Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDRE 18/2018, de 10 de maig, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual s'aproven les bases reguladores per a la concessió d'ajudes de menjador escolar en els centres educatius no universitaris de la Comunitat Valenciana.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 8294 de 14.05.2018
Número identificador:  2018/4707
Referència Base de Dades:  004744/2018
 



ORDRE 18/2018, de 10 de maig, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual s'aproven les bases reguladores per a la concessió d'ajudes de menjador escolar en els centres educatius no universitaris de la Comunitat Valenciana. [2018/4707]

ÍNDEX



Preàmbul

Article 1. Objecte

Article 2. Procediment de concessió

Article 3. Àmbit d'aplicació

Article 4. Compatibilitat

Article 5. Requisits i obligacions de les persones beneficiàries

Article 6. Persones beneficiàries de les ajudes

Article 7. Llindars de renda

Article 8. Membres computables de la unitat familiar

Article 9. Determinació de la renda familiar

Article 10. Criteris de baremació

Article 11. Imports de les ajudes

Article 12. Sol·licituds

Article 13. Procediment. Tramitació de les sol·licituds

Article 14. Instrucció del procediment

Article 15. Comissió de valoració

Article 16. Resolució del procediment

Article 17. Pagament i justificació de les ajudes

Article 18. Causes i procediment de reintegrament i circumstàncies per a la modificació de la resolució

Article 19. Control i supervisió de les ajudes

Article 20. Comunicació d'ajudes públiques a la Unió Europea

Disposició addicional. Única. No-incidència pressupostària

Disposició transitòria. Única. Normativa aplicable a convocatòries anteriors

Disposició derogatòria. Única. Derogació normativa anterior

Disposicions finals.

Primera. Instruccions de desplegament

Segona. Delegació de competències

Tercera. Entrada en vigor





PREÀMBUL



La Constitució Espanyola reconeix en l'article 27 el dret a l'educació, així mateix prescriu que l'ensenyament bàsic siga obligatori i gratuït. Aquest mandat commina les administracions públiques, no solament a garantir el servei públic a l'alumnat, sinó també a remoure els obstacles de qualsevol naturalesa que impedisquen o dificulten l'exercici del dret a l'educació.

L'article 53.1 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana disposa que és de competència exclusiva de La Generalitat la regulació i administració de l'ensenyança en tota la seua extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats, sense perjudici del que disposen l'article 27 de la Constitució Espanyola i les Lleis orgàniques que, d'acord amb l'apartat 1 de l'article 81 d'aquella, ho desenvolupen, de les facultats que atribueix a l'Estat el número 30 de l'apartat 1) de l'article 149 de la Constitució Espanyola, i de l'alta inspecció necessària per al seu compliment i garantia.

La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, estableix en el seu preàmbul, entre altres coses, el principi fonamental de proporcionar una educació de qualitat per a totes les persones, al mateix temps que es garanteix la igualtat efectiva d'oportunitats, prestant els suports necessaris. Assenyala en l'article 80 que, amb la finalitat de fer efectiu el principi d'igualtat en l'exercici del dret a l'educació, les administracions públiques realitzaran les accions de caràcter compensatori en relació amb les persones, grups i àmbits territorials que es troben en situacions desfavorables i proveiran els recursos econòmics i els suports necessaris per a això.

D'altra banda, de conformitat amb el que disposen els articles 81 i 82 de l'esmentada llei, en l'etapa d'Educació Primària, les administracions educatives garantiran a tot l'alumnat un lloc escolar gratuït en el seu propi municipi o zona d'escolarització establida. De forma excepcional, en l'educació bàsica, en aquelles zones rurals en què es considere aconsellable, assenyala que es podrà escolaritzar els xiquets en un municipi pròxim al de la seua residència per a garantir la qualitat de l'ensenyament. En aquest supòsit les administracions educatives prestaran de forma gratuïta els serveis escolars de transport i, si escau, menjador i internat.

Les exigències derivades de l'actual situació sociolaboral comporten unes majors dificultats d'organització d'horaris que permeten coordinar l'activitat laboral de les famílies amb l'activitat educativa dels seus fills i filles, és per això que el servei de menjador i l'accés a aquest suposen un important suport per a les famílies a l'hora de facilitar una millor conciliació de la vida laboral, educativa i familiar.

D'altra banda, no podem oblidar la funció social que exerceix el menjador escolar des del moment en què aquestes ajudes tenen com a finalitat compensar les possibles manques de tipus familiar, econòmic i sociocultural, contribuint així a crear una societat més igualitària i removent els obstacles socioeconòmics dels ciutadans.

Totes aquestes funcions integradores eren realitzades en la prestació del servei de menjador escolar i en la concessió de les ajudes regulades en l'Ordre 46/2010 i les seues últimes modificacions. No obstant això, després de la publicació de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, i tenint en compte l'establert en la seua disposició addicional, és necessari adequar la normativa reguladora de les ajudes de menjador escolar en els centres educatius no universitaris de la Comunitat Valenciana.



Així mateix, la Llei 19/2017, de 20 de desembre, de la Generalitat, per la qual s'aprova la renda valenciana d'inclusió, estableix, com a complement d'aquesta renda, que les persones destinatàries de la renda valenciana d'inclusió tindran garantit l'accés directe com a beneficiàries a les beques de menjador escolar, en els termes que regule la normativa autonòmica. Per això, resulta necessari fer efectiva aquesta mesura de garantia, incorporant el seu mandat en l'articulat de la present norma que estableix les bases reguladores per a la concessió de les ajudes de menjador escolar.

Pels motius anteriorment exposats, la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport considera necessari establir les bases que regulen les ajudes dirigides a l'alumnat escolaritzat en centres educatius no universitaris de titularitat de la Generalitat, privats concertats, o de titularitat pública diferent de la Generalitat que disposen d'aquest servei complementari.

A aquestes ajudes, els és aplicable la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions i, en els preceptes que siga aplicable, la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament general de subvencions.



Així mateix, aquesta ordre s'ajusta al que disposa el Decret 220/2014, de 12 de desembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament d'Administració Electrònica de la Comunitat Valenciana.

En el procés d'elaboració d'aquesta ordre, d'acord amb el que disposa l'article 165 de la Llei 1/2015 citada, ha emés un informe l'Advocacia General de la Generalitat i la Intervenció Delegada de la Conselleria competent en matèria d'educació.

Per tot això, en virtut de les atribucions que em confereixen l'article 28 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, l'article 160 de la referida Llei 1/2015 i el Decret 186/2017, de 24 de novembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, a proposta de la Direcció General de Centres i Personal Docent, una vegada complits els tràmits que estableix el Decret 24/2009, de 13 de febrer, sobre la forma, l'estructura i el procediment d'elaboració dels projectes normatius de la Generalitat, i escoltades les taules consultives afectades per la disposició, i conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana,







ORDENE



Article 1. Objecte

La present ordre té com a objecte establir les bases reguladores que regiran la concessió d'ajudes econòmiques a les famílies, per al finançament total o parcial del cost del servei de menjador escolar de l'alumnat escolaritzat en centres educatius no universitaris de titularitat de la Generalitat, privats concertats o de titularitat pública diferent de la Generalitat, que disposen d'aquest servei complementari.





Article 2. Procediment de concessió

El procediment de concessió d'aquestes ajudes es tramitarà en règim de concurrència competitiva i s'iniciarà d'ofici mitjançant la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana de la convocatòria aprovada per resolució de la persona titular de la Conselleria competent en matèria d'educació.



Article 3. Àmbit d'aplicació

La present ordre s'aplicarà a:

a) Alumnat escolaritzat en centres educatius no universitaris de titularitat de la Generalitat, dependents de la conselleria amb competències en matèria d'educació, i l'alumnat escolaritzat en centres privats concertats o centres de titularitat pública diferent a la Generalitat, que disposen del servei de menjador escolar, en nivells de segon cicle d'Educació Infantil, Educació Primària o Educació Secundària Obligatòria.



b) Alumnat dels centres específics d'Educació Especial de titularitat de la Generalitat.

c) Alumnat de tercer nivell d'Educació Infantil de primer cicle dels centres que participen en el programa d'incorporació del nivell educatiu de 2 a 3 anys en col·legis d'Educació Infantil i Primària de titularitat de la Generalitat.



Article 4. Compatibilitat

Aquestes ajudes seran compatibles amb altres subvencions, ajudes o ingressos, procedents d'altres administracions públiques, destinats a la mateixa finalitat sempre que, en concurrència amb aquestes, no superen el cost del servei de menjador escolar.



Article 5. Requisits i obligacions de les persones beneficiàries

1. Per a poder sol·licitar ajudes de menjador l'alumnat haurà de reunir, a la finalització del termini de presentació de sol·licituds, els següents requisits:

a) Estar matriculat en un centre educatiu degudament autoritzat, dels citats en l'article 3 de la present ordre.

b) Haver presentat la sol·licitud, el model de la qual es publicarà en la corresponent convocatòria anual, i la documentació requerides en la present ordre i, si escau, la prevista en la citada convocatòria, en els terminis establerts.

c) No estar incurs en alguna de les circumstàncies establides a l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. Els beneficiaris d'aquestes ajudes queden exonerats d'acreditar el compliment de les obligacions tributàries i enfront de la Seguretat Social, de conformitat amb l'establert en la normativa vigent en matèria de subvencions a càrrec dels pressupostos de la Generalitat.



2. Aquests requisits hauran de mantindre's al llarg del curs per al qual se sol·licita l'ajuda.

3. Les persones beneficiàries hauran de comunicar, si escau, la renúncia de la subvenció concedida per deixar de ser usuari, de forma permanent, del servei de menjador escolar.

4. Les persones beneficiàries hauran de comunicar a l'entitat concedent l'obtenció de subvencions o beques per a la mateixa finalitat, procedent de qualsevol altra administració pública.



Article 6. Persones beneficiàries de les ajudes

Podran ser beneficiaris de la subvenció de les prestacions del servei de menjador:

1. Alumnat beneficiari directe:

a) L'alumnat que curse segon cicle d'Educació Infantil, Educació Primària o Educació Secundària Obligatòria en els centres educatius dependents de la Generalitat, que haja sigut escolaritzat obligatòriament en un centre d'un municipi diferent al de la seua residència per no existir en aquest oferta educativa. Als efectes d'aquesta ordre i les corresponents convocatòries, es consideraran municipi diferent els nuclis de població o nuclis disseminats, separats territorialment del municipi al qual pertanga el nucli, sempre que es tracte de nuclis amb una identitat històrica i cultural fàcilment recognoscible i independent de la resta del municipi al qual pertanyen i, a més, es troben separats de qualsevol altre nucli de població del municipi per una franja de sòl no urbanitzable, i que el nucli no dispose de centre educatiu. En cap cas tindran aquesta consideració les urbanitzacions o nuclis de població de característiques semblants. Per a acreditar aquestes circumstàncies s'haurà de presentar un certificat de l'ajuntament al qual pertanga el nucli de població en la forma que es determine en la respectiva convocatòria anual.



b) L'alumnat escolaritzat en centres específics d'Educació Especial de titularitat de la Generalitat o en aules específiques d'Educació Especial en centres ordinaris de titularitat de la Generalitat, privats concertats o de titularitat pública diferent de la Generalitat.

c) L'alumnat que es trobe en situació d'acolliment familiar o residencial, així com els fills o les filles de famílies acollidores. La condició de menor acollit de l'alumne/a s'acreditarà per mitjà d'un certificat expedit per la persona titular del centre residencial de protecció de menors dependent de la conselleria amb competències en matèria de protecció de menors o pels serveis territorials d'aquesta conselleria, o bé per mitjà de la resolució administrativa o judicial per la qual es formalitza l'acolliment familiar o residencial. La condició de fill/a de família acollidora es reconeixerà quan, mitjançant algun d'aquests mateixos documents, quede acreditat que els pares de l'alumne/a tenen en acolliment familiar un/a menor, siga o no alumne/a del centre.



d) Els fills i les filles de víctimes de violència de gènere, condició que haurà d'acreditar-se amb la presentació de la còpia compulsada de l'ordre de protecció a favor de la víctima, o, si és el cas, la sentència definitiva condemnatòria per fets constitutius de violència de gènere, en què s'acorden mesures de protecció a favor de la víctima que estiguen vigents durant la tramitació de l'ajuda. Excepcionalment, serà títol d'acreditació d'aquesta situació l'informe del Ministeri Fiscal que indique l'existència d'indicis que la demandant és víctima de violència de gènere mentre no es dicte l'ordre de protecció o la presentació de certificat acreditatiu d'atenció especialitzada per un organisme públic competent en matèria de violència sobre la dona actualitzat a la data de presentació de l'ajuda, o si escau, es podrà acreditar d'ofici per l'òrgan competent en la matèria d'acord amb el que determine la respectiva convocatòria anual.

e) Les víctimes de terrorisme. Condició que haurà d'acreditar-se mitjançant la presentació de la còpia compulsada de la resolució corresponent del Ministeri de l'Interior.

f) L'alumnat destinatari de la renda valenciana d'inclusió, condició que haurà d'acreditar-se amb la presentació de la còpia compulsada de la resolució de la persona titular de la prestació de la renda valenciana d'inclusió, o si escau, es podrà acreditar d'ofici per l'òrgan competent en la matèria d'acord amb allò que determine la respectiva convocatòria anual.

2. Alumnat beneficiari de l'ajuda amb caràcter assistencial.

L'alumnat que no es trobe en cap de les situacions anteriors i se li concedisca l'ajuda amb caràcter assistencial d'acord amb el barem que s'estableix en la present ordre i la corresponent convocatòria, tenint en compte les circumstàncies socioeconòmiques concurrents, i sempre que no superen els llindars de renda establerts en la corresponent convocatòria anual.



Article 7. Llindars de renda

La convocatòria anual determinarà l'exercici econòmic computable a l'efecte de determinació de la renda familiar, establint els trams de renda corresponents, segons el nombre de membres computables de la unitat familiar, la superació de la qual impossibilitarà la participació en la corresponent convocatòria d'ajudes de caràcter assistencial de menjador o l'exclusió de la sol·licitud en cas que arribe a ser presentada.



Article 8. Membres computables de la unitat familiar

1. Són membres computables de la unitat familiar, sempre que convisquen en el domicili familiar:

– La persona o persones progenitores o representants legals.

– L'alumne o alumna.

– Els germans/germanes menors de 26 anys o majors d'aquesta edat quan es tracte de persones amb diversitat funcional amb un grau de discapacitat igual o superior al 33 % que convisquen en el mateix domicili i sempre que no perceben cap tipus d'ingrés.

La justificació documental dels membres de la unitat familiar s'efectuarà per mitjà de la presentació de la còpia compulsada del llibre de família, si no figura ja en el centre educatiu, així com mitjançant qualsevol altra documentació que estiga prevista en la legislació vigent en el moment de la convocatòria.

2. En cas de divorci o separació legal dels pares, no es considerarà membre computable el que no convisca amb la persona sol·licitant de l'ajuda.

Tanmateix, i això s'aplicarà també en relació amb la viudetat del pare o de la mare, sí que tindrà la consideració de membre computable, si és el cas, el nou cònjuge o persona unida per una relació anàloga, encara que no es trobe legalitzada la seua situació com a parella de fet, la renda de la qual s'inclourà dins del còmput de la renda familiar.



3. En cas de custòdia compartida, es consideraran membres de la unitat familiar aquells que convisquen en el domicili en què es trobe empadronat l'alumnat.

4. Les situacions específiques de la unitat familiar s'acreditaran aportant la documentació que s'indica en la present ordre, o per mitjà de qualsevol altra documentació que estiga prevista en la legislació vigent en el moment de la convocatòria.



Article 9. Determinació de la renda familiar

1. A l'efecte de les ajudes regulades en la present ordre, s'entendrà per renda familiar anual la suma de les rendes de l'any que determine cada convocatòria, dels membres que integren la unitat familiar segons el que disposa l'article anterior, calculada segons s'indica en els paràgrafs següents i de conformitat amb la normativa reguladora de l'Impost sobre la Renda de la Persones Físiques.

2. L'acreditació de les dades econòmiques de les persones sol·licitants serà consultada per la Conselleria amb competències en matèria d'educació a l'Agència Estatal d'Administració Tributària (AEAT) de forma telemàtica. El fet de participar en la convocatòria d'aquestes ajudes comporta l'autorització expressa de les persones interessades per a la sol·licitud per part d'aquesta administració de les dades esmentades.

3. La no presentació davant l'Administració Tributària de la declaració de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques per part d'algun dels membres de la unitat familiar que n'estiguen obligats segons la legislació vigent, serà motiu de denegació de l'ajuda.

4. Addicionalment podrà determinar la convocatòria anual, una altra documentació a presentar per les famílies per a l'acreditació dels seus ingressos.

5. La declaració de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques de la qual s'extrauran les dades econòmiques serà la corresponent al període impositiu i les caselles de l'imprés de declaració que determine la convocatòria anual.

Quan l'import de la renda, determinat d'acord amb el previst en el paràgraf anterior, siga negatiu o «0 €», serà «0 €» l'import que es consigne a l'efecte del càlcul.

6. Quan algun dels membres de la unitat familiar, la renda del qual siga computable, perceba ingressos subjectes a IRPF però no tinga obligació de presentar la declaració, serà la informació facilitada per l'AEAT sobre aquests ingressos o imputacions íntegres la que constituirà la renda familiar o una part d'aquesta. A fi de no provocar situacions de greuge comparatiu amb els declarants d'IRPF, es podrà determinar una minoració d'aquests ingressos per l'import que establisca la convocatòria anual, d'acord amb la normativa vigent en matèria de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques.

7. En cas d'ingressos no subjectes a IRPF, la renda computable, independentment de les dades que l'AEAT puga subministrar telemàticament, serà la suma dels ingressos íntegres obtinguts en l'exercici econòmic que determine la convocatòria. Els ingressos no subjectes a IRPF també computaran com a renda de la unitat familiar i se sumaran, si és el cas, a les rendes subjectes a IRPF. A l'import dels ingressos no subjectes a IRPF també es podrà minorar l'import segons l'indicat en l'apartat anterior.

8. En els casos en què l'AEAT no haja identificat algun membre de la unitat familiar computable a l'efecte de la renda, s'haurà de presentar un informe dels serveis socials en què es faça constar la situació econòmica de la família i la conveniència que se'ls concedisca l'ajuda per al menjador escolar, o en cas que no siga possible, un informe de la direcció del centre si és coneixedora de l'esmentada situació.



9. En cas d'haver presentat una declaració de renda complementària, podrà aparéixer exclosa en les llistes provisionals per aquest motiu, i serà necessari que la persona interessada sol·licite a l'AEAT un certificat d'ingressos anuals del corresponent exercici, on conste la suma de les quanties declarades per a esmenar la sol·licitud.





Article 10. Criteris de baremació

1. Barem aplicable:

El barem aplicable, que detallarà la corresponent convocatòria anual, es basarà en l'aplicació de puntuacions pels següents conceptes:

a) Renda anual disponible per capita:



La renda anual disponible per capita és el quocient resultant de dividir la renda familiar anual disponible, que s'obté d'aplicar els imports indicats en l'article nové, entre el nombre de membres de la unitat familiar definida segons el que disposa l'article huité d'aquesta ordre.



Es valorarà d'1 a 20 punts d'acord amb els llindars de renda per capita que determine la convocatòria anual.

b) Circumstàncies sociofamiliars:

Es valoraran les circumstàncies sociofamiliars especials de l'alumnat, d'acord amb la puntuació atorgada en aquest apartat, per cadascun dels conceptes assenyalats, que hagen sigut degudament acreditats per mitjà de l'original o una còpia compulsada dels certificats o documents amb validesa oficial que s'especifiquen.

La puntuació màxima a obtindre atenent les circumstàncies sociofamiliars no podrà ser superior a 2 punts.



Alumnat de centres d'acció educativa singular (CAES) 1 punt

Situació de desocupació o atur del pare i de la mare i/o tutors, sense percebre cap dels dos prestacions o subsidis per aquest concepte 1 punt

Condició de persona refugiada 1 punt

Fill/a de famílies monoparentals 1 punt

Condició de persona toxicòmana, alcohòlica o reclusa en un centre penitenciari del pare o de la mare o dels tutors (per una o diverses d'aquestes condicions) 1 punt

Família nombrosa de qualsevol categoria 1 punt

Diversitat funcional d'algun membre de la unitat familiar igual o superior al 33 % 1 punt

Orfe/òrfena absolut/a 2 punts





2. Acreditació de les circumstàncies sociofamiliars:

– Les circumstàncies relacionades amb els CAES seran documentades d'ofici per la secretaria del centre educatiu.

– L'acreditació de la situació de desocupació o atur laboral del pare i de la mare i/o dels tutors, sense prestacions, la realitzarà d'ofici aquesta administració.

– La condició de persona refugiada s'acreditarà per mitjà de la presentació de còpia compulsada de la documentació facilitada pel Ministeri de l'Interior.

– En el cas de la circumstància «família monoparental», aquesta condició haurà de quedar fefaentment acreditada per mitjà del títol de família monoparental, d'acord amb el que estableix la normativa vigent, per la qual es regula el reconeixement de la condició de família monoparental a la Comunitat Valenciana, o si escau, qualsevol document que acredite legalment aquesta condició, d'acord amb el que determine la respectiva convocatòria.

– La condició de persona toxicòmana, alcohòlica o reclusa s'acreditarà per mitjà del certificat del director o directora del centre penitenciari o del certificat acreditatiu expedit per un metge o metgessa especialista. La puntuació prevista s'aplicarà per cada circumstància concurrent i per cada membre de la unitat familiar respecte al qual s'acredite.



– Per a acreditar la condició de família nombrosa haurà d'aportar-se títol o carnet de família nombrosa en vigor, o el llibre de família.

– La diversitat funcional de l'alumnat, dels seus germans/es, del pare, de la mare o dels seus tutors/es s'acreditarà mitjançant el corresponent certificat de reconeixement de grau de discapacitat o de la corresponent targeta acreditativa de la condició de persona amb discapacitat emés per la conselleria competent en matèria de benestar social. Així mateix, es podrà acreditar amb qualsevol altre document que demostre legalment aquesta condició, d'acord amb el que determine la respectiva convocatòria.

– L'orfandat absoluta s'acreditarà per mitjà del llibre de família o d'un certificat del Registre Civil.

Les circumstàncies sociofamiliars assenyalades en aquest apartat que han de ser acreditades documentalment, també podran ser acreditades d'ofici per l'òrgan competent en la matèria, d'acord amb allò que determine la respectiva convocatòria anual.

3. La puntuació màxima a obtindre sumant la puntuació obtinguda en els apartats 1 (renda anual disponible per capita) i 2 (circumstàncies sociofamiliars) no podrà ser superior a 20 punts.

4. La participació en aquesta convocatòria, comporta l'autorització per a realitzar les consultes necessàries de comprovació de les dades aportades. En cas que no s'autoritze, els sol·licitants hauran de manifestar-ho de manera expressa.



Article 11. Imports de les ajudes

L'assignació de les ajudes es realitzarà de la forma següent:

L'alumnat que siga beneficiari directe rebrà l'import màxim de l'ajuda que s'establisca en les convocatòries anuals.

En la resta dels casos, l'import es prorratejarà entre els que tinguen la condició de beneficiaris de l'ajuda amb caràcter assistencial, en funció de la puntuació total obtinguda segons el barem aplicable (renda disponible per capita i circumstàncies sociofamiliars), indicat en l'article anterior, i segons els imports màxims i mínims que s'establisquen en la corresponent convocatòria per a cada curs escolar.

La direcció general competent en matèria de centres docents determinarà, en funció de les disponibilitats pressupostàries, la puntuació mínima a partir de la qual es concediran les ajudes de menjador de caràcter assistencial.

El preu màxim del menú escolar diari dels centres educatius no universitaris de titularitat de la Generalitat vindrà fixat en la corresponent convocatòria anual. Aquest preu determinarà l'import màxim de les ajudes.



Article 12. Sol·licituds

1. La sol·licitud es formalitzarà en els models, la forma i els terminis que determine la corresponent convocatòria, haurà d'anar acompanyada de la documentació que indique la respectiva convocatòria anual, relativa a la composició de la unitat familiar, la renda familiar i aquelles dades sociofamiliars que siguen preses en consideració.

2. La sol·licitud, juntament amb la documentació corresponent, es presentarà en els centres educatius on es trobe matriculat l'alumnat per al corresponent curs escolar.

3. Els equips directius dels centres receptors de sol·licituds han de comprovar que la sol·licitud estiga correctament emplenada i signada pel pare i la mare o el nou cònjuge o persona unida per una relació anàloga, o pels tutors/es, sempre que convisquen amb l'alumne/a, i que es presente la documentació requerida.

4. Els membres de la unitat familiar, per mitjà de la signatura en l'imprés de sol·licitud, autoritzen la Conselleria competent en matèria d'educació a obtindre la informació econòmica necessària per a participar en aquesta convocatòria. Aquesta informació és facilitada per l'Agència Estatal de l'Administració Tributària per mitjans telemàtics.

5. Els membres de la unitat familiar, per mitjà de la signatura en l'imprés de sol·licitud, autoritzen la Conselleria competent en matèria d'educació a obtindre la informació de la seua situació laboral i del cobrament de prestacions o subsidis. Aquesta informació és facilitada pel Servei Públic d'Ocupació Estatal per mitjans telemàtics.

6. Una vegada emplenada i presentada la sol·licitud, les persones signatàries autoritzen la conselleria competent en matèria d'educació a la inclusió de les seues dades personals, recollides al llarg del procediment en un fitxer informatitzat, en els termes i les condicions que estableix la normativa vigent en matèria de protecció de dades de caràcter personal i d'acord també amb el Decret 220/2014, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament d'Administració Electrònica de la Comunitat Valenciana.



Article 13. Procediment. Tramitació de les sol·licituds

1. Per a la tramitació de les sol·licituds, els centres educatius incorporaran totes les dades incloses en aquestes a través del programa informàtic que la conselleria amb competències en matèria d'educació determine a aquest efecte, assenyalant les circumstàncies concurrents que hagen sigut degudament acreditades i la composició de la unitat familiar, o si escau, podran validar les dades que ja consten en poder de l'Administració. Aquesta tramitació es realitzarà en els terminis que determine la convocatòria anual.

2. Una vegada informatitzades pel centre educatiu les sol·licituds d'ajuda assistencial de menjador, el secretari o la secretària del consell escolar del centre haurà d'emplenar un certificat en què conste la validesa del procés d'obtenció de la informació, segons el model que s'indique en la convocatòria i que es traslladarà a la direcció territorial corresponent.

3. En els centres escolars de titularitat de la Generalitat, les sol·licituds i la documentació aportades per les persones interessades quedaran arxivades en el centre educatiu a la disposició de la Inspecció d'Educació, les direccions territorials amb competències en matèria d'educació i la direcció general amb competències en matèria de centres docents. La resta de centres educatius remetran les sol·licituds i la documentació aportades per les persones interessades a la corresponent Direcció Territorial d'Educació en el termini que determine la convocatòria.



4. Tots els membres del consell escolar del centre que intervenen en el procés de tramitació de les ajudes assistencials guardaran la reserva deguda sobre les dades que conté la documentació pertinent, a fi de garantir la intimitat de les persones sol·licitants, d'acord amb el que disposa la normativa vigent en matèria de protecció de dades de caràcter personal.



Article 14. Instrucció del procediment

1. La instrucció del procediment correspondrà a les direccions territorials competents en matèria d'educació segons l'àmbit territorial del centre educatiu de l'alumnat sol·licitant.

2. A la vista de les dades introduïdes informàticament pels centres educatius, es procedirà a demanar la informació econòmica de les persones sol·licitants a través de l'Agència Tributària.

3. Tramitades les sol·licituds d'ajudes presentades i efectuada la baremació de les sol·licituds per la Comissió de Valoració, amb la determinació de la puntuació que corresponga a cada ajuda, en funció de la informació sociofamiliar introduïda informàticament pels centres educatius, la informació econòmica rebuda de l'Agència Tributària, i la informació facilitada pel Servei Públic d'Ocupació Estatal, es remetrà a cada centre educatiu inclòs en la convocatòria, la llista provisional de sol·licituds amb la puntuació establida, a fi de detectar possibles errors en la baremació.

4. La llista provisional inclourà també aquelles sol·licituds que no tenen puntuació perquè hi concorren les circumstàncies que s'indiquen a continuació i que les exclouen de la convocatòria:

a) Absència de DNI/NIF/NIE, que impossibilita demanar la informació tributària.

b) Incompliment d'obligacions fiscals, tant per incomplir l'obligació de declarar com per constar diverses declaracions en l'AEAT.



c) Superació dels límits establerts com a llindars de renda en la corresponent convocatòria.

d) Comunicació per part de l'AEAT que no ha identificat el titular del NIF enviat.

5. En tot cas, les llistes provisionals s'enviaran a cada centre en dos formats; el primer contindrà únicament la puntuació obtinguda o l'exclusió de la sol·licitud, llista que s'exposarà en els taulers d'anuncis; una segona llista detallada serà custodiada per la direcció del centre, i contindrà el detall de la puntuació i les dades tant econòmiques com sociofamiliars preses en consideració per a la baremació. Aquesta segona llista podrà ser consultada per les persones sol·licitants individualment a l'efecte de comprovar la correcció de les dades que els afecten.



6. Publicades aquestes llistes provisionals de sol·licituds d'ajudes de menjador, les persones interessades tindran un termini de 10 dies hàbils, comptats a partir de la inserció en els taulers d'anuncis dels centres educatius, per a esmenar els defectes observats i presentar les al·legacions oportunes per mitjà de l'aportació en el mateix centre educatiu de la documentació que consideren adequada.

7. També seran remeses als centres les llistes provisionals de les persones beneficiàries directes de les ajudes de menjador.

8. Amb la informació facilitada per les famílies, el centre farà les correccions que corresponga.



Article 15. Comissió de valoració

1. Per a l'estudi i la valoració de les sol·licituds d'ajudes de menjador regulades per la present convocatòria, es constituirà una comissió formada pels membres següents:

– Presidència: subdirector o subdirectora general de Centres Docents.

– Vocals:

– cap de la Inspecció General d'Educació o persona en qui delegue i cap del servei que tinga atribuïdes les competències en matèria de serveis complementaris de centres públics.

– d'un a tres funcionaris/es del grup A1/A2 de la direcció general competent en matèria de centres i personal docent.

– Secretaria: un funcionari o funcionària adscrit al Servei de Centres Públics i Serveis Complementaris.

– Els/Les caps de secció de les direccions territorials competents en matèria de serveis complementaris de centres docents públics o un/a funcionari/ària designat per la direcció territorial corresponent.



2. La Comissió de Valoració que es constituïsca a l'empar d'aquesta ordre s'ajustarà als principis de composició i presència equilibrada entre hòmens i dones establerts per la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i hòmens.

3. En cas d'absència, vacant o malaltia d'algun dels membres de la comissió, seran substituïts per un funcionari o funcionària nomenat per la persona titular de la direcció general competent en matèria de centres o, si escau, pels titulars de les respectives direccions territorials.



4. El funcionament d'aquest òrgan s'ajustarà al que disposen les normes contingudes a aquest efecte en la normativa reguladora del Règim Jurídic del Sector Públic.

5. Aquesta comissió elaborarà un informe on constarà la baremació de les sol·licituds.



Article 16. Resolució del procediment

1. Finalitzat el termini d'esmenes i reclamacions, a la vista de l'informe elaborat per la comissió de valoració, la persona titular de la direcció general amb competències en matèria de centres docents, per delegació de la persona titular de la conselleria competent en matèria d'educació, resoldrà la concessió o denegació de les ajudes, així com les persones sol·licitants que es considere que han desistit de la seua sol·licitud o en les quals concórreguen altres causes de finalització del procediment.

2. El termini màxim per a resoldre i publicar les resolucions serà de sis mesos des de la data de presentació de les sol·licituds. L'efecte que produirà el silenci administratiu, si transcorre el termini sense que es dicte ni es publique la resolució corresponent, serà desestimatori de la sol·licitud d'ajuda, d'acord amb l'article 25.5 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, sense perjudici de l'obligació legal de l'Administració de resoldre, de conformitat amb la normativa reguladora del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

3. Les resolucions es publicaran en el tauler d'anuncis de cada centre educatiu i en el de les direccions territorials corresponents. Aquesta publicació produirà efectes de notificació a les persones interessades d'acord amb el que estableix la normativa reguladora del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

4. Les resolucions que resolguen aquest procediment posaran fi a la via administrativa, i podran ser impugnades d'acord amb la legislació vigent.



Article 17. Pagament i justificació de les ajudes

1. El pagament de les ajudes es realitzarà per mitjà de pagaments mensuals amb la justificació prèvia. Les persones beneficiàries de les ajudes rebran l'import d'aquestes mitjançant la seua deducció del cost mensual del servei de menjador escolar, i aquestes seran abonades per la Generalitat directament als centres on es preste l'esmentat servei. En el cas dels centres privats concertats, aquests tindran la consideració d'entitats col·laboradores per a la gestió, tramitació i pagament de les ajudes, i es regiran per l'establert en aquesta ordre, per les corresponents convocatòries de cada curs escolar, i per l'establert en la Llei 38/2003, general de subvencions.

2. Els centres educatius, a través del programa informàtic que la conselleria amb competències en matèria d'educació determine a aquest efecte, realitzaran el control mensual de l'assistència al menjador, i en el termini que s'establisca en la respectiva convocatòria informaran, a través del referit programa informàtic, la direcció territorial corresponent dels dies que l'alumnat beneficiari d'ajuda de menjador ha fet ús del servei en el mes anterior.

3. La direcció territorial corresponent remetrà a cada centre educatiu la relació de les persones beneficiàries amb la indicació de la quantia perquè abans de finalitzar el curs acadèmic el pare, la mare o el/la tutor/a de l'alumnat beneficiari faça constar el seu DNI/NIF/PASSAPORT/NIE i la seua signatura com a senyal de conformitat per la percepció de cada trimestre de l'ajuda de menjador.

4. L'ingrés dels imports corresponents s'abonarà en el compte dels centres docents, que seran els responsables de la correcta aplicació per a la seua finalitat.

5. Al final del curs, la secretaria de cada centre educatiu receptor d'ajudes de menjador enviarà a la direcció territorial corresponent, un certificat que acredite que el procés de percepció i aplicació de les ajudes durant tot el curs s'ha realitzat correctament.



Article 18. Causes i procediment de reintegrament i circumstàncies per a la modificació de la resolució

1. El règim regulador dels possibles reintegraments, sancions i responsabilitats aplicable a les persones perceptores de les ajudes, serà l'establert en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i la Llei 1/2015, d'hisenda pública del sector públic instrumental i de subvencions i, concretament, en el cas d'incompliment de qualsevol de les condicions i obligacions imposades a les persones participants en cada convocatòria, d'acord amb l'establert en aquesta ordre.



2. Tota alteració dels requisits que s'han tingut en compte per a la concessió de la subvenció i, en tot cas, l'obtenció concurrent de subvencions o ajudes atorgades per part d'altres administracions o ens públics o privats, la suma de les quals supere el cost de l'activitat subvencionable, donarà lloc a la modificació de la resolució de concessió.





Article 19. Control i supervisió de les ajudes

1. La comprovació administrativa de la justificació documental de la subvenció concedida, es realitzarà mitjançant la revisió de la documentació que a aquest efecte estableix la present ordre de bases.



2. La comprovació material de l'efectiva realització de l'activitat, existència de la condició o compliment de la finalitat, es durà a terme en els termes establerts en el pla de control que aprovarà a aquest efecte la direcció general competent en matèria de centres docents, per delegació de la persona titular de la conselleria competent en matèria d'educació, i segons estableix l'article 169.3 de la Llei 1/2015, citada anteriorment.





Article 20. Comunicació d'ajudes públiques a la Unió Europea

La present ordre, de conformitat amb l'article 3.4 del Decret 128/2017, de 29 de setembre, del Consell, pel qual es regula el procediment de notificació i comunicació a la Comissió Europea dels projectes de la Generalitat dirigits a establir, concedir o modificar ajudes públiques, està exempta de notificació a la Comissió Europea, per tractar-se d'una convocatòria dirigida a l'alumnat escolaritzat en centres educatius, per la qual cosa no és aplicable l'article 107 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea (TFUE), en la mesura en què no afecta als intercanvis comercials entre els estats membres.





DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. No-incidència pressupostària

La present ordre no té incidència pressupostària.



DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA



Única. Normativa aplicable a convocatòries anteriors

Les convocatòries d'ajudes que siguen anteriors a l'entrada en vigor d'aquesta ordre es regiran pel que estableix la normativa que estava vigent en la data en què es van publicar.



DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació normativa anterior

Queden derogades les bases reguladores de les ajudes econòmiques per a la concessió d'ajudes de menjador escolar en els centres educatius no universitaris de la Comunitat Valenciana aprovades amb anterioritat, en concret, l'Ordre 46/2010, de 28 de maig, i les seues corresponents modificacions: Ordre 61/2013 de 14 de juny, Ordre 63/2015, de 12 de juny i Ordre 36/2016, de 25 de juliol.



DISPOSICIONS FINALS



Primera. Instruccions de desplegament

Es faculta al director general amb competències en matèria de centres docents perquè en l'àmbit de les seues competències dicte les instruccions i adopte les mesures necessàries per al desplegament i l'aplicació de la present ordre.



Segona. Delegació de competències

1. Es delega en la persona titular de la direcció general competent en matèria de centres docents la facultat de concedir o denegar aquestes ajudes i se l'autoritza perquè dicte les resolucions necessàries per a l'execució d'aquesta ordre. A més, se l'autoritza perquè dicte resolucions que complementen o modifiquen les resolucions anteriors en cas de necessitat, d'acord amb l'article 19, punt 4, de la Llei general de subvencions.

2. Així mateix, es delega en la persona titular de la direcció general competent en matèria de centres docents, la resolució dels expedients de reintegrament que siguen pertinents, les resolucions de desistiment i se l'autoritza per a l'ampliació dels terminis de presentació d'instàncies i justificacions, quan es considere aconsellable per al desenvolupament i l'execució d'aquesta ordre, d'acord amb el que dispose la legislació aplicable sobre procediment administratiu comú.

3. La delegació dels apartats anteriors no comprendrà matèries pròpies de la competència de l'òrgan de decisió.



Tercera. Entrada en vigor

La present ordre entrarà en vigor l'endemà de ser publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 10 de maig de 2018



El conseller d'Educació, Investigació, Cultura i Esport,

VICENT MARZÀ IBÁÑEZ

Mapa web