplaçaments per a emmagatzematge i qualsevol altra instal·lació que es trobe en la superfície objecte d'aprofitament, excepte aquelles que li indique el personal corresponent de la direcció territorial.





CAPÍTOL VII

Condicions tècniques específiques per a l'aprofitament de suro



Article 37. Consideracions a l'aprofitament de suro

1. La temporada de pela s'estendrà del 16 de maig al 15 de setembre, amb les excepcions següents:

a) La pela se suspendrà durant la nit, en dies de pluja o de vent dessecant. També se suspendrà la pela en les zones, dates o hores en què l'extracció de les pannes puga donar lloc a ferides en l'arbre o a deterioraments en el càmbium.

b) En casos degudament justificats i amb l'autorització prèvia administrativa expressa, podrà prorrogar-se la temporada de pela fins al 30 de setembre o avançar-se a l'1 de maig.

2. Els peus que hagen patit defoliació primaveral per insectes no es podran pelar durant l'estiu immediat. En tot cas, l'Administració forestal podrà modificar el període de pela o suspendre o anul·lar les autoritzacions si així resulta convenient per a la persistència de les sureres o per a previndre l'afecció per plagues i malalties.



3. No es pelarà cap peu de surera abans que el tronc tinga 65 centímetres de perímetre a una alçària d'1,30 metres.

4. En cap cas podran pelar-se les arrels que sobreïsquen de la terra.



5. No es pelaran les sureres afectades per un incendi forestal que hagen perdut més del 50 % de la copa fins transcorreguts almenys dos anys naturals complets des de l'incendi. Tampoc es pelaran les sureres que mostren danys per malalties en una proporció superior al 33 %.



6. Les pannes s'hauran d'extraure sense causar ferides a l'arbre ni produir talls en la capa mare, sense arrancar plaques d'aquesta i de tal forma que no quede adherit cap tros de suro al tronc. En especial, es retiraran els fragments que queden adherits en la base del tronc després de la pela, aquesta operació s'efectuarà amb gran atenció, a fi d'evitar que puga acumular-se aigua que done lloc a putrefaccions.



7. Una vegada realitzada la pela, haurà de senyalitzar-se convenientment l'any d'aprofitament en el perímetre de la zona de pela.



8. A fi de reduir possibles danys per incendi, en superfícies d'aprofitament subjectes a instrument tècnic de gestió forestal, haurà d'assegurar-se que, almenys, un 60 % de les sureres tinga suro de més de 4 anys d'edat, i que aquestes hauran d'estar distribuïdes regularment.



9. L'alçària de pela serà inferior o igual a:

a) 2 vegades el perímetre del tronc mesurat a 1,3 metres, en la primera pela.

b) 2,5 vegades el perímetre del tronc mesurat a 1,3 metres, en la segona pela.

c) 3 vegades el perímetre del tronc mesurat a 1,3 metres, a partir de la tercera pela.

10. El torn mínim de pela serà de 12 anys. En cas de suro cremat, no podrà efectuar-se l'aprofitament fins que hagen transcorregut dos anys des de l'incendi.



CAPÍTOL VIII

Condicions tècniques específiques per a l'aprofitament de pastures



Article 38. Consideracions a l'aprofitament de pastures

1. El pasturatge es realitzarà de forma ordenada i compatible amb la conservació, ús i millora de les forests. Hauran de considerar-se el tipus de bestiar i la càrrega ramadera en funció dels objectius i de les característiques de la forest.

2. Els coeficients de conversió o equivalències de les unitats de bestiar major es realitzaran conforme al Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre, sobre l'aplicació a partir de 2015 dels pagaments directes a l'agricultura i a la ramaderia i altres règims d'ajuda, així com sobre la gestió i control dels pagaments directes i dels pagaments al desenvolupament rural, o normativa que la complemente o substituïsca.

3. Es limitarà o prohibirà el pasturatge quan, segons el criteri de la direcció territorial, resulte incompatible amb la regeneració i conservació de la coberta vegetal. S'actuarà de la mateixa manera quan existisquen símptomes evidents i significatius de problemes en la conservació del sòl.

4. Es respectaran els trams de la forest en regeneració o repoblació en què estiga vedat l'aprofitament pastícola.

5. No es podrà efectuar pasturatge en els terrenys forestals que hagen patit els efectes d'un incendi durant els cinc anys posteriors a aquest, de conformitat amb el que estableix l'article 159 del Decret 98/1995, de 16 de maig, del Govern Valencià, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 3/1993, de 9 de desembre, forestal de la Comunitat Valenciana, i el Decret 6/2004, de 23 de gener, del Consell de la Generalitat, pel qual s'estableixen normes generals de protecció en terrenys forestals incendiats.

6. L'aprofitament de pastures per ramaderia bovina brava requerirà la implementació de mesures estructurals de seguretat i protecció que eviten la dispersió dels caps fora dels terrenys destinats a aquest fi.



7. Quan es produïsca el moviment de bestiar fora d'un espai confinat, aquest haurà d'anar acompanyat per pastors. Podran utilitzar les servituds de pas, pistes i camins de titularitat pública i les vies de propietat privada per a les quals compten amb l'autorització del propietari.





Article 39. Vies pecuàries

En el cas d'existència de vies pecuàries que travessen la forest, l'aprofitament de pastures en aquesta no suposarà en cap cas l'exclusivitat de trànsit per part del titular de l'aprofitament.



Article 40. Aprofitament de pastures amb caràcter veïnal

1. En el cas en què l'aprofitament tinga caràcter veïnal, l'entitat propietària haurà de comunicar a la direcció territorial qui són els ramaders autoritzats a pasturar. De la mateixa manera, s'indicarà la relació de bestiars autoritzats.

