Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 48/2011, de 6 de maig, del Consell, pel qual s'establix l'ordenació de les ensenyances artístiques superiors i es determina el marc normatiu per a la implantació dels plans d'estudis corresponents als títols oficials de graduat o graduada en les diferents ensenyances artístiques superiors, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 6517 de 10.05.2011
Número identificador:  2011/5272
Referència Base de Dades:  005404/2011
 



DECRET 48/2011, de 6 de maig, del Consell, pel qual s'establix l'ordenació de les ensenyances artístiques superiors i es determina el marc normatiu per a la implantació dels plans d'estudis corresponents als títols oficials de graduat o graduada en les diferents ensenyances artístiques superiors, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.



[2011/5272]

Índex



Preàmbul

Capítol I. Disposicions generals

Article 1. Objecte i àmbit

Article 2. Centres d'ensenyances artístiques superiors

Article 3. Ensenyances artístiques superiors de grau

Article 4. Títol de graduat o graduada

Article 5. Estructura general dels plans d'estudis de les ensenyances artístiques

Capítol II. Pla d'estudis

Article 6. Objectius generals

Article 7. Organització del pla d'estudis

Capítol III. Accés a les ensenyances artístiques superiors i proves d'accés

Article 8. Requisits acadèmics per a l'accés

Article 9. Proves d'accés

Article 10. Acollida i orientació de nou ingrés

Capítol IV. Avaluació i sistema de qualificacions

Article 11. Avaluació

Article 12. Sistema de qualificacions

Capítol V. Dedicació, promoció i permanència

Article 13. Règim de dedicació

Article 14. Promoció i permanència

Capítol VI. Reconeixement i transferència de crèdits

Article 15. Reconeixement i transferència de crèdits

Article 16. Reconeixement

Article 17. Transferència

Article 18. Crèdits superats, transferits i reconeguts

Article 19. Suplement europeu al títol

Article 20. Participació en programes de mobilitat d'alumnat i professorat

Article 21. Pràctiques de l'alumnat

Article 22. Qualitat i avaluació

Disposició addicional primera. Alumnes amb discapacitat

Disposició addicional segona. Formació del professorat

Disposició addicional tercera. Implantació de les ensenyances artístiques superiors de grau

Disposició addicional quarta. Incorporació d'alumnat a les noves ensenyances

Disposició addicional quinta. Accés a les ensenyances univer-sitàries oficials de màster i doctorat

Disposició addicional sexta. Programes d'investigació

Disposició derogatòria única. Derogació normativa

Disposició final primera. Habilitació normativa

Disposició final segona. Entrada en vigor



Preàmbul



La Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, regula de forma específica, en els seus articles 54 a 58, les ensenyances artístiques superiors, i assenyala com a tals els estudis superiors de Música i de Dansa, les ensenyances d'Art Dramàtic, les ensenyances de Conservació i Restauració de Béns Culturals i els estudis superiors d'Arts Plàstiques i Disseny.

Esta llei orgànica establix en l'article 58 que correspondrà al Govern, amb la consulta prèvia a les comunitats autònomes i al Consell Superior d'Ensenyances Artístiques, definir l'estructura i el contingut bàsic dels diferents estudis d'ensenyances artístiques superiors que s'hi regulen. La definició del contingut d'estes ensenyances així com l'avaluació d'estes, com assenyala l'article 46 de l'esmentada llei, que es farà en el context de l'ordenació de l'educació superior espanyola en el marc europeu.

El Reial Decret 1614/2009, de 26 d'octubre, pel qual s'establix l'ordenació de les ensenyances artístiques superiors regulades per la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, preveu que el Govern definirà el contingut bàsic dels plans d'estudis que conduïxen a l'obtenció dels títols de graduat o graduada, referit a les competències, matèries i els seus descriptors, continguts i nombre de crèdits corresponents.



Els reials decrets 630 a 635/2010, de 14 de maig, pels quals es regulen, respectivament, els continguts bàsics de les ensenyances artístiques superiors de grau en Art Dramàtic, Música, Dansa, Disseny, Arts Plàstiques en les especialitats de Ceràmica i Vidre, i Conservació i Restauració de Béns Culturals, establides en la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, definixen el contingut bàsic dels plans d'estudisque conduïxen a l'obtenció del títol de graduat o graduada, atenent el perfil professional qualificat propi de cada grau i de les seues especialitats.



L'article 7 de cada un dels esmentats reials decrets determina que les administracions educatives, vista la proposta dels centres, establiran el pla d'estudis, de conformitat amb els criteris que s'hi assenyalen.



Per la seua banda, l'article 53 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana establix la competència exclusiva de la Generalitat per a la regulació i l'administració de l'ensenyança en tota la seua extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats.

L'objecte d'este decret és, per tant, establir el marc en el qual els centres han de proposar el pla d'estudis dels distints graus en ensenyances artístiques superiors.

Els nous plans d'estudis de les ensenyances artístiques superiors es configuren des del context de l'Espai Europeu d'Educació Superior, i es fonamenten en l'adquisició de competències per part de l'alumnat, en l'aplicació d'una nova metodologia d'aprenentatge, en l'adequació dels procediments d'avaluació, la realització de pràctiques externes, la mobilitat dels estudiants i la promoció de l'aprenentatge al llarg de la vida. Com a conseqüència, es proposa que la unitat de mesura que reflectix els resultats de l'aprenentatge i el volum de treball realitzat per l'estudiant siguen els denominats crèdits europeus (ECTS), i es garantirà la mobilitat de l'alumnat possibilitant l'obtenció del suplement europeu al títol.

En virtut del que s'ha exposat, a proposta del conseller d'Educació, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 6 de maig de 2011,





DECRETE



CAPÍTOL I

Disposicions generals



Article 1. Objecte i àmbit

Este decret establix l'ordenació de les ensenyances artístiques superiors en l'àmbit de la Comunitat Valenciana que conduïxen a l'obtenció del títol oficial de grau, d'acord amb els principis generals que regixen l'Espai Europeu d'Educació Superior, de conformitat amb el que ha regulat la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, i en el Reial Decret 1614/2009, de 26 d'octubre, pel qual s'establix l'ordenació de les ensenyances artístiques superiors regulades per la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, i en els reials decrets 630/2010, 631/2010, 632/2010, 633/2010, 634/2010 i 635/2010, tots estos de 14 de maig, pels quals es regulen, respectivament, els continguts bàsics de les ensenyances artístiques superiors de grau en Art Dramàtic, Música, Dansa, Disseny, Arts Plàstiques, en les especialitats de Ceràmica i Vidre, i Conservació i Restauració de Béns Culturals.





Article 2. Centres d'ensenyances artístiques superiors

1. Els estudis superiors de Música i de Dansa es cursaran en els conservatoris o escoles superiors de Música i Dansa i els d'Art Dramàtic en les escoles superiors d'Art Dramàtic; els de Conservació i Restauració de Béns Culturals en les escoles superiors de Conservació i Restauració de Béns Culturals; els estudis superiors d'Arts Plàstiques en les escoles superiors de l'especialitat corresponent i els estudis superiors de Disseny en les escoles superiors de Disseny, de conformitat amb el que establix l'article 58 de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, així com en els centres docents privats autoritzats per a la seua impartició.

2. Els centres d'ensenyances artístiques superiors podran impartir les ensenyances de postgrau, tal com determina el Reial Decret 1614/2009, de 26 d'octubre, pel qual s'establix l'ordenació de les ensenyances artístiques superiors, i el Reial Decret 303/2010, de 15 de març, pel qual s'establixen els requisits mínims dels centres que impartixen ensenyances artístiques.

3. L'Institut Superior d'Ensenyances Artístiques de la Comunitat Valenciana (ISEACV) afavorirà l'autonomia pedagògica, organitzativa i de gestió dels centres d'ensenyances artístiques superiors per a l'exercici de les seues activitats docents, investigadores i de transferència del coneixement, en compliment de la seua consideració com a centres de formació superior en l'Espai Europeu d'Educació Superior.

4. Els centres d'ensenyances artístiques superiors desenrotllaran programes d'investigació i creació propis de la disciplina, per a contribuir a la innovació i la generació i transferència del coneixement. L'ISEACV establirà els mecanismes adequats perquè els centres puguen realitzar o donar suport a la investigació que els permeta integrar-se en el Sistema Espanyol de Ciència i Tecnologia.



Article 3. Ensenyances artístiques superiors de grau

Les ensenyances artístiques superiors de grau tenen com a finalitat que l'estudiant obtinga una formació general en una o diverses disciplines, i una formació orientada a la preparació per a l'exercici d'activitats de caràcter professional. Això es farà d'acord amb la finalitat i perfil definit per a cada grau.



Article 4. Títol de graduat o graduada

1. La superació de les ensenyances artístiques superiors de grau donarà lloc a l'obtenció del títol de graduat o graduada que tindrà la denominació que a continuació s'establix, seguida de l'especialitat corresponent:

a) Graduat o graduada en Art Dramàtic

b) Graduat o graduada en Arts Plàstiques

c) Graduat o graduada en Conservació i Restauració de Béns Culturals

d) Graduat o graduada en Dansa

e) Graduat o graduada en Disseny

f) Graduat o graduada en Música

Este títol té caràcter oficial i validesa acadèmica i professional en tot el territori nacional.

2. El títol de graduat o graduada permetrà l'accés a les ensenyances oficials de màster i de doctorat, d'acord amb el que disposa el Reial Decret 1614/2009, de 26 d'octubre, i el Reial Decret 1393/2007, de 29 d'octubre, pel qual s'establix l'ordenació de les ensenyances universitàries oficials.



Article 5. Estructura general dels plans d'estudis de les ensenyances artístiques superiors

1. D'acord amb el que establix l'article 11 del Reial Decret 1614/2009, de 26 d'octubre, l'administració educativa en l'àmbit de la Comunitat Valenciana aprovarà els plans d'estudis de cada grau, que hauran d'ajustar-se al que establix este decret i la normativa bàsica d'aplicació.

2. El pla d'estudis s'organitza en assignatures, expressades en crèdits ECTS definides en el Reial Decret 1125/2003, de 5 de setembre, pel qual s'establix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions en les titulacions universitàries de caràcter oficial i validesa en tot el territori nacional, i distribuïdes en quatre cursos acadèmics de 60 crèdits ECTS cada un, distribuïts en huit semestres, amb un total de 240 crèdits ECTS.

3. Els centres d'ensenyances artístiques superiors podran disposar diversos itineraris acadèmics en cada una de les especialitats del grau, amb l'autorització prèvia de l'ISEACV.





CAPÍTOL II

Pla d'estudis



Article 6. Objectius generals

1. El pla d'estudis garantix als estudiants una formació homogènia per als qui obtinguen el títol corresponent de graduat o graduada en cada una de les ensenyances artístiques

superiors, independentment de l'especialitat i l'itinerari cursats.

2. Els estudis que conduïxen a l'obtenció del títol de graduat o graduada tenen com a objectius generals el desenrotllament de les competències transversals, les competències generals i les competències específiques determinades d'acord amb els perfils professionals definits per a cada una de les ensenyances artístiques superiors i, si és el cas, de les especialitats i itineraris.



Article 7. Organització del pla d'estudis

1. L'organització i la distribució general dels 240 crèdits ECTS de cada pla d'estudis es farà de conformitat amb el que han establit, en allò que els siga aplicable, els reials decrets 630 a 635/2010, de 14 de maig, així com el que disposa este decret.

2. Els continguts del pla d'estudis dels centres s'organitzen en matèries i assignatures, que podran ser:

a) Matèries i assignatures de formació bàsica

b) Matèries i assignatures de formació obligatòria d'especialitat

c) Assignatures específiques de centre

d) Assignatures optatives

e) Pràctiques externes

f) Treball de fi de grau

3. Els centres impartiran les especialitats i itineraris que expressament els siguen autoritzats. De conformitat amb el que establix este decret, organitzaran el pla d'estudis i la seua distribució en assignatures per semestres; igualment, realitzaran les guies docents corresponents a les assignatures, que hauran de ser públiques.

4. Mitjançant una orde de la conselleria amb competències en matèria d'educació superior s'establirà el procediment per a la realització de les pràctiques externes i el treball de fi de grau, així com el de l'autorització de les assignatures optatives.



CAPÍTOL III

Accés a les ensenyances artístiques superiors i proves d'accés



Article 8. Requisits acadèmics per a l'accés

1. Per a l'accés a les ensenyances oficials que conduïxen al títol de graduat o graduada en els diferents àmbits es requerirà estar en possessió del títol de Batxiller o haver superat la prova d'accés a la universitat per a majors de 25 anys, així com la superació de les proves específiques a les quals es referixen els articles 54 a 57 de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació.

2. Podran també accedir a les ensenyances artístiques superiors de grau les persones majors de dènou anys que, sense reunir els requisits assenyalats en l'apartat anterior, superen la prova de maduresa a la qual fa referència l'article 69.5 de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació. A este efecte, mitjançant una orde de la conselleria amb competències en matèria d'educació superior es regularà i organitzarà esta prova la superació de la qual tindrà validesa permanent per a l'accés a les ensenyances artístiques superiors en tot l'Estat, de conformitat amb la normativa estatal.

3. Podran accedir directament al grau d'Arts Plàstiques i al grau en Disseny, sense necessitat de realitzar la prova específica d'accés, els qui estiguen en possessió del títol de Tècnic Superior d'Arts Plàstiques i Disseny, en el percentatge o quota d'accés que l'ISEACV determine.



Article 9. Proves d'accés

1. L'ISEACV coordinarà i aplicarà el procediment que regule les proves d'accés. En tot cas, realitzarà almenys una convocatòria anual de la prova específica d'accés a les ensenyances artístiques superiors de grau, que tindrà lloc en els centres d'ensenyances artístiques superiors. Així mateix, l'ISEACV autoritzarà, a proposta dels centres, l'estructura i el contingut de la prova específica d'accés, la finalitat de la qual serà la valoració dels coneixements, habilitats i aptituds necessaris per a cursar amb aprofitament estos estudis.

2. La superació de la prova específica d'accés faculta, únicament, per a matricular-se en el curs acadèmic per al qual haja sigut convocada.



Article 10. Acollida i orientació de nou ingrés

1. Els centres disposaran de sistemes d'informació i procediments d'acollida i orientació dels estudiants de nou ingrés per a facilitar la seua incorporació als graus que impartisquen.

2. Estos sistemes i procediments han d'incloure, en el cas d'estudiants amb necessitats educatives específiques derivades de discapacitat, els servicis de suport i assessorament adequats, que valoraran la necessitat de possibles adaptacions curriculars.



CAPÍTOL IV

Avaluació i sistema de qualificacions



Article 11. Avaluació

1. L'avaluació del procés d'aprenentatge de l'estudiant es basarà en l'adquisició de les competències adquirides al llarg de tot el recorregut formatiu.

2. L'avaluació serà diferenciada per assignatures i tindrà caràcter integrador en relació amb les competències definides per a cada una d'estes en els plans d'estudi i en les corresponents guies docents. L'avaluació i la qualificació del treball de fi de grau requerirà haver aprovat la totalitat de les assignatures que integren el corresponent pla d'estudis.



3. Els procediments d'avaluació s'especificaran en les corresponents guies docents, on s'inclouran també els criteris que s'utilitzaran per a la seua qualificació.

4. L'obtenció del títol de graduat o graduada requerirà l'obtenció de la totalitat dels crèdits de les assignatures, les pràctiques i el treball de fi de grau que constituïsquen el pla d'estudis.



Article 12. Sistema de qualificacions

1. L'obtenció dels crèdits corresponents a una assignatura comportarà haver superat les corresponents proves d'avaluació.

2. El nivell d'aprenentatge aconseguit pels estudiants s'expressarà amb qualificacions numèriques que es reflectiran en l'expedient acadèmic, junt amb el percentatge de distribució d'estes qualificacions sobre el total d'estudiants que hagen cursat les matèries corresponents en cada curs acadèmic.

3. La mitjana de l'expedient acadèmic de cada estudiant serà el resultat de l'aplicació de la fórmula següent: suma dels crèdits obtinguts per l'alumne, multiplicats cada un d'estos pel valor de les qualificacions que corresponguen, i dividido pel nombre de crèdits totals obtinguts per l'estudiant.

4. Els resultats obtinguts per l'estudiant en cada una de les assignatures del pla d'estudis es qualificaran en funció de la següent escala numèrica de 0 a 10, amb expressió d'un decimal, als quals podrà afegir-se la seua corresponent qualificació qualitativa:

a) 0 - 4.9: Suspens (SS)

b) 5.0 - 6.9: Aprovat (AP)

c) 7.0 - 8.9: Notable (NT)

d) 9.0 - 10: Excel·lent (EX)

5. La menció de matrícula d'honor podrà ser atorgada a alumnes que hagen obtingut una qualificació igual o superior a 9.0. El seu nombre no podrà excedir el cinc per cent dels alumnes matriculats en una assignatura en el corresponent curs acadèmic, llevat que el nombre d'alumnes matriculats siga inferior a 20, i en este cas, es podrà concedir una sola matrícula d'honor. L'obtenció de matrícula d'honor podrà donar lloc, si és el cas, a les exempcions que procedisquen d'acord amb el que establisca el text refós de la Llei de Taxes de la Generalitat, aprovat pel Decret Legislatiu 1/2005, de 25 de febrer, del Consell, o en la normativa que el substituïsca.



CAPÍTOL V

Dedicació, promoció i permanència



Article 13. Règim de dedicació

1. Els estudis que conduïxen a l'obtenció del títol de graduat o graduada es podran cursar en règim de dedicació a temps complet o parcial.

2. Els estudiants en règim de dedicació a temps parcial tindran limitada la seua matrícula anual a un mínim de 18 crèdits ECTS i un màxim de 36 crèdits ECTS, dels quals no més de 18 poden correspondre a un mateix semestre.

3. El dret a acollir-se al règim de dedicació a temps parcial haurà de justificar-se documentalment i es dirigirà una sol·licitud a este efecte, amb anterioritat al període de matrícula de cada curs acadèmic, a la direcció del centre corresponent, qui la resoldrà. Es consideraran causes justificades les relacionades amb l'activitat laboral, les necessitats educatives especials, les responsabilitats familiars, les recollides específicament en altres normes, o altres extraordinàries que així es consideren.



4. Quan les sol·licituds a les quals es referix l'anterior apartat es dirigisquen a centres de l'ISEACV, el termini per a resoldre-les serà de quinze dies, i s'entendran estimades si este transcorre sense que s'haja notificat una resolució expressa a la persona interessada. Contra esta resolució, que no posa fi a la via administrativa, cal interposar un recurs d'alçada davant del director o directora de l'ISEACV.

5. Quan les sol·licituds a les quals es referix l'apartat 3 d'este article es dirigisquen a centres privats autoritzats per a impartir ensenyances artístiques superiors, els qui ostenten la titularitat d'estos han de resoldre-les d'acord amb el procediment i requisits establits en les seues normes internes d'organització i funcionament, les quals han de regular expressament estos supòsits i preveure la possibilitat de reclamació contra la decisió que s'adopte o contra l'absència d'esta.





Article 14. Promoció i permanència

1. Els estudiants i les estudiants de primer curs de nou ingrés han de superar un mínim de 12 crèdits ECTS. Si no complixen este requisit, no podran matricular-se en esta titulació fins que passen dos anys acadèmics. Als efectes del que establix este apartat, els estudiants i les estudiants matriculats a temps parcial hauran d'aprovar, almenys, 6 crèdits ECTS.

2. Els estudiants i les estudiants de títols de grau es podran matricular en un mínim de 18 crèdits ECTS i un màxim de 72 crèdits ECTS per curs acadèmic.

3. Per a superar cada assignatura, els estudiants i les estudiants disposaran d'un màxim de quatre convocatòries. Es considera que la condició de no presentat en l'acta no consumix convocatòria.

4. El director o directora dels centres superiors podra autoritzar, a petició del o l'estudiant, amb caràcter excepcional i per causes objectives degudament justificades, com ara malaltia greu o qualsevol altra causa de força major, una nova i única convocatòria. En cas de resolució negativa, es podrà recórrer en alçada davant de la direcció de l'ISEACV.

5. Els estudiants i les estudiants que hagen sigut desvinculats per primera vegada dels estudis que conduïxen al títol podran demanar el reingrés en la titulació després de dos cursos desvinculats d'esta. Un nou incompliment de les condicions de permanència suposarà la desvinculació definitiva de la titulació.

6. En tots els procediments de promoció i permanència s'ha de complir el que establix l'article 84 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.

7. El treball de fi de grau gaudirà del mateix tractament que qualsevol altra assignatura.



CAPÍTOL VI

Reconeixement i transferència de crèdits



Article 15. Reconeixement i transferència de crèdits

Amb l'objecte de fer efectiva la mobilitat d'estudiants, tant dins del territori nacional com fora d'este, s'establix un sistema de reconeixement i transferència de crèdits.



Article 16. Reconeixement

1. S'entén per reconeixement que l'ISEACV accepte els crèdits que hagen sigut obtinguts en unes ensenyances oficials, en centres d'ensenyances artístiques superiors o un altre centre de l'Espai Europeu d'Educació Superior, i siguen computats als efectes de l'obtenció d'un títol oficial.

2. Per al reconeixement dels crèdits prèviament obtinguts en altres ensenyances oficials, sense perjuí del que ha establit amb caràcter general el Reial Decret 1614/2009, de 26 d'octubre, i en els reials decrets 630 a 635/2010, de 14 de maig, es tindran en compte els criteris següents:



a) Amb caràcter general, els crèdits obtinguts podran ser reconeguts per l'ISEACV tenint en compte l'adequació entre les competències i els continguts de les assignatures cursades i els previstos en el pla d'estudis que es trobe cursant. A estos efectes l'equivalència mínima que ha de donar-se serà d'un 75 per 100.

b) En el cas de trasllat d'expedient d'altres comunitats autònomes per a continuar els mateixos estudis, es reconeixerà la totalitat dels crèdits obtinguts.

c) Quan s'accedisca a una nova especialitat o itinerari del mateix títol de graduat o graduada, es reconeixerà la totalitat dels crèdits obtinguts corresponents a les matèries de formació bàsica.

d) No seran objecte de reconeixement els crèdits assignats al treball de fi de grau dels estudis que es trobe cursant.

3. Per al grau en Disseny i el grau en Arts Plàstiques, l'ISEACV reconeixerà als qui estiguen en possessió del títol de Tècnic Superior d'Arts Plàstiques i Disseny, crèdits corresponents a les matèries de formació bàsica i de formació específica, quan l'especialitat del títol estiga directament relacionada amb les competències específiques de l'especialitat que es cursa, segons establix la lletra a) de l'apartat anterior.



4. Els estudiants podran obtindre reconeixement de fins a un màxim de 6 crèdits per la participació en activitats culturals, artístiques, esportives, de representació estudiantil, solidàries i de cooperació, d'acord amb el procediment que es dicte a este efecte.

5. Als efectes de determinar la nota mitjana de l'expedient acadèmic, per a les assignatures objecte de reconeixement de crèdits es computarà la qualificació obtinguda en el centre de procedència. El reconeixement de crèdits en què no existisca qualificació no es tindrà en compte als efectes de ponderació.



Article 17. Transferència

1. La transferència de crèdits implica que en els documents acadèmics oficials acreditatius de les ensenyances seguides per cada estudiant, s'inclouran la totalitat dels crèdits obtinguts en ensenyances oficials cursades amb anterioritat, en centres d'ensenyances artístiques superiors o un altre centre de l'Espai Europeu d'Educació Superior, que no hagen conduït a l'obtenció d'un títol oficial.

2. La transferència de crèdits no serà considerada als efectes del càlcul de l'expedient de les persones interessades.



Article 18. Crèdits superats, transferits i reconeguts

Tots els crèdits obtinguts per l'estudiant en ensenyances artístiques oficials cursades en qualsevol comunitat autònoma, és a dir, els transferits, els reconeguts i els superats per a l'adquisició del corresponent títol, seran inclosos en el seu expedient acadèmic i reflectits en el suplement europeu al títol.



Article 19. Suplement europeu al títol

1. A fi de promoure la més àmplia mobilitat d'estudiants i titulats espanyols en l'Espai Europeu d'Ensenyança Superior, l'ISEACV expedirà, junt amb el títol, a petició de l'interessat el suplement europeu al títol.

2. El suplement europeu al títol és el document que acompanya cada un dels títols de l'educació superior de caràcter oficial i validesa en tot el territori nacional, amb la informació unificada, personalitzada per a cada titulat superior, sobre els estudis cursats, els resultats obtinguts, les capacitats professionals adquirides i el nivell de titulació en el sistema nacional d'educació superior.

3. El suplement europeu al títol ha de contindre la informació següent:

a) Dades de l'estudiant.

b) Informació de la titulació.

c) Informació sobre el nivell de titulació.

d) Informació sobre el contingut i els resultats obtinguts.

e) Informació sobre la funció de la titulació.

f) Informació addicional.

g) Certificació del suplement.

h) Informació sobre el Sistema Nacional d'Educació Superior.

4. En el cas d'estudiants que cursen només part dels estudis que conduïxen a un títol de les ensenyances artístiques superiors de caràcter oficial i validesa en tot el territori nacional, no s'expedirà el suplement europeu al títol sinó únicament un certificat d'estudis, amb el contingut del model del suplement que calga.

5. En allò no previst en este article caldrà ajustar-se al que disposa el Reial Decret 1044/2003, d'1 d'agost, pel qual s'establix el procediment per a l'expedició per les universitats del suplement europeu al títol.





Article 20. Participació en programes de mobilitat d'alumnat i professorat

1. L'ISEACV facilitarà l'intercanvi i la mobilitat de l'alumnat, dels titulats i les titulades i del professorat de les ensenyances artístiques superiors en l'Espai Europeu d'Educació

Superior dins dels programes europeus existents. Així mateix, també podrà crear o fer ús d'altres programes de caràcter específic per a estes ensenyances.

2. L'ISEACV o els centres fomentaran la firma de convenis de cooperació amb institucions i empreses a fi d'impulsar la mobilitat i l'intercanvi de professorat, investigadors i alumnat d'estes ensenyances.





Article 21. Pràctiques de l'alumnat

L'ISEACV o els centres, a fi d'oferir la màxima ocupabilitat i adquisició de competències professionals, promouran la firma de convenis amb empreses i institucions per a la realització de pràctiques externes per part de l'alumnat que curse estes ensenyances.



Article 22. Qualitat i avaluació

1. L'ISEACV impulsarà sistemes i procediments d'avaluació periòdica de la qualitat d'estes ensenyances. Els criteris bàsics de referència seran definits i regulats en el context de l'Espai Europeu d'Educació Superior. Per a això, l'Agència Valenciana d'Avaluació i Prospectiva (AVAP), en l'àmbit de les seues competències, dissenyarà i executarà, en col·laboració amb els centres d'ensenyances artístiques superiors, els plans d'avaluació i qualitat corresponents.

2. L'avaluació tindrà com a objectiu millorar l'activitat docent, investigadora i de gestió dels centres, així com fomentar l'excel·lència i la mobilitat d'estudiants i professorat.



DisposiciONS addicionalS



Primera. Alumnes amb discapacitat

1. En el marc del que establix la Llei 51/2003, de 2 de desembre, d'Igualtat d'Oportunitats, no-Discriminació i Accessibilitat Universal de les Persones amb Discapacitat, s'han de complir les disposicions vigents en matèria de promoció de l'accessibilitat.

2. L'administració educativa adoptarà les mesures oportunes per a l'adaptació del pla d'estudis a les necessitats de l'alumnat amb necessitats especials.



Segona. Formació del professorat

L'ISEACV, a proposta dels centres, propiciarà plans de formació del professorat, relatius al coneixement dels principis, estructura, organització, noves metodologies i sistemes d'avaluació i investigació corresponents a l'Espai Europeu d'Educació Superior així com per a l'actualització i aprofundiment de les disciplines pròpies de les ensenyances artístiques superiors en els seus diferents àmbits.





Tercera. Implantació de les ensenyances artístiques superiors de grau

De conformitat amb el que establix la disposició addicional primera de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, i l'article 23 del Reial Decret 806/2006, de 30 de juny, pel qual s'establix el calendari d'aplicació de la nova ordenació del sistema educatiu regulada en la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, en el curs acadèmic 2010/2011 s'iniciarà la implantació progressiva de les ensenyances artístiques superiors de graduat o graduada en Art Dramàtic, graduat o graduada en Música, graduat o graduada en Dansa, graduat o graduada en Disseny, i graduat o graduada en Arts Plàstiques en l'especialitat Ceràmica, que es regulen en este decret.





Quarta. Incorporació d'alumnat a les noves ensenyances

Per a l'alumnat que haja iniciat els estudis d'ensenyances artístiques superiors procedents de plans anteriors caldrà ajustar-se al que establixen les disposicions addicionals quartes dels següents reials decrets: Reial Decret 630/2010, per al grau en Art Dramàtic; 631/2010, per al grau en Música; Reial Decret 632/2010, per al grau en Dansa; Reial Decret 633/2010, per al grau en Disseny; Reial Decret 634/2010, per al grau en Arts Plàstiques; i Reial Decret 635/2010, per al grau en Conservació i Restauració de Béns Culturals.





Quinta. Accés als ensenyaments universitaris oficials de màster i doctorat

1. Als efectes del que establix la disposició addicional quarta del Reial Decret 1614/2009, de 26 d'octubre, el títol de Disseny establit en el Reial Decret 1496/1999, de 24 de setembre, i el títol superior de Ceràmica establit en el Reial Decret 2398/1998, de 6 de novembre, permetran l'accés a les ensenyances universitàries oficials de màster i doctorat, sense perjuí d'altres criteris d'admissió que, si és el cas, determine la universitat a la qual es pretén accedir.

2. Els esmentats títols tindran la consideració de títol superior oficial d'Ensenyances Artístiques als efectes del que disposa l'article 15 del Reial Decret 1614/2009, de 26 d'octubre.



Sexta. Programes d'investigació

Els centres d'ensenyances artístiques superiors fomentaran, per mitjà dels procediments que l'ISEACV establisca, programes d'investigació en l'àmbit de les disciplines que li són pròpies.





Disposició transitòria



Única. Aplicabilitat d'altres normes

Fins que no es produïsca la implantació generalitzada de les ensenyances regulades en este decret, seran aplicables els decrets següents: el Decret 62/1993, de 17 de maig, del Consell, pel qual s'establix el currículum de les ensenyances d'Art Dramàtic i es regulen les proves d'accés a estos estudis; el Decret 100/2000, de 27 de juny, del Consell, pel qual s'establix el currículum de les ensenyances superiors de Ceràmica i es regula l'accés a estes ensenyances; el Decret 132/2001, de 26 de juliol, del Consell, pel qual s'establix el currículum del grau superior de Música a la Comunitat Valenciana i l'accés a estes ensenyances; el Decret 133/2001, de 26 de juliol, del Consell, pel qual s'establix el currículum de les ensenyances superiors de Disseny i es regula l'accés a estes ensenyances; el Decret 128/2002, de 30 de juliol, del Consell, pel qual s'establix el currículum de les ensenyances del grau superior de

Dansa a la Comunitat Valenciana i es regula la prova d'accés a estos estudis.



Disposició derogatòria



Única. Derogació normativa

1. Sense perjuí del que establix la disposició transitòria, queden derogats els decrets següents: el Decret 62/1993, de 17 de maig, del Consell, pel qual s'establix el currículum de les ensenyances d'Art Dramàtic i es regulen les proves d'accés a estos estudis; el Decret 100/2000, de 27 de juny, del Consell, pel qual s'establix el currículum de les ensenyances superiors de Ceràmica i es regula l'accés a estes ensenyances; el Decret 132/2001, de 26 de juliol, del Consell, pel qual s'establix el currículum del grau superior de Música a la Comunitat Valenciana i l'accés a estes ensenyances; el Decret 133/2001, de 26 de juliol, del Consell, pel qual s'establix el currículum de les ensenyances superiors de Disseny i es regula l'accés a estes ensenyances; i el Decret 128/2002, de 30 de juliol, del Consell, pel qual s'establix el currículum de les ensenyances del grau superior de Dansa a la Comunitat Valenciana i es regula la prova d'accés a estos estudis.

2. Igualment queden derogades totes les disposicions que del mateix rang o d'un rang inferior s'oposen al que establix este decret.



DisposiciONS finalS



Primera. Habilitació normativa

1. El conseller o la consellera amb competències en matèria d'educació superior autoritzarà els plans d'estudis dels centres d'ensenyances artístiques superiors de conformitat amb el que establix este decret.



2. Així mateix, s'autoritza el conseller o consellera amb competències en matèria d'educació superior perquè desplegue este decret.





Segona. Entrada en vigor

Este decret entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



Valencia, 6 de maig de 2011



El president de la Generalitat,

FRANCISCO CAMPS ORTIZ



El conseller d'Educació,

ALEJANDRO FONT DE MORA TURÓN

Mapa web