Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 75/2023, de 19 de maig, del Consell, de regulació dels concerts educatius a la Comunitat Valenciana.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 9602 de 24.05.2023
Número identificador:  2023/5575
Referència Base de Dades:  005448/2023
 



DECRET 75/2023, de 19 de maig, del Consell, de regulació dels concerts educatius a la Comunitat Valenciana. [2023/5575]

Índex



Preàmbul

Títol I disposicions de caràcter general

Article 1. Objecte

Article 2. Àmbit d'aplicació

Article 3. Definició de conceptes generals

Article 4. Període de renovació

Article 5. Duració dels concerts educatius

Títol II Règim de concerts

Capítol I. Necessitats d'escolarització, requisits i criteris de preferència

Article 6. Necessitats d'escolarització

Article 7. Requisits mínims

Article 8. Criteris de preferència per a l'accés al règim de concerts



Article 9. Certificat digital

Article 10. Requisits de la titularitat dels centres sol·licitants

Capítol II. Determinació de la relació mitjana d'alumnat per unitat escolar

Article 11. Relació mitjana d'alumnat per unitat escolar en els concerts generals

Article 12. Concerts de Cicles Formatius de Grau Bàsic

Article 13. Concert d'ensenyaments postobligatoris de Formació Professional

Article 14. Concert d'ensenyaments postobligatoris de Batxillerat



Article 15. Obligació de mantindre la relació mitjana d'alumnat per unitat escolar

Títol III. Procediment

Capítol I. Inici del procediment

Article 16. Termini de presentació de sol·licituds

Article 17. Models de sol·licitud i documentació a presentar

Capítol II. Continuació del procediment

Article 18. Continuació del procediment

Article 19. Tramitació de sol·licituds d'accés al concert educatiu



Article 20. Tramitació de la modificació del concert

Article 21. Tramitació de la pròrroga del concert

Article 22. Tramitació de la renovació del concert

Capítol III. Resolució i formalització dels concerts

Article 23. Autorització del Consell

Article 24. Resolució

Article 25. Termini màxim per a resoldre

Article 26. Acreditació prèvia a la signatura del document administratiu

Article 27. Formalització dels concerts educatius. Tramitació en les direccions territorials

Capítol IV. Extinció del concert educatiu

Article 28. Causes d'extinció dels concerts educatius

Títol IV. Control financer

Article 29. Control i seguiment de l'execució del concert

Disposicions addicionals

Primera. Supòsits de caràcter excepcional

Segona. Incidència pressupostària

Tercera. Altres dotacions d'horari

Disposició derogatòria

Única

Disposicions finals

Primera. Habilitació a la secretaria autonòmica competent en educació per a dictar instruccions

Segona. Gabinets psicopedagògics autoritzats en centres concertats



Tercera. Entrada en vigor



PREÀMBUL



La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació en la nova redacció donada per la Llei orgànica 3/2020, de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació (en endavant, LOE) estableix en l'article 116.1 que els centres privats que oferisquen ensenyaments declarats gratuïts en aquesta Llei i satisfacen necessitats d'escolarització, en el marc del que es disposa en els articles 108 i 109, podran acollir-se al règim de concerts educatius en els termes establits legalment.

A més dels ensenyaments declarats gratuïts per la LOE, l'article 116.7 d'aquesta Llei permet el concert per als ensenyaments postobligatoris i qualifica aquest concert de singular. Així mateix, l'article 15.2 declara que el segon cicle de l'Educació Infantil serà gratuït i estableix que, a fi d'atendre les demandes de les famílies, les Administracions educatives garantiran una oferta suficient de places en els centres públics i concertaran amb centres privats, en el context de la seua programació educativa.

L'article 116.4 de la LOE estableix que correspon a les comunitats autònomes dictar les normes necessàries per al desplegament del règim de concerts educatius, d'acord amb el que es preveu en aquest article i en el marc del que es disposa en els articles 108 i 109.

El Reial decret 2377/1985, de 18 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament de normes bàsiques sobre concerts educatius (d'ara en avant Reial decret 2377/1985), és el marc de referència al qual s'han de sotmetre els centres privats, acollits als diferents règims de concerts pel que respecta a l'educació bàsica i obligatòria, tal com es pot desprendre dels articles 1 i 9 d'aquest.

La regulació reglamentària actual del règim dels concerts educatius a la Comunitat Valenciana es desplega en el Decret 6/2017, de 20 de gener, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament de concerts educatius en la Comunitat Valenciana i es convoca el procés general d'accés o renovació.

Per sentències del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, ratificades pel Tribunal Suprem, diversos articles del citat decret i del seu annex han sigut anul·lats. A causa d'aquesta anul·lació parcial, resulta necessari establir una nova regulació del procediment de concerts educatius en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.



Així mateix, en la nova redacció donada a l'article 109 de la LOE s'ha introduït l'obligació dels poders públics de garantir el dret de qualsevol persona a l'educació, mitjançant una oferta suficient de places públiques, en condicions d'igualtat. Si bé els ensenyaments es programaran tenint en compte l'oferta existent de centres públics i l'autoritzada en els centres privats concertats, havent de garantir l'existència de places públiques suficients. Així, les Administracions educatives promouran un increment progressiu de llocs escolars en la xarxa de centres de titularitat pública.

D'acord amb la nova redacció donada a la Disposició addicional vint-i-cinquena de la LOE, en el seu primer punt, els centres sostinguts amb fons públics han de desenvolupar el principi de coeducació en totes les etapes educatives, per a la igualtat efectiva de dones i homes, i sense poder separar al seu alumnat pel seu gènere.

Existeixen altres normes posteriors al Decret 6/2017, i que tenen incidència en el seu àmbit d'aplicació, que promouen la necessitat d'una nova regulació. És el cas de l'aprovació del Decret 104/2018, de 27 de juliol, del Consell, pel qual es desenvolupen els principis d'equitat i d'inclusió en el sistema educatiu valencià, que ha de ser tingut en compte en la regulació del règim de concerts de les unitats d'Educació Especial. De la mateixa manera, ha sigut considerat l'Acord entre la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport i les organitzacions sindicals i empresarials de l'ensenyament privat concertat relatiu a la dotació de professorat que presta serveis d'orientació educativa en els centres privats concertats.

Aquest decret s'aprova en exercici de la competència assumida per la Generalitat com a exclusiva en l'article 49.3.9a de la Llei orgànica 5/1982, d'1 de juliol, d'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, en el marc competencial de l'article 149.1.30a de la Constitució Espanyola.

Així, vist l'àmbit de les competències de caràcter autonòmic, vistes les anul·lacions per les sentències del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, ratificades pel Tribunal Suprem, en el Decret 6/2017, i vistes les modificacions introduïdes per la nova normativa aplicable, resulta necessari aprovar una nova disposició que reculla les variacions que resulten d'aplicació als concerts educatius.



En la tramitació d'aquesta norma s'han respectat els principis de bona regulació previstos en l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (d'ara en avant Llei 39/2015): principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència.



Respecte als principis de necessitat i eficàcia, la norma s'adequa a l'objectiu de desplegar la normativa bàsica recollida en la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació i la seua modificació realitzada per Llei orgànica 3/2020 de 29 de desembre, per la qual es modifica la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig d'Educació, així com la resta de normativa indicada en els paràgrafs anteriors.

Quant al principi de proporcionalitat, la norma conté la regulació adequada i imprescindible i estableix les obligacions necessàries a fi d'atendre l'objectiu que es persegueix, que no és un altre que garantir a tots els centres docents privats les mateixes oportunitats en l'accés al règim de concerts educatius i establir criteris objectius de priorització.



La disposició compleix també el principi de seguretat jurídica, s'emmarca en la resta de l'ordenament jurídic, respon al repartiment competencial establit en la Constitució Espanyola i en l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, i assumeix, de manera coherent, els mandats i recomanacions disposats en els àmbits estatal, autonòmic i europeu.

El principi de transparència s'ha garantit mitjançant un procés de consulta i audiència pública i a través de la negociació en tots els àmbits de participació: Comissió de Seguiment de la Reforma Educativa en Centres Concertats i Consell Escolar de la Comunitat Valenciana.



Finalment, s'ha tingut en consideració el principi d'eficiència, racionalitzant al màxim les càrregues administratives i la gestió dels recursos públics disponibles, que a més s'incentiva a través de la gestió telemàtica. Així mateix, s'ha simplificat el procediment administratiu mitjançant la supressió d'alguns tràmits administratius, respecte de l'anterior regulació.

Aquest decret està inclòs en el Pla normatiu de l'Administració de la Generalitat per a l'any 2023.

Per tot això, de conformitat amb el que es disposa en els articles 18.f i 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, previ informe del Consell Escolar de la Comunitat Valenciana, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, a proposta de la consellera d'Educació, Cultura i Esport i prèvia deliberació del Consell, en la reunió de 19 de maig de 2023,





DECRETE



TÍTOL I

Disposicions de caràcter general



Article 1. Objecte

L'objecte d'aquest decret és desplegar el règim jurídic aplicable al procediment d'accés, modificació, renovació, pròrroga i a la formalització dels concerts educatius de règim general i de règim singular.





Article 2. Àmbit d'aplicació

1. L'àmbit subjectiu són els centres docents privats autoritzats en la Comunitat Valenciana que desitgen accedir al concert educatiu, renovar, modificar o prorrogar el concert educatiu del qual gaudeixen.

2. L'àmbit material serà el concert dels ensenyaments següents impartits pels esmentats centres docents privats:

a) Segon cicle d'Educació Infantil.

b) Educació Primària.

c) Educació Secundària Obligatòria.

d) Formació Professional de grau bàsic, de grau mitjà i de grau superior.

e) Batxillerat.

f) Educació Especial Específica.

3. Podran formar part de l'àmbit d'aplicació d'aquest decret els recursos de suport a la inclusió en els ensenyaments d'Educació Primària i Educació Secundària Obligatòria. La dotació d'aquests recursos es determinarà reglamentàriament tenint en compte les unitats ordinàries concertades d'aquests ensenyaments i l'alumnat amb necessitats de suport educatiu.



Article 3. Definició de conceptes generals

1. Concert general: Concert d'ensenyaments bàsics i del segon cicle d'Educació Infantil.

2. Concert singular: Concert d'ensenyaments postobligatoris.

3. Unitats amb concert definitiu: Unitats autoritzades amb una vigència del concert educatiu fins al següent procediment de renovació general, llevat que es produïsca l'incompliment d'alguna de les obligacions derivades del concert educatiu previstes en la normativa vigent.



4. Unitats amb concert provisional: Unitats autoritzades amb una vigència del concert educatiu de només un curs acadèmic, que tinguen el seu concert educatiu en procés de supressió progressiva per l'incompliment de la titularitat del centre de l'obligació demantindre una relació mitjana d'alumnat per unitat escolar no inferior a l'establida per la conselleria amb competències en educació i que, no obstant, l'Administració educativa les manté concertades per tal de garantir el dret de l'alumnat a finalitzar en règim de concert els ensenyaments corresponents.

5. Accés al concert: Incorporació al concert d'ensenyaments que no gaudeixen de concert educatiu i se sol·licita que siguen concertats.



6. Modificació del concert: Procediment que es produeix durant el període de vigència del concert educatiu i que pot consistir en l'increment o reducció d'unitats de l'ensenyament concertat, en el canvi del caràcter definitiu a provisional del concert o en el canvi en la titularitat del centre educatiu.

7. Renovació: Es produirà quan, al venciment del termini de vigència del concert educatiu, aquest se substituïsca per un altre nou concert amb les possibles variacions que pogueren afectar el concert.



8. Pròrroga del concert: Es produeix en el cas que el centre docent tinga unitats concertades amb caràcter provisional i sol·licite mantindre el concert d'aquestes unitats per al curs acadèmic següent i es procedisca a la seua estimació.

9. Extinció del concert: Finalització del concert educatiu, que podrà ser o no progressiva.

10. Acreditació. Aportació prèvia a la signatura del document administratiu de la documentació descrita en l'article 26 del present decret.





Article 4. Període de renovació

1. A fi de planificar l'oferta educativa, la conselleria competent en matèria d'educació realitzarà un procés general de renovació de concerts cada sis anys per als concerts educatius d'Educació Primària i cada quatre anys en la resta dels casos.

2. El procés es desenvoluparà en els terminis establits en el present decret.



Article 5. Duració dels concerts educatius

1. Els concerts educatius tindran una duració de sis anys en Educació Primària i de quatre en la resta dels casos, sense perjudici de la subscripció de nous concerts en els termes previstos en aquest decret.



2. En qualsevol cas, la vigència del concert no pot ser superior a la finalització del curs acadèmic en què es produïsca el procés general de renovació al qual es refereix l'article 4 del present decret.





TÍTOL II

Règim de concerts



CAPÍTOL I

Necessitats d'escolarització, requisits i criteris de preferència



Article 6. Necessitats d'escolarització

1. Per a valorar les necessitats d'escolarització es considerarà l'oferta i la demanda de llocs escolars en centres sostinguts amb fons públics existent en el municipi en què estiga situat el centre docent.

2. A l'efecte del que es disposa en l'article 6.1, es considerarà per a tots els ensenyaments excepte per als ensenyaments de Formació Professional, que un centre docent privat satisfà necessitats d'escolarització quan:

Per a l'accés o la pròrroga del concert educatiu, es complisquen aquestes dues condicions:

a) En el municipi o àrea d'influència en la qual estiga situat el centre educatiu existisca un nombre de llocs escolars sostinguts amb fons públics inferior al nombre de discents que previsiblement caldrà escolaritzar d'aquest municipi o àrea d'influència.

b) Que el centre educatiu objecte de la sol·licitud tinga una relació mitjana d'alumnat per unitat escolar no inferior a la que la conselleria competent en matèria d'educació fixe mitjançant la resolució de la direcció general competent en matèria de planificació educativa, tenint en compte l'existent per als centres públics del municipi en què estiga situat el centre.

Per a la renovació o la modificació del concert educatiu es determinarà que el centre continua satisfent necessitats d'escolarització per al nivell concertat quan quede acreditat que la relació mitjana d'alumnat per unitat no siga inferior a la fixada per la conselleria amb competències en educació.

3. En el cas d'ensenyaments de Formació Professional, per a valorar que un centre docent privat satisfà necessitats d'escolarització es consideraran tant les perspectives d'inserció laboral dels estudis sol·licitats com la planificació de l'oferta pública prevista per l'Administració educativa competent en la matèria.



Article 7. Requisits mínims

Per a estar acollit al règim de concerts educatius els centres hauran de:

1. Disposar de la corresponent autorització per a impartir els ensenyaments objecte del concert i d'acord amb la programació de l'oferta educativa, satisfer necessitats d'escolarització.

2. Fomentar la igualtat efectiva entre homes i dones, desenvolupant en totes les etapes educatives el principi de coeducació. En tot cas, aquesta obligació comportarà no separar l'alumnat pel seu gènere.

3. Addicionalment, els centres privats de nova creació que sol·liciten impartir ensenyaments compresos en l'educació bàsica, si desitgen acollir-se al règim de concerts, hauran de sol·licitar-ho en iniciar-se el procediment d'autorització administrativa. En cas de no sol·licitar-ho en tal moment, no podran acollir-se a aquest règim fins que hagen transcorregut cinc anys des de la data de la seua autorització.



Article 8. Criteris de preferència per a l'accés al règim de concerts



1. En sol·licituds d'accés als concerts generals, tindran preferència per a acollir-se al règim de concerts aquells centres que atenguen poblacions escolars de condicions econòmiques desfavorables, els que realitzen experiències d'interés pedagògic per al sistema educatiu, els que fomenten l'escolarització de proximitat i els que estiguen constituïts i funcionen en règim de cooperativa.

2. En sol·licituds d'accés a concerts singulars, en cas que les sol·licituds de concerts singulars superen en llocs escolars a les necessitats d'escolarització o quan no hi haja consignació pressupostària suficient, es donarà preferència als centres d'acord amb els criteris següents, ordenats per ordre d'importància:

a) Centres privats sostinguts totalment o parcialment amb fons públics en nivells postobligatoris amb anterioritat a l'entrada en vigor de la Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l'educació (d'ara en avant LODE) i d'acord amb la seua disposició addicional tercera.

b) Centres que tinguen major proporció d'alumnat amb necessitats de compensació de desigualtats.

c) Centres que efectuen experiències d'interés pedagògic per al sistema educatiu.

d) Centres que tinguen un major nombre de discents escolaritzats en el centre que pertanyen a la zona educativa on se situa el centre educatiu.

e) Centres que hagen contractat a professorat de la borsa de recol·locació creada mitjançant l'addenda al document sobre la implantació de la reforma educativa en els centres concertats de la Comunitat Valenciana en relació amb el seu apartat desé, signada el 13 de març de 2017 i que continuen en actiu en el centre.

En qualsevol cas, tenen preferència aquells centres que, a més de complir alguna de les condicions establides en aquest apartat, estiguen constituïts i funcionen en règim de cooperativa.

3. A l'efecte d'aplicar els criteris de preferència establits en el present article, es considerarà:

a) Els centres que tenen major proporció d'alumnat amb necessitats de compensació de desigualtats, aquestes hauran d'estar ben acreditades d'acord amb la normativa vigent en matèria d'inclusió, i el seus percentatges hauran de ser iguals o superiors als que establisca aquesta normativa.

b) Respecte a les experiències d'interés pedagògic per al sistema educatiu, els projectes seleccionats en les convocatòries de la conselleria competent en matèria d'educació dels concursos d'assignacions i ajudes econòmiques per a la realització de projectes d'investigació i innovació educativa sobre el desenvolupament del currículum, que hagen sigut desenvolupats i justificats en els quatre cursos anteriors al de la presentació de la sol·licitud de concert.



Article 9. Certificat digital

La titularitat dels centres privats que participen en el procediment de concerts haurà de disposar del corresponent certificat digital de qualsevol dels sistemes admesos en la seu de la Generalitat i indicats en la seu https://sede.gva.es/es/sede_certificados.

Les sol·licituds i altres tràmits seran subscrits, mitjançant certificat digital, per les persones que figuren en el Registre de Centres Docents de la Comunitat Valenciana com a titulars dels respectius centres docents o per qui ostente la seua representació legal. No serà necessari presentar l'acreditació de la representació si ha sigut presentada en anteriors procediments de concerts.



Article 10. Requisits de la titularitat dels centres sol·licitants

La titularitat dels centres sol·licitants haurà de complir els següents requisits:

1. Estar al corrent de les obligacions tributàries i de Seguretat Social, segons el que estableixen els articles 22 i 23 del Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aprovat per Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.

2. Els centres privats la titularitat dels quals sol·licite accés al règim de concert, renovació, modificació o pròrroga del concert subscrit han de disposar d'autorització administrativa per a impartir ensenyaments en les unitats per a les quals se sol·licita el concert educatiu i complir amb la relació mitjana d'alumnat per unitat escolar que es determine en aquest decret.

3. Els centres privats la titularitat dels quals sol·licite l'accés al règim de concert en l'etapa de Batxillerat hauran de tindre concertats tots els ensenyaments obligatoris.

4. Els centres privats la titularitat dels quals sol·licite l'accés al règim de concert, renovació, modificació o pròrroga del concert subscrit en els ensenyaments de Formació Professional s'ajustarà al que s'estableix en els articles 12 i 13 del present decret.





CAPÍTOL II

Determinació de la relació mitjana d'alumnat per unitat escolar



Article 11. Relació mitjana d'alumnat per unitat escolar en els concerts generals

La direcció general competent en matèria de planificació educativa, a la vista de les dades d'escolarització, i tenint en compte la relació mitjana d'alumnat per unitat escolar existent en els centres públics de la comarca, municipi o districte, fixarà i publicarà anualment i abans de l'1 de març, per a cada municipi, la relació mitjana d'alumnat per unitat escolar a la qual es refereix, per als concerts generals, l'article 16 del Reial decret 2377/1985.



Article 12. Concerts de Cicles Formatius de Grau Bàsic

1. En el torn ordinari d'admissió d'alumnat, aquells cicles formatius que tinguen menys de 6 sol·licituds en primera opció no continuaran amb el procés d'admissió i, per tant, no s'adjudicaran les places. En aquests casos, s'iniciarà d'ofici el procediment de supressió del concert de les unitats que calga.

2. Una vegada finalitzat el procés d'admissió d'alumnat, inclòs el període extraordinari de matrícula, en els casos en què la matrícula siga inferior a 10 discents, la Conselleria podrà iniciar el procediment de modificació del concert de les unitats que corresponga.





Article 13. Concert d'ensenyaments postobligatoris de Formació Professional

1. En els casos de concert educatiu de cicles formatius de grau mitjà o superior, la relació mitjana d'alumnat per unitat escolar haurà de ser com a mínim:

a) Amb caràcter general, 17 discents per a constituir la primera unitat de cada curs i cicle.

b) Excepcionalment es podrà reduir a 13 el nombre de discents necessaris per a constituir la primera unitat d'un determinat cicle formatiu a proposta de la direcció general competent en Formació Professional.

2. La relació mitjana d'alumnat per unitat escolar serà comprovada per l'Administració a l'inici de cada curs escolar inclòs el període extraordinari de matrícula. En els casos en què la matrícula siga inferior a les quantitats indicades en el punt anterior, la conselleria competent en matèria d'educació podrà iniciar el procediment de modificació del concert de les unitats que corresponga.

3. Les unitats de segon curs dels cicles formatius de grau mitjà o superior, adscrites exclusivament a la realització de la formació en centres de treball, s'agruparan quan es tracte dels mateixos cicles o de cicles en què la titulació per impartir-los siga la mateixa, i sempre que no sobrepassen els 30 discents que realitzen la formació en centres de treball (FCT).



Article 14. Concert d'ensenyaments postobligatoris de Batxillerat

1. En els casos de concert educatiu d'ensenyaments postobligatoris de Batxillerat la relació mitjana d'alumnat per unitat escolar mínima en unitats concertades haurà de ser 25 discents per a constituir la primera unitat de cada curs i modalitat.

2. La direcció general competent en matèria de planificació educativa, a la vista de les dades d'escolarització, i tenint en compte la relació mitjana d'alumnat per unitat escolar existent en els centres públics de la comarca, municipi o districte, fixarà i publicarà anualment i abans de l'1 de març, per a cada municipi, la relació mitjana d'alumnat per unitat escolar que compliran totes les unitats dels centres concertats a partir de la segona unitat de Batxillerat.

3. Es poden constituir unitats mixtes en cas que el nombre de discents de diverses modalitats siga inferior a 35. La conselleria competent en matèria d'educació pot concertar aquestes com a unitats mixtes.





Article 15. Obligació de mantindre la relació mitjana d'alumnat per unitat escolar

1. La comprovació del compliment de la relació mitjana d'alumnat per unitat escolar establida en els apartats anteriors serà efectuada per la conselleria competent en matèria d'educació a través dels mitjans informàtics de gestió del sistema educatiu a la seua disposició.



2. Les diferents relacions mitjanes d'alumnat per unitat escolar referides en el present decret s'exigeixen a tots els centres amb concert educatiu.

3. La titularitat del centre és la responsable del compliment del requisit previst en el punt anterior. En cas d'incompliment d'aquest requisit el concert educatiu serà modificat seguint el procediment establit en aquest decret.





TÍTOL III

Procediment



CAPÍTOL I

Inici del procediment



Article 16. Termini de presentació de sol·licituds

La titularitat dels centres docents privats que desitgen l'accés al règim de concerts educatius, la renovació, la modificació o la pròrroga dels concerts vigents presentarà la sol·licitud i la documentació adjunta de manera telemàtica durant el mes de gener del curs anterior per al qual es realitza la sol·licitud.



Article 17. Models de sol·licitud i documentació a presentar

1. La presentació de sol·licitud de concert educatiu i documentació annexa per a l'accés al règim de concerts, renovació, pròrroga o modificació dels concerts subscrits regulats en aquest decret es realitzarà obligatòriament de manera telemàtica, a través del certificat digital referit en l'article 9 del present decret.

2. La persona interessada emplenarà i signarà el model de sol·licitud i la documentació annexa que s'exigeix en aquest article, utilitzant l'aplicació dissenyada i que estarà disponible en el Catàleg de serveis públics interactius de la Generalitat a través d'https://sede.gva.es, i accedirà al tràmit de sol·licitud dissenyat a aquest efecte.

3. A la sol·licitud, s'adjuntaran els següents documents:

a) Breu memòria explicativa, si és el cas, sobre les circumstàncies que donen preferència per a acollir-se al règim de concerts educatius, redactada en els termes que s'indiquen en l'article 21 del Reial decret 2377/1985 sobre concerts educatius en el cas de concerts generals, i als criteris de preferència establits en l'article 8 d'aquest decret.

En els casos de renovació o modificació dels concerts, i quan els criteris de preferència es mantinguen en les mateixes condicions, es presentarà una declaració responsable sobre aquesta circumstància, en els termes establits en l'article 69 de la Llei 39/2015.

b) Si la titularitat del centre és una cooperativa, a més, s'adjuntarà la següent documentació:

1r. Còpia dels estatuts que la regeixen i declaració responsable signada per la persona representant que indique que els estatuts no contenen clàusules que impedisquen el compliment de les obligacions pròpies dels centres acollits al règim de concerts educatius.

2n. En els casos de renovació o modificació dels concerts, i quan els estatuts no hagen tingut variació, es presentarà una declaració responsable sobre aquesta circumstància.

3r. La titularitat indicarà en l'apartat corresponent de la sol·licitud el règim de finançament del concert que han triat.

c) Si se sol·licita l'accés al règim de concert, renovació, pròrroga o modificació del concert subscrit d'unitats d'Educació Especial Específica, en centres ordinaris o en centres d'educació especial, s'adjuntaran a la sol·licitud les resolucions d'escolarització emeses per la direcció territorial competent en matèria d'educació de tot l'alumnat proposat per a la unitat.





CAPÍTOL II

Continuació del procediment



Article 18. Continuació del procediment

1. En les direccions territorials corresponents es verificaran les dades contingudes en la sol·licitud i els documents que l'acompanyen, i de conformitat amb el que es disposa en l'article 68 de la Llei 39/2015, se sol·licitarà l'esmena de les deficiències que s'hagen pogut detectar.



2. Les direccions territorials elevaran els expedients complets a la direcció general competent en centres docents concertats abans de l'1 de març de l'any corresponent.

3. La direcció general competent en centres docents concertats podrà sol·licitar a les direccions generals competents en planificació, inclusió, innovació i formació professional els informes que corresponga.

4. La direcció general competent en centres docents concertats emetrà una proposta de resolució, que es publicarà en la web de la conselleria amb competències en educació, establint-se un termini d'audiència de conformitat amb l'estipulat en l'article 82 de la Llei 39/2015. Es comunicarà individualment a la titularitat dels centres sol·licitants que s'ha produït dita publicació.



Article 19. Tramitació de sol·licituds d'accés al concert educatiu

La conselleria competent en matèria d'educació valorarà les necessitats d'escolarització i el compliment dels requisits mínims per a acollir-se al règim de concerts educatius i, si és el cas, els criteris de preferència.



Article 20. Tramitació de la modificació del concert

1. Les modificacions produïdes en l'autorització de centres amb concert educatiu podran donar lloc a la modificació del seu concert per tal d'adequar-lo a la variació produïda.

2. En el cas que en un centre educatiu la relació mitjana d'alumnat per unitat siga inferior a la fixada per la conselleria amb competències en educació, podrà ser modificat el seu concert educatiu per a adequar-lo a les necessitats d'escolarització del municipi o zona en el qual es troba.

3. En els expedients de modificació del concert iniciats d'ofici per la direcció general competent en centres docents concertats serà preceptiva l'audiència prèvia a la persona interessada, d'acord amb el que es preceptua en l'article 82 de la Llei 39/2015.

4. La modificació del concert que supose una reducció de les unitats concertades podrà donar lloc a l'agrupació de l'alumnat en unitats mixtes, sempre que aquestes no superen el nombre màxim d'alumnat per unitat establit en les instruccions en matèria de planificació educativa dictades per la conselleria amb competències en educació, que s'aplicaran analògicament en aquest supòsit.

5. Quan la variació siga deguda a un canvi de la titularitat del centre o de les dades d'identificació del centre, prèviament autoritzat per la conselleria amb competències en educació, aquesta modificarà el concert.

6. Les modificacions de concert que es tramiten a instàncies de part se sol·licitaran durant el mes de gener anterior al curs en què haja de produir-se la modificació del concert.



Article 21. Tramitació de la pròrroga del concert

La conselleria competent en matèria d'educació estimarà la sol·licitud de pròrroga dels centres docents privats que tinguen subscrits concerts amb caràcter provisional, prèvia comprovació que es mantenen les causes que van motivar la concessió del concert, en els termes establits a l'article 3.4.



Article 22. Tramitació de la renovació del concert

1. Els concerts es renovaran sempre que es verifique que el centre continue complint els requisits que van determinar la seua aprovació i no s'haja incorregut en alguna de les causes que donen lloc a la rescissió del concert previstes en la LODE amb les seues modificacions.



2. Per a determinar que el centre continua satisfent necessitats d'escolarització per al nivell concertat es considerarà haver acreditat que la relació mitjana d'alumnat per unitat no haja sigut inferior a la fixada per la conselleria amb competències en educació.

3. En els casos en els quals la relació mitjana d'alumnat per unitat siga inferior a la fixada per la conselleria amb competències en educació, s'avaluarà la procedència de la renovació del concert educatiu d'acord amb la previsió de l'alumnat a escolaritzar i les unitats sostingudes amb fons públics del municipi o zona en el qual estiga situat el centre educatiu.

4. La renovació del concert s'acordarà tenint en compte les variacions que hagen pogut produir-se en el centre per l'alteració del nombre d'unitats o per altres circumstàncies individualitzades, la qual cosa pot comportar que els concerts es renoven per un nombre d'unitats igual, major o menor de les quals el centre tenia concertades el curs anterior.

5. El nombre d'unitats concertades no podrà ser superior al sol·licitat per la titularitat del centre.

6. La denegació de la renovació haurà de ser motivada i, si escau, la conselleria competent en matèria d'educació podrà establir el concert amb caràcter provisional, sempre que s'haja valorat que ha de garantir-se el dret de l'alumnat a finalitzar l'ensenyament en règim de concert.

7. Quan, per les raons assenyalades en els apartats anteriors, el nombre d'unitats per a les quals es renova el concert siga inferior a les sol·licitades per la titularitat, es concedirà un tràmit d'audiència.





CAPÍTOL III

Resolució i formalització dels concerts



Article 23. Autorització del Consell

Quan la Llei de pressupostos de la Generalitat així ho establisca, el Consell autoritzarà el nombre màxim d'unitats que ha de concertar-se cada curs, considerant l'existència de consignacions pressupostàries suficients. L'autorització, que tindrà caràcter global, es tramitarà a proposta de la conselleria amb competències en matèria d'educació, i després d'informe, de caràcter preceptiu i vinculant, de la conselleria amb competències en matèria d'hisenda.



Article 24. Resolució

Una vegada transcorregut el termini d'audiència i després de l'autorització del Consell, l'estimació o desestimació a la sol·licitud d'accés al règim de concert, renovació o modificació del concert educatiu es realitzarà per resolució de la conselleria competent en matèria d'educació i es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i es notificarà a les persones interessades.



Article 25. Termini màxim per a resoldre

El termini màxim per a resoldre els expedients de concerts educatius serà el que estableix l'article 24.2 del Reial decret 2377/1985, o normativa que el substituïsca, transcorregut aquest termini sense que recaiga resolució expressa, els efectes seran desestimatoris segons es disposa en l'article 54 de la Llei 9/2001, de 27 de desembre, de Mesures fiscals, de gestió administrativa i financera, i d'organització de la Generalitat Valenciana, sense perjudici de l'obligació de resoldre expressament, de conformitat amb l'article 21 de la Llei 39/2015.



Article 26. Acreditació prèvia a la signatura del document administratiu

1. La titularitat dels centres privats beneficiaris d'una resolució totalment o parcialment estimatòria d'una sol·licitud d'accés al règim de concert, renovació, modificació o pròrroga del concert educatiu, aportarà, amb caràcter previ a la signatura del document administratiu electrònic corresponent amb la conselleria competent en matèria d'educació, la següent documentació:

a) Certificat actualitzat, amb un màxim d'antelació d'un mes respecte al moment de la presentació, de la Tresoreria General de la Seguretat Social que acredite la inscripció de l'empresa en la Seguretat Social, amb expressió del nombre de treballadors donats d'alta, en què han de coincidir les dades de l'empresa amb els de la titularitat del centre docent.

b) Autorització a la conselleria amb competències en educació perquè aquesta obtinga de manera directa, a través de certificats telemàtics, l'acreditació del compliment d'obligacions tributàries i davant la Seguretat Social, en els termes que estableixen els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. L'òrgan gestor es reserva el dret de requerir al sol·licitant si la informació obtinguda presenta alguna incidència.

2. No obstant això, la titularitat sol·licitant podrà denegar expressament aquesta autorització, i en aquest cas, haurà d'aportar els certificats que a continuació s'indiquen:

a) De l'Agència Estatal d'Administració Tributària, el certificat que acredite que la titularitat es troba al corrent de les obligacions tributàries.

b) De la Tresoreria General de la Seguretat Social, el certificat acreditatiu que la titularitat es troba al corrent en el compliment de les obligacions amb la Seguretat Social.

c) De l'Agència Tributària Valenciana, el certificat acreditatiu que la titularitat no té deutes de naturalesa tributària amb la Generalitat.



En aquest sentit, els certificats expedits per les administracions tributàries i per la Seguretat Social tenen una validesa de sis mesos des de la data d'expedició.

3. La titularitat dels centres que no es troben en els supòsits d'exempció de l'article 82 del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, presentaran, davant la direcció territorial competent en matèria educativa corresponent, l'últim rebut de l'impost d'activitats econòmiques. Les titularitats subjectes a exempció emplenaran la casella corresponent a la declaració responsable en l'imprés de sol·licitud.





Article 27. Formalització dels concerts educatius. Tramitació en les direccions territorials

1. Els concerts educatius es formalitzaran en un document administratiu electrònic el model del qual podrà ser fixat en les instruccions de la secretaria autonòmica competent en matèria d'educació a les quals es refereix la disposició final primera d'aquest decret.

2. El document administratiu haurà de reflectir com a mínim:

a) Característiques concretes del centre.

b) Concert educatiu estimat.

c) Obligacions i drets de les parts.

d) Dades d'identificació dels signants.

3. Per part de l'Administració educativa, subscriurà el document la persona titular de la direcció territorial corresponent, per delegació de la persona titular de la conselleria competent en matèria d'educació.



4. Per part del centre docent signarà el document la persona física titular del centre o qui represente legalment la titularitat.

5. Les modificacions del concert educatiu posteriors a la renovació general o l'accés al règim de concerts educatius, si s'escau, se subscriuran en annexos a aquest document.





CAPÍTOL IV

Extinció del concert educatiu



Article 28. Causes d'extinció dels concerts educatius

Són causes d'extinció del concert educatiu, les establides en l'article 47 del Reial decret 2377/1985, o normativa que el substituïsca.





TÍTOL IV

Control financer



Article 29. Control i seguiment de l'execució del concert

1. Els centres concertats queden subjectes al control de caràcter financer que les disposicions vigents atribueixen a la intervenció general de la conselleria competent en matèria d'hisenda de la Generalitat, com també a la inspecció financera i tributària del ministeri competent en matèria d'hisenda.

2. De l'1 al 15 dels mesos de gener i juliol de cada any de vigència del concert, la titularitat del centre aportarà en el model normalitzat, davant la direcció territorial competent en matèria educativa corresponent, les autoritzacions a la conselleria amb competències en educació perquè aquesta obtinga de manera directa, a través de certificats telemàtics, l'acreditació del compliment d'obligacions tributàries i davant la Seguretat Social. La direcció general amb competències en centres docents concertats es reserva el dret de requerir a la titularitat si la informació obtinguda presenta alguna incidència. No obstant això, la titularitat pot denegar expressament aquesta autorització, i en aquest cas aportarà els certificats que a continuació s'indiquen:

a) De l'Agència Estatal d'Administració Tributària, el certificat que acredite que el sol·licitant es troba al corrent de les obligacions tributàries.

b) De la Tresoreria General de la Seguretat Social, el certificat acreditatiu que el sol·licitant es troba al corrent en el compliment de les obligacions amb la Seguretat Social.

c) De l'Agència Tributària Valenciana, el certificat acreditatiu que el sol·licitant no té deutes de naturalesa tributària amb la Generalitat.



En aquest sentit, els certificats expedits per les administracions tributàries i per la Seguretat Social tenen una validesa de sis mesos des de la data de la seua expedició.

3. Conforme amb el que establisca cada any la direcció general competent en centres docents concertats o, en defecte d'això, abans del 15 de setembre de cada any, els centres concertats presentaran, una declaració responsable en la qual manifesten que les dades sobre el professorat i el seu horari, que el centre ha inclòs en ITACA o plataforma digital de referència que la substituïsca, són certes i estan vigents en la data en la qual s'han introduït, i que posarà a la disposició de l'Administració la documentació que així ho acredita quan li siga sol·licitada.

Les dades facilitades pels centres seran la base per al pagament de les nòmines, sense perjudici de les facultats de comprovació, control i inspecció de l'Administració, en virtut de les quals es podrà requerir en qualsevol moment que aporten documentació acreditativa del compliment dels horaris, així com de la resta de dades. Així mateix, els centres acreditaran que el professorat contractat compleix els requisits legals per a l'exercici del lloc de treball.

4. L'incompliment de les obligacions establides en els paràgrafs 2 i 3 d'aquest article serà causa d'incompliment, d'acord amb el que s'estableix en l'article 62 de la LODE.





DISPOSICIONS ADDICIONALS



Primera. Supòsits de caràcter excepcional

1. Excepcionalment, es podran concertar unitats que, encara que manquen de l'autorització preceptiva, la conselleria competent en matèria d'educació haja valorat que satisfan necessitats urgents d'escolarització.

2. El concert d'aquestes unitats tindrà caràcter provisional, la seua vigència serà de només un curs acadèmic.

3. En cas que un centre docent tinga unitats no autoritzades concertades amb caràcter provisional i sol·licite mantindre el concert d'aquestes unitats per al curs acadèmic següent, la conselleria competent en matèria d'educació estimarà la sol·licitud de pròrroga, prèvia comprovació que es mantenen les necessitats urgents d'escolarització que van motivar la concessió del concert.

4. Aquestes unitats s'inscriuran al Registre de Centres Docents de la Comunitat Valenciana amb la classificació de provisionals



Segona. Incidència pressupostària

L'aplicació i desplegament d'aquest decret, inclosos tots els actes jurídics que es puguen dictar per al seu desplegament o execució, no poden tindre cap incidència en la dotació de tots i cadascun dels capítols de despesa assignats a la conselleria competent en matèria d'educació, i en tot cas s'atendrà amb els mitjans personals i materials de la Conselleria.



Tercera. Altres dotacions d'horari

Els centres concertats podran rebre dotacions horàries a través de programes específics anuals. En aquest cas les retribucions corresponents al professorat afectat seran incloses en el sistema de pagament delegat o en el règim específic de finançament dels centres organitzats en règim de cooperatives que així ho hagen triat. Les retribucions es fixaran segons el mòdul econòmic per unitat escolar fixat en la Llei de pressupostos de la Generalitat Valenciana per a l'exercici corresponent.







DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única

A partir del curs 2023-2024 queda derogada la regulació dels gabinets psicopedagògics autoritzats com a serveis complementaris en centres privats concertats que figura en el Decret 128/1986, de 20 d'octubre, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual es regulen les activitats complementàries i de serveis dels centres docents privats en règim de concerts a la Comunitat Valenciana i de la normativa que el desplega.

Queda derogat el Decret 6/2017, de 20 de gener, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament de concerts educatius en la Comunitat Valenciana i es convoca el procés general d'accés o renovació. Així mateix, queden derogades totes les disposicions d'igual o inferior rang que s'oposen al que es disposa en aquest decret.





DISPOSICIONS FINALS



Primera. Habilitació a la secretaria autonòmica competent en educació per a dictar instruccions

Es faculta la secretaria autonòmica competent en matèria d'educació per a dictar les resolucions i instruccions que siguen procedents i per a establir tots els procediments o suports necessaris per al desplegament, interpretació i aplicació del que es disposa en aquest decret.



Segona. Gabinets psicopedagògics autoritzats en centres concertats



A partir del curs 2023-2024 els centres que disposen de Gabinet psicopedagògic autoritzat podran mantindre'l com a gabinet psicològic. Aquest tindrà la consideració de servei complementari d'acord amb allò que es preveu en el Decret 128/1986, al qual les famílies es podran acollir de manera voluntària.

El gabinet psicològic no podrà realitzar actuacions relacionades amb el desenvolupament de les funcions d'orientació educativa i professional previstes en els articles 6 i 8 del Decret 72/2021, de 21 de maig, del Consell, d'organització de l'orientació educativa i professional en el sistema educatiu valencià.



Tercera. Entrada en vigor

Aquest decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 19 de maig de 2023



El president de la Generalitat,

XIMO PUIG I FERRER



La consellera d'Educació, Cultura i Esport,

RAQUEL TAMAT IRANZO

Mapa web