2. En les mateixes circumstàncies que en l'apartat anterior, serà responsabilitat de l'entitat propietària de la forest el repartiment de les quotes entre els ramaders veïnals amb dret a pastures.



CAPÍTOL IX

Condicions tècniques específiques per a l'aprofitament apícola



Article 41. Normativa sobre l'aprofitament apícola

Les condicions tècniques específiques per als aprofitaments apícoles es regiran pel que disposa el Decret 12/1987, de 2 de febrer del Consell de la Generalitat, pel qual es regula i ordena l'activitat apícola a la Comunitat Valenciana, el Reial decret 209/2002, de 22 de febrer, pel qual s'estableixen normes d'ordenació de les explotacions apícoles i la normativa que la complemente o substituïsca.



CAPÍTOL X

Condicions tècniques específiques per a l'aprofitament micològic, de fruits, de plantes aromàtiques, medicinals, alimentàries i ornamentals





Article 42. Consideracions a l'aprofitament de fruits, micològic i de plantes aromàtiques, medicinals, alimentàries i ornamentals

1. L'arreplega de fruits, fongs, bolets i plantes aromàtiques, medicinals, alimentàries i ornamentals es realitzarà procurant minimitzar els danys a la vegetació no objecte de l'aprofitament.

2. L'aprofitament de plantes aromàtiques, medicinals, alimentàries o ornamentals es realitzarà per tall a l'aire i mai per desarrelament, i amb subjecció a la normativa específica de protecció de flora. El document d'autorització arreplegarà les condicions específiques d'execució en funció de l'espècie i les circumstàncies.

3. La recol·lecció de bolets i fongs es durà a terme atenent les normes establides en l'Ordre de 16 de setembre de 1996, de la Conselleria d'Agricultura i Medi Ambient, per la qual es regula la recol·lecció de bolets i altres fongs en el territori de la Comunitat Valenciana, o normativa que la complemente o substituïsca.

4. La recol·lecció de trufa es durà a terme atenent les normes establides en l'Ordre d'11 de setembre de 1998, de la Conselleria de Medi Ambient, per la qual es regula la recol·lecció de trufa, o normativa que la complemente o substituïsca.

5. En el cas concret de recol·leccions de fruits, llavors, parts de plantes o plantes per a la producció de materials la destinació dels quals siga usar-los en repoblacions forestals, revegetacions o restauracions del medi natural, caldrà ajustar-se al que disposa el Decret 15/2006, de 20 de gener, del Consell de la Generalitat, pel qual es regula la producció, comercialització i utilització dels materials forestals de reproducció.





CAPÍTOL XI

Condicions tècniques específiques per a l'aprofitament de resina



Article 43. Consideracions a l'aprofitament de resina

1. La campanya d'aprofitament de resina s'iniciarà l'1 de març amb les labors de preparació prèvia de l'arbratge i finalitzarà el 15 de desembre amb la retirada de les grapes.

2. Els desbrossaments complementaris que siguen necessaris per a dur a terme les labors de resinació tindran caràcter selectiu i la seua intensitat s'adequarà als requisits de trànsit per al desenvolupament dels treballs. S'eliminarà el matoll al voltant dels peus en resinació pel risc de propagació del foc tronc cap amunt a causa de la resina adherida.

3. Es realitzarà una entalladura per any. El nombre d'entalladures que es podran realitzar en cada cara serà de cinc, i no podrà iniciar-se una nova cara mentre no s'haja finalitzat l'anterior, llevat que no fóra possible completar-la a causa de la morfologia de l'arbre.

4. Per a possibilitar el desenvolupament vegetatiu de l'arbre, es deixarà una separació entre les cares de resinació d'almenys 4 centímetres.

5. Les grapes emprades per a l'arreplega de galipot no podran penetrar en la fusta més d'1 centímetre.

6. La retirada de l'última resina adherida al tronc es farà de manera que no es danye la fusta.



CAPÍTOL XII

Condicions tècniques específiques per a l'aprofitament cinegètic



Article 44. Consideracions a l'aprofitament cinegètic

1. El titular d'un aprofitament cinegètic podrà construir tanques temporals que servisquen de protecció per a les sembres cinegètiques, menjadors i abeuradors destinats a la caça menor. Aquestes tanques hauran de retirar-se en finalitzar l'aprofitament.

2. En prevenció de possibles accidents, els titulars de l'aprofitament cinegètic en forests gestionades per la Generalitat on concórreguen altres aprofitaments, hauran de coordinar-se en temps i espai per a executar-los amb la resta d'adjudicataris.





CAPÍTOL XIII

Règim sancionador



Article 46. Infraccions i sancions

Les infraccions al que estableix la present ordre i les corresponents sancions es regiran pel que disposa la legislació forestal, mediambiental i patrimonial vigent.



Article 47. Tramitació, custòdia i arxivament

La tramitació, custòdia i arxivament dels expedients sancionadors incoats per infraccions d'aquesta ordre competiran la secretaria territorial corresponent. Aquesta podrà demanar tots els informes, actes i documentació que necessite per a verificar el compliment de la sanció pel que fa a la restauració dels béns afectats.



CAPÍTOL XIV

Models normalitzats per a l'annex I



Article 48. Models per a la tramitació dels procediments de l'annex I

Els procediments previstos en el present annex I de l'ordre es tramitaran d'acord amb els models disponibles en la guia PROP, apartat de tràmits i serveis, de la pàgina web de la Generalitat i en les direccions territorials de la conselleria competent en matèria forestal.







ANNEX II

Condicions generals que han de complir els plecs tecnicofacultatius i economicoadministratius per a l'alienació d'aprofitaments forestals en forests gestionades per la Generalitat



CAPÍTOL I

Disposicions generals



Article 1. Àmbit d'aplicació

El present annex estableix les bases per a la redacció dels plecs de condicions economicoadministratives i tecnicofacultatives que regularan l'alienació d'aprofitaments forestals en les forests gestionades per la Generalitat.



Article 2. Disposicions de caràcter general

1. Els plecs de condicions obligaran totes les persones físiques o jurídiques que concórreguen a les alienacions d'aprofitaments forestals que es desenvolupen en forests gestionades per la Generalitat.

2. L'adjudicació de l'aprofitament s'atorgarà deixant fora de perill el dret de propietat i sense perjuí a tercers. En cap cas eximirà el beneficiari d'obtindre, amb caràcter previ i a costa seua, les llicències i autoritzacions que requerisca l'activitat que realitzarà.

3. L'adjudicatari no podrà impedir, interrompre o dificultar l'execució dels altres aprofitaments que s'estiguen donant simultàniament en la forest, sense perjuí del que puga establir-se en els plecs de condicions particulars tecnicofacultatives que es determinen. De la mateixa manera s'haurà d'actuar davant dels treballs de millora o de qualsevol altra índole que es realitzen en la forest per l'òrgan forestal corresponent.



4. La tramitació, el procediment i la forma d'adjudicació es realitzaran en tots els casos d'acord amb els principis de publicitat, objectivitat, imparcialitat i transparència, així com de concurrència competitiva.



5. En allò no previst en el present annex, caldrà ajustar-se al que disposa la legislació patrimonial i amb caràcter superior en la legislació vigent en matèria de contractes del sector públic.



CAPÍTOL II

Alienació dels aprofitaments



Article 3. Entitat facultada per a l'alienació

1. L'alienació la realitzarà l'entitat propietària de la forest d'acord amb aquestes condicions generals, el plec de condicions economicoadministratives i el plec de condicions tecnicofacultatives que corresponguen i la normativa d'aplicació en la matèria.

2. En les forests propietat de la Generalitat Valenciana, el titular de la direcció territorial a càrrec de la qual estiga la forest (d'ara en avant direcció territorial) és l'encarregat de l'alienació dels aprofitaments forestals.



Article 4. Plec de condicions economicoadministratives

1. Totes les alienacions hauran de comptar amb un plec de condicions economicoadministratives específic, que haurà de ser aprovat per l'entitat que siga la propietat de la forest i subscrit per l'adjudicatari.



2. El plec de condicions economicoadministratives que ha de regir en les alienacions en forests propietat de la Generalitat haurà de ser aprovat per la direcció territorial.

3. En el plec de condicions economicoadministratives s'inclouran les condicions generals per a l'execució d'aprofitaments forestals de l'annex I d'aquesta ordre, que corresponguen segons el seu cas. En la transcripció de les dites condicions generals, se substituirà el terme autorització pel terme llicència.



Article 5. Plec de condicions tecnicofacultatives

1. Tots els aprofitaments forestals hauran de comptar amb un plec de condicions tecnicofacultatives, que serà específic i estarà redactat a aquest efecte pel tècnic facultatiu designat per la direcció territorial.



2. El plec de condicions tecnicofacultatives haurà de ser subscrit pel titular de la forest, l'adjudicatari i pel tècnic facultatiu designat a aquest efecte per la direcció territorial.

3. El plec de condicions tecnicofacultatives contindrà, entre altres apartats, l'àmbit, el període d'execució o gaudi d'allò que s'ha adjudicat i la taxació mínima, que seran determinats per la direcció territorial.



4. Les condicions generals per a l'execució d'aprofitaments forestals de l'annex I s'inclouran en el plec de condicions tecnicofacultatives. En la transcripció de les condicions generals de l'annex I, se substituirà el terme autorització pel terme llicència.

5. En el cas de forests amb certificació forestal expedida per una entitat acreditada, el plec de condicions tecnicofacultatives haurà de reflectir explícitament aquesta circumstància.

6. Per a la realització d'obres auxiliars per part de l'adjudicatari, així com per a la instal·lació o ús de qualsevol objecte o mitjà complementari no previst en el plec de condicions particulars tecnicofacultatives, s'haurà de sol·licitar autorització a la direcció territorial.



Article 6. Pagament de l'import de l'adjudicació

1. El pagament de l'import de l'adjudicació podrà realitzar-se de forma anual o plurianual, d'acord amb allò que s'ha especificat en el plec de condicions economicoadministratives.

2. El propietari de la forest haurà de tramitar el cobrament de l'import de l'adjudicació i remetre una còpia del justificant del pagament a la direcció territorial.

3. En les forests propietat de la Generalitat, la tramitació del cobrament de l'import de l'adjudicació la realitzarà la direcció territorial.

4. En el cas de forests subjectes a consorcis o convenis, en virtut dels quals s'establisca una part de l'import de l'adjudicació en favor de l'Administració forestal, el tràmit corresponent anirà a càrrec de la direcció territorial.

5. En el plec de condicions economicoadministratives haurà d'indicar-se els efectes derivats de l'incompliment dels pagaments en els terminis establits.

6. En el cas de pagaments plurianuals, aquests es revisaran d'acord amb l'índex general de preus al consum publicat per l'Institut Nacional d'Estadística, llevat que s'establisca d'una altra manera en el plec de condicions economicoadministratives.

7. El pagament de l'import d'adjudicació en forests de domini públic o d'utilitat pública, quan així ho indique el plec de condicions economicoadministratives, podrà fer-se efectiu per mitjà de la redacció i execució, per part del beneficiari de l'adjudicació, d'un projecte que implique la millora del medi forestal i que es desenvoluparà dins del període d'alienació de l'aprofitament. Aquest projecte haurà de ser aprovat pel titular de la direcció territorial i per l'entitat propietària de la forest i s'executarà sota la supervisió del tècnic facultatiu.



Article 7. Garantia definitiva

1. L'adjudicatari haurà de consignar obligatòriament una garantia definitiva per valor del 10 per cent de l'import d'adjudicació en el termini de 10 dies a partir de la data en què li siga notificada l'adjudicació, sense perjuí del que respecte d'això dispose el plec de condicions economicoadministratives.

2. La garantia definitiva respondrà de les penalitats imposades al contractista pels danys i perjuís que l'adjudicatari ocasione amb motiu de l'execució defectuosa, de les despeses originades per demora de l'adjudicatari en el compliment de les seues obligacions i de la confiscació que puga decretar-se en els casos de cancel·lació, d'acord amb el que estableixen els plecs o amb caràcter general la legislació vigent de contractes del sector públic. Tot això és independent del procediment sancionador que, si és el cas, puga incoar-se per negligència en l'execució.



3. La garantia definitiva podrà constituir-se en qualsevol de les formes establides en la legislació vigent de contractes del sector públic i es constituirà a favor de l'Administració que realitze l'adjudicació.

4. La devolució de la garantia definitiva es produirà quan finalitze el termini vigent de l'adjudicació, una vegada s'haja certificat la seua correcta execució o gaudi. El tràmit de la devolució correspondrà a la direcció territorial.



Article 8. Llicència

1. La llicència serà el document que autoritze l'inici de l'activitat adjudicada. Serà expedida per la direcció territorial a càrrec de la qual estiga la gestió de la forest.

2. Per a obtindre la llicència serà necessari el pagament de l'import de l'adjudicació i la constitució de la garantia definitiva per part de l'adjudicatari en els termes exposats en el plec corresponent.

3. La llicència haurà d'estar disponible en el lloc on s'exercisca l'activitat i podrà ser requerida en qualsevol moment pel personal que tinga atribuïdes les funcions d'inspecció i control.

4. De tota expedició de llicència es donarà compte d'ofici a l'entitat propietària de la forest, així com a l'agent mediambiental cap de comarca.

5. En la llicència es farà constar el termini de vigència de l'alienació de l'aprofitament forestal. De la mateixa manera, en les forests amb certificació forestal, es farà constar aquesta circumstància.



Article 9. Designació de representant per l'adjudicatari

En el moment d'obtindre la llicència, l'adjudicatari està obligat a designar una persona responsable i amb capacitat legal suficient per a articular les seues relacions amb la direcció territorial, amb vista a resoldre les incidències durant l'execució de l'activitat.



Article 10. Fons de millores

1. De conformitat amb l'article 83 del Decret 98/1995, de 16 de maig, del Govern Valencià, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 3/1993, de 9 de desembre, forestal de la Comunitat Valenciana, les entitats locals propietàries de forests o terrenys forestals catalogats estan obligades a invertir, almenys, el 15 per cent de l'import dels aprofitaments en l'ordenació i millora de les masses forestals. L'import de l'esmentat percentatge formarà el fons de millores. Cada ajuntament haurà de disposar d'un compte corrent per a aquest fi, del qual portarà el moviment comptable. Les quanties obtingudes anualment per aquest concepte podran acumular-se, fins a un màxim de 10 anys, per a permetre realitzar inversions de major magnitud.

2. En les forests municipals objecte d'alienació, el tècnic facultatiu notificarà formalment les obligacions del punt u d'aquest article i sol·licitarà memòria de les inversions realitzades.



CAPÍTOL III

Entrega, seguiment i finalització de l'adjudicació



Article 11. Entrega de l'adjudicació

1. L'adjudicatari no podrà iniciar cap activitat sobre el bé adjudicat sense que, una vegada en poder de la llicència, se li'n faça entrega per mitjà de l'acta d'entrega corresponent. En el cas d'iniciar l'activitat sense l'acta d'entrega, s'aplicaran les sancions que pertoquen i podrà ser anul·lada l'adjudicació amb pèrdua de la garantia depositada.

2. L'entrega es farà en el lloc on haja de realitzar-se l'activitat adjudicada i sempre abans de la primera intervenció prevista, per mitjà de la citació prèvia corresponent i inclourà la formalització de l'acta d'entrega.

3. En la realització de l'entrega serà preceptiu recórrer i inspeccionar la zona de la forest on es localitze i s'haja de desenvolupar l'aprofitament, fent especial insistència en els límits i llindes d'aquesta.



4. Hauran d'acudir a l'acte i subscriure l'acta d'entrega: l'adjudicatari, un representant de l'entitat propietària de la forest quan el titular no siga la Generalitat, el tècnic facultatiu designat i l'agent mediambiental adscrit a la zona. Quan l'entitat propietària siga la Generalitat, el tècnic facultatiu farà a més de representant d'aquesta.



5. En l'acta es manifestarà la conformitat amb els plecs de condicions i es farà constar tots els aspectes que es consideren pertinents. Almenys haurà de constar l'estat previ de la zona d'actuació.

6. Si després d'haver sigut citat degudament, l'adjudicatari, o el seu representant, no concorre a l'acte de l'entrega, podran ser-li exigits els danys i perjuís que la seua no assistència haguera produït. En aquest cas, se'l citarà una segona vegada i si tampoc hi concorre, a més d'aplicar-li les sancions que pertoquen, podrà ser anul·lada l'adjudicació amb pèrdua de la garantia definitiva depositada. Tot això a reserva de causes degudament justificades.



Article 12. Mesures de vigilància per part de l'adjudicatari

L'adjudicatari, sense causar cap perjuí a tercers, podrà prendre les mesures de vigilància i control que considere oportunes en defensa dels seus interessos.



Article 13. Reconeixement final de l'aprofitament

1. Una vegada finalitzat el termini de vigència de l'aprofitament o el de la seua pròrroga, si n'hi ha, es procedirà a l'operació del seu reconeixement final per part del personal de la direcció territorial i s'emetrà l'acta de finalització.

2. El reconeixement final es farà en el lloc on s'haja realitzat l'activitat adjudicada, per mitjà de la citació prèvia corresponent, i s'haurà de formalitzar l'acta de finalització.

3. Hauran d'acudir al reconeixement final de l'aprofitament i subscriure l'acta de finalització: l'adjudicatari o el seu representant, un representant de l'entitat propietària de la forest quan el titular no siga la Generalitat, el tècnic facultatiu designat pel cap de la Secció Forestal i l'agent mediambiental designat pel cap de comarca. En el cas que l'entitat propietària siga la Generalitat, la representarà el tècnic facultatiu designat.

4. Si després d'haver sigut citat degudament, l'adjudicatari, o el seu representant, no concorre al reconeixement final, podrà ser-li exigits els danys i perjuís que la seua no assistència haguera produït. En aquest cas, se'l citarà una segona vegada i si tampoc hi concorre, a més d'aplicar-li les sancions que pertoquen, el fet podrà suposar la pèrdua de la garantia definitiva depositada.

5. En la realització del reconeixement final serà preceptiu recórrer i inspeccionar la zona de la forest on estiga localitzat i s'haja desenvolupat l'aprofitament, fent especial insistència en els límits i llindes d'aquesta.

6. Si l'activitat adjudicada s'ha realitzat d'acord amb les prescripcions establides, el tècnic facultatiu designat per la direcció territorial ho donarà per rebut i a partir d'aquest moment procedirà a la tramitació de la devolució de la garantia.

7. Els aprofitaments la forma d'alienació dels quals siga la liquidació final estaran subjectes a mesurament final. El mesurament final s'efectuarà en les mateixes unitats que aquelles en què s'aliena l'aprofitament, que hauran de ser especificades en el plec de condicions particulars tecnicofacultatives corresponent.

8. Tots els productes de l'aprofitament que no s'hagen extret de la forest dins dels terminis indicats per a això quedaran a benefici del titular públic que corresponga, l'adjudicatari perdrà tot dret sobre ells i quedarà, a més, obligat a indemnitzar els danys i perjuís, si n'hi ha, i a costejar les despeses d'extracció quan la direcció territorial estime necessària la dita operació.

9. La realització per part de l'adjudicatari de qualsevol tipus d'obra auxiliar que haja sigut autoritzada quedarà a benefici de l'entitat propietària de la forest després de finalitzar l'adjudicació



Article 14. Acta de finalització de l'aprofitament

En l'acta de finalització es farà constar, sense perjuí de les condicions que puguen disposar-se en el plec de condicions particulars tecnicofacultatives, l'estat de la superfície implicada en l'adjudicació i, si és el cas, la determinació dels danys, així com el termini i les actuacions que hagen de dur-se a terme per a la seua recuperació.



Article 15. Danys i perjuís

L'adjudicatari serà responsable davant de l'Administració forestal i davant del titular dels terrenys de tots els danys i perjuís ocasionats per l'activitat, inclús els que ho foren per omissió o descuit, que durant la seua vigència s'ocasionen en els terrenys forestals implicats o en les vies forestals utilitzades per a l'extracció dels productes.



CAPÍTOL IV

Modificació, suspensió temporal, pròrroga i cessió a tercers de l'adjudicació



Article 16. Modificació

1. Les modificacions que en els aprofitaments introduïsca la direcció territorial per causa d'índole social o sobrevingudes seran de compliment obligatori per l'adjudicatari. Prèviament a la resolució corresponent, es donarà audiència a l'adjudicatari.

2. Si l'adjudicatari estima que la modificació pot lesionar els seus interessos, haurà de comunicar-ho al titular de la direcció territorial i podrà renunciar a l'adjudicació sense cap perjuí.



Article 17. Suspensió temporal

1. El titular de la direcció territorial podrà suspendre provisionalment l'aprofitament per causes justificades d'interés públic. En aquest cas, l'adjudicatari s'abstindrà de realitzar els treballs o activitats que se li indiquen fins que s'alce la suspensió.

2. Quan l'adjudicatari incomplisca el que estableixen els plecs que corresponguen en cada cas, el titular de la direcció territorial, a proposta del tècnic facultatiu designat, podrà paralitzar immediatament els treballs que s'estiguen realitzant. En cas de persistir, el titular de la direcció territorial podrà resoldre l'aprofitament.



Article 18. Pròrroga

1. No es concedirà cap pròrroga al termini fixat per a l'execució dels aprofitaments, llevat que concórrega alguna de les circumstàncies següents:

a) quan s'haja suspés la realització de l'aprofitament d'acord amb allò que s'ha indicat en l'article anterior, i en aquest cas la pròrroga serà, en principi, per un termini igual al de la suspensió temporal

b) si hi ha impossibilitat absoluta d'executar l'aprofitament per causes alienes per complet a l'adjudicatari

c) per raons extraordinàries de caràcter silvícola que ho aconsellen, amb un informe previ del tècnic facultatiu responsable i pel temps estrictament necessari per a resoldre tals circumstàncies.

2. L'adjudicatari haurà de sol·licitar la pròrroga de l'aprofitament amb un mes d'antelació respecte de la data en què expire el seu termini de vigència.

3. La sol·licitud de pròrroga del termini d'execució degudament justificada, raonada i acompanyada dels justificants que pertoquen serà resolta per la direcció territorial en el termini d'1 mes.



Article 19. Cessió a tercers i subcontractació

1. Els drets procedents de l'adjudicació podran ser cedits a tercers d'acord amb la legislació vigent, haurà de ser autoritzada prèviament de manera expressa per la direcció territorial.

2. En cas de subcontractació, l'adjudicatari proveirà el contractista del document que l'acredite com a tal, però això no eximirà l'adjudicatari de la responsabilitat corresponent a tots els danys que es produïsquen en la forest.







CAPÍTOL V

Resolució de l'adjudicació



Article 20. Causes de resolució de l'adjudicació

1. Seran causa de resolució de l'adjudicació:

a) Les previstes en la legislació reguladora del patrimoni de les administracions públiques.

b) L'incompliment dels plecs de condicions, a reserva del que s'ha indicat en l'article 17 d'aquest annex sobre suspensió temporal.

2. La resolució de l'adjudicació suposarà la liquidació del que s'ha extret fins a aqueix moment, sense perjuí de les sancions que, si és el cas, pertoquen d'acord amb la legislació aplicable a l'incompliment que la motive.

3. La resolució d'adjudicació no eximeix l'adjudicatari de la seua obligació de prendre les mesures oportunes, que correran a costa seu, perquè la zona afectada quede en bones condicions de neteja conforme a l'estat previ a l'inici de l'activitat.

4. La resolució de l'adjudicació no donarà lloc a indemnització per danys i perjuís, llevat dels casos previstos per la normativa d'aplicació.





CAPÍTOL VI

Models normalitzats per a l'annex II



Article 21. Models per a la tramitació dels procediments de l'annex II

Els procediments previstos en el present annex II de l'ordre es tramitaran d'acord amb els models disponibles en la guia PROP, apartat de tràmits i serveis, de la pàgina web de la Generalitat i en les direccions territorials de la conselleria competent en matèria forestal.







ANNEX III

Procediment per a l'alienació dels aprofitaments forestals en forests propietat de la Generalitat



CAPÍTOL I

Disposicions generals



Article 1. Àmbit d'aplicació

Aquest annex estableix el procediment per a l'alienació dels aprofitaments forestals en forests propietat de la Generalitat.



Article 2. Disposicions de caràcter general

1. L'adjudicació de l'aprofitament s'atorga deixant fora de perill el dret de propietat i sense perjuí de tercer. En cap cas relleva el beneficiari d'obtindre, amb caràcter previ i a costa seua, totes les llicències i autoritzacions que requerisca l'activitat a realitzar.

2. En allò no previst en el present annex, caldrà ajustar-se al que disposa la legislació patrimonial i, amb caràcter supletori, la legislació vigent de contractes del sector públic.

3. La tramitació, el procediment i la forma d'adjudicació es realitzaran en tots els casos d'acord amb els principis de publicitat, objectivitat, imparcialitat i transparència, així com de concurrència competitiva.





CAPÍTOL II

Alienació dels aprofitaments



Article 3. Entitat adjudicatària

1. L'alienació la realitzarà la direcció territorial a càrrec de la qual estiga la forest (d'ara en avant, direcció territorial) d'acord amb aquest annex i amb els plecs de condicions i amb la normativa d'aplicació en la matèria.

2. Quan l'alienació afecte dues províncies, la realitzarà la direcció general competent en matèria de forests en les mateixes circumstàncies indicades en el punt anterior.



Article 4. Tipus d'adjudicació

1. L'adjudicació es realitzarà com a norma general per subhasta, que versarà sobre un tipus expressat en diners, a l'oferent que faça la proposició més avantatjosa realitzada en sobre tancat. El preu d'eixida de l'alienació correspondrà amb la taxació pericial realitzada pel tècnic facultatiu designat per la direcció territorial i que estarà continguda en el plec de condicions economicoadministratives.

2. Podrà utilitzar-se el concurs quan el preu no siga l'únic criteri determinant per a l'alienació, en particular quan el plec de condicions economicoadministratives oferisca la possibilitat d'abonar en espècie part del preu del bé o quan el bé objecte d'alienació es destine al compliment per l'adjudicatari de fins d'interés general.



3. L'alienació directa s'aplicarà exclusivament en els supòsits que preveu la legislació patrimonial d'aplicació.



Article 5. Capacitat del licitador

1. El licitador haurà d'acreditar la solvència econòmica, financera, tècnica o professional que determine la direcció territorial, entre els mitjans previstos en la legislació de contractes del sector públic.

2. No estaran capacitades les persones que estiguen sotmeses a alguna de les prohibicions de contractar previstes en la legislació de contractes del sector públic.

3. Les unions d'empresaris que es constituïsquen temporalment a aquest efecte es regiran pel que preveu la legislació de contractes del sector públic.



Article 6. Documentació requerida

1. Les proposicions per a optar a l'adjudicació es presentaran en dos sobres tancats i firmats pel licitador o persona que el represente. El sobre «A» contindrà la documentació administrativa, mentre que el sobre «B» contindrà exclusivament la proposició econòmica. En ambdós casos es farà constar en el seu exterior el tipus d'aprofitament i lot que identifica la licitació en què participa, el seu respectiu contingut, el nom del licitador i el CIF.

2. Les proposicions presentades per unions temporals d'empreses hauran d'estar firmades pels representants de cada una de les empreses competents de la unió esmentada.

3. Tots els documents podran presentar-se en original o per mitjà de còpia compulsada o autenticada d'acord amb la legislació vigent. En cap cas s'admetran documents escanejats.

4. La documentació que s'exigeix per a prendre part en l'adjudicació, que ha d'incloure el sobre «A», és la següent:

a) Documents comuns a tots els licitadors:

1r. Còpia del DNI del licitador si és persona física, o còpia de l'escriptura o un altre document de constitució o fundació si és persona jurídica, així com còpia de l'escriptura o un altre apoderament legal del representant que subscriga la documentació en nom de l'entitat en qüestió. Haurà d'acreditar-se, igualment, per les persones jurídiques, la inscripció en els registres públics en què legalment siga obligatòria la seua inscripció. Còpia del NIF en cas d'empreses.

2n. Declaració responsable de la seua plena capacitat d'obrar, de no trobar-se sotmés a cap de les circumstàncies que enumera la legislació vigent de contractes del sector públic i de trobar-se al corrent del compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social imposades per les disposicions vigents.

3r. Si és el cas, documents acreditatius de la solvència econòmica.

4t. Si és el cas, documents acreditatius de la solvència tècnica.

5é. Quan dos o més empreses acudisquen a la licitació constituint una unió temporal, cada una d'elles haurà d'acreditar la seua personalitat i capacitat, hauran d'indicar en document privat els noms i la participació dels components i la persona o entitat que durant la vigència del contracte exercirà la representació de totes elles davant de l'Administració.

b) Documents específics per als empresaris estrangers d'estats membres de la Comunitat Europea o signataris de l'Acord sobre l'Espai Econòmic Europeu (a més dels documents comuns).

1r. Acreditació de la seua inscripció en els registres o presentació de les certificacions que s'indiquen en l'annex I.1 del Reial decret 1098/2001 pel qual s'aprova el Reglament general de la Llei de contractes de les administracions públiques.

2n. Declaració de sotmetre's a la jurisdicció dels jutjats i tribunals espanyols de qualsevol ordre, per a totes les incidències que de manera directa o indirecta puguen sorgir del contracte; amb renúncia, si és el cas, al fur jurisdiccional estranger que puga correspondre al licitador.

c) Documents específics per als restants empresaris estrangers (a més dels documents comuns).

1r. Informe expedit per la respectiva missió diplomàtica permanent espanyola, o de l'oficina consular d'Espanya en l'àmbit territorial de la qual radique el domicili de l'empresa, en què es faça constar que figuren inscrites en el corresponent registre local professional, comercial o anàleg o, a falta d'això, que actuen habitualment en el tràfic local en l'àmbit de les activitats a què s'estén l'objecte del contracte a què es refereix aquest plec.

2n. Informe de la missió diplomàtica permanent d'Espanya o de la Secretaria General de Comerç Exterior del Ministeri d'Economia sobre la condició d'estat signatari de l'Acord sobre Contractació Pública de l'Organització Mundial del Comerç o en cas contrari, de reciprocitat, en què s'acredite que l'estat de procedència de l'empresa estrangera admet al seu torn la participació d'empreses espanyoles en la contractació amb l'Administració en forma substancialment anàloga.



3r. Declaració de sotmetre's a la jurisdicció dels jutjats i tribunals espanyols per a totes les incidències que, de manera directa o indirecta, puguen sorgir del contracte amb expressa renúncia al fur jurisdiccional estranger que li puga correspondre.

4t. Si és el cas, podrà sol·licitar-se el document acreditatiu de la qualificació empresarial (DCE).



Article 7. Anunci de la licitació

1. Les adjudicacions a què fa referència aquest plec hauran d'anar precedides per un anunci que es publicarà en tots els casos en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i que haurà d'indicar resumidament el contingut següent:

a) Objecte de l'adjudicació i tipus d'aquesta.

b) Termini d'execució de l'aprofitament.

c) Requisits mínims de solvència que, si és el cas, ha de reunir l'adjudicatari.

d) Classificació que, si és el cas, ha d'acreditar l'adjudicatari.

e) Referència al model de proposició.

f) Termini i llocs per a la presentació de les proposicions.

g) Dia, hora i lloc en què ha de fer-se la licitació.

h) Documents que han de presentar els licitadors per a acreditar el que sol·licita.

2. En el cas de forests amb certificació forestal expedida per una entitat acreditada, l'anunci de la licitació haurà de reflectir explícitament aquesta circumstància.



Article 8. Presentació de les ofertes

1. Les ofertes es presentaran en els llocs, dies i hores indicats en l'anunci de la licitació.

2. Cada licitador podrà presentar una única oferta per a cada aprofitament. Tampoc podrà subscriure cap proposta en agrupació temporal amb altres si ho ha fet individualment o figurar en més d'una unió temporal. La contravenció d'aquest precepte produirà la desestimació de totes les propostes que han sigut presentades per ell.

3. La proposta es presentarà correctament i no s'acceptaran les que tinguen omissions, errors o ratllades que impedisquen conéixer clarament allò que l'òrgan de contractació estime fonamental per a considerar l'oferta.

4. Els sol·licitants presentaran l'oferta i la documentació corresponent en sobre tancat dirigit a l'òrgan de contractació, en qualsevol de les formes previstes en la legislació sobre procediment administratiu. Els sobres que siguen entregats sense tancar seran rebutjats.

5. L'oferta no serà admesa si és rebuda per l'òrgan de contractació després de la data d'acabament del termini indicat en l'anunci.



6. Els no adjudicataris tindran un termini de 2 mesos des de la publicació de la resolució d'adjudicació per a reclamar la devolució de les seues ofertes, transcorregut el qual l'Administració, si ho estima oportú, podrà destruir-les.



Article 9. Realització de la licitació

1. La licitació es farà en el lloc, data i hora indicats en l'anunci.



2. La qualificació dels documents presentats dins del termini i en la forma corresponent s'efectuarà d'acord amb el que estableix el Reial decret 1098/2001 pel qual s'aprova el Reglament general de la Llei de contractes de les administracions públiques. Si la mesa observa defectes o omissions esmenables, ho comunicarà als interessats a l'efecte que siguen corregits en el termini indicat.

3. Posteriorment, en la data indicada en l'anunci, es procedirà a l'obertura de les proposicions econòmiques en acte públic, que es desenvoluparà segons el que estableix el reglament mencionat en l'apartat anterior.

4. L'adjudicació l'acordarà el titular de la direcció territorial, es notificarà als licitadors i es publicarà en el tauler d'anuncis de l'òrgan de contractació.

5. L'Administració requerirà el licitador que haja presentat l'oferta més avantatjosa, que justifique dins del termini que aquesta li indique:

a) trobar-se al corrent en el compliment de les seues obligacions tributàries i de la Seguretat Social, o que autoritze l'òrgan de contractació per a atendre de forma directa l'acreditació d'això,

b) disposar efectivament dels mitjans que s'ha compromés a dedicar o adscriure a l'execució del contracte,

c) haver constituït la garantia definitiva que pertoque,

d) haver abonat l'import de tots els anuncis de licitació.

6. S'entendrà que el licitador ha retirat l'oferta en el cas que no complisca adequadament i en el termini indicat el que disposa l'apartat anterior. Si succeeix això, es procedirà de la mateixa manera amb el licitador següent, per l'ordre que hagen quedat classificades les ofertes, sempre que no haja transcorregut més d'un any des de la realització de la subhasta.

7. Si queda deserta la primera licitació, podran fer-se successivament fins a tres més sobre el mateix bé, sempre en un termini no superior a un any des de la primera convocatòria. El preu mínim de la licitació podrà reduir-se fins a un 15 per cent en cada licitació per resolució motivada de la direcció territorial.

8. Podrà efectuar-se en una única convocatòria la primera licitació junt amb les tres restants en els mateixos termes. Per a prendre part en la segona licitació, o en la tercera o quarta que es faran successivament en el cas que la licitació anterior quede deserta, és necessària la presentació en sobre de l'oferta i la garantia corresponent, indicant la licitació per a la qual es presenta i amb els requisits que s'especifiquen en el plec de condicions tecnicofacultatives.

9. Transcorregut un any des de la data de la convocatòria de la primera licitació sense que s'haja adjudicat l'aprofitament, si es fa una nova licitació, aquesta tindrà el caràcter de la primera, a l'efecte d'això es realitzarà una nova taxació.

10. L'òrgan competent per a l'adjudicació podrà renunciar o desistir de l'adjudicació en els termes que preveu la legislació de contractes del sector públic.



Article 10. Mesa de contractació

La Mesa de contractació estarà composta per:

a) President, titular de la direcció territorial o persona en qui delegue.

b) Interventor delegat de la Intervenció General de la Generalitat o persona en qui delegue.

c) Representant de l'Advocacia General de la Generalitat.

d) Vocal, tècnic de la direcció territorial.

e) Actuarà de secretari la persona que a aquest efecte designe la direcció territorial.



CAPÍTOL III

Prerrogatives de l'administració i jurisdicció



Article 11. Prerrogatives

1. El present plec és de naturalesa administrativa dins dels límits i amb subjecció als requisits i efectes indicats en la legislació patrimonial i amb caràcter supletori en la legislació vigent en matèria de contractes del sector públic. L'òrgan competent per a l'adjudicació té la prerrogativa d'interpretar les adjudicacions, resoldre els dubtes que oferisca el seu compliment, modificar-les per raons d'interés públic, acordar la seua resolució i determinar-ne els efectes.



2. Els acords que dicte l'Administració forestal en l'exercici de les prerrogatives enunciades en el paràgraf precedent seran immediatament executius.

3. Les qüestions litigioses que sorgisquen sobre la interpretació, modificació, resolució i efectes de les adjudicacions seran resoltes per l'òrgan competent per a l'adjudicació i podran ser recorregudes en alçada davant del titular de la direcció general amb competències en matèria de forests.

4. Contra les resolucions del director general es podrà interposar un recurs contenciós administratiu, de conformitat amb el que disposa la Llei 39/2015, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú i la Llei 29/1998, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa o normativa que les substituïsca o complemente.



Article 12. Jurisdicció

L'adjudicatari se sotmet, en cas d'haver litigi, als tribunals de les províncies de Castelló, València i Alacant.



CAPÍTOL IV

Adjudicació de l'aprofitament cinegètic



Article 13. Consideracions de l'aprofitament cinegètic

Els aprofitaments cinegètics s'adjudicaran d'acord amb la legislació específica en matèria de caça o normativa que la complemente o substituïsca.



CAPÍTOL V

Models normalitzats per a l'annex III



Article 14. Models per a la tramitació dels procediments de l'annex III

Els procediments previstos en el present annex III de l'ordre es tramitaran d'acord amb els models disponibles en la guia PROP, apartat de tràmits i serveis, de la pàgina web de la Generalitat i en les direccions territorials de la conselleria competent en matèria forestal.

Mapa web