Ficha disposicion

Ficha disposicion





ORDE 11/2015, de 28 de maig, de la Conselleria d'Hisenda i Administració Pública, en matèria de coordinació dels òrgans i de les unitats sectorials de control intern i inspecció.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 7543 de 09.06.2015
Número identificador:  2015/5214
Referència Base de Dades:  005201/2015
 



ORDE 11/2015, de 28 de maig, de la Conselleria d'Hisenda i Administració Pública, en matèria de coordinació dels òrgans i de les unitats sectorials de control intern i inspecció. [2015/5214]

La presència en les estructures orgàniques administratives d'unitats especialitzades dedicades a controlar el funcionament correcte de l'Administració és una realitat plenament consolidada que, en un sentit general, va donar lloc a l'aparició de les inspeccions generals de servicis, molt prompte esteses pel conjunt de les administracions públiques. De manera particular, en aquells sectors o departaments les activitats i servicis dels quals revestixen una singularitat especial, el control ha comptat amb dispositius addicionals d'inspecció, revestits d'una dilatada experiència i antiguitat, com són, per exemple, la inspecció de servicis sanitaris, la inspecció d'educació i la inspecció de servicis socials. D'altra banda, no és del tot infreqüent que l'interés per incrementar l'eficàcia, l'eficiència o la qualitat dels servicis públics es traduïsca en la creació afegida d'alguns servicis i unitats que, amb diferents adjectius (avaluació, seguiment, etc.), constituïxen un exemple més d'òrgan dirigit al control i l'avaluació interns, la qual cosa amplia el ventall de dispositius d'este caràcter.

La competència d'inspecció general dels servicis està actualment atribuïda a la Secretaria Autonòmica d'Administració Pública, d'acord amb el que disposa l'article 7 del Decret 20/2013, de 25 de gener, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Hisenda i Administració Pública i, d'acord amb el que establix l'article 2 del Decret 68/2014, de 9 de maig, del Consell, pel qual es regula l'exercici de la competència i les funcions d'inspecció general dels servicis de l'Administració de la Generalitat, la dita competència s'estén al conjunt de l'Administració de la Generalitat i es podrà dirigir a totes les activitats, programes, centres i servicis d'esta.



Esta decisió de centralitzar la competència d'inspecció general dels servicis en un únic òrgan màxim de control es preveu, lògicament, sense perjuí d'aquelles altres competències atribuïdes a òrgans d'inspecció i control de caràcter departamental (apartat 2 del dit article 2), la qual cosa determina la coexistència d'una diversitat de recursos de control que aconsella l'adopció d'unes mínimes pautes de coordinació, relació i col·laboració, amb el propòsit d'optimitzar les seues capacitats i aportar una major eficàcia i eficiència en este àmbit, d'acord amb el que prevenen els articles 4.8 i 8 del Decret 68/2014, de 9 de maig, esmentat.

Esta orde va dirigida precisament a desenrotllar este important aspecte de la coordinació d'altres òrgans i unitats de control intern i inspecció per part de l'òrgan titular de la inspecció general dels servicis, i per a això establix unes mínimes pautes o criteris per al desenrotllament de la dita funció, i també regula la composició i el règim de funcionament de la Comissió Coordinadora dels òrgans i les unitats d'inspecció i control en l'àmbit de l'Administració de la Generalitat, creada en l'article 8.2 del mateix Decret 68/2014, que es configura com a marc permanent de relació entre els òrgans i les unitats en qüestió.



En virtut d'això, d'acord amb el que preveu l'article 12.1 del Decret 20/2013, de 25 de gener, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Hisenda i Administració Pública, a l'empara del que establixen els articles 28.e i 37 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i en relació amb l'autorització de desplegament reglamentari continguda en la disposició final primera del Decret 68/2014, de 9 de maig, del Consell, pel qual es regula l'exercici de la competència i les funcions de la inspecció general dels servicis de l'Administració de la Generalitat, i una vegada complits els tràmits corresponents establits en el Decret 24/2009, de 13 de febrer, del Consell, sobre la forma, l'estructura i el procediment dels projectes normatius de la Generalitat,



ORDENE



Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

1. En desplegament del que disposen els articles 4.8 i 8 del Decret 68/2014, de 9 de maig, del Consell, esta orde té com a objecte regular el contingut i l'abast de la coordinació, per part de l'òrgan que assumix la competència d'inspecció general dels servicis, dels restants òrgans i unitats administratives d'inspecció i control intern existents en les diferents conselleries que tinguen com a objecte el control, la inspecció, la supervisió o l'avaluació del funcionament correcte de servicis i unitats dependents dels seus respectius departaments.



2. La coordinació establida en esta orde serà aplicable:

a) A l'òrgan o la unitat administrativa que tinga atribuïdes les funcions d'inspecció educativa, dependent de la conselleria competent en matèria d'educació.

b) A l'òrgan o la unitat administrativa que tinga atribuïdes les funcions d'inspecció de servicis i/o centres sanitaris, dependent de la conselleria competent en matèria de sanitat.

c) A l'òrgan o la unitat administrativa que tinga atribuïdes les funcions d'inspecció dels centres i/o servicis del sistema de servicis socials, dependent de la conselleria competent en matèria de benestar social o servicis socials.

d) A qualssevol altres òrgans o unitats administratives que puguen crear-se en el futur dins de les estructures orgàniques i funcionals de les respectives conselleries amb anàlogues funcions de control intern, avaluació o inspecció, amb vista a la vigilància i el seguiment del funcionament correcte dels servicis o centres de les dites conselleries, tant des del punt de vista de la legalitat com de l'eficàcia i l'eficiència.



3. El que establix esta norma no serà aplicable en cap cas als òrgans o a les unitats de control de la gestió economicofinancera de la Intervenció General de la Generalitat.



Article 2. Contingut de la coordinació

Sense perjuí de la plena independència i autonomia, jeràrquica i funcional, dels òrgans i les unitats mencionats en el punt 1 de l'article anterior, la coordinació prevista en esta orde té com a contingut essencial l'establiment de pautes o directrius de relació o col·laboració entre els distints òrgans i unitats mencionats, amb la finalitat d'optimitzar al màxim els recursos de control existents en el conjunt de la Generalitat, així com de tindre la constància o confirmació objectiva que estos recursos funcionen adequadament.

A este efecte:

a) L'òrgan o la unitat responsable de la inspecció general dels servicis estarà informat dels plans d'inspecció a desenrotllar per la resta d'òrgans o unitats de control i inspecció departamentals, a fi d'evitar possibles duplicitats d'accions de control o, si és el cas, de proposar la inclusió d'actuacions específiques complementàries que es consideren d'interés, amb la possibilitat també de programar i abordar accions conjuntes amb el concurs de la inspecció de servicis. Així mateix, serà informat del resultat final dels plans d'inspecció esmentats i podrà demanar informació relativa al corresponent a aquelles actuacions que considerara d'interés per al millor exercici de la seua funció de control del conjunt de l'Administració de la Generalitat.



b) Es fomentarà entre tots els òrgans i unitats de control i inspecció l'intercanvi mutu d'experiències, de tècniques i procediments de treball, i es tractarà de millorar-los i homogeneïtzar-los en la mesura que siga possible, dotant-los de continguts funcionals que s'adapten a la permanent evolució i modernització de l'Administració pública.



c) Es fixaran qualssevol altres pautes de relació i col·laboració mútues que puguen resultar convenients als efectes establits en el paràgraf primer d'este article.



Article 3. Comissió coordinadora

Com a instrument permanent de coordinació, es constituirà la comissió coordinadora dels òrgans i unitats d'inspecció i control en l'àmbit de l'Administració de la Generalitat, creada en l'article 8.2 del Decret 68/2014, de 9 de maig, del Consell, pel qual es regula l'exercici de la competències i les funcions de la inspecció general dels servicis, que tindrà la composició, el règim i el funcionament previstos en esta orde.



Article 4. Funcions de la comissió coordinadora

1. La Comissió coordinadora té com a funció essencial servir de marc permanent a l'acció de coordinació, relació i col·laboració que ha de desenrotllar-se entre l'òrgan o unitat responsable de la competència de la inspecció general dels servicis de l'Administració de la Generalitat i la resta d'òrgans o unitats especialitzades de control intern i inspecció existents en les respectives conselleries.

2. En particular, la comissió tindrà com a funcions:

a) Establir les directrius i els criteris de coordinació que regiran les relacions dels òrgans i unitats d'inspecció general dels servicis amb els òrgans i unitats d'inspecció departamentals, tant en termes generals com amb caràcter particular per a un exercici concret o, si és el cas, alguna actuació conjunta o comú.

b) Facilitar l'intercanvi d'experiències entre les distintes inspeccions, per mitjà de l'aportació i la valoració conjunta de tota la informació que resulte necessària sobre els plans respectius i les tècniques o els procediments d'actuació.

c) Establir mesures i accions específiques d'intervenció, control o avaluació que puguen incloure's en els respectius plans d'actuació respecte de les queixes presentades en relació amb els servicis públics prestats en els centres i servicis dependents de les conselleries a què estan adscrites les unitats d'inspecció sectorials.

Del resultat final d'estes possibles accions, amb independència de la informació deguda als òrgans directius competents en matèria de queixes dins de les respectives conselleries, es donarà compte oportú a l'òrgan directiu o unitat amb competències en matèria de modernització i gestió de qualitat del conjunt de l'Administració de la Generalitat, a l'efecte de la seua valoració en els informes globals del sistema de queixes que s'elaboren per a la millora del mateix sistema i, en definitiva, de la qualitat dels servicis públics.

d) En general, totes aquelles altres funcions que afavorisquen la coordinació entre els òrgans i les unitats d'inspecció presents en la Comissió, en els termes i les condicions a què es referix esta orde.

3. L'existència de la comissió coordinadora serà independent dels instruments específics de coordinació periòdica que s'establisquen, amb caràcter bilateral, entre els recursos de la inspecció de servicis i cada una de les inspeccions sectorials, bé per a l'aplicació dels criteris generals aprovats en la comissió, bé per a la valoració conjunta de qualsevol actuació o informació del respectiu àmbit departamental de què es tracte.



Article 5. Composició de la comissió

La Comissió Coordinadora dels òrgans i unitats d'inspecció i control, en l'àmbit de l'Administració de la Generalitat, tindrà la composició següent:

1. Presidència: la comissió serà presidida per la persona titular de l'òrgan superior, o, a falta d'això, l'òrgan directiu que, per davall de la persona titular de la conselleria, tinga la competència d'inspecció general dels servicis.

2. Vicepresidència: la comissió disposarà d'una vicepresidència que correspondrà a la persona titular de la unitat administrativa que, dependent de l'òrgan assenyalat en l'apartat anterior, s'encarregue del desplegament i l'execució de les funcions d'inspecció general de servicis.



3. Vocals: seran membres de la comissió, en condició de vocals, representants de cada un dels òrgans o unitats de control i inspecció:



a) Un membre de l'òrgan o unitat d'inspecció i control dels servicis educatius.

b) un membre de l'òrgan o unitat d'inspecció i control de servicis sanitaris.

c) Un membre de l'òrgan o unitat d'inspecció i control de servicis socials.

d) Tres membres de l'equip de personal inspector de servicis.

e) Si és el cas, un membre de cada un dels òrgans o unitats d'inspecció o control que puguen crear-se, d'acord amb el que preveu l'article 1, apartat 2, lletra d, d'esta orde.

4. Secretaria: la comissió tindrà una secretaria que serà assignada pel titular de la Presidència a un dels membres d'esta. La persona designada, en la seua condició de vocal, assistirà a les reunions amb veu i amb vot.



Article 6. Règim jurídic

1. El règim jurídic i el funcionament de la comissió coordinadora dels òrgans i les unitats d'inspecció i control en l'àmbit de l'Administració de la Generalitat s'ajustarà al que establix el capítol II del títol II de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.



2. La comissió actuarà en ple, i es reunirà com a mínim dos vegades a l'any.

3. La comissió podrà establir, si és el cas, aquelles subcomissions i/o grups de treball que crega oportú, amb la composició i el funcionament que s'establisca per acord del ple.





DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. Presidència i vicepresidència actuals de la comissió coordinadora

Mentres no es modifique en un altre sentit l'atribució de competències i funcions del vigent Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Hisenda i Administració Pública, aprovat pel Decret 20/2013, de 25 de gener, del Consell, la Presidència i la Vicepresidència de la comissió coordinadora, arreplegades en l'article 5, apartats 1 i 2 d'esta orde, s'entendran atribuïdes, respectivament, a les persones titulars de la Secretaria Autonòmica d'Administració Pública i de la Subdirecció General d'Atenció al Ciutadà, Qualitat i Inspecció de Servicis.







DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació normativa

Queden derogades totes les disposicions que, del mateix rang o d'un rang inferior, s'oposen al que disposa esta orde.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Desplegament i execució de l'orde

S'autoritza la Secretaria Autonòmica d'Administració Pública o òrgan que en el futur tinga atribuïda la competència d'inspecció general dels servicis de l'Administració de la Generalitat, perquè adopte els actes necessaris per al desplegament i l'aplicació del que disposa esta orde.



Segona. Entrada en vigor

Esta orde entrarà en vigor l'endemà de ser publicada en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



València, 28 de maig de 2015.– El conseller d'Hisenda i Administració Pública: Juan Carlos Moragues Ferrer.

Mapa